نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 414035
وارونگی هوا و شجاعت یک تصمیم کارا
بخش تعاملی الف - سعید قاسمی زاده تمر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵


پدیده تکراری چند سال اخیر آبانماه تهران، وارونگی هواست. کارشناسان هواشناسی کشور هم به موقع احتمال وقوع پدیده وارونگی هوا را اعلام می کنند اما تصمیم برای کنترل آلایندگی ها موکول می شود به شرایط هشدار. اما آیا این تصمیم کاراست؟

فرض کنید طبق نظر کارشناسان بدانیم 90 درصد احتمال دارد که هفته پیش رو پدیده وارونگی هوا رخ دهد. سه روز اول در حال افزایش آلاینده ها هستیم و از روز چهارم که مرز هشدار را فتح می کند اقدامات اضطراری به اجرا گذاشته می شود. روز چهارم مدارس ابتدایی تعطیل می شود. روز پنچم اما و اگری هست که اقدامات دیگری هم پیاده شود یا نه. چه تصمیم به تعطیلی دبیرستان و دانشگاه شود چه نشود، روز پنچم و ششم را در شرایط بحرانی، مردم آلودگی ها را تنفس می کنند.

اگر حواس سیاستگذار به هزینه های سلامت و آلودگی هوا باشد، و اگر برآورد درستی از هزینه گزینه های تصمیم در دست داشته باشیم شاید تصمیم های بهینه تری هم ممکن شود.

مثلا به این نکات توجه کنید:
الف- وضع موجود:
در سیاست های مرسوم این چند سال، ما اولین اقدام را تعطیلی مدارس می دانیم. دومین آن ممکن است تعطیلی های بیشتر باشد. در این سیاست، ما از وقوع بحران آلودگی به دلیل وارونگی هوا مطلع هستیم لذا سه روز را راحت از دست می دهیم و اقدامی نمی کنیم که ظرف تهران پر از آلودگی شود. سه روز آخر بحران را ما با مصرف آلودگی و تقبل هزینه های بهداشتی به پایان می بریم.

در این سیاست، ما کمترین تعطیلی و اقدامات پیشگیری را داریم و بیشترین هزینه سلامتی.

ب- یک گزینه شجاعانه تر
فرض کنید سیاست گذار به محض دریافت هشدار از امکان وقوع وارونگی هوا در تهران، از همان روز اول اقدامات کاهش آلودگی هوا توسط وسایط نقلیه و حتی اعلام تعطیلی اولین روز هفته و غیره را به اجرا گذارد. ممکن است به آسانی با همین اقدامات مقطعی و کوچک، بتواند وقوع شرایط هشدار را از روز سوم به روز چهارم منتقل کند و در قبال تقبل هزینه های تعطیلی مقطعی یا محدودیت ترافیکی از روز اول، اجتماع تهرانی ها، به جای تحمل سه روز هوای مضر، کمتر از دو روز را در شرایط مرز هشدار و نه بحرانی طی کند.

گزینه دوم در صورتی روی میز سیاستگذار خواهد رفت که اولا، برآورد های بهتری از هزینه های تعطیلی و سلامتی و حتی تحریک گردشگری  در دست داشته باشیم و از سوی دیگر، افکار عمومی بپذیرد که اگر محدودیتی اعمال می شود الزاماً نباید روزهای آخر هفته منتظر شرایط بحرانی باشیم.

بیایید اجازه ندهیم آلودگی روند تکمیل خود را طی کند. نباید از اولین اقدام سریع صرف نظر کنیم.
 
کلمات کلیدی : سعید قاسمی زاده تمر
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۳۹:۵۹
آقا آسان است تعرفه واردات را سالی 20 درصد کم کنید تا نهایتا به مقدار متعارف 5 درصد برسد خود بخود وسایل نقلیه ضعیف و آلوده ساز حذف میشوند
برای حمایت از خودرو سازها هم بهتر است دولت یک مقدار معین به ازای فروش هر خودرو تولید داخل مستقیم به کارخانه بدهد والسلام
شما این کار را انجام دهید ظرف 5 سال همه چیز گل و بلبل میشود (4017219) (alef-11)
 
وحید
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۲۱:۵۹
پیشنهاد اول شما اصلا مناسب نیست و قطعا اجرایی نمیشه ، به خاطر اینکه اجرای آن تمامی مشکلات آلودگی هوا و حتی مصرف بالای بنزین را حل نموده و امکان صادرات بنزین نیز وجود خواهد داشت !


در مورد پینهاد دومتون هم ، برای چه باید دولت ( که همان از جیب مردم هست ) ، هزینه ندانم کاری مدیران مونتاژ کار را بپردازد .

بهتر است خودروهای تولید داخل که با تکنولوژی روز و ایمنی بالا و مصرف کم هستند را صادر کنند ، مردم به همان خودروهای وارداتی و تاریخ گذشته 2015 و 2016 قانع هستند . (4018404) (alef-13)
 
rezassss-4789@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۲۲:۱۳
بسيار مطلب درستي رو الف منتشر كرده به لحاظ علم روز دنيا همه كشورها سامانه پيش بيني وكنترل الودگي هوا را دارند جز ايران ، وقتي در جو شهر حالت پايدار حكم فرما شده وبه مرز هشدار رسيده ديگر هر اقدامي نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، اما راه حل كارشناسي اينست كه طي چند سال از اول مهر تا آخر سال طرح زوج وفرد باشد ودر اين مدت تمام خودروهاي فرسوده از رده خارج سود راه حل هم ساده است به هر كسي كه ٤ خودرو فرسوده (نه اوراق) را كه در شهر تردد ميكند از رده خارج كند معافيت گمركي كامل تا خريد خودرو تا قيمت صد هزار دلار دلار داده شود. هيچ ساخت وسازي ديگر در شهرها صورت نگيرد جز ساخت مترو وتمام تاكسي ها برقي ويا هيبريد شوند همچنين بجاي اتوبوس از تراموا استفاده شود. (4018406) (alef-3)
 
رحماني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۲۴:۲۹
بايد به جاي سياسي كاري از اول سال زوج و فرد سراسري ميكردن، اينها فقط ملاحظات سطحي سياسي ميكنند حال آنكه بجاي ١٠٠ هزار ناراضي چند ميليون نفر قرباني ناراضي عصباني بوجود ميايد. (4018409) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۲۹:۱۷
شما به جای حمله به آن ۱۰۰ هزار ناراضی که به حق ناراضی اند ؛ تعرفه واردات خودروهای خارجی را بردارید تا ایران خودرو و سایپا به روز شوند !!!!! (4018978) (alef-13)
 
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۳۹:۰۹
بايد قانون درست وبدون رانت اجرا شود ، مگر تعرفه واردات خودرو هيبريدي ٤ درصد نيست؟ چرا دولت اجازه ورود نميدهد؟! وچرا قيمت خودرو هيبريد همچنان مثل رويه معمول است؟ چه كساني جز دولت وعده اي خاص سود ميبرند؟ ايا نميشد تمام تاكسي ها را به اجبار وبا كمك هيبريد كرد وجز خودرو هيبريد كسي اجازه مسافر كشي نداشته باشد؟!! ايا نميشد تردد موتورسيكلت كاربراتوري ممنوع شده وموتور برقي بدون اخذ گمرك وارد وتوزيع كرد؟ ايا نميشد طرح زوج وفرد را اجرايي كرد ؟ پس مشكل از دولت است و مردم همه فهميده اند ، چرا كسري بودجه مملكت بايد از جيب مردم وتوسط ايران خودرو وسايپا تامين شود ، چرااااااااا؟!!!!!! (4018427) (alef-13)
 
نعيمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۴۱:۰۷
فقط وفقط وفقط اجراي طرح زوج وفرد از درب منازل تا آخر سال وخواباندن موتور سيكلت هاي دودزا براي دوماه حداقل. (4018430) (alef-3)
 
سيدهادي
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۰۹:۲۰
جنس الودگي هواي تهران از نوع ذرات ريز زير ٢/٥ ميكرون ميباشد وتهران از اين نظر الوده ترين شهر دنياست، اين ذرات با وارد شدن به درون سلول(كه قطر سلول ٦-٧ميكرون ميباشد) عامل اصلي ايجاد سرطان وتغيير شكل سلولي هستند،اين ذرات در اثر سوخت بي كيفيت ونسوختن درست بنزين وگاز بوجود مي ايند. متاسفانه شاخص الودگي هواي اعلامي تهران به دليل ميانگين گيري از دستگاههاي باحساسيت پايين مستقردرنقاط مختلف كه سليقه اي نيز انتخاب ميگردند عددي غير واقعي وپايين تر از واقعيت است، لازم به تذكر است كه حد هشدار وخطر نيز در ايران مطابق استانداردهاي جهاني نيست ،چنانچه در شاخص ١٨٠ شهر بايد كلاً تخليه گردد، لطفاً با مراجعه به استانداردهاي جهاني علت اين فاجعه را از مسوولين جويا شويد واينكه چرا در مورد يك طرح زوج وفرد سراسري كه تنها راه حل مقطعي فعلي است اينقدر با سياسي كاري واهمه دارند، مردم همه نگران وبه شدت ناراضيند. (4018530) (alef-3)
 
حسام
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۲۱:۰۱:۱۸
هرکسی فقط باید خودش رو نجات بده و فرار کنه از این زندان
پدرای ما زمانی که اینجا به خاطر جمعیت کم و درختان زیاد اب و هوای عالی داشت اومدند اینجا
الان دیگه نداره و باید رفت به جایی که سلامتیمون حفظ بشه و طوری نشه که چند سال بعد مجبور بشیم چندین برابر پس اندازمون رو صرف هزینه های درمانمون کنیم
حالا ایا خوب بشیم یا نشیم (4024101) (alef-13)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۲:۰۹:۲۸
"همین اقدامات مقطعی و کوچک" یعنی :
- تعطیلی مدارس که اونهم یعنی هجوم به جاده های شمال و .... !!!! ؛
- ممنوعیت عبور و مرور که اونهم یعنی بیکاری و خالی موندن جیب و سفرۀ هزاران مسافرکش در تهران و .... !!!! ؛
- .......
بجای " برداشتن زیر ابرو" با این روش های قدیمی و رفوزه شدۀ همیشگی که منتهی میشود به " کور کردن چشم !!!! " ، بالاخر باید همتی کرد و از تجربیات و تکنیک های "لیزری" !!!! دنیای روز هم مطلع شد ؛ (4017325) (alef-13)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۸:۰۴:۳۱
با این نگاه هم موافقم.
کلا مساله ابعاد مختلفی دارد ولی در اینجا من فقط به شجاعت و کارایی تصمیم های ولو مقطعی کار دارم نه راه حل های اساسی که خود شجاعت مضاعف می طلبد. (4018309) (alef-3)
 
كارشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۱۴:۴۱
واقعاً متاسفم براي اين مسوولين، با اين فاجعه انساني اكنون الودگي هوا به يك مشكل بزرگ امنيت ملي تبديل شده، تعداد تلفات روزانه الودگي هوا از تعداد روزانه شهداي ما در جنگ تحميلي بيشتر شده ، مسوولان حداقل ميبايد قبل از اينكه الودگي به شاخص ١٥٠ برسه وقوع انرا پيش بيني كنند ونه اينكه وقتي هوا پايدار شده مدارس رو تعطيل كنن كه فرقي نميكنه. به هرحال كار حالا به جايي رسيده كه در طي يك برنامه سه ساله بايد طرح زوج وفرد از درب منازل ومنع تردد ٧٨٠ هزارموتورسيكلت كاربراتوري از رده خارج در تهران ممنوع بشه ودر طول اين مدت حداقل ١٠ خط لازم قبلي ساخته شده وكل ناوگان تاكسي راني با وام بهره پايين وگمرك صفر درصد با خودروهاي هيبريدي جايگزينزشود، اتوبوسراني هم همچنين ترجيحاً در خطوط brt برقي شود ، وفقط به مالكين سند پاركينگ خودرو من بعد واگذار شود وصد البته كارخانه هاي توليد خودروهاي داخلي فقط خودرو هيبريد يا برقي توليد كنند ويا تعطيل شوند، كمربند سبز تهران كه شهرداري قول ان را داده بود احداث وبه جاي دوطبقه كردن اشتباه بزرگراهها ، پاركينگ هاي طبقاتي ساخته شود تا مشكل كسري ٢ ميليوني پاركينگ در تهران حل شود، عوارض داشتن خودرو شخصي هم بالا رود وصدها راهكار ديگر كه در گوشه گوشه دنيا تجربه شده وجواب داده است در اين ميان سپردن مديريت واحد به يك مدير باسواد وحتي خارجي از همه چيز مهمتر است. (4018393) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۱:۰۸
یا فشار به ایران خودرو و سایپا بیاورند تا خودرو استاندارد با قیمت واقعی تولید کنند یا درب کشور را باز کنند و انحصار این دو آلوده کننده زمین !!!! را بشکنند (4018980) (alef-13)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۶:۰۶:۵۳
یک راهکار این است که از تعطیلات دیگر کم کنیم حتی تعطیلات تابستانی مدارس مثلا مدارس در اواسط تیر تعطیل و در اواسط شهرویر آغاز شوند به جای آن در فصل سرما تعطیل شود (4017720) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۲:۰۸
فکر وسایل خنک کننده مدارس را کرده اید؟؟؟؟؟؟ در همین مهرماه تا آبانماه گرما و بوی بد دانش آموزان را کلافه می کند !!!! (4018983) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۲:۲۸:۲۲
در مدیران راهنمایی و رانندگی روی پاشنه ندانستن مدیریت ترافیک، ناکارامدی و نداشتن انگیزه میچرخد، نگاهی ساده به وضعیت موجود گویای آن است. یک مثال ساده و پیش افتاده چراغ تقاطع وزرا شهید بهشتی در یک شب ساعت 10 وزرا 15 ثانیه شهید بهشتی 180 ثانیه با توقف در ثانیه هفت نتیجه نیازی به توضح ندارد (4018231) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۲۰:۰۵
تمامی حرف های " مجانی " نیاز به بودجه دارد و تا جاهای سرمایه گذاری و عشق و حال در خارج ایران برای مدیران ! موجود هست چرا که نه ؟ (4018400) (alef-3)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۲۹:۲۴
تنها راه کاهش جمعیت تهرانه وسلام
که اونم مستلزم عادلانه پخس کردن امکانات در سطح کشوره (4018414) (alef-3)
 
راضيه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۹:۵۰:۴۷
ممنون از اقاي سعيد قاسمي زاده تمر بخاطر مطلب بجا ودرستشون اينجانب به عنوان يك استاد رشته محيط زيست عدم اقدام به موقع در تعطيلي كليه مدارس قبل از وقوع پديده ثبات جوي وعدم اجراي منع تردد خودروها ولو بصورت زوج وفرد كامل ومنع تردد موتورها را جرم مديريتي ميدانم . باتشكر (4018443) (alef-3)
 
شفاهي
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۱۰:۴۵
مطلب كاملا درستي بود. (4018532) (alef-3)
 
حجابي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۰:۱۳:۲۳
بايد سريعا رييس سازمان محيط زيست واستاندار تهران بركنار شوند ، جان مردم بازيچه عدم قدرت تصميم گيري قاطع اين مديران نيست.زوج وفرد كردن سراسري كه به برجام ربط نداشت ، من به عنوان يك طرفدار دولت از اين وضع نااميد وسرخورده شده ام. (4018468) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۰۲:۲۹
نظام براي مسائل فرهنگي و تبليغات سياسي - فرهنگي در سال 6 هزار ميليارد هزينه مي‌کند اما براي محيط زيست 175 ميليارد تومان بيشتر حاضر نيستند، هزينه کنند. آن وقت قرار است خانم ابتکار با اين پول جلوي خشک شدن درياچه اروميه را بگيرد؛ رود کارون را که به فاضلاب تبديل شده احيا کند؛ جلوي هجوم گرد و غبار و ريزگردها را به خوزستان و غرب کشور بگيرد؛ تالاب انزلي را که به لجنزار تبديل شده احيا کند؛ رودخانه‌هاي گيلان و مازندران را که فاضلاب شهري و صنعتي شهرهاي شمال را به درياي خزر مي‌ريزد، بهبود بخشد؛ نگذارد که هواي تهران و ديگر شهرهاي بزرگ آلوده شود؛ جلوي آتش گرفتن جنگل‌ها را بگيرد؛ جلوي فرسايش خاک را بگيرد و ساير اقداماتي که کمک به حفظ و حراست از محيط زيست کشور است. (4018515) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۰۳:۵۸
واقعا" توسعه پايدار و حفظ و حراست از محيط زيست و نجات مردم تهران و ساير شهرهاي بزرگ از آلودگي هوا در کجاي اولويت‌هاي کشور قرار دارد؟ (4018519) (alef-3)
 
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۱۲:۲۷
متاسفانه اکثریت فقط به صورت مسئله توجه دارند و واقعیت و عمق و باطن مسائل را کنکاش نمیکنند.

دلیل اصلی خشکسالیها و آلودگی شدید هوا،‌ غضب خداوند به علت اینهمه فساد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آنهم در کشوری میباشد که نام اسلامی را یدک میکشد، نمیدانم کی بیدار میشوید ولی زمانی که تک تک مردم خودشان را درست کنند و معتقد و قانونمند شوند، مطمئن باشید ایران بهشت میشود که البته گمان نکنم آن روز برسد و مطمئنا هر روز بدتر از دیروز خواهد شد با این راه و روشی که مردم و مسئولان در پیش گرفتنه اند.
(4018535) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۳:۲۰
احسنت
احسنت
احسنت (4018988) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۳۴:۴۴
راه حل بهتري هم هست ، توقف توليد خودروهاي بي كيفيت ، آزاد سازي واردات خودرو و زنده كردن دوباره صدها شاخه صنعتي ديگر كه طي اين سالها به دليل واردات بي رويه از بين رفته اند مانند توليد لوازم خانگي و نساجي ،
هم جان و مال مردم حفظ مي شود ، هم به توسعه اقتصادي دست پيدا مي كنيم (4018562) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۴۷:۵۰
ظاهرا بر طرف کردن آلودگی هوای تهران به یک جوک بیشتر شبیه است
کارهای اولیه که باید با این معضل داشت جلوگیری از تردد خودروهای دود زا همانند اتوبوس . کامیون . مینی بوس . سواریهای مدل قدیم و کارخانجات اطراف شهر

جلوگیری از ساخت و سازهایی برج مانند که در مسیر هوای ورودی شهر تهران هستند
این حرکت ابتدایی است که دولت مردان می بایست انجام بدهند با صدور اطلاعیه و قطعنامه و ......کار انجام نمیشود باید کار بصورت ضربتی و تعارف و سفارش و ...هم نباشد (4018575) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۲۰:۵۴:۵۷
تنها راه کاهش تعرفه واردات خودرو (4019364) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۸ ۱۳:۱۸:۵۷
بهترین گزینه این است:
همه ی موتور سیکلت های تهران و شهرهای بزرگ که مسبب 50 درصد آلودگی هوای تهران هستند و هیچ محدودیتی هم برای تردد داخل شهر ندارند را جمع آوری کنند و با راه اندازی کارخانه های تولید موتور سیکلت های برقی و فروش لیزینگی آن (با اختصاص تسهیلاتی بسیار کمتر از طرح خارج کردن خودروهای فرسوده)، ضمن ایجاد اشتغال و زمینه صادرات به کشورهای همسایه، میزان آلودگی های صوتی و تنفسی شهرهای کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
در مرحله دوم می توان به سراغ ایجاد بازار و تولید خودروهای برقی و هیبریدی نمود. (4021200) (alef-11)
 
جاریانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۲۶:۵۱
با درود، ترا بخدا یکی به موقع اعضای محترم شورایعالی ترافیک را خبر کند که چه موقع محدودیت تردد اعمال و چه موقع حالت عادی اعلام شود،چه موقع نیروی انتظامی و سایر عوامل دست اندرکار حتی مبتنی بر گزارش مردمی و شماره پلاک و یا آدرس عوامل دود زای واضح را حداقل متوقف و یا تعطیل کند،با این همه نیروی راهور و وظیفه چرا در گیتهای ورودی و خروجی با توجه به گپ عملکردی در دوربینها اعمال قانون نمی شود یا در اولین مسیر دارای امکان برگشت، ممانعت به عمل نمی آید چرا در این روزهای دارای محدودیت تاکسی ها براحتی و خالی از جلوی مسافرین رد می شوند وقتی به گشت بازرسی شان می گویی پلاک می خواهد می دهند. چرا ماشینهای با کیفیت و هیبریدی نیز با این قیمت ها عرضه می شود ،چرا مسئولان را در این روزها با وسیله عمومی و یا پیاده در حال تردد نمی بینیم و صدها چرا دیگر که غیرت و اراده حسینی برای حل آنها در کنار تدبیر نیاز است (4025641) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۱۰:۳۶:۵۸
الودگی همراه تکنولوژی حتما میاد . مشکل همه جاست . هفتاد درصد ان از خودروهاست . که برهمه مشکلات ان روشن است . میشه روزهای ماه را تقسیم کرد روز یکم خودروهای رقم سمت راست یک روز دوم سمت راست پلاک دو و روز دهم سمت راست صفر و روز یازدهم دوباره یک . شاید بشه (4056923) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.