نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 407727
تداوم نخواستن‌ها و نتوانستن‌ها در اداره آموزش و پرورش
آیا تغییر وزیر هشت ماه مانده به پایان دولت، می تواند معجزه کند؟
فهیمه‌سادات طباطبایی،8 ابان 95
تاریخ انتشار : شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
انتخاب فاني به عنوان وزیر آموزش و پرورش از اول اشتباه بود و بركناري ديرهنگامش اشتباهي به مراتب بزرگتر. بدتر از هردوی اينها ولی معرفي وزيری است که هيچگونه سابقه مديريتی در اين وزارتخانه ندارد، آن هم در ابتداي سال تحصيلي و تنها هشت ماه مانده به پايان كار دولت. به اين ماجرا بايد فارغ از هرگونه نگاه سياسي و تنها با رويكرد اجتماعي و آموزشي نگاه كرد.

به گزارش الف، از همان اول هم رييس جمهور گويي از سر ناچاري و به اصطلاح عاميانه تنها براي از سر باز كردن،  فاني را براي وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفي كرد و مجلس هم كه فقط نگاه سياسي بر آن چيره بود، قبل از این معرفی، به مهم‌ترین هدفش یعنی وزیر نشدن نجفی رسیده بود و به فانی رای مثبت داد.

واقعيت اين است كه فاني بيشتر از اينكه نمي توانست، نمي خواست؛ گويي اراده اي براي تغيير و تحول آنچه كه به اشتباه در اين وزارتخانه در گذشته اي كوتاه رقم خورده بود، نداشت. او نه براي تعطيلي پنجشنبه مدارس كه آسيب جدي بر آموزش دروس زده بود، فكري كرد و نه براي تعيين تكليف معاونت پرورشي كه بي برنامه و بي هويت احيا شده و تنها بار مالي بر دوش اين وزارتخانه گذاشته بود؛ او حتي نمي خواست كه جلوي اجراي به يكباره و بي برنامه نظام جديد آموزشي كه پايه ششم را در عرض كمتر از هفت ماه تحميل كرده بود را بگيرد، برنامه اي كه با عجله و ظرف چهارماه براي آن برنامه آموزشي و كتاب درسي تدوين و تاليف شده بود، نظامي كه هنوز بعد از گذشت چهار سال از اجراي آن معلم ثابت ندارد و مربيان پايه‌هاي ديگر آن را آموزش مي‌دهند.

فاني حتي نتوانست براي حق و حقوق و معيشت هميشه در مشكل فرهنگيان كاري كند، او نه تنها بيمه طلايي معلمان را قطع كرد بلكه هر ماه حقوق آنها را ديرتر از ماه قبل پرداخت كرد و و پاداش پايان خدمت بازنشستگان را هم نداد. او حتي قدرت و توان تصميم گيري براي دانشگاه فرهنگيان را نداشت و اين دانشگاه در طول سه سال گذشته با سرپرست اداره مي شد چون از استيضاح مجلس مي‌ترسيد، همان كه بالاخره دامنش را گرفت و بلاي جانش شد.

فاني گذاشت كه تمام اتهام صندوق ذخيره فرهنگيان كه ریشه در گذشته داشت و همواره مورد پرسش فرهنگيان و رسانه ها بود به سيبل وزارت او برخورد كند و حتي اسنادي از بي كفايتي مديران قبلي اين صندوق كه در وزارتخانه موجود بود، نتوانست استفاده كند.

و حالا او  استعفا داد يا به قول خودش بركنار شد آن هم بعد از سه سال و در ابتداي سال تحصيلي كه او زنگش را با كلي نقض و نقيصه به صدا در آورد آن هم با كلاسهايي در همين پايتخت و بسياري از شهرهاي بزرگ كه با گذشت بيش از يك ماه هنوز معلم ندارند و معلمان حق التدريسي كه تعيين تكليف نشده اند و سوال اين است كه آيا حالا وقت بركناري و انتخاب وزير جديد بود؟ و اصلا آيا وزير جديد مي تواند از پس همه اين امور سنگين برآيد آن هم در اين فرصت كوتاه؟
 
برخي تغييرات انجام شده در دولت را مثبت و لازم براي انتخابات پيش رو مي دانند اما حتي اگر تنها از همين زاويه نگاه كنيم و ابعاد اجتماعي آن را ناديده بگيريم، چه چيزي در اين فرصت كوتاه قرار است حداقل نصيب آموزش و پرورش شود و چه فايده اي را عايد فرهنگيان كند؟

 
چه كسي قرار است كم كاري هاي فاني را جبران كند


نگاهي به رزومه علمي و تجربي آقاي «دكتر فخر الدين احمدي دانش آشتياني» نشان مي‌دهد او به غير از عضويت در شوراي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آن هم از بيست و ششم آبان ماه سال 94،هيچ فعاليت و عملكرد ديگري در وزارت آموزش و پرورش نداشته و همين موضوع مي‌تواند در مديريت او مسئله ساز شود، همان طور كه براي عليرضا علي احمدي وزير اسبق كه از بدنه وزارت علوم و دانشگاه پيام نور به آموزش و پرورش آمده بود، شد. بدنه اصلي وزارت آموزش و پرورش هيچ گاه نتوانستند با علي احمدي ارتباط برقرار كنند چون به زعم ايشان، علي احمدي  خيلي تند و تيز در مقابل فرهنگيان موضع مي گرفت و هميشه آنها را به باد انتقاد مي گرفت و با دانشگاه و اساتيد مقايسه مي‌كرد. در يك كلام آنها اين وزير از راه رسيده را هيچ گاه خودي نمي‌دانستند و با هيچ يك از برنامه‌هاي او همگام نمي‌شدند و نتيجه آن بركناري علي احمدي بعد از يك سال و نيم وزارت شد.

دانش آشتياني هم ريشه در همه جا دارد غير از وزارت آموزش و پرورش. او مهندسي راه و ساختمان در دانشگاه اميركبير خوانده، دكتراي خود را در رشته مهندسي زلزله از دانشگاه امپريال كالج انگلستان گرفته و بعد هم فقط در زير مجموع رشته خود يعني زلزله و عمران با وزارت علوم و دانشگاه‌ها همكاري كرده است. مجری پروژه مقاوم سازی پل‌های فلزی تهران،مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی، مجری پروژه مقاوم سازی ساختمان سازمان تامین اجتماعی، مدیر پروژه مقاوم سازی ساختمانهای بانک کشاورزی در استان سمنان، مطالعه پروژه مقاوم سازی ساختمان مرکزی بانک ملی، مطالعه آسیب پذیری ساختمانهای فلزی در برابر زلزله از مهمترين فعاليت‌هاي اوست و حالا با اين سوابق سرتاسر عمراني بايد او در قلب وزارتخانه اي به نام آموزش و پرورش كار كند.

همچنين نگاهي به برنامه‌هايي كه آشتياني  ارائه داده نيز نشان مي دهد كه او ضعف‌هاي اين وزارتخانه را درست نشناخته و همان موضوعات مبهم، كلي و تكراري را گفته كه همه وزراي قبل گفته بودند و به زعم خود مي‌خواستند بر حل آن برآيند.
 
 « باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویکرد شایسته سالاری و تمرکز زدایی»، « طراحی نظام بهره گیری هدفمند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگیان، استادان و بازنشستگان در جهت افزایش کارایی درونی و بیرونی و اثر بخشی نظام آموزشی»،« واگذاری تدریجی اختیارات متناسب با ظرفیت ها و مقتضیات به مدارس به عنوان اصلی ترین کانون تعلیم و تربیت و ارتقاء جایگاه و نقش آن در توسعه جامعه محلی»،« طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان جهت تامین امنیت و منزلت شغلی آنان» و برنامه‌هاي ديگر كه حرف تازه‌اي براي فرهنگيان نبوده و نيست.

در واقع هيچ يك از اين برنامه ها نمي‌تواند مشكلات آموزش و پرورش را حل كند، آموزش و پرورش وزيري مي‌خواهد كه قدرت چانه زني بالايي را در دولت داشته باشد تا بتواند نگاه روساي جمهور را كه هميشه يا به مسائل اقتصادي بوده يا به سياست داخلي و خارجي، به خود جلب كند.

واقعيت اين است كه مسئله آموزش و پرورش همان طور كه محمد علي نجفي در سال 92 در جلسه راي اعتماد خود در مجلس گفت با آمدن اين وزير يا آن يكي حل شدني نيست، مسئله اين وزارتخانه نياز به اراده همگاني دارد و فراتر از دولت بايد همه اركان حكومتي براي حل آن كمر همت ببندند. در اهميت اين وزارتخانه همين بس كه 13 ميليون دانش آموز دارد كه هر دو والدين خود را درگير مسائل آموزشي و تربيتي خود مي‌كنند و بيش از يك ميليون فرهنگي كه حداقل بين دو تا سه نفر از اعضاي خانواده نيز با مسائل كاري او مرتبط هستند و اين يعني نيمي از جمعيت كل كشور و با اين اوصاف هميشه كمترين نگاه و توجه در دولتها به آن مي‌شود.

حالا بايد ديد كه وزير جديد چه كاري ميتواند در اين فرصت كوتاه باقي مانده دولت براي وزارتخانه اي كه از ابتدا معلول و مريض رشد كرده و بالا آمده، انجام دهد، وزارتخانه اي با حداقل 15 ميليون دانش آموز و كارمند و معلم كه نه منابع مالي كافي دارد و نه چشماني مهربان كه او و آينده او را ببيند.
 
 
 
کلمات کلیدی : فانی، اموزش و پرورش
 
عطا
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۲۵:۵۶
تغییر وزیر اشتباهی مشابه سبد کالاست
مطمعنا عده ای در داخل دولت هستن و به روحانی تسلط دارن و می خوان روحانی نزدیک انتخابات خطا کنه (3992360) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۳۰:۵۵
ترکیب وزرای برکنار شده " نشان می دهد که روحانی تحت تاثیر مشاوران تندرو و هیجانات رسانه ای زنجیره ای ها " درک درستی از مطالبات واقعی مردم که معیشتی است ندارد و گمان می کند که دغدغه اصلی مردم کنسرت و ...است " در حالی که مردم خواهان برکناری وزرای اقتصادی هستند " شاید با رای مردم در سال 96 روحانی " از خواب بیدار شود که البته ان موقع دیر شده !!!! (3992372) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۶:۱۹:۳۳
نه جانم فشارها از طرف رسانه های زنجیره ای نیست فشارها از طرف تریبونهای قدرتمندیست که سال 92 با برخوردهای جناحی جلوی روی کار آمدن فردی مثل نجفی را گرفتند وبا تمام مقاومتی که روحانی نشان داد عاقبت پیروز میدان شدند ! افراد تنگ نظری که تخصص را فدای خط قرمزهای خود ساخته کرده اند مردم را خسته وامور مملکت را دست بی تجربگانی داده اند که فقط خوب شعار می دهند ومدح می گویند ! (3992885) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۳۲:۴۴
بزرگترین اکتشاف آقای رئیس جمهور این است که موفق شدند بعد از گذشت سه سال ناکارآمدی چند تن از وزیران خود را کشف کند.
برای اینکه متهم به ناشکری از داشتن چنین دولت و رئیس جمهوری نشویم این اکتشاف را خدمت ایشان تبریک عرض می‌کنیم! (3992378) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۶:۲۲:۰۶
روحانی همان موقع هم می دانست فانی مرد میدان نیست حتی 2 کاندید هم قبل او معرفی کرد وتا ماهها آموزش وپرورش را با سرپرست اداره کرد اما چه باید می کرد وقتی مجلس نهم تصمیم گرفته بود با خواست روحانی مقابله کند ! (3992888) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۳۴:۰۸
مردم مشکل اقتصادی دارند آقای رئیس جمهور وزیر ارشاد و ورزش را عوض می‌کند. با وجود مشکل درمان باید منتظر ماند که وزیر کشاورزی تغییر پیدا کند. بالاخره بعد از سه سال معنی تدبیر را متوجه شدیم. (3992381) (alef-3)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۳۵:۳۴
مطمئن هستم جابه‌جایی چند وزیر آن هم در پایان دولت دردی را دوا نخواهد کرد! چون اگر تغییری هم لازم بود وزرای دیگری در اولویت قرار داشتند. (3992387) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۳۶:۳۶
سه وزیری که از کابینه دولت جدا شدند واقعا چه میزان در امور اجرایی کشور و یا اقتصاد و... موثر بودند؟ آیا وزارت خارجه، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، وزیر صنعت و تجارت و... عملکرد خوبی داشته‌اند؟ اگر به استعفا بود این وزرا و مسئولان در صدر قرار داشتند. (3992388) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۶:۲۴:۵۱
چیه ؟ چه خبره ؟ حالا تیر کردید برای فشار به دولت تا وزرای دیگر را هم تغییر دهد ؟! مگر همین شما نمی گویید تغییر وزیر در ماههای آخر دور اول چه فایده دارد وفقط جنبه تبلیغ دارد پس لطفا نق نزنید تا دور بعدی انشا الله ! (3992892) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۴۰:۱۷
اینایی رو که من میبینم توی 48 ماه کاری نمیکنن وای به 8 ماه (3992397) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۴۲:۳۴
آخه وزیر ورزش چه گلی میخواد به سر ملت بزنه توی این8 ماه !!!!؟ (3992399) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۰:۵۰:۲۰
اینا با این کارای تبلیغاتی شون مردم رو .. فرض کردن (3992412) (alef-13)
 
سعید راد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۳:۳۸:۲۶
کدام ۸ ماه؟!!!!!!!!!!! ۶ ماه قبل از انتخابات دولت همه کارها را تعطیل می کنند و همه کارهای دولت خلاصه میشه در انتخابات،
فقط ۲ ماه باقی مونده، البته در این ۲ ماه، هم، ۵۰ ٪ درصد کارهای دولت انتخاباتی شده ، البته اگر دقیق تر به مساله نگاه کنیم خود تغییر این ۳ وزیر ماهیت انتخاباتی دارد به خصوص وزیر آموزش و پرورش که عزل شد، و معرفی وزیر جدید که سوء سابقه مشارکت در فتنه ۸۸ دارد. (3992650) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۴:۰۱:۴۳
جلو ضرر را هرموقع بگیری منفعت است. (3992689) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۴:۰۲:۰۷
اگرصادق ودرستکارباشدودلسوزانه کاربکندموفق است (3992690) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۴:۰۹:۱۷
درکشور ما اموزش و پرورش شبیه یک بچه ی یتیم می مونه که دلسوز درست وحسابی نداره وگرنه از سر رفع تکلیف براش وزیر انتخاب نمیشه. معرفی وزیر حدید هم از روی همین رفع تکلیفه.واقعا فکر می کنید که برای رییس جمهور مهمه که شخص معرفی شده تناسبی با اموزش و پرورش نداره. (3992703) (alef-13)
 
یک معلم خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۴:۳۷:۵۱
"او نه براي تعطيلي پنجشنبه مدارس كه آسيب جدي بر آموزش دروس زده بود، فكري كرد"

نویسنده متن گویا کارشناس هم هستند.
شما متن انتقادی بر عوض شدن وزیر بنویس به امور آموزشی چکار داری عزیز من؟

تعطیلی 5 شنبه ها یکی از بهترین طرح های آموزش و پرورش در 50 سال اخیر بوده است. (3992746) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۴:۴۲:۴۳
متاسفانه آموزش و پرورش، هیچ وقت در اولویت های دولت ها و مجلس ها نبوده و آقایان همواره از این نهاد تاثیرگزار جامعه برای منافع خود بهره بردند و به سرنوشت میلیونها دانش آموز بی توجه می باشند. (3992758) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۵:۲۷:۳۸
این 3 وزیر مشکل داشتن و باید هم برکنار میشدند علملکرد روحانی مورد تاییده وزیری که نتونه دو تا کنسرت برگزار کنه باید بره (3992823) (alef-13)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۵:۳۴:۲۱
لطفا از جریمه ایران در کرسنت یک گزارش جامع منتشر کنید (3992827) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۸ ۱۶:۱۱:۳۳
فاني گذاشت كه تمام اتهام صندوق ذخيره فرهنگيان كه ریشه در گذشته داشت و همواره مورد پرسش فرهنگيان و رسانه ها بود به سيبل وزارت او برخورد كند و حتي اسنادي از بي كفايتي مديران قبلي اين صندوق كه در وزارتخانه موجود بود، نتوانست استفاده كند.

وجالب این که مخالفان روحانی وحامیان دولت قبل سعی دارند این دست درازی به صندوق را گردن دولت روحانی بیندازند هرچند که ما از مماشات بی اندازه روحانی با مدیران باقی مانده از دولت قبل بسیار ناراضی وگله مندیم ! (3992874) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.