نظر منتشر شده
۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 304929
خیز ۴.۵ میلیون جوان برای کار/ ۴۰ درصد بیکاری از دانشگاه می‌آید!
بخش اقتصادی الف، 5 آبان 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
مقامات دولتی می‌گویند ورود زودهنگام ۴.۵میلیون تقاضای متفاوت شغلی به بازار کار جدی شده و دانشگاه‌ها ایجاد کننده ۴۰ درصد کل بیکاری کشور هستند.همچنین از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۱۱نفر بیکار می‌مانند.

به گزارش مهر، مقامات دولتی مرتبا هشدار می دهند ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که در حال حاضر دانشجو هستند بزودی متقاضی کار خواهند شد ولی بازار کار در شرایط فعلی ظرفیت و توان پذیرش آنها را ندارد. در عین حال، دانشگاه ها بی توجه به اینگونه مباحث در حال رقابت برای جذب و پذیرش جوانان و پُر کردن صندلی های خالی مانده دانشگاه ها هستند.

گویی سیاست گذاری ها در این دو بخش سالهاست بدون هماهنگی صورت می گیرد و این روند همچنان نیز ادامه دارد، دانشگاه ها به راه خود می روند و بازار کار نیز. چنین به نظر می رسد که سیستم آموزش عالی کشور برای تامین نیاز بازار کار نیرو تربیت نمی کند و تنها می خواهد بار خود را به مقصد برساند.

دانشگاه ها در یکی دو دهه اخیر به کارخانجات تولید مدرک تبدیل شده اند که به زعم کارشناسان تنها باعث تغییر توقعات و خواسته های شغلی افراد جوان می شوند و غیر از این کاربرد چندانی نخواهند داشت. بسیاری از جوانان در زمان ورود به بازار کار، با نوع جدیدی از مسائل کاری که در دانشگاه ها به آنها گوشزد نشده مواجه می شوند.

افت شدید اعتبار مدارک دانشگاهی
سال ها رویه ورود صدها هزار جوان به دانشگاه ها پس از طی دوره متوسطه ادامه دارد، بدون اینکه اندک تمایلی در دانشگاه ها و یا سایر سازمان های مسئول در این بخش برای شناسایی نیازهای روز بازار کار و تربیت نیرو در آن بخش ها وجود داشته باشد. دانشگاه ها می گویند اساسا رسالتشان چیز دیگری است و این آنها نیستند که باید در زمینه کاستی های بازار کار نیازسنجی کنند.

مشکل در هر کجا باشد و مسئول هر سازمانی که باشد باعث شده تا امروز صدها هزار نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل شوند و متاسفانه مهارت انجام کار نداشته باشند. افراد بین دو تا چند سال از عمرشان را در دانشگاه های کشور صرف کرده اند، بدون اینکه آموزشی به آنها بر اساس نیازهای شغلی در آینده داده شود و یا حتی قبل از ورود جایی به آنها بگویند چه چیزی بخوانند بهتر است.

معمولا دانشجویان در رشته های علوم انسانی و نظری در دوره تحصیل با مباحث دنیای واقعی کار آشنا نمی شوند و تازه پس از دوران فراغت از تحصیل است که به این مشکل برخورد کرده و آن را لمس می کنند. کارشناسان بازار کار می گویند باید این روند متوقف شده چرا که دیگر کشور به افراد با مدارج بالای علمی که مهارت انجام کار ندارند، نیازی ندارد.

کشور امروز با انبوهی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی مواجه است و در این زمینه کمبودی وجود ندارد. چیزی که مهم است اینکه باید در رشته های دانشگاهی بازنگری اساسی صورت گیرد. اگر جوانان در زمان ورود به دانشگاه ها متوجه هدر دادن عمر گرانبهای خود و هزینه در رشته ای که برای آن نیازی در بازار کار وجود ندارد نیستند، این سیستم آموزشی است که باید آنها را آگاه و به راه درست هدایت کند.

سوال این است که چرا هر ساله تنها این مسئله از سوی دانشگاه ها مطرح می شود که در فلان رشته چه تعداد ظرفیت پذیرش در کدام واحد دانشگاهی وجود دارد، اما به این مسئله اساسی توجهی نمی شود که آیا افراد می توانند پس از طی دوره کوتاه دانشگاه، وارد بازار کار شوند. ساده اینکه چرا هیچ نهاد و دستگاهی برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی جوان جامعه هشدار نمی دهد برخی رشته ها بازار کاری ندارد.

برخی فقط می‌خواهند مدرک بگیرند
البته نمی توان این مسئله را نیز از یاد بُرد که تب مدرک گرایی و تمایل شدید به تحصیلات در سطح عالی دانشگاهی نیز در جامعه وجود دارد و این مسئله نیز باعث بدتر شدن اوضاع شده است. همچنین نباید این مسئله را نیز فراموش کرد که برخی تلاش می کنند فقط یک مدرک از دانشگاه داشته باشند نه اینکه برای آن آینده شغلی هم متصور باشد.

از آنسو این مسئله وجود دارد که آیا کشاندن جوانان به دانشگاه ها و پُر کردن کلاس ها در رشته های مختلف، نوعی کسب درآمد برای دانشگاه ها شده است؟ هر چند وظیفه آگاهی بخشی به جوانان به نوعی وظیفه مدارس و سیستم آموزش و پرورش در دوران تحصیلات پایه نیز است، ولی دستکم می توان از طریق بازنگری در برخی رشته ها، توقف جذب تا مدت زمان مشخصی، به روز کردن مطالبی که در هر سطح دانشگاهی ارائه می شود و اقداماتی از این دست؛ جوانانی آماده تر برای بازار آینده کار کشور تربیت و روانه دنیای واقعی کار کرد.

حالا مدتی است صحبت از این می شود که باید از طریق ارائه آموزش های مهارتی، خلاء بین آموزش های تئوریک دانشگاه ها و نیاز بازار کار کشور را پُر کرد و به بیان ساده تر جوانان دانشگاهی را آماده ورود به بازار کار کرد. متاسفانه به دلایلی که ذکر شد، امروز ۴۰ درصد کل بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

کورش پرند؛ معاون وزیر کار با اراه گزارشی از وضعیت تحصیلات جوانان دانشگاهی، به تبیین الگوهای آموزش های مهارتی منجر به توسعه اشتغال پایدار گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای آماده پیاده سازی مدل های آموزش مهارتی است. پرند اظهارداشت: ما پیشنهاداتی را برای کارآفرینان مطرح خواهیم کرد تا بر این اساس، بازار کار مطلوبی را ایجاد نمایند.

وی با بیان اینکه ۶۳ میلیون نفر جمعیت در سن کار در کشور وجود دارد اظهارداشت: از این تعداد ۲۳ میلیون نفر فعال و ۴۰ میلیون نفر غیرفعال هستند که این مفهوم در آمارهای مربوط به نرخ بیکاری ۱۱ درصدی مطرح نشده است.

۴۰ درصد بیکاران دانشگاه رفته‌اند
پرند با اشاره به اینکه جمعیت بیکار جامعه جنسیت و سطح تحصیلات متفاوتی نسبت به گذشته دارند تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار جامعه تحصیل کرده اند و این یعنی از هر ۱۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه، ۱۹ نفر بیکار هستند.

این مقام مسئول در وزارت کار جذب سرمایه گذار و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی را یک برنامه ریزی بلندمدت جهت ایجاد اشتغال برشمرد و تاکید کرد: با توجه وجود قشر فارغ التحصیلان و زنان فاقد کار، باید از استراتژی های کوتاه مدت نظیر توسعه کسب و کار کوچک و خُرد و مشاغل خانگی برای رسیدن به این مقصود، بهره برد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه بیان داشت: با اجرای الگوی آموزشی بازار محور از توانمندی افراد در جهت تولید و اشتغال بهتر می توان بهره مند شد. وی اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستائیان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار در جهت عدالت آموزشي و به منظور جلوگيري از مهاجرت روستائيان و مشكل حاشيه نشيني و سكونت گاه هاي غيررسمي را از برنامه هاي مهم فنی و حرفه ای در سال جاري اعلام کرد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها از برنامه های بلندمدت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است گفت: برای جلوگیری از سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشینی شهرها باید رفاه اجتماعی را در روستاها بالا ببریم و آن چیزی که برای سازمان در این خصوص مهم است بحث توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستائیان است.

تدوین ۱۰ برنامه مهارت آموزی فارغ التحصیلان
معاون وزیر کار گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود دارند که یکی از مهم ترین مشکلات آنان هرم دانشجویی است، یعنی ۶۶ درصد در حوزه کارشناسی و کمتر از ۲۳ درصد در حوزه کاردانی هستند، یعنی به ازای هر یک کاردان، ۳ کارشناس حضور دارند که این نسبت باید برعکس باشد.

پرند با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی برای ورود به بازارکار بایستی مهارت های لازم را کسب نمایند افزود: طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور در سال ۱۳۹۳ به صورت پايلوت اجرا شده و در حال حاضر سازمان آموزش فني و حرفه اي با تدوين ۱۰ زير برنامه براي اجراي طرح مذكور آمادگي اجراي گسترده اين طرح را در سراسر كشور دارد.
 
کلمات کلیدی : بیکاری+فارغ التحصیلان بیکار
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۱۹:۴۰
برای هر فرایندی، ابتدا باید نیازسنجی انجام بشه
متاسفانه هیچگاه نیازسنجی در بازارهای کار ایران انجام نشده
این است که شاهدیم در کوره دهات های ایران هم مثلا رشته اقتصاد (حتی در مثطع ارشد) دایر شده ولی فارغ التحصیلان آن حتی در کار با نرم افزار آفیس ناتوان هستند (3282281) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۵۲:۱۷
بنظرم سربازی را به 30 ماه افزایش داده اینطوری همه جوانان سر کارند (3282484) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۳۱:۱۷
نیاز سنجی که شما میگی حالت بالفعل هستش اما اگر نیاز سنجی واقعی و بالقوه بشه و اقتصاد شکوفا بشه همه این جوان ها دارای شغل میشن مساله اصلی اینه که مسئولین دنبال مسایل دیگه ای هستند و از اصل غافل شدن (3282548) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۴۶:۱۴
بیشتر صندلی های رشته های خوب در دانشگاه های خوب از آن سهمیه هاست
بیشتر صندلی های مشاغل دولتی از آن سهمیه هاست
آنانی که برای ورود به دانشگاه ها تنها بر روی سواد و تلاش و پشتکار و توان خود تکیه میکنند در دانشگاه های تیپ دو به بعد پذیرفته میشوند و برای کار خدا داند که چقدر باید اینور و آنور بروند. ای داد و ای بیداد (3282692) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۴:۳۴:۱۵
بنده با توجه به اینکه در بهترین دانشگاه ایران رشته فنی خوانده ام این حرف را رد می کنم.

حداقل در سطح کارشناسی. غیر از سهمیه جانبازان و شاهد که معمولا حدود 10 درصد یا حتی گاهی کمتر از افراد رشته را تشکیل می دهند، بقیه سهمیه های مورد نظر درصد خیلی کمی دارند.

البته تعدادی افراد مازاد بر ظرفیت نیز در رشته پذیرش می شوند که مثلا سهمیه های علمی مانند خوارزمی و المپیاد هستند. (3285107) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۲۰:۰۳
در مقاله اشاره شده که از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی ۱۱نفر بیکار می‌مانند. باید گفت آن 89 نفر باقیمانده هم کاری غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود بدست می آورند که درصد بالایی از آنها کوتاه مدت و با حقوق پایین است. (3282282) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۲۱:۳۱
سلام ما کارمند آقایی داریم که با فوق دیپلم مدیریت خانه داری از علمی کاربردی اومده کارمند تاسیسات شده ...
بنظر من اگر دولت بیاد از این پاداش پایان خدمت که به بازنشستگان میده نصفش را کم کنه در عوض یکی از فرزندان کارمندان را جاش استخدام کنه بهتره چون اون کارمند زاده رتق و فتق امور را از کودکی وقتی که از مهد کودک ومدرسه برگشته و پیش والدینش مونده تا بره خونه یاد گرفته و فوت و فن کارها رو بلده ، توجه به این مسئله یه امتیاز ویژس هم برا کارمندی که سالهاس زحمت کشیده هم برا دولت که به جای آموزش کارکنان جدید کارکنان کارکشته نسیبش میشه من الان یه هم اتاق دارم بچش از وقتی مهد رفته تا حالا که بزرگ شده روزی یک و نیم ساعت میاد میشینه تا باهم برن خونه بعضی وقتها که کار زیاده به مامانش کمک میکنه یعنی یه پا استاد کارشده بنظر من این به نفع دولته شاید قانونی تصویب کنین تومجلس دوطرف سود کنن و برد- برد بشه (3282533) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۱:۴۶:۳۷
به نظر شما بچه های کارگرا از این سفره دولتی مورثی چه سهمی می تونن داشته باشن! (3283572) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۳۲:۴۴
ﻓﻘﻄ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺷﻐﻞ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﻗﺘﻰ ﺷﺮﺍﻳﻄ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻛﻰ و ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ و ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺷﻐﻠﻰ ﻧﺪﺍﺭﻯ ﺳﺎﻋﺖ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﻟﺎ ﻭﺟﺎﻯ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ و ﺩﺭﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎ ﺩﺭﻳﺎﻓﺘﻰ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻧﻰ ﺍﺳﻤﺶ ﺷﻐﻞ ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﻘﻄ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺳﺖ.ﺑﻪ ﻫﻴﺞ ﻭﺟﻪ ﻃﻌﻢ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﺯﻧﺪﻛﻰ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻓﻬﻤﻴﺪ. (3282307) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۳۵:۵۷
ﻣﻦ ﻳﻚ ﺩﻟﻮﺍﺑﺴﻢ ﻭﺩﻳﻜﺮ هيج (3282318) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۳۶:۰۲
با سلام
دانشگاه تولید بیکار نمی کند بلکه دولت با بی برنامگی چندین و چند ساله افرادی را که کار پیدا نمی کنند به دانشگاه سوق می دهد. دانشگاه سوپاپ اطمینان دولت شده. اگر افراد کار داشته باشند (مثلا با دیپلم و یا لیسانس) با همان مدرک پول در میاورند و خانواده تشکیل می دهند و پولشان خانواده شان را خرج گرفتن مدارک بی ارزش بالاتر از دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد و یا حتی دانشگاه دولتی نمی کنند. فرافکنی هم حدی دارد. وقتی بودجه دولت صرف کارهای روبنایی شده و از برنامه های زیر بنایی غافل می شوند نتیجه اش همین است. دنیا روی علم می چرخد و ما فقط بلدیم توی سر دانشگاه بزنیم. چرا وزیران دولت های قبلی را محاکمه نمی کنید؟ آنها بودند که خرابکاری کردند. اگر این جوانان به دانشگاه نمی رفتند شما برای بیکاری آنان چه برنامه ای داشتنید آقای نویسنده؟ (3282320) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۱۱:۳۶
نه واقعا دانشگاه داره تولید بیکار می کنه دوست عزیز! ببین یکی پایان نامه دکتری می نویسه بعد نتیجه پایان نامه دکتراش میشه سایت گوگل. دولت آمریکا که نیومده شغل ایجاد کنه بلکه دانش طرف به ایجاد شغل منجر شده. ولی تو ایران پایان نامه دکتری می نویسند نتیجه میشه چند تا مقاله.
دانش خوب شغل زا هم هست. (3282518) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۵۱:۰۹
به نظر من دانشگاه (آموزش عالی غیرمرتبط با بازار کار و پژوهش غیر مرتبط با مسائل کشور) تنها مقصر 80 درصد ماجرای بیکاری و عقب ماندگی کشور است و مسوول 20 درصد بقیه ارگان ها هستند.
مساله اینجاست که اگر دانشگاه نخواهد مسوولیت خود را قبول کند و خود را اصلاح کند پس باید از کدام ارگان انتظار مسوولیت پذیری داشت؟
مردم تا حالا می رفتند دانشگاه به امید فردا، حالا فردا رسیده است و می بینند که نمی توانند از آنچه آموخته اند ثروت ایجاد کنند و بازار کار به آنها نیازی ندارد حالا می پرسند خوب چرا پس ما را تربیت کرده اید و تا حالا دانشگاه خود را نیاز به پاسخ دادن نمی دانسته است ولی از این به بعد مثل سابق نیست. (3283197) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۵۸:۱۶
آقا دیگه دانشگاه فرقی با یک دبیرستان نداره. قبلا اینکه یک نفر رییس دانشگاه تهران می شد یک چیزی در اندازه وزیر بود، ولی حالا فرقی با اینکه طرف رییس یک دبیرستان شده نداره. چون دانشگاه ها امتحان خود را پس دادند. قرار بود دانشگاه ها موتور توسعه و پیشرفت ایران باشند نه پول نفت رو بگیرند تا فقط حرفهای بالای دیپلم بزنند. مردم کم کم به اعضای هیات علمی دانشگاه ها به آدم هایی که فقط حرف می زنند و عمل نمی کنند نگاه می کنند و چه بسا چندسال دیگه اگه از یک نفر که استاد دانشگاه است بپرسند شغلت چیه، جواب نادرست بده، چون که در نظر مردم این شغل خیلی بی معنی و بی ارزش شده است.

عالم بی عمل به چه ماند/ به زنبور بی عسل

البته مثال فوق برای اساتید دانشگاه های وزارت علوم و فن آوری (مهندسی ها، علوم پایه، علوم انسانی) برقرار است نه برای اساتید دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم پزشکی.
اساتید دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم پزشکی عمل هم می کنند ولی اساتید وزارت علوم و فناوری وقتی می گویید چرا در صنعت فعال نیستید می گویند ما مقاله می نویسیم، یعنی مقاله تولید می کنند نه فناوری!

زنبور بی عسل هم ... (3283216) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۹:۲۷:۳۲
عزیزم این همه پیشرفت در هسته ایی و نانو چشمتو بگیره (3283366) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۲:۱۹:۱۴
عزیزم، الان پارچه ضد لک با فن آوری نانو از همین کشور همسایه ترکیه وارد می کنیم، کدوم پیشرفت در نانو!!! یکسری مقاله نوشتن و بودجه نانو رو خانم ... و دوستان کشیدن بالا. یک مثال بزن که نانو برای ما ارزآوری کرده و ما الان در حال صادرات محصولات تولیدی از نانو هستیم. به هر حال ما بیش از یک دهه است تو پژوهش نانو سرمایه گذاری کردیم کو بازگشت سرمایه و سود آوری. چطوره که وارد کننده محصولات نانو از ترکیه و مالزی و ... هستیم.

هسته ای هم یک مثال بزن که ما داریم برق تولید می کنیم و ثروت ایجاد کرده باشه. (3283629) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۳۶:۰۵
هر چیزی که تعدادش زیاد شود از ارزشش کاسته می شود همانطور که طلا در طول قرنها با ارزش بوده است و خر مهره بی ارزش.
کسانی که سالها قبل سیاست احداث دانشگاه در ده کوره های این کشور را پایه گذاری کردند، امروز باید پاسخگو باشند. دانشگاههای آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی، پردیس دولتی و..... شده اند منبع درآمد یک عده. البته
باید توجه داشت که در آینده نزدیک با لاغر شدن هرم جمعیتی و بی ارزش شدن بیشتر مدرک تحصیلی، دکان این افراد از رونق افتاده و ورشکست خواهند شد. (3282321) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۵۲:۲۶
در آلمان و اتریش و چند کشور دیگر اروپایی تحصیلات دانشگاهی دولتی رایگان است حتی برای من ایرانی که موفق به پذیرش در آنجا شوم که البته دریافت پذیرش سخت و دشوار نیست. آنوقت در اینجا دانشگاه آزاد با پذیرش عادی و مازاد و پردیس که این دو مورد آخر شهریه اش 2 تا 2.5 برابر شهریه عادی است و نیز مازاد و پردیس دانشگاه های دولتی که از هازوارد امریکا نیز گرانتر. آنهم در کشوری که میگویند فرزند بیشتر بیاورید تا کشور حفظ شود با منابع سرشار نفت و گاز و معدن و .... (3282703) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۳۸:۵۲
این تیتر شما انگار داره به دانشگاه توهین میکنه خب این 40 درصد که توی دانشگاه به دنیا نیومدن، اینا دانشگاه هم نمیرفتن کم و بیش همین وضعیت بود دانشگاه فارغ التحصیلایی داشته که چندین و چند شرکت تاسیس کردن و بیکاری رو کاهش دادن
این تیتر داره القاء میکنه که دانشگاه رو تعطیل کنیم تا بیکاری 40 درضد کم بشه!!
اگر در دهه 60 دانشگاه ازاد و در دو سه دهه اخیر انواع مختلف دانشگاه رو راه نینداخته بودید الان وضعیت به مراتب بهتر بود.
مساله بعد: مقامات دولتی فقط مسئول امار دادن و ابرا نگرانی نیستن اونجا دارن حقوق میگیرن که مساله رو حل کنن بنده پیشنهاد می کنم وزارتخانه ابراز نگرانی تاسیس بشه تا بار مسئولیت یک عده کم بشه به فکر حل مساله بیفتن.
من هر مسئولی که میبینم در حال ابراز نگرانی و بیان بیم هست!!! عزیز من شما باید مساله رو بیان و راه حل ارائه کنی ، ابراز نگرانی فقط یعنی اینکه شما نتونستی مشکل رو حل کنی و باید استعفاء بدی.
خواهشا با اغفرادی که میان فقط ابراز نگرانی می کنن و امار میدن برخورد بشه (3282329) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۱۴:۵۲
مساله اصلی ناکارآمدی آموزش عالی در ایران است. آموزش عالی باید فرد را طوری تربیت کند که یک فرد سازنده باشد در حالیکه او را فردی تربیت می کند که فقط می تواند جزوه بنویسد، پایان نامه بنویسد، مقاله بنویسد و ... ایران یک کشور غیر آباد است اگر دانش آموختگان دانشگاه ها آباد کردن بلد بودند کلی کار برای انجام دادن و آباد کردن وجود دارد. ولی دانش آموختگان دانشگاه ها علمی که بتوانند با آن آبادانی کنند بلد نیستند. (3282521) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۴۳:۲۵
دولت تدبیر و امید هم واقعا چقدر به دانشجویان پا به سن گذاشته اهمیت دادن !
جاش غائبين و که کار و زندگیشون و داشتن و معاف کردن .
این خدمت دوساله یکی اصلی ترین مشکلاته . همه میدونن الا متولیان امر
بنده با 28سال سن و خدمت 2 ساله پیش رو
عملا استخدامی رو هم از دست دادم . (3282336) (alef-11)
 
SAM
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۵۳:۲۶
با سلام
همه دولت های پس از جنگ به جای آنکه در مسیر اشتغال زایی حرکت کنند با بالا بردن ظرفیت دانشگاهها و به اصطلاح سرگرم کردن جوان ها یا به قول عوام دنبال نخود سیاه فرستادن آنها! روی مسئله بیکاری سرپوش گذاشتند و نتایج این مسئله هم امروزه به صورت بحران «بیکاری فارغ التحصیلان» نمود پیدا کرده است.البته مسئله دیگربه عقده مدرک دار شدن و اشتیاق به پشت میزنشینی بیشتر ما ایرانی ها ارتباط دارد و این مورد هم باعث شده است که تا این اندازه از دانشگاههای بی کیفیت استقبال شود وگرنه در هیچ یک از کشورهای همسایه، تا این اندازه اقشار گوناگون اجتماع دغدغه مدرک و کنکور را ندارند و هر کس سرش به کار خودش گرم است.موضوع دیگر هم به به خدمت سربازی مربوط است،بسیاری افراد از ترس سربازی به دانشگاهها پناه می برند و حتی برخی هم به خاطر ترس از اجتماع! باید قبول کنیم که خیلی از جوان های امروزی، افرادی سخت چلمن و بی دست و پا هستند و تفاوت آنها با نسل قدیم از زمین تا آسمان است،خیلی جوان ها را دیده ام که حتی از کوچکترین کار ساده اداری یا اقتصادی هم عاجزند و هنوز هم پدران و مادران پیر آنها کارهایشان را انجام می دهند!و مهم تر از همه این که،چه خوشمان بیاید و چه نیاید امروزه دانشگاهها به مرکزی برای تفریح و تفرج برخی از جوان ها درآمده است و خیلی ها برای فرار از محدودیت های خانواده و نیز سخت گیری نامتعارف موجود در شهرهای کوچک و روستاها به دانشگاه ها هجوم می آورند.خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم این همه آدم در دانشگاهها دنبال علم هستند،چون اگر واقعا ماها دنبال دانش بودیم تیراژ کتاب در ایران به زیر هزار نمی رسید! (3282357) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۹:۵۳:۵۵
من دفترچه ی خدمت را پست کردم نوشته بود تاریخ اعزام اردیبهشت سال دیگه ؟؟؟؟ گفتم چرا ؟ گفتند بخاطر اینکه سرباز لیسان و فوق لیسانس زیاده . گفتم خب زیاده مدت سربازی برای این افراد را کنید 15 ماه !برگشتند گفتند قانون برای همه یکیه

یاد حرف استادمون افتادم که گفت اینا برای این دانشگاهارا زیاد کردند که از بیکاری فرار کنند ! حدود 7سال یک جوون را معلق نگهمیدارند و عمرش را تلف میکنند که مثلا بگند بیکاری را مهار میکنیم . بعد میان میگند چرا بچه نمیارید چراپیر میشیم (3282358) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۵۲:۲۹
رفتن به دانشگاه حاصلی جز پشیمونی و تلف شدن عمر و سرمایه نداره.
فقط رشته های پزشکی و امثالهم ارزش خوندن دارن و بس که همینها هم دارن اشباع میشن
اشتباه کردیم درس خوندیم
با 29 سال سن
بعد از عید اعزام به خدمتم !خوشبحال نسل های بعد که از تجربیات ما استفاده میکنن. (3282485) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۱۲:۰۱
با پیشرفت دنیا بعضی شغلها از بین می روند مثلا با همه گیر شدن اینترنت شرکتهای مخابراتی محلی به زودی برشکسته می شوند و یا شمع فروشی و تولید روغن چراغ با امدن برق از بین رفت. این خاصیت دنیا است که با پیشرفت فناوری ها بعضی شغلها از بین می روند یا از اهمیت انها به شدت کاسته می شود. فن اوری اطلاعات سبب شده است که شغل هیات علمی با تعریف کنونی اش بی ارزش شود. تا قبل از رشد و فتاوری اطلاعات و دسترسی اسان مردم به دانش و اطلاعات اعضای هیات علمی دانشگاه ها به عنوان مرجع علم برای مردم شناخته می شدند. اما حالا دانای کل گوگل است و هر کسی می تواند هر دانش و اطلاعی را که می خواهد در گوگل بیاید. حتی ویدیوهای اموزشی فراوان در اینترنت وجود دارد که یک فرد پیگیر می تواند از انها استفاده کند. حتی دوره های معتبری توسط مراکز صنعتی از طریق اینترنت برگزار می شود که به طور تخصصی مدرک می دهند و اعتبار مدارک انها از مدارک دانشگاهی بیشتر است. مثلا اعتبار مدرک ایلتس یا نمره ۸ از کارشناسی ارشد زبان دانشگاه تهران بیشتر است و مدارک بین المللی دیگر در حوزه های شبکه های کامپیوتری، امور مالی و ... به این ترتیب با تعریف کنونی از یک عضو هیات علمی می توان گفت که این شغل دیگر ارزش افزوده قابل توجهی تولید نمی کند و حتی نسبت به معلمان دبیرستان ها و مدارس که فزد را برای زندگی لجتماعی اماده می کنند اثرگذاری کمتری دارند. حال اینکه چرا باید دستمزد اعضای هیات علمی دانشکاه نسبت به همکاران خود در وزارت اموزش و پرورش بیشتر باشد وقتی با شرایط کنونی ارزش افزوده کمتری ایجاد می کنند جای سوال دارد. الان مدرک دکتری شده است مثل مدرک لیسانس در دهه هفتاد و خلاصه این مدرک اعتبار و احترام اجتماعی نیز نمی اورد. (3282388) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۳۳:۵۳
مقصر کسای هستن که دانشگاه های پولی را ایجاد کردن و ارزش درس خوندن رو پایین اوردن (3282449) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۵۹:۲۴
دانشگاه ها دولتی از قرار معلوم از آن ما نیست.
من برای اینکه دانشگاه پردیس بروم مجبورم بین 5 تا 13 ملیون در ترم بدهم (بستگی به رشته و دانشگاه دارد) خوب این پول را که نمیشود از راه حلال با پرداخت بیمه و مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده و خمس و زکات در آورد. ناچار کلاه این و آن را بر میدارم تا گلیم خود را از آب بکشم. شما هم هی انتقاد کنید تا شاید شاید شاید روزی به شماها هم توجه شود (3282717) (alef-11)
 
بيژن
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۰۵:۰۶
اين بزرگترين فاجعه اجتماعي اقتصادي يك جامعه است كه با هيچ بلايايي قابل مقايسه نيست .
زيرا هر بلايي با تامين منابع قابل ترميم و بازسازيست , ولي اين بلاي تورم بيكاري انقدر خانمانسوز است كه از ان ميان , همه فسادها را ميتواند شامل شود. و مهمترين ان بالارفتن سن ازدواج, ازدواج سفيد , ارتباطات غير اخلاقي و همه گونه فسادهاي اخلاقي و اجتماعي , با ياس و ناميدي و سر خوردگي و انواع اعتياد ووووو انچنان ورانگر كه نهاد خانواده اي را ميتونه از پاي در بياره (3282507) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۲۰:۳۱
با درود به مردم بيش از حد صبور كشورم!
آقا راه حلش ساده است درشون رو تخته كنيد.
بگيم نداريم راحتتريم!
سو مديريت همه رو دچار سوهاضمه فرهنگى كرده!
سيستم رو كلاً تحويل پيمانكار بدين بره! (3282530) (alef-11)
 
هیوا
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۳۱:۱۶
بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار جامعه تحصیل کرده اند و این یعنی از هر ۱۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه، ۱۹ نفر بیکار هستند.
این جمله درسته دوستان؟؟؟؟؟؟؟
0.4 100=40 (3282547) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۶:۳۹:۱۴
حسابش ضعیفه (3283093) (alef-11)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۳۵:۵۵
خدمت سربازی 21 ماهه و مدت زمان طولانی تحصیل پسران و رسیدن سن به 30 سال و فراهم نبودن شرایط ازدواج
واقعاً دولت باید برای بحران زندگی جوانان فکری بکند!
شرایط بحرانی است چرا کسی کاری نمی کند! (3282561) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۰۷:۵۹
من با این حرف که اگه نتونی کار پیدا کنی پس نباید تحصیلات بالا داشته باشی مخالفم. دلیلش هم خیلی ساده است. یک فرد تحصیل کرده حتی اگه نتونه کار پیدا کنه در اکثر مواقع هم از نظر سطح فکری و هم از نظر فرهنگی نسبت به کسی که تحصیل کرده نیست بالاتره و می تونه در زندگیش تصمیمات درست تر و منطقی تری بگیره. همینطور تحصیلات بالا داشتن باعث می شه ادم برای خودش شخصیت و ارزش بیشتری قائل بشه و تن به هر کاری نده (مثلا دزدی و ...)

یک سوال ساده: شما دوست داری کشورت پر از مردم باسواد باشه یا بی سواد صرف نظر از اینکه اون افراد کار پیدا کنن یا نه؟ و یک مثال: فکر می کنید ریشه افراطی گری و فقر فکری و فرهنگی و اقتصادی کشورهای همسایه ما دلیلی غیر از بی سوادی و کم سوادی داره؟ به شخصه ترجیح میدم باسواد و کم پول باشم تا بی سواد پرپول. من با سوادم از زندگی لذت بیشتری می برم چون لذت خوندن کتاب و ارتباط داشتن با دنیا رو چشیدم نسبت به فرد کم سوادی که لذت رو فقط تو داشتن ماشین مدل بالا و خونه انچنانی می بینه. اون فرد هم اگر لذت داشتن سواد بالا رو می چشید نظرش عوض می شد. (3282627) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۱۱:۱۷
اولا که سطح فرهنگ رو با رواج مطالعه و آموزش درست در سنین مدرسه به راحتی می توان تامین کرد و نیازی به هدر دادن 4 یا 6 سال از بهترین و مفیدترین دوره رشد و شکوفایی جوون هارو نیست. دوما درسته که جوون تحصیلکرده تن به هر کاری نمیده ولی این خودش مشکله، یعنی همه کارای فنی و یدی رو زمین می مونه و همه دنبال کار پشت میزی و کارمندی میشن. (3283136) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۱۸:۳۵
این حق مردم ماست.مردمی که چشم و گوش بسته بر علیه صنعت و تولید کشور خودشون بسیج میشن باید در انتظار نرخ بیکاری بالاتر از این هم باشند. (3282644) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۵:۱۷:۲۹
مردم برن بمی رن تا بیکاری نباشه؟ اگه یه درصد به جای طرفداری از تولید کنندگان بی کیفیت کم فروش و گیر الکی دادن به مردم، خودروسازها رو و تولید کننده ها رو مقصر می دونستی وضعیت مصرف کننده و بازار اشتغال این نبود. (3282975) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۲:۰۷:۲۳
مغلطه نکن عزیزم! آمار بالای مرگ و میر جاده ای بیش از هر جیز به رانندگی وحشیانه رانندگان ایرانی برمیگرده.مگه یادتون رفته با ایمن ترین خودروهای جهان یعنی پورشه و بی ام و چه تصادفات مرگباری در تهران رخ داد؟ (3284615) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۵:۴۲:۵۳
شما داری مغلطه می کنی، آمار تلفات خودروهای مدل بالا خارجی رو با داخلی مقایسه کن، تلفات 20 هزار نفری در سال رو با 4 تا کشته ماشین مدل بالا یکی می کنی؟ حالا کاری با آمار کسایی که به واسطه ماشین خارجی از تصادف جون سالم به در می برن و آمار کسانی که بعد از تصادف به خاطر غیر ایمن بودن خودروی داخلی کشته می شن ندارم. (3290300) (alef-11)
 
فرزاد
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۲:۲۶:۰۲
وجالبتر این است که مسوولین دولتی برای نشان دادن کاهش نرخ بیکاری تحصیل کرده های دانشگاهی را در آمارهای دولتی شاغل محاسبه می کنند؟؟؟ (3282656) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۳:۰۹:۵۰
با این همه بیکاری بعضی ها خواهان افزایش جمعیت هستند یعنی افزایش بیکاری وده ها پیامد آن . (3282734) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۳:۲۳:۳۹
همه در مورد فارغ التحصیل های دانشگاهی نظر دادند و بیکاری آنها را از بی کیفیتی علمشان دانسته اند هیچکس متوجه رکورد و خوبایدن کار وز ندگی مردم نیست همه چیز از خارج وارد می شود و شغلی برای هیچکس نیست مگر مشاغل سطح پایین خدماتی ... (3282767) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۳:۴۱:۱۰
یعنی شما چون ۲۹ سال داری و مدرک دانشگاهی نمی خوای بری خدمت؟
اینجوری پیش بره واقعا باید .... بیاریم که از کشور دفاع کنه (3282803) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۳۸:۱۲
الان سربازی بنظرت جواب میده؟ چند درصد سربازها بلدند بجنگند؟ (3283177) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۴:۳۳:۰۸
دانشگاه های کشور باید پاسخگو باشند که چه درآمدزایی دارند، الان هر ساله دانشگاه دولتی بودجه نفتی را می گیرند بعد یک عمر دانشجوها را هدر می دهند و آخر سر هم دانشجو بلد نیست برای خود یک کسب و کار شخصی را بندازد. خوب این بودجه نفتی رو به دانشگاه ها ندید این حرف من نیست، این حرف را استاد دانشگاه شریف دکتر نایبی در دیدار با مقام معظم رهبری زدند گفتند بودجه پژوهشی میدید به دانشگاه ها فقط حیف و میل میشه و یک سری مقاله می نویسند و هیچ سودآوری در نهایت نخواهد داشت.
کدوم تحقیقات ما به سود آوری منجر شده، کدوم آموزش ما به درآمدزایی و ایجاد ثروت منجر شده؟ که حالا دانشگاه ها بخواهند بگویند به ما بودجه اضافی از نفت بدید.
.... (3282896) (alef-11)
 
سام
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۴:۵۸:۰۴
اگر دانشگاه های کشور ما در پذیرش دانشجو سختگیر باشند یعنی دانشجویی که وارد دانشگاه شد بداند که به راحتی مدرک نخواهد گرفت و واقعا باید منطقی و دقیقا کسب علم کند و انعکاس آن به جامعه داده شود اونوقت هر کسی به راحتی وارد نخواهد شد و مشقتهای تحصیل را خواهد دید. البته در پذیرش دانشجو این راحل برای اساتید هم هست مدرسان نیز باید از فیلترهای سخت علمی عبور کنند و براحتی بر کرسی دانشگاه تکیه نزنن. اما افسوس که در کشور ما دانشجو استاد شده بسیار اسان است. (3282943) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۵:۴۵:۴۵
دانشگاه ها باید موظف شوند امار و ارقام اشتغال دانشجویان خود را ارائه دهند و رشته هایی که بازار کار ندارد ظرفیتشون کاهش و یا حذف شده یا رایگان شوند اینطوری دانشگاه مجبور میشه یه سری کارای خوبی بکنه(دادن مهارت به دانشجو و کمک بهش برای اینکه اشتغال پیدا کنه و..) (3283031) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۶:۳۶:۲۸
حالا اگر دانشگاه نمی رفتند آیا کار بود یا آن هم توسط مهاجران اشباع شده؟ (3283090) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۲۳:۱۱
اگر آموخته های دانشجو در دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی به دردش خورد من اسممو عوض می کنم (3283156) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۷:۴۸:۲۲
هنوز مونده به عمق فاجعه های افریده شده توسط دولت پاک پی ببرید
البته این دولت هم بعدا صداش در می اید (3283195) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۰:۱۹:۱۳
سوال من اینه فکر می کنید چه دلیلی داره که ظرفیت دانشگاهها را افزایش دادند؟
1- عدم توانایی در ایجاد شغل( به دلیل ورود نیروی بیکار که در پیک جمعیتی دهه 60 -70 اتفاق افتاده است)
2- افزایش درآمد دانشگاههای دولتی و خصوصی با افزایش میزان شهریه های دریافتی از دانشجویان
البته برای جلوگیری از ورود این همه جمعیت بیکار همیشه دولت و ... از ترفندهای جالبی استفاده نمودند
1- افزایش میزان ظرفیت دانشگاهها به منظور سرگرم نمودن قشر بیکار( یک نمونش خوده من)
2- افزایش مدت زمان انتظار برای اعزام به خدمت سربازی( که برای اینجانب تاریخ اعزام به خدمت 95/4/1 می باشد)
3- افزایش میزان خدمت از 18 ماه به 21 ماه (3283777) (alef-11)
 
اشکان بیکار
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۳۰:۳۲
تو رو خدا دارم از بیکاری دیونه میشم ای خدا چیکار کنم.با مدرک ارشد با سن 29.بدون هیچ امیدی دارم زندگی میکنم.چرا یکی به داد ما نمیرسه. (3289527) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.