نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 458785
چرا سریال «علی‌البدل» در «ناکجاآباد» روایت شد؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۶
محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش آغاسی در «علی ‌البدل» می‌گوید انتخاب ناکجاآباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال برای گریز از سانسور بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست سریال «علی البدل» با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال، مهدی فخیم‌زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی و بهرام افشاری بازیگران و همچنین محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر سریال، عصر دیروز (دوشنبه ۱۴ فروردین) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سرویس مقدم درباره سریال «علی البدل» و فضای متفاوت آن گفت: «در تلویزیون ما وحشت داریم که سراغ پدیده‌های جدیدتر برویم و کمدی‌های نوتر را تجربه کنیم ولی ما می‌دانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.»

او در همین ارتباط توضیح داد: «در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونه‌ای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.»

کارگردان «پایتخت» درباره انتقاد به شباهت این سریال با فیلم «ایران برگر» توضیح داد: «طرح اولیه سریال «علی البدل» توسط محسن تنابنده حدود دو سال و نیم پیش به من ارائه شد. برخی فکر می‌کنند که ما این سریال را با توجه به فضای نوروز و انتخابات نوشته‌ایم، در صورتی که این گونه نیست و بارها ساخت آن به تعویق افتاد تا به امروز رسید.»

مقدم تاکید کرد: «سریال «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق می‌افتد تا هیچ کس اتفاقات آن را به خود نگیرد.»

 در ادامه این نشست، محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان درباره ایده شکل‌گیری قصه گفت: «من زمانی به یک روستای آب گرم در لاریجان رفتم که چند نفر در آن جا درباره مساله و بحران آب حرف می‌زدند و این خیلی برای من جالب بود که افرادی که در آب غوطه‌ور هستند، از آن به عنوان یک مشکل یاد می‌کنند.»

مهدی فخیم‌زاده هم درباره حضورش در سریال «علی البدل» توضیح داد: «من تا به حال در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سال‌ها است که او را می‌شناسم و از قدیم هم با هم کار کرده‌ایم، همکاری داشته باشم.»

این بازیگر همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به انتقاداتی که بعضی به تکراری‌ بودن شاکله سریال «علی‌البدل» وارد کرده‌‌اند، گفت: «به قول یک فیلسوف همه چیز گفته شده است و هیچ چیز نویی وجود ندارد بلکه نوع روایت بسیار مهم است.»

 در ادامه این نشست، بار دیگر محسن تنابنده در پاسخ به انتقادی دیگر درباره شخصیت‌پردازی ضعیف سریال و قصه عنوان کرد: «به نظرم قصه همان‌قدر که لازم است باید حرف بزند. از جایی که قصه می‌طلبد تا جایی که لازم است ما باید از شخصیت‌های داستان اطلاع داشته باشیم. بنابراین گذشته شخصیت‌ها تاثیر چندانی روی داستان نخواهند داشت. در سریال «علی‌البدل» نیز آن قدر که باید اطلاعات درباره شخصیت‌ها وجود دارد و این اطلاعات به مرور زمان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.»

او افزود: «در هیچ کجای دنیا به تمام شخصیت‌های یک داستان به یک اندازه پرداخته نمی‌شود و در این سریال نیز خان‌ها (مهدی هاشمی و مهدی فخیم‌زاده) نقش‌های اصلی را ایفا می‌کردند.»

تنابنده درباره انتخاب یک ناکجا آباد به عنوان رویدادگاه داستان این سریال توضیح داد: «طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث می‌شود که نه تنها این سریال بلکه سریال‌های دیگری مثل «شب‌های برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور است زیرا این نهادها همه چیز را به خود می‌گیرند وگرنه ما آن قدر متوجه می‌شویم که بتوانیم شرایط را تعریف کنیم ولی باور کنید طاقتی برای شنیدن وجود ندارد.»

این بازیگر مجموعه‌های «پایتخت» در پایان تصریح کرد: «مخصوصا زمانی که قصه‌ها رنگ و بوی سیاسی می‌گیرند شرایط بدتر می‌شود و بعد مواجهه شما با گروهی است که دیگر اصلا طاقت ندارد؛ این یک حقیقت است که باید آن را بپذیریم.»

سریال «علی البدل» در ایام نوروز 96 از شبکه یک سیما پخش می‌شد.
 
کلمات کلیدی : سریال علی البدل ، سیروس مقدم ، محسن تنابنده
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۰۹:۵۶:۴۶
این سریال کاملا سیاسی بود که بنده به قسمت هائی از آن اشاره میکنم:
- وجود دو خان که ارج و قرب گذشته را ندارند.
- وجود سه دختر ترشیده یا دم بخت که نماد است.
- وجود سه نگهبان لوده و مشنگ و فرصت طلب.که نماد است.
- وجود سه برادر موتور سوار برای گرفتن حق از دست رفته خود.که نماد است.
- وجود یک گزارشگر با دستی شکسته.که نماد است.
- وجود همسر دوم و فرزند نو پا و فرزند در راه که نماد است.
- وجود شخصیت آغاسی با پایی لنگان که فرصت طلب و منفعت طلب و مکار است
- وجود شخصیت علی البدل بعنوان نماد نیکی و پاکی و فردی زجر کشیده و برآمده از دل مردم.که نماد است.
- وجود حمام ها بعنوان محل درآمد و تضاد منافع حمام دار ها خصوصا در موقع کمبود آب.که نماد است.
- بوجود آمدن دعوا بین دو قبیله در وسط میدان اصلی شهر.که نماد است.
- وجود خانه امن یا ییلاق برای خان ها و خانواده آنها.که نماد است.
- آماده بودن جهیزیه دختران خان که نماد است.
- وجود اعضای شورای روستا و امضا ها و اثر انگشت آنها.که نماد است.
- مرگ رئیس شورا و گرفته شدن سر منشاء اب و باد کردن و متورم شدن آن.
- خواستگاری علی البدل از خانم محقق و بی جواب ماندن ان.
در این که برای خلق این اثر فکر شده شکی نیست و بنظر من میتوانست بهتر از این در بیاید ولی با امکانات و ممیزی های موجود بد هم نبود. (4229644) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۳:۴۳:۰۶
با توجه به کارهای قبلی این تیم مثل پایتخت مردم انتظار بیشتری داشتند و البته صدا وسیما با این همه بودجه و کارمندی که داره حتی به اندازه یک شبکه ماهواره ای مخاطب نداره و متاسفانه این واقعیت است. (4230010) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.