نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 370683
خداحافظی با پراید از رویا تا واقعیت
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۹
خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند . آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران بالاست که دارای علل گوناگونی است، به عنوان مثال ایمنی جاده‌ها، استانداردسازی اتومبیل ها و عدم رعایت مسائل ایمنی توسط فرد در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد.

به گزارش آرمان، به دلیل نقش بی بدیل خودروی پراید در مرگ و میر ناشی از خودروهای ناایمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا ورود پراید به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شود. هرچند نام تعداد زیادی از خودروهای ناایمن داخلی معرفی شده اما هنوز هم نام پراید به عنوان مرگبارترین خودروی ایرانی در افزایش مرگ و میر در این میان به چشم نمی خورد.

خودروی پراید که از سال ۷۲ از کره وارد ایران شد، مدت هاست که در خیابان های کشور جولان می‌دهد. حالا اما با توجه به سال هایی که از ورود پراید به ایران گذشته می توان آن را خودرویی پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، اصرار بر ادامه حیات این خودرو در بازار ایران دارند. این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث‌هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.

در سال های اخیر بارها مسئولان به دلیل آمار بالای تصادفات از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفتند و اوج این ماجرا خردادماه سال۹۰ بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند. اتفاقی که تا ماه ها بعد از آن عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد هر چند که امروز چند مدل پراید تولیدی هستند که با توجه به رتبه و قیمت! کیسه هوا دارند. از اواخر سال ۹۲ تا امروز اما شایعه حذف پراید از چرخه تولید قوت گرفته است.

ایمنی در ساخت خودروها

استفاده از ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در اتومبیل میزان ضایعات نخاعی مرگ ومیر را کاهش می‌دهد، متاسفانه درحال حاضر ایربگ در بعضی از خودروهای تولید داخل به تعداد کافی طراحی نمی‌شود و همین موضوع منجر به مرگ افراد در تصادفات رانندگی می شود؛ البته سازمان استاندارد هم در این موضوع بی‌تقصیر نبوده، زیرا باید از ورود چنین اتومبیل هایی به بازار مصرف جلوگیری کند. به دلیل عدم رعایت سیستم‌های ایمنی هر سال تعداد بسیاری از افراد در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند، هر چند که کمیسیون بهداشت بارها در این زمینه یعنی رعایت مسائل ایمنی در ساخت خودروها به وزارت صنایع و سازمان استاندارد تذکرات لازم را داده اما متاسفانه توجه جدی از سوی مسئولان مربوطه نشده است.

آمارها نشان می‌دهد سال ۹۰ را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که در این سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل و کیسه هوا مجهز نبودند؛ تجهیزات ایمنی که نبود آنها همچنان حوادث ترافیکی مرگباری را در جاده‌های کشور رقم می‌زند.

تجهیزاتی که در تصادفات تا ۷۰ درصد می‌تواند مانع کشته شدن سرنشینان در تصادفات شود و حتی یک روز زودتر نصب شدن آنها بر روی خودروها می‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگی جاده‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگراستفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی دلیل محكمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن كار آنها برای سرقت از خودروها است چنان كه موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است.

وانت پیکان و وانت نیسان

اردیبهشت سال گذشته، رئیس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف تولید خودروهای ناایمن خبرداد و گفت: تولید خودروهای پرتصادف مثل وانت پیکان و وانت نیسان تا پایان سال متوقف می‌شود. اسكندر مومنی ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۱۵ هزار و ۵۴۵ خودرو شماره گذاری شد كه از این میزان ۴۳ هزار و ۹۸۷ خودرو وارداتی بوده است. مومنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور به منظور افزایش ایمنی خودروها و آلایندگی آنها، گفت: طی سه سال گذشته برای نصب کنسیتر و کاتالیز بر روی خودروها اقدام شده و تمامی خودروها به این وسایل تجهیز شدند.

او اجباری شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل را دومین اقدام پلیس راهور برشمرد و گفت: در حال حاضر تمامی خودروها به سیستم ترمز ضد قفل مجهز هستند. رئیس پلیس سابق راهور ناجا ادامه داد: همچنین ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

سردار مومنی با بیان اینكه نصب کیسه هوا بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال ۹۴، اجباری شده است، گفت: امسال، هیچ خودرویی بدون کیسه هوا شماره گذاری نشد و از سوی دیگر مصمم هستیم با همکاری مراجع ذی‌ربط، تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو کیسه افزایش دهیم. این مقام مسئول درباره ایمنی وانت پراید، گفت: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده، مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده تا بتوانیم ایمنی خودرو مذكور را بسنجیم، اما تلاش می كنیم هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.

پراید ناايمن‌ترين خودرو

بااین وجود در اعلام نام خودروهای ناایمن هیچ وقت نامی از خودروی پراید برده نشد. اولین بار سال ۸۷، رویانیان، رئیس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگونی و فوت را مربوط به دو خودروی پیکان و پراید خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهای ناایمن را معرفی خواهم کرد. رویانیان، بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک جامع و کامل در این زمینه است.

از سوی دیگر سال ۹۱ فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است! او خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است، باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.

با این وجود نام پراید هیچ گاه در میان خودروهای ناایمن معرفی و مطرح نشد. سال گذشته نیز قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکید بر ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن مانند پراید درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌ای، مربوط به کودکان زیر ١٨‌سال بود، به همین خاطر نباید به خودروهای ناایمن مانند پراید مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامی رضوی، ادامه داد: تمام تصادفاتی که با پراید صورت می‌گیرد، به علت ناایمن بودن، مشکلات جدی برای سرنشینان آن ایجاد می‌کند و هر تصادف با این وسیله نقلیه منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، اگر نمی‌توانیم این موضوع را اجرا کنیم، حداقل محدودیت سرعت را کنترل کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشیم.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو+پراید
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۱:۰۵:۲۹
تیتر اخبار روزنامه های داخلی در آینده:

سال 1405: اولین مدل از پراید پرنده با همکاری چین ساخته شد
سال 1406: متقاضیان برای پیش خرید پرایدهای پرنده صف بسته اند
سال 1406: سقوط یک فروند پراید بر روی ساختمان مدرسه فاجعه آفرید....300 کشته و زخمی
سال 1406: له شدن خانواده ای زیر آوار بر اثر سقوط پراید
سال 1406: سقوط هواپیمای مسافربری بر اثر شاخ به شاخ شدن با پراید.... سخنگوی سایپا: ارتفاع سنج جزو آپشن هاست
سال 1407: پراید پرنده همچنان قربانی می گیرد
سال 1407: از کمپین تحریم خرید پراید پرنده در فضای مجازی تا رکود
سال 1408: وام 50 میلیونی دولت برای خرید پراید پرنده
سال 1408: در اولین روز از فروش 200 هزار فروند پراید پرنده به فروش رفت...... (3814714) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۱:۵۱:۳۰
کامنتت خیلی عالی بود، دمت گرم (3948455) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۱:۱۳:۱۵
مملکتمون دچار مشکلاتیه که همه جا مدتهاست حل شده (3814728) (alef-11)
 
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۱:۱۵:۲۶
گل گلاب ایربگ چه دردی دوا میکنه وقتی جنس بدنه ماشین از قوطی نوشابه پپسی ساخته شده باشه؟مساله ای%D (3814731) (alef-11)
 
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۳:۱۵:۱۱
نکنه تراژدیه جدیدتون پراید باید 8تا ایربگ داشته باشه و قیمتش بشه 30ملیون تومن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3815057) (alef-11)
 
احسان
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۳:۳۰:۱۲
کیفیت خودرو و البته رعایت قوانیین رانندگی اولین نمود از توسعه یافتگی برای افرادی است که وارد آن کشور می شوند مونتاژ عقب مانده ای که اگه قرار بود به جایی برسه چند دهه قبل باید خودش رو نشون میداد نشان از یک روند غلط رو داره. به بهانه حفظ صنعت ملی و در واقع حفظ منفعت یک عده با چهره و جایگاه یک کشور بازی میشه و لطماتی که فقط همین یک مساله غیر مستقیم داره وارد میکنه قابل توجیه نیست. پیشنهاد میکنم برای آقایانی که ذینفع هستند حقوق مادام العمر چند صد میلیونی در نظر گرفته بشه بلکه رضایت بدن!! به خدا ضرر این کار خیلی کمتر از ضرر چند جانبه این بنجل فروشی است! (3815098) (alef-11)
 
لرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۴:۴۷:۱۳
من قصد توهین ندارم ولی دیگر گوش ملت بهشنیدن وعدهای تو خالی مسئولین عادت کرده اصلا اگه یک شب وعده الکی نشنویم خوابمون نمیبره رئیس جمهور سابق هم رفت روی پیکان نوشت خدا حافظ پیکان کو عملی شد؟ هرگز قرار بود خودرو های فرسوده جمع بشن هنوز پیکان های 48 دارند تردد میکنند قرار بود بعضی ماشین ها شماره نشن شماره گذاری که شدن هیچ 10 درصد قیمتشون هم رفت بالا قرار بود .... قرار بود .... قرار بود .... و همچنان بازهم قرار بود کاری که هیچ مسئولی بجز جناح بازی نمیکنه بقول قدیمی ها دروغ هرچقدر بزرگتر باورش راحتر بگذارید به این وعدها دلمان خوش باشد مگه قرار چند سال دیگه زنده بمونیم مرگ حقه پراید وسیله است (3815327) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۰ ۱۵:۴۰:۴۵
چان مردم بی ارزش ترین متاع در زمانه حاضر در این سرزمین است (3815483) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۰۲:۰۳:۵۴
خدا وکیلی با این ماشین می ترسم که بیرون شهر بروم.یک بار که کار عجله ای پیش آمد ومجبور شدم بیرون شهر بروم در جاده که از کنار م ماشین سنگین ها رد می شدند باد مثل گهواره پرایدم را تکان میداد . کمی مانده بود که از جاده پرتم کنند.فقط در تعجب مانده ام که از شهری مثل تهران چگونه وبا چه جراتی خانواده ای با پراید به شهر من که حداقل 1000کیلومتر فاصله دارد سفر کرده اند.جل الخالق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3816407) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.