نظر منتشر شده
۱۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 233595
گزارش یک بازدید از خط تولید پراید
بخش تعاملی الف - سپهر جلالی فراهانی، 17 تیر 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷

چندی پیش به بازدید از خط تولید پراید در شرکت سایپای تهران رفته بودیم، مسئله ای که در بدو ورود به کارخانه جلب نظر می کرد تعداد زیاد کارگران بیکاری بود که در اطراف مجموعه مشغول گپ و گفت بودند.

بعد از تایم صبحانه، گفت و گویی با یکی از مهندسین خط داشتیم که مهمترین معضل در بهره وری خط را ۳۰ تا ۵۰ درصد نیروی انسانی بیکار می دانست که به دلیل سیاست های شرکت امکان تعدیل آنها وجود نداشت. این امر حتی موجب شده بود بسیاری از فعالیتها درایستگاه های کاری که توسط رُباتها سریعتر و ارزانتر می توانست انجام گیرد، بصورت دستی توسط کارگران انجام شود تا تعداد کارگران بیکار از این بیشتر نشود. البته مشخص است که مدیران شبه دولتی علاقه ای نداشته باشند که در دوران مسئولیتشان این شائبه مطرح شود که بخاطر مسائل مالیِ شرکت دست به تعدیل نیرو زده اند.

در مجموع یک ساعتی که در کنار خط بودیم حدود ۲۰ دقیقه کل خط متوقف بود آن هم بدلیل نرسیدن قطعات داشبورد(!) که در یکی از شرکت های اقماری سایپا تولید می شود.

خط مونتاژ زانتیا نیز به همراه تجهیزات آن، پس از توقف تولیدش در سایپا بصورت بلا استفاده در سالن خاک می خورد.

اگر این واحد صنعتی به جای مدیران شبه دولتی در دست مدیران خصوصی بود دیگر نه شاهد این سطح بهره وری پائین در خطوط تولید بودیم نه تجهیزات و خطوط تولید به صورت راکد به حال خود رها می شدند و نه لازم بود مردم برای خرید ارزانترین خودروی داخلی بیش از ۲۰ میلیون تومان پول بپردازند.

حال که بار دیگر شورای رقابت مهر تائید بر افزایش قیمت خودرو ها زده باید پرسید که آیا مردم ۲۰ میلیون تومان پولِ پراید می دهند یا هزینه ی سیاست های غلط مدیران خودروساز یا حقوق کارگران بیکار را؟

این نمونه بیانگر آن است که سیاست غلط نحوه حمایت از خودرو سازان داخلی نتیجه ی دیگری جز ضعیف شدن صنعت ملی وکاهش قدرت خرید مردم نداشته است.
 
کلمات کلیدی : سپهر جلالی فراهانی
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۰:۵۷:۱۱
تا به حال فقط به بادکنک این دو خودروساز دمیده شده و هیچ چاره اساسی اندیشیده نشده است (2243895) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۸:۳۰
پس باید منتظر ترکیدن این بادکنک باشیم (2244075) (alef-10)
 
Hamed
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۲۱:۰۶
این یعنی فاجعه. (2244109) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۱۵:۱۰
واقعا باید بررسی بشه که چرا سرنوشت تولید!!!! خودرو در ایران به اینجا رسیده ؟!؟!؟!؟
خانوادۀ ما یک پیکان 48 ( یعنی مونتاژ شدۀ همون کارخونۀ رو-به- ورشکستگی!!!! تالبوت) را به مبلغ 16300 تومان!!!! خریده بودند که در سال 1366 یعنی پس از 19 سال خدمت رسانی به خانواده ، آنرا 150 هزار تومان ، یعنی حدود 10 برابر!!! بیشتر ، به یکی از دهها خریدار سینه چاک!!! ، فروختیم؛
جالب اینجاست که نه تنها پس از حدود 2 دهه کار ، موتور این پیکان باز نشده بود ، بلکه حتی روکش های چرم مصنوعی صندلی هاش هم سالم مونده و چوب-کاری های روکوبی درب ها نیز ، هرچند دارای ترک خوردگی هائی شده بود ، هنوز هم نیازی به تعویض نداشت؛
اون کجا و...... این خودروهای سال های اخیر که حتی همون روزی که برای نخستین بار از زایشگاه!!! به نمایشگاه انتقال می یابند ، در همون اتوبان کرج ، نیاز به تعمیرات اساسی و حتی جرثقیل!!! پیدا می کدند ، .......کجا؟!؟!؟!؟! (2244357) (alef-13)
 
Moein
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۷:۱۷:۳۷
من خودم قبلا از کارخونه ی سایپا بازدید داشتم خیلی از کارگرا بی کار بودند مثلا دستگاهی که روی قطعات به صورت اتو ما تیک کار می کرد به یک کارگرجهت تعویض قطعه ی اماده شده با قطعه ی نیاز داشت این کارگر هر بیست دقیقه جای قطعات رو عوض می کرد وبیست دقیقه عملا بی کار بود (2244759) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۲۱:۵۴
قصه پرغصه خودروسازي تا كي بايد ؟ چرا بايد خودروسازي ما اينهمه نابسامان باشه ؟ واردات كنيد بابا مردم گناه دارند. واي بر ما. (2244260) (alef-13)
 
بايد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۲۲:۳۶
خودرو را بايد داد به دست بخش خصوصي . بايد . (2244262) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۲:۱۰
شما هم مثل نویسنده از این مسئله بی اطلاع هستید که آنچه بهره وری را بالا می برد رقابت است و نه خصوصی بودن. اگر خصوصی هم شود به جهت غیررقابتی بودن بازهم بخش خصوصی خون مردم را در شیشه میکند ضمن اینکه همین الان خودروسازی ما از حیث مالکیت خصوصی است. مسئله نبود رقابت است نه نوع مالکیت (2245876) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۷:۰۷:۲۴
فقطوفقطوفقط رقابت . در سایه رقابت کیفیت بالا میرود ، قیمت ها منطقی میشود ، قدرت انتخاب مشتری بالا میرود . رقابت فقط به نفع خریدار نیست فروشنده هم در سایه رقابت به استفاده بهینه از امکانات و عوامل تولید وادار میشود ، بهره وری نیروی کار بالا میرود سوء مدیرت ها اجبارا مرتفع میشود و دهها منافع دیگر . بخاطر خدا تعرفه ورود خودرو را بردارید و بازار خودرو را یکبار برای همیشه رقابتی کنید . والا به مولا (2246593) (alef-10)
 
1001 " غصه "
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۲۴:۱۸
موافقم و با نهایت تاسف باید بگم نمیدونم چرا هر وقت حرف از خودرو و صنایع خودرو سازی در ایران میشه سر درد میگیرم و حالت تهوع بهم دست میده .
اخر این چه صنعتیه که ضررش بیشتر از منفعتش برای " مردم " است؟ (2244264) (alef-13)
 
hadi
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۴:۰۴:۴۵
مگه قراره نفعی واسه مردم داشته باشه؟!!!!!! مشتی اینجا ایرانه (2245507) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۳۸:۱۳
الف درج کن .........
من نظرات و خوندم قبول دارم که خودرو سازها تا میتونن به مردم اجحاف می کنن و چیزی به نا م عدالت رو اصلا نشنیدن اما فرض کنین این کارگر خط هم بی کار بشه نتیجش اینه که به عدد و رقم بی کارای جامعه همین جور افزوده میشه پس یه چاره اساسی داره اونم اینه که ما تولید رو بیشتر کنیم و تولید وقتی بیشتر میشه که بازاریابی داشته باشیم برای فروش به کشور های دیگه. وقتی می تونیم بازاریابی کنیم که عدد اعلامی مون برای هر خودرو خنده دار و مضحک نباشه به عبارت دیگه بتونیم با دنیا رقابت کنیم . اون وقت صنعت خودرومون ممکن بچرخه (2244296) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۷:۱۵:۵۶
دوست عزیز بله شاید حق با شما باشه
ولی آیا خسارت بیکاری یک عده رو باید یک عده (بیگناه) دیگر بدهند.تا حالا به آمار کشده شده های تصادفات این خودروها فکر کردید، بهتر نیست یک کمی هم به فکر جان انسانها هم باشیم بعد به فکر فروش و گردش صنعت خودرو سازی ملی !!! (2245546) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۰:۱۳:۰۲
جان 70 میلیون ایرانی رو فدای بیکاری 50 هزار کارگر کردن ظلمه (2247085) (alef-10)
 
با عرض معذرت
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۰۵:۵۹
اگر این حمایتی که از صنعت خودرو سازی شده بود، انصافا از هر صنعت دیگری حتی بیل سازی شده بود الان وضعیت GDP بهتر بود! (2244338) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۹:۰۵
دوست عزیز کاش یکم منصفانه برخورد می کردید .من خودم جزو کسانی هستم که در جریان طراحی خط مونتاژ و تقسیم کار بین اپراتورهای عزیز خط تولید بودم . اون خط برای تولید 30 دستگاه در ساعت طراحی شده و تا همین 2 سال پیش حدود 34 دستگاه در ساعت بصورت سه شیفت تولید می کرد. یعنی بیش از ظرفیت اسمی و کارگران عزیز حتی برای دست شستن هم زمان نداشتن و فول تایم کار می کردن. ولی باتوجه به شرایط تحریم و مشکلاتی که برای کل کشور پیش اومد این صنعت دچار رکود شد و به این وضع در اومد . اینطور نبوده که صنعت خودرو خودش رو توی این وضع انداخته باشه . تحریم و افزایش قیمت دلار و .... این صنعت رو دچار لطمه کرد . ضمن اینکه شما اگه خیلی سختتون هست 20 میلیون پول واسه پراید ندید و منت هم سر کارگران عزیز که توی این قضایا بی تقصیر هستند نذارید. باتشکر (2244434) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۷:۲۲:۲۰
برادر من معلومه که سختمان است اولا.
ثانیا شما بذارید این انحصار از تولید خودرو تو ایران برداشته و واردات آزاد شه، بعدا خودتون خواهید دید تحریم و دلار که سهله،شما اگه این ماشین ها یک چهارم قیمت فعلی هم بدید کسی نمی خره... (2245555) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۹:۰۷:۵۴
خوب بت بیست میلیون چی بخریم؟ (2245625) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۹:۱۸:۳۵
شما خوبيد بعضي وقتها آدم اگه نتونه حقيقتو بگه بايد سكوت كنه چون ماله كشي كارو بدتر ميكنه پس خواهش ميكنم رو اعصاب بقيه نريد (2245640) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۲۳:۵۳
آقاي احمد عزيز!
لطفا! يک بار خودتان مطلب خودتان را بخوانيد و قضاوت کنيد که گناه مردم ايران چيست که بايد هيچ گزينه اي غير از پرايد نداشته باشند و 20 ميليون تومان بابت يک خود 3 ميليون توماني بدهند تا جنابعالي حقوق بي زحمت دريافت کنيد و در ساعت اداري با استفاده از امکانات دولتي به گشت و گذار و کامنت گذاري در اينترنت بپردازيد.
(احتمالا جنابعالي يکي از مسولين تحقيق و توسعه شرکت هستيد!؟) (2245744) (alef-10)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۸:۴۶:۰۸
دوست عزیز اینکه فقط شما منافع خودت و چند کارگر دور و بر خودت رو ببینی از فرهنگ مدیریتی خودخواهانه ای ناشی شده که پرهزینه ترین صنعت را از جیب 70 میلیون نفر در حال اداره است. آیا اشتغال برای این جامعه کوچک کارگری ارزش مرگ بیش از 20 هزار نفر در سال را دارد (یعنی در دو سال معادل کارگران خودروسازی انسان کشته می شود). آیا میدانید مصرف بالای سوخت این خودروها چقدر از یارانه انرژی کشور را تبدیل به دود می‌کند؟ آیا آلودگی هوا و بیماریهای لاعلاج ناشی از آن را محاسبه کرده اید. آیا هزینه و وقتی که از مردم بیچاره بابت رفع عیب این خودروها تلف می شود محاسبه کرده اید؟ (2248344) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۴۲:۳۶
من برای این بادکنک یک پیشنهاد دارم:

بیایم ببینیم تمامی خودر. سازهای ما در مجموع چقدر درامد دارند و همان میزا با پرداخت حقوق و.... بدیم بهشان
بجاش واردات خودرو آزاد بشه آنهم بدون تعرفه
بعد هزینه های محیط زیست سلامت انسانی در حوزه بهداشت و... را محاسبه کنیم فکر میکنم در انتها کمی زیاد هم بیاید . اگر هم نشد بعموان مالیات حاضریم پرداخت کنیم.
بعنوان مثال در یک حادثه اگر قیم خانواده بر اثر پایین بودن استانداردهای خودرو قطع نخاء شود بیایید منصفانه حساب کنیم چقدر برای خانواده و دولت تا پایان عمر آن شخص هزینه بر میدارد.حال تبعات عاطفی و مشلات زندگی را اگر در نظر نگیریم....
در ضمن چشمهای ما عادت کرده ولی پیده زشت دیگر اینست که دو الی 3 مدل خودرو بیشتر در خیابانهای ما دیده نمیشود... (2244538) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۶:۴۱:۲۵
امروز خبر گذاری فارس قیمت خورور های ارزان را در هند با ایران مقایسه کرد با کم تر از پول پراید میشه ون خرید چرا باید مردم ما دو برابر همه مردم جهان پول خودر و بدهند تا کارکنان ومدیران خودرو سازی بخورند مگه آن ها خان های قبل ا انقلابند وما رعیت آن ها (2244671) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۶:۱۸
تا وقتی عوارش گمرکی برداشته نشود این بادکنک بزرگتر هم میشود
هر چقدر خودرو سازها گرانتر میکنند از آنطرف عوارض گمرکی خودرو بیشتر میشود
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که مردم خودرو ارزان سوار نشوند خدایی ناکرده پولشون جمع نشه (2246126) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۰۰:۳۹
مدیریت ضعیف (گاه آلوده به منافع از رکود و تورم) منشا ریتم کند تولید در کشور است. از سوی دیگر جلوگیری از ورود آزاد خودرو خارجی به کشور (فقط بدلیل سود بیشتر صنایع داخلی و رشد حباب شاخص بورس) ، صنایع خودروسازی کشور را تنبل کرده.

همین نیروی کار ایرانی به ژاپن مهاجرت می کند و بهترین و بیشترین بازدهی را دارد.

چرا نمی خواهند در داخل کشور، همانطور از نیروی کار بهره برداری کنند؟

جواب این مقاله، در پاسخ به این پرسش نهفته است. (2243905) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۰۲:۰۳
حالا جالب است بدانید ، در صنایع ماشین سازی ژاپن، اصولاً انبار وجود ندارد، جامعه ژاپن به توری وقت شناس، مسئولیت پذیر و دقیق هست که به جای انبار کردن قطعات، آنها قطعات را همان روز و ساعت به کارخانه وارد و از آنطرف نصب و خودرو کامل خارج میشه، فقط تصور کنید چه اندازه در فضا، زمان، و هزینه صرفه جوی می‌شه! (2243907) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۲۲:۱۳
به اين روش سيستم كانبان گفته ميشه كه خود ژاپني ها ابداع كردند و شركت فورد با استفاده از همين روش از ورشكستگي نجات پيدا كرد.اما به دلايل مختلف كه البته غير فني و مصلحتي پياده سازي اين روش در كشور ما امكان پذير نيست (2243959) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۵۰:۱۷
البته این روش را just in Time مینامند. (2244025) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۴۶:۱۷
نکته جالب تر در موضوع صادرات تویوتا به امریکا و اروپا است، ژاپنی ها وقتی دیدند برای صادرات، چند ماهی روی دریا هستند، خط مونتاژ خود را به کشتی منتقل کردند و زمانی را که روی آب هستند ماشین را سرهم می کنند و در محل تحویل می دهند! (2244176) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۶:۱۵:۲۵
D: خدايا اين كشور رو از جهل و خرافه +++++ حرف بدن تحقيق آدمهاي صرفاً تئوريك
حفظ كن كه صرر سومي از دوتاي اول كمتر نيست صد در صد (2244606) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۳:۰۸:۱۷
حتما QC رو هم روي كشتي انجام ميدن!!!! اين حرفاي بي پايه نه تنها كمكي نمي كنه بلكه اشتباهات رو بيشتر ميكنه. نگيد اين حرفا رو. (2245318) (alef-10)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۰۴:۱۷
البته باید گفت همین شرایط در خیلی از ادارات دولتی به وضع فجیعتری هم وجود داره.
ارباب رجوع وارد اتاق میشه، 15 نفر از کارمندان دارن با هم سر توافق ژنو بحث میکنن، کارتو با یکیشون مطرح میکنی، میگن مسئولش نیست!!!! کی قراره رسیده کنه و چه زمانی؟ شاید این جمعه بیاید، شاید! (2243917) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۰۷:۰۳
پس فکر می‌کنید چرا یک پراید که اصلا فورد آمریکا در سال ۱۹۸۰ تحت عنوان فورد فیستا طراحی کرده یعنی‌ ۳۴ سال پیش و سالها است که از خط تولید خارج شده، باید به قیمت یک فورد فیست ۲۰۱۴ فروش بره، باید هزینه این نیروهای اضافه در خطه تولید و البته صدها مدیر اضافه در شرکت با حقوق و مزایای چند ده میلیونی تامین بشه (2243926) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۲۰:۳۹
فورد فستيوا نه فيستا (2244490) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۱:۱۳
چرا عدای در کشور از نظر اقتصادی مخالف بهبود روابط با کشورهای غربی و صاحب تکنولوژی هستند، چون می‌دانند که اگر روابط عادی بشه، وضعیت اقتصادی آنها و شرکتهایشان در خطر قرار خواهد گرفت، جریان ورود شرکت خوشگوار(کوکا)در اوایل ده هفتاد و شرکت زمزم که متعلق به بنیاد مستضعفان بود ، هنوز در یاد آقایان هست که حتی مسول آن‌زمان بنیاد مستضعفان مساله اسرائیلی بودن شرکت کوکا را مطرح کرد و همه تلاش را کرد که پای کوکا ( یعنی‌ رقیب ) به ایران باز نشه، که با عقلانیت مسئولان نظام ناکام ماند، و حال هم زمزم در ایران تولید می‌کند و هم سایر برندها، و نیروهای زمزم هم بیکار نشدند ولی‌ اقتصاد و خانواده‌های ایرانی‌ از این رقابت بهره بردند ، ولی‌ متاسفانه تا سیاست خارجی‌ ما با دنیا تقبل است، شرکتهای بزرگ خودرو ساز نمیتونند به ایران بیاند، چون بازارهای دیگر برای آنها مهم است (2243932) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۱:۴۲
چند وقتی هست دنبال خرید ماشین هستم که مقرون به صرفه باشه همه جا هم سر زدم تصمیم گرفتم پژو پرشیا خرید کنم اونم مدل 83 و پیدا کردم و از نظر فنی و اتاق هم عالیست , از این ور هم توی خانوادم هی فشار میارن برم پراید 3 میلیون تومانی رو 20 میلیون بخرم اما مشکل اینجاست که من هنوز خانوادم رو نتونستم قانع کنم این ماشین حتی ارزش 2میلیون تومانی هم نداره ...شما چطور میخایین سوار ارابه مرگ ایران بشین, حداقل می تونم بگم وقتی پژو میخرم این رو درک میکنم که حداقل ماشین خوبیه و یک یا دو سال بدون دغدغه سوار میشم...
حال میفهمم پست پرده ها چی میگذره !!!!
واقعا متاسفم برای این مردم که عقلشون توی چشمشونه (2243933) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۱۹:۱۳
منم دنبال خرید ماشینم، به این نتیجه رسیدم که ماشین دسته دوم خارجی بخرم. در حد 25 میلیون. قبلش میخواستم تیبا بخرم ولی با این قیمت حاضر نیستم پول تیبا بدم (2244102) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۰۶:۴۲
منم درست مثل شما، میخوام با این قیمت ریو دست 2 بخرم. خیلی هم خوبه.
25 تومن بدم به پرایدی که در قیافه ش عوض شده؟ همین؟؟؟ (2244340) (alef-10)
 
اصغر
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۴۰:۴۶
خعیلی باهات حال کردم!
یجوری میگه واقعاً برای مردم متاسفه انگار خودش میخوای BMW بخره!!!
حالا نه اینکه پژو پرشیا خعیلی ماشینه؟؟ اونم ماله 10 سال پیش!!! (2244300) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۸:۱۱
اصغر آقا در مقابل ماشین پراید که فقط یه تیکه آهن کشنده است پژو پرشیا واسم مثل بی ام و می مونه !!! (2246129) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۴:۲۳
بنده خدا هزینه سیاست غلط خودروسازها رو مردم سالانه با کشته شدن 20 هزار نفر در جاده ها میدن و متوجه نیستن بابا ! (2243939) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۳۶:۱۹
البته علت اصلی این مرگ و میر،رانندگی وحشیانه و به دور از اصول رانندگان ایرانیه.صورت مسئله رو پاک نکنید تا بشه حلش کرد.ضمنا خوشبختانه از سال 84 تا 92 آمار مرگ و میر از 27000 نفر به 18000 نفر کاهش پیدا کرده که ناشی از کار فرهنگیه.(علیرغم افزایش شدید تعداد خودرو و سفرهای برون شهری). (2244151) (alef-10)
 
محمد ملک
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۷:۱۷
در این که علت اصلی مرگ و میر رانندگی در ایران رانندگی نادرسته شکی نیست اما دو عامل خودرو و جاده هم بسیار تاثیرگذارند (2244432) (alef-13)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۵۹:۳۳
این درسته که در کشور ما هنوز بد رانندگی میکنند ، ولی وقتی حادثه ای پیش می ایید بین پراید و ماشین خارجی تفاوت از زمین تا اسمان است !!!!!! (2244575) (alef-13)
 
میثم
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۴:۵۵
سلام
دوست عزیز تا حالا به عراق سفر کردید، اگر سفر نکردید از دیگران سوال کنید که رانندگی در آنجا چگونه است اونجا کسی گواهی نامه نداره فقط می شینن پشت فرمون همین، رانندگی هاشون هم خیلی بدتر از ماست ولی این کشته هایی که ما می دیم ندارن، می دونی چرا؟ من از یک افسر راهنمایی که کارشناس تصادفات هست شنیدم که در طول خدمتش نمی گم اصلا ولی گفت تا حالا ندیده یا خیلی کمتر دیده که از ماشین خارجی کشته بیرون بیارن چون اصول ایمنی خیلی رعایت می شه کارخونه های خودرو سازی ما خودرو 30 سال پیش رو تولید می کنن که هیچ، تازه خیلی چیزهای همون خودرو رو هم حذف کردند، مثل سربی که کف پراید بوده برای اینکه حالت تعادل پراید حفظ بشود ولی در ایران حذف شده و ... (2245865) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۴:۲۸
چرا نیسان تولید تینا و در کلا همکاری با ایران را متوقف کرد، چون برنده فروش تاکسی به شهرداری نیو یرک شده بود، چند صد هزار دستگاه!، نیو یورک مرکز یهودیان آمریکا است و گروه دوستی‌ اسرائیل و نیو یرک به شردری نیو یورک فشار آورد که اگر نیسان با ایران ادامه همکاری بده ، خرید تاکسی را قطع کنه، نتیجه، فوری نیسان از بازار ایران رفت!!...

ادعای گروه دوستی‌ اسرائیل و آمریکا خطاب به نیسان:

"شما نمیتوانید از یک طرف با مردم نیو یورک تجارت داشته باشید و از طرف دیگر با تهران ، برای میلیاردها دلار پولی‌ که مالیات دهندگان نیو یورکی به شهرداری می‌پردازند، آنها باید موتمن شوند که شما از هر گونه تجارتی با ایران خودداری خواهید کرد...:"

می‌بینید ، به همین سادگی‌، حالا اگر شما جای مدیر نیسان بودید که قسم خرده بودید که منافع سهامداران شرکت نیسان را حفظ کنید، کدام را انتخاب میکردید، فروش چن صد دستگاه تینا به ایران در سال یا فروش چن صد هزار دستگاه تاکسی مارک نیسان به توریستی‌ترین و ثروتمند‌ترین شهر دنیا؟!!!... این یعنی‌ موازنه قدرت در تعاملات اقتصاد جهانی‌!!

http://jalopnik.com/5899147/nissans-iranian-new-york-city-cab-problem (2243940) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۴۶:۴۵
چی میگی عمو اصلا چه ربطی به مطلب داره. (2244012) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۳۲:۴۸
دوس عزیز ربطش این است که چرا عده‌ای در کشور نونشون در بحران در روابط ایران با خارج و ادامه تحریمهاست، فکر می‌کنید اگر شرکتهای بزرگ دنیا به خاطر این گونه تحریمها میتونیستند در ایران کار و فعالیت و رقابت کنند، مدیران این شرکتهای وطنی میتوانستند این چنین در بازار ایران تاخت و تاز کنند و گنجشک را جای قناری و با منّت به خلق اله قالب کنند؟!!! (2244284) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۵:۵۴
شما اين جمله روحفظ كردي ودرهمه جا ميگذاري ياكپي وپيست مي كني ، بابا اين جمله توچه ربطي به مطلب داره (2244429) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۴۷:۰۴
چه ربطی داشت؟ (2244551) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۶:۰۳
مردم ایران هزینه ندانم کاری و پایین بود سطح مدیران چه در سطح کلان و چه در سطح پایین را می پردازند چون اکثر این مدیران نورچشمی برخی مقامات می باشند (2243945) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۸:۵۹
مگرنمیشه خط تولید زانتیا راکه خاک می خورداستفاده کنندمثلا ازبدنه استفاده کنند وموتور راازنوع 206 یا 405 نصب کنند وبا قیمت پایینتری عرضه نمایند؟ البته نمیشه چون سیاست خودرو سازان خالی کردن جیب مردم است وراینصورت نمیشه جیب مردم راخالی کنند (2243950) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۳۸:۱۹
معلومه هیچی از صنعت سرت نمیشه.فکر کردی خوراندن موتور یک ماشین به یک ماشین دیگه با بدنه و شاسی و قطعات متفاوت کار اسونیه؟ (2244156) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۹:۴۸
توی ایران که میشه! بدجوری هم میشه. آردی و روا و پی کی رو فراموش کردی؟ حالا هم که موتورtu5 رو همه ماشینای ایرانخودرو میذارن. پس کار نشد نداره ولی مسئله اینجاست که چه سود؟؟ (2244438) (alef-13)
 
نوید
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۴۳:۳۷
با اینکه تا حدودی با نظرت موافقم اما یه بار این کارو اون هم با بدنه خودرو یه شرکت بزرگ فرانسوی کردن و شد!:
- بدنه پژو 405
- موتور هیلمن انگلیس

نتیجه: پژو روآ یا همون آردی!!!

نمی دونم خودروساز فرانسوی با دیدن این فرزند نا مشروع چه حالی شد! (2244544) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۱۹:۴۴
فرودین ماه امسال برای بازدید از سه نمایشگاه به کشور آلمان رفته بودم و در مدت اقامتم در شهر اشتوتکارت شهری که اتومبیل در آن متولد شد و شرکتهای مرسدس بنز، دایملر و پورشه سالها در این شهر فعالند فرصتی شد تا از موزه های مرسدس بنز و پورشه بازدید کنم.
این شرکت ها با افتخار تمام سالها تولید خود را برای همگان به معرض نمایش قرارداده بودند و راهنما های موزه چنان با شوق و حرارات از هر مدل و محصول که بعضا ده ها سال پیش تولید شده بود سخن می گفتند که گویی این اتوموبیل آخرین مدل محصول این کمپانی است.
ورودی موزه مرسدس بنز 8 یورو بود و با پرداخت 4 یورو در دو روز در هفته امکان بازدید 90 دقیقه ای از خط تولید مرسدس بنز وجو داشت.
در طول بازید از خط تولید شما احساس میکنید که در حال بازدید از یک هتل 5 ستاره هستید.
زیبایی محیط کار، نظافت بسیار زیاد،نور مناسب و تهویه مطبوع عالی و اپراتورهایی که مانند ربات ها دقیق و سریع کار میکنند، تجهیزات ایمنی کارکنان و اینکه هرکس دقیقا در محل کار خود ایستده و هیچ چیز مانع انجام کار او نمی شد.
همه اینها بدلیل وجود مدیرانی است که هدفشان احترام به مشتری است و حاصل آن احترام میلیونها مشتری و علاقه مند در سراسر دنیا به آنها و محصولاتشان است نه مدیرانی که به فکر منافع شخصی و کوتاه مدت برای خود یا سهامدارانشان هستند و مشتری فقط کسی است که باید پول این منافع را پرداخت کند. (2243955) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۷:۴۲:۱۱
سلام درست زمانی که آقای منطقی مدیر عامل ایران خودرو بود را بیاد بیاورید چقدر خوب وعالی صنعت خودرو رونق داشت تولید یک میلیون دستگاه درسال خیلی عالی بود ولی خوب، در اون زمان خودروسازها تازه خودشون رو پیدا کرده بودن ولی انصافا قیمتها رو مناسب در نظر گرفته بودند.از زمانی که جناب منطقی رو به سازمان هوا فضا منتقل کردن مشکلات خودرو نیز شروع شد. (2244804) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۸:۵۵:۲۰
سلام دوست عزیز اتفاقا همه مدیریت آقای منطقی رو به یاد دارند به خصوص جمله معروف اشون روکه"اگه پیکان رو بدون 4 چرخ جلوی ایران خودرو بزاریم باز مشتری اونو میخره" که اوج احترام به مشتری هارو نشون میداد (2248356) (alef-13)
 
یکی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۲۷:۱۲
1- دولت باید دست از سهامداری خودروسازان بردارد
2- شرایطی ایجاد شود که خودروسازان خود را در شرایط رقابت ببینند
3- مدیران با لیاقت جایگزین مدیران فعلی شوند
4- محصولات بی کیفیت و قدیمی اجازه تولید به هر قیمت نداشته باشند
5- خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد
6-قیمتها با توجه به درآمد مردم واقعی شوند و اگر نمی توانند خودروهای با قیمتهای پایین را وارد کنند تا هم رقابت بیشتر شود و هم مردم از پولشان که با هزار زحمت بدست می آورند به درستی استفاده ببرند (2243970) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۰۸:۱۷
اول باید در خود دولت مدیر با لیاقت باشد، قانون درست و بروز باشد قانون برای همه و بدرستی اجرا شود اول استقرار حامیت خوب بعد بعد همه مسایل حل می شود. (2244233) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۴۳:۴۴
درسته که این کارخانه بخاطر دولتی بودن و مدیران (دوران احمدی نژاد و مدیران جوان بی تخصص مرتبط) گوناگون و گاهی استخدام های بی رویه برای دوستان و هم کیشان از بهره وری افتاده است ولی قیمت بالای خودرو مربوط به عوارض بی رویه و مبالغ سنگین و گوناگون این عوارض است (مثلا عوارضی که مربوط به کمک به ساختارهای اجتماعی، مذهبی و مصرفی است )
باید دید این عوارض مختلف از نظر مراجع حلال است یا خیر و آیا مردم راضی هستند این عوارض که صد در صد نیز باید تامین مالی شوند از این راه تامین شوند
همین عوارض قیمت خودرو را سرسام آور کرده است و قدرت رقابت را خودرو سازان داخلی گرفته است و برای کمک به خودرو ساز، دولت مجبور شده است تا عوارض خودروهای ارزان و ایمن خارجی را چندین برابر افزایش دهد
مطمئن باشید اگر ساز و کار شماره گذاری نبود قاچاقچیان کشور را از خودروهای لوکس با قیمت هایی باور نکردنی پر کرده بودند و دیگر در جاده ها کمتر کشته میدادیم
ولی اقتصاد مریض و دولتی ایران که بر اساس مصلحت می چرخد و روی حساب و کتاب دقیق نیست همه را دچار مشکل کرده است
متولیان دلسوز و مسلمان کشور در نظر داشته باشند که خداوند میخواهد همه چیز نظم داشته باشد و با حساب و کتاب مشخص و بر روی قاعده درست عمل شود ولی ما نظم را از دست داده ایم و غرب با روش اسلام از ما پیشی گرفته است

اکنون خرید خودرو و خانه و گرفتن وام برای ایرانیان مشکل است ولی در غرب این نه تنها مشکل نیست بلکه بانک ها به دنبال دادن وام کم بهره و کلان برای خرید خودرو و مسکن هستند و تقریبا تمام مردم با حداقل حقوق فقط یکی دو ماه میتوانند مسکن و خودرو داشته باشند
ما مشکل ساختاری داریم و اگر نفت و گاز مفت نبود این بار کج ما را به فلاکت می انداخت
مشکل بزرگ این است که کارشناسان و دولت ها و مدیران می آیند و میروند و مشکل بجای خود باقی است (2244005) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۴۸:۲۴
سلام
بنده نزدیک به یک دهه در مجموعه شرکت سایپا و پارس خودرو فعالیت داشته ام و تقریبا با مدیریت کلان شرکت سر و کله زده ام و مشکل خودرو سازی ما از جایی اب میخورد که مدیران در تخصص های خود بکار گرفته نمیشوند و تقریبا نیمی از پرسنل بصورت باند بازی از زمان مدیریت اقای پوستین دوز و موسوی وارد مجموعه شده اند و بدلیل داشتن پارتی نه میتوانند این نیروها را اخراج کنند و نه فشار زیاد به انها وارد نمایند بطور مثال از یک خانواده نزدیک به 10 نفر بطور همزمان وارد شرکت شده و شاغل شده اند .

بهر حال تا زمانی که صنعت خودرو سازی ما دولتی باشد و از بودجه ساپورت شود از این بهتر نباید انتظار داشت . (2244019) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۵۲:۵۶
اگه هر کدوم از این کارگران بیکار یک قسمت از پراید رو هم کنترل کیفی دوباره میکردن دیگه پراید تبدیل به فرغون نمیشد. این کارکران هم بیکار نمی ماندن. (2244035) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۱:۵۹:۵۲
پیشنهاد می کنم بیایند حقوق کل کارگرهای با کار و بی کار این دو خودرو ساز را حساب کنند و سرشکن کنند بین کل جمعیت ایران و هر ماه روی قبض آب ,بق یا گاز بکشند و یا یک قبض مجزا صادر کنند و در این دو کار خانه را ببندند تا هم مردم راحت زندگی کنند هم شورای رفاقت را به زحمت نیندازند . (2244045) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۰:۴۰
تا کی....چقدر باید منتظر تغییر باشیم آیا روحانی هم نمی تواند...... (2244047) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۲۹:۱۱
آقا کار اقتصادی که 30 سال ضرر میده توجیه و پافشاری اقتصادی نداره ادامه بهترین کار جمع کردن این منتاژ خودرو (نه ساخت خودرو) و سوق دادن سرمایه های مادی و انسانی این بخش در زمینه های دیگر مثل تاسیس کارخانجات فولا،پتروشیمی ، نفت ، کشاورزی و ... مباشد که حداقل در این زمینه ها تا به حال رشد نسبی خوبی داشته ایم
ولی صد افسوس از سیاست های غلط و مدیران بیسواد! (2244133) (alef-10)
 
بيژن خاوري
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۳۱:۵۵
اگر منظورتون عكساعمل مردمه ؟!
كه ايول داره !
ملت حين ان عمليهايي كه حال تكون خوردن ندارن و بهشون ميگي بر توي سايه , ميگه : وللش داداش , سايه خودش مي ايه !
اره ! ملت ديگه اعادت كردن و فقط ميگن : ماروزياد توي نوبت نگه نداريد!! (2244140) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۳۹:۲۱
اگر خصوصی بود، این همه نیروهای ماراد رو نگه نمی داشتند که الکی حقوق بدن و بعد فشارش رو روی خریدار بذارن (2244159) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۵۳:۱۰
اصلا این گزارش ما رو روشن کرد. من تا همین چند دقیقه پیش فکر می کردم این 20 تومن حق سایپا هست و بیش تر از اینم بتونم باید بدم (2244199) (alef-10)
 
سجاد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۲:۵۴:۰۷
آقا من خودم خودرو سازیم
50 درصد قیمت خودرو هدر رفت منابع و عدم مدیریته
اصلا ی چیزی شما بیا ی قطعه رو بردار (به طور تصادفی) ببین این بی همه چیزا چند درصدش رو سود گذاشتن بعد تهش نگاه میکنی میبینی ضرر میدن چرا؟
چون تلف شده... دستگاه خرابه چون تعمیراتش انجام نشده
نیرو آموزش ندیده ی دستگاه رو ترکونده و ...
اگه بخوام بگم واویلاس والا من ی سال با رنو کار کردم حرفی از این آشفته بازار نبود
زبون روزه ام دروغی ندارم که بگم
فقط ی نفر ی روز وایسه تو سالن همه چیز دستش میاد... (2244203) (alef-10)
 
رضايي
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۱:۰۹
با سلام
چرا يك طرفه به قاضي ميرويد ، كمي هم انصاف داشته باشيد ، آن كارگري كه در خط توليد خودرو كار ميكند هم هموطن شماست و با كگاركردن در صنعت روزي اهل و عيال خود را ميبرد فلذا اينگونه سخن گفتن صحيح نميباشد
اينكه خودروسازي با همه مشكلات كسي را از نان خوردن نيانداخت از نظر شما كار بدي است
شمايي كه دم از مسلماني ميزنيد چرا واقعيت ها را منتشر نميكنيد تا مردم بدانند ؟؟؟؟؟؟ (2244236) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۵۶:۵۸
من می خواهم خودرو خوب سوار شوم و نمی خواهم فعلا صدقه بدهم (2244323) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۴۱:۴۴
اما خیلی ها را از زندگی انداخت ( به خاطر کشته های زیاد در تصادفات ) (2244408) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۷:۲۱:۴۴
شغل دیگه انتخاب کنه. ما چرا باید ضرر کنیم؟ مگه ما پول به راحتی به دست میاریم؟ (2245553) (alef-10)
 
حسيني
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۴:۰۹
به نظر شما چند درصد قيمت خودرو به جيب خودروساز ميرود و از اين مقدار چه مبلغي هزينه مونتاژ يا كارگر است كه دائماً آن را منتشر ميكنيد
چرا به افزايش قيمت مواد اوليه داخلي و خارجي و همچنين افزايش هزينه هاي سربار توليد اشاره اي نميكنيد
چرا وقتي ماليات از سه درصد به 8 درصد افزايش مييابد و ناگهان قيمت پرايد را يك ميليون تومان افزايش ميدهد چيزي نميگوييد
كمي هم انصاف داشته باشيد (2244242) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۳۸:۰۱
آقا صحبت اینه که اگه بده شما بی زحمت تولید نکنین انقدرم ضرر نکنین . اون کارگرایی هم که از اونا صحبت میکنین مثه میلیونها بیکاره دیگه . چه معنی میده به خاطر چند ده هزار نفر کل یک کشور انقدر بها بپردازه ؟ بعدشم اگه مردین عرضه دارین تولید کنین با محصول خارجی رقابت کنین 30 ساله انحصار دارین چه گلی به سر ما زدین ؟ خودرو ملیتون هم که چینی از آب درآمد . اینکار از هر دزدی و جنایتی بدتره (2244295) (alef-10)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۵:۰۸
اگر غیر از این بود جای تعجب داشت. (2244244) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۷:۴۴
ما مردم هرچي سرمون بياد حقمونه همينايي كه الان نظر ميدن اگه پرايدو بگن ١٧ ميليون صف ميكشن براي خريد تا بتونن دلال بازي كن از ايراه پولي در بيارن پس انقدر نگين اين بده اون بده (2244255) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۳۲:۵۵
ببینید ایراد گرفتن کار اسانی است و همین حرفها را هم یک بچه 5 ساله میتواند بزنداگر راست میگویید راه کار بدهید مثلا دوستمان میگوید مدیران بالیاقت جایگزین شوند ولی چگونه و چطور انتخاب شوند و چه کسانی انها را انتخاب کنند را نشخص نکرده--بنظر من برای همین مورد میتوان مدیران کنونی را باز نشست نمود و از استید دانشگاهها در رشته مدیریت خواست تا از بین کارمندان بوسیله ازمونهای بخصوص چند نفر را انتخاب کنند و از میان انها نفرات بهتر را شناسایی کنند و معرفی نمایند --و یا از خارج از کشور چند مدیر استخدام کنند تا به مدیران انتخاب شده اموزش دهند. (2244286) (alef-10)
 
بهزاد
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۹:۴۴:۲۵
من همه نظرات رو تا اینجا خوندم مطمئن باشید وقتی من وشما که بیرون نشستیم مشکلات و راه حل را یافته ایم مسولان بهتر از من وشما راه حل را می دانند چون اطلاعات کامل تری دارند همه مشکلات کشور ما سیاسی است یا به سیاست ارتباط پیدا میکند انشاءالله با آمدن دولت جدید و اتخاذ سیاستهای درست اقتصادی و سیاسی مشکل برطرف میشود بشرطیکه دوباره مثل سال 84 با انتخابات قهر نکنیم تا یه آدم ناوارد بیاد سر کار . یه مقدار هم باید سطح انتظارات خودمون رو پایین تر بیاریم و خودمون را با ژاپن وآلمان مقایسه نکنیم اونها سالها مثل ما خون دل خوردن تا فرهنگشون اصلاح شده .
الان رعایت نکردن مقررات رانندگی توسط مردم ما به حکومت ربط داره یا باید خودمون اصلاح بشیم؟ (2245667) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۳:۵۷:۱۴
تا اون جایی که من می دونم پایه هر دو شرکت بزرگ اتومبیل سازی ما در زمان قبل از انقلاب بخش خصوصی بوده است.نمی شه برای سرو سامان دادن به این وضعیت این دو شرکت رو به بخش خصوصی واگذار کرد و پس از یک فرجه زمانی واردات رو آزاد کرد.
یه دوستی که در شرکت بنز خاور کار می کنه می گفت این شرکت که کامیون و تریلر می سازه قبا از انقلاب خصوصی بوده.نکته جالب اینه که نام شرکت خاور رو صاحبان این شرکت از نام مادر خودشون گرفته بودن و امید داشتن روزگاری بهترین شرکت دنیا بشه.
اینه فرق یه مدیر خصوصی و کارافرین با مدیران دولتی (2244325) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۰۹:۳۵
یعنی الف میگه باید تو سایپا تعدیل نیرو صورت بگیره ؟ اونم نصف پرسنل ؟ من تو سایپای کاشان مدتی مشغول بودم اون زمان که خط کار میکرد و کم و کسری نبود وقت سر خاروندن نداشتیم هیچکی هم بیکار نبود الان زخم تحریمها و سیاستهای غلطو کمبود قطعات رو میخواید با اخراج کارگرا التیام بدین ؟ سطحی نگری بعضی خبرنگاران مایه شرمساریه (2244350) (alef-13)
 
منتقد
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۲۷:۴۱
گزارش جالبی بود..یک نسخه بدهید به دولت و مجلس نشین ها (2244381) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۴۳:۵۳
با سلام و عرض ادب خدمت کارکنان سایت الف
بنده چند سالی به عنوان کارشناس در یک شرکت پیمانکاری مستقر در پارس خودرو مشغول کار بوده و شاهد مسائلی بوده ام که در ذیل عرض می شود:
1- عدم شایسته سالاری و پارتی بازی شدید در احراز مشاغل ،بطوری که هر چه پارتی شما قوی تر بود کار کمتری نسبت به دیگران انجام می دادی و کمتر عرق می ریختی!
2- اهمیت چندانی به کار فرد داده نمی شد و مهم روابط و تسلط شخص به پیچ و خم های اداری بود.
3- 90 درصد وقت شما صرف غلبه بر حاشیه ها و توطئه ها می شد و 10 درصد کار!
4- صلاحیت علمی فرد چندان در نظر گرفته نمی شد و مهم این بود که ریاست از او خوشش بیاید حال شخص مورد نظر یک بی سواد تمام عیار و یک کارنابلد هم بود چندان مهم نبود!
5- هر رئیس و مدیر عاملی که سر کار می آمد یک عده از فامیل ها و همشهری ها عمدتا بی صلاحیت خود را سرکار می آورد .
6- اکثر مدیران کمترین اطلاعات و احاطه ای در زمینه شغلی خود نداشته اند به طوری که زیردستان گاها رند و زیرک به راحتی آنها را می پیچاندند! و اطلاعات دروغ تحویلشان می دادند.
7- اکثر کارکنان شرکت و همچنین مدیران فقط دنبال حقوق و مزایای بیشتری در ازای کار کمتر بودند.
8- یک عده که هنرشان زبان بازی و زد و بند بود و هنرپیشه گان! قابلی هم بودند
از کلیه مزایا و نعمات بهره مند بودند و در تما می جلسات مهم نظرات منفعت طلبانه خود را به جمع تحمیل می کردند.
جو خسته کننده و حاشیه ها و زیرآب زنی های بچه گانه !به سرعت فرد را دلسرد می کرد حتی اگر آن شخص در اغاز خیلی مشتاق هم بود. حال سئوال این است با وجود چنین جوی می توان با خودرو سازان دیگر دنیا ولو چینی وهندی هم رقابت کرد. با تشکر (2244411) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۹:۱۴
خواهشم از مسئولان خدوم اینه که ملت عزیز ایران را در صف منتظر نگذارند

و کارگزارانی شایسته را برای بهره گیری از ظرفیت بالقوه مردم منصوب نمایند (2244435) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۴۱:۴۹
این گزارش بسیار شبیه مشاهده من در یک اردوی دانش اموزی در حدود سال هفتاد از یک کارخانه ریسندگی و بافندگی در چهارباغ بالای اصفهان بود. آن روزها من نوجوان که از مفاهیم مدیریتی هم کاملا" بی اطلاع بودم در بازدید مربوط به درس حرفه و فن، چیزهائی می دیدم که کمتر باورپذیر بودند: دسته های کارکنان که گوشه و کنار مشغول گپ زدن بودند خیلی جالب بود ... باورتان نمی شود ولی فردی در یکی از واگنهای حمل بار مشغول چرت زدن بود که از قضا مشخص بود در حالتی نامناسب است که مناسب شان یک کارخانه نبود .... خوب آخر چه شد؟در زمین آن کارخانه الان برج سازی کرده اند به همین سادگی بعد از مدتی محو شد ... خیلی ساده هم می توان محو شدن چنین تولید کنندگانی را پیش بینی نمود... زمان استاد بزرگی است. (2244536) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۱:۵۴
اتفاقا مثال خوبی زدید که خصوصی سازی و سیاست های بازار آزاد چگونه صنعت نساجی را در ایران نابود کرد. آن سال ها استدلال می کردند که نساجی با خصوصی سازی رونق خواهد گرفت! (2245862) (alef-10)
 
محق
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۵:۴۵:۰۵
(car)فراخوان ملی/ برای حل مشکل صنعت خودرو ، خرید نکنید
پس از 2.5 برابر کردن قیمت خودروهای بی کیفیت و فاقد استاندارد به بهانه مشکلات ارز و تحریم در سال 91 و افزایش 10% درسال 92،اینبار با توجه به افزایش 30% قیمت خودرو و عدم توجه خودرو سازان و دولت به خواست و توقع مردم از خرید خودرو جددا خودداری کنید.بهترین اعتراض به گرانفروش نخریدن کالای آن است...
این پست را آنقدر منتشر کنید تا صنعت پوسیده و پررانت خودروساز کشور که تنها چاره برآورد هزینه هایش را دلال بازی و کم فروشی و گرانفروشی و فشار به مردم می دادند مقابل خواست مردم شریف و نجیب ایران سرتعظیم فرو آورد... (2244547) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۶:۱۶:۵۹
ميشه بفرماييد در كدام صنعت و بخش از مملكت ما بهره وري بالاست؟ جناب نويسنده لطفا يك سري به شهرداري، كلانتري، قوه قضاييه، بيمارستان، آموزش و پرورش، بانكها و ...
چيزي كه ميبيني همه جا شبيه به هم است. چطور انتظار داري آدمي كه از سر تا پاي او مشكل دارد و معيوب است يك عضوش درست و منظم كار كند؟؟؟ (2244610) (alef-13)
 
ناظم
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۶:۵۰:۳۹
نفهميديم چي گفته ولي فهميديم ازشون پول خواستيد ندادند (2244695) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۷:۰۳:۲۰
سو مدیریت مدیران بعلاوه به نابودی رفتن پول ملی (2244732) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۷:۲۶:۴۵
بهتر بود باحسابرس می رفتید دفاتر قانونیشان را می دیدید
پاداش های گوناگون و کلان مدیران را هم ملاحظه می فرمودید تابه دلیل واقعی گرانی قیمت اتوموبیل پی ببریدو نه به چند کارگر حقوق بگیر زیر خط فقری تمرکزمی کردید

علی نژاد (2244778) (alef-13)
 
خاك ايران
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۸:۱۵:۱۸
صنعت ايران نياز به بازنگري دارد ، گروهي هم آگاهانه از ضعف موجود استفاده مي كنند تا اين صنعت ضعيف را از پا در آورند . حال چرا اينكار صورت مي گيرد و بجاي نقد و تذكر سازنده ريشه صنعت را هدف گرفتند ؟؟؟

دليلش واضح است . ايران منابع سرشاري در حال حاضر دارد و نياز است پول فروش منابع معدني چرخ اقتصاد كشور هاي ديگر را بچرخاند . پس اين صنعت ضعيف هدف است تا از بين برود تا ديگر مقاوت اندكي در مقابل واردات خودرو هاي خارجي نباشد. بعضي فعالان واردات و باند هاي رانت خوار داخلي همراه كشور هاي صادر كننده ريشه صنعت ضعيف ايران را هدف قرار داده و با جديت در راه حذف آن هزينه هاي كلاني مي كنند تا ايران صنعتي نشود.

نقد و تذكر سازنده دهيد و صنعت را اصلاح نماييد چون آينده ايران با صنعت كارآمد تضمين مي گردد ، بدانيد نابودي صنعت ايران خيانت است و آنانكه آگاهانه به آن دامن مي زنند ... !! (2244866) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۰:۳۰:۴۶
پیشنهاد میدم سایت وزین الف یک کمپین درست کنه و ازم مردم بخواد با کد ملی پیشنهاد های زیر را بررسی کنن:
1. آیا موافق حذف تعرفه واردات خودرو هستن؟
2.آیا از خودرو سازهای داخلی رضایت دارن؟
3.آیا خودرو های داخلی ایمنی لازم را دارند؟
4. آیا خودرو سازهای داخلی در مرگ هموطنان عزیز در حوادث مقصر هستند؟
اگر این کمپین انجام بشه بصورت قانونی و دولت ببینه که مردم ناراضی هستند شاید فرجی بشه (2245090) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۱۷:۱۸
دولت کاره اي نيست که بخواد تصميم بگيره!
مافياي انحصار خودرو در داخل خيلي قويتر از دولت است.
فراموش نکنيم که هم اکنون واردات خودروهاي خارجي هم در اختيار خودروسازان داخلي است! (2245733) (alef-10)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۲۸:۰۷
دولت بی لیاقت ترین وزیر را برای صنعت گذاشته . کجا دلش به حال مردم سوخته ؟ (2245849) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۱:۰۳:۳۲
فقط یک سال ماشین نو از ماشین سازیهای داخلی نخرید همشون به زانو درمیان (2245124) (alef-10)
 
ايران
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۱:۲۹:۱۸
صنعت خودرو فاصله زيادي با خودرو سازي روز دنيا دارد ، ولي كشور هاي بزرگ و قدرتمند با اتكا به صنعت به بزرگي رسيدند ، از نمايندگان محترم ملت و رئيس جمهور محترم و وزير محترم صنعت درخواست دارم تا از تخريب صنعت كه به نادرستي در دستوربرخي جريان ها قرار گرفته جلوگيري نمايند و :
١- سياستگذاري بلند مدت براي تمامي صنايع نمايند
٢- از افراد كار آمد در پست هاي مرتبط با صنعت استفاده شود
٣- خصوصي سازي واقعي در دستور كار قرار گيرد
٤- رانت خواران در تمامي لايه ها شناسايي شوند ، متاسفانه موضوع فساد اداري و رانت خواري بلاي صنعت شده و برخي تجار نما با ايجادشبكه هايي اقدام به واردات از خارج نموده و بدليل سود بالاي واردات اقدام به برنامه ريزي در جهت نابودي صنعت داخلي مي نمايند
٥- فرهنگ توليد و صنعتي شدن ترويج گردد ، خريدن تويوتا و بنز با پول فروش نفت آسان است ولي توليد مشابه آن و بدون پول نفت سخت است ، مردم را تشويق به كار ساده نكنيم
٦- فروش منابع مانند نفت و گاز و منابع معدني صرف زير ساخت ها شود و زير بناهاي يك كشور صنعتي مانند برق ، آب و جاده و دانشگاه تقويت گردد . ( از پول نفت يارانه نقدي و كالا نپردازيد)
٧- نخبگان ارجح شوند نه بستگان
٩- رقابت ايجاد شود و تدريجا صنايع مجبور به حضور در بازار هاي جهاني شوند ، بازار داخلي محدود و انحصاري است و چنانچه وارد بازار جهاني نشويم نه قيمت و نه كيفيت به سطح مورد انتظار مردم نخواهد رسيد .

و از هموطنانم عزيز نيز درخواست دارم با درايتشان كسانيكه از شرايط حاضر سود مي برند را شناسايي كنند و دامن به نابودي صنعت نزنند بلكه كمر به اصلاح آن ببندند . ايراني آباد خواهد بود كه با صنعت ودانش ساخته شود نه با فروش نفت فنا پذير
خداوند خادمين به كشور را حمايت نمايد (2245150) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۰:۰۰:۳۱
دوست عزیز سالهای سال است که این مواردی که شما برشمرده ای را نه مردم بلکه متخصصین و کابلدها و مدیران موفق فریاد زده اند ولی ثمری نکرده است و بعد از ۴۰ سال وضعیت خودروسازی ما این شده که الان هست مردم دیگر خسته شده‌اند همیشه صحبت است که این مواردی که شما برشمردی اصلاح شود و می‌گویند دارد اصلاح می شود ولی هر سال دریغ از پارسال، هر سال درجا زدن و عقب ماندگی بیشتر مردم تا کی باید منتظر آقایان باشند؟ وقتی مانع تعرفه به عنوان حمایت از صنعت داخلی برقرار شد شرکتهای خودروسازی نه تنها به فکر پیشرفت نیفتادند بلکه با باز دیدن میدان بیشتر بر ناکارآمدیشان افزوده شد پس مردم حق دارند که خواهان کنده شدن این دندان فاسد باشند چون بسیار بیشتر از آنچه لازم بوده صبر کرده و هزینه داده اند. به نظر من تنها راهی که سبب حفظ شدن اشتغال در این بخش صنعت می شود فروش سهام شرکت های داخلی به برندهای معتبر جهانی و واگذار کردن مدیریت به آنها است در کنار آن تعلیم دیدن مهندسین داخلی. (2245382) (alef-10)
 
حمزه
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۱۵:۱۷
جناب آقاي "ايران"!
فرمايشات شما کاملا! درستند ولي حيف که فقط "شعار" هستند و هيچ ضمانت اجرايي ندارند. اين فرمايشات را ديگران هم به دفعات بسيار فرموده اند!
اگر نخواهيم چرخ را دوباره اختراع کنيم بايد انحصار و رانت در صنايع را از بين ببريم تا صنايع بيمار دولتي "پس از يک مرحله تب، عفونت و نقاهت" توسط بخش خصوصي بازسازي شوند.
در فضاي انحصار و رانت، هيچ مدير شايسته اي انتخاب نمي شود، رقباي غيرسياسي به سادگي از گردونه رقابت بيرون انداخته مي شوند، بهره وري به فراموشي سپرده مي شود و اتفاقات زياد ديگري مي افتد (و افتاده است) که نه بنده حوصله نوشتن آنها را دارم و نه شما حوصله خواندن آنها.
فقط مي توانيم بگوييم عمر مردم ايران به خاطر منافع عده اي غارتگر فنا و تباه شد. (2245723) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۲:۱۴:۰۳
کار از این حدفا گذشته دوستان تا وقتی امثال من و شما برای خودمان ارزش قایل نشیم و سوار این لگن بشیم همین آش و کاسه است چاره کار نخریدنه (2245232) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۲۳:۲۸:۱۸
شما که از بهره وری صحبت میکنید تحقیق کنید تا متوجه شوید دستمزد کارگران بخش بسیار کوچکی از هزینه های خودرو را شامل میشود.
در ضمن این هنر مدیران دولتی است که در بازار بدون رقیب این بلا را سر شرکتها بیاورند.مدیرانی که الان در پستهای مهمتری مثل مجلس هستند. (2245343) (alef-10)
 
عماد
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۹:۰۶:۰۶
جامعه ما مدیر انقلابی با سواد کم داره (2245621) (alef-10)
 
غریبه
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۰۹:۳۳:۴۱
تا وقتی حرص و طمع و میل وافر به کسب روزی غیرحلال از وجود مدیران ما خارج نشه و وجدان و فرهنگ انجام کار درست و حرفه ای در کارخانه ها و واحدهای تولیدی حکمفرما نشه باید دنبال محصولات خارجی رفت. البته تقدیر در این قسمت از کره خاکی همین بوده و بنظرم چیزی تغییر نخواهد کرد. به کسانی هم که این نکته رو یادآوری می کنن و روحیه انتقادگر دارن همیشه برچسب وطن فروش و غیره می زنن! (2245653) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۲۹:۱۱
خودروساز خصوصی در این کشور زیاد داریم و هیچ کدام نتوانسته است خودروی ارزان و در تیراژ بالا تولید کند. یک عده هم تا دیده اند خودروسازهای کشور دچار بحران شده اند، دهان شان آب افتاده است و می خواهند صنعت بزرگ خودروسازی کشور را بالا بکشند! فورد و جنرال موتورز و کرایسلر در مهد لیبرال سرمایه داری (آمریکا) در دست همین بخش خصوصی ورشکست شدند و دولت آنها را نجات داد و سازماندهی دوباره کرد و امروز در خال خروج از بحران اند.
برویم به بهانه بحران اقتصادی کارگر و مهندس بدبختی که تمام سرمایه و عمرش را در ایران خودرو و سایپا صرف کرده است اخراج کنیم به چه دلیل؟ آیا کارگر مقصر در بحران است؟ یا مدیری که به جای سرمایه گذاری در فناوری های نوین و تحقیقات کاربردی و توسعه شرکت، سرمایه های کلانی را وارد بازارهای مالی کرده است و بانک پارسیان و پاسارگاد و غیره را خریده است؟ (دقیقا همان راهی که فورد و جنرال موتورز در 20 سال گذشته رفتند) آیا کارگر مقصر است یا مدیری که نتوانسته است در برابر ساخت کارخانه در بلاروس و ونزوئلا و کجا و کجا مقاومت کند؟ کارگر مقصر است یا مدیر 28 ساله ای که حتی تجربه مدیریت یک بقالی را نداشت و یک شبه مدیرعامل برگترین خودروسازی کشور شد؟
چاره خودروسازی ایران خصوصی سازی نیست، سیاست گذاری درست اقتصادی است. لطفا دست بردارید از این توهمات خصوصی سازی. سیاست های بازارآزاد بیش از 20 سال است در این کشور اجرا می شود. نتیجه؟ رشد اقتصادی منفی در سه سال پیاپی! (2245852) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۹:۲۴
خواهشا اینقدر خصوصی خصوصی نکنید !!!!مملکتی که وجدان و صداقت و نوع دوستی وجود ندارد اگر هم این شرکتها خصوصی بشود مردم بیچاره خواهند شد همه کشورهای اروپائی هم شرکتها دولتی دارن چرا مثل ما نیستند؟!!! (2245893) (alef-10)
 
داود
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۹:۳۴:۴۸
گاهی اوقات طوری حرف می زنیم که انگار کسی باید از آن سوی دنیا بیاید و این همه مشکل را یک تنه حل کند؟! یا خدا ناکرده مشکلات مملکت ما فقط با پرتاب یک بمب اتم وسط ایران حل می شود؟ آقایان وکیل ، وزیر و رئیس و مسئول تو را بخدا بجنبید و آبرو داری کنید.... (2246825) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۳:۴۸:۱۸
دوستان حواستون هست كه نمایندگان مجلس به هیچ عنوان از مشكلات و اجحاف خودروسازان به مردم لام تا كام حرف نمی زنند؟ به نظر شما چرا ؟! (2247168) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۲:۰۷:۰۳
با سلام صنعت خودروسازی ایران محکوم به شکست است . این حمایت های بی حد و حصر در جایی که نتوان در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشت به جایی نمی رسد . گذشت سالها نشان داده که عدم رقابت این خودروسازان را فربه تر کرده و نیازی هم به خانه تکانی نمی بینند . در این میان مردم بدبخت با هزینه های جهانی باید ماشین های بی کیفیت ایرانی!!! بخرند. (2247448) (alef-10)
 
رقابت
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۹:۳۶:۴۴
حل مشکل خودرو 1- فقط رقابت در دنیا نه رقابت در داخل 2-پایین آوردن تعرفه (2248421) (alef-13)