توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 426799
پیشنهاد کتاب/ «فلسفه تراژدی»؛ جولیان یانگ؛ ترجمه حسن امیری آرا؛ ققنوس
لذت شکست!
بخش فرهنگی الف؛ 1 دی 1395
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۲
«فلسفه تراژدی»
نویسنده: جولیان یانگ
مترجم: حسن امیری آرا
ناشر: ققنوس، چاپ اول 1395
438 صفحه، 29000 تومان
 
شما می‌توانید کتاب «فلسفه تراژدی» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.
 
*****
              
بیش از دو هزار و پانصد سال از رواج و بکارگیری واژه تراژدی می گذرد؛ واژه ای که به ظاهر بار معنایی خود را حفظ کرده، اما به واقع به تناسب استفاده در حوزه های متفاوت از دگرگویی معنایی بی نصیب نمانده است. با همه این ها هنوز که هنوز است تراژدی واژه ای است بسیار متداول. این تداول تا اندازه زیادی از محبوبیت این واژه نزد اهل هنر و اندیشه ناشی می شود.

اما تراژدی چیست؟  محبوبیت و اشتیاقی که نسبت به آن نشان داده می شود از کجا ناشی می شود؟ داستان تراژدی در نوع خود بسیار جالب نیز هست. اغلب یقین داریم تماشای یک فیلم کمدی امری لذت بخش است و در عین حال چندان به این نکته توجه نمی کنیم که تماشای فیلمی تراژیک نیز تا همین اندازه می تواند لذت بخش باشد. یکی لذتی ناشی از شعف و دیگری لذتی ناشی از رنج و شکست. لذت بردن از شور و نشاط و شعف بدون نیاز به دلیل پذیرفتنی و معقول به نظر می رسد، اما لذت از رنج و شکست چطور؟ پس راز این جذابیت در کجاست؟

  این را می دانیم که تراژدی با اندوه عجین شده، در ساحت درام سلسله وقایع اندوه باری است که شامل حال شخصیت مثبت یا قهرمان درام شده و  باعث شکست و ناکامی او می شود. به این ترتیب شاید پارادوکس درونی و یا خصلت متناقض نمای تراژدی را باید دلیل ایجاد جذابیت آن دانست.

تراژدی درامی ست درباره تباهی شحصیت هایی که اگر بی نقص نباشند، لااقل در دنیای خود بهترین محسوب می شوند. این تباهی ایجاد اندوهی در مخاطب می کند، اندوهی که تاثیری منفی بر مخاطب می گذارد. اما اشتیاق به آن در طول همه این سالها نشان از این دارد که باید کششی یا چیزی سودمند در آن باشد که به چنین نتیجه ای می انجامد.

در دوهزار و پانصد سال گذشته فیلسوفان همواره عنایتی ویژه به تراژدی داشته اند، با این گمان که سودمندی که موجب جذبه تراژدی و غلبه آن بر احساس اندوه می شود همان نیروی پر اهمیتی است که تراژدی را به برترین گونه درام  و ادبیات بدل ساخته است. همین اهمیت یکی از مهمترین دلایلی بوده است که از دوهزار و پانصد سال گذشته تا امروز فیلسوفان همواره به تراژدی توجهی خاص داشته باشند.

کتاب فلسفه تراژدی (از افلاطون تا ژیژک) اثر جولیان یانگ که توسط حسن امیری آرا ترجمه شده و به همت نشر ققنوس پشت ویترین کتاب فروشی ها قرار گرفته است، روایتی است خواندنی در همین باره. جولیان یانگ با رویکردی جامع و آکادمیک کوشیده گزارشی را ارائه کند که بازگو کننده گفتنی های گروهی از برجسته تریت فیلسوفان در طول دو هزار و پانصد سال گذشته درباره  تراژدی باشد، از افلاطون تا ژیژک هریک از فیلسوفان نگاهی ویژه و متفاوت به تراژدی و دلایل برتری آن نسبت به دیگر گونه ها و راز ماندگاری شان داشته اند، نگاه هایی متفاوت که متضمن فلسفه تراژدی در دوره های مختلف بوده است.

نطفه اولیه این کتاب در واقع با متن درس گفتارهای جولیا یانگ در دپارتمان انگلیسی دانشگاه ویکی فورست گذاشته شده است که در نهایت بدل به کتابی جامع با موضوعی جذاب برای علاقمندان ادبیات و فلسفه شده است.

جولیا یانگ معتقد است که جذابیت های تراژدی ناشی از جلوه سودمندی تراژدی در قالب تاثیر تراژیک است، تاثیر تراژیک نیز خود از دو سطح برخوردار می شود، یکی در سطح حس و عاطفه و دیگر در سطح عقل و شناخت. بنابراین لذت تراژیک را متضمن نوعی معرفت می توان ارزیابی کرد. تعریف هر یک از اندیشمندان از تراژدی نیز درواقع کنایه از مقصود نهایی آن از نقطه نظر آنهاست.

جولیا یانگ در این بررسی از افلاطون آغاز کرده و تا ژیژک پیش می آید. کلیت کتاب از شانزده فصل تشکیل شده که هریک از این فصول (جز فصل پایانی)به طرح دیدگاه های یک یا چند تن از فیلسوفان درباره تراژدی و تعریفی که از آن ارائه می کنند اختصاص دارد. افلاطون، ارسطو، هیوم، هگل، هایدگر، کیرکه گور، شوپنهاور، نیچه، کامو و... از جمله این فیلسوفانی هستند که در این کتاب به تراژدی از نقطه نظر دیدگاه ها و اندیشه فلسفی شان پرداخته شده است.

در فصل شانزدهم نویسنده به جمع بندی نهایی پرداخته است که در واقع بازگشتی است به همان دو سوال مهم آغازین کتاب؛ به نیت صورتبندی پاسخ به این پرسش ها : نخست این که تراژدی چیست؟ و چرا با وجود وجوه اندوهبارش برای آن ارزش قائلیم؟ اما مخاطبی که پابه پای کتاب پیش آمده باشد، تعاریفی روشن از تراژدی با توجه به رویکردهای فلسفی گوناگون در اختیار خواهد داشت.

با چنین الگویی کتاب حاضر نه فقط با راز گشایی از دلایل جذبه و محبوبیت تراژدی، برای ما درباره تراژدی و چیستی آن در رهگذر تاریخی دو هزار و پانصد ساله و از نگاه جمعی از مهمترین فیلسوفان و اندیشمندان سخن می گوید، بلکه ما را با جنبه های مهمی از زندگی و آثار این اندیشمندان نیز آشنا می سازد.
۱۳۹۶/۰۶/۰۵ ۲۲:۲۶
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ ۱۱:۴۹
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۵ ۲۳:۲۷
 
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۱۴:۴۹
 
۱۳۹۶/۰۲/۱۳ ۰۶:۵۵
 
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۳:۳۰
 
۱۳۹۶/۰۱/۰۶ ۲۲:۴۱
 
۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ۲۰:۰۱
 
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۷:۱۹
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ ۲۲:۲۰
 
 
کلمات کلیدی : نشر ققنوس
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
لذت شکست!