نظر منتشر شده
۸۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 458451
چرا مردم برخی کشورها خوب رانندگی می کنند؟
بخش تعاملی الف - حمید مقیمی، ۱۴ فروردین ۹۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۰
آمار بالای تلفات جاده ای و در کنار آن چند برابر معلول و مجروح در کشورمان چیز عجیبی نیست. شاید همه ما آشنا یا فامیلی را سراغ داشته باشیم که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داده باشد. دوستی از مرد جوان و با استعدادی می گفت که در روستایی از مناطق چهارمحال بختیاری به دنیا آمده و با وجود فقر و کمبودهای فراوان خود را به مدرسه و بعد دانشگاه رساند و با صورت سرخ نگه داشته شده از سیلی به کارشناسی ارشد هم رسید، اما پایان زندگی این مرد جوان نه آسایشی برگرفته از زحمات طاقت فرسای سه دهه از عمر و نه استفاده از این استعداد در جامعه بلکه پیچیده شدن طومار زندگی در یک تصادف بین شهری بود.

با سفرهای نوروزی یا تعطیلاتی چند روزه، صدها هزار وسیله نقلیه از سیستم بسته شهری وارد شریان ها جاده ای می شوند و هر بی احتیاطی و نقص فنی می تواند زمینه بروز یک حادثه یا فاجعه را ایجاد کند. اگر چه در گروه بندی علل حوادث، همیشه یک عامل اصلی مثل "انحراف به چپ" یا "عدم توجه به جلو" به چشم می خورد ولی بی تردید عوامل متعددی در شکل گیری آن سهم دارند که بخشی از آن ها به وضعیت جاده و خودرو و برخی هم به رعایت نکردن قوانین رانندگی و فرهنگ مردم مربوط می شود.

ما در کنار جنبه های برجسته، ارزشمند، عمیق و زیبای فرهنگی باید قبول کنیم که نقاط ضعف هم داریم. سهل انگاری و قانون گریزی شاید یکی از نمونه های بارز آن ها باشد. ایمنی برای برخی نه یک اصل و خط قرمز بلکه یک کالای لوکس به حساب می آید. خودرو نه وسیله ای برای رسیدن سریع و امن به مقصد بلکه وسیله ای برای ابراز فخر و تجمل یا ارابه ای برای نشان دادن توانایی و قدرت یا زرنگی و توانمندی راننده آن تبدیل می شود. همین که ماشین راه برود برای بعضی ها کافیست، سلامت فنی و وضعیت خودرو تا زمانی که باعث زمین گیر شدن آن نشود، چندان اهمیتی پیدا نمی کنند.

معمولا برنامه ریزی دقیق نمی کنیم که با تغییر روز یا ساعت حرکت به یک مقصد پر مسافر، هم ترافیک کمتری ایجاد کنیم و هم خودمان با ترافیک مواجه نشویم، اخطارهای هواشناسی را جدی نمی گیریم، به توانایی خود در شرایط خاص و آب و هوایی یا رانندگی در شب تردید نمی کنیم. اگر بینایی ما خوب نیست، حال روحی مناسبی نداریم، مثلا عصبانی یا ناراحت هستیم، تمرکز نداریم، خواب آلود و خسته هستیم و ... فکر نمی کنیم نشستن پشت فرمان یک خودرو می تواند تا چه حد خطرناک باشد.

عجله داریم و کم ظرفیت هستیم، با چراغ زدن های ممتد و گاهی بوق کشیده می خواهیم هر کس سر راه قرار گرفته از راهمان دور کنیم! وقتی مسیر پر حجم می شود، دنبال رفتن از حاشیه جاده، از میان خودروها، از زیرگذرها و مسیرهای کناری هستیم تا از بقیه که لابد بیکار و بی مسئولیت هستند جلو بزنیم!! حتی شده به اندازه ده متر، به اندازه دو ماشین، از حاشیه می رویم و دوباره به زور به جاده اصلی برمی گردیم. فکر هم نمی کنیم که اگر برای جان خود و همراهانمان ارزش قائل نیستیم، ارابه مرگ ما ممکن است جان خانواده یا حتی خانواده های دیگری را هم بگیرد.

در بخش فنی هم تولید یا واردات قطعات کم یا بی کیفیت توسط برخی سودجویان، تعمیرات سرسری و سهل انگارانه توسط افراد فاقد دانش و صلاحیت کافی یا بی توجه و بی مسئولیت، خود قطعه ای دیگری از پازل تصادفات جاده ای هستند. یکی از جوانانی که می شناختم صرفا سر این جان شیرین و آرامش والدین و همسرش را برای ابد با خود در نقاب خاک کشید که رادیاتور تازه تعمیر خودروی وی در جاده کرج مجدد جوش آورد و وی مجبور شد از آن سوی جاده آب بیاورد اما عمرش دیگر کفاف نداد که رادیاتور را پر کند! تعمیرکاران سهل انگار یا عاملان عرضه قطعات بی کیفیت یا تقلبی اصلا به عواقب کار خود فکر نمی کنند! فکر نمی کنند که سود بیشتر آن ها می تواند زمینه ساز چه حوادث دهشت باری باشد. البته برخی خودروهای ما هم با نداشتن استحکام کافی، نداشتن کیسه هوا (ایربگ) یا ترمز قابل اطمینان، از عوامل دیگر ترسیم این تابلوی ترسناک هستند.

سری به یک کشور غربی می زنیم تا ببنیم چرا آن ها خوب رانندگی می کنند و ما چه تفاوتی با آنها داریم. اول باید توجه کنیم که شاید در کمتر کشوری حجم انبوهی از مسافران در مقاطع خاص زمانی به سمت چند مقصد مثل شمال، خراسان یا جنوب سرازیر شوند، بنابر این یکی از مشکلاتی که ظرفیت بروز خطا را بیشتر می کند خود به خود در آنها وجود ندارد. اما  آموزش، مقررات دقیق و شدید و عواقب اقتصادی سهل انگاری سه عامل مهمی هستند که مردم را به تدریج به فرهنگ احتیاط و رانندگی صحیح سوق داده اند.

در ایالت اونتاریو در کانادا گواهینامه رانندگی پایه دو، در سه مقطع داده می شود (شبیه به رویه ای که اخیرا در کشور ما هم تصویب شده). در مرحله اول شخص پس از معاینه چشم در محل آزمون و سپس موفقیت در امتحان آیین نامه، گواهینامه مرحله اول (موسوم به G1) را دریافت می کند. صاحب این گواهینامه به شرطی حق رانندگی دارد که حتما در کنار او فردی با گواهینامه مرحله سوم (موسوم به G یا Full G) نشسته باشد. پس از گذشت یک سال از صدور این گواهینامه، شخص حق دارد وارد مرحله بعد شود. در این مرحله آزمون عملی رانندگی شامل درست پیچیدن در تقاطع ها، توجه به چراغ، دقت در بررسی نقاط کور در هنگام هر چرخش، چراغ چشمک زدن و... می شود. از نکات مهم رعایت سرعت است به گونه ای که نباید بالاتر از حداکثر و نه بدون علت کند باشد (راننده بتواند با سرعتی متناسب با حداکثر اعلام شده رانندگی کند). در صورت موفقیت گواهینامه مرحله دوم (موسوم به G2) داده شده و شخص می تواند تا 5 سال از آن استفاده و به تنهایی رانندگی کند. اگر در طی این 5 سال موفق به گذراندن آزمون عملی G (سخت گیری بیشتر در رعایت قوانین و رانندگی در بزرگراه ها) شد، گواهینامه دائمی می شود. البته پلیس حق دارد اگر تشخیص داد کسی توانایی رانندگی ندارد، نسبت به ابطال گواهینامه اقدام کرده و فرد را الزام به آزمون مجدد کند.

 

مساله بعدی قاطعیت قانون و جریمه های سنگین با عواقب طولانی مدت است. تقریبا در تمام خیابانهای فرعی و در سر هر تقاطع تابلوهای ایست قرار گرفته است. اگر چه احتمال حضور پلیس شاید یک درصد مواقع هم نباشد ولی اگر دوربینی در محل گذاشته شود، ملاحظه خواهید کرد که در تمام ساعات شبانه روز، تقریبا همه خودروها طی ترتیب مشخصی که در آیین نامه آموزش داده شده سر تقاطع می ایستند و به نوبت حرکت می کنند. هر راننده موظف است که در جلوی هر تابلوی ایست در خیابانهای فرعی توقف کامل کند (سرعت به صفر برسد) و بعد از سه ثانیه و با بررسی تقاطع و اطمینان از عبور نکردن عابر پیاده و براساس حق تقدم حرکت کند. یعنی به جای یک احتیاط دائم که هر کسی انتظار داشته باشد از هر فرعی به ناگاه موتورسیکلت یا خودرویی بدون اخطار خارج شود، تابلوهای ایست و مقررات تکلیف را معلوم می کنند. اگر چه در ابتدا ترس از جریمه زیاد و عواقب آن ممکن است انگیزه اصلی برای رعایت قانون باشد ولی به تدریج در ضمیر ناخودآگاه افراد، این نوع رانندگی به یک اصل تبدیل می شود. اگر پلیس فردی را به علت عبور ناخواسته یا عمدی از تابلوی ایست جریمه کند نه فقط مبلغ 110 دلاری باید پرداخت شود بلکه سه امتیاز منفی، ثبت تخلف به مدت سه سال در سوابق گواهینامه، احتمال افزایش مبلغ بیمه نامه و مقصر شناخته شدن در صورت تصادف هم جزو آثار آن است. شرکت های بیمه عطش زیادی دارند تا با اطلاع از هر گونه جریمه و تخلف بر مبلغ بیمه تا مدتها اضافه کنند. شدیدترین عواقب در رانندگی که ماهیت مجرمانه هم دارد شامل رانندگی در حال مستی، رانندگی خطرناک، رانندگی در حالی که گواهینامه تعلیق شده، بی توجهی به دستور پلیس، فرار از صحنه تصادف، قتل، مسابقه گذاشتن، سرعت بالاتر از 50 کیلومتر از میزان اعلام شده و خودداری از آزمایش تنفسی می شود.

این سلطه قانون و ذهن قانون مند شده است که موجب می شود با شنیدن آژیر نیروهای امدادی همه در هر حالتی که هستند خودروی خود را متوقف کنند یا از جلوی وسیله امدادی کنار بروند تا رد شود یا وقتی سرویس ویژه مدرسه چراغ قرمز چشمک زن خود را روشن می کند (هنگام سوار و پیاده کردن دانش آموزان)، هیچ خودرویی از فاصله 20 متری حق عبور ندارد و اگر عبور کند علاوه بر 6 امتیاز منفی برای گواهینامه در بار اول 400 تا 1000 دلار و در صورت تکرار 1000 تا 4000 هزار دلار جریمه و احتمال 6 ماه زندانی خواهد داشت.
 


البته اگر راننده ای به جریمه خود یا مامور صادر کننده اعتراض داشته باشد، به راحتی می تواند شکایت یا اعتراض خود را ثبت و پی گیری کند. اما در عین حال اگر بدون اعتراض جریمه را پرداخت نکند گواهینامه اش تعلیق خواهد شد و رانندگی در این حالت به معنی 1000 تا 5000 دلار جریمه جدید و 30 روز تا 6 ماه تعلیق اضافه تر خواهد بود.
در کل: آموزش برنامه ریزی شده، نظارت قاطع و در نظر گرفتن عواقب سنگین اقتصادی، تخلفات رانندگی را بسیار کاهش داده و در نتیجه تصادفات منجر به جراحت و معلولیت و مرگ نیز به حداقل خود می رسند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که خودروها ارزانتر هستند و با شرایط آسان به فروش می رسند برای همین کسی یک وسیله نقلیه را بیست یا سی سال نگهداری نمی کند بلکه برعکس برای کم کردن نرخ بیمه و میزان سوخت، مردم ترجیح می دهند از ماشین های پرمصرف و قدیمی استفاده نکنند، مکانیک ها آموزش دیده و مسئول در قبال تعمیرات خود هستند، رانندگان خود را رقیب یکدیگر نمی دانند و در تلاش برای رو کم کنی!! نیستند.

کسی جز نیروهای امدادی معمولا عجله شدیدی برای رسیدن به مقصد ندارد یا حاضر نیست برای چند دقیقه زود رسیدن خطر مالی یا جانی را تحصیل کند. در زمان آغاز یا تعطیلی مدارس نیروهای کمکی پلیس با داشتن تابلوهای ایست سر تقاطع های مسیر می ایستند تا احتمال تخلف باز هم کمتر شود، وسایل نقلیه موظف هستند تا در زمان ایستادن پشت سر هم به گونه ای توقف کنند که لاستیک ماشین جلویی را بتوانند در شیشه جلو ببینند (نه مثل خیلی از ما که فکر می کنیم باید سپر ماشین در چند میلی متری خودروی جلویی باشد)، اگر چراغ یک تقاطع مشکل پیدا کرد یا خاموش بود، رانندگان موظف هستند مقررات چهارراه های فرعی یعنی عبور به ترتیب یک خودرو از هر طرف را تا زمان درست شدن چراغ پی گیری کنند نه این که با مسابقه از هم باعث قفل شدن تقاطع و معطلی همه شوند. به محض روشن کردن ماشین، چراغ جلو به صورت خودکار روشن می شود چرا که مشخص شده احتمال تصادف را کمی کمتر می کند، داشتن صندلی ویژه برای کودکان الزامیست، کسی حق تنها گذاشتن کودک در خودرو را ندارد و در صورت مشاهده مردم به پلیس تلفن می کنند، تصور این که موتورسوار بدون کلاه ایمنی دو سه ترکه بنشاند یا کودک خود را سوار موتور کند اصلا به ذهن خطور هم نمی کند... همه این تجربیات هستند که می توانند در کنار رصد کردن مرتب رخدادهای ترافیکی و به روز کردن قوانین و مقررات ضامن کاهش خسارات مالی و جانی باشند.
 


به روشن بودن چراغ خودروها در روز و فاصله طولی آنها دقت کنید
 
کلمات کلیدی : حمید مقیمی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۰:۴۰:۰۶
1-مهم ترین علت، تأخیر در زمینه آموزش های مهارت های زندگی و اخلاق شهروندی است که باید از دوران پیش دبستان و تحصیل در مدارس آغاز شود تا درست رانندگی کردن و سایر مهارت های درست دیگر از همان دوران درونی گردد(درونی شدن هنجارهای زندگی جمعی) و گرنه با نظارت و محدودیت های بیرونی چندان نمی توان کنش های جمعی را هماهنگ ساخت.
2-در جایی که دوربین و پلیس نباشد، چنین افرادی هیچ گونه موازینی را رعایت نمی کنند. چنان که امروزه در موارد چراغ های راهنمایی بدون دوربین، بعضی هیچ گونه حدودی را رعایت نمی کنند حتی چراغ قرمز را رد می کنند. (4227896) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۹:۴۲
دوستی دارم دو تابعیتی که از 18 سالگی تا 33-34 سالگی در فرانسه بوده و چند سالی است برگشته (پزشک هم می باشد) ،وقتی با هم اسکی می رویم هر فردی که در جاده خلاف می کند، وی می گوید، بفرما این ملت ... ایران! یکبار به ایشان گفتم در طی مسیر ما با حداقل 100 خودرو مواجه بوده ایم، این وسط 3-4 تا به قول شما ...، ولی نباید تامیم داد! کشور های غربی نیز بی فرهنگ و کودن دارند، مال ما کمی بیشتر، ولی همه مردم نیستن و خوشبختانه از زمانی که دست مردم که همیشه از رسانه های جمعی کوتاه بوده (طبق قانون اساسی صدا و سیما به سیستم تعلق دارد که تازه بین سهم گروه های خودشان نیز دعواست!)، در استفاده از رسانه های مجازی باز شده، می توان شاهد ارتقا فرهنگ بود، نمونه اش 4شنبه سوری امسال! (4228024) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۱۸ ۱۴:۱۹:۵۲
شما یه کم زیادی !! خوشبینی.... (4237016) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۴۸:۱۸
بابا تصادف همه جای دنیا میشه باید دید آمار کشته ها به ازای هر تصادف چطوریه..مسلما با ماشینهایی آنها درصد کشته ها حداقل نصفه..ماشین نقش مهمی داره..ضمن اینکه به ماشین خوب هندلینگ بهتره (4228080) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۰۷:۲۱
یعنی شما می فرمایید رانندگی این ملت با رانندگی مردم فرانسه زیاد فرقی ندارد ؟؟ توو جاده بیرون شهر تخلف زیاد رخ نمی دهد. رانندگی داخل شهر تهران رو با رانندگی داخل شهر پاریس مقایسه کن ببین چقدر فرهنگ دو ملت فرق می کنه (4228232) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۱۶:۳۱
بابا وقتی میدانیم خودروهای ما زپرتی و نا ایمن هستند, چرا با سرعت 150 کیلومتر رانندگی میکنیم؟؟؟؟چرا انحراف به چپ میرویم؟؟؟؟؟ چرا سر پیچ سبقت میگیریم و چرا اینقدر خلاف میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مهمترین عامل تصادفات رانندگان خلافکاری هستند که با پراید و بقیه خودروهای ایمن و ناایمن 150 کیلومتر سرعت میروند و انحراف به چپ دارند و سبقت غیر مجاز میگیرند و تازه خواب آلود هم هستند. در همین کانادا که در بالا صحبت آن رفت با آن جاده ها و خودروهای ایمن, حداکثر سرعت 100 کیلومتر است و اگر 50 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی کنید 10000 دلار (ده هزار دلار) جریمه میشوید. بقیه را خودتان حدس بزنید. (4228376) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۴۸:۳۱
فقط تولید داخلی !! (4228637) (alef-13)
 
Seychelles
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۰۶:۳۸
هرچقدر هم ماشین خوب باشه وقتی بد رانندگی بشه و با سرعت زیاد احتمال مرگ و میر و یا حداقل جراحت و معلولیت زیاده. در کشورهای پشرفته هم کلی هرسال کشته میدن منتها خیلی کمتر. بعدش هم ماشین خوب پول میخواد. شما داری برای همه مردم ماشین خوب بخری؟ (4230547) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۵۰:۰۶
دليلش:
١) زيرساخت درست: مثلا تا چند سال پيش ما اصلا لين يا خط سفيد جداكن نميدونستيم چى هست
٢) قانون درست: مثلا براى هر خلافى متناسب با اون برخورد جانانه ميشه
٣) آموزش درست: يادمه كتاب آيين نامه ما چهارتا ماشين رنگى سر چارراه بود، چقدم كه ما چارراه داريم، آيين نامه بريتيش كلمبيا ٣٠٠ صفحه است
٤) پليس قاطع و درست: چند بار ديدين پليس بياد ماشينى كه غلط پارك كرده جلو در خونه مردومو برداره؟ تو كانادا؛ سيم ثانيه! (4228325) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۶:۲۳:۰۵
موافق نیستم مدرسه جای اموزش رانندگی نیست کسی هم که گواهینامه داره یعنی اموزش دیده گواهینامه یعنی لایسنس
به نظر من جریمه ها در ایران در حد شوخی است و همین باعث میشه ریسک تخلف کردن را متقبل شوند با توحه به شناختی که از هموطنان دارم برای تخلفات جدی( سرعت زیاد و سبقت و...) موارد زیر رو پیشنهاد می کنم:
1-بلافاصله گواهینامه فرد خاطی برای همیشه باطل شود
2- خوذرو مصادره و به نفع راه سازی یا حمل و نقل کشور فروخته شده پولش به خزانه واریز شود
3- فرد خاطی به دادگاه معرفی شود و مدتی را در حبس سپری نماید
4- جرم انجام گرفته در پرونده ایشون بصورت یک سابقه کیفری( اقدام برای کشتن دیگران) ثبت شود

شما کامنتها رو بخونی حرف مردم ما اینه که تخلف حق مسلم ما است. تمام تصادفات رو هم میندازن گردن پرایدو اما جریمه های بالا برای سرعت و سبقت و عبور از چراغ قرمز اگر در نظر گرفته بشه من بهتون قول میدم حتی در خواب هم دوستان دیگه تخلف نخواهند کرد و حتی توی خواب هم تخلف کنن به سرعت از خواب میپرند. با این جماعت نباید با التماس و خواهش روبرو شد.
در مورد تخلفات دیگه هم اگر از 500 هزار تومن رد شد خودرو متوقف شده و مهلتی برای پرداخت در نظر گرفته شود در صورتی که در زمان مقرر مراجعه نکرد خودرو به مزایده گذاشته شود. خواهش و تمنا و برنامه سفر به خیر و..اینجا جواب نمیده (4228487) (alef-13)
 
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۸:۲۹:۵۴
نظرات را که خواندم دیدم مشکلات رانندگی در کشور ما چند محوره است و کسی قصد حل آنها را ندارد مثل قضایای بیکاری قاچاق، مواد مخدر و ...
نبود آموزش در مدارس و فرهنگسازی در رسانه ها. عجله های نا معقول و عادت های غلط در رانندگی، عدم برخورد قاطع راهنمایی و رانندگی وصرفا جریمه نقدی.، روند بسیار ساده در اخذ گواهینامه. جاده های نا امن و تمرکز بر حمل نقل جاده ای و تردد بیش از حد ظرفیت جاده ها، خودروهای بسیار بد و ناامن و .‌.. (4230514) (alef-3)
 
Seychelles
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۰۸:۱۳
بدون تعارف مهمترین مشکل بی مسئولیت بودن مردم ایرانه. دیگه واضح تر بنویسم سانسور میشه. (4230550) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۱:۵۲:۴۲
یک فرق اساسی و بنیادی در رابطه با رانندگی بین ایران و کشورهایی مثل کانادا وجود دارد که اگر مرتفع شود بقیه مشکلات به خودی خود حل خواهد شد و آن این است که در آن کشورها دولتها برای جریمه رانندگی کیسه ندوخته اند و قانون را احرا می کنند لذا متخلف به اشد مجازارت می رسد مثلا برای رد شدن از چراغ قرمز جریمه بسیار سنگینی می شود که تا آخر عمرش یادش نمی رود اما در ایران چون دولتها برای جریمه کیسه دوخته اند مبایغ جریمه را با نرخ تورم افزایش می دهند یعنی مبلغ جریمه اگرچه زیاد است اما به مقداری تنظیم می شود تا مردم بتوانند آن را پرداخت کنند . (4227992) (alef-3)
 
Italy
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۲:۵۶
من ایتالیا هستم برای دو سالی. تفاوت رانندگی اینجا با ایران از زمین تا اسمان است. مثلا راننده به خطا کشی عابر می رسد از چند متری برای عبور عابر توقف می کند من این مدت حتی یک مورد تصادف ندیده ام.

عنصر اصلی رانندگی حوصله و رعایت قوانین است که ما ایرانی ها نداریم... (4228031) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۴۹:۲۸
در ژاپن هم همینطور اصولا ما ایرانی ها دور زدن قانون وقانون شکنی را نوعی زرنگی می دانیم ! (4228641) (alef-13)
 
parviz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۴:۱۵
معنی کیسه دوختن این نیست ،لطفا یک بار دیگر متن و یادداشت خود را بخوانید (4228034) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۰:۵۰
مرد حسابی طرف حق خود می داند که حتی پول بنزین خودرو را از دیگران طلب کند بعد می خواهید از چراغ قرمز عبور کند بعد نقره داغ کنید آنوقت چنان و مصیبت ها راه بیاندازد.... (4228108) (alef-13)
 
Seychelles
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۰۹:۰۸
جریمه برای خلافهای غیرخطرناکه. برای تخلفات خطرناک حداکثر بعد از یکی دو بار تکرار باید زندان درنظر گرفت مثلا چند هفته تا چند ماه. (4230551) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۲:۵۱
آموزش از کودکی بسیار مهم . مثل المان (4228009) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۵۳:۴۴
بچه های ما این قدر سر کلاس بازیگوشی وهیاهو می کنند که اصلا به معلم فرصت نمی دهند یک آموزش مناسب بدهد بهترین آموزش را والدین باید بدهند که منتاسفانه آنها هم حتی با مدرک لیسانس وفوق خودشان هم رعایت قوانین را نمی کنند! کلا ما ایرانی ها زیر بار نمی رویم حتی اگر پای جانمان در میان باشد . (4228646) (alef-13)
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۵:۴۳
عزیز من وقتی بودجه راهنمایی رانندگی از منابع جریمه ها تامین میشه بایدم مردم اینطوری رانندگی کنن (4228016) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۰۰:۱۲
چه ربطی داشت؟ (4228219) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۰۶:۰۶
متاسفانه صدا و سیما برای افزایش فرهنگ رانندگی هیچ برنامه ای نداره (4228018) (alef-13)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۶:۲۷
برای اینکه اکثر قوانین در ایران متخلف پرور است و در سایر کشورها شهروند نمونه پرور است . درایران نه تنها در رانندگی بلکه در سایر امور اداری هم چنین است . اگر مثال هم بخواهید صدها مورد تجربه شده است .
فرهنگ سازی از سوی مدیران و مقامات باید انجام شود .
سئوال : شهروند ایرانی که در ایران قوانین را رعایت نمی کند چرا در سایر کشورها رعایت می کند ؟
پاسخ : چون در ان کشورها همه قوانین دولتی متعادل و متعارف است (4228036) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۳۸:۵۹
پاسخ اصلی وجود جریمه و نظارت شدید در کشورهای دیگر است نه مساله دیگر (4228168) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۸:۴۳
در کشور ما دایره جرمی که نیروی اتظامی برای خود تعریف کرده. مثلا در خبرها داشتیم به خاطر خوانندگی در پیاده رو دو نفر دستگیر شده اند. در کل تمرکز پلیس روی مسایل رانندگی خیلی کمه (4228193) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۵۴:۳۷
دقیقاً یک مثال از ده ها تخلف هم مجرمین وسابقه دارها هستند که اکثراً وقتی دست به یک جرم بزرگ مثل قتل و جرح و... میزنند تازه معلوم میشه طرف بارها تخلف کرده ، زندان رفته و آزاد شده (4228336) (alef-13)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۰ ۰۸:۲۰:۱۸
ما در کشورمان قانون های زیادی داریم که اجرا کردنی نیست . بخاطر همین تخلف یک موضوع عادی و متعارف بشمار می رود .
برای مثال تابلوهای راهنمایی در جاهای درست نصب نمی شود و راننده وقتی به پیچ رسید تازه می فهمد که اشتباه کرده . اگر قانونی بخواهد رفتار کند باید کلی وقت و بنزین و ... صرف کند.
ولی اگر یه کمی دنده عقب خلاف بیاد حله .
راه حل چیست ؟
جواب : راهنمایی و رانندگی تابلوها را در محل و فاصله های درست نصب کند چه اشکالی داره یه تابلو بیشتر یک کیلوتر قبل تر هم نصب کنه ؟ به همین سادگی از دهها تخلف و تصادف جلوگیری می شود . (4240687) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۱۹:۱۱
برای اینکه پلیس ما منفعل است، ماشین را در گوشه ای پارک میکند و فقط نظاره گر است با پنج دقیقه رانندگی صد ها خلاف مسلم مشاهده میشود، خیابان یک طرفه را بی‌خیال. دسته راهنما و آیینه و خط کشی ها ی طولی و عابر پیاده هم ظاهراً تزیینی هستند (4228039) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۵۶:۰۶
من در خیابان شمس آبادی اصفهان شاهد بودم راننده ای به دلیل اخطار پلیس که در جای نا مناسب پارک کرده بود مشغول هل دادن وتوهین به پلیس بود کجای کاری ؟!!! (4228647) (alef-13)
 
Seychelles
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۱۰:۳۰
جاده مقصر. پلیس مقصر. ماشین مقصر. ولی مردمی تقصیری ندارن؟ آخه مردمی که اینهمه خلاف میکنن چجور میتونن به مسئولان ایراد بگیرن؟ (4230554) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۰:۳۶
می‌توان با پول یک ماشین میلیاردی خرید، اما فرهنگ و تمدن خریدنی نیست (4228042) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۲:۲۴
باز مقایسه کردی این سئوال از اداره راه بپرس که با یک تعطیلی تمام جاده ها قفل میشود و صد ها کشته اداره راه باید دیه مردم را بدهد نه بیمه (4228043) (alef-13)
 
آبرون
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۲:۴۱
این موضوع رانندگی و مدیریت آن یک مدیریت سیستمی در کل سیستم های مدیریتی کشور است و ما باید متوازن با برنامه جلو برویم اگر ما یک جامعه غربی را الگو میکنیم در ترافیک باید برویم بقیه سیستم های اجتماعی آنرا رصد کنیم و اینطور میشود که شهروندان به قانون تن می دهند (4228044) (alef-3)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۵:۱۹
جناب آبرون ، ۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۲:۴۱
دقیقا همینطوره و رفتار رانندگی رو نباید "جزیره ای" تحلیل کرد . پر واضحه که در یک دید کلان و فراگیر، جامعۀ امروز ما در مرحلۀ عبور از سنت ها (جوانمردی ومعرفت ، انسانیت و اخلاق) به مدرنیته (پای بندی و پذیرش بدون چون و چرا و حتی کورکورانۀ مقررات و قانون) است ولی متأسفانه تا این لحظه بیش از هر چیز شاهد "قانون گریزی" در جامعه هستیم البته با وخیم تر شدن نماد هایش !!!! :
اگر در یک زمانی فقط محدود میشد به مثلا فوت کردن در گوشی تلفن و یا نازیبا کردن چهرۀ شهر با نصب برچسب های تبلیغاتی ، ولی امروزه ابعاد بسیار وسیع تری یافته ، از رفتار های وحشیانۀ ورود و خروج مسافرین به مترو گرفته تا میلیونها چک برگشتی ماهیانه ، از اختلاس ها و فرار های مالیاتی نجومی گرفته تا قرار داد های زیر میزی فوتبالیست ها و جعل کارت های پایان خدمت ، از قمه کشی و اسید پاشی خیابانی گرفته تا رونق گرفتن بازار عرضه و فروش علنی !!!! مقاله و پایان نامه های دکتری ، از بی حرمتی و ناسزا گویی در پست های مجازی بیت المللی گرفته تا مزاحمت های سلفی-گیری در مراسم تشییع و تدفین و حتی با خود فوت شدگان !!!! و... ؛
بر این اساس است که در رانندگی ، راننده خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند و فقط !!!! اوست که می راند و فقط !!!! اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط !!!! اوست که دارای مشکل زمانیست و بنابراین فقط !!!! اوست که باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛ (4228471) (alef-13)
 
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۴:۱۲
ممنون از آقای مقیمی و تشکر از سایت الف بابت چاپ این یادداشت ارزشمند.
شاید بسیاری از مردم ایران از رفتار برخی رانندگان به ستوه آمده اند و متاسفانه بقیه را در شرایطی قرار میدهند که همه با هم دچار تخلف شوند. آنچه که امروز باعث آزار ما میشود ، سنگینی ترافیک نیست، بلکه قانون شکنی و ناهنجاری رفتاری کسانی است که جاده ها و خیابانها را به محل نزاع ، درگیری و خودنمایی تبدیل کرده اند، لذا عاجزانه از نیروی انتظامی و پلیس راهور تقاضا می کنم تا با استفاده از امثال آقای مقیمی و نیز ظرفیتهای دانشگاهی ، مدل علمی و عملی برای ساماندهی غول عظیم ترافیک طراحی و با استفاده از نیروهای مردمی که داوطلبانه و به عنوان همیار پلیس میتوانند به شما کمک کنند، اقدام ماندگاری را انجام دهید.
بدلیل خسارتهای سنگین مالی، جانی و آسیبهای مستمر روانی حاصل از رفتارهای ناشایست برخی از رانندگان در خیابانها وجاده ها، بی صبرانه منتظر طرح جامع پلیس برای حل این مشکل عظیم که روح و روان ما ایرانیان را فرسوده نموده و تصویر ناشایستی از فرهنگ ما را به جهانیان نشان میدهد،هستیم و فرماندهان عزیز نیروی انتظامی مطمئن باشند که برداشتن قدم اساسی در این راه، خشنودی پروردگار و رضایت و همراهی مردم را به دنبال خواهد داشت. (4228045) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۴۸:۵۴
پیشنهاد بسیار خوبیست. اگر پلیس واقعا دنبال حل ریشه ای مشکل است، به پیشنهاد این هموطن پاسخ مثبت بدهد و مطمئن باش که وجدان بیدار ملت، پشتیبان و همراه پلیس خواهد بود. (4228639) (alef-13)
 
United Arab Emirates
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۴:۴۶
من ساکن دبی هستم و باور کنید جریمه های خلاف رانندگی به حدی اینجا سنگین است که کسی جرات خلاف کردن ندارد به طور مثال برای عبور از چراغ قرمز جریمه ای حدود 2000 درهم (حدود دو میلیون تومان) بعلاوه بردن ماشین در پارکینگ بمدت 10 روز در نظر گرفته اند البته فکر نکنید اینجا همه پولدار هستند و حقوق کارگر تا کارمندها معمولا بین 1000 تا 5000 درهم میباشد که میبینید این جریمه به چه میزان سنگین است. در وحله اول جریمه سنگین و برخورد قاطع لازم است و بعد فرهنگ سازی. (4228046) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۳۳:۱۲
بعید میدانم در امارات(دبی) اخذ جریمه منبع درامد دولتی ومحل پرداخت حقوق پرسنل پلیس ان کشور باشد. (4228289) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۵:۱۷
اولا" مردم ما بهترین هستن و خیلی خوب هم رانندگی میکنن
دوما" توی خارج وقتی پلیس میاد طرف شما یه احترام نظامی میکنه و خودش رو معرفی میکنه و سابقه گواهینامه تون رو چک میکنه اگر خلاف زیاد داشته باشین جریمه و گواهینانه تا سه ماه برای اولین بار باطل میشه...... (4228047) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۵:۵۲
فقط یک کلمه
فرهنگ احترام به حقوق سایرین!
این تنها اختلاف ما با کشورهایی است که درست رانندگی میکنند

در کشور ما یک عده فکر میکنند غیر از انها هیچ کس حقی ندارد و فقط انها هستند که زرنگ هستند و باید راه برایشان باز باشد (4228050) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۲:۱۱
کاملا اشتباه میکنی الان همین قدر فرهنگ پایین رانندگی که ما داریم به خاطر فرهنگ ایرانی اسلامیمونه وگرنه با این نظارت و با فرهنگ غربی ایران میشد یک حیات وحش
یادتون نره چند روز نیویورک برقش قطع شد اندازه تمام سال دزدی و قتل انجام شد. (این هم فرهنگ غربی بدون نظارت و جریمه) (4228176) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۶ ۱۵:۳۸:۳۰
کافر همه را به کیش خود پندارد (4231977) (alef-3)
 
مقداد
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۹:۰۳
من اگه تو جاده های شهرم تو رشت اگه بخوام خوب و تو خط مستقیم رانندگی بکنم و لایی نکشم، اونوقت هر ماه باید 200 هزار تومن خرج جلو بندی کنم، هر 6 ماه 4 تا لاستیک با رینگ عوض کنم حدود 1.500000 (اگر بیشتر نه). و مدام هم رو اعصابم باشه وضعیت جاده ها. به عبارتی 2.700.000 هزینه سالیانه فقط بخاطر افتادن تو چاله ها باید هزینه کنم. پس مجبورم بد رانندگی کنم. اگه جایی بزنم هم خرجش فکر کنم خیلی کمتر بشه (4228054) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۲۴:۴۴
در تهران هم همینطور است، خدا از سر تقصیرات این مدیران بی لیاقت نگذرد که با این وضع آسفالت خیابان و اوضاع بد اقتصادی سالی چند میلیون هم باید خرج جلو بندی و هزینه افت قیمت ماشین را هم از جیب خودمان پرداخت کنیم. (4228146) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۱۳:۰۰
خوب آرومتر برو. (4230561) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۲۹:۲۵
یک کلام فرهنگ رانندگی (4228056) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۳۱:۳۸
1-پلیس در آمریکا وقتی ایست میدهد با اسلحه بالا سر راننده میاید و اگر نایستاد به او شلیک میکند در ایران پلیس ایست میدهد راننده فرار میکند پلیس اجازه شلیک ندارد پلیس با موتور زمین میخورد پلیس میمیرد
2- من در جاده صفادشت -تهران روزانه تردد دارم هر روز شاهد صدها تخلف حادثه ساز لایی کشیدن و سرعت هستم ولی پلیس در جاده نیست اگر هم هست ساکن هست و در تردد نیست (4228059) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۴۵:۳۰
کشورهای مثل سوئد در درجه اول بشدت گرفتن گواهینامه سخت هست و بیش از اینکه به این توجه کنند شما چقدر مهارت در راندن ماشین دارید برروی این که شما از نظر روانی چقدر مهارت برای کنترل خودتون در موقعیت ها دارید.
در هنگام امتحان رانندگی کسی که امتحان می گیره بجای اینکه نگاه کنه شما چطور گاز و کلاج می کیرید نکاه میکنه شما چقدر عصبی و مضطرب هستید!!
ثانیا با همه این سخت گیری ها حتی مردم اینجا هم یک جا ببیند یک خلا قانونی هست که میتوند خلاف کنند اصلا یک لحظه هم مکث نمی کنند سریع خلاف می کنند. چیزی که جلوی این کار رو میکیرد جریمه های خیلی خیلی سنگین هست شما فقط کافی هست یک با چراغ قرمز رو رد کنید بیچاره میشید آدم میکشتید هزینه اجتماعی و مالی که می دادید کمتر بود
ساده ترین جریمه ها برابر یک پانزده هم حقوق متوسط یک شهروند هست.
شما کافی هست وارد محدوده طرح ترافیک بشید و هزینه ورود و در مدت مشخص ندید حتی دیگه نمی تونید کارت بانکی داشته باشید تا ۴ ۵ سال (4228076) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۲:۵۲:۰۶
بهمان دلیل که برخی کشورها خودروی ایمن تولید می کنند، قوانین خوب وبروز دارند قوانین خیلی خوب اجرا می شوند و.... (4228089) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۵۵:۳۵
با همین پراید درست رانندگی کنیم ماشین خوب پیشکش.دور از جون شما بعضیا با همین ماشین های بی کیفیت جوری رانندگی میکنن انگار پشت لوکوموتیو نشستن. (4228446) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۱:۳۷
برای اینکه در آن کشورها قانون برای همه یکسان است و فساد اقتصادی و مسئول فاسد را محاکمه و زندانی میکنند و به طور کل عدالت برای همه است نه فقط برای مردم عادی. (4228109) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۱۹:۱۴:۰۵
بازهم نشانه ای از بی مسئولیت بودن مردم. آخه مردمی که اینهمه خلاف میکنن چحور انتظاردارن مسئولانشون بی عیب و نقص باشن؟ (4230566) (alef-3)
 
مارادونان
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۱۸ ۱۴:۲۷:۰۱
بله....گزارشگر فوتبال !!! اتوبان را خلاف جهت نمیرود تازه با تشویق پلیس.... (4237026) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۲۵:۴۲
جریمه ها باید از نوع محرومیت باشند نه از نوع جریمه نقدی (4228147) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۳۷:۱۰
کجایی کوروش (4228165) (alef-13)
 
ایزدی
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۰:۲۱
با سلام
سوالات تکراری با جوابهایی بی حاصل تکراری وکلی گویی مشکل را حل نکرده و نمی کند.
دلیل اصلی نابسامانی وجود اشخاص بدون صلاحیت و کار نابلد در مصدر ادارات است.
مثلا اگر شما به تابلوهایی مسیر یاب توجه بنمایید، اکثرا حامل اطلاعات ناکافی است وبعد از خروجی نصب شده اند!
دوم سرعت ماشینها بدون کنترل است، هر کس طبق سلیقه گاز می دهد.در این حالت دیگر رانندگی بین خطوط غیر ممکن است، چون هیچ کس با سرعت ماشین جویی موافق نیست، ودایع در فکر سبقت است که این عامل اصلی تصادفات مرگبار جاده ای است.
حال مرتب گفته می شود بین خطوط رانندگی کنید ولی شرایط آن مهیا نیست.
بی توجهی به خط کشی عابر پیاده وگردش به راست در چهارراه ها بدون هیچ توجه ای به حق عابر پیاده کاملا مشهود است.
تا زمانی که به ساده ترین مسایل اینچنینی پرداخته نشود، تغییری حاصل نخوابد شد.
با تشکر ایزدی،مهندس راه (4228173) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۱۸ ۱۴:۳۰:۲۲
درست است.. سهل انگاری در محل نصب تابلوها بسیار خطر افرین است .بسیاری از تابلوهای مثلا راهنما در بزرگراهها درست جنب خروجی نصب شده.. (4237035) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۰۲:۰۷
میدونی چرا مردم جاهای دیگه به قوانین احترام میزارن

چون اعصاب دارن.چون حالشون خوبه / چون نگران وضع اقتصادیشون نیستن.
چون میدونن قانون برای همه برابر عمل میکنه .چون به اینده امیدوارن .چون هیجاناتشون رو رو یه جای بخصوص خالی میکنن.
چون میدونن مسئولینشون هم به فکر مردم هستن .چون همه اینا هستن .مالیات درست پرداخت میکنن. از اونطرف هم مسئولین در فکر پیشرفت و احترام گذاشتن به مردمشون هستن.و خیل یچیزای دیگه..... (4228223) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۴:۴۵:۳۵
جریمه نقدی کار ساز نیست گواهینامه رانندگان پر خطر را باطل کنید (4228317) (alef-13)
 
France
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۵:۴۵
اگه از الان كار كنيم شديد٢٠ سال ديگه برداشت محصول ميكنيم.
به جاي انواع و اقسام درس هاي بيهوده از همون پايه اول ابتدايي
اموزش شهروندي، حقوق مدني ، مسئوليت اجتماعي بايد مد نظر قرار بگيره.
هر چه قدر كه در اين اموزش سرمايه گذاري كنيم بعدها از قبل بهره وري سود بيشتري خواهيم داشت.
در كنار اين جريمه ها بايد پشيمان كننده باشه.
نسبت به قيمت خودرو ضريب بگيره ( چون هدف پيشگيري هست)

شخصي ميشناسم كه ماشين ٢٠٠ ميليوني داره ، اول سفرش رسما اعتراف ميكنه ٥٠٠ تومن برا جريمه گذاشتم كنار !!! اگه هر بار سرعت غير مجاز برا ايشون ٣ ميليون اب ميخورد هرگز با وقاحت اين حرف رو نميزد !!! (4228356) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۶:۱۲
پلیس و اجرای دقیق قوانین- زیرساخت های مناسب شهری (4228358) (alef-13)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۱۳:۴۹
جوابش یک کلمه هست :همه چیزمون باید با همه چیزمون جور باشد (4228372) (alef-13)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۵:۰۷
آموزش جریمه نصب علایم خودرو اگه همه درست باشند نه فقط راننده (4228414) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۷:۲۶
نقش دوربین‌های نظارتی خیلی در این زمینه پر رنگه. اگر دقت کرده باشید توی تونل نیایش همه‌ی ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند و کسی از سرعت مجاز تندتر رانندگی نمی‌کنه. دلیل‌اش اینه که دوربین همه چیز رو ثبت می‌کنه. اگر در همه‌ی نقاط مهم شهر این دوربین‌ها استفاده بشه خود به خود شاهد بهبود فرهنگ رانندگی خواهیم بود.
البته از بحث فرهنگ‌سازی و آموزش هم نباید گذشت. وقتی ماشین پلیس راهنمایی و رانندگی موقع پیچیدن راهنما نمی‌زنه و بین خطوط هم حرکت نمی‌کنه از بقیه چه انتظاری باید داشت؟ (4228418) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۴۹:۵۶
با اجازه همه دوستان سئوال عوض می کنم
چرا ما ایرانی ها بد رانندگی می کنیم ؟؟؟؟ (4228435) (alef-13)
 
مرغ در ققس
Australia
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۵:۵۵:۳۷
دلم برای ایران تنگ شده میشه یک روز برگردم و پامو تا ته رو گاز فشار بدم
اینجا دارم بیماری روحی روانی میگیرم خسته شدم تمام موقوع چشمم رو سرعت سنج است وسط جنگل هم امنیت نداریم این پلیس ها در خلوت ترین جاها هم ممکن است باشند
منی که 180 تا در چمران میرفتم حالا مثل پیرزن ها رانندگی میکنم افسوس

این چنین باشد وفای دوستان من در این حبس و شما در گلستان؟ (4228447) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۱:۲۸
فرهنگ! (4228469) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۱۷:۱۳
همه مشکلات جامعه آن ها با آموزش حل شده و مشکلات ما هم فقط با آموزش جدی و درست و بروز حل خواهد شد. (4228596) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۲۰:۲۵
مشکل اینست که خود پلیس ما آموزش اصولی و بروز ندیده و قوانین را اجرا نمی کنند تا مردم هم غیر مستقیم یاد بگیرند و هم بفهمند که اجرای آن ها اهمیت دارد.

( بیش از 90 درصد ماشین های پلیس نه راهنما میزنند نه روز بارانی چراغ خود را روشن میکنند و صدها نه دیگر ....) (4228601) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۷:۳۱:۲۱
برگزاری مزایده برای فروش خودروی فردی که تخلف حادثه ساز کرده و واریز پولش به خزانه
ابطال دائمی گواهینامه اون فرد
معرفی اون فرد به دادگاه و ثبت سابقه کیفری اقدام به کشتن دیگران در پرونده وی
این راه هایی است که هموطنان عزیز و بزرگوار رو از تخلف باز خواهد داشت. جز این باشه میان شروع میکنن بهع داستان سالزی که جریمه ها رو زیا نکنید و از این حرفها (4228617) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۸:۴۶:۱۸
بسیاری از عوام در ایران خوشحال میشوند وقتی بشنوند که فلان مسافت را در فلان مدت سریع امده و بگویند خوب امدی !! نمی گویند جه قدر بد راندی که خدا میداند چقدر جان خود و دیگران را به خطر انداختی با این زود رسیدنت. (4228695) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۸:۴۸:۲۰
ایرانی در همه موارد همه را مقصر می داند جز خودش را !! (4228698) (alef-13)
 
ناشناس
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۹:۳۲:۲۲
در یک کلام مردم - قوانین - وکلا - وزرا و ... همه به هم میاییم و جای گله گذاری نیست (4228734) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۱۹:۳۶:۵۱
پاسخ به این چرا
---
علت انجام کارهای خوب از جمله رانندگی خوب این است که نیکو کاران به فرهنگ اصیل ملی و دینی خود خردمندانه اعتقاد دارند وبه این فرهنگ مفید و سازنده عالمانه و صادقانه پایبند می باشند و از معیارهای سرشت نشین ارزشی والای آن با کمال رضایت پیروی می کنند. (4228741) (alef-13)
 
میثم
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۲۱:۴۴:۴۴
چرا مردم برخی کشورها اتومبیل های استاندارد سوار می شوند؟! (4228906) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۲۲:۲۸:۴۶
الف یعنی میخوای بگی فقط مشکل فرهنگ مردمه و خودروها مشکلی ندارند؟! داری مشکل رو به سمت دیگه منحرف میکنی (4228973) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۲۳:۳۶:۵۳
چرا مردم برخی کشورها خوب رانندگی می کنند؟
جواب: مردم ما خودخواه هستن ، همه ما همینطور هستیم ، دیگران اهمیتی ندارن، مردم ما به واژه " من" توجه دارن تا به ما

توجه کردین در اتوبان داری حرکت میکنی و تا یه جا خالی میشه طرف سه لاین عوض میکنه که بره اون جای خالی رو پر کنه، یا طرف راه میگیره که از یک سمت خیابان به سمت دیگر بره ( چیزی بنام راه گرفتن نداریم تا زمانی که ماشین میاد نباید بیای جلوی ماشینی که از چه چپ چه راست میاد، طرف میاد وسط خیابان راه میگیره به اصطلاح و ماشینی که حقش اینه که عبور کنه رو به اجبار کاری میکنه که ترمز کنه و که آقا از خیابان رد بشه)

رشته های ورزشی رو نگاه کنید؟ اکثرا در ورزشهای تکی مدال میگیریم مخصوصا در المپیک (4229077) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۴ ۲۳:۳۸:۴۶
بارها خواستم با فرهنگ رانندگی کنم مثلا همین فاصله بین ماشین با ماشین جلوی ولی شما نگاه کنید تا یه فاصله ای بین ماشین ما و ماشین جلوی پیش میاد سریع یه ماشین دیگه میاد وسط!!! یکی نیست بگه آخه استاد من میتونستم بچسبم به ماشین جلوی و سپر به سپر حرکت کنیم اون فاصله رو بهش میگن فاصله امن (فرصت برای ترمز کردن و تصادف نکردن با ماشین جلوی) (4229083) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۰۸:۰۵:۲۴
یکی از دلایل مهم انحراف به چپ یا راست ، مشاهده ناگهانی چاله های کوچک و بزرگ در جاده هاست که راننده به ناچار مجبور به تغییر مسیر می دهد که برای خود و دیگران ، خطر ساز است ، با وجود پرداخت سالیانه بیمه و مالیات خودرو ، چرا این نواقص ، رفع نمی شود ؟ (4229451) (alef-11)
 
محمد
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۰۸:۵۶:۳۰
صبر و حوصله قطعا یکی از عوامل مهم هست. البته آموزش هم در ایران ناقص و نادرست است. پارسال بنده خودم سر کلاس آیین نامه از افسر آموزش دهنده ایراد میگرفتم. قوانین را مسلط نبود و نمیتوانست برای برخی سوالات جواب قانع کننده ارایه کند. آموزشهای عملی هم در حد زیادی برای اینست که ماشین کنترل شود (مهارت) و نه قوانین. در واقع مشکل عمده این است که در تمام مقاطع (آموزش، تمرین و خود رانندگی) تلقی همگان اینست که مهارت رانندگی بر رعایت قوانین اولویت دارد. بقول خودمان بیشتر تمرکز روی اینست که "دست فرمان" شما خوب باشد تا قوانین را بهتر رعایت کنی. همین باعث میشود که اگر یک پارک دوبل را درست و سریع انجام بدهی به شما "راننده" بگویند و امتحان را هم قبول بشوی ولو اینکه حین رانندگی فواصل رارعایت نکرده و راهنما استفاده نکنی. در حالیکه در همان اونتاریو که در بالا به قوانین آن اشاره شده هنگام پارک دوبل در امتحان رانندگی شما میتوانی اشتباه کرده و دوباره تلاش کنی و پارک را تصحیح کنی، ولی عدم توقف کامل چند ثانیه ای پشت تابلوی ایست بلافاصله شما را مردود میکند. (4229522) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۰۹:۰۲:۲۱
خیلی ساده است .چون ماشین مدرن تری دارند.. (4229532) (alef-11)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۸:۴۱
برادران ! خواهران ! هموطنان !
به کجا چنین شتابان ؟!
تمام نظرات شما به نوعی درست است . اما به قول قدیمیها " یک سوزن به خودت بزن بعد یک جوالدوز به دیگران "
با شعار دادن و آسمان و ریسمان بافتن و متهم کردن دیگران این مشکل حل نمی شود ! همه چیز با شعار حل نمی شود . همه نظرات فوق فقط از اشکال دیگران می گویند اما هیچ کدام از رفتار خودمان نمی گوییم ! هموطنان عزیز بیایید کمی هم به مسئولیتهای اجتماعی خودمان عمل کنیم . مطمئنا" متخلفین رانندگی کمتر این مطالب را می خوانند .
اما بلاشک ریشه این اشکال فقط در " غرور کاذب و توهم " و " لجاجت " ما نهفته است . همه ما صبح که از منزل بیرون می آییم بلا استثناء فکر می کنیم همه حق ما را خورده اند و باید حقمان را از دهان گرگ بیرون بکشیم بنابراین در همه رفتارهای ما متجلی می شود و از همه , از خدا و پیغمبر گرفته تا دولت و همسایه ها و بقال سر کوچه و راننده اتوبوس و غیره طلبکاریم ! و برای دیگران هم هیچ حقی قائل نیستیم . و اسم آن را هم زرنگی می گذاریم ! یکی از جلوه های آن هم رانندگی ماست که بدون تعارف ما نمی خواهیم درست شود وگر نه همه خوب می دانیم چه کنیم و برای توجیه خود فقط دیگران را مقصر جلوه می دهیم . غافل از اینکه یکی از این دیگران خود ما هستیم . (4229562) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۲۱:۲۰:۰۹
حالا مردم شدن بدهکار و دولت شد طلبکار ، جل الخالق؟؟؟!!! (4230787) (alef-3)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۲۲:۵۸:۲۵
واقعا روز 12فروردین به تهران امدم جاده ساوه همدان خیلی شلوغ بود ولی ممنونم از تمام رانندگان آنروز بسیار قشنگ راننده گی میکردن بجز یک مرد پراید که در طول خط سبقت کنار نمیرفت وکیلومترها به راهش ادامه داد .موردی دیگیه ندیم .درود بر شرافتون خیلی پیشرفت کردیم.ممنون از پلیس راه اتوبان ساوه همدان دستتونو میبوسم. (4230931) (alef-3)
 
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۶ ۱۲:۴۴:۱۵
بنظر من مشکل اساسی در رانندگی ما است ، اگر درست و مطابق با قانون رانندگی کنیم ، تصادفات 99% کاهش می یابد و 1% بقیه را برای بهیود خودرو و جاده درست کنیم (4231547) (alef-11)
 
محمدامین حیات مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۷ ۲۳:۱۴:۳۶
فرهنگ .ادب و احترام به رانندگی ربط دارد و البته کیفیت خود ماشین نیز مهم است .به ترافیک و مشکلات اقتصادی نیز توجه کنید. (4235996) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۱۸ ۰۲:۴۸:۵۹
"مساله بعدی قاطعیت قانون و جریمه های سنگین با عواقب طولانی مدت است. "

- اصلی ترین مساله همینه (4236243) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۴:۰۰:۰۷
چون گواهینامه دست آموزشگاهها که اکثر آموزش دهنده هاش از اصول اولیه راهنما زدن و روی خط عابر پیاده ایستادن رو رعایت نکردن نیست و کیلویی گواهینامه نمیدن بیشتر پولش مهم نیست و نطارت اون کشورها خیلی دقیقه (4246910) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.