نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 357741
اخبار "شلاق " را درست بخوانیم!
محسن مهدیان، 10 خرداد 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۶
هفته گذشته دو خبر از محکومیت شلاق منتشر شد. اولی شلاق دختر پسرهای شرکت کننده در یک مهمانی و دیگری شلاق کارگران معترض در یک معدن. اولی در قزوین و دیگری در دره آق دره.

تخلفی صورت گرفته است و قانونی شکسته و دادگاهی تشکیل شده و حکم قضایی اجرا شده است؛ تا اینجای ماجرا همه‌چیز طبیعی است و قانونی؛ اما داستان این روزها فراتر از یک اتفاق و حکم قضایی است.

هر کس این دو خبر را بشنود احساس درد می‌کند. احساس تأثر و تأسف می‌کند. علت هم روشن است. گروه اول جمعی از جوانان این کشورند و گروه دوم دسته‌ای از کارگران این مملکت. این دو خبر یک اشتراک دارد و یک تفاوت و در نهایت در یک نقطه به هم پیوند می‌خورند.

اشتراک این شلاق‌ها در علت مشترکشان است.
اولی نتیجه سیاست‌های ناشی از "اباحه گری فرهنگی" است و دومی نتیجه تصمیمات توسعه‌ای و "ولنگاری اقتصادی". اولی اثر "تشنج عصبی عرفی گرایی" و دومی نتیجه قهری "هذیان‌گویی سرمایه‌داری" است. اولی قربانی "لجام‌گسیختگی و تشویش هویتی" و دومی قتیل "نیروهای کور بازار و سرمایه‌داری ارتجاعی" است.

"اقتصاد قمارخانه‌ای" و "بی‌فرهنگی آنگلوساکسونی" در حوزه فرهنگ، "مهمانی‌های خصوصی نیمه عریان" می‌سازد و در حوزه اقتصاد، "تجمع عمومی یقه آبی‌ها". این "جوانان مسحور" و این "کارگرهای عصبانی"، شلاق "بی‌هویتی" تصمیمات ما را می‌خورند.

جامعه‌ای که فرهنگ برایش حکم "زینت سیاست" دارد و اقتصاد برایش "مهره بازی قدرت" و به شلاق "وجدان انقلابی‌اش" بی توجه است، سرنوشتش شلاق سر بازار است.

جامعه‌ای که اقتصاد و فرهنگش سامان انقلابی و اسلامی نیابد، باید محکمه و عدلیه‌اش فربه شود. "صف‌های سفره" مردم را تدبیر نکنیم باید هم برای "صف دادگاه‌ها" چاره سازیم.

اما این دو خبر اختلاف هم دارند.
هردو تخلف کردند. یکی از "سرخوشی مستانه" و دیگری از "ناخوشی فقیرانه". تخلف یکی "خوش گذرانیست" و دیگری "دل‌نگرانی است". یکی از "شکم‌سیری" است و دیگری از "سفره خالی". یکی "پای‌کوبی" و یکی بر "سینه کوبی". یکی "رقص" و یکی "مشت گره کرده". یکی "آواز" یکی "فریاد". یکجا پدر و مادر "مضطرب" اند و جای دیگر همسر و فرزند "دلواپس".

داستان این شلاق را کامل بخوانید. هر جا "پارتی مختلطی" شکل گرفت باید جای دیگر دنبال "تجمع کارگری" بود. هر جا دختر پسر مختلط در رقص و آواز بودند، حتماً جای دیگر کارگری برای معیشتش در جنگ و جدل است. هر جا "مستی مترفانه ای" بود حتماً کنارش "دلهره دردمندانه" ایست. این همه راز "جنگ فقر و غنا" یی است که بی‌اعتنا از آن گذاشتیم.

اشتباه تاریخی‌مان این بود که تصور کردیم نادیده گرفتن جنگ فقر و غنا، تنها دامن یک طبقه را می‌گیرد و تنها "پابرهنه‌ها و مستضعفین" قشر آسیب‌پذیر و دهک پایین درآمدی می‌شوند. فکر نمی‌کردیم دامن خانواده و جگرگوشه‌هایمان هم آلوده شود و فرزندانمان مهمانی‌های آن‌چنانی برگزار کنند. غفلت از این "جنگ تمدنی" هم تربیت فرهنگی‌مان را نابود ساخت و هم‌سفره معیشتمان.

قربانی بی‌توجهی به یادگار حضرت امام که همان نزاع تاریخی جنگ فقر و غناست، فقط شلاق خوردن کارگر نیست. جوانان آن پارتی شبانه نیز قربانی همین غفلت و تغافل تاریخی‌اند. بپذیریم که ما مقصریم و گرده‌هایمان را برای شلاق تاریخ آماده سازیم.

خبر شلاق را "درست" بخوانیم. قانون بجای خود. حکم قضایی هم؛ اما "ما"ی مسئول مقصریم.
 
کلمات کلیدی : پارتی+شلاق زدن
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۰۱:۳۱
من نمیدانم چرا نویسنده دوست دارد اینقدر اصطلاحات عجیب و غریب استفاده کند و موضوع را بپیچاند تا اصل ماجرا روشن نشود.
مثلا گفته
""اقتصاد قمارخانه‌ای " و "بی‌فرهنگی آنگلوساکسونی " در حوزه فرهنگ"

خوب عزیز من شما که میگی "اقتصاد قمارخانه ای" است، جواب بده ببینم این اقتصاد توسط چه کسانی تعریف شده؟ پس این همه نهاد نظارتی و قانونی چکار می کنند؟ به محض اینکه چند تا عکس از یک نماینده منتشر شد، سریع بررسی کردند و صلاحیتش را رد کردند، یعنی اگر اقتصاد ما قمارخانه ای بود، این عزیزان ساکت می ماندند؟
خیر. بهتر است با مردم روراست باشیم. این مشکلات، نتیجه دیدگاه های اقتصادی خود ما و این شرایط فرهنگی هم نتیجه عملکرد و تصمیمات و سیاست گذاری های فرهنگی خود ما در چند دهه گذشته است. (3732343) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۵۲:۳۵
فرهنگ انگلوساکسونی بیشتر روی مدیران دولتی و حکومتی تاثیر گذار است, مثالش هم تحصیل اقازاده ها در غرب و دو تابعیت بودن مسولان است (3732793) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۶:۱۵:۳۶
کارگران به اندازه کافی زیر شلاق گرانی و تورم و اختلاس و شرمندگی پیش خانواده ووووو روح و جسمشان اسیب دیده است, لازم نبود شما هم شلاق بزنید...... (3732994) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۱:۱۴:۳۱
مجلس باید شلاق رو از قوانین حذف کند حداقل در مورد جرایمی مثل توهین و یا درگیری و غیره. (3738687) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۱:۱۲:۴۳
جدا از اینکه شلاق خوردن برای پارتی درست نیست، اما شلاق خوردن کارگران بسیار تاسف بار بود. باید قانون اصلاح بشه. اصلا معنی نداره چند تا کارگر حالا به خاطر درگیری هم که بوده شلاق بخورند. اینجوری ضربه سنگینی به حیثیت افراد وارد میشه. (3733478) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۱۶:۱۵
شلاق را باید کسانی بخورند که متولی فرهنگ جامعه هستند, عدم کارایی این حضرات است که جوانان به این راهها کشیده میشوند
شلاق را باید اختلاس گران بخورند که 3000 میلیارد تومان بیت المال را بردند کانادا
شلاق را باید خاوری و رحیمی بخورند نه کارگر معدن که به خاطر حق و حقوق خود. اعتراض دارد
این عدالت (3732372) (alef-1)
 
Anonymous Proxy
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۳۸:۴۲
تا جالا من ندیدم کسی که مثلا اختلاس کرده و ضرر به کل جامعه رسانده شلاق بخوره بیشتر کسانی که ضعیف هستند و کسی رو ندارن ازشون دفاع کنه گرفتار شلاق میشن (3732623) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۶:۱۷:۲۲
به نظر شما شلاق زدن تا کی جواب خواهد داد? (3732997) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۷:۳۹:۰۴
مگه تا حالا جواب داده؟ (3733981) (alef-3)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۱۷:۵۰
باسمه تعالی
سلام

بسیاری از نکاتی که در نقد نویسنده محترم آمده بود نکات درستی بود.

اما همه آنچه گفته شد به موضوع مربوط نبوده است.

کارگران و جوانانی شلاق خورده اند که با مدیریت صحیح اقتصاد و فرهنگ کشور می توانستند شلاق نخورند.
در هردو مورد همه مسئولیت متوجه مدیران کشور نیست. کارگران و جوانان موضوع صحبت نیز در قبال نوع رفتاری که منجر به شلاق خوردنشان شده است مسئولیت دارند.

متاسفانه به دلایل متعددی که حوصله زیادی برای طرح و شنیدن آن نیاز است هر اتفاقی که در کشور روی می دهد به اولین چیزی که فکر می کنیم نقش مسئولین در بروز آن اتفاق است. تلاش نافرجام برخی از مسئولین ارشد نیز برای تحت کنترل گرفتن تمامی اتفاقات نیز در بروز این طرز تلقی از حکومت بی تاثیر نبوده است. چیزی که حتی ذات اقدس الهی نیز مدعی آن نیست. خداوند نیز همه انسانها را مجبور به رعایت حدود شرعی نکرده است و اگر می خواست می‌شد.

تاثیر نقش خواسته درونی مردم که ناشی از معرفت آنها به حقایق است، کلیدی و شاید مهمترین بخش ماجرا باشد.

اما در مورد ماجرای شلاق آنچه باید و می توان بر ان تاکید کرد موضوع رعایت شکل مقررات و قوانین توسط قضات محترم و ضابطین قضایی است که تصور می کنم شرح مکتوب جناب آقای کشاورز موضوعی قابل پیگیری است. آنچه در اخبار در مورد اجرای تعزیر در مازندران گفته شده است به فرض صحت ظاهرا برخلاف آیین دادرسی بوده است.
ای کاش همان سرعتی که مدیران محترم قوه ضاییه در مازندران برای نمایش سرعت عمل و اقتدار این قوه انجام دادند، در توضیح رعایت آیین داردسی که بسیار ، بسیار مهمتر از اجرای حکم است نیز به کار می بردند تا این باهام بزرگ برطرف شود. انشاالله (3732380) (alef-1)
 
مهران از برلين
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۲۹:۲۹
عزيزه من حق كامل با نويسنده است، جريان فرهنگي و اقتصادي اين مملكت رو در كل نظام تعيين ميكني، ايشون هم به همين جريان اشاره كرده، اين پديده يك روزه اتفاق نيفتاده، شماها هيچ اعتقادي به علوم جامعه شناسي و روان شناسي انسان نداريد، عقده حقارت رو شنيديد ولي سر منشع اش رو نمي دوني، بي عويتي رو شنيديد، ولي تعريف علمي هويت رو نمي دونيد، اكثريت هم الان پشت كمنتار بنده مي نويسنند، كه اين وقعايع چه ربطي به تعاريف داره!!! (3732593) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۰۰:۴۶
در پاسخ به جناب اقاي زيرك و ناقلا كه رندانه خواسته سهمي از مسؤوليت مديران كشور را به دوش مردم بيندازد عرض كنم كه با استدلال فلسفي نمي توان مسؤوليت صريحي كه بر دوش مديران كشور است را ناديده گرفت. دقت كنيد كه هنگامي كه مديريت كشور هميشه مردم را امر و نهي مي كند و از بايد و نبايد سخن مي گويد، مردم هم خواسته و ناخواسته از مسووليت خود شانه خالي مي كنند. زيرا آنها در بازي علي رغم ظواهر چندان دخالتي ندارند و مامور به تكليف هستند. در كشوري كه دولت همه امور را به دست گرفته طبيعي است كه مسؤوليت او بسيار بيشتر از آحاد مردم است. البته زمان بسيار سپري شده و از دست رفته ... (3732681) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۵:۵۹:۱۶
اما ظاهرا در مملکت ما این فقط دولت نیست که ادعای امور مردم را دارد ! (3732963) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۲۲:۵۸
قرآن فرموده بدون اذن داخل خانه مردم نشوید
اینها با اذن صاحبخانه وارد شده اند؟ یا اذن از طرف قوه قضاییه بر مبنای چه جرمی؟ آیا امنیت ملی به خطر افتاده؟ غرور تعدادی دختر و پسر این مملکت را شکستند (3732389) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۱۴:۱۰
خوب کاری کرده اند. شما چرا ناراحتی؟ مگه شما هم تو پارتی کسی رو داشتی که اینقدر میسوزی؟ (3732548) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۳۵:۲۵
نه اتفاقا من یک کارگرم
ولی تجربه بهم میگه هر وقت پولدار یک شلاق میخوره من باید پنج تا بخورم (3732615) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۰۵:۴۶
به ما چه تو خونه مردم تو هر نقطه از ایران چه اتفاقی میفته. (3732688) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۱۸:۵۲
اتفاقا خیلی هم بد کاری کردند وارد حریم خصوصی مردم شدن. (3732715) (alef-11)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۲۴:۲۰
آقای مهدیان هیچ جنگی میان فقر و غنا نیست. جنگ میان ثروتمندان و فقرا هم وجود ندارد مگر اینکه شما از جوجه کمونیست های عقده ای باشید که تمام مشکلات را در وجود ثروتمندان جستجو می کنند. جنگ میان ظلم و دادگستری می باشد. جنگ میان سودجویی و مورد سواستفاده قرار گرفتن است. خبر شلاق را درست بخوانیم مسئول شلاق خوردن آن جوانان و این کارگران بی گناه تنها سیاستهای اشتباه می باشد که شما آقای مهدیان بخشی از همین سیاستهای اشتباه هستید که همه چیز را به نفع خود تفسیر می کنید (3732392) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۹:۴۱:۳۸
خود را خواب زده اید یا خوابتان کرده اند... اگر ظلمی نشود و کوخی ویران نشود هرگز کاخی برپا نمیشود... از این اداهای روشنفکری هم لازم نیست دربیارید.. (3734203) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۲۵:۱۲
ما به خاطر اقامه دین انقلاب کرده ایم . متولیان انلاب ودین در کشور ما به شدت روی شعارها و مراسمات دینی حساسیت دارند به نحوی که کوتاهی در شرکت در مرتاسمات انفلابی و دینی از طرف هر شخصی عملی خاینانه شمرده می شود .اما عجیب اینکه آن فضایلی که در این مراسمات و تظاهرات شعارش داده می شود ظاهرا اهمیت چندانی ندارد و مهم برگزاری خود این مراسمات و سردادن آن شعارها ظاهرا خود به هدف اصلی تبدیل شده است . در حالیکه قرار بوده با پیروی از احکام دین مبین به حیات طیبه اسلامی دست یابیم به شدت از نظراخلاقی و اجتماعی سقوط کرده ایم فاصله طبقاتی در کشورمان به شدت افزایش پیدا کرده جوانانمان از ترس مسایل اقتصادی ازدواج نمی کنند و وزیر بهداشتمان پیشنهاد می دهد برای جلوگیری از بارداری زنان کارتن خواب آنها را عقیم کنیم !!! به نظر می رسد تعداد زیادی از اشخاصی که در اوایل انقلاب با شور و غوغای مذهبی به اقامه احکام اسلام ترغیبمان می کردند با بهره گیری از مناصب و مسئولیتهایی که به دست آوردند حالا دیگر به دثروتهای دهها و صدها میلیاردی رسیده اند چندان نگران وضعیت
اکثریت محروم ملت نیستند و پایمال شدن احکام دین مبین هم تا جایی که ثروت و نفوذ ایشان را تهدید نکند موضوع مهمی برایشان نیست و تنها برگزاری همان مراسمات و سردادن همان شعارها را و اجرای سفت و سخت قوانین برای اکثریت محروم و در عوض هزاران راه پیدا و پنهان برای صاحبان قدرت و ثروت رای فرار از زیر قانون روش و سیره ایشان برای حفظ وضع موجود افزایش محرومیت اکثریت ملت و غربت و مهجوریت بیشتر دین است . (3732393) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۲۸:۳۲
با نویسنده مخالفم (3732402) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۳۲:۲۵
اختلاف طبقاتی بیداد میکند و اگر چاره ای اندیشیده نشود و جلوی مفسدان اقتصادی و حرامخوران و مدیران با چند صد میلیون حقوق گرفته نشود، قطع به یقین کشور دچار بحرانهای عظیم خواهد شد. (3732411) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۳۳:۲۰
به عنوان یک شهروند از اجرای هر دو حکم ناراضی هستم. گفته شده که حتی اجازه اعتراض و گرفتن وکیل هم داده نشده!
قوه قضاییه باید بازنگری کند (3732416) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۲:۵۲:۱۳
"هر جا دختر پسر مختلط در رقص و آواز بودند، حتماً جای دیگر کارگری برای معیشتش در جنگ و جدل است."

در بسیاری از کشورهای خارجی اینطور نیست. اتفاقا همان کارگران جوانشان، دختر و پسر، در کنار هم به رقص و آواز می پردازند. (3732471) (alef-1)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۰۹:۰۴
دقیقا همینطوره

واقعا این جماعت (امثال نویسنده این مقاله ) چرا فکر میکنند آدمهای خوب و زحمتکش حتما باید ناراحت باشند !!!! (3732537) (alef-1)
 
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۰:۱۲:۰۲
"هر جا دختر پسر مختلط در رقص و آواز بودند، حتماً جای دیگر کارگری برای معیشتش در جنگ و جدل است."
این واقعا مسخره ترین جمله ای که تو چند وقت اخیر شنیدم .

حتی ممکن است جمع دختر پسر فرزندان همان کارگرا باشند . مگه یه جشن رقص و آواز چقدر خرج داره! مطمئنا خرجش از خیلی از مراسم مذهبی و غیره کمتره. (3734247) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۰۹:۰۳
دختر و پسرهایی که در پارتی شرکت کرده بودند و به حق شلاق هم خوردند به هیچ وجه جگر گوشه های ما نیستند. لطفا در به کار بردن کلمات دقت کنید. (3732536) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۱۱:۲۰
این حق را شما از کجا آوردید؟
در محیط خصوصی خودشان بودند و ارتباطی به شما نداشته، شماها احساساتتان در حریم خصوصی مردم هم جریحه دار میشه؟ در میدان شهر و بین مردم جشن گرفته بودند ؟ (3732700) (alef-11)
 
France
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۴۱:۰۴
اروپا خوش ميگذره؟.... (3732762) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۴۵:۴۵
اتفاقا هستن و امثال شماها سعی در اختلاف انداختن بین اقشار مردم ایرانید تا بهتر بر این مردم ستم کنید (3732775) (alef-11)
 
به آفرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۵:۰۳:۴۸
امیدوارم دلخور نشی اما فک نکنم شما بهره ای از انسانیت برده باشین، اون جوان از دیدگاه شما چیه؟ بیماره یا سالم ، به هر حال در کشورت زندگی میکنه ، همون جوان چند روز اینده میشه مسولی در این کشورت، همه قطعه ای از یک دومینوی بزرگیم، مراقب هم باشیم چون سقوط یکی موجب تخریب دیگری میشه . (3732822) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۷:۴۸:۳۱
شاید شما جگرگوشه ای ندارید که براحتی از کنار این مسائل میگذرید (3733178) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۱۰:۳۸
آقا پول کارانه پزشکان رو کم کنیم میشود به همه کارگران کمک هزینه خوبی داد. فاصله ها هم کم میشود. (3732538) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۵:۲۷:۵۹
جالبه اين همه سرمايه دار و بازاري و دلال مفت خور واقازاده ي بيعار وجود دارد از انها ماليات نگيريد و جلوي رانت خواري ومال مردم خوري انها را يك وقت نگيريد تا مشكل فاصله طبقاتي كم شود فقط كارانه پزشكان را كم كنيد انها بدون ارايه هيچ خدمتي ميلياردي ميخورند نوش جانشان بيشتر بخورند و روز به روز فربه تر شوند واقعا كه خردمندي بيداد ميكند. (3732875) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۲۴:۱۳
شما به صراحت میگین کارگری که تجمع کرده تخلف کرده و باید مجازات بشه! در حالی که اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت گفته "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است" . با این اصل هر تجمعی بدون حمل سلاح جرم نیست و هیچ اتهامی نمیشه به افرادی که در تجمع شرکت میکنند زد. حالا شما چطور میگید کارگران تخلف کرده اند و حقشون بوده شلاق بخورن؟
در ضمن در باره مورد اول هم چطور بدون حکم دادگاه و حضور وکیل و تفهیم جرم و ارائه دفاعیه حکم صادر و اجرا شده؟ منطبق بر کدوم اصل قانون؟ (3732582) (alef-1)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۳۶:۴۱
ماشا... به این عدالت حقوق ندادن، کارگر بیچاره شلاق خورده. لطفا از این به بهد اسم خدارو نیارین دیگه حالمون رو به هم زدین. (3732619) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۳۸:۱۱
جامعه‌ای که فرهنگ برایش حکم "زینت سیاست" دارد و اقتصاد برایش "مهره بازی قدرت" و به شلاق "وجدان انقلابی‌اش" بی توجه است، سرنوشتش شلاق سر بازار است.
درست این است که به جای کلمه "جامعه ای" بنویسیم "حکومتی" (3732622) (alef-13)
 
mithra
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۳:۴۳:۳۱
شاید سوال بزرگی که قابل طرح است اصل شلاق است.
آیا واقعا دستگاه قضایی و قانون گذاران ما مبنای رفع اثر تخلف ( اعم از تظاهرات کاگران یا پارتی مختلط) را "کتک زدن و تنبیه جسمانی" از طریق شلاق میداند؟
به عبارت دقیقتر باید پرسید : تنبیه جسمانی آیا مورد پذیرش است؟
آیا میتوان متخلفی را ولو به حکم قانون (که معنای ترمینولوژیکی آن در اینجا کاملا مخدوش است) با کتک اصلاح کرد ؟
چرا روانپزشکان، جرم شناسان، قانون گذران و علمای مذهبی و فتوا دهندگان ،تحلیلی مبتنی بر موثر بودن آن ارائه نمیکنند؟
البته عاجزانه خواهش میشود ، برداشت ها و تحلیل ها را از جانب خودشان و پایگاه خودشان ارائه نمایند. نه اینکه اگر در پاسخ واماندند ، با نسبت ناروا به ذات مقدس الهی ، آنرا برداشت از احکام الهی اعلام نمایند. (3732635) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۵۰:۲۹
اگه کتک این قدر خوب و قانوی شود از فردا معلم ها هم به این رویه واستدلال قاضی ها روی می آورند (3732787) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۵:۱۰:۱۶
شما هم دیواری کوتاه تر از دیوار معلمها پیدا نکردید؟ (3732837) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۳۰:۵۵
شلاق یک مجازات مربوط به قرون گذشته است و در دنیای جدید جایی ندارد . (3732739) (alef-11)
 
France
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۸:۱۹:۴۶
اخه با معیارهای مجازات اسلامی هم نمی خونه!! اصلا حق اعتراض به حکم رو نداشتن و این خلاف قانونه حداقل در این مورد!! (3733217) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۴:۴۳:۳۹
بنده به شخصه از احکام صادره رضایت کامل دارم. حتی بهتر بود در مورد جشن مختلط برخورد بیشتری می شد. مثلا محرومیت از خدمات اجتماعی یا تحصیل تا آخر عمر. (3732767) (alef-11)
 
امید
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۷:۰۳:۵۳
دیگه چه خبر!!! (3733099) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۷:۰۸:۰۶
شما كه إز اروپا نظر دادى، انجا هم همينطوره؟ (3733113) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۷:۵۰:۱۷
انشالله سرخودت وعزیزانتون بیاد تا راضی تر شوید (3733183) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۸:۱۵:۱۷
خداراشکر که شما قاضی نیستی (3733211) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۸:۲۳:۳۶
ببینید دوست من، یا نفستون از جای گرم در میاد (اون پرچم که مال ایران نیست، هست؟) یا اینکه با استفاده از VPN خودتون هم قانون شکنی کردید. هر وقت شلاق تون رو خوردید بیایید برای بقیه ی هم تجویز کنید. (3733225) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۰:۲۱:۵۵
جناب. آلمان خوش می گذره؟ (3733411) (alef-11)
 
پرتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۰:۲۸:۲۷
خدمات اجتماعی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3733423) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۸:۰۲:۵۲
چرا برای جرم های به مراتب سنگین تر این چنین سریع حکم صادر و اجرا نمی گردد؟ (3733200) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۱۹:۴۱:۵۳
بسمه تعالی
فرموده اید قانون به جای خود آیا شلاق خوردن زحمت کش ترین قشر جامعه قانونی است آیا با کسانی که اختلاس کردند و بورسیه های غیر قانونی گرفتند قانونی برخورد شد؟! (3733347) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۲:۲۹:۰۵
اگرآن جوانان مرتکب زنا یا اباحه شده باشند مستحق شلاقند. اگر حدود الهی جدی گرفته می شد وضعیت بی حجابی و ... به این وسعت نمی شد،ولی برای کارگران دلیل شرعی ندیدم.جواب اعتراض سرکوب نیست بلکه دادستانی و دلجوییست. (3733621) (alef-11)
 
انصاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۳:۲۵:۴۱
اینجانب با شلاق زدن و تنبیه بدنی به عنوان مجازات شدیدا مخالفم (3733720) (alef-11)
 
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۳:۳۲:۲۳
اگر شلاق چاره ساز بود این افرادشلاق نمی خوردند مشکلات اجتماعی باعلم وعقل حل میشود نه بازدن شلاق وزندان انفرادی (3733735) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۰:۰۰:۲۲
واقعا اگر قوانین کم شود و هر عملی جرم نباشد هم تکلیف مردم روشنتر می شود و هم دادگاهها خلوت و وقت قضات برای پرونده های مهمتر بیشتر (3733770) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۲:۳۷:۵۸
داستان این شلاق را کامل بخوانید. هر جا "پارتی مختلطی" شکل گرفت باید جای دیگر دنبال "تجمع کارگری" بود. هر جا دختر پسر مختلط در رقص و آواز بودند، حتماً جای دیگر کارگری برای معیشتش در جنگ و جدل است. هر جا "مستی مترفانه ای" بود حتماً کنارش "دلهره دردمندانه" ایست. این همه راز "جنگ فقر و غنا" یی است که بی‌اعتنا از آن گذاشتیم.
اصلا این قضیه به عبارات کلیشه ای شما در رابطه با فقر وغنا و سرمایه داری ارتارتباط نداردوچه بسا وبه احتمال بسیار زیاد همان دختران وپسران که دورهم حمع شده ورقصیده اند از اقشار متوسط وحتی پایین جامعه یا فرزند یکی از همین کارگران باشند واین بیشتر مرتبط با مقتصای سنی واجتماعی آنان است امروز روز رفصیدن وشادی کردن اختصاص به اقشار مرقه ندارد شما اگر سری به مدارس جنوب شهر هم بزنید،شاید یک نوحوان را هم پیدا نکنید که متناسب با انواع آهنگ نتواند برقصد.کما اینکه احراج کارگران هم ناشی از مدیریت غلط عدم شایسته سالاری ودلایل دیگری میتواند داشته باشد ولزوما به ماهیت سرمایه داری که نمونه های بسیار موفقی هم در ایران وهم درخارج کشور دارد مرتبط نیست .این نوع تحلیل های کلیشه ای حداقل 3 دهه از زمان خود عقب است وگویی نویسنده آن در سالهای اولیه انقلاب فریز شده است در خاتمه نظر یک حفوفدان واستاد رشته حقوق دانشگاه تهران رانسبت به شلاف اجرا شده درمورد پارتی مذکور درج میگردد:
محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به "زدن ۳۴۶۵ ضربه شلاق به ۳۵ دختر و پسر (نفری ۹۹ ضربه) در قزوین به دلیل شرکت در پارتی مختلط شبانه و رقص و پایکوبی به دستور قاضی و توسط پلیس امنیت اخلاقی" نوشت: شرکت در پارتی مختلط در مکانی خصوصی، نه مصداق رابطه نامشروع است و نه مصداق عمل منافی عفت و براساس قانون مجازات اسلامی اساساً این رفتار جرم محسوب نمی شود.

پارتی‌های مختلط مصداق رابطه نامشروع نیست چرا که رابطه نامشروع امری طرفینی است و نمیتوان یک جمع را به رابطه نامشروع محکوم نمود.حضور در این مجلس مصداق عمل منافی عفت نیست چرا که در عمل منافی عفت شرط است که رابطه ای فیزیکی میان دو طرف برقرار شود. در این مورد چگونه به این مهم دست یافتید که همه افراد وارد رابطۀ فیزیکی شده‌اند؟

اثبات همین دو امر طبق منطق حقوقی و فقهی به زمان زیادی احتیاج دارد که به احتمال قریب به یقین 24 ساعت زمان کمی برای این مهم است.توجه شما را به ماده 102قانون آیین دادرسی کیفری جلب می­کنم که به درستی بیان می­دارد: «انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست مگر در مواردی که جرم در مرئی و منظر عام واقع شده و یا دارای شاکی یا به عنف یا سازمان یافته باشد که در این صورت، تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط مقام قضایی انجام میشود». به راستی این 35 نفر کدامیک از شروط این ماده را دارا بودند؟نکته آخر آنکه آیا تمام این 35 نفر نسبت به حکم صادره سر تسلیم فرو آوردند و اعتراض به حکم ننمودند؟ یا اعتراض نمودند و در این 24 ساعت حکم به تجدیدنظر رفته و در یک جلسه فوق العاده تأیید شده است؟
: (3733916) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۳:۲۵:۱۳
بر چه اساسی معتقديد که اگر عده اي در يک پارتی شبانه شرکت کرده اند لزوماً جزء طبقه اغنيا و ثروتمندان هستند؟ خوب است که قبل از چنين اظهار فضل های قلمبه سلمبه و نظرات کارشناسی جامعه شناسانه ابتدا دو قدم ميان مردم عادی کوچه و بازار راه برويد! (3733925) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۶:۰۰:۱۴
اگر حمایت می کنید من حاضرم کاندیدای ریاست جمهوری بشوم اما سخت گیرهستم واقعا وحشتناک سخت گیری می کنم مبارزه با فساد و ایجادشغل و توسعه کشاورزی و عمران و مخالف سوسول بازی و قرتی بازی باید سخت کارکنید پول مفت هم نمی دهم این مملکت شده جایگاه پرورش سوسول به کانادا هم می ایند هیچی بلد نیستند (3733940) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۶:۰۶:۴۳
مجرمین را شلا ق بزنید (3733942) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۲:۴۴:۳۰
هیچکس رو نباید شلاق زد! اگر کسی واقعا مجرمه میشه زندانیش کرد و یا مجازاتهای جایگزین. شلاق روحیه کل جامعه رو خراب میکنه. (3735549) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۸:۰۸:۵۶
نویسنده محترم بفرمائید غیر از ایران در کدام کشور حکم شلاق وجود داره ؟ (3734019) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۸:۱۸:۰۷
با سلام .بنده دکتری روانشناسی هستم.ما یک قانون مهم در روانشناسی داریم؛ این کار من چه تاثیری روی رابطه من با این فرد دارد؟! حال این سوال مطرح است؛ شللق زدن جواتان و کارگران را به دین و مملکت و نظام نزدیکتر می کند یا دورتر؟ ! پاسخ این سؤال تعیین کننده است (3734035) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۹:۱۴:۵۹
ایا قاضی مربوطه میتواند علت دادن رای شلاق به کارکران را اعلام نماید یا................. (3734153) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۰۰:۰۸:۳۹
شلاق را باید انانی بخورند که درست مدیریت نمیکنن که کار به اینجاها میکشه (3741166) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.