نظر منتشر شده
۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 224748
خلاء اندیشه جدید در حوزه های علمیه
بخش تعاملی الف - محمد روزبهانی، 13 اردیبهشت 93
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸

ممکن است برای خواننده محترم سوء تفاهم ایجاد شود که منظور نگارنده از این نوشته، وسعت بخشیدن به میدان اندیشه ی حوزه بوده است! در این مجال ما نه می خواهیم سیر تطور تاریخی حوزه را بگوییم، نه کارکردهای حوزه در دوران های مختلف، نه تاثیرگذاری های مثبت یا رویکردهای انفعالی حوزه ها و نه خیلی مقوله های دیگر درباره حوزه. ما در این مجال کوتاه فقط می خواهیم به عناوین مهمترین چیزهایی که حوزه به آن باید به صورت جدی بیاندیشد، بپردازیم:

علوم انسانی اسلامی:
شاید چالش برانگیزترین موضوعی که فراروی انقلاب اسلامی حتی قبل از پیروزی وجود داشته، بحث در مورد نرم افزار اداره ی شئون مختلف نظام اسلامی-تعیین راهبرد، بحث نظام سازی،...- یا به تعبیر دیگر علوم انسانی بوده است. جامعه شناسی، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت، مدیریت، اقتصاد، روان شناسی و... این مساله آنقدر مهم بوده است که حتی اوایل انقلاب مدتی دانشگاه ها به دلیل سرفصل های دروس ارائه شده تعطیل شدند تا در متون آنها تجدید نظر شود. اما متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی اسلامی سازی علوم انسانی را پیگیری نکرد. مهمترین مصداقی که حوزه های علمیه را از انزوای علمی در سطح بین الملل خارج و به متن حوادث علمی عالم می کشاند، علوم انسانی است. حوزه باید از آخرین نظریات ارائه شده در جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، روان شناسی و... مطلع باشد و آنها را به نقد بکشد. این یعنی حضور در متن حوادث علمی عالم.

فقاهت:
فقاهت به عنوان روش استنباط احکام الهی در طول تاریخ فقه شیعه دارای دوره های مختلف و متکاملی است. بنابراین همانطور که اسلاف علما نمی توانستند ادعا کنند که فقاهت در دوران خودشان به عالی ترین مرتبه ی خودش رسیده است، هم اکنون هم کسی نمی تواند ادعا کند که این روش استنباط به انتها درجه ی خود رسیده و جای تکامل ندارد. این موضوع از آنجا اهمیتش مضاعف می شود که بدانیم فقه شیعه در دوره ای قرار گرفته است که دارای بستری بی نظیر در تاریخ خود به نام نظام اسلامی است. همین امر باعث گشوده شدن ابوابی در فقه شیعه می شود که قبل از آن بدلیل نبود بستر و مغلول الید بودن علمای دین امکانش نبود. برای مثال در مورد تعاملات نظام اسلامی با کشورهای دیگر یا همان سیاست خارجی، اگر مانیفست جامعی بر مبنای فقه شیعی داشتیم و این متون به جای سرفصل های سکولار دانشکده های علوم سیاسی در دانشگاه ها تدریس میشد، الان شاهد تفاوت های فاحش و ناموزون دولت های مختلف در مقوله ی سیاست خارجی نبودیم.

تمدن غرب:
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در دوره ای از تاریخ قرار گرفته ایم که تمدنی بر آن حکم فرما است که اولین تمدنی در طول تاریخ است که جهانی می اندیشد، جهانی برنامه ریزی می کند و داعیه ی جهانی سازی دارد. جهانی سازی مدنظر غرب یعنی تحمیل فرهنگ مادی غرب به دیگران و از بین بردن فرهنگ ها و خرده فرهنگ های جوامع دیگر. ابزار این جهانی سازی هم چیزی جز وسائل تکنولوژیک نیست. امروز کسی نمی تواند خودش را مجتهد بنامد اما از مسائل روز دنیا بی خبر باشد و جزیره ای بیاندیشد و منطقه ای حکم صادر کند. نسبت اسلام با مقوله ی تکنیک چیست؟ علم دینی چیست؟ نسبت علوم تجربی جدید با مفهوم علم دینی چیست؟ آیا تمدن غرب ماهیتا یک کل به هم پیوسته است؟ آیا می توان برخورد گزینشی با دستاوردهای تمدن غرب داشت؟ مطالعات تطبیقی چه پتانسیل هایی را در نظر و عمل می تواند برای ما ایجاد کند؟ و... سوالاتی هستند که حوزه اولین مسئول پاسخگویی به آنها است.

رسانه و تبلیغ دین:
از مقوله هایی که حوزه توجه جدی به آن ندارد استفاده از ظرفیت های وسایل ارتباط جمعی روز برای تبلیغ دین است. سال هاست که مراکز اطلاع رسانی و نظام های آموزشی دنیا از حالت سنتی خارج و به سمت imagine education روی آورده اند. به نظر میرسد آنقدر بحث رسانه به معنای عام آن-تلویزیون، اینترنت، موبایل،...- در دنیای امروز مهم است که اگر مارکس در این دوره می زیست به جای آنکه اقتصاد را زیر بنای همه چیز بداند، قطعا از نظر خود برمی گشت و رسانه را زیر بنای همه چیز می دانست. رسانه ها امروزه فکر و قلب انسان ها را به صورت جدی درگیر پیام خود می کنند.

پیام هایی که در سه سطح سبک زندگی، فرهنگ و اعتقادات تاثیرگذارند. که این مساله به نوعی هم تهدید هست و هم فرصت. اگر امروز طبق نظرسنجی های صورت گرفته، درصد قابل توجهی از مردم آمریکا نمی دانند رئیس جمهورشان کیست نتیجه ی کار پیچیده ی رسانه ای در آنجاست. کارکرد تحمیقی رسانه در غرب به شدت بالاست و همین است که انسان غربی خیلی سخت بتواند در مورد مسائل اصلی زندگی اش بی اندیشد. از طرفی همین رسانه می تواند کارکرد توجه به مسائل اصلی زندگی از جمله پیام های فطری دین را داشته باشد که فرصتی بی نظیر را برای علمای دین فراهم می کند.
 
کلمات کلیدی : محمد روزبهانی
 
1982
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۰:۰۶:۲۲
اونجا هم سانسور و خود سانسوری باعث شده افرادی مثل استاد مطهری و دیگر نخبگان حوضه دیگر رشد نکنن (2120716) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۳۴:۳۸
مشکل حوزه اینه بدون اینکه بخواهند دانش خود را به روز کنند و ارتقا دهند فقط قصد تقلید بدون استدلال از علوم و نقلیات قدیمی را دارند و با این حال ترجیح می دهند در مورد به روزترین و تخصصی ترین مسائل علمی و تکنیکی نظر بدهند و اگر کسی هم در بین آنها پیدا شود که بخواهد این رویه را تغییر دهد به قول شما با خود سانسوری، حذفش می کنند و همین حذف عاملی منفی می شود برای دیگران که پیشرفت نکنند و در همان نظریه های 200 سال قبل بمانند. (2121829) (alef-10)
 
از مشهد
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۱۵:۳۲
27 سال است که تحصیلات حوزوی دارم. مدرک دکتری دانشگاهی هم گرفته ام.
مشکل حوزه علمیه آن است که «شیوه ی فقاهت» غلط است. فقها تلاش می کنند که «پاسخ احکام شرع» را از «ظاهر روایات و آیات» به دست آورند. اصول فقه بیشتر بر همین اصل و مبتنی بر «مباحث ظواهر الفاظ» بنا شده است و هیچ جایی برای «عقل» و «عدالت» در فقه ما نداریم.
از میان ادله ی چهارگانه شرع یعنی «کتاب» «سنت» «اجماع» «عقل»، بیشتر بر ظاهر سنت تکیه کرده ایم و از این نظر بنا به گفته ی آیت الله جوادی آملی «اخباریهای مدرن» شده ایم.
حرف و گفتنی زیاد است و مجال اندک.... (2122149) (alef-10)
 
نسیم شمال
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۰:۳۵:۵۹
از بس برنامه های صدا و سیما تو این سال های اخیر بد و یکنواخت شده آدم دلش نمی آد تلویزیون را باز کنه .باز بخدا برنامه های رادیو خیلی متنوع تر و بهتر از تلوزیونه
از طرف دیگه اینکه یه رو حانی تو هر شبکه به مناسبت های مختلف بیایند و صحبت بکنند این برای نسل جوان مناسب نیست .باید زبان نسل جدید رو دونست و بر اساس اون برنامه ریزی کرد .کاش نصف امکانات و فناوری های فیلم سازان هالیوودی دست ما بود (2120784) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۱۰:۵۴
برای استفاده از رسانه در حوزه ابتدا باید بستر فکری لازم را فراهم آورد و استفاده از نصف امکانات و فناوری های هالیود چیزی جز رویا نیست. (2120917) (alef-10)
 
اصغری
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۰:۴۱:۳۱
باسلام وتشکر از نویسنده ی محترم که دغدغه ی مهمی را مطرح کردند. فقط ای کاش مطالبی ازاین دست،بافاصله ی کمتری منتشر شود تا اصل موضوع، درمیان انواع خبرهای رنگارنگ گم نشود ومخاطب ،قدرت تفکروتحلیل منطقی برای رسیدن به نتیجه داشته باشد چرا که برای محک خوردن توانایی های دین اسلام در حوزه ی اجتماعی وسیاسی،گریزی وگزیری از طرح کردن چنین مباحثی نیست! (2120803) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۱۴:۵۶
بنده یک طلبه هستم و 20 سال در حوزه سابقه دارم .به نظر من مشکل اصلی حوزه تلاش برای یک دست کردن آن است که باعث شده تفکری بجز تفکر غالب اجازه ظهور و بروز نداشته باشه در حوزه هم اندیشه های نو به بهانه های مختلف سانسور میشه و کسی جرات آزاد اندیشی و نظریه پردازی نداره . این رو هر طلبه بی طرفی تایید می کنه که حوزه امروز دست افراد و جناح خاصی است که بر همه چیز حتی کرسی های فکر و اندیشه هم تکیه سیاسی و افراطی گری زدن (2120931) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۱۱:۰۵
به عنوان طلبه ای که 16 سال سابقه طلبگی دارم و هنوز در حوزه هستم رسیدگی به مسایل حوزه آنقدر پیچیده هست که با این سگور نمیتوان به ذره ای از آن پرداخت
مواردی رابه عنوان نمونه ذکر میکنم :
- آیا واقعا در دوره غیبت امام معصوم میتوان حکم شرعی هر واقعه ای را استنباط کرد ( یعنی از راه دلیل اجتهادی و نه اصول عملیه ، چه اینکه اصول عملیه برای رفع تحیر است و جنبه ایصال به واقع در آن لحاظ نمی شود )
- آیا آنچه به عنوان حکم خدا فهمیدیم میتوانیم اجرا کنیم یا در اجرای آن به مشکل خواهیم خورد ( مثل بانکداری بدون ربا ، یارانه ها ، مسایل فرهنگی از قبیل حجاب نماز و...)
- اگر قرار باشد همه چیز را ما بتوانیم بفهمیم وبتوانیم اجرا هم بکنیم پس چه نیازی به امام معصوم خواهیم داشت ( اساسا مگر دلیل غیبت امام زمان علیه السلام چیزی جز آماده نبودن کلیت جامعه است )
- - از همه مهم تر اینکه رسالت حوزه چیست ؟ آیا میخواهد جامعه را به سمت اهداف عالی دین هدایت کند یا میخواهد دین را حفظ کند ؟ و آیا ابزار رسیدن به گزینه نخست را دارد ؟ آیا برجسته ترین نخبگان جامعه برای تحصیل به حوزه می آیند ؟ آیا حوزه های علمیه توان پذیرش استعدادهای درخشان را در سراسر کشور دارد یا فقط چند نقطه معدود این توانایی را دارند ؟ آیا بودجه لازم برای متمحض کردن طلاب فاضل و توانا را دارد ؟
من نمیدونم دوست بزرگوار ما منظورشون ار سانسور اندیشه ها چیست ؟ اگه منظور ایشون اینه که از اندیشمندان حمایت لازم صورت نمی گیره اینو قبول دارم اما این به خاطر جناح بندی و حزب بازی و اینگونه مسایل نیست و بیشتر بر میگرده به اینکه حوزه از نخبه پروری فاصله گرفته و به قول بعضی دلسوزان عوام زده شده (2121170) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۰۸:۰۱
طلبه عزیز با مطالعه کامنت شما متوجه موضوعی شدم که در قالب سوالی مطرح میکنم چرا باید موضوعی به نام یارانه ها در قالب الگوهای نظا م سرمایه داری تبیین و تحلیل شوداما حکم خدا قلمداد شود بعبارتی اگر حوزه در رسالت تاریخی خود فعالتر بود ایا نیازی بود ابزار مان برای پرداختن به مشکل یارانه فقط الگوی نئوکلاسیکی باشد و ناچار باشیم ان را به نام حکم خدا اجرا کنیم ایا در صورت فعالیت بیشتر حوزه در علم اقتصاد روشی دیگری برای حل مشکل یارانه نمیتوان متصور بود؟ که در برگیرنده منافع کشور باشد و مشکل به حساب نیاید؟ از نظر بعضی ها اجرای هدفمندی علامت عدم پاسخ مناسب مراکز علمی دینی به مشکلات پیچیده دنیای امروز است که اقتصاد یکی از ان است (2122129) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۲:۴۹:۰۵
منظور من این نبود که نحوه انجام شدن هدفمندی یارانه ها در مرحله اول یا دوم یا سوم حکم خداست بلکه اصل هدفمندی به عنوان یک مسأله حتی اگر حکمش کشف شد و استنباط شد آیا میتوانیم آنرا به صورت دقیق اجرا کنیم ؟ چون بانکداری بدون ربا قانونش وجود داره ولی عمل نشده و آنچه از همه مهم تر بود نبودن نیروی انسانی لازم برای چنین تحولی است که به عنوان یک طلبه به آن اشاره کردم (2122558) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۰:۵۷:۲۶
با تشکر از پاسخ شما این سوال را از این باب مطرح کردم که با توجه به توان علمی و دانشی که تحصیلکردگان حوزه در برخوردهای شخصی سراغ داشته ام از این توان بالقوه برای ارایه نظریات گوناگون در حوزهای مختلف علوم انسانی استفاده شود از نظر خودم این ظلم به علوم دینی است که 35سال الگوهای غربی اجرا شود با موفقیت مواجه نشود و به حساب دین گذاشته شود تا ان هم دست اویزی تکراری باشد برای تشبث دوباره به الگوهای غربی (2122836) (alef-10)
 
ملازاده
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۰:۲۱:۴۲
واقعا شانزده سال توی حوزه بوده اید ولی هنوز از انسداد یا انفتاح باب علوم بی اطلاعید؟ (2122266) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۲:۵۸:۲۹
واقعا شما نمیدانید بین انسداد باب علم و علمی فرق است ؟
آیا بحث من مربوط به طهارت و نجاست است که همونش هم با توجه به مبانی خیلی از علما محل بحثه اگه مبنای ما حجیت خبر موثوق الصدور باشه واقعا چقدر خبر موثوق داریم آیا این نسخه های خطی موجود مرسل است یا مسند؟ اسناد صاحب وسایل سند تشریفاتی است یا سند به نسخه ؟ با وجود اختلاف نسخ ، مبانی حجیت خبر واحد ، و مبانی حجیت قول رجالی ووو آیا نمیتوان در انسداد باب علم شک کرد؟
به قول آیت الله شبیری زنجانی همه انسدادی اند منتها بعضی از این نام ابا دارند (2122577) (alef-10)
 
556
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۰:۵۵:۵۸
برگوار
انسدادیون اینهمه روایاتو کنار میذارن؟ (2122832) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۳:۲۳:۱۵
شما برادر گرامى در مورد قرون وسطى و موقعيت كنونى نيز مقايسه اى فارغ از تعصب داريد (2122913) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۱:۳۶
طلبه عزیز حضرتعالی بهتر میدانید که اگر فهرستی از مسائل بی پاسخی که در دنیای امروز مطرح است و حوزه باید دران پاسخی قانع کننده ارائه کند تهیه شود مثنوی هفت من خواهد شد ایا با بزرگان در حوزه این سوال را مطرح کرده اید؟ (2121205) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۳:۰۱:۴۶
پاسخی که در پیشگاه خدا قابل دفاع باشد یا عقل ابزاری مدرن بپذیرد؟
اصل بحث در همان باید است که محل بحث است از باب اینکه ما دسترسی به منابع نداریم بله در علومی مثل حقوق می شود ورود کرد ولی در سایر علوم هم میشود (2122587) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۵:۱۸:۲۴
جناب طلبه محترم حرف شما درست است و منشما را تائید میکنم اما مهم این است این نوع تفکر ناشی از چیست ؟ و ریشه آن چیست؟
وقتی در حوزه و جامعه و دانشگاه و نویسنده محترم مقاله رشته های انسانی و سیاسی و دینی را علم معرفی می کنند در حالیکه این رشته ها هیچ رابطه ای با علم ندارند.
وقتی حوزه در قرآن نگاه نمی کند تا ببیند علم را چه گفته و چه چیز را معرفت یا شناخت (دانش) معرفی کرده است.
وقتی هنوز قالب روحانیون ما با ماهواره، وایبر و هزاران هزار محصولات بر آمده از علوم مخالف هستند.
باید به آنها گفت برای ارتباط از قم به مشهد و نجف بجای تلفن، اسکایپ، وایبر، فاکس، ایمیل از قاصدی استفاده کنید که با پای پیاده و با نعلینی که از جنس کنف و نه با استفاده از فنون و تکنولوژی جدید بر آمده از علوم نوین به سفر برود ببینید چه حالی پیدامیکند. (2121663) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۸:۴۷:۱۲
غالب با غینه نه قاف تو چه قدر سواد داری که به علما آموزش میدی چیکار بکنن چی کار نکنن
در ضمن مخالفت با ماهواره به دلیل فسادشه قاطی نکن مطالبو (2122094) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۸:۴۰:۲۹
از ماشین هم میتوان برای قاچاق استفاده کرد و هم برای جابجایی سریعتر . و از ماهئاره هم میشود برای آموزه های دینی و علمی استفاده کرد و هم .....
پس به جای مبارزه با تکنولوزی در تربیت و آموزش استفاده از ماهواره و اینترنت بکوشید (2123019) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۱۱:۲۳
من طلبه نیستم و متدین هم به اونصورت نیستم اما واقعیتش نمیتونم گفته شمارو باور کنم که روحانیون با مظاهر فناوری مثل خودرو مخالف باشند و بخواهند با چهارپا مسافرت کنند این حرف شما اگر مغرضانه نباشد خیلی عوامانه است (2122140) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۳:۱۶:۲۱
منظور ايشان دست رد زدن به موضوع تكنولوژى از باب تعصب و ندانستن كافى است (2122911) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۱۶:۴۶
سلام البته بایدبعنوان یک طلبه خدمت این دوست عزیزعرض کنم طلاب امروزاکثرابه علوم جدیدوفناوریهای مدرن اشنایی دارند وبیگانه باتکنولوژی روزنیستندوابزارارتباطی هم بطورگسترده درحوزه استفاده می شودکافیست سری به سایت مراجع وسایرسایتهای مربوط به حوزه سری بزنید تانظرتان تغییرکندموفق باشید (2122154) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۳:۱۲:۵۰
به نظر شما علم را باید غربیها تعریف کنند و منحصر در علوم تجربی و ریاضیات بدانند ؟ آیا الهیات علم نیستند ؟ شما بگویید قرآن علم را چه تعریف کرده که مقاله های انسانی سیاسی و دینی را علم نمی دانید و معرفت می دانید ؟ آیا مسایل رشته های انسانی علم نیستند اما ماهواره و وایبر و... برآمده از علم هستند این علومی که شما میگویید بسیاری از آنها جهل های مرکب است چه اینکه 40 سال پیش اتوموبیل ها چقدر آلاینده بودند و الان چقدر ؟و 50 سال دیگر چه خواهد بود ؟ اینهایی که شما گفتید در حال تکامل است ولی صنعت است
ولی ما عقل داریم و از باب عقل از ابزار موجود استفاده میکنیم کدام مجتهدی گفته قاصدی با پای پیاده بفرستید هزار سال پیش هم با اسب می رفتند!
و چه ربطی بین نتیجه شما با آن مقدمات است ؟بگویی تا ما هم یک چیزی یاد بگیریم ! (2122604) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۷:۴۹:۲۷
من هم به عنوان یک طلبه در شهر قم و در مدرسه فیضیه این مطالب رو بطور کامل تایید می کنم در مدرسه فیضیه بعد از تاکیدات رهبری قرار بود کرسی های آزاد اندیشی برپا بشود ولی نکته جالب این است که همیشه از یک جناح خاص افرادی میان و یک طرفه مطالبی را می گویند و مخاطبان خاص آنها هم با شعار مرگ بر آن و این و فتنه و .... مطالب را تایید می کنند و بعد اسم این را می گذارند کرسی آزاد اندیشی ! (2122982) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۲۴:۲۰
در آن زمان های دور که دسترسی به علوم و دانش روز ، همه گیر نبود و فقط شمار اندکی از برجستگان جامعه ، توانائی و امکان فراگیری را دارا بودند و عامۀ مردم بیسواد ، روحانیون آن روز به درستی "عالم " و "علما" نامیده می شدند ، زیرا خوشه ای از خرمن همۀ دانش های شناخته شده را چیده بودند و توانائی پاسخگوئی به همۀ پرسش های عامۀ مردم را دارا بودند ؛
ولی امروزه که تخصص هائی مثل فوق فوق تخصص در دست چپ ، بیش از هر چیز حکایت از پیچیدگی و ژرفای شگفت انگیز، درآفرینش پر رمز و راز خداوند توانای مطلق دارد ، بدیهیست که تمامی علوم و از جمله علوم مذهبی نیز بیش از پیش ، باید رو به سوی ریز پردازی و ژرفا- شکافی تخصصی بنهند ؛ (2120981) (alef-10)
 
بهار
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۱:۳۵:۲۲
وجود عالمان بی عمل نیز آفت بزرگتر دیگری است ودیگراینکه فقط و فقط ازحوزه ها بخواهیم این رسالت بزرگ را بعهده بگیرند کافی نیست و باید به اقشار مختلف جامعه نیز فرصت داده و اعتماد کرد...خانواده ی سالم و ایجاد شرایط آسان برای گسترش تشکیل خانواده بسیاری از مشکلات معنوی جامعه را حل و فصل میکند اما ما با جوانان چه کرده ایم ؟!وخود در تفکر و اندیشه و عمل چگونه الگویی برای جوانان بوده ایم؟ (2121029) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۳۴:۱۳
وقتي علوم ديني همه چيزش ثابت است به صورت تقريبي ما به فقه هاي متعدد و مثل هم كه فرق كتابشون خيلي كم هست چه نيازي داريم
اين رو نمي گم كه نياز نداريم
ما نياز داريم به فقيهاني كه خودشون ايده بدن
خودشون نه فقط حرف گذشتگان رو بزنن بلكه با چيزايي كه خوندن نسبت به شرايط زمان نظريه بدن، ايده بدن، تغيير بدن (2121245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۳۷:۵۸
خود حوزویان وصعیتی درست کرده اند که کسی آنها را نقد نکند و یا جراتش را نداشته باشد و بدون نقد هر سیستمی رو به زوال می رود بعد از 35 سال و با درگذشت شهیدان مطهری و بهشتی هنوز هیچ صاحب اندیشه ای در حوزه ظهور نکرده که نظراتش قابل طرح باشد بجز معدودی که یا در انزوا هستند و یا فراری از وطن. امیدوارم درح کنید. (2121253) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۷:۲۶:۰۲
ممکنه اسم ببرید این فراری های فاضل(!) که میگید کی هستن؟؟
متاسفم از فکر بسته ت که همه چی رو سیاسی و سیاه میبینی (2121936) (alef-10)
 
چکیده
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۲:۵۷:۴۰
بایک چهارچوب بسته و بعضا خودساخته قطعا جایگاهی برای اندیشه وجودنخواهد داشت، درضمن تولید اندیشه زورکی ودل بخواهی نیست،اندیشه ازنیازدرونی انسان وجامعه شکل میگیرد،در دروس وعلومی که سالیان سال است برای هرچیزی علی الظاهر دلیل وبرهانی دارد پرورش اندیشه چه معنایی دارد؟ از همه مهمتر نقش اندیشه های دینی چه تاثیری برزندگی روزمره مردم دارد؟از امام محمدباقر(ع) پرسدند بدبخت کیست؟فرمودند آن کسی که علم دارد وعمل ندارد ،پرسیدند بدبخت ترازاوکیست؟فرمودند آن کسی که علم دارد وعمل می کند ولی اخلاص ندارد،................. (2121305) (alef-13)
 
محیط
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۲۴:۳۷
اسلامی کردن علوم انسانی فقط حرف یه عده آدمهایی که با چشم سر نه چشم دل به پیشرفت در جوامع غربی نگاه می کنند و فقط فقط بی قیدی و بی اخلاقی غرب رو می بینن و علوم انسانی غرب رو یک علم استعماری میدونن و در توهم چیره شدن بر علوم انسانی غرب هستن. به طور مثال مسئله اسلامی کردن علم اقتصاد. در تمامی نظریات اقتصاد اسلامی نرخ بهره را به عنوان یک متغیر در نظریاتشون به کار میبرن مگر در اسلام بهره حرام نیست؟ پس چرا نرخ بهره رو از مدلهاشون حذف نمی کنن. به قول شهید صدر نظریات اسلامی اقتصاد میتونه به عنوان یک مکتب مطرح بشه نه اینکه به عنوان یک علم. اگر قرار این است اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم مطرح بشه باید تمام نظریات اقتصاد غرب ازش خذف بشه، آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ در چند سال اخیر نیز با ورود روحانیون به علم اقتصاد و عضو هیئت علمی شدنشان در دانشگاهها در رشته اقتصاد و با نظریاتی که معلوم نیست چطور کشفش کردن دارن دیگران رو از این علم دلسرد می کنن. اون آقایی که مدعی اقتصاد اسلامی بود و یک تحصیل کرده غرب بود همیشه می گفت اقتصاد اسلامی 5 صفحه فقط تدوین شده.
این کتاب هایی هم که در زمینه اقتصاد اسلامی منتشر میشه چیزی جز احکام مالی اسلام نیست (2121380) (alef-13)
 
اسداللهی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۳:۵۲:۰۷
با سلام، یادم می آید وقتی وارد حوزه علمیه ولی عصر تبریز شدم استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید باقری بنابی حفظه الله به من فرمود: برای چه می خواهی طلبه شوی؟ گفتم می خواهم دینم را بفهمم. گفت: تو باید بدانی اینجا پادگان اسلام است و تو سرباز این پادگان. فرمانده این پادگان امام زمان است . باید بدانی از وقتی که سرباز شدی باید مطیع فرمانده ات باشی، اینجا تمام وقت باید سرباز باشی ، خون خواست باید بدی، مال خواست باید بدی، قرار باشد هجرت کنی ، هجرت باید بکنی و اگر قرار باشد به جهاد بروی ، به راحتی دل از دنیا و اهل و عیال بکنی . تو باید وقف اسلام بشی و در دفاع از حق از هیچکس نترسی همچون مولایت امام حسین علیه السلام. اگر این شروط را می پذیری بسم الله. (2121441) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۴:۱۷:۲۹
با توجه به این که دین خداوند توأم با سرشت بشری آفریده شده و قابل تغییر به نو یا کهنه هرگز نیست بنا بر این و با عنایت به دلایلی که دین شناسان نیک می دانند توصیفهای نو و کهنه هرگز بر آن صدق نمی کند و بهمین دلیل حوزه ی علمیه با توجه به تخصص خود در تعلیم و تدریس و تعلم دین و ایجاد تخصصهای دینی به اندیشه ی دینی نو هیچ نیازی ندارد بلکه نیاز حوزه علمیه فقط در به روز رسانی و بیشتر علمی کردن روشهای تعلیم و تدریس و تعلم و پژوهش و تخصص های دینی منحصر می گردد . (2121519) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۵۶:۴۹
خیلی جالبه شما نوشتی چون دین خداوند هرگز نو نمی شود پس اندیشه دینی هم نباید نو شود! همچنین حوزه علمیه به ایجاد تخصصهای دینی نیازی ندارد! یعنی شما برداشت خودتان از دین را عین حقیقت فرض کردید و چون حقیقت ثابت است پس اندیشه دینی هم ثابت است! و نباید نو شود! (خدایا توبه) (2121877) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۷:۵۰:۱۲
من جمله دوم خودم (همچنین حوزه علمیه ...) را حذف می کنم. (سوء تفاهم از من بود) ولی الباقی نقدی که نوشتم به قوت خود باقی است. (2122984) (alef-10)
 
كريم
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۴:۱۹:۲۷
در اين كه تمدن غرب دستاوردهاي بزرگي در طي 500 سال كذشته از رنسانس به اين طرف براي بشريت داشته است هيچ شكي نيست و لي متاسفانه علماي ما به جاي اينكه با ديدگاه تحليلي و نقادانه با اين مقوله مواجهه كنند از ديدگاه نفي مطلق به اين امر ورود مي كنند كه البته يك دليل آن ساختار متصلب حوزه هاي علميه در مواجه با پديده اي مدرن مي باشد كه اين مشكل از دير باز وجود داشته است البته بودند معدود روحانيوني كه به اين امر ورود كردند ولي تعداد آنها در دويست سال گذشته به تعدادانگشتان دو دست هم نمي رسد! به زبان ساده ما ازتمام دستاوردهاي تكنولوژيك صنعتي بهداشتي اقتصادي و حتي سياسي (نگاه كنيد به ساختار نظام جمهوري اسلامي از قبيل انتخابات،تفكيك قوا،مجلس،رياست جمهوري،شوراها و....) غرب استفاده مي كنيم ودر عين حال به كلي آن را نفي مي كنيم ! و براي يك شخص عامي اين سوال پيش مي آيد اگر تمدن غرب اينقدر فاسد و تباه است پس اين دستاوردهايش از كجا آورده كه ما هم از آن استفاده مي كنيم كه متاسفانه تاكنون پاسخي مناسبي به اين پرسش داده نشده است. (2121525) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۴:۲۴:۳۷
به نظر میرسد که یک بازنگری اساسی لازم است خروجی روش های تبلیغاتی حوزه های نیاز به آسیب شناسی جدی دارد. (2121542) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۴:۵۲:۴۰
با توجه به این که دین خداوند توأم با سرشت بشری آفریده شده و قابل تغییر به نو یا کهنه هرگز نیست بنا بر این و با عنایت به دلایلی که دین شناسان نیک می دانند توصیفهای نو و کهنه هرگز بر آن صدق نمی کند و بهمین دلیل حوزه ی علمیه با توجه به تخصص خود در تعلیم و تدریس و تعلم دین و ایجاد تخصصهای دینی به اندیشه ی دینی نو هیچ نیازی ندارد بلکه نیاز حوزه علمیه فقط در به روز رسانی و بیشتر علمی کردن روشهای تعلیم و تدریس و تعلم و پژوهش و تخصص های دینی منحصر می گردد . (2121609) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۵:۳۲:۴۴
بسم الله باسلام مقاله بسیار لازم وبه جایی نوشته اید. حقیقتا در حوزه علمیه هم باید تحولات و به روز رسانی مسایل دینی صورت گیرد مخصوصا که با پیشرفت علم باید هم خوالنی داشته باشد. مثلا فقه مادر زمینه های هسته ای ، هوافضا ؛ پزشکی و بسیاری از مسایل روز دنیا سکوت کرده است در صورتی که حوزه باید در تمام شئون زندگی دخالت کرده و ایفای نقش کند. ارائه چنین مقاله بسیار ارزشمندست و می تواند آسیب شناسی نماید (2121689) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۰۴:۱۱
جلوی امامزاده به رسم ارات رد می شدم جنازه جوانی را دیدم بسیار زیبا و رشید واقعا مرگ همیشه دنبال ماست و ما فراموش می کنیم که دنیا فانی است (2121756) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۰:۴۹:۵۵
بصیرت شما ستودنی است اما واقعا چه ربطی داشت؟ (2122335) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۲۲:۳۰
نهاد های انقلاب بیشتر فر فرهنگ و اقتصاد باشند تا در گیری بادشمن فرضی اگر در این دو مقوله بیروز شدیم در جنگ نظامی هم شست نمی خوریم فضای دانشگاه و بازار باید با فرهنگ جامعه بخواند (2121795) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۳۷:۳۳
حوزه نیاز به اصلاحات زیادی داره تا بتونه به وظایفش عمل کنه و موثر باشه وگرنه روزبه روز بیشتر از مردم جدا میشه و به انزوا میره. (2121842) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۵۴:۰۳
حوضه یا حوزه !! (2121872) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۶:۵۵:۵۰
ای تمام آرزویم غم تو شد آبرویم آقا درد دل زیاده از کجا برات بگویم تو اییو که مهربونی ای همای آسمونی من به دنبال تو هستم که شاید بدی نشونی دیگه بسه این جدایی ی میشه اقا بیایی با نوای دل بخونم مهدی زهرا کجایی (2121874) (alef-10)
 
سعید رضایی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۷:۰۹:۵۱
نسبت اسلام با مقوله ی تکنیک چیست؟ علم دینی چیست؟ نسبت علوم تجربی جدید با مفهوم علم دینی چیست؟


دوست عزیز
اسلام هیچ گونه ارتباطی با تکنیک ندارد.
علم (تجربی) دینی و غیر دینی ندارد برای مثال فارماکولوژی اسلامی !!!
سئوال سوم بی معنی میباشد. (2121902) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۳:۰۰:۵۵
توجه شود که دین در پی توسعه علم تجربی نبوده است. جهت‌گیری دین به سمت دیگری است.
منظور از علم دینی در ساده‌ترین حالت علمی است که با دین ناسازگار نباشد. البته این معنا خیلی دقیق نیست چون علم ابزار است و نوع استفاده از آن به فرد بر می‌گردد. لذا شاید بهتر باشد دوستان به‌جای بحث علم دینی بحث عالم دینی را مطرح نمایند. (2122902) (alef-10)
 
khalil
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۸:۰۴:۳۴
سلام:

" امروز طبق نظرسنجی های صورت گرفته، درصد قابل توجهی از مردم آمریکا نمی

دانند رئیس جمهورشان کیست "

لطفا" : هم دليل اين همه نداستن ( رئیس جمهورشان کیست) .

و : هم دليل آن همه دانستن (علوم و فنون ) را بنويسيد .


متشكرم (2121998) (alef-10)
 
حامدمهدوی
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۱۹:۱۲:۵۵
بانام خدا وسلام
بعنوان یه کسی که خیل یوقت هطلبه است وتوی سطح بالایی تخصیل میکن هولی خوب ادعای آنچنانی نداره میگ مسئله مهمی رو بهش اشاره کردید اما بنظر میاد کسانی که حتی تونظرات میگن طلبه هستند فاصله زیادی باحوزه دارند .درحوزه فقاهت به مسائل کلی وجزئی رسیدگی میشه ولی تطبیق ومصداق باحوزه وعلمانیست چنانچه هرجاهم وارد شدند اماواگری داشته وبرخی بدلیل واقعی یارفاه طلبی نظر مجتهدین رو نپذیرفتند وبااینکه خودشو نرمذهبی میدونندبرخلاف تمام حضرات علمااقدام کردن!برخی مسائلی که میگید هم اصلا بنظر حل شده میاد .امامشکلات باقیمونده درعلوم انسانی خیلی زیاده ویه دلیلش عدم تمایل طلبه هابه ورود به دانشگاهه وحتی اینکه اگه وارد هم بشن وبرن توی این رشته حضرات دانشگاهی این علم مهم خیلی نظرات دینی رو نمیپذیرن مگه اینکه بانظرات غربی سازگاری تمام داشته باشه که نشدنیه ولی کم کاری ر وباید پذیرفت ودرهرصورت حوزه باید قویتر دراین مسئله وارد بشه .
دومین مسئله تخصصی شدنه ک هباید بصورت کامل انجام بشه وبعداز 6سال دروس عمومی هرکس رشته خاصی رودنبال کنه .طلبه توی سطح 2 4تاکلاس روزانه دارن که فقه واصول و فلسفه وکلام یا رجال و درایه هست وگهگاه تفسیر که فشار زیادی به طلبه وارد میکنه .قدیم روزی 2کلاس بیشتر نداشتن درعوض تابستون هم تعطیل نبوده .الان 6تاهندونه میدن دست طلبه که یکیشم سالم به مقصد نمیرسه بهتره دوتا هندونه رو برداریم وسالم برسونیم .
از رسانه هاهم استفاده میشه ولی نه مطلوب باید حضورروحانیت محدودبه خطابه های جذاب سمت خدا نشه ودر سریالهاو...هم استفاده تبلیغی مناسب وجذاب بشه که شماهم به این چندمورد اشاره کردید .
ومهمترین بخش تغییر برخی متون حوزویه که وقت زیادی صرف فهم متن میشه وضمنا بروز نیستند اگر قرار نیسن کتاب شریف وبزرگ رسائل مثلا حذف بشه که مال 20 وخورده ای سال قبله باید حداقل برخی قسمتهای غیر ضروری حذف وبرخی نظرات متاخر ازکتاب اضافه بشه .البته دراین مبحث هم حضرات سبحانی وشهید صدر قدمهایی برداشتند که مقبول حضرات مسئولین نبوده گویا متاسفانه ! (2122143) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۳:۴۰:۲۷
بله یکی از آفات توجه به کمیت است نه کیفیت که روزی 5 یا 6 تا درس برن معلومه به نتیجه نمیرسن اما این برمیگرده به کمال طلبی علما و جامعیت طلبی مسوولان تصمیم گیرنده
نکته دیگه فرسایشی شدن بعضی مسایل است که حاشیه رو بر متن غلبه میده مثل مسأله اسکان طلاب سطوح عالی در قم که تا چند روز دروس تعطیل میشه مدارس میخواهند درها را ببندند و طلبه را آواره میکنند کلا طلبگی یعنی سربازی با اعمال سخت و برخلاف جریان آب شنا کردن (2122700) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۰:۱۲:۵۷
يکي از مشکلات اين است که با تغيير جوامع و تخصصي شدن امور ما هنوز انتظار همه چيز را از حوزه داريم، هم روانشناسي هم جامعه شناسي هم رابطه فرد با خانواده هم رفتار با جوانان هم اداره اجتماع و .... در حالي که با وسعت شگرفت شهرها و جوامع بسياري از نهادهايي که قبلا اصلا محلي از اعراب نداشتند مثل شهرداري، بانک، سازمان اهداي خون، اداره کتاب، نمايشگاه بين المللي و .... ايجاد شدند، در اينجا هم حوزه بايد اولا رسالت خود را بشناسد و اين گونه نباشد که مثلا صدا و سيما در هر مناسبت و به هر علتي يک روحاني را دعوت کند که بقيه را راهنمايي کند، بعد هم در آن حوزه خود به روز شده و بتواند موضوع دين، شناخت ديني، شرع و تطبيق آن بر نيازهاي روز و ... را برآورده سازد.
الان طبق قرائت رسمي، همه همه چيز را از حوزه انتظار دارند ولي عملا نه حوزه مي تواند تمام نيازهاي جامعه را برطرف کند و نه حتي در بخش مربوط به خود به روز شده است. (2122250) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۰:۲۷:۳۰
یکی از کاستی های دیگر هم هست و اینکه بسیاری از مردم سوالات زیادی دارند ولی وقتی با یه روحانی یا طلبه مواجه می شوند این نوع سوالات را نمی پرسند و همیشه خود سانسوری می کنند که مبادا طلبه یا روحانی فکر کند اینها بی دین شده اند (2122283) (alef-10)
 
رسول
۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۲۳:۲۵:۳۸
لطفا نظرات رابگذارید.مشکل حوزه این هست که میگذارد طلاب دانشگاه بروندو فراموش کنن که ولی زمان ما فرمودمن روش طلبه بودن رادوست دارم وطلبگی را.پس سنگ دین را به سینه زدن کار هرانسانی نیست.بایددر تکنولوژی نوین جهان نسبت به دین عماربود نه زبیر عزیزان. (2122644) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۰:۳۹:۴۶
بنده به عنوان یک طلبه حوزه علمیه قم فکر می کنم حوزه در مسائل گوناگون علمی کارهای زیادی انجام داده و می دهد. اما مشکل این است که کسی نیست که از کارهای انجام شده استفاده کند و حتی بسیاری از افراد نسبت به کارهای انجام شده مطلع هم نیستند. (2122804) (alef-10)
 
زهرا میرزائی
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۴:۳۰:۴۰
علمای حوزه ستون دین مبین اسلام و در مورد ما ستون اسلام شیعه هستند.
اینکه چه باید بکنند را جسارت نکنیم و به خود ایشان وا گذار کنیم. تنها وظیفه
ما احترام گذاشتن به علمای عالیقدر و گوش به فرمان ایشان بودن است.
عافیت عاقبت ما در اطاعت مطلق از این بزرگواران است که قطعا و یقینا بر وقایع
حال و آینده جهان اشراف بینه دارند. اطاعت توضیح بردار نیست. توضیح خواستن
از سنن ناپسند غرب است که از آن باید احتراز و پرهیز گردد. برکت در اطاعت
است و اجرای اوامر وجود مبارک ایشان که اشراف بر همه علوم دارند و آگاهی
بر مسایل زمان. گفته شیخ صدوق را اویزه گوش بداریم آنجا که حکیمانه فرمود:
همه راز ها را بر همه کس نباید گشود. (2122920) (alef-10)
 
هوشیار
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۷:۳۳:۳۴
سلام. ظاهرا نویسنده محترم از اوضاع فعلی حوزه های علمیه هیچ اطلاعی نداشته و صرفاً با اتکاء به شنیده ها دست به نوشتن این مقاله زده اند. بد نیست که در صورت امکان سری به موسسات علمی حوزه های علمیه می زدند تا متوجه رشد غیر قابل تصور حوزه در دو دهه اخیر می شدند. لازم به یادآوری است که نه تنها امروزه طلاب علوم دینی از آخرین نظریات علوم انسانی مطلع بوده و به صورت تخصصی آنها را تحصیل کرده اند، بلکه علاوه بر دانش های غربی، نظریات اسلام را در این خصوص استخراج نموده اند. ایشان می توانند به موسسات« امام رضا (ع)- باقرالعلوم (ع)- امام خمینی(ره) و...» مراجعه کرده و اندکی به اطلاعات حوزوی خود بیافزاید. لازم به ذکر است که اغلب کتب علوم انسانی که در دانشگاه ها مورد تدریس قرار می گیرند، توسط دانش آموختگان حوزه های علمیه تالیف گردیده اند. افرادی همچون حجت الاسلام دکتر داوود فیرهی- حجت الاسلام دکتر پارسانیا- حجت الاسلام دکتر احمدی و.... (2122965) (alef-10)
 
علی عسک
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۸:۰۷:۰۶
تا زمانیکه طلبه ها به فکر این باشند که از راه نفوذ در حوزه ها بتوانند یکی از پستهای دولتی را اشغال کنند وضعیت خروجی اندیشه ها در حوزه ها بهتر نشده که بدتر خواهد شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2122992) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۰۸:۵۹:۳۰
همه باید کار بکنند و مالیات بدهند و پول نفت هم باید برای کارهای زیر بنایی مصرف شود. یک طلبه باید بتواند مثل یک دانشجو بورسیه و خوابگاه بگیرد ولی نه مادام العمر. اگر کارش گرفت، کتاب نوشت، در آمد پیدا کرد بماند و گرنه برود دنبال کار دیگری که به پیشرفت خودش و هموطنانش کمک بکند. (2123026) (alef-10)