نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 226601
به مناسبت روز جهانی فردوسی؛
اولین آنتالوژی شاهنامه فردوسی امروز رونمایی می شود
بخش داخلی الف، 25 اردیبهشت 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳
امروز و در سالگرد روز جهانی فردوسی، اولین آنتالوژی شاهنامه که به همت آقایان بابک ونداد و حمید معیری طراحی و اجرا شده است، برای استفاده عموم مردم و علاقمندان، بطور رایگان بر روی پایگاه اینترنتی www.nimrouz.ir\shahnameh قرار گرفته است.

" آنتالوژی" یکی از پیشرفته ترین متدهای کشف روابط معنایی بین عناصر در یک روایت یا ماجراست که بکارگیری این شیوه بر روی شخصیت های گرانسنگ ترین روایت حماسی ایران، شاهنامه فردوسی، تبدیل به اثری خلاقانه و بدیع شده است.

بابک ونداد در گفتگو با الف در تشریح فعالیت انجام گرفته در این پروژه اعلام کرد: آنتالوژی یعنی روابط معنایی بین عناصری را مشخص کنیم که در فارسی به «هستان‌شناسی» ترجمه شده است. هر آنتالوژی تشکیل شده از یک دایره واژگان (در اینجا افراد شاهنامه فردوسی)، ویژگی‌های معنایی لغات (مانند زن و مرد بودن یا دیو و انسان و حیوان بودن و...) و یک مجموعه از روابط معنایی بین اینها (مانند روابط خانوادگی، جنگ، قتل و...) می باشد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه از شهریور 92 آغاز شده تا برای روز جهانی فردوسی رونمایی شود،افزود: این پروژه یک آنتالوژی روی متن شاهنامه است. گره‌ها (nodes) افراد هستند و یال‌ها (edges) نشان‌دهنده روابط بین افراد.

ونداد تاکید کرد: این پروژه از دو بعد اهمیت دارد. یکی اینکه به هر ترتیب اولین آنتالوژی است که راجع به شاهنامه ساخته شده است. دوم اینکه گراف های ترسیم شده پیچیدگی فنی زیادی دارد. یعنی از یک طرف آنتالوژی درست شده و از طرف دیگر این آنتالوژی مصور شده است.

وی با اشاره به اینکه توضیحات فنی مفصلی در مورد گرافها و ترسیم شان وجود دارد،تصریح کرد: هدف از ترسیم گراف این است که مطلب جدیدی از تصویر بفهمیم که قبلا با خواندن متن متوجه نمی‌شدیم یا دست کم همه آن را متوجه نمی‌شدیم. برای مثال افرادی که با هم روابط پیچیده‌تری دارند به هم نزدیک شده و تشکیل یک کلونی یا توده را داده‌اند. پس می‌شود توده‌های افراد را در این گراف دید. مثلا افرادی که دوره اسطوره‌ای شاهنامه را تشکیل می‌دهند (رستم، اسفندیار، افراسیاب، ...) دور هم جمع شده و یک کلونی بزرگ با روابط کاملا در هم تنیده درست کرده‌اند. و شخصیت‌های دوره تاریخی (شاهان ساسانی) کلونی دیگری دارند. حالا همین دو کلونی را اگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که روابط در دوره اسطوره‌ای بسیار متراکم‌تر از دوره تاریخی‌ست که این دقیقا همان ویژگی داستانی شاهنامه است.

ونداد افزود: نمونه دیگری که گرافها در تشخیص روابط شاهنامه به ما کمک می کند این است که با انتخاب رابطه همسری و رنگ کردن افراد بر حسب ایرانی/غیرایرانی بودن، می‌شود فهمید که بیشتر زوج‌ها در شاهنامه از یک طرف (معمولا مرد) ایرانی و یک طرف (معمولا زن) غیر ایرانی هستند.
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۱:۳۴:۲۸
ممنون
مفید بود
مطلب قشنگی اراده کردید (2146617) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۱:۴۰:۱۰
جای این کارا ؛ یه دوایی به حال اقتصاد مریض این کشور بکنید . (2146631) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۰۳:۴۳
موجودات تک بعدی!
اگر کل جهان میخواستند مثل شما، صرفا بر روی یک موضوع متمرکز شوند، هیچ پیشرفتی نداشتیم، حتی در همان حیطه اقتصاد که دل نگران آنید! (2147063) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۵۹:۱۷
چه ربطی داره (2147131) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۹:۱۲:۱۴
چرا همه چی رو با هم قاتی می کنی کاکو؟

مسولین و آگاهان و دست اندر کاران اقتصادی کار خود را می کنند. مسئولین و دست اند کاران سیاسی هم گفتگو و رای زنی و اقدامان لازم را می کنند و افراد فرهنگی و علمی و نظامی و هنری هم هر کسی کار خود را درست انجام دهد خوب است. (2147215) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۲۰:۱۷:۲۶
شما فکر می کنید هر کس کار جدیدی ارائه می کند باید در راستای ذهنیات شما باشد؟ (2147277) (alef-10)
 
وحید محبی
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۲:۰۸:۲۱
من خودم این روش را که تا حالا نشنیده بودم ناخوداگاه استفاده میکردم، در خواندن کتابها بخصوص کتابها المانها را بصورت نموداری و نحوه ارتباط آنها را گرافیکی ترسیم میکردم یک چیزی شبیه فلوچارت کشیدن برنامه نرم افزاری و یک هزارتوی ارتباطی ایجاد میشد
مغز هم به همین نحو عمل میکند مغز تصویرگر است و مطالب را به صورت نمادی و ارتباطی ذخیره میکند در واقع کلام مازاد بر دانش است و نوع تغازل با دانش است و گرنه دانش محض کلام نمیشناسد (2146677) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۴۷:۴۱
اولا این روش غیربدیهی است و امکان ندارد ناخودآگاه استفاده شود.

دوما جمله «کلام مازاد بر دانش است و نوع تغازل با دانش است و گرنه دانش محض کلام نمیشناسد» ادعای خامی است مربوط به دوره قبل از شناخت علمی طرز کار مغز و نقش زبان در شناخت. (2147114) (alef-10)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۷:۱۳:۰۲
در مورد ناخوداگاه درست گفتید کلمه ای بود که ناخوداگاه بر نوشتارم جاری شد و در واقع ریشه این روش برای من فلوچارت برنامه نویسی کامپیوتری دروس دبیرستان بوده است.

در مورد تفاوت کلام و دانش در صورتی که از این روش فلوچارت نویسی دانش استفاده کنید می بینید که بسیاری از کلام مازاد و نوعی تغزل است و در واقع زبان سوای دانش است. به طوری که کتابی چند صد صفحه ای در چند ده صفحه گراف میتواند بیان شود.
البته بدیهی است که تاریخ بشر نشان می دهد ابتدا دانش در قالب نماد و سمبل بیان شد و بعد کلام جاری شد یعنی سمبولیسم تقدم دارد بر کلام

دانش بدون کلام میتوانست و می تواند ساری شود ولی کلام ملزوم دانش است (2147683) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۴:۱۲:۰۰
کار بسیار ارزشمندی است از دوستان تهیه کننده خیلی متشکریم (2146861) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۰۹:۰۲
منیزه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب
چه میشد به جای اینهمه نقاشی هایی که برای حجاب کردند ونتیجه نگرفتند یک بار هم به روشی تبلیغ حجاب می کردند که مادران ایران هزاران سال با ان به دخترانشان حجاب آموخته بوده بود
یاد فردوسی زنده کننده دوباره ایران را همیشه در دل داریم (2147074) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۷:۲۸:۲۴
هستان نگارى
آنتولوژى، ontology، در فلسفه جايگاه خودرا دارد كه برابر فارسى آن هستان شناسى است. همين مفهوم كه در اين مطلب آمده از مفاهيم حوزه كامپيوتر است كه برابر فارسى آن هستان نگارى است.
بكارگيرى هستان نگارى در پژوهش هاى دانشگاهى بسيار كارآمد بوده و با با استفاده از آن حوزه و كرانه هاى پژوهش نگاشت شده و سپس بر پايه آن محدوده پژوهش پژوهشگر به صورت نگاره اى (تصويرى) نشان داده مى شود تا مخاطب پهنه پژوهش مورد نظر و كرانه هاى آن را از پهنه كلى تميز و تشخيص دهد.
بر پايه تجاربى كه با دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلى داشته ام، بكارگيرى اين رويكرد را به همه پژوهشگران به ويژه دانشجويان مقاطع كارشناسى ارشد و دكترى توصيه مى نمايم.
Protégé يكى از نرم افزارهاى رايگان متن باز براى نگاشت هستان نگارى است كه توسط دانشگاه استانفورد توسعه داده شده است. (2147099) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۱۸:۱۹:۵۶
بسیار خوب خواهد بود اگر کار مشابهی در مورد سیاستمداران کنونی نیز انجام شود. (2147157) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۲۰:۰۴:۱۹
هر كسي به زبان و تاريخ و فرهنگ إيراني كمكي كند قابل ستايش است تا از تاراج تاريخ و فرهنگمان بدست إعراب و اجنوي ها جلوگيري نماييم (2147265) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۲۱:۲۱:۲۴
این در واقع یکی از کاربردهای علوم شبکه و بحث شبکه های پیچیده است که زمینه تحقیقاتی بسیار زیبا و جذابی دارد (2147320) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۲۱:۳۸:۱۰
این نوشته بسیار دردآور است نه اینکه مطلبی غم انگیز و دردآور را بیان کرده است. نویسنده در ارتباط با شخصی این متن را نوشته است که می گوید:

بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی

آن وقت واژهای زیر را بکار گرفته است:

آنتالوژی (چه عیبی داشت از ابتدا همان واژه هستان‌شناسی را استفاده می کردید. جالب است معادل فارسی واژه را آورده اید ولی در ادامه دوباره از واژه انگلیسی استفاده کرده اید!!!)

گراف: واقعا واژه های نمودار، ترسیم زیبا نیستند؟!!!

متد: روش، راهکار و ...

آنوقت شما با این کلمات قضاوت کنید ایشان در حق فردوسی و زبان فارسی خوبی کرده اند یا خیانت. به یقین فردوسی زنده بود از این نوشته خوشش نمی آمد.

شاید در نبود واژها ی معادل فارسی بشود استفاده از واژها های غربی را توجیه کرد ولی شمایی که برای فردوسی مطلب نوشته اید یا ادبیات ضعیفی دارید یا بکارگیری کلمات خارجی را نشان دهنده به اصطلاح کلاستان!!! می دانید

وقتی نویسنده ای که برای فردوسی و زبان فارسی مطلب می نویسد اینطور است دیگر از دیگران چه انتظاری می توان داشت! آیا ابتذال فرهنگی یک جامعه چیزی جز این است؟؟!! (2147337) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۷:۲۰:۰۶
با سپاس از اقای ونداد و الف . و توجه ی اقای ونداد به نگرانی و پیشنهاد ناشناسی که از بکار گیری واژه های انگلیسی و عربی در گفتار و نوشتار ایشان، خرده گرفتند. خوب است که هممیهنان،اگر می خواهند چیزی را که از دید انان درست نیست ،بگویند،از راهی باشد که جنبه ی توهین نداشته باشد. (2147684) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.