نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 432403
نیروی انسانی در سازمان‌های حوزه سلامت: بررسی موردی، پزشکان
احمدفرقانی*، 18 دی ۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۸
امروزه نیروی انسانی نقشِ مهم و جایگاهِ منحصر به فردی در سازمان­ دارد؛ به طوری که حیات و بقای سازمان در گِرو نقش نیروی انسانی در برنامه­ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبریِ سازمان است. به ­عبارتی، عملکرد سرمایه‌های انسانی است که زمینه توسعه یا عقب‌ماندگیِ سازمان و به تبع آن، جامعه را فراهم می­کند. بر این مبنا و با توجه به آنکه عملکرد سازمان‌های حوزه سلامت، تأمین سلامت جسمانی و روانی جامعه و بخش­های گوناگون اقتصادی و اجتماعی را فراهم می­کند، نیروی انسانی در حوزه سلامت، دارایِ اهمیتِ مضاعف است.
 
با توجه به آنکه منابع انسانی متنوع، اعم از گروه‌های پرستاری، خدماتی، پزشکی و پیراپزشکی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، نگارنده بر آن است ضمن بررسی روندهای تاریخی مسائل مرتبط با پزشکان
 به منزله یک گروه تأثیرگذارِ مهم در تاریخِ معاصرِ حوزه سلامت، به مقوله "تربیت پزشک" بپردازد.
 
زمینه‌ها و روندهای تاریخی مسائل مرتبط با تربیت پزشکان در تاریخ معاصر


پزشک یا طبیب، مسئولیت ارتقاء سطح سلامت، پیشگیری از بیماری، مراقبت، درمان و تسکین درد را عهده­دار  است. مجموعه اقدامات ذکر شده، منجر به حفظ و ارتقاء سلامت فرد و به تبع آن، سلامت جامعه می­شود. اهمیت سلامت و اجبار فرد برای حفظ و ارتقاءِ آن، انگیزه لازم برای ورود افرادِ فاقدِ صلاحیت و سودجو به عرصه طبابت را فراهم می­کند. از این رو، در سال 1290 ه. ش "قانون طبابت" در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. بر اساس ماده اول این قانون، کسانی می­توانند در ایران حق طبابت داشته باشند که دارای اجازه‌نامه از وزارت معارف باشند. با توجه به نتایج مهمی که این قانون در حوزه سلامت داشته است، می­توان این قانون را مبنایی برای تقسیم نقش پزشکان در حوزه سلامت فرض کرد.
 
پزشکان پیش از تصویب قانون طبابت

پزشکان پیش از تصویب قانون طبابت، شامل افرادی مشغول به "طب نوین" و "طب سنتی[1]" بود. طب نوین در عهد صفوی از طریق هیأت‌های مذهبی مسیحی و هیأت­ های تجاری وارد کشور شد. درمان مؤثر، اقدامات مدافع‌جویانه طب نوین برای سلامت عمومی[2] و مقاومت ضعیف طب سنتی[3]، موجب برتری طب نوین در گذر زمان شد. با ایجاد دارالفنون در سال 1230 ه. ش و آموزش پزشکان بر اساس طب نوین و تدوین قانون طبابت در مجلس صحت[4]، آموزش طب سنتی و قدیمی به شکل قانونی حذف شد و در امتداد آن، با مرگ کسانی که شیوه ­های طب سنتی (مانند رازی، ابن سینا و علی‌بن‌عباس اهوازی) را به کار می­بردند، این شیوه­ ها نیز از بین رفت و به دست فراموشی سپرده شد[5].
 
 
پزشکان بعد از تصویب قانون طبابت


پس از تصویب قانون طبابت و انحصار طبابت در طب نوین، اقدامات مهمی برای بهبود و توسعه سلامت انجام گرفت. از منظر ساختارهای اجرایی، "اداره صحیه" که جزئی از وزارت داخله بود، ضمن ارتقاء به اداره کل و سپس به اداره کل مستقل، در نهایت در شهریور ماه 1320 به وزارت بهداری تبدیل شد[6]. در عرصه قضائی، نقش مشورتی نظام پزشکی در رسیدگی به "اتهام بزه ناشی از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی[7]"، در اصلاحیه قانون، تبدیل به نقش "صدور حکم در قبال تخلفات صنفی متصدیان رشته ­های پزشکی شد[8]" و در حوزه تقنینی، تا سال 1320، کمیسیون بهداری به منزله یکی از کمیسیون­های تخصصی مجلس شورای ملی به سایر کمیسیون‌ها اضافه شد.

گرچه اقدامات فوق در جهت تسریعِ برنامه­ ریزی، تصویب و اجرایِ طرح­های بخش سلامت و نیل به سلامت آحاد جامعه انجام شد، اما برایندِ اقدامات انجام شده، منجر به تمرکزِ قدرت و تجمیع قانون‌گذاری، اجرا و نظارت در یک صنف شد. با توجه به تجارب مدوّن و دانش انباشته در مطالعات علوم سیاسی و اداری، یکی از اصلی‌ترین علل سوء استفاده از قدرت و فساد، تمرکزِ قدرت است و تفکیک وظایف و اختیارات به منزله راهی برای پیشگیری از آن یا مقابله با آن است (Montesquieu, 2004). لذا تفکیک وظایف و اختیارات می­تواند روش مناسب­ و کارامد برای نیل به اهداف نظام سلامت در جامعه باشد.

برای مثال، مجلس شورای ملی در بهمن ماه 1323، به وزارت بهداری اجازه می­ دهد لایحه سازمان بهداری را پیشنهاد دهد تا "پس از تصویب توسط کمیسیون بهداری، به مدت دو سال به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از دو سال، لایحه قطعی سازمان بهداری را برای ‌تصویب به مجلس شورای ملی تقدیم دارد". این لایحه که مأموریت­ و وظایف بخش­­های گوناگون وزارت بهداری را مشخص می­کرد، در بیست و دوم آذر ماه 1324 به تصویب کمیسیون بهداری رسید و به اجرا گذارده شد. قابل ذکر است این لایحه هرگز برای تصویب قطعی به مجلس شورای ملی ارسال نشد! این قانون دارای تصمیمات تبعیض آمیز و غیرمنطقی بسیاری است. برای نمونه می‌توان به ماده 31 این قانون، مبنی بر "اختصاص مدیریت کل وزارت بهداری به افرادی دارای دانشنامه دکترا در ‌امور پزشکی یا داروسازی یا دندانسازی" اشاره کرد.
 
تربیت پزشک در حوزه سلامت

تصویب قانون طبابت و انحصار آموزش طبابت به طب نوین، ضمنِ تربیت تعداد محدودی پزشک توسط دارالفنون، موجب شد کمبود پزشک در کشور به مسئله اصلی حوزه سلامت تبدیل شود؛ به طوری که از سال 1305 تا 1311، امکان طبابت توسط پزشکان سنتی، 4 بار توسط مجلس شورای ملی تمدید شد[9]. تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در سال 1313 و تأسیس دانشکده‌های پزشکی دانشگاه­های شهرستان­ها در فاصله 1330 تا 1340 نیز نتوانست مسئله کمبود پزشک را حل کند.

در دهه 1350 کمبود پزشک به­حدی بغرنج بود که قانونی[10] در مجلس شورای ملی به تصویب رسید که امکان طبابت پزشکان خارجی را در کشور تسهیل می­کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کمبود پزشک آنقدر مهم بود که به ­منزله یکی از مهمترین اهداف تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن یاد شد[11].

با وجود آنکه تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1364 موجب شد تا تعداد فارغ التحصیلان دکتری حرفه­ای رشته پزشکی در سال 1372 به 4836 نفر افزایش یابد[12] (7.6 درصد از کل فارغ التحصیلان آموزش عالی کشور)، امید می‌رفت که با ادامه آن روند، کمبود پزشک در حوزه سلامت مرتفع شود؛ اما با کاهش دوباره پذیرش دانشجو در دکتری حرفه­ای پزشکی، کمبود پزشک در این رشته تداوم یافت، به طوری که قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین گشایش "نخستین سمینار بین­ المللی پزشک خانواده" در دی ماه 1394 در شیراز به کمبود جدی پزشک عمومی اشاره کرد و کمبود پزشک را یکی از تنگناهای موجود برای گسترش طرح پزشک خانواده دانست.
گرچه علت کمبود پزشک در کشور ناشی از کمبود پذیرش است(تعداد فارغ­التحصیلان رشته دکتری حرفه­ای و رشته­ های مختلف دانشگاه­های علوم پزشکی از سال­های 1367 تا 1392 در نمودار 1 خلاصه شده است)، عواملی مانند فعالیت پزشکان عمومی در مشاغل غیر مرتبط به علت سیاست­های تخصص­ گرایانه وزارت بهداشت و در امتداد آن، عدم برون‌سپاری خدمات قابل انجام توسطِ سایر رشته ­های علوم پزشکی، اثرات کمبود پزشک را در کشور مضاعف کرده است. بر این اساس، نکات ذیل درخور تأمل‌اند:

1. مفهوم "کمبود پزشک" که با تصویب "قانون طبابت" به حوزه سلامت راه یافت  بعد از گذشت بیش از 100 سال از تصویب این قانون، بعنوان یکی از معضلات نظام سلامت یاد می­شود که از جمله علل آن،  رابطه مستقیم بین "کمبود پزشک" و "درآمد پزشکان" ذکر می­گردد.

2. تعداد 4950 پزشک با مدرک دکتری حرفه­ای پزشکی در سال 1373 از 24 دانشگاه علوم پزشکی زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فارغ التحصیل شده­اند. گرچه دانشگاه­های علوم پزشکی در سال 1392  به 41 دانشگاه افزایش یافت، تعداد فارغ التحصیلان به 2809 نفر کاهش یافت. این در حالی است که نیروی آموزشی دانشگاi­های علوم پزشکی در سال 1373 از 11422 نفر به 12718 نفر در سال 1392 افزایش یافته‌اند[13].

3. شاخص پذیرفته شده برای سرانه پزشک در کشور، 1 پزشک به ازای 1000 نفر جمعیت است. در حالی که این شاخص فاقد هرگونه پشتوانه علمی و تحقیقاتی است و باید این شاخص توسط محققان غیر­ذینفع با توجه به عوامل مؤثر تعیین شود.

4. کمبود پزشک در بخش سلامت و نبود عزم برای رفع آن در کشور منجر به تحصیل تعدادی از هموطنان در رشته‌های پزشکی در دانشگاه­های خارج از کشور شده است. در همین امتداد، در عرصه داخلی بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری به گروه آزمایشی علوم تجربی هدایت می‌شوند که ادامه این روند زمینه­ ساز معضلات جدید در آینده خواهد بود.

5. کمبود پزشک در کشور ناشی از ضعف در زیرساخت­ها و کمبود نیروی آموزشی نیست؛ بلکه ناشی از اتخاذ سیاست­های محدودکننده تربیت پزشک توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است[14]. زیرا در سال‌های گذشته با زیرساخت­ ها و نیروهای آموزشی کمتر، تعداد بیشتری از دانشجویان دکتری حرفه­ای فارغ‌التحصیل می‌شدند.

گرچه کمبود پزشک در حوزه سلامت یک محدودیت است، سیاست­ها[15] و برنامه­ های سهل­ گیرانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمینه توزیع نامناسب پزشکان را فراهم کرده و توزیع ناعادلانه و نامناسب پزشکان در کشور را رقم زده است.

حال پرسش اساسی آن است که با توجه به وضعیت کنونی نظام سلامت و دست و پنجه نرم کردن آن با مسائل و معضلات اوّلیه[16]، چطور می‌توان انتظار داشت وجوه کیفی در طراز عالی در حوزه سلامت مدّنظر قرار گیرند؟ آیا بین واقعیت نظام سلامت و گزاره‌های ادّعایی بیان شده مبنی بر کیفیت بالای نظام سلامت تعارض و تناقض وجود دارد؟

 
نمودار 1: تعداد فارغ ­التحصیلان رشته دکتری حرف ه­ای و رشته ­های مختلف دانشگاه­های علوم پزشکی از سال­های 1367 تا 1392

 
 
 

[1] . اعم از طب جالینوسی، طب سنتی و طب النبی.
[2] . مانند واکسیناسیون، قرنطینه‌سازی، بهداشت شخصی و عمومی.
[3] . ناشی از ناکارامدی طب سنتی در مواجهه با بیماری­های جدید.
[4] . متشکل از پزشکان هیأت‌های نمایندگی خارجی و پزشکان معروف تهران.
[5] . تاریخ پزشکی ایران، ترجمه محسن جاویدان صفحه 768.
 2. مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره 12، جلسه 132، یکشنبه 8 آبان 1320.
[7] . ماده 10 قانون راجع به نظام پزشکی، مصوب سوم خرداد 1339 مجلس شورای ملی.
[8] . قانون اصلاح بعضی از مواد قانون نظام پزشکی، مصوب پانزدهم تیر 1346 مجلس شورای ملی.
[9] . قانون راجع به اجازه نامه طبابت و الحاقیه آن، مصوب شهریور و آذر 1306؛ قانون تمدید اجازه نامه طبابت، مصوب اسفند ماه 1308؛ قانون راجع به مدت قبول مدارک داوطلبان امتحان طبابت مجاز، مصوب آبان ماه 1311.
[10] . قانون الحاق یک تبصره به ماده اول قانون راجع به اطبای خارجی، مصوب 1352.5.8.
[11] . مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، بحث پیرامون کلیات لایحه تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سوم تیرماه 1361، صفحه 30.
[12] . آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی 74-1373، صفحه 328.
[13] . آمار آموزش عالی ایران، سال 1392، صفحه 121 و سال 1373، صفحه 443.
[14] . قانون واگذاری اجازه تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان گروه پزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 2 تیر 1378 و ارائه طرح تعیین ظرفیت پزشکی در گروه پزشکی در سال 1376
[15] . تنفیذ اختیارات همانند اعطای پروانه پزشکی به نظام پزشکی و اختیار افتتاح مطب توسط پزشک
[16]. Basic
* پژوهشگر پژوهشکده سیاست ­پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ۱۲:۴۴
 
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۱۳:۰۲
 
۱۳۹۵/۱۲/۱۱ ۱۴:۲۵
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ ۰۷:۴۲
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ ۰۷:۰۴
 
۱۳۹۵/۱۰/۱۹ ۱۱:۴۹
 
۱۳۹۵/۰۹/۲۷ ۱۹:۴۴
 
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ ۱۰:۵۶
 
۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ۱۴:۵۹
 
۱۳۹۱/۱۱/۱۱ ۲۲:۴۲
 
 
کلمات کلیدی : حوزه سلامت + پرستار + پزشکان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۰:۴۸
با سلام . مدیریت وزرات بهداشت باید بدست مدیر غیر پزشک باشد . به منافع خود فکر میکنند تا ملت و کشور . هر فشاری از جانب این باصطلاح صنف صد هزار نفری اقای معاون !!! را باید تحمل کرد . (4105067) (alef-3)
 
بیشتر فکر کنیم
Canada
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۳:۳۴:۵۵
همین الان و با این تعداد تربیت پزشک شما از کیفیت خدمات و سطح سواد فارغ التحصیلان پزشکی راضی نیستید و هر روز یک گزارش از قصور اونها رو میزنید و حق هم دارید. وای به روزی که تربیت فله ای دانشجو به سیستم تربیت پزشک وارد شود. دادن مدرک پزشکی به چند نفر بیشتر مشکل سلامت مردم را حل نمی کند بلکه طبیب حاذق نیاز است که به اندازه کافی در دوران دانشجویی کار عملی کرده و آموزش تجربی دیده باشد. تربیت پزشک با تربیت لیسانسیه ادبیات فرق می کند که خرجش فقط اضافه کردن یک صندلی به کلاس استاد باشد. در بیمارستانی که سالانه به طور مثال 1000 بیمار دارد اگر تعداد دانشجویان دو برابر شود میزان فرصت برای کسب تجربه و آموزش برای هر کدام نصف می شود و این یعنی قصور بیشتر بعد از فارغ التحصیلی. راه حل کمبود پزشک در سرمایه گذاری وسیع در حوزه آموزش پزشکی و افزایش بیمارستان ها و مراکز آموزشی، افزایش هیات های علمی، استفاده از تکنولوژی های روز آموزشی مانند شبیه سازی رایانه ای بیماری ها و بهره گیری از ظرفیت کشورهای دیگر برای تربیت پزشک است. یادمان باشد مشکلات پیچیده راه حل های آسان ندارند و همیشه آسان ترین روش بهترین نتیجه را نمی دهد. آن بلایی که تربیت افسار گسیخته و بی کیفیت مهندسی بر سر سطح سواد و خروجی مهندسی کشور آورد را بر سر پزشکی نباید آورد که این دومی جای افسوس و برگشت ندارد و جان و سلامت نسل حال و آینده ایران به آن وابسته است. (4105379) (alef-13)
 
بیشتر زبان درازی نکنیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۸:۴۰:۵۱
بس کنید پزشکان!!این بازی کردن با واژگان زیبا است،شما پزشکان اگر دنبال کیفیت پزشکی هستید پس با حقوق کم به فکر کیفیت باشید شما کیفیت را بهانه پول جمع کردن خودتون کردید.من با کارشناسی پیراپزشکی کیفیتم از خیلی از پزشکان بهتره چون پول کم میگیرم به منم پول زیاد بدن رو به زبون درازی میارم مثه عده ای... (4105714) (alef-13)
 
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۱۶:۴۱
این همان بهانه ای است که مانع افزایش پزشک است بگذارید پزشک متخصص زیاد شود تا دوستان تهدید به مهاجرت نکنند مگر موقعی که پزشک عمومی زیاد شد ما از دست پزشکان هندی راحت نشدیم که زبان مردومو نمی فهمیدند افزایش پزشک متخصص هم شهرهای کشور را بی نیاز از پزشک متخصص می کند و هم دلیلی ندارد افزایش پزشک با این همه بودجه طرح تحول بدون کیفیت باشد وزارت بهداشت اگر به جای ماهی دادن و حل آسان مسئله با پر کردن جیب پزشکان تعداد پزشکان متخصص را با بودجه کلان در اختیار زیاد می کرد خیلی بهتر بود ضمنا پزشکان خوب در هر شرایطی مراجعه کننده خود را دارند (4105766) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۱ ۱۷:۴۶:۳۴
وقتی پزیرش پزشک زیاد بشه افرادی که علاقه به پزشکی دارن وارد حرفه پزشکی میشن نه افرادی که بلدن خوب تست بزنن و وقتی تعداد پزشک زیاد شد حق انتخاب مردم زیاد میشه و افراد نالایق و بیسواد خودبخود از چرخه حذف میشوند (4110130) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۳:۴۴:۲۴
این مسئله در کانون وکلا نیز عملی شده حدود دویست هزار نفر فارغ التحصیل بی کار رشته حقوق داریم ولی کانون وکلا با نفوذ در قوه قضائیه و دولت و مجلس مانع ازدیاد وکیل در جامعه است بدترین حالت در پزشکی روی داده چون ریش و قیچی را دولت دست خود پزشکان داده به گونه ای که از محل طرح تحول به جای افزایش پزشک متخصص به خاطر منافع صنفی نمی گذارند پزشک زیاد شود باید مسئولان امنیتی وارد دو حوزه وکالت و پزشکی شوند تا واقعیتها را در یابند احتمال نفوذ دشمن در این دو حوزه زیاد است تا نفوذیهای این دو حوزه برای خدمت به اجانب مانع رضایتمندی مردم ایران از نظام مقدس جمهوری اسلامی شوند و از ان طرف پزشکان متخصص و اکثر وکلای دادگستری به اصطلاح عوام در مملکت پور پارو می کنند واقعا نویسنده باشرفی این متن مبتنی بر واقعیت اماری را نوشته و تشکر از سایت الف خصوصا دکتر توکلی که هیچگاه به خاطر منافع اصناف در کشور خود را به انها نمی فروشد و خدمتگزار مردم ایران است در مدت اخیر دیدیم که چگونه او فریب دو قشر وکلا و پزشکان را نخورده و مطالب ارزنده ای را در سایت منتسب به خود نشر می دهد (4105392) (alef-13)
 
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۱:۵۱
واقعا در کشور دو قشر پزشک متخصص و وکیل دادگستری با سیاست مانع افزایش پزشک و وکیل در کشورند و دارای سطح زندگی مرفهی در کار خدماتی شده اند درود بر شرف دکتر توکلی تحصیلکرده اقتصاد که گول این دو صنف انحصارگر کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی را نخورده و تنها در سایت منسوب به ایشان اینچنین افشاگری‌های خوبی جهت روشن شدن اذهان صورت می پذیرد (4105773) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۶:۵۸:۴۲
شعار دادن علیه پزشکان مشکلی رو حل نمی کنه بلکه باعث میشه بیشتر کشونده بشن به مهاجرت یا کار در زمینه های دیگه. (4105640) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۳:۳۵:۴۴
دوست عزیز تربیت پزشک کار خیلی سختی نیست. شما نگران مهاجرت نباش اتفاقا چون دکتر خوب درامدشو داره. اون مهندس های خوبن که میرن نه دکترای خوب. (4106076) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۸:۴۱:۱۵
بیخیال بابا.مهاجرت؟ به کجا؟آخه حرف منطقی بزنید.نرخ مهارجت پزشکان رو یه مطالعه ساده کنید.مهاجرت؟حتی کسانی که خارج از ایران پزشکی می خونن.چون هیج جای دنیا این همه درآمد،نسبت به هزینه ها و همین طور عدم پاسخگویی وجود نداره.برمی گردن ایران. (4106354) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۲:۱۱:۴۷
سال 92 که خودتون آمار دادین حدود 3 هزار پزشک در برابر 35 هزار زیر مجموعه علوم پزشکی. یعنی کمتر از 12 برابر پزشک فارغ التحصیل رشته های مرتبط اومده تو جامعه. یعنی زیر مجموعه پزشکی مثل پرستاری و مامایی و بینایی سنجی و تغذیه و علوم آزمایشگاهی و.... کلا 12 برابر پزشک فارغ التحصیل شدن. چرا به کمبود اونها نمی پردازید. الان دانشجویی سال دو پرستاری داره تو بیمارستان دولتی کار میکنه انتظاردارید خطای این بیمارستان کم باشه؟ واقعیت اونقدری ساده نیست که شما دودوتا چهارتا میکنید. برای تربیت هریک از رشتههای پزشکی و پیراپزشکی علاوه بر استاد بیمارستان و ظرفیت درمانی لازمه یلخی که نمیشه دانشجو زیاد کرد. اگه قدیم بیرویه دانشجو گرفتن یکی به خاطر کمبود شدید اون زمان بوده یکی هم نتیجه ای که الان داریم فوجاشتباهات پزشکیرو میبینیم. دانشگاه آزاد فلان ده کوره هم میخواه پزشک بگیره چه اینکه الان داره پیراپزشک میگیره. به مردم رحم کنید و شعارالکی به خورد ملت ساده دل ندید. (4106621) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۰۱:۲۹:۴۳
ما الان در اکثر شهرهای دور از مرکز مدیریت درخشان غیر پزشکها را بر شبکه بهداشت و بیمارستانها میبینیم.دیگه وزارت بهداشت را به دست غیر پزشک بدهید هم فرقی نداره.رییس یک بیمارستان در تمام دنیای پیشرفته و مترقی پزشک هست.این هم اختراع تفکر جهان سومی هاست.فکر میکنند از دنیا بهتر فکر میکنند.مدیر غیر پزشک. (4112257) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۱:۰۳
بسیاری از پزشکان علاوه بر خود خانواده شان هم پزشک میباشند به همین هوای همدیگر را دارند. مثلا خود وزیر بهداشت که پزشک است و همسر و سه فرزندش هم پزشک یا دانشج.ی پزشکی هستند. (4105068) (alef-3)
 
abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۶:۵۳
بند 5 یک واقعیت است و کمبود پزشک بعلت تصمیمات دولتی است.
منافع بخشی به منافع عمومی ترجیح داده شده است (4105079) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۷:۵۲
باید انحصار در رشته پزشکی شکسته شود و تعداد پذیرش پزشکی افزایش یابد. در حال ضریب نسبت پزشک به جمعیت ایران از تاجیکستان و ترکمنستان و ارمنستان و ترکیه و مصر هم بسیار بسیار کمتر است. (4105081) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۵:۱۰:۴۷
لطفا مستند فرمایشاتتان و رفرانس آمارتان را هم بفرمایید. (4105510) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۳۹:۳۵
تصمیم مجلس مبنی بر اینکه پزشکان یا فقط در بخش خصوصی و یا فقط در بخش دولتی کار کنند بسیار خوب و سنجیده و عالی بود و مشابه کشور آلمان است. متشکریم. (4105084) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۰:۴۴
آموزش پزشکی باید به وزارت علوم بازگردد و کارانه پزشکی قطع شود. ما آخر نفهمیدیم کارانه یعنی چه؟ مگر حقوق نمیگیرند پس کارانه چه معنی میدهد. (4105086) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۱:۴۴
احتکار سلامت مردم سیاست وزارت بهداشت و نظام پزشکی است. (4105091) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۲:۲۳
لطفا مالیات 50 درصدی بر درامدهای پزشکان را هم برقرار فرمایید تا پزشکانی که 7 برابر آمریکا درامد دارند الا اقل مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی از اینها مالیات گرفته شود. (4105092) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۴:۳۳
پزشکانی که با بودجه بیت المال و مجانی تحصیل کرده اند باید تا ده یا بیست سال با درامدهای معقول ماهی 2 میلیون مجبور به کار باشند. در کشورهای دیگر که به پزشکان حقوق معقول میدهند جالب است بدانید که هزینه تحصیل زیادی را هم خود پزشکان داده اند. (4105093) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۴۸:۳۷
باید انحصار پزشکان شکسته شود. 600 هزار نفر در سال کنکور تجربی میدهند ولی پزشکانی که عنان آموزش پزشکی را بدست گرفته اند با بهانه نخ نمای افت کیفیت مانع از زیاد شدن آمار پزشک میشوند تا دست زیاد نشود. نتیجه صفهای طویل پشت مطب پزشکان و تلف شدن وقت مردم و وزیت های دو دقیقه ای و افت کیفیت درمان و عدم تشخیص صحیح و عدم رقابت. (4105098) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۵۰:۴۲
نمودار افزایش مهندسان رو هم با پزشکان یه مقایسه میکردی خوب بود. سالی 233 هزار مهندس و رتبه سوم جهانی تولید مهندس. از آنطرف رتبه ضریب تولید پزشک کمتر از تاجیکستان. (4105102) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۵۱:۵۲
آمار زیر از سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) استخراج شده است.
نسبت تعداد پزشک در 1000 نفر:
قطر ....... 7.739
کوبا ....... 6.732
اسپانیا ... 4.949
آلمان ..... 3.889
اوکراین ... 3.543
گرجستان .. 4.272
ترکمنستان.. 4.179
آذربایجان ... 3.402
ارمنستان ... 2.698
مصر ........ 2.830
امارات ...... 2.533
عمان ..... 2.429
ترکیه ...... 1.711
لیبی ........ 1.90
تاجیکستان .. 1.918
و...
ایران ..... 0.89 (4105105) (alef-13)
 
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۱:۱۴:۵۴
برخی از کارهای پزشکی را میتوان با رفتن به دوره خاصی انجام داد. نیاز به معلومات بالایی نمی باشد. در رشته های مهندسی نیز وضعیت به همین شکل است چرا در پزشکی اینطور نباشد. (4105144) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۱:۱۵:۰۸
چرا در مطب های پزشکی دستگاه کارتخوان وجود ندارد؟ آیا با فرار مالیاتی رابطه ای دارد؟ اگر مالیات های پزشکان مثل کشورهای اروپایی 40 تا 50 درصد بود چی میکردند؟ (4105147) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۰:۳۹
جناب توکلی به حضرت عباس قسم، گوش و حلق و بینی اصفهان ۶ نفر ظرفیت ۴ نفر پذیرش
کجای این عدالت است برادر (4105278) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۳:۱۳:۵۳
ماشالا چقدر حسود (4105341) (alef-13)
 
رحیم
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۳:۵۲:۵۱
با این سیاست کمبود تربیت پزشک پزشکان متخصص قدرت پانه زنی زیادی خواهند داشت و با یک اتحاد و اعتصاب می توانند دولت را وادار به انجام امور انها کنند افرادی که در سالیان قبل مانع افزایش تربیت پزشک متخصص شده اند باید از سوی مسئولان مورد بازخواست قرار گیرند در کشورهای پیشرفته دنیا به ازای هر هزار نفر یک پزشک متخصص و یک دندانپزشک دارند (4105409) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۴:۴۸:۴۵
الف پزشکا رو رها کن (4105480) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۵:۵۳:۲۶
مشکل اصلی نوع نگاه به پزشکان و شیوه تربیت آنهاست به این معنی که بیشتر احتیاج ما به پزشکان در بخش سرپایی است در حالی که پرخرج ترین نوع پزشک که پزشک بالینی(بیمارستانی) است را تربیت می کنیم در حالی که می توانستیم پزشکانی خاص دیدن بیمارخارج از بیمارستان(مطبها، درمانگاه ها و مراکز شهری و روستایی) را مثلا با 5 سال تحصیل تربیت کنیم که هم کم خرج تر بود هم زودتر فارغ التحصیل می شدند و به بازار کار می آمدند و هم کم توقع تر بودند نسبت به پزشکی که بعد از 7سال و نیم تحصیل باید از صفر زندگی را شروه کند و می خواهد از نظر استانداردهای زندگی زودتر به همسالان خود در سایر رشته ها برسد. (4105564) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۱:۳۶:۳۵
قابل توجه وزارت بهداشت از نظرات حضرات استفاده کنین (4105954) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۹:۰۶:۱۷
وزیر بهداشت سخنگوی دولت، فیشهای نجومی است
این طرح سلامت باتلاق دولت خواهد شد (4105749) (alef-11)
 
نویسنده مقاله
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۲۰:۱۸:۴۱
تمامی امار متن راجع به تعداد فارغ التحصیلان برگرفته از امار اموزش عالی ایران منتشر شده از سری کتاب های موسسه پژوهش و برنامه ریزی امورش عالی می باشد (4105859) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.