نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 278108
موتورسواران شهر تهران؛
آخرین سواران عصر پیش از قانون
بخش تعاملی الف - حسین درخشان - 2 تیر 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۲

وای. وای از موتور. وای از موتورسواران، كه هر کجای خیابان های مركز تهران باشید، پیوسته در اطرافتان می‌چرخند. بی رحم و بی ملاحظه. پیاده رو، خیابان یك طرفه، مسیر ویژه اتوبوس، چراغ قرمز. از صد جهت می آیند و هیچكس هم نمی‌تواند كاری بكند. هیچكس را به رسمیت نمی‌شناسند: بچه، پیر، زن، مرد، پیاده، سواره، شهروند، یا حتی پلیس. طوری رفتار می‌کنند که انگار قانون تنها برای چهارچرخ‌ها (ماشین‌ها) و بی‌چرخ‌ها (پیاده‌روها) است، و دو چرخ‌ها از قانون معاف‌اند.

یك راننده تاكسی می‌گفت آن‌قدر عصبانی است که می‌تواند موتورسواران را با دست هایش خفه كند. و شوخی هم نمی‌كرد. تاكسی های وسط شهر از صبح تا شب مورد تهدید موتورهای تهرانند. بخصوص كه بخاطر طرح ترافیك، اغلب ماشین های مركز شهر را تاكسی های زرد و سبز تشكیل می‌دهند و موتورها هم به خاطر اینکه طرح ترافیک شاملشان نیست در این منطقه از هر جا بیشترند.

واقعا چه می توان با ۳ میلیون موتورسیکلت تهران كرد تا از این هجوم و بی اخلاقی دسته جمعی دست بردارند. چطور می توان این آخرین بازمانده ها از دوران پیش از قانون را مهار كرد.

مساله این نیست كه درباره موتور قانونی وجود ندارد. موتور یك وسیله نقلیه قانونی است و برای سوار شدنش مجوز لازم است. پلیس برای صدور این مجوز باید مطمئن شود كه موتورسوار قانون را می داند. اما چه كسی میتواند اجرا شدن این قانون را در آینده امتحان بگیرد. برای تخلفات موتور سواران جریمه هست، ولی چه كسی می تواند قانون را درباره این چند میلیون قانون شكن اجرا كند. چند ده هزار نیروی اضافی لازم است تا پلیس بتواند موتورسواران را از راه جریمه مقید به قانون كند؟ چندهزار متر مكعب پاركینگ لازم است تا موتورهای متخلف نگه داری شوند؟ و چه تضمینی هست كه موتورسواران متخلف كه موتورهایشان ضبط شده به جای پرداختن جریمه، یك موتور جدید نخرنند؟

حتما پلیس راه های زیادی را بررسی كرده است. اما من پیشنهادی تازه برای پلیس زحمت‌كش دارم: از مردم كمك بگیرید.

میلیون ها نفر در این شهر موبایل هایی دارند كه می تواند عكس بگیرد. فرض كنید اگر پلیس یك سامانه ی مردمی راه بیندازد كه در آن هر شهروندی موتوری را دید كه قانون می شكند، از پلاك آن عكس بگیرد و از طریق یک نرم‌افزار موبایل به آسانی به این سامانه بفرستد. سامانه هم پس از اینكه مطمئن شد این تصاویر ساختگی نیستند، برای رانندگانشان جریمه صادر كند.

اما صدور جریمه فقط یک قدم است. جریمه‌هایی که موتورسواران می‌دانند هرگز پرداخت نخواهند کرد چه تضمینی خواهد بود برای اینکه دیگر تخلفشان را تکرار نکنند. (بسیاری از موتورسواران آن‌قدر جریمه‌ها را نمی‌پردازند تا روزی که به دلیلی موتورشان توقیف شود و پس از آن هم با توجه به مبلغ بالای هزینه‌ی پارکینگ و جریمه‌های انبوه‌شده که از قیمت خود موتور بالاتر می‌رود اصولاً از خیر آن می‌گذرند.)

شاید بتوان با تغییر شیوه‌ی سنتی پرداخت جریمه برای این مشکل هم راه حلی پیدا کرد. نخست آنکه جریمه‌ی موتور سیکلت‌ها باید برای گواهینامه‌ی راننده صادر شود، نه خود موتور سیکلت. چرا که جریمه‌های صادر شده برای موتوری که توقیف می‌شود و در انبارها می‌پوسد، هرگز مانع از تخلف‌های بعدی راننده‌ی آن سوار بر موتوری تازه نخواهد شد. دوم اینکه باید تغییری در شیوه‌ی سنتی پرداخت جریمه ایجاد شود. به این شکل که به هنگام صدور هر گواهینامه‌ی موتورسیکلت، مبلغ قابل توجهی مثلاً سه یا چهار میلیون تومان از صاحبان گواهی‌نامه گرفته شود تا در طول ده سالی که گواهینامه‌شان اعتبار دارد، هر بار که جریمه‌ای برای آنان صادر می‌شود، میزان جریمه از این مبلغ کسر شود.

ایده‌های متفاوتی می‌تواند برای پیداکردن راه حل مؤثر برای حل بحران موتورسواران در کلان‌شهرها مطرح شود. حالا که پلیس راهنمایی و رانندگی کشور مصمم شده است وضعیت رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور را سامان دهد و موفقیت‌های قابل توجهی نیز در این راه به دست آورده است (کاهش پیوسته‌ی آمار مرگ و میر جاده‌ای بسیار امیدوارکننده است)، و با توجه به آغاز به کار ریاست جدید پلیس، خوب است از مردم کمک بیشتری بگیرند. مثلاً چه اشکالی دارد نیروی انتظامی از شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن ایده‌ها و پیشنهادها مردم برای حل این مشکلات کمک بگیرد، و یا همان‌طور که بالاتر پیشنهاد کردم، از شهروندان نیز برای ثبت تخلفات و کمک به نیروهای زحمت‌کش راهنمایی و رانندگی یاری بگیرد.

در عصری که مفاهیمی مانند شهروند-خبرنگار ظهور کرده‌اند، می‌توان به مفهوم شهروند-پلیس نیز اندیشید.
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۳:۴۱:۳۹
یک بار تلویزیون با یه موتوری مصاحبه میکرد، بش گفت این همه خلاف میکنی نمی ترسی موتورتو توقیف کنن؟! گفت مهم نیست، گرفتن میرم یکی دیگه میخرم :
گواهش هم این همه موتوری که تو پارکینگ راهنمایی رانندگی خاک میخوره
هیچ کاری نمیشه کرد وقتی موتور سوار ترسی از قانون نداره
تنها راهش اینه هر موتور سواری که تخلف کرد جفت دستاشو قطع کنن دیگه نتونه موتور سوار شه (2989456) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۰۰:۲۸:۲۰
این موتورها تو پارکینگ تا مدتی خاک میخوره!
بعد از مدتی مناقصه برگزار میشه و همون خاک ها تبدیل به سرمایه میشه! :) (2991195) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۰:۴۲:۰۸
شما لطفا این نظرات گوهر بار رو واسه خودتون نگهدارین (3010481) (alef-11)
 
مجتبي
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۳:۵۴:۱۷
ماه عسل در سال 80 رفتيم سوريه.چند روز بعد كه برگشتيم تهران، احساس كردم دمشق يه فرقي با تهران داشت و يك آرامشي در اين شهر است كه در تهران نيست .اما به نتيجه اي نرسيدم تا اينكه در مقاله اي در جرايد خواندم "شهردار دمشق حريف موتورسواران نشده لذا در اين شهر هر گونه تردد با موتور ممنوع اعلام شده است".والسلام (2989496) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۴:۰۵:۱۷
راهنمایی ورانندگی متاسفانه چشمش رو به طور ناباورانه ای بر روی قانون شکنیهای موتورسواران بسته و نظاره گره رفتن روی اعصاب آنها بر روی روح وروان جامعه میباشند..موتورسواران تهران را با طرز راندن خود به دوران ماقبل تمدن برده اند...راهنمایی ورانندگی فقط خود را مامور نظم دهی به اتوموبیلها میداند ودیگر هیچ...متاسفم (2989536) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۴:۱۷:۰۴
راه حل خيلي ساده تر است. كافيه خون موتورسواراني كه قانون شكني ميكنند رو بذارن پاي خودشون، ديگه جرات خلاف نمي كنند.
مثلا اگر موتورسواري به خاطر رد شدن از چراغ قرمز تصادفي منجر به فوت كرد هيچ ديه اي دريافت نكنه و راننده خودرو نه تنها يك ساعت هم معطل نشه بلكه بتونه ادعاي خسارت هم بكنه. خدا رو شكر بيشتر چهارراهها هم دوربين دارند و مشخصه كه مقصر كيه.
قول ميدم خيلي زود درست ميشه. (2989576) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۵:۰۴:۵۲
چه پیشنهادهای میدهند این ملت! اول باید ریشه یابی کنیم که چرا اکثر موتورسوارها خلاف میکنند . یکی از دلایلش این است که کسی که خطر موتورسواری را به جان میخرد برای رهایی از ترافیک است، دوم خیلی ها به علت نداشتند نقدینگی کافی موتور سوار میشن، سوم وقتی برخی جاهای اداری و حکومتی مملکتو بی قانونی و سوء استفاده و رانت و برداشته چه انتظاری از موتورسوارها دارین که قانون مند باشند، مابقی دلایل در حوصله این مختصر نمی گنجد لطفاً یک تنه به قاضی نروید عزیزان. (2989724) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۷:۴۹:۳۷
اونوقت پرفسور چون همه جا بی قانونی است موتورسوارها هم باید بی قانونی کنند ، افرین به این استدلال. (2990215) (alef-11)
 
ریشه یاب
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۸:۲۸:۴۴
اینم ریشه یابی..... یی قانونی.!! (2990313) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۵:۰۶:۰۸
پلاک اکثر موتورها در نزدیک بازار تهران قابل خواندن نیست. موتور سواران با گل و رنگ و زنجیر و ترک بند پلاکهایشان را می پوشانند.
بین تخلف رانندگی ساده و تخلف خطرناک برای جان دیگران باید در قانون تفاوت ایجاد شود.
تخلفی که برای دیگران خطرناک است باید یک جرم تلقی شود. (2989732) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۵:۰۶:۳۱
بیشتر خلافها و زورگیریها و سرقتها و ... با همین وسیله نقلیه یعنی موتور است.
نیروی انتظامی باید فکری بحالش بکند. (2989733) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۵:۲۲:۰۳
حوالی میدان منیریه زندگی می کنم هر روز مجبوریم از لابلای موتور سیکلتهایی که در پیاده رو پارک کرده و یا در حال حرکتند عبور کنیم.یکبار به یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی حاضر در محل گفتم چرا اقدامی نمی کنید ؟ گفت پارک در پیاده رو به ما مربوط نمی شود باید به شهرداری زنگ بزنید تا بعنوان سدمعبر اقدام کنند.به شهرداری زنگ زدیم گفتند باید از مغازه ای که سد معبر کرده شکایت کنی و شماره پلاکش رو بدی تا اقدام کنیم. هرچه گفتم که این یک مسئله عمومی است جنبه شخصی نداره از طرفی یکی دوتا هم نیستند، اما نتیجه نداد. اینقدر موتور گذاشتن که نمیشه براحتی تردد کرد. هیچ متولی مشخصی هم نداره. روزی 20 تا 30 دستگاه موتور رو که کلاه ندارند می گیرند ولی به موتوری که وسط پیاده رو پارک کرده کاری ندارند.!!! دیگه موتور حکم عابر رو پیدا کرده هرجا دلش بخواد میره. البته ناگفته نماند یک حس ترحمی هم نسبت به این قشر وجود داره که نمیذاره قانون با شدت اعمال بشه. (2989777) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۷:۱۴:۴۸
چند رهکار فکر کنم کمک کنه
1-تبدیل همه موتورهای بنزینی به برقی با سرعت محدود
2- دادن گواهینامه بعد از تسویه خلافی
3- فروش موتور با مجوز راهنمایی و رانندگی
4- نصب ردیاب و GPS بر روی موتور جهت اثبات خلاف (2990118) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۷:۵۵:۰۳
پشت چراغ قرمز چهارراه سیروس رسیدم ( از طرف میدان بهارستان) هنوز 4 ثانیه مانده بود چراغ زرد بشه و چون تقریباً اتومبیل آخری بودم رد شدم ناگهان موتورهای منتظر پشت چراغ قرمز خیابان بغلی حمله کردند و من نتونستم تا چراغ قرمز برای لاین ما از چهارراه رد بشم و سط چهارراه موندم و مامور محترم راهنمائی و رانندگی جلومو گرفت و ... بقیه قضایا
واقعاً باید یه فکر اساسی برای این موتور سوارها بشه (2990224) (alef-11)
 
سربازراهور
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۸:۴۰:۰۶
من کسی هستم که دوران خدمت سربازیم رو در پلیس راهور یکی از مناطق تهران گذراندم و باید به شما بگم که یکی از سخت ترین روز های خدمتی من ودیگر هم خدمتیام این بود که تو طرح موتورگیری شرکت کنیم و برای این کار چند نفر می شدیم تا بتوانیم از پس یه موتور سیکلت سوار بر بیام به خاطر اینکه تا اونا مارو میدیدن یا برمیگشتند و خیابان رو به صورت خلاف طی می کردند ویا اینکه سرعت خود رو بالا می بردندو به سمت ما میامدن تا ما بترسیم وبریم کنار و خیلی از مواقع منجر به برخورد موتور با مامور هم می شد و موارد تهدید شدن ما ازسوی آنها هم زیاد اتفاق می افتاد وهیچ کس هم نبود که از ما حمایت کنه نه از مردم و نه از فرمانده هامون این حکایت زمانی که ما مامور خطوط ویژه(BRT) هم بودیم وباید مانع عبور موتورسیکلت می شدیم هم به دفعات تکرار می شد وچون موتورسیکلت یک وسیله تقریبا بی هویتیه(به دلیل اینکه اکثرموتورسیکلت ها دارای پلاک مخدوش هستند) .... (2990341) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۹:۰۶:۲۷
در این شرایط نابسامان اقتصادی ، جامعۀ ما با انبوه موتور سیکلت های زهوار-دررفته ای روبروست که از بانگ خروس تا بوق سگ ، به مسافرکشی!!!!، حمل بار!!!! های بسیارحجیم و انتقال خانوادۀ چهار و حتی پنج !!!! نفری خودشون مشغولند ، ......... در کنار پورشه های چند میلیارد تومانی با سرنشینان آنچنانی که از شکل و شمایلشون گرفته تا صدای اگزوزشون ، به رخ بیننده و شنونده کشیده میشه ؛
کی ، کجا ، چگونه ، با چه ابزاری و.... ، میتونه متمردین و خلافکاران چنین لایه ای از اجتماع را براه بیاورد ؟!؟!؟!؟!؟ (2990410) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۹:۴۶:۱۷
همه این افراد که علیه موتودسواران نوشته اند به طور حتم خودشان موتور سوار نیستند
شما چند روز سوار متور سیکلت بشوید ببینید میتونید از پیاده رو حرکت نکنید
مبتونید گاها از چراغ قرمز رد نشید
میتونید لابلای ماشینها حرکت نکنید
میتونید هر جا که جای پارک بود پارک نکنید
اشتباه شما این است فکر میکنید موتورسواران موتور سوار از مادر زاییده شده اند
این طور نیست
موتور سواران همان ماشین سواران دیروز و شاید فردا هستند
اکثر انها خودشان خودررو دارندوبه جهت ناچاری موتور سوارند
نفس موتور سواری این خلافها را باعث میشود چون این وسیله به علت کوچکی چابکی و مانور حرکتی که دارد قابلیت این خلافها را دارد
ماشین سوارها هم اگر بتوانند همه این خلافها را انجام میدهند
من خودم هم ماشین دارم هم موتور ولی با ماشین خیلی راحت تر هستم مخصوصا در مرکز شهر توجه پلیس بیشتر به موتور سواران است تا ماشینها
همه انها که ماشین دارند بگویند در عمر ماشین سواریشان چند بار پلیس از انها مدارک حواسته و موتور سوارها هم بگویند
واقعا جدای طرح ترافیک حرکت با ماشین در شهر راحت تر از موتور استمن خودم 30 سال موتور سوار بوده ام هستند متور سواران بسیاری که خیلی خوب به قوانین احترام میگزارند (2990478) (alef-11)
 
انور
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۲۰:۰۸:۱۵
اینا اکثرا آدم های شری هستن. حتی بچه های وظیفه که در راهنمایی و رانندگی خدمت می کنند رو تهدید می کنند و شده با اونا درگیر شدن و یا سنگ انداختن (دوستی تعریف می کرد) اگه قرار باشه از اینا عکس گرفته بشه هر روز 20-30 نفر از اون آدم های قشر بی دفاع کتک می خورن و شاید کارشون به بیمارستان هم کشیده بشه! (2990531) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۲۲:۳۹:۵۴
راه حل
به جای موتورهای درپیت ارزان قیمت کم کیفیت چینی و ایرانی موتورهای باکیفیت ژاپنی رو به مردم بدین سوارشن با اقساط کم بهره و بلند مدت
دلیلشم اینه توی سطح شهر کسانی که موتورهای گرون قیمت دارن هم قوانین رو بهتر رعایت میکنن هم بیشتر مواظب وسیله نقلیه شون هستن (2990850) (alef-11)
 
انصاری
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۰۱:۰۷:۰۸
درد دل یک موتور سوار (حتما بخونین تجربیات شخصی خودمه)

من یه موتور سوارم
کارمند هستم و به علت درآمد کم تنها وسیله نقلیه من و خانواده ام همین موتور هوندا طرح ژاپن تولید ایرانه
کاملا بی کیفیت - خشک - ضمخت - بد فرمون - بدبار - و بد قلق
ولی وقتی مادر نیست باید با زن بابا ساخت
من خودم کلاه کاسکت میذارم و تمام قوانین راهنمایی و رانندگی رو رعایت می کنم
ویراژ نمیدم و با رانندگی بد و حرکات نمایشی جون خودم و دیگران رو بخطر نمی اندازم

روی سخن من با شما ماشین داران و ماشین سوارانه:

چندتا از شماها وقتی دارین از پارکینگ میایین تو خیابون و کوچه دقت می کنید؟
چند نفرتون هنگام رفتن تو پارک و اومدن بیرون راهنما می زنید؟
چند نفرتون هنگام گردش به چپ و راست راهنما می زنید؟
چند نفرتون وقتی یه موتور داره تو لاین اتوبان یا خیابون با سرعت مناسب وقانونی میونه .... پشت سرش نمی رین و بووووووق نمی زنین؟؟
چندتاتون با شیرجه رفتن برای یه مسافر موتوری بنده خدا رو تو جوب و جدول و شمشاد و قرنیز و ماشینهای پارک شده فرو نمی کنید؟
چند نفرتون وقتی یه موتوری تو اتوبان داره میره از لاین سرعت با نهایت سرعت گردش به راست نمی کنید و با سبقت و پیچیدن جلوی موتوری به سمت خروجی اتوبان شیرجه نمی زنید؟
چند نفرتون پراغ استپ ماشینتون سالمه وقتی ترمز ناگهانی می کنین پشت سری متوجه میشه؟؟
چند نفرتون ترمز ماشینهاتون سالمه وقتی پشت سر یه موتوری ایستاده پشت چراغ راهنمایی ترمز می کنین موتوری رو له نمی کنید و ترمزتون سر موقع عمل میکنه؟
چند نفرتون نصفه شب هنگام تردد تو کوچه و خیابون با دیدن یه موتوری نور بالا نمی زنید و اون بنده خدا رو کور و نابینا نمی کنید؟
چند نفرتون هنگام پیاده کردن مسافر یهو نمی پیچید و در رو باز نمی کنید و موتوری رو تو در ماشین پرس نمی کنید؟
چند نفرتون هنگام پیاده شدن از ماشین سمت راننده یهود در رو باز نمی کنین و یه متر به عرض ماشینتون اضافه نمی کنین/.
چند نفرتون وقتی دارین خاک و مصالح و شن و کود و نخاله و... رو با نیسان و وانت و پراید و لندروز و مینی بوس و... حمل میکنین روی اونو با نایلون یا برزنت می چوشونین و موتوری پشت سرتون رو کور نمی کنین
چند نفرتون از اگزوز ماشن و مینی بوس و اتوبوس و تریلی و... دود بیرون نمی دین و حلق موتوری پشت سری تون رو خفه نمی کنین
چند نفرتون هنگام شستن شیشه جلو و عقب با آبپاش نازل و خروجی آب رو تنظیم می کنین و هیکل موتوری پشت سری یا بغل دستی رو خیس نمی کنین
چند نفرتون هنگام بارندگی عمدا تو چاله چوله نمی اندازین و موتوری پشت سری یا بغل دستی رو خیس نمی کنین
چند نفرتون رو ماشیناتون گلجمع ن و شل گیر و برف جمع کن و بارونگیر و گبل پخش کن و... دارین و هنگام برف و بارون و.... موتوری پشت سری یا بغل دستیتون رو مورد لطف قرار نمی دین؟
چند نفرتون وقتی یه موتوری با خانواده می بینین نمی پیچین جلوش و حالشو نمیگیرین و هرهر به ریشش و هیکلش نمی خندین و زن و بچه اش رو تا سرحد مرگ نمی ترسونین؟؟

منم و یه هنوندا قارقارک و ماهی 530 هزار تومن حقوق و یه تهران برزگ
چند نفرتون منو می بینین و من و وسیله ارزون قیمت و بی کیفیتم رو با ارزش می بینین و برای جون من ارش و اعتبار قایلییین؟؟


سه بار زدین بهم در رفتین
دنده ام رو شکستین
زانوم رو خورد کردین
دستم رو شکستین
یه بار تو زین الدین 65 تا میرفتم تو لاین سه با 120 تا کوبیدین تو عقب موتورم پرتم کردین و در رفتین دو ماه زجر کشیدم کسی چیزی ندیده بود
یه بار تو 196 تهرانپارس پلوس ماشینتون در رفت وسط سرعت در واز کردین من رو کبیدین تو جدولها دنده ام رو شکستی در رفتین من موندم و درد دنده و ست
یه بارم دنده عقب خلاف اومدین تو خیابون یه طرفه تو نیرو دریایی که از پلیس در رین از پلو من و موتورم رو کوبیدین زمین اومدین رو جفتمون هردوتامون رو طخمی کردین و در رفتین


آهای اونایی که ماشین دارین
کل اتکای ما رو دوتا چرخ باریکه
تمام سطح اتکای ما با زمین چند سانته
چقدر غرور و خودبینی آخه؟؟ (2991280) (alef-11)
 
قالیباف
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۰۸:۲۳:۴۳
فقط سردارطلایی فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران تونست این موتورسوارهای .....را تا حدودی رام کنه.الان هم اگرنیروی انتظامی بخواد میتونه منتهی ن.... (2991618) (alef-11)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۱۰:۰۸:۰۰
نیروی انتظامی با موتورسواران مماشات میکنه. یه وقتی یک موتورسوار اگر کاسکت نداشته باشه ، سر جهار راه میگیرنش و موتورشو توقیف می کنن اما هرگز نیروی انتظامی با این چیزی که در تصویر این گزارش امده، برخورد نمیکنه. به نظر من باید طی یک ماه به همه موتورسوا ها اخطار بدهند که در صورت چنین تخلفاتی و اخلال در امر ترافیک، موتور مصادره میشود. به نظر من اگر یک موتور سوار کلاه ایمنی بر سر نداشته باشد، فقط دارد به خودش و زن و بچه اش ظلم می کند اما موتور سواری که نظم ترافیکی را به کارهای وحشیانه خود به هم میزند، دارد به جامعه ظلم می کند و باید جرمش بسیار سنگین تر باشد.
موتور موتور سوار متخلف باید مصادره شود. (2991804) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۲:۲۷:۵۰
راه بسیار ساده ای داره. طی دو یا سه سال تمام موتورهار دو چرخ د تمام کشور موظف به تغییر یه موتور دارای چرخ سوم (sidecar) گردند. دیگر از ویراژ دادن، زور گیری با موتور تند رو، و بسیاری از خلافها خبری نخواهد بود و خانواده آن فرد محترم موتور سوار به نحو معقولی جای نشستن پیدا می کند.
ضمن آنکه تا رسیدن به زمان معهود از تولید موتورهای با شتاب بالا و سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت جلوگیری شود و بیشتر بسوی موتور وسپا یا نوع هندی آن باجاج که ایمنی بیشتر و مصرف و صدای بسیار کمتری دارد حرکت شود (3001044) (alef-11)
 
محمد
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۲۱:۳۴:۲۰
شما بچه پول دارا 10تا ماشین تو خانه دارین ما موتور سوارای بد بخت باید چه کار کنیم از نداری تازه من یه مشکل دیگه دارم یه نوع مشکل عصبی که مداوا نمیشه به خاطر همین نمیتونم ماشین برونم.حالا با این حرفاتون میخواین بگین ماشین سوارا خلاف نمیکنن تورو خدا چش نخورین یه وقت (3968241) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.