نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 416203
خداحافظی پراید و پژو 405 از بازار خودرو؛ از رویا تا واقعیت
بخش اقتصادی الف، ۱ آذر ۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۱
خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵ در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات سایپا و ایران خودرو این روز‌ها بُرنده تر شده است و آمار تصادفات ناشی از عدم کیفیت این خودرو‌ها اهمیت حذف آن از خطوط تولید را دوچندان می کند.

به گزارش خانه ملت،هفته گذشته"بهروز ریاحی" مشاور عالی وزیر صنعت، با اشاره به مشکلات کیفی دو خودروی "پراید" و "پژو ۴۰۵ "اظهار کرد که تا پایان سال ۹۵، این خودروها از خط تولید خارج می‌شوند و پس از آن بازار گمانه زنی ها برای خودروهای جایگزین آن داغ شد،که آیا یک مدل از خودروهای کنونی با کاهش قیمت جایگزین آن می شود یا خودروی جدیدی در خط تولید قرار گرفته و جایگزین دو خودروی مذکور می شود.

براساس استراتژی صنعت خودروی کشور،خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید با همان پایه قیمتی جایگزین آنها شوند و در مسیر تحقق این استراتژی، "پراید" و"پژو ۴۰۵ "دو گزینه ارجح هستند.

چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

خروج "پراید" و "پژو ۴۰۵ "از خط تولید تا پایان سال ۹۵، در حالی مطرح است که این دو خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند و ظاهرا خودروسازان برای توقف تولید این دو محصول تاکنون سرعت به خرج نداده‌اند.

خداحافظی با این دو خودرو در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات "سایپا" و "ایران خودرو" این روز‌ها بُرنده تر شده است و آمار تصادفات ناشی از عدم کیفیت این خودرو‌ها اهمیت حذف آن از خطوط تولید را دوچندان می کند،درهمین راستا در گفت وگویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی،اهمیت حذف دو خودروی مذکور و جایگزین خودرو با همان پایه قیمتی "پژو 405 "و "پراید" را جویا شدیم، که به شرح زیر است:

باستانی:برنامه خودروسازان برای ساخت خودروهای جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ بررسی می شود
سعید باستانی با اشاره به خروج دو خوردوی "پراید" و "پژو  ۴۰۵ "تا پایان سال ۹۵ از خط تولید،گفت:حذف خودروهای قدیمی و توقف تولید خودروهای از رده گذشته مصوبه مجلس است و مجلس از چنین اقدامی استقبال می کند،اما باید خودرویی جایگزین خودروهای قدیمی شود که از لحاظ کیفی،وضعیت استاندارد،میزان مصرف و فناوری روز به مراتب بسیار بهتر از تولیدات گذشته باشد.

اشباع بازار از خودروهای چینی درصورت عدم ساخت خودروهای ارزان قیمت داخلی
نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور باید پویا و در گردش باشد،افزود:بسیاری از مردم به دنبال خرید خودرو با پایه قیمت "پراید" و "پژو" هستند،بنابراین باید خودروسازان خودروهایی با پایه قیمتی این خودروها تولید کنند،درغیر اینصورت خودروهای چینی بازار را اشباع کرده و جایگزین خودروسازهای داخلی می شوند.

سایپا خودروهای جدیدی با پایه قیمتی پژو و پراید درخط تولید دارد
باستانی با اشاره به اینکه سایپا خودروهای جدیدی با پایه قیمتی پژو و پراید درخط تولید دارد،ادامه داد:"ایران خودرو "تاکنون خودروی جدیدی با حدود قیمتی پراید و پژو ارائه نکرده و تمامی خودروهای تولیدی جدید این شرکت با قیمت های بالا در خط تولید است.

وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درهفته آینده برنامه خودروسازان برای ساخت خودروهای جایگزین پراید و پژو را پیگیری می کند،یادآور شد:توقف تولید پراید،تیبا و پژو 405 و سایر خودروهای از رده خارج در میان مدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتراز 35 میلیون تومان است که سایپا و ایران‌خودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزین آنها کنند،همان طور که قبل از توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو،پراید سایپا در  محدوده قیمتی پیکان،جایگزین شد.

تاکید برلزوم گسترش R&D برای تولید خودروهای ارزان قیمت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،باتاکید برلزوم گسترش R&D برای تولید خودروهای ارزان قیمت،تصریح کرد:باید R&D خودروها تغییر پیدا کند و از تکنولوژی مدرن برای تولید خودروهای جدید استفاده شود، تا هزینه های سربار کاهش یافته و کیفیت خودروها افزایش یابد.

فولادگر:فناوری تولید پراید و پژو ۴۰۵ متعلق به چند دهه پیش است/ خودروهای جدید جایگزین شوند

حمیدرضا فولادگر با اشاره به خروج دوخوردوی "پراید"و"پژو  ۴۰۵" تا پایان سال ۹۵ از خط تولید،گفت:از آنجاکه تا پایان سال جاری زمان کمی باقی مانده است،باید خودروهایی باکلاس قیمتی پراید و پژو 405 جایگزین آنها شود و خودروسازان در قراردادهای جدید خودرویی با پایه قیمتی مناسب جایگزین این دو خودرو کنند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه با توقف تولید پیکان خودروی پراید باهمان پایه قیمتی جایگزین "پیکان" شد،افزود: فناوری تولید" پراید" و" پژو 405 " متعلق به چند دهه پیش از این بوده که با فناوری روز همسو نیست و حذف آنها از خط تولید باید پیش از این صورت می گرفت.

خودروهای جدیدی با پایه قیمتی پراید و پژو جایگزین آنها می شود
فولادگر،ادامه داد:در اواخر دهه 80 در قرارداد منعقده بین سایپا و رنو مقرر شد که خودروی تندر90 باید با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد،اما با تغییر دولت،نوسانات شدید نرخ ارز و صعودی شدن قیمت‌ها،قیمت این خودرو نیز با شرایط تورمی آن زمان افزایش یافت و این خودرو نتوانست جایگزینی برای پراید یا پژو 405 شود.

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای تولیدی کنونی کاهش نمی یابد،بلکه خودروهای جدیدی با پایه قیمتی پراید و پژو جایگزین آنها می شود،یادآور شد:قطعا با سرعت گرفتن تولید و استقبال مصرف‌کننده از مدل‌های جدید،مدل قدیمی پراید زود‌تر از تولید خارج می‌شود و درهمین راستا امکانات برای ارتقای تولید خودرو با رفع تحریم خودروی ایران بیش از گذشته فراهم شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه  درکیفیت،قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش خودروها باید بهینه سازی صورت گیرد،تصریح کرد:قیمت خودروهای داخلی درحال حاضر براساس عرضه و تقاضا و یا قیمت گذاری منحصرا دولتی تعیین نمی شود، و این روند تعیین قیمت با اجرای اصل 44 باید به سمت تعیین قیمت با عرضه و تقاضا حرکت کند.

سبحانی فر:خودروسازان پیش از حذف پراید وپژو ۴۰۵ باید فکری برای جایگزین آنها کنند

رمضانعلی سبحانی فر بااشاره به خروج دوخوردوی "پراید"و"پژو  ۴۰۵"تاپایان سال ۹۵ ازخط تولید گفت: فناوری خودروهایی همانند پراید و پژو از رده خارج بوده  و مهندسی آن مربوط به دهه گذشته است و تنها عامل روی آوردن مردم به خرید خودروهایی چون پراید نداشتن پول بیشتر برای خودروی بهتر است، که متاسفانه مسئولان استقبال مردم از خرید پراید و سایر خودروهای اینچنینی را به مثابه کیفیت آن می گذارند.

نماینده مردم سبزوار و جوین در مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودروی ملی، افزود: همزمان با برداشتن موانع و تحریم ها و انعقاد قراردادهای جدید؛خودروسازی ملی باید در راستای جلب مشتری بیشتر اقدام به بهبود کیفیت‌ها کند.

سایپا و ایران‌ خودرو پیش از حذف پراید و 405 باید فکری برای جایگزین آنها کنند

سبحانی فر با بیان اینکه ارتقای کیفیت خودروی ملی به طور حتم رضایتمندی مشتری را موجب می شود، ادامه داد: خودروسازی های ملیباید بدانند که در صورت ارتقای کیفیت محصولات خود به بازار خارجی راه یافته و به ارزآوری برای کشور منجر می شوند و اندیشیدن به کیفیت خودرو به طور حتم در خصوص کمیت آن نیز چاره ساز خواهد بود.

وی باتاکید براینکه سایپا و ایران‌ خودرو پیش ازحذف پراید و پژو 405 باید فکری برای جایگزین آنها کنند،یادآور شد: صنعت خودروسازی توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان نیز خودروهایی در کلاس قیمتی ارزان برای عرضه به طبقات متوسط و ضعیف درآمدی تولید می‌کنند، در غیر اینصورت خودروسازان بازار داخلی را از دست داده و خودرهای چینی بازار را اشباع می کنند.

ضرورت تحول در ساختار خودروسازی کشور

سبحانی فر با بیان اینکه نیاز امروز خودروسازان کشور تحقیق و توسعه است،افزود:برای تامین نظر مشتریان و افزایش کیفیت خودروهای داخلی صنایع خودروسازی باید بخش‌های کنترل کیفیت خود را به نحوی به تجهیزات و فنآوری‌های مدرن ارتقا دهند تا مردم فکر خریدن خودروی خارجی را از سر بیرون کنند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:تا زمانی که ساختار صنعت خودرویی کشور متحول نشود، مشکل هزینه های سربار و هزینه های تمام شده بالای خودروهای ایرانی و تولید بی‌کیفیت آنها حل شدنی نیست.

مقدسی مطرح کرد:الزام خودروسازان به تولید خودروهای ارزانقیمت باکیفیت برای جایگزینی پراید و پژو

سیدمهدی مقدسی بااشاره به خروج دوخوردوی "پراید"و"پژو  ۴۰۵"تاپایان سال ۹۵ ازخط تولید،گفت:متاسفانه حجم زیادی ازتلفات جاده ای به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی همانند پراید و پژو است و درهمین راستا خودروسازان باید درافزایش کیفیت و کاهش قیمت بطورهمزمان اقدام کنند،البته بازدیدهای میدانی برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از خودروسازی ها نویدبخش این است که خودروهایی با پایه قیمتی مناسب و کیفیت و آپشن های جدید روانه بازار می شود.

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه هدف قراردادهای جوینت ویچر باید انتقال تکنولوژی و افزایش ارتقای فنی باشد،افزود:صادرات 30 درصدی خودروهای تولیدی که توسط شریک خارجی باید تحقق یابد،ازجمله اقدامات مهم در عرصه خودرویی است که می تواند شرایط بازاریابی را برای خودروسازان ایرانی تسهیل کند.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت مستمر قراردادهای خودرویی را رصد می کند

مقدسی با تاکید براینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت مستمر قراردادهای خودرویی را رصد می کند،ادامه داد:مشکل اصلی و اساسی صنعت خودرو کیفیت است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها با مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و شرکت های خودروسازی دراین خصوص نشست تشکیل داده و کیفیت پایین خودروها را متذکر شده که امیدواریم در قراردادهای جدید رفع شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای افزایش کیفیت خودرو توجه و استفاده از ظرفیت دانشگاهاه ها در کنار فعالیت های صنعتی است،یادآور شد:متاسفانه درایران به ویژه صنایع خودرویی R&D معنایی نداشته و با جدیت به آن پرداخته نمی شود است،دربسیاری از کشورهای صنعتی دنیا حداقل 40 درصد پرسنل آنها در تحقیق و توسعه فعالیت می کنند و بیش از 10 درصد فروش خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند.

تحقیق و توسعه مقدمه ای برای افزایش کیفیت خودروها است

مقدسی باتاکید براینکه تحقیق و توسعه مقدمه ای برای افزایش کیفیت خودروها است،افزود:تا زمانی که صنایع ازجمله صنعت خودرو به تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه ها روی نیاورند،نه تنها به کیفیت آنها افزوده نشده بلکه از کیفیتشان کاسته می شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،در پایان با اشاره به اهمیت و جایگاه  صنعت خودرو سازی به عنوان یک صنعت استراتژیک درکشور،برتوجه هرچه بیشتر مسئولان به این صنعت و تاثیرات آن  بر دیگر صنایع تاکید کرد.

در پایان لازم به ذکر است که برای اینکه مدل‌های جدید جایگزین پراید و پژو 405 شده و مدل های قدیمی منسوخ شود،باید سرعت خط تولید محصولات جدید را بیشتر کرد،همانگونه که برای حذف "پیکان،" تولید "پراید" افزایش فراوانی یافت./
 
کلمات کلیدی : پراید+پژو 405
 
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۷:۱۱:۴۹
من فکر میکنم خداحافظی با این دو ناخودرو فعلا یک رویا باشد (4025547) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۹:۲۶:۱۹
با این مدیران فعلی، بله رویاست. (4025731) (alef-13)
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۳:۵۸:۴۴
گیرم که خداحافظی کردیم؟ چی جایگزینش میکنند؟ هر وقت خودروی با کیفیت ولی ارزان و مناسب حال اقشار کم درامد جایگزین شد اون وقت خداحافظی می کنیم. من خودروساز نیستم ولی بهتر است چشمهایمان را باز کنیم و منصف باشیم. حقیقتا کیفیت 405 با توجه به تغییراتی که اعمال کرده اند اگر بالاتر نرفته باشد کمتر هم نشده. و حتی پراید. این همه غر و تخریب برای چیست؟ برای داغ شدن بازار خودروهای چینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برگردید به سال 82 و 83 و ببینید چه کسی دستور بالا بردن تیراژ خودرو را صادر کرد و منجر به کاهش کیفیت شد. از روی هوا حرف نزنید لطفا. من پول ندارم ماشین مدل بالا بخرم. اما توقع دارم تنوع تولید به گونه ای باشد که بتونم با درامد اندکم ماشین مناسب سوار بشم. (4026173) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۹:۱۹:۳۴
چه دلیل دارد همه خودرو داشته باشند. (4029487) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۷:۲۱:۴۱
"بسیاری از مردم به دنبال خرید خودرو با پایه قیمت "پراید" و "پژو" هستند"

بدبختی ما هم همینه که بسیاری از مردم حاضرن یک پنجم قیمت یه خونه 60 متری رو بدن و یک قوطی حلبی چهار چرخ بخرن. تا وقتی انتظارات مردم در این حد پایین باشه خودروسازها هم نهایت سو استفاده رو می کنن. 20 میلیون تومان اون هم برای بی کیفیت ترین خودروی جهان برای کشوری که پایه حقوقی در اون 812 هزار تومان تعریف شده مبلغ بسیار بسیار نامعقول و زیادیه. یا باید پایه حقوقی اصلاح بشه یا قیمت خودروها یک سوم چون الان پرداختی اکثر کارمندها و کارگرها یک سوم خط فقره. حتی اگر برابر بود هم پس اندازی برای خرید خودرو باقی نمی موند. (4025568) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۷:۴۷:۰۸
یک ده سازی تا تحقق این آرزو فاصله هست. (4025592) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۷:۴۷:۴۷
مافیای خودروسازی رو دست کم گرفتی !!!

دارن محصول 30 سال پیش رو به مردم میدن اونم با کیفیتی کمتر از 30 سال پیش !!!

حتی پول برای قالب های جدید نمیدن و قالب های چند سال قبل هنوز دارن تولید میکنن طوری که درهای خودرو دیگه هیچ رقمه هم باد بدنه نمیشه .. (4025594) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۱۰:۰۸
چیزی که در محاسبات مجلس و دولت ارزش نداره جون مردم و محیط زیست و بحرانهای اجتماعی ناشی از تصادفاته و نگرانی انها پیداکردن جایگزین قیمیتی برای دو فرغونساز بی مسئولیت می باشد (4025619) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۱۸:۰۵
دوستان بهتر ازین خودرو پژو ۴۰۵ با این قیمت در بازار گزینه دیگری هست
شاید جنس بنجل چینی!!!!!!!
قرار بود ال۹۰ جای کزین پیکان شود
ایا شد
تجربه نشان میدهد اگر این هم قطع شود ملت باید موتور برقی سوار شود (4025633) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۸:۱۴:۰۶
405که حالا داره موتور 206 روش میزاره مگه چه مشکلی داره من تازه ثبت نام کردم و هنوز تحویل نگرفتم . (4026447) (alef-11)
 
ممل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۲۸:۱۷
ما هنوز با پیکان نتونستیم خدا حافظی کنیم پیکان وانت رو میگم ها بعد هم که خبر دارید مدیر عامل فر هیخته یک ازاین خود رو سازی ها کشف کرده هیچ ماشینی با پراید و پژو توان رقابت نداره.
با این دانشمندایی که ما تو خودرو سازی داریم تاوقت که جاده تو دنیا منسوخ نشه اینها پیکان میزنن به جان ممل (4025645) (alef-11)
 
مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۲۸:۴۲
بازی با جان مردم، رویا یا واقعیت (4025646) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۰:۳۵:۴۸
مهم اين است كه خودرو سازان وطني با بالا بردن كيفيت ،به فكر جان من نوعي كم پول و كم در آمد
باشند ! بله برادر ! به فكر جان من نوعي كه قادر نيستم لنكروز بخرم (! ) ، اما اگر اين خودرو سازان به فكر درآمد بيشتر و به فكر جيب مبارك خودشان باشند ، خب ديگه چه فرق ميكنه قربونتم !
باز هم چيزي توليد خواهند كرد در فرم و شكل و شمايل ديگر ، اما ... اما در واقع همان پرايد و ٤٠٥ سابق ، منتها به شكل و قيافه اي ديگر و حالا خدا عالمه شايد هم به قيمت بيشتر !! .. بله ؟ !! (4026714) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۰:۱۰:۲۰
الودگی هوا مال همین خودروهای 10 20 سال پیش تعرفه واردات رو ازاد کنید که ملت مجبور نباشه ماشین 20 سال پیش رو به قیمت نو بخره ! (4025790) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۲:۰۵:۴۶
فقط يك روياست ،
اين حرف فقط در صورتي صحت خواهد داشت كه ابتدا ، جانشين آنها با همين قيمت (نه دوبرابر گرانتر) معرفي شود ، بعد صحبت از نو شدن خط توليد كنيم ،
وگرنه معرفي گزينه هفتاد ميليوني و مجبور كردن مردم به خريد آن با هيچ منطقي جور در نمي آيد . (4025959) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۲:۳۱:۰۷
اگر واردات خودور را آزاد نمي كنيد ، حداقل ساخت آن را آزاد كنيد ،
شركت انحصاري ، محصول انحصاري ، توليد لوازم يدكي و قطعات خط توليد انحصاري ، واقعا چرا ؟
چرا در همه رشته ها بهترين دانشگاهها ، اساتيد و دانشجويان را داريم اما بدترين محصولات را توليد مي كنيم ؟
چرا در كشوري كه سابقه تاريخ چندهزارساله در توليد ساختمانها ، راهها ، پل ها ، مساجد و شهرهاي باشكوه دارد ، امروز به اين وضع افتاده ايم ؟ (4026004) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۳:۴۶:۳۲
یکی از اشتباهات دولت گذشته و شای بسیاری از ما معتقدم بودیم/سیاست شوک درمانی است/یعنی یهو همه چیز به قیمت واقعی بازار ازاد و نرخ کشورهای همسایه که از سیستم ازد برخودارند مثل ترکیه برسانیم! ولی شوک درمانی موفقیتی نداشته تاکنون.
اما هزارن مولفه در یک سیستم اقتصادی موثر است. قیمت کالاهی مصرفی که د رکنترل دولت-بخش عمومی است مثل سوخت و برق و گاز و عوارض و مالیات... از طرفی مزد پرسنل و مستخدمین اهعم دولتی و غیردولتی، همچنی نرخ بهای خدمات و الای تولیدی. اگر همه اینها به صورت جامع رسیدگی نشود و مثلا معدودی مولفه مثل نرخ حامل انرزی (بنزین، برق،گاز) ازدسازی شود ولی مزد پرسنل و مستخدمین افازیش نیابد، موجب کاهش شدید قدرت خرید میشود. هماهنگی و متعادل کردن این تغیرات شدید و ناگهانی توسط مدیران و کارفرماین و مردم بسیار دشوار است. این وظیفه کلان حاکمیت-دولت است که با احاطه ای بر بر کلیت کشور دارد، مولفه ها/پارمترها به درستی تنظیم و میزان متغیرها براورد و انجام دهد. کمبود دانش و کارشناسی و سومدیریت یا خدای نکرده شیطنت و فساد در این روند، فاجعه ببار میارود. (4026311) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۳:۲۰:۵۸
آقای جهانگیری باید همان فشاری را که برای پیکان به خرج دادند برای این دو خودرو اعمال کنند و این دفعه هم متنی برای آنها بنویسند. (4026104) (alef-11)
 
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۰:۵۵:۱۲
نه که تکنولوژی سمند و پرشیا برای سال 2016 است
یا نیسان آی که فکر کنم برای 40 سال پیش باشه که حتی بدون کوچکترین تغییری داره همچنان تولید میشه
یا مزدا وانت که جدیدا شده کارا با موتور آردی )البته اگه اشتباه نکنم)
کلا صنعت خودرو سازی ما چون رقابت نداره نیاز به تغییر نداره و احساس به تغییر هم نمیبینه
وانت درست کرده با بدنه پژو 405 با جلو پنجره و کاپوت پرشیا با موتور قدیمی پیکان
و سیستم تعلیق وانت پیکان اینم شد از نوآوری صنعت خودرو کشور ما دیگه از رنو پی کی و پیکان پژویی و پژو RD حرف نزنیم بهتره (4026235) (alef-11)
 
Arash
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۷:۵۲:۵۸
با سلام
احتمالا تعداد کشته ها مورد رضایت خودرو سازای عزیزمون نیست
با آمار مد نظرشون چون فاصله داره یه چند سال دیگه هم می خوان تولید رو ادامه بدن (4026407) (alef-11)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۸:۲۷:۲۱
تنها راه ازادکردن واردات خودرواست الان خودروسازها دیگه ماشین تحویل نمیدن اگه سری به سایتهاشون بزنید واسه خرداد پول میگیرن وثبت نام میکنن بد بخت مشتری ایرانی اون موقع هم هربلایی دلشون خواست سر مشتری میارن نماینده های مجلس هم فقط حرف میزنن کو نظارت واقعا متاسفم (4026482) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۰:۰۹:۳۱
متاسفانه اصلا به فکر جان مردم نیستند

متاسفانه وجدان کاری در مملکت ما صفر است (4026653) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.