نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 427201
قرارداد نهایی ایرباس و ایران‌ایر‌ امضا شد
تاریخ انتشار : جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
قرارداد نهایی ایران‌ایر با کمپانی ایرباس بعد از ظهر روز گذشته به امضاء رسید تا کمپانی ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما را در بازه زمانی ۱۰ ساله تحول هما دهد؛ مقرر شده است حدود ۸ فروند ایرباس در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل هما شود.

به گزارش فارس‌، با توافق ایران و 1+5 در روز 23 تیرماه سال گذشته و نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (‌joint comprehensive plan of Action)،‌ نوسازی ناوگان هوایی کشور اولویت اول دولت در پسابرجام شد.

کمپانی سازنده هواپیما ایرباس، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که بعد از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.

‌پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، بهمن‌ماه سال گذشته‌ (ژانویه سال 2016 میلادی) به امضاء رسید، در آن پیش‌قرارداد‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود که بعد‌ها این پیش‌قرارداد به 100 فروند هواپیما کاهش یافت.

با وجود گذشته حدود یک سال از آن زمان، تعلل آمریکا در صدور مجوزهای لازم و پابرجا بودن مشکلات بانکی، تاکنون مانع اجرایی شدن این قرارداد شده بود.

اما پس از گذشت حدود یک سال، بعد از ظهر گذشته بود که ‌قرارداد نهایی خرید 100 فروند هواپیمای‌ ایرباس توسط‌ فرهاد پرورش مدیر عامل ایران‌ایر و فابریس برژیه‌ مدیر شرکت هواپیما‌سازی ایرباس امضا شد.

قرارداد این هواپیماها شامل 46 فروند هواپیما از خانواده A320، تعداد 38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16 فروند از خانواده A350 است.

بنابراین گزارش ایرباس‌های پهن‌پیکر 380 نیز در قرارداد هما و کمپانی ایرباس بود که فعلاً به دلیل نبود زیرساخت‌‌های مناسب فنی برای این هواپیما در کشو‌ر از فهرست درخواست ایران‌ایر حذف شد.‌

براساس قرارداد منعقد شده، هواپیماها از اوایل سال 2017 میلادی در یک پروسه زمانی 10 ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

بر این اساس، مدیرعامل ایران‌ایر بعد از ظهر دیروز، دقایقی پس از امضاء قرارداد نهایی با ایرباس، به خبرنگار فارس گفت: ‌‌اولین فروند از این قرارداد، پیش‌ ‌از به پایان رسیدن سال 95 شمسی و ‌در اوایل سال 2017 میلادی تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

بنا به گفته فرهاد پرورش، ‌اولین فروند از این هواپیماها ایرباس 321 است که تحویل ایران‌ایر می‌شود؛ ایران‌ایر کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌ایر این را هم گفت که پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بنا به گفته پرورش‌ تفاهمات تأمین مالی برای این چند فروند هواپیما با کمپانی ایرباس انجام شده است و  برای هواپیماهای بعدی نیز به مرور تفاهمات انجام می‌شود.

بنابراین گزارش پیش از این، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، درباره تأمین مالی قرارداد ایرباس‌ها و بوئینگ‌ها به فارس گفته بود که: برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم که این رقم برای خرید حدود 6 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است؛ ما هیچ یک از مشخصات این هواپیماها را تعیین نکرده بودیم، ‌بنابراین مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم؛ دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

بنا به گفته اصغر فخریه کاشان مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود؛ جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای چهار سال آینده مناسب است. 

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفته بود: در این چهار سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود؛ البته اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون اعتبارات اسنادی یا LC دریافت شده است؛ این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

به گفته فخریه کاشان، در قرارداد ایرباس‌ها خرید 100 فروند ایرباس مصوب شده است که از جهت پیش‌پرداخت این ایرباس‌ها دو دسته‌اند و از جهت مجوز و فاینانس سه دسته هستند؛ در 37 فروند ایرباس زمان‌بندی تحویل با زمان‌بندی اعتبار مجوز اوفک تطبیق دارد و در دوره مجوز فعلی اوفک این 37 فروند ایرباس تحویل هما می‌شود، 23 فروند ایرباس مجوز کلی اوفک دارد اما مجوز تاریخ فعلی اوفک را ندارد که فاینانس آن فراهم است؛ 38 فروند هواپیمای دیگر از قرارداد ایرباس‌ها منوط به جذب فاینانس و تمدید مجوز است.

همچنین فابریس برژیه‌، رئیس کمپانی ایرباس، دیروز و پس از بعد از امضای این قرارداد اعلام کرد: این یک توافق تاریخی بود زیرا موجب نوسازی ناوگان هوایی ایران خواهد شد؛ این توافق تنها محدود به فروش هواپیما نیست بلکه آموزش خلبانان، تعمیرات و نگهداری هواپیما و مدیریت ترافیک هوایی را نیز در بر خواهد گرفت و این توافق یک گام بسیار مهم برای مدرن‌سازی تجارت هوایی ایران خواهد شد.

بنا به گفته رئیس ایرباس‌ این قرارداد براساس مجوز اوفک انجام می‌شود که در سپتامبر و نوامبر 2006 به ایرباس داده شد، این مجوزها شامل تولیداتی که 10 درصد یا بیشتر تکنولوژی آمریکا را دارد هم شامل می‌شود.

فابریس برژیه‌ همچنین گفته است: ایرباس به طور نزدیک با تنظیم کنندگان قوانین در اروپا و آمریکا و هر جایی که برای اطمینان دهی و فهم اجرای کامل برجام لازم بود، فعالیت‌هایی انجام داده است؛ ایرباس همچنین تلاش می‌کند تا شرایط مجوز اوفک را به درستی اجرا کند.

بنا به گفته رئیس کمپانی ایرباس، این ‌قرارداد همچنین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال خواهد کرد و قوانین و راهنمایی‌هایی را که شامل سفارشات هواپیمای جدید و نیز بسته‌های هواپیمایی جامع غیرنظامی باشد را اجرا خواهد کرد؛ این بسته‌ها شامل آموزش خلبان، نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوگان هوایی، خلبانی و اجراهای هوایی و هماهنگ‌سازی قوانین را در بر خواهد گرفت؛ این قرارداد گام اول قابل توجهی در جهت مدرن‌سازی کلی بخش هوانوردی تجاری ایران است.‌

ایرباس تأکید کرده است که مجوزهای لازم برای امضای قرارداد با ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده و توافقنامه کاملا با برجام همخوان است؛ طبق اعلام این کمپانی هواپیماساز، ایرباس از این پس از هم با انطباق کامل با مجوزهای خزانه‌داری آمریکا عمل خواهد کرد.‌

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود اولین فروند از هواپیماهای ایرباس، نیمه ژانویه (ماه آینده میلادی)، یعنی پیش از ادای سوگند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به ایران تحویل داده شود.

ترامپ پیش از این، از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را یک توافق بد نامیده است؛‌ پیروزی وی در انتخابات آمریکا، تردیدهایی را در مورد آینده قراردادهای تجاری با ایران ایجاد کرده است.

قرارداد نهایی ایرباس و ایران‌ایر‌ امضا شد/۱۰۰فروند هواپیما در ۱۰سال تحویل داده می‌شود/تحویل اولین ایرباس تا یک ماه آینده

قرارداد نهایی ایران‌ایر با کمپانی ایرباس بعد از ظهر روز گذشته به امضاء رسید تا کمپانی ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما را در بازه زمانی ۱۰ ساله تحول هما دهد؛ مقرر شده است حدود ۸ فروند ایرباس در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل هما شود.

با توافق ایران و 1+5 در روز 23 تیرماه سال گذشته و نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (‌joint comprehensive plan of Action)،‌ نوسازی ناوگان هوایی کشور اولویت اول دولت در پسابرجام شد.

کمپانی سازنده هواپیما ایرباس، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که بعد از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.

‌پیش‌قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، بهمن‌ماه سال گذشته‌ (ژانویه سال 2016 میلادی) به امضاء رسید، در آن پیش‌قرارداد‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود که بعد‌ها این پیش‌قرارداد به 100 فروند هواپیما کاهش یافت.

با وجود گذشته حدود یک سال از آن زمان، تعلل آمریکا در صدور مجوزهای لازم و پابرجا بودن مشکلات بانکی، تاکنون مانع اجرایی شدن این قرارداد شده بود.

اما پس از گذشت حدود یک سال، بعد از ظهر گذشته بود که ‌قرارداد نهایی خرید 100 فروند هواپیمای‌ ایرباس توسط‌ فرهاد پرورش مدیر عامل ایران‌ایر و فابریس برژیه‌ مدیر شرکت هواپیما‌سازی ایرباس امضا شد.

قرارداد این هواپیماها شامل 46 فروند هواپیما از خانواده A320، تعداد 38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16 فروند از خانواده A350 است.

بنابراین گزارش ایرباس‌های پهن‌پیکر 380 نیز در قرارداد هما و کمپانی ایرباس بود که فعلاً به دلیل نبود زیرساخت‌‌های مناسب فنی برای این هواپیما در کشو‌ر از فهرست درخواست ایران‌ایر حذف شد.‌

براساس قرارداد منعقد شده، هواپیماها از اوایل سال 2017 میلادی در یک پروسه زمانی 10 ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

بر این اساس، مدیرعامل ایران‌ایر بعد از ظهر دیروز، دقایقی پس از امضاء قرارداد نهایی با ایرباس، به خبرنگار فارس گفت: ‌‌اولین فروند از این قرارداد، پیش‌ ‌از به پایان رسیدن سال 95 شمسی و ‌در اوایل سال 2017 میلادی تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

بنا به گفته فرهاد پرورش، ‌اولین فروند از این هواپیماها ایرباس 321 است که تحویل ایران‌ایر می‌شود؛ ایران‌ایر کلاً در سال 2017 میلادی حدود 7 الی 8 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس تحویل می‌گیرد.

مدیرعامل ایران‌ایر این را هم گفت که پس از ایرباس 321، ایرباس 330 تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بنا به گفته پرورش‌ تفاهمات تأمین مالی برای این چند فروند هواپیما با کمپانی ایرباس انجام شده است و  برای هواپیماهای بعدی نیز به مرور تفاهمات انجام می‌شود.

بنابراین گزارش پیش از این، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، درباره تأمین مالی قرارداد ایرباس‌ها و بوئینگ‌ها به فارس گفته بود که: برای شروع کار مصوبه‌ای از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ 330 میلیون دلار از قبل برای خرید 6 فروند هواپیمای هما وجود داشت که پس از بررسی گفتیم که این رقم برای خرید حدود 6 فروند هواپیمای 55 میلیون دلاری است؛ ما هیچ یک از مشخصات این هواپیماها را تعیین نکرده بودیم، ‌بنابراین مصوبه صندوق توسعه را برای قرارداد خرید هواپیماهای جدید به کار، می‌بریم؛ دومین محل تأمین سهم نقدی هما نیز انتشار اوراق صکوک است که به مبلغ 120 میلیون دلار در حال انجام است.

بنا به گفته اصغر فخریه کاشان مبلغ 500 میلیون دلار نیز از محل منابع خارجی به اتکای خود هما و نه تضمین دولت و بانک‌ها تأمین می‌شود؛ جمعاً یک میلیارد دلار برای پیش‌پرداخت هما در قرارداد پرداخت بوئینگ‌ها و ایرباس‌ها در نظر گرفته شده است که برای چهار سال آینده مناسب است. 

قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفته بود: در این چهار سال هواپیماهای جدید وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ای که هما به شورای اقتصاد داده است بازپرداخت اقساط هواپیماهای جدید تأمین شده و تأمین پیش‌پرداخت‌ هواپیماهای بعدی انجام می‌شود؛ البته اگر تأمین پیش‌پرداخت هواپیماهای بعدی به مشکل برخورد کند،امکان تأمین فاینانس خارجی وجود دارد.

بنا به گفته قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل وامی که برای خرید ایرباس و بوئینگ در نظر گرفته شده است برای 85 درصد قیمت هواپیماها و 18 ساله است و این طولانی‌ترین تسهیلاتی است که بدون ضمانت دولت و ضمانت بانک‌ها و بدون اعتبارات اسنادی یا LC دریافت شده است؛ این پرداخت‌های نقدی در 4 قسط انجام می‌شود و قسط اول آن 227 میلیون دلار خواهد بود.

به گفته فخریه کاشان، در قرارداد ایرباس‌ها خرید 100 فروند ایرباس مصوب شده است که از جهت پیش‌پرداخت این ایرباس‌ها دو دسته‌اند و از جهت مجوز و فاینانس سه دسته هستند؛ در 37 فروند ایرباس زمان‌بندی تحویل با زمان‌بندی اعتبار مجوز اوفک تطبیق دارد و در دوره مجوز فعلی اوفک این 37 فروند ایرباس تحویل هما می‌شود، 23 فروند ایرباس مجوز کلی اوفک دارد اما مجوز تاریخ فعلی اوفک را ندارد که فاینانس آن فراهم است؛ 38 فروند هواپیمای دیگر از قرارداد ایرباس‌ها منوط به جذب فاینانس و تمدید مجوز است.

همچنین فابریس برژیه‌، رئیس کمپانی ایرباس، دیروز و پس از بعد از امضای این قرارداد اعلام کرد: این یک توافق تاریخی بود زیرا موجب نوسازی ناوگان هوایی ایران خواهد شد؛ این توافق تنها محدود به فروش هواپیما نیست بلکه آموزش خلبانان، تعمیرات و نگهداری هواپیما و مدیریت ترافیک هوایی را نیز در بر خواهد گرفت و این توافق یک گام بسیار مهم برای مدرن‌سازی تجارت هوایی ایران خواهد شد.

بنا به گفته رئیس ایرباس‌ این قرارداد براساس مجوز اوفک انجام می‌شود که در سپتامبر و نوامبر 2006 به ایرباس داده شد، این مجوزها شامل تولیداتی که 10 درصد یا بیشتر تکنولوژی آمریکا را دارد هم شامل می‌شود.

فابریس برژیه‌ همچنین گفته است: ایرباس به طور نزدیک با تنظیم کنندگان قوانین در اروپا و آمریکا و هر جایی که برای اطمینان دهی و فهم اجرای کامل برجام لازم بود، فعالیت‌هایی انجام داده است؛ ایرباس همچنین تلاش می‌کند تا شرایط مجوز اوفک را به درستی اجرا کند.

بنا به گفته رئیس کمپانی ایرباس، این ‌قرارداد همچنین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دنبال خواهد کرد و قوانین و راهنمایی‌هایی را که شامل سفارشات هواپیمای جدید و نیز بسته‌های هواپیمایی جامع غیرنظامی باشد را اجرا خواهد کرد؛ این بسته‌ها شامل آموزش خلبان، نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوگان هوایی، خلبانی و اجراهای هوایی و هماهنگ‌سازی قوانین را در بر خواهد گرفت؛ این قرارداد گام اول قابل توجهی در جهت مدرن‌سازی کلی بخش هوانوردی تجاری ایران است.‌

ایرباس تأکید کرده است که مجوزهای لازم برای امضای قرارداد با ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده و توافقنامه کاملا با برجام همخوان است؛ طبق اعلام این کمپانی هواپیماساز، ایرباس از این پس از هم با انطباق کامل با مجوزهای خزانه‌داری آمریکا عمل خواهد کرد.‌

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود اولین فروند از هواپیماهای ایرباس، نیمه ژانویه (ماه آینده میلادی)، یعنی پیش از ادای سوگند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به ایران تحویل داده شود.

ترامپ پیش از این، از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را یک توافق بد نامیده است؛‌ پیروزی وی در انتخابات آمریکا، تردیدهایی را در مورد آینده قراردادهای تجاری با ایران ایجاد کرده است.
 
کلمات کلیدی : ایرباس+ نوسازی ناوگان هوایی+ ایران‌ایر
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۲:۵۶:۳۹
قابل توجه كساني كه بر طبل شكست برجام مي‌كوبند و براي سياه‌نمايي آن از هيچ كوششي دريغ نمي‌كنند. (4078629) (alef-13)
 
France
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۳:۱۷:۴۱
اگر حرفهای مقامات در مورد تامین اعتبار هواپیماها را مورد بررسی قرار بدین انوقت میبینین که هر روز یه حرفی زدن!آخرش هم پول این هواپیماها را نقد میدن میره از پولهای بلوکه شده! (4078665) (alef-1)
 
France
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۳:۲۱:۴۲
بانکهای خارجی با ایران وارد معامله نمیشن، بعد این مسئول میاد میگه که بانکهای خارجی تامین اعتبار میکنن برای خرید هواپیما ! اون هم قرارداد چند ده میلیارد دلاری!!! چطورش را خدا میدونه ؟؟!!! (4078673) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۳:۴۱:۵۱
مبارک است، حتی اگه هیچ وقت نتونم سوار هواپیما بشم (4078722) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.