نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 505538
بررسی آسیبهای اجتماعی/« نابسامانی اخلاق جنسی»/4
دکتر صدیق اورعی:باید فرهنگ را از نو بسازیم/حتی درازدواج موقت هم هنجارها رعایت نمی شود
گفتگو از :فرزانه زنگیان/6 شهریور 96
در سال های اخیر عبارت «آسیب های اجتماعی » را فراوان شنیده ایم و خوانده ایم. آسیب های اجتماعی مقوله ای است که هیچ کشوری در دنیای معاصر از گزند آن مصون نمانده و در جوامع مختلف مصادیق و تبعات خاص خود را داشته است. اما در کشور ما که دارای جمعیت بسیار جوان و ظرفیت تحول پذیری اجتماعی و فرهنگی فراوان است و معمولا ارزش های زندگی سنتی و معیارهای زیست مدرن و امروزی در تقابل با یکدیگر مطرح شده و محل بحث و مجادله می شود ؛ ریشه یابی آسیب های اجتماعی و پیامدهای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و معیارهای هنجاری جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و در نتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرومی شود. با این تعریف ، می توان گفت که همۀ ما به نوعی با آسیب های اخلاقی روبرو بوده و در این زمینه مشاهدات و تجربیاتی داشته ایم. پایگاه خبری و تحلیلی الف در نظر دارد سلسله مصاحبه هایی را که با کارشناسان مختلف در زمینۀ بررسی آسیب های اجتماعی مبتلابه جامعه با محوریت موضوع « نابسامانی اخلاق جنسی» انجام شده است به نظر مخاطبین محترم برساند. هدف ما انعکاس واقعیت ها در این زمینه و ریشه یابی و ارایۀ راهکارهای صحیح برای ایجاد مصونیت و ارتقای مقاومت جامعه در مقابل بروز و تشدید آسیب های اجتماعی است و در این مسیر از همفکری و تعامل و تحلیل های تک تک شما عزیزان که به شکل نظر دادن در ذیل مصاحبه ها و یا انعکاس یادداشت های مستقل شما خواهد بود استقبال می کنیم. انچه در ادامه تقدیم می شود گفتگویی است با حجت الاسلام دکتر غلامرضا صدیق اورعی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
 
دکتر غلامرضا صدیق اورعی جامعه شناس


الف: گفته می شود که هنجارهای اخلاقی و بخصوص اخلاق جنسی در ایران ، در وهلۀ اول از شرع و سپس از عرف ریشه می گیرد. به نظر شما در حال حاضر هم این موضوع مصداق دارد؟ 

- اینکه مبنای اخلاقی ارزشها و هنجارها از کجا می آید این یک مسئله است و اینکه الان در آن جامعه این ارزش ها قابل قبول اکثریت هست یا نه ، موضوع دیگری است. اخلاق و الگوهای ذهنی و رفتار عملی افراد ایرانی در قلمرو امور جنسی متعدد و گوناگون است. مانند باقی پدیده های هنجاری و ارزشی در جامعه که نه وضع مسلط و هنجار مسلط بر آن دیده می شود و نه توافق اکثریت بر آن وجود دارد.

به فرض آنهایی که شکل خاصی از این الگوها را به لحاظ ارزشی قبول دارند و بر اساس آن عمل می کنند، آن را بر اساس باورها و هنجارهای دینی پذیرفته باشند، اما مسلما این ها همه مردم نیستند ، حتی هشتاد یا نود درصد هم نیستند.
  جامعه ایران به شدت  دچار آنومی و هرج و مرج هنجاری است و الگوی فراگیری وجود ندارد . پس باید بحث کنیم که این الگوی غیر فراگیر چه مبنایی دارد. اگر در خصوص خرده فرهنگ ها بخواهیم صحبت کنیم باید معین کنیم که از الگوی کدام عده از مردم صحبت می کنیم
 
 
 ازدیاد بعضی پدیده ها  به صورت مشخص و بارز در جامعه مشاهده می شود برای مثال ناهنجاری یا آنومی  در رفتارهای جنسی قابل ملاحظه است. مثل تنوع طلبی جنسی چه در آقایان و چه در خانم ها و یا خیانت همسران به یکدیگر یا طبق آمارها گفته می شود که در ایران فیلمهای پورنوگرافی در سطح بالایی دیده می شود. این پدیده ها را چگونه باید ریشه یابی کرد ؟

رفتار نابهنجار با آنومی متفاوت است، زیرا آنومی یعنی فقدان هنجار. اگر فقدان هنجار وجود داشته باشد، یعنی هنجاری برای تشخیص رفتار اخلاقی وجود ندارد.در شرایط آنومی چه چیزی باید رفتار انسان را کنترل کند و به آن جهت دهد؟ میل شخصی و انتخاب فردی ؟ وقتی انسان در تصمیمی می ماند و هیچ الگو و هنجار اجتماعی وجود ندارد، سرگردان می شود.
 در سرگردانی که نتیجه فقدان هنجار است، باید انسان ها یا ابداع کنند یا اقتباس. خلاقیت و ابداع که کار هرکسی نیست. بنابراین اکثر انسانها در اکثر امور اقتباس می کنند. راه آن نیز باز است و از طریق یک جستجوی اینترنتی، هزاران نمونه از هزاران رفتار به دست می آید . هرکدام که با احوالات شخصی موافق و بهتر و کم هزینه تر باشد می تواند انتخاب شود.
در بارۀ تنوع طلبی و خلف وعده با همسرباید بگویم مگر در جامعۀ ما  وفای به عهد در زمینه های دیگر وجود دارد که در این زمینه هم موجود باشد ؟ در کدام زمینه وجود دارد؟ چک برگشتی و کلاهبرداری آیا خلاف عهد نیست؟ اما در جامعه ما رایج است. پس وقتی جامعه ای  هنجار ندارد، یکی از هنجارهایی که از بین می برد همین وفای به عهد است. وفای به عهد در تمام زمینه ها از بین می برد.
 
 
 
چرا دچار فقدان هنجار و سرگردانی های معلول آن شده ایم ؟ علت ها را در کجا جستجو کنیم ؟

این مطلب از این بحث بیرون است و بحث دیگری را می طلبد. به طور خلاصه مسئله این است که چطور هنجارها بوجود می آید و بر جامعه مسلط می شود.جامعه یک سری نیازها و افراد مشکلاتی دارند و دنبال راه حل می گردند که این راه حل ها  از جانب خدا و دین و یا خلاقان و نوآوران  به آنها پیشنهاد می شود و یا اقتباس می گردد و اینها می توانند منشا این پیشنهادات باشند.

اگر یکی از این پیشنهادات را اکثریت مردم پذیرفتند و در آن زمینه مشکل و نیازشان حل شد،  عادت می کنند و نسل های بعد هم همان راه  را تکرار می کنند.

یعنی درنظر نمی گیرند که ما با چه مشکلاتی روبرو بودیم و چه گزینه هایی وجود داشت و چرا این گزینه بهترین بود. تنها می گویند این گونه باش و این هنجارهای شماست.

در این حالت، تا زمانی که همبستگی و پیوند و نیاز به تایید دیگران برایشان جدی باشد، طبیعتا از این هنجارها پیروی می کنند. اما زمانی که رابطه ها گسسته شد و همبستگی ضعیف شد و برای هم احترام قائل نبودند و نظرات دیگران برایشان اهمیت نداشت، دلیلی برای رعایت آن هنجار نخواهند داشت و آنومی اتفاق می افتد.

از هم گسستگی اجتماعی  ،ضعف همبستگی  وضعف پیوندهای گوناگون در یک بازه چهل ، پنجاه یا صد ساله منتج به آنومی می شود.
 
مشکلات اقتصادی می تواند این مسئله فقدان هنجار را تشدید کند؟

خیر برعکس، در بخش های متعددی جامعه شناسان دیده اند که اگر افراد جامعه از انسجام برخوردار باشند ، در دوران فقر، همدلی و دلجویی و صمیمیت بین آن ها افزایش
تا جامعه ای از درون دچار ضعف هنجاری نشود، پیشنهادات بیرونی را نمی پذیرد. تا شیفته آنها نشود هنجارهای آنها را نمی پذیرد
می یابد و رنج  را کاهش می دهد. مثلا در بحث خودکشی گفته می شودکه وقتی جامعه دچار رکود اقتصادی است، خودکشی کمتر دیده می شود. 

سیطرۀ نگاه جنسیتی بر جامعه قابل ملاحظه است. در پدیده های مختلف، مثلا جوک ها و فیلم ها و گفتگو های عادی بین مردم و نوع نگاه هایی که زن و مرد نسبت به هم دارند، این سیطره دیده می شود. در این مورد چه می گویید؟ 

اگر مردم نگارانه  به این مسائل نگاه کنیم، باید ببینیم در گذشته و زمان های قبل تر هم آیا این پدیده ها وجود داشته است یا خیر. مثلا ده سال یا صد سال پیش چگونه بوده است ؟یا که نه ، این ها پدیده های نو و تازه ای هستند ؟

من که شصت سال عمر دارم می دانم که همیشه در اجتماعات و دورهمی های مردانه ، به کودکان می گفتند  بیرون بروند و در مقابل ورود خانم ها سکوت می کردند. یعنی جوک هایی گفته می شد و صحبت ها و شوخی هایی بود که با ورود خانم ها یا کودکان، آن را قطع می کردند. پس قبلا هم جوک ها و شوخی ها  به همین صورت بوده است.
 
برخی معتقدند و گاهی گفته می شود که محدودیت هایی که بعد از انقلاب بوجود آمد ،مثل حجاب اجباری باعث ایجاد این مشکلات شد . 


در زمان پیش از انقلاب نیز محدودیت هایی وجود داشت که برخی اوقات محدودیت را حکومت ایجاد می کند و برخی اوقات خودِ مردم. قبل از انقلاب حکومت، بعضی محدودیت ها را حذف می کرد اما متقابلا  به جای آن مردم به شدت  به بعضی محدودیت ها قائل بودند. این فرایند آنومی عمر دیرینه دارد وحالا تشدید شده است .

 اما حالا انگار این مردم هستند که محدودیت هایشان کم شده است و این حکومت است که ظاهرا به نظر می رسد که محدودیت های زیادی ایجاد می کند،  اما واقعا اینطور نیست.

 حالا مردم حس می کنند این حکومت انگار کاسه داغتر از آش است. مثالی می زنم؛ در گذشته برای مردم ایران خیلی مهم بود که کسی فرزند غیر قانونی نداشته باشد.برای آنکه این اتفاق نیفتد نیز کافی بوده که خانم ها خطا نکنند .

دختر ها را در خانه نگه می داشتند و زود هم شوهر می دادند. قاعدتا حساسیتی که پدر یا برادر داشته، شوهر بیشتر از آنها داشته است. به جای آن در باب پسران و مردان آزادی عمل زیادی وجود داشت. آنها را در کوچه به امان خدا رها می کردند. لذا نتیجه آن انحراف جنسی  مردان می شد.

 در آن حالت فرزند نامشروعی متولد نمی شد. اما خطاهای جنسی مردانه بیشتر اتفاق می افتاد. درست است که زن ها بیشتر در خانه بودند و روابط نامشروع زن و مرد کمتر بود، اما به جای آن خطاهای جنسی مردانه بیشتر بود .
 اگر بخواهیم مردم شناسانه و دقیق به مسائل نگاه کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم ، باید پدیده ها را چند وجهی ببینیم و مطالعات دقیق تاریخی داشته باشیم.
 
 
 
راجع به نابسامانی اخلاق جنسی اگر به عوامل بیرون از جامعه بپردازیم، نظر شما نسبت به پدیده ای به نام تهاجم فرهنگی یا غربزدگی چیست؟ 

غربی ها هنجارهای متفاوتی داشته  و دارند، اما همیشه به این شکل نبوده که ایرانیان آن هنجارها را بد بدانند. درصد بسیاری از مردم ما ،زمانی که با آن ها آشنا شده اند، گفته اند که آن ها بهتر می گویند. نمونه آن نیز کتاب نخستین رویارویی های ایرانیان با دورویی تمدن غرب نوشتۀ دکتر حائری است که روایت می کند سفیر دولت صفویه  در اروپا در کتابش از مجالس و پوشش زنان اروپایی تمجید کرده و بعد از اینکه ماموریتش به پایان رسیده، خود این سفیر مسیحی می شود و به هندوستان می رود.

 این جریان تاثیر پذیری همیشه ادامه داشته و الان نیز ادامه دارد. ولی توجه کنید تا جامعه ای از درون دچار ضعف هنجاری نشود، پیشنهادات بیرونی را نمی پذیرد. تا شیفته آنها نشود هنجارهای آنها را نمی پذیرد. باز هم به عنوان یک منبع قدیمی، به مقدمه ابن خلدون مراجعه کنید که می گوید قوم مغلوب وقتی که قوم غالب بر آنها پیروز می شود، می گوید که لابد چون قوم غالب ، روشهایشان بهتر است پیروز شده اند و از آنها اقتباس می کند. وقتی ایرانیان دیده اند که آنها ثروتمند تر و موفق تر هستند گفته اند که حتما روش های زندگی شان هم بهتر است.
 
این مسئله مشکلات درونی جامعه که فرمودید، آیا سیاست گذاری های فرهنگی بعد از انقلاب در ایجاد این مشکلات موثر نبوده؟ 

سیاست گذاری یعنی شما قانون بگذارید و بگویید چه باید کرد. اما  یک عامل مهم معمولا نادیده گرفته می شود.قبل از انقلاب ، ایران به لحاظ فرهنگی دوتکه بود ، اسلام گرا و غرب گرا. غرب گرایان بر حکومت مسلط بودند و اجتماع و اتحادیه و موسسه و مجله داشتند و سنت گرایان را تحت فشار می گذاشتند.

آن قدر که طاقت سنت گرایان تمام شد و انقلاب کردند. ظاهرا چه کسی مغلوب شد؟ نیمه غربگرا. اما این نیمه وقتی مغلوب می شود نیز همچنان وجود دارد و نابود نمی شود.

ثانیا آیا این نیروی سنت گرا حفاظتی ایجاد کرد که گارد مقاومت فرهنگی خود را در برابر غرب گرایان حفظ کند یا چون به لحاظ سیاسی پیروز شد، گارد خود را پایین آورد؟
 مثلا قبل از انقلاب می گفتیم تلویزیون حرام است. یعنی زمانی که سنت گرا می خواست  پایبندی خود را به سنت گرایی حفظ کند،
فردی که حرفه نیاموزد سهمی در تولید ندارد، اما نیاز به مصرف دارد. این جوان نمی تواند متعهد شود و معاش خانواده را بچرخاند. و باید دیگران از او حمایت کنند. مشکل ما در حال حاضراین است و باید این مشکل را حل کنیم.
تلویزیون نداشت و رادیو گوش نمی کرد.

طبیعتا برای فرزندان خود ابزارهای جایگزینی مثل هیئت، جلسه و مجلس مذهبی داشت. وقتی اتقلاب پیروز شد گفتند تلویزیون حلال است. اما آیا برنامه سازان رادیو و تلویزیون هم عوض شدند یا همان افرادی بودند که قبل از انقلاب برنامه می ساختند؟

در این حالت، انگار سنت گرایان بچه خود را در مدرسه غربگرایان گذاشتند که نتیجه آن غربگرایی است. سنت گرایان به اشتباه فکر کردند که اگر در جایی حضور داشته باشند، همۀ پیام های آن قسمت متحول می شود. تصور کردند افراد اگر همگی به جمهوری اسلامی رای دادند، تمام عواطف و افکارشان هم تغییر کرده است ، در حالی که اینگونه نبود.
 
یعنی می گویید امور ظاهرا در دست سنت گرایان و در واقع به اختیار غرب گرایان بوده ؟

نیمه ای از جامعه سنت گرا بوده است و اینها فکر کردند همه جامعه سنت گرا است. چون تمام مناصب فرهنگی به دست آنها بود.سنت گراها به همه گفتند حالا مشتری ابزارها و رسانه هایی که قبلا حرام بود بشوید.  الان چند سال است رادیو معارف  یا کانال تلویزیونی قرآن داریم ؟ مدت زیادی نیست در حالی که این کار می بایست از روز اول انقلاب انجام شود.

سنت گرایان به کسانی که قبل از انقلاب رادیو گوش نمی دادند یا فیلم و سریال نمی دیدند ، گفتند حالا این ها حلال است و ببینید . در حالی که برنامه سازان همان غرب گرایان قبلی بودند و فقط مدیرها عوض شدند.

یعنی سنت گرایان  ناخواسته شاگرد غربگرایان شدند ؟

بله همینطور است. 

راه حل چیست؟

در این شرایط راه حلی ندارد. باید فرهنگ را از نو بسازیم و مشخص کنیم ملاک تشخیص فرهنگ از خرده فرهنگ چیست.  یعنی بیست میلیون دور هم فرهنگ می سازند و یا هشتاد میلیون نفر و خرده فرهنگ با چه ملاکی تشخیص داده می شود؟ اگر بخواهیم برای 80 میلیون  نفرفرهنگ بسازیم، باید گفتگوی دائمی  و توافق در تک تک امور را لحاظ کنیم. شما فکر می کنید 80 میلیون  نفرحاضرند با آن نگاه سنت گرایان در موضوعات به توافق برسند؟ احتمالا خیر، پس خبر از فرهنگ تا مدت ها در ایران نخواهد بود.
 
 
طبق صحبت های شما ، باید به تغییرات تدریجی فکر کنیم. برای تغییر گام به گام شرایط موجود ، چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید ؟

اول باید مجموعۀ مشکل ها را شناسایی کنیم. دیگر اینکه نباید به یکدیگر انگ و برچسب کج روی بزنیم. چون جامعه در وضعیت آنومی شدید به سر می برد و هنجاری وجود ندارد که به دیگری بگوییم تو خلاف هنجار رفتار کرده ای.جامعه وقتی سالم است که توافق مشترک ذهنی و فرهنگ داشته باشد. باید گفتگو کنیم تا به توافق برسیم.
 
 
در شرایط فعلی شما نقش اشتباهات سنت گرایان را بیشتر می دانید یا مسائل مربوط به تهاجم غرب را ؟

البته تسلط غربگرایان بر اریکه های قدرت وجود دارد، اما مدل اتفاقات فقط درونزا نیست، حتما با مشکلات درونزا هم روبرو هستیم. 

این مسئله در ذهن من حل نشد که چطور چهل سال پس از وقوع انقلاب اسلامی و حاکمیت جمهوری اسلامی، ما هنوز با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستیم ؟

دو کار باید انجام می شده که نشده است. یکی اینکه سنت گرایان با قدرت بیشتری در فضای سنت گرایی به باورهای عمیق تر و رعایت هنجار می رسیدند. دوم اینکه غربگرایان را نیز کم کم سنت گرا می کردیم. در اولی خطاهای بسیاری رخ داد. یعنی اینکه سنت گرایی افراد سنت گرا، غلظت متفاوت داشت و یکدست نبود.

برخی از سنت گرایان انقلابی بودند و برخی نه و کلا تفاوت های زیادی باهم داشتند و این مستلزم کار گسترده ای بود که همه سنت گرایان ، نگاه انقلابیون سنت گرا را در عمق وجود خود باور کنند.

این موضوع میسر نشد. در اوایل پیروزی انقلاب ،عده ای از سنت گرایان غیر انقلابی کم کم قبول می کردند که سنت گرایان انقلابی درست می گویند و باید شبیه آنها بشوند.

اما به مجرد اینکه جنگ شد، اوضاع تغییر کرد. چون جامعه نیاز داشت که همه از جنگ و دفاع پشتیبانی کنند. پس مرتب این شعار داده شد که همه انقلاب کرده اند، که بعد بگویند همه باید از انقلاب دفاع کنند.
این تلقین ، الگوگیری سنت گرایان غیر انقلابی از انقلابی را از میان برد.
 
در حال حاضر حتی جوانهای مذهبی ما هم ظاهرا ارزش های سنتی را ترجیح نمی دهند.

الان که آنومی و نابسامانی بر جامعه مسلط است . 

اجازه بدهید مصداقی تر صحبت کنیم. جوانی  در سن ازدواج است  و کار و پول  و امکانات ازدواج ندارد و مجبور است نیاز جنسی اش را سرکوب کند چه راه حلی می توان به او پیشنهاد کرد؟ شما به عنوان یک روحانی بفرمایید راه حل اسلامی این مشکل چیست؟

می گویم همینطور بمان تا بتوانی همسر اختیار کنی. 

در حال حاضر شرایط به شکلی است که جوانان بیشتر از گذشته در معرض تحریکات جنسی هستند. مثلا  ابزاری چون اینترنت و شبکه های فضای مجازی و فیلم ها زمینه تحریک جوان را تشدید می کنند. چگونه بگوییم همینطوری بمان ؟

_ با اینترنت کسی انحراف پیدا نمی کند. باید آدم عینی پیدا شود که فرد انحراف پیدا کند. مگر این همه رباعیات عامیانه و عاشقانه در مورد دختر همسایه و عشق به او نداریم ، یا در مورد نامزدی که والدین راضی به ازدواج با او نیستند.
آیا اینها هیچ معنای اجتماعی ندارد؟ آیا در خیال درست شده و در حافظه نگه داشته شده ویا اینکه واقعیتی را بیان می کردند؟ ما در گذشته با چنین مواردی روبرو بودیم که پسرها عاشق دختر همسایه یا کسی می شدند که ازدواج با او منع خانوادگی داشت. اینترنت هم نبود، اما این عشق ها اتفاق می افتاد، چون آن دختر عینا وجود داشت.
حالا
نباید به یکدیگر انگ و برچسب کج روی بزنیم. چون جامعه در وضعیت آنومی شدید به سر می برد و هنجاری وجود ندارد که به دیگری بگوییم تو خلاف هنجار رفتار کرده ای.جامعه وقتی سالم است که توافق مشترک ذهنی و فرهنگ داشته باشد. باید گفتگو کنیم تا به توافق برسیم
دیگر آن دختر لبۀ دیوار نمی آید و در کوچه و خیابان ، پسر و دختر یکدیگر را می بینند. فرق حالا با گذشته همین است و اینکه دیگر والدین هم کمتر دخالت می کنند.
 
پس ما باید به جوانان بگوییم مانند جوانان در سال های قبل از انقلاب (مثلا) خویشتن داری کن ؟این راه حل را پیشنهاد کنیم ؟

من می خواهم بگویم که پدران ما نیز برای این پرسش، پاسخ مناسبی نداشتند. نه اینکه آن جواب مناسب است. در آن سالهایی که انگیزه داشتم، پنج سال در رادیو علیه آموزش اضافی برنامه داشتم و بحث می کردم.آموزش اضافی چیست ؟ می گفتم کنکور را به اول دبیرستان بیاورید و دوبرابر ظرفیت دانشگاه ها دانش آموز بپذیرید و بقیه را به مهارت آموزی بفرستید. وقتی افراد مهارت آموزی کنند، همه خرجی خانه می دهند ودرآمد خواهند داشت ومی توانند ازدواج کنند.

 حال این جوان  بیکار همانی است که به شغل عادی نرسیده ، مهارت و درآمد نداردو تازه لیسانس گرفته و رفته سربازی و حالا بیکار است.

فردی که حرفه نیاموزد سهمی در تولید ندارد، اما نیاز به مصرف دارد. این  جوان  نمی تواند متعهد شود و معاش خانواده را بچرخاند. و باید دیگران از او حمایت کنند. مشکل ما در حال حاضراین است و باید این مشکل را حل کنیم.
 
 
 
 
پس ریشۀ مشکلات به مسائل اقتصادی بر می گردد؟

مشکل اقتصادی تنها یک بخشی از آن است. اما مشکل اقتصادی این نیست که در جیب من پول نیست یا چرا یارانه میلیونی نمی دهند. مشکل این است که من در تولید جایگاه ندارم و برای به دست آوردن این جایگاه، باید در کودکی مهارت آموزی کنم.من را که به مدرسه فرستاده اید و گفته اید تاریخ و زبان عربی و فارسی و ریاضی یاد بگیر. از اینها که کاسبی درنمی آید.
 الان باید برنامه ریزی کنند و از طریق رسانه ها تبلیغاتی شود و این مباحث را مطرح کنند تا از فردا پسرها به سراغ مهارت های اقتصادی پول آفرین بروند.
 
 
پس می فرمایید مشکلات اخلاق جنسی که جوانهای ما با آن مواجه هستند در نتیجه رویکردهای غلط سیستم آموزشی است؟

یکی از مشکلات آن است. دیگر این است که ما دچار عدم تعادل شده ایم و هنجارهای قدیمی را هم کسی قبول ندارد.مثلا بعضی جوانان معتقدند چرا باید در برابر داشتن رابطه جنسی، تعهد داشت؟ اگر من نیاز جنسی دارم، طرف مقابل هم دارد . پس چرا من باید متعهد شوم؟

چرا باید قول دهم  که شغل داشته باشم و بچه بزرگ کنم ؟  مگر دخترها کشش جنسی ندارند؟ دو آدم کشش جنسی دارند و می توانند مبادله برابر جنسی داشته باشند. چرا یکی باید خرج دیگری را بدهد؟

هنجارهای سنتی ما حکمت هایی داشته اند و اگر این حکمت ها آموزش داده نشود و دلیل آن ها بیان نشود، دیر یا زود افراد جامعه آن ها کنار می گذارند.  فکر می کنم خود شما نیز نمی توانید دلیل بیاورید که چرا مردها در قرارداد ازدواج باید تعهد نفقه کنند.
 
بله ، فکر می کنم در حال حاضر این تفکر هست که هردوطرف باید در همه چیز شراکت داشته باشند.

_  و تازه گفته می شود ما با هم تعامل عاطفی وجنسی داریم، چرا باید تعامل اقتصادی هم داشته باشیم ؟ چرا مثلا مرد باید خرج زن را بدهد ؟
 
ازدواج سفید هم بر مبنای  همین تفکرات شکل می گیرد.

بله معنی آن همین است. می گوید ما فقط در همین بعد مسائل جنسی در مبادله هستیم و دوتایی باید هزینه ها را تامین کنیم و دلیلی ندارد فقط مرد مسئولیت مالی داشته باشد.نوع تفکر این است که چرا باید تمام مبادلات را به هم گره بزنیم ؟ما دلایل و حکمت های قانع کننده نداریم. اینکه گفته می شود سیاست گذاری فرهنگی ، یعنی چه کارهایی انجام شده است ؟ نه تنها بهتر نشده که همه چیز خراب شده است.

مثلا در صد سال گذشته چه کسی استدلال های قانع کننده و فراگیر  ارائه کرده است که افراد جامعه به آن پایبند بمانند. این که بگوییم خانواده خوب است،   سیاست فرهنگی نیست. باید مبنا داشته باشیم و مشکل را شناسایی کرده و استدلال کنیم تا صدای ما را همه بشنوند و نهایتا قانع شوند.
 
شاید به دلیل همین نداشتن سیاست گذاری های فرهنگی ، حریم ها در همه موارد به هم ریخته است. فرض کنید ازدواج موقت در اسلام که به عنوان راه حل در بعضی موقعیت ها مطرح شده، تبدیل به وسیله ای برای هوسبازی آقایان متاهل و به هم زدن زندگی خانوادگی و اعتراض خانمهایی شده که از پاشیده شدن زندگی شان می ترسند. یعنی چیزی که می تواند تاثیر مثبت داشته باشد، تبدیل به یک پدیدۀ منفی شده است.

وقتی هیچ چیزی قاعده ندارد، آیا می توان پرسید که چرا این یکی بی قاعده است؟ جامعه ایران که کلا ازدواج موقت را قبول ندارد. آقایان خودشان هم قبول ندارند. آیا راضی می شوند که دخترشان ازدواج موقت بکند؟ 
ولی آقایان برای خودشان که قبول دارند و انجام می دهند !_ این  همان قاعده نداشتن است. یعنی اگر آن را می پذیری و انجام می دهی پس به دیگران حق می دهی که آن را انجام دهند.

اما در شرایط آنومی ، هنجاری وجود ندارد و هر کسی ، هرکاری می کند.  مثلا این آقایانی که ازدواج موقت می کنند ، همۀ وظایف شان را انجام می دهند و حاضرند مهریه ای پرداخت کنند که خرج چند ماه آن خانم تامین شود ؟ پس این جا هم هنجارها رعایت نمی شود.
 
مثلا در همین شرایط فعلی  که سن ازدواج دختر خانم ها یا آمار خانم های بیوه بالا رفته ، به هر حال ایشان باید چگونه نیازهای غریزی و عاطفی خود را پاسخ بدهند؟

جامعه  باید به یک توافق تازه در باب ازدواج برسد. کسی یک نفره و فی المجلس نمی تواند برای آن راه حل پیدا کنند. باید مردم ایران باهم توافق کنند که در این موضوع چه کار کنند؟مردم باید با هم گفتگو کنند و راه حل های مورد توافق و همگانی بیابند.
باید مشکلات فرهنگی را به گفتگوهای طولانی مدت گذاشت تا توافق همگانی به دست آید.
 

 
 
کلمات کلیدی : اخلاق جنسی+آسیبهای اجتماعی+ازدواج موقت+تهاجم فرهنگی+سریالهای ماهواره
 
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۹:۲۴:۰۰
ببخشید اقای دکتر یک سوال ؟ این سی و هفت هشت سال چکار میکردیم که حالا میخواهید از نوبسازید ؟!!!! (4536973) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۶:۴۵:۴۲
احتمالا منظور ایشان این بوده که چهل ساله هیچ کار با ارزش و درستی در رابطه با فرهنگ انجام نشده ...

حالا سئوال اینجاست که مسئولان فرهنگی توی این چهل ساله چیکار کردن ؟؟؟

این همه بودجه های فرهنگی کجا هزینه شده ؟؟؟

این همه سازمان فرهنگی که درست کردین چی شد ؟؟؟ (4537463) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۹:۴۹:۱۵
1-البته برخلاف نظر برخی، فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها ساختنی نیستند. معادل این اصطلاحcultureاست که ریشه در کشت و پرورش دادن دارد. بنابراین فرهنگ ساختنی(ساختن فرهنگ)مانند همان گیاه گل خانه ای است که ظاهری جذاب دارد اما اصالت واقعی ندارد. از این جهت فرهنگ را باید پرورش داد و نه ساخت. ساختن برای مصنوعات بشری به کار می رود. فرهنگ نیاز به وجود بسترها و زمینه های لازم برای رشد و پرورش دارد که در غیر این صورت، به جای شکوفایی و باردهی به بی ثمری می انجامد.
2- مشکل دیگر کشور وجود پدیده چند فرهنگی کاملا متعارض با یک دیگر است که نتیجه آن سرگردانی مردم در هنجار پذیری/ جامعه پذیری و بروز پراکندگی هنجار ها شده است. الف- فرهنگ(عادت‌واره های)ایرانی، ب- غربی(غرب گرا)، ج-دینی/ عربی(عرب گرا)، د-عقل گرایی( یونانی و غربی).
3-بنابراین جامعه ایران هم حد اقل به تبع چهار پارگی فرهنگی، چندگانه شده است. طیف انقلابی گر تنها در بخش دین گرا/ عرب گرا بوده که البته فرزندان آن ها هم چنان هنجارهایی را به دلایل تغییرات فضای خانوادگی، نخواهند داشت. از این جهت ضروری است به جای توقع گسترش ویژگی های انقلابی گری به زمینه های تحقق جامعه و خانواده سالم و هنجارمند تأکید ورزید. (4536990) (alef-13)
 
امیر
United States
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۰۹:۵۷:۱۳
تیتر و عکس را دیدم به خودم گفتم لابد از آن حرف های همیشگی است. شگفتا ایشان را خردمند دریافتم و موضوعات مطرح شده توسط ایشان را قابل بحث می بینم. (4537001) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۴۶:۵۹
نظر ایشان در اخر مصاحبه و درباب اردواج موقت و ارتباط ان با مسئولین مربوط به دلم نشست (4537303) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۱۳:۰۵
این صبحت شبیه داستانی از عزیز نسیم نویسنده ای از کسور ترکیه که می گوید

"هر که آمد عمارتی نو ساخت" جناب دکتر تغیر فرهنگ یک جامعه زمان زیادی لازم

است که این زمان را بعد انقلاب داشتیدونیز انقلاب فرهنگی هم که انجام دادید

بهتر بود ریشه یابی و آسیب شناسی می کردید چرا این تغیرات در طول سی وهفت

سال موفق نبوده و کارکرد آن وضعیت موجود را بوجود آورده؟ (4537037) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۱۷:۲۴
ازجناب ایشان که کارشناس مذهبی هستند و تحصیلات دانشگاهی هم دارند بعید است بگویند راه حلی وجود ندارد و باید فرهنگ را از نو بسازیم. در واقع همین نوسازی های فرهنگی کار را به اینجا کشانده است زیرا وقتی بنای چیزی تخریب شد و نوسازی بنا مدنظر قرار گرفت آنوقت نیاز به نقشه و معمار و سازنده وجود خواهد داشت که همه اینها در شرایط فعلی از میان همین سرفصل های آموزشی و تربیت شدگان جامعه امروزی باید انتخاب شوند که به راه حل های به ظاهر مدرن و در واقع قهقرائی تر منجر خواهد شد. ایها الناس در هزار و چهارصد سال پیش با ظهور آخرین نبی الهی، دین کامل که مجموعه دستورات و راه حل های رفتاری انسانی و اجتماعی را مشخص میکند به بشریت عرضه شده است و چیزی بیش از آن تا ابد هم نخواهد آمد.چرا به دستورات قرآن و فرامین و توصیه های پیامبر و آئمه اطهار توجه نمیکنید و چشم و گوش خود را بسته اید و هی راه حل های من درآوردی و مخرب و به اصطلاح مدرن ارائه میدهید.به قرآن مراجعه کنید و آیات مربوط به ازدواج را استخراج کنید و مطابق آن هرچه گفته عمل کنید. چرا تعارف میکنید طبق دستورات الهی و مطابق آفرینش انسانی ازدواج باید بلافاصله بعد از سنین بلوغ انجام شود و آنهم ازدواج دائم و لاغیر و در هیچ کجای قرآن شروط ازدواج را داشتن تحصیلات و مسکن و ماشین و پول و غیره قرار نداده است و تنها میگوید همسرانی پاکدامن و در همفکری با خودتان انتخاب کنید چرا مقوله ازدواج را به مسائلی همچون وام و کمک دولت و پول و تحصیلات و شغل و غیره ربط میدهیم که بعد نتوانیم تامین کنیم و ازدواج را فدای این مسائل کنیم مگر هر انسان چند بار بدنیا می آید و چند سال عمر میکند که ده ها سال پس از بلوغ باید بنشیند تا دیگران یا شرایط جامعه برای او امکان ازدواج را فراهم کند. راه حل هائی همچون ازدواج موقت که شرعا مجاز میباشد و یا ازدواج سفید که غیر شرعی است مانند اینست که اکثریت ماشین ها در شهر با پلاک موقت یا بدون پلاک راه بروند ببینید چه بلبشوئی خواهد شد. در هرحال ازدواج امری بسیار ساده و بدون تشریفات و در دسترس است و آنچه سخت و دور از دسترس است داشتن شغل و تحصیلات و پول و درآمد و امکانات مادی و غیره است که هیچ ربطی به اصل موضوع ازدواج به معنی حقیقی آن یعنی رابطه زوجیت ندارد. (4537044) (alef-13)
 
hassan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۰۶:۳۲:۱۸
دوست عزیز!
آیا پسر و دختر ۱۵ ساله که به بلوغ جنسی رسیده اند، بلوغ فکری و عاطفی و اجتماعی نیز دارند که بتوانتد شریک زندگی دائم (که آن را توصیه قرآن می دانید) انتخاب کند؟ فرض کنید که هیچ مانع اقتصادی نبود و همه نوجوانان بعد از بلوغ دارای تمکن اقتصادی می شدند و می رفتند با کسی که آن را مناسب تشخیص می دادند ازدواج می کردند (حتی با نظارت و تایید خانواده). آن وقت بنظر شما مشکلات ما حل می شد؟ جوانانی که حتی تا نیمه و اواخر دهه سوم زندگی نیز بلوغ عاطفی و عقلی پیدا نمی کنند چطور می توانند در ۱۵ سالگی دست به انتخاب درست و پایدار بزنند و خود احیانا والدین کودکان دیگری باشند!؟ (4537925) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۰۸:۴۵:۰۲
حسن جان،
توجه نکردی برادر عزیز و آفرینش الهی را هم زیر سوال بردی یعنی شما میفرمائید آنکه ما را آفریده در 15 سالگی ما را به لحاظ جنسی بالغ میکند ولی این نکته را نمیداند که ما هنوز به قول شما بلوغ عاطفی و اجتماعی نداریم و نمیتوانیم ازدواج کنیم و باید تا نیمه و اواخر ده سوم زندگی صبر کنیم و در این فاصله لابد میگوید یا گناه کنید یا فشار بینهایت سختی را تحمل کنید نعوذ بالله، وقتی قرآن با کلام رسول خدا به ما ابلاغ میشود بلافاصله الگوئی هم از تنها فرزند خود رسول گرامی برای ما معرفی مینماید. فاطمه زهرا سلام الله علیه در 9 سالگی ازدواج میکنند به همان سادگی که میدانید و در 18 سالگی به شهادت میرسند همانگونه که میدانید و در این 9 سال زندگی مشترک 4 فرزند که دو امام معصوم حسن و حسین و دخترانی همچون زینب و ام کلثوم همگی فخر تاریخ در دامن ایشان پرورش یافته است.مگر انسان امروز با انسان چهارده قرن قبل به لحاظ فکری و عاطفی تفاوتی دارد که آنموقع می توانستند و حالا نمیشود. خیر حالا ما به لحاظ دور شدن از مفاهیم درست انسانی از خودمان قوانینی وضع کرده ایم که خودمان هم در آن وا مانده ایم در حالی که کسی که موجودی را آفریده خودش از همه بهتر میداند کی و کجا باید با این موجود چه رفتاری کرد پس باید قوانین بشر ساز را رها کرد و فقط قوانین آفرینشگر را اجرا کرد. (4538010) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۰:۳۶:۰۹
كاش يه گزارش از نتايج عملكرد حوزه ها ميدادند. قريب به چهل سال سررشته امورات از جمله فرهنگ از پايه ابتدائي تا پايان دانشگاه دستتونه، هم سياستگذاري كرديد هم اجرا. تازه ميگيد بايد از نو شروع كنيم؟؟؟!!!! فكر ميكنيد، چه قدر وقت داريد؟ (4537079) (alef-13)
 
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۶:۳۰:۳۵
دوست عزیز ایشون از لیسانس تا دکترا توی دانشگاه خوندن. استاد ما هم بودند. حوزه هم بعدا خوندن. اینم از مشکلات جامعه سیاست زده دینی ماست که سریع قضاوت می کنیم راجع به افراد. (4538578) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۰۱:۱۶
به نظر مصاحبه شونده بسیار محافظه کارانه به سوالات جواب داده و نخواسته سیاستهای غلط فرهنگی بعد از انقلاب ، نقش تکنلوژی در کوچکتر کردن جهان و در نتیجه مواجهه سریع و سهل جوانان با فرهنگ و زندگی غربی و تاثیر پذیری آنان از این الکوها ( نقش شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، تویتر ، اینستوگرام و..) را عامل مهم بداند.

مثالی بزنم چینی ها در حفظ فرهنگ شرقی چینی بسیار از مردم کشور ما حساس تر هستند ولی امروزه با اینکه دخترو پس چینی ممکن است جتی یک چمله انگلیسی بلد نباشد ولی موسیقی غربی گوش می دهد و رفتار اجتماعی سلیبرتی های غربی را تقلید میکند

چالش بزرگی که دامنگیر فرهنگ بومی ( چه سنتی چه مذهبی) ما شده مواجهه این فرهنگ با فرهنگ مسلط غربی است که در بستر تکنولوژی ارتباطی براحتی در اختیار مردم قرار گرفته و متاسفانه نهادهای فرهنگی کشور ما فقط با این پدیده می خواهند سلبی برخورد کنند که نتیجه عکس هم داده (4537113) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۰۳:۰۶
ازدواج موقت خودش یه ناهنجاریه چطور انتظار دارید توش هنجار رعایت بشه (4537114) (alef-13)
 
بنده‎ی خدا (فیزیک‎دان)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۲۰:۰۶:۱۷
بزرگواری (که احتمالا خانم هستید)،
پشتِ حرف شما این فکر است که اگر ازدواج موقت نباشد، ان دختر و پسر جوان عفت پیشه می‎کنند تا روزی که توان اقتصادی و اجتماعی ازدواج دائم را داشته باشند. این یک آرزوست؛ نه لزوما با واقعیت می‎خواند و نه با نیاز عاطفی و زیستی دختر و پسر مجرد.

وقتی رابطه‎ای در بخشِ قابل توجهی از موارد رخ می‎دهد؛ چرا نباید مرد نسبت به آن خانم وظیفه‎ای داشته باشد؟ چرا نباید آن خانم هم نسبت به نتیجه‎ی این عمل تعهدی داشته باشد؟
و
چرا دری که افریدگار حکیم بازگذاشته است را به زور می‎بندیم که جوان هایمان از روی دیوار بپرند؟ (4537626) (alef-2)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۲۲:۰۷:۳۴
بزرگوار ، ازدواج موقت برای دختران دوشیزه و پسران عزب نیست و در شرایط خاص و اضطرار برای رفع بخشی از نیازهای جامعه آنهم موقتی تجویز شده است و شرایط فوق العاده محدود کننده ای هم بر آن حاکم میباشد که که انجام آن را بسیار سخت میکند.ضمن اینکه کارکرد ازدواج موقت و دائم را در رفع نیازهای غریزی با رفع نیازهای غذائی و خورد و خوراک انسان مقایسه بفرمائید خواهید فهمید که هرکدام چه معنی میدهد آنوقت راحت تر انتخاب خواهید کرد کدام راه به ثواب نزدیکتر است. (4537739) (alef-11)
 
پیرمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۱۵:۵۵
شما آقای اورعی اگر جامعه شناسی باید بعنوان یک روحانی راه حلهای متین اسلامی را پیشنهاد بدهی وگر قرار بود اینگونه مسائل بغرنج اجتماعی را که بایستی متضمن سعادت جامعه شود خود مردم با گردهمایی و گفتگو بدان نائل شوند پس فلسفه بعثت انبیاء الهی چه بوده است ؟ آیا در جامعه ای که خود برای خود قوانین اجتماعی را وضع میکند میتوان به هدف آفرینش الهی که سعادت و تکامل است رسید؟
آنچه از این گفتگو حاصل شد غیر از سردرگمی یک روحانی و واگذاری امور به اجتماع چیز دیگری نبود. (4537139) (alef-2)
 
United States
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۱۷:۳۳
وقتی همه جا خرابی به بار امد تازه متوجه شده اند و دوباره می خواهند روی ما ازمایش کنند! ازدواج موقت یعنی چه؟ خانواده موقت؟ یا.... (4537142) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۲۳:۱۲
الناس علی دین ملوکهم ما در میا ن مردم کم از روحانیون سنت شکن و خلاف نداریم اگر میان مردم به واقع زندگی کنید می فهمید که رفتار غلط بعضی از روحانی نما ها و کسانی که خود را منسوب به انقلاب کرده اند چه بر سر تفکرات مردم اورده است (4537155) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۳۷:۲۴
اما برادر جان ،در روايات ديني ما آمده كه گفته شده : " خدايا به تو پناه مي برم از فقر " !! حالا بنده نه كه مي خوام از " ايسم " ها بگم و يا خودم را به يكي از " ايسم " ها كه اصلاً نميدانم حرف
حسابشان چيه ، متصل كنم و اداي " منور الفكر " ها در بياورم ،اما تجربه ها و ديده ها و شنيده ها مي گويند مسائل اقتصادي كه حل شود خيلي از ناهنجاريها از بين مي رود ، شك نكن برادر !! (4537177) (alef-2)
 
شایگان
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۴۱:۱۴
بسیار خوشحال شدم بعد بیست سال چهره استاد فرهیخته دکتر اورعی را دیدم واقعا اندیشه های استاد در حوزه تغییرات اجماعی هنوز راهگشا هست خصوصا که با اندیشه اسلامی ودینی همراه هست .یادش بخیر استاد عرض ادب واحترام (4537184) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۷:۲۲:۳۹
بله خانم شایگان درست میگین، منم دانشجوی دکتر اورعی بودم. با اینکه با مشی سیاسی‌ ایشان موافق نیستم، اما احترام زیادی براشون قائلم و تصدیق می‌کنم از معدود اساتیدی هستند که کلاس‌های درسشون بار علمی فراوانی داره، بطوریکه وقتی از کلاس خارج می‌شدیم کاملا این حس رو داشتیم که فکرمون توسعه پیدا کرده و درنتیجه این مطلب مطروحه بنظرم کاملا دقیق و علمی است، مخصوصا درباره آموزش اضافه! در احادیث ائمه طاهرین(ع) از سه مرحله‌ی تربیتی که هر بخش ۷ سال هست صحبت شده، که ابدا با طول دوره و کیفیت آموزشی فعلی کشورمون تطابق نداره و یکی از عواملی است که آمادگی برای ازدواج دیر صورت میگیره (4537487) (alef-2)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۱:۴۸:۱۳
وقتی شما بدون کار کارشناسی و بدون برنامه و شناخت و شعاری و بی مطالعه خواستی بزور قالبهای قبول شده در جامعه رو نفی کنی و جایگزینی هم یا نداری و یا اگر داری آنقدر دور از ذهن و مورد نفی جامعه است این آنومی رو خواسته یا نا خواسته بر جامعه تحمیل میکنی و جامعه ما چنین شده و بعید هم میدونم کاری بشه براش انجام داد و اگر هم باشه خیلی دازمدته و از اینهایی هم که اصلا" چنین مشکلاتی رو نمیفهمند بعیده چون باید اول باور داشت و بعد کاری براش کرد. (4537189) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۴۵:۲۰
در تایید حرف شما نمیشه بی فرهنگی را معادل دین قرار داده و سپس ان را به جامعه ای با فرهنگ نحمیل کرد و نتیجه خوبی هم گرفت (4537299) (alef-13)
 
چکیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۲:۴۴:۱۰
قریب یکصدو اندی متولی فرهنگ جامعه هستند و منابع مالی بسیاری را هرسال هزینه میکنند که لیست این مراکز در بودجه اعلامی کشور نظیر صداوسیما،حوزه های مختلف فرهنگی،وزارت ارشاد ........موجوداست،بنظرم بزرگترین دلیل عقب رفت فرهنگ در کشور عدم اعتقاد وپایبندگی وبی اطلاعی خود صاحبان به ظاهرفرهنگی است ، با تاملی در جامعه به راحتی ابتذال فرهنگی قابل مشاهده است و انقدر این قضیه دیرشده است که اصلاح آن باکرامت الکاتبین است ،در جامعه ای که همه درگیرنفسانیات هستند اخلاق وفرهنگ جای گاهی ندارد (4537246) (alef-13)
 
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۰۱:۳۵
مصاحبه عالی بود. تشکر از خانم زنگیان که با سوالات خوب مصاحبه را از کلیشه های همیشگی بیرون آوردند و تشکر از دکتر اورعی با پاسخ های قابل تامل (4537258) (alef-13)
 
امیر
Denmark
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۰۳:۴۸
38 سال... چند انسان جدید متولد و پرورش یافته اند؟ چند نفر در سنین آموزش و شکل گیری شخصیت بوده اند؟ چند نفر ؟؟؟ گمام می کنید اصلاح این جمعیت کار آسانی است... (4537261) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۴۱:۳۰
یه سوئیسی از یه ایرانی میپرسه آرزوت چیه؟ میگه شغل خوب، خونه خوب ، ماشین و باقی نیاز ها برای شروع یه زندگی.......سوئیسیه میگه من از آرزوهات پرسیدم نه از نیاز های اولیه ات برای زندگی......
قصه ما هم دقیقا همین طوریه........ (4537292) (alef-2)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۵۵:۰۸
تفكر باز و سعه صدر بزرگان و گوش كردن به ديگران خيلى از مشكلات حل ميكند (4537313) (alef-13)
 
محسن
Sweden
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۴:۰۳:۳۸
همه مشکل اینجاست که شما می خواهید هنجاری را به جامعه تحمیل کنید!
من در سوئد زندگی می کنم، جایی که از نظر جنسی تقریبا آزاذی کامل وجود دارد. اما این آزادی کامل به هرج و مرج جنسی منجر نشده بلکه جامعه خودش به خوبی نورم های مورد قبول را تعریف کرده است و بدون زحمت و تلاش دولت و حکومت، این نورم ها رعایت می شود.
از این روست که شما در سوئد در خیابانها بی حجابی می بینید اما هرزگی نمی بینید. (4537321) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۵:۴۷:۰۹
آزادی کامل در مسائل جنسی اگر هرزه گی نیست پس هرزه گی چیست؟ به نظر شما هرج و مرج یعنی چه؟ یعنی اگر عملی را مردم در خیابان انجام نمیدهند پس هرج و مرج وجود ندارد؟ اگر اعمالی در خیابان انجام نمیشود بدلیل یکی برخورد های قانونی است و دیگری سنگینی نگاه و اعتراض مردمی وگرنه وقتی مست باشند در خیابان هم شاید انجام دهند؟ (4537402) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۲۰:۰۸:۵۹
اگر در جامعه ی ما، ازدواج موقت - نه برای مرد خانواده دار - جا افتاده بود؛ بخش بزرگی از عقده های جنسی جامعه تخلیه میشد. این به اصطلاح غیرت ایرانی - در برابر ازدواج موقت - نه عقلی است، نه اسلامی. (4537631) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۶:۵۵:۴۹
جامعه انبار باروت نیازهای جنسی شده. این نتیجه نگاه اشتباه به انسان بود و این اشتباه کماکان ادامه دارد (4537473) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۶:۵۷:۱۵
هیچوقت فکر نکردیم چرا هفته ای 16 پرواز به تایلند داریم و یا ترکیه داره سودسرشاری از توریست های ایرانی به جیب میزنه (4537475) (alef-2)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۹:۵۳:۴۹
فرهنگ را نمی توان از نو ساخت فقط میشود انرا تغییر داد و تغییر فرهنگ زمانی حدود 20 سال میخواهد بیست سال مداومت و تلاش نه باری بهرجهت (4537613) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۵:۳۹:۱۸
فرهنگ از مدرسه ساخته می شود ! در حالیکه نظام ما اصرار دارد از سننین پیری شروع کند !؟

مدارس و بچه های این کشور قابل ترحمند !
ادارات و بانکها و ... لوکس و شیک !!!
کی فکر می کند در این شرایط ! فرهنگ ( تفکر و اندیشه ) مجال عرض اندام پیدا می کند!!! (4538520) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۰۶:۳۶:۵۲
ازدواج موقت باید فقط برای مجردهای بی بضاعت باشد. اگر این تبلیغات سوأ علیه متعه برطرف شود و سوءاستافده برخی زنها نیز، این راه حل کمکی بزرگی به رفع معضلات جنسی مجردها میکند و آسیب کمتری به امنیت روانی کشور وارد میشود. (4537928) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۶-۰۷ ۱۸:۳۳:۱۴
چه مسئله تک همسری و چند همسری

و چه ازدواج موقت و دائم

و چه ازدواج با موازین عرفی( پول ، شأن اجتماعی ، تحصیلات،...) و ازدواج با موازین اسلامی(صرفا وجود تقوا در زوجین راهگشاست)

همه مهره‌های یه تسبیحن!

حذف یا ممنوعیت هر کدوم موجب نقصانه در تکامل!

فقط باید جایگاه هرکدوم رو برای مردم مشخص کرد! انتخاب با خودشونه! درست یا غلط!

مثل اینکه ببینیم راه نجات بازه و طرف داره غرق میشه ولی نشونش ندیم ! بگیم حقته می‌خواستی اول شنا یاد بگیری!(اینم نادیده بگیریم که شنا رو اون کسی وظیفش بوده یاد طرف نداده)

کاملا با فرموده‌ی آیت الله حائری -که همون تعلیمات اسلامه- موافقم که(نقل به مضمون) فرمودن: در همه راههای حلال باید باز باشه وگرنه مردم به خطا میرن چون جذابیتای راه غلط به چششون میاد...
اگه کسی میخواد خطا و غلط کنه که می‌کنه !!!اسلام یه جوری راهشو باز کرده که جای جبرانش باشه، طرف هرجا احساس کرد غلط کرده به اسم اسلام، رووش بشه برگرده! نه اینکه از اول بهش بگن راهی نیست فکر کنه حرف اسلامه!
مگه اسلام دین تک بعدی که فقط یه نسخه داشته باشه برای همه!
وقتی راه باز باشه اونی بخواد بیشتر رعایت کنه میتونه با تقواتر باشه! اونی هم که خبطی کرده که قصدش لذت بیشتر بوده میتونه برگرده با تقواتر بشه
شما هم حق دارید تحقیقات غربی رو بخونید ولی برای نسخه دادن نباید با اصول اسلام منافات داشته باشه! (4538703) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.