توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 488439
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران:
حساسیت ‌مردم به اعتیاد کمتر شده‌/باید با زبان ساده و عامیانه با دانش‌آموز صحبت کرد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۶
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه توجه به آسیب‌های موجود در حوزه دانش‌آموزی کشور باید افزایش یابد گفت: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس کشور افزایش یابد.

به گزارش تسنیم، کوروش محمدی ظهر امروز در همایش مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مطرح نکردن اعتیاد به عنوان یک بیماری اظهار داشت: امروزه مسئله اعتیاد را به عنوان بیماری یا پدیده اجتماعی نباید مطرح کرد این درحالیست که در 10 تا 20 سال گذشته اعتیاد حساسیت اولیه خود را از دست داده و مردم کمتر به آن حساسیت نشان می‌دهند.

وی افزود: دو نظام اجتماعی تولید کننده اعتیاد هستند، نخستین نظام خانواده و والدین بوده و تفکر افیونی والدین را مجاب کرده تا دیکتاتوری با فرزندان برخورد شود که تصور بر این است که ما صاحب مطلق فرزندانمانیم که این برخورد روی کودکان اثر بدی دارد باید این باور را از خود دور کنیم که ما می‌توانیم هر اشتباه یا خطایی را انجام دهیم ولی فرزندان را منع کنیم زیرا ما الگوی فرزندانمان هستیم مثلا پدر و مادری که در برابر فرزندش مواد مصرف می‌کنند نمی‌توانند اورا ازاین رفتار منع کنند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: در کشور سنگاپور در قرن 18 میلادی کشوری فاسد و ویران شده بود همه کارمندان آن رشوه بگیر بودند کسی اهل تولید نبود در همه جای اختلاس دیده می‌شد تا اینکه شخصی همه معلمان را جمع کرده و از آنها خواست تا کودکان را خوب ترتیت کنند و او در قبالش پول خوبی به آنها می‌داد این معلمان بودند که کشور سنگاپور را به جایگاه کنونی رساندند.

محمدی عنوان کرد: باید به مدیران مدارس گفت به دنبال پیشگیری باشند و این پیشگیری را نباید از کسانی که مبتلا شده‌اند شروع کرد باید از بهترین مدارس و بهترین دانش‌آموزان که افت تحصیلی ندارند آغاز نمود.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد باید علل را از بین برد و عوامل مخاطره‌آمیز را کاهش داد، مقاومت فرد را افزایش و از سرایت این بیماری جلوگیری کرد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اضافه کرد: برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس باید سطح آگاهی را بالا برد باید دانش‌آموزان انواع مواد مخدر را شناخته و را شیوع و استعمال آن را بدانند اطلاعات درست به وی داده و آموزش‌های درست را در این باره به او بدهیم.

محمدی ادامه داد: نگرشی اشتباه نسبت به مواد مخدر وجود دارد مثلا بسیاری از بانوان برای زیبایی، کم کردن وزن به سمت این ماده رفته یا برخی پزشکان برای تنظیم فشار خون و قند خون مواد مخدر تجویز می‌کنند یا دانشجویان در خوابگاه‌ها برای بیدار ماندن و درس خواندن در شب ریتالین مصرف می‌کنند که شخص بعد از مصرف به آنها اعتیاد پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از جمله باورهای غلط نسبت به مواد مخدر عدم اعتیاد آور و بی عوارض بودن مواد مخدر صنعتی، غلبه بر استرس و مشکلات روانی، کسب انرژی مضاعف به واسطه مصرف مواد صنعتی، افزایش قوای جنسی، آرامش افزایش تمرکز و خلاقیت، مصرف تفریحی خطر اعتیاد، شب بیداری و تسهیل درس خواندن، بیخیال شدن نسبت به مسائل امروز جامعه فقر بیکاری و شکست‌ها است.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: دانش‌آموزان باید در زمینه‌های مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، راهکارمقابله با استرس و بحران اجتماعی، زمینه فردی و اجتماعی خطرساز آموزش ببینند.

مهارت‌هایی را باید برای پیشگیری اعتیاد انجام داد

محمدی عنوان کرد: عبور والدین از خط قرمز باعث می‌شود فرزندان خود این امور را انجام دهند کسی که دروغ می‌گوید فرقی با شخص معتاد ندارد چون هنجارها را از بین می‌برد باید به فرزندانمان یاد بدهیم با ابراز تاسف برای شخص مقابلش نه بگوید عوامل زیادی وجود دارد که باعث اعتیاد می‌شود فقط دوست معتاد در این میان نقش ندارد اعتیاد نباید نگاه تک بعدی داشته باشد همه چیز بهم مربوط و مولد بیماری اعتیاد می‌شود مثل طلاق.

وی اضافه کرد: وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش گفت که "ما دانش‌آموزمعتاد نداریم درحالیکه معتاد دانش‌آموز داریم" که این خطرناک‌ترین دیدگاه بود و ضررهای زیادی به بار آورد و وزیر بعدی که روی کار آمد گفت یک و نیم درصد از جمعیت دانش‌آموزی ما معتاد هستند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران بیان کرد: مهارت‌هایی را باید برای پیشگیری اعتیاد انجام داد مثل مهارت خود کنترلی، خودآگاهی، کنترل هیجانی، ارتباطات، حل مسائل اجتماعی، عادت به مطالعه، روابط با همسالان، خودکارآمدی، مقاومت در برابر مواد، تقویت نگرش‌های ضد مواد هستند.

محمدی ادامه داد: ما در هیچ مسئله‌ای نباید هیجانی برخورد و داد و فریاد راه بیندازیم این خود نوعی رفتار هیجان مدارانه است که باعث اثرات مخرب روی فرزند می‌شود اعتیاد ممکن است گریبان‌گیر هرکسی با هر سمتی شود پس برای آینده خود و فرزندان باید آموزش‌های لازم را داد.

وی خاطرنشان کرد: علت پیشرفت اروپا خودآگاهی است باید به فرزندان آموزش دهیم تا به هر جمعی وارد نشوند، یکی از علل طلاق عدم خودآگاهی است پس فرزندان آنها ممکن است به سبب نبود خودآگاهی به اعتیاد روی آورند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: معلمان باید با احترام با دانش‌آموزان صحبت کنند زیرا اگر این ارتباط مبنای احترام نداشته باشد ارتباط بین این دو قطع می‌شود، نظام آموزش و پرورش ما نظام مهارت‌آموز نیست و همین سبب وقت نگذاشتن معلمان شده است.

محمدی افزود: باید در خانواده در مورد مسائل روز و کتاب‌ها صحبت کنیم، قرآن در خانواده خوانده شود این نظام کودکان را با کتاب نه تنها آشتی نمی‌دهد بلکه آنها را از کتاب فراری می‌دهد والدین نباید به‌جای فرزندان دوستانشان را انتخاب کنند با در نظر گرفتن اصل احترام با فرزندانمان روابط برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: راهکارهایی برای مقابله با استرس و بحران اجتماعی وجود دارد که باید آنها را برای خود تکرار کنیم هیچ مشکلی بدون راه‌حل نیست، مشکلات موجود فقط منحصر به من نیستند، من می‌توانم از پس هر مشکل برآیم، همیشه آسان‌ترین راه بهترین راه حل نیست، من ساخته شده‌ام تا با مشکلات بجنگم.

11 آسیب در حوزه دانش‌آموزی وجود دارد

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران بیان کرد: زمینه‌های فردی و اجتماعی همچون مشکلات و اختلالات روانی و شخصی، محیط خانواده، محیط دانشگاه و خوابگاه، دوستان و همکلاسی‌ها، شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه خطرساز هستند.

محمدی بیان کرد: گرفتن مشاوره حق دانشجو برای انتخاب صحیح در تعاملات اجتماعی، غلبه بر مشکلات روحی و بحرانی اجتماعی، افزایش توانمندی‌های فردی و اعتماد به نفس، بازیابی هویت اجتماعی خویش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مشاور باید با زبان ساده و عامیانه با دانش‌آموز صحبت کند و نباید به گذشته ورود کرد کنجکاوی باید واقعی باشد نه سطحی و گذرا باید پیگیر باشیم باید با زبان مراجعه‌کننده صحبت کرد و جایگاه اجتماعی را فراموش کرد توانایی و استعداد کودکان را تقویت کنیم و اگر می‌خواهیم دانش‌آموز نتیجه بگیرد باید کار مثبت او را ستایش کرد و تغییرات مثبت اورا مشاهده کرد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: یازده آسیب در حوزه دانش‌آموزی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود که این آسیب‌ها شامل افت تحصیلی، اضطراب و ترس، فرار از خانه و مدرسه، کم‌رویی ( عدم اعتیاد موثر)، دروغ‌گویی، خشم و پرخاشگری، افسردگی، عدم اعتماد به نفس، اعتیاد به شبکه‌های احتماعی مجازی می‌شود.
 
کلمات کلیدی : اعتیاد+معتاد
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.