نظر منتشر شده
۵۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 477198
نقدهای حاشیه‌ای به 2030 و تکلیف امروز شورای انقلاب فرهنگی
علی پارسانیا*/9 خرداد96
امروز دولت در حال پاسخگویی به نقدهایی است که اگر چه در صحن جامعه مطرح شده‌اند، اما حاشیه‌ای و انحرافی‌اند... کسانی که در پی مطالبه از دولت در راستای دغدغه‌های واقعی مقام معظم رهبری هستند باید از این مسائل حاشیه‌ای دست بردارند و تمام انرژی را در جهت نقد تقلیدگرایی دولت و خودباختگی در برابر اسناد وارداتی نظیر 2030 سازماندهی کنند ... مناسب‌ترین موضع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در قبال 2030، رد کلیت سند سوای محتوای آن است، چرا که این شورا، چشم بینای کشور در نظارت بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و باید با هر انحرافی از اجرای این سند، قاطعانه مقابله کند
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰

مقدمه

جدی‌ترین نقد مقام معظم رهبری به مسئولین کشور در موضوع اجرای سند آموزش 2030 چه بود؟ برخی از نقدهای انحرافی در ایام انتخابات چه تصویری از 2030 ارائه دادند؟ دولت آقای روحانی چه واکنشی نسبت به 2030 نشان داد؟

پاسخ به این 3 سؤال نشان خواهد داد که اصلی‌ترین نقد رهبر بزرگوار انقلاب به شیوۀ مواجهۀ دولتی‌ها با 2030 در گردوغباری کاذب و وهم‌آلود به ورطۀ فراموشی سپرده شده است؛ گرد و غباری که موجبات انحراف افکار عمومی از اصل داستان را فراهم نموده است. از این رو لازم است تا مروری شود بر آنچه در این ایام در موضوع سند آموزش 2030 گذشت تا از این رهگذر مشخص گردد که چگونه مسألۀ اصلی جای خود را به موضوعات فرعی و پوشالی داد.

اصلی ترین نقد به اجرای سند آموزشی 2030

مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت ماه با فرهنگیان، از عدم اجرای سند تحول بنیادین گلایه کردند و ذیل این گلایه‌ فرمودند که  تا کی باید منتظر تصویب زیرنظام‌های سند تحول بنیادین باشیم؟ این گلایه برخاسته از این واقعیت است که پس از گذشت 6 سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز بسیاری از راهکارهای موجود در این سند اجرا نشده، نقشۀ راه اجرای آن تدوین و تصویب نشده و اهداف دوره‌ها و مقاطع تحصیلی نیز مشخص نگردیده است.

عجیب آنکه بسیاری از اقدام‌های تحولی نظیر تغییر ساختار آموزشی از 5-3-4 به 6-3-3 و تغییر کتاب‌های درسی در حالی انجام شده است که هنوز اهداف پایه‌های تحصیلی تدوین نشده است. آیا منطق تدوین کتاب درسی این نیست که ابتدا باید اهداف آموزشی مشخص گردد و بر اساس این اهداف، محتوای کتاب مشخص شود؟

سؤال این است که وزارت آموزش و پرورش بدون در اختیار داشتن اهداف، با اتکا به چه غایتی، محتوای کتب درسی را تغییر داده است؟ اصولاً بدون در اختیار داشتن نقشۀ راه برای اجرای سند تحول، مبنای وزارتخانه در اولویت‌دهی به برخی اقدام‌های تحولی نسبت به سایر اقدام‌ها چیست؟کاهلی‌ها و سهل‌انگاری‌های رخ داده در اجرای سند تحول، که از سوی خبره‌ترین اساتید دانشگاهی کشور تدوین شده است، چه معنایی می‌دهد جز بی‌اعتمادی به سرمایۀ انسانی کشور و بی‌اعتنایی به ضرورت‌های تحول در نظام آموزشی تقلیدی؟

مسألۀ دیگر این است که یکی از اصلی‌ترین دلایلی که نخبگان و مسئولان کشور را به تدوین سندی برای تحول در نظام آموزش و پرورش کشور رهنمون ساخت، قالب و محتوای تقلیدی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ایران بود. نظام آموزشی ایران در دوران قاجار همگام با تقلید نسبی از غرب، مدرن شد و در دوران رضاخان به طور مطلق، مقلّد نظام آموزشی غربی‌ها، بویژه فرانسه گردید. بعد از انقلاب اسلامی نیز اگرچه اقدامات اصلاحی صورت پذیرفت اما روح نظام آموزشی مغرب‌زمین همچنان در کالبد آموزش و پرورش ایران حلول داشت.

از این رو در سال 1367، طرح تغییر بنیادی در آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما با وزارت آقای نجفی در سال 68 به فراموشی سپرده شد. سرانجام در سال 1390 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبۀ همان شورا را گرفت و امیدها برای گذر از یک نظام آموزشی فرسوده و تقلیدی به نظام آموزشی پویا و بومی را زتده ساخت.

در چنین شرایطی و در حالی که سند تحول با قهر مدیران دولت مواجه می‌گردد، اقبالی زایدالوصف از سوی همین دولتمردان به سند آموزش 2030 نشان داده می‌شود، به نحوی که در شهریور 1395، هیأت دولت کارگروهی را با محوریت وزارت آموزش و پرورش مکلف به اجرای 2030 و ارائۀ گزارش سالانه به هیأت دولت می‌کند.

به نظر می‌رسد که اقبال به یک سند خارجی از یک‌سو و پشت گوش انداختن اجرای سند ملی برخاسته از نوعی خودباختگی و دیگرباوری است که همواره به عنوان واقعیت تلخ تعلیم و تربیت رسمی ایران به آن آسیب رسانده است. از این رو مقام معظم رهبری ضمن گلایه از مسئولین بابت عدم اجرای سند ملی آموزش و پرورش، آن‌ها را مورد عتاب قرار می‌دهد که با چه منطقی با تمام قوا ذیل خیمۀ یک سند وارداتی ستون زده‌اند و امکانات کشور را برای اجرای آن بسیج کرده‌اند؟ این نگاه دقیقاً برخاسته از آسیب‌شناسی وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور است که معضل اصلی آن را وارداتی بودن و موضع انفعالی، تقلیدی و غیرخلاقانۀ مسئولین کشور در قبال این واردات می‌داند.

نقدهای انحرافی به 2030

با وجود نقد جدی و متقن مقام معظم رهبری به اجرای 2030 در ایران،برخی از نقدهایی که در ایام انتخابات و پس از آن از سوی بعضی از رسانه‌ها و گروه‌ها صورت پذیرفت، نقدهای حاشیه‌ای و بعضاً غیرمنطبق با واقع بود، تا جایی که گاهی اتهاماتی ناروا نیز به دولت زده شد که دولت را مروج فسق و بی‌حیایی در آموزش و پرورش معرفی می‌نمود. این نوع مواجهه چه از سر ناآگاهی و چه آگاهانه روی داده باشد، زمینه را برای دولتمردان فراهم نمود تا به جای پاسخ به نقد اصلی، فضای اجتماعی را به سمتی دیگر هدایت کند. این روزها دولتمردان با تمام قوا به صحنه آمده‌اند تا اثبات کنند که کتاب «لک لکی در کار نیست» را در مهدها آموزش نمی‌دهند، آموزش‌های جنسی در مدارس داده نمی‌شود، هم‌جنس‌بازی به رسمیت شناخته نخواهد شد و امثال آن.
 
وظیفۀ امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در قبال 2030 چیست؟
 
امروز دولت در حال پاسخگویی به نقدهایی است که اگر چه در صحن جامعه مطرح شده‌اند، اما حاشیه‌ای و انحرافی‌اند. باید مجالی باز کرد تا اصل بحث یعنی چرایی عدم اجرای اسناد ملی در حوزۀ آموزش و اهتمام مسئولانۀ دولت نسبت به اسناد وارداتی به عنوان محور گفتگوها و نقدها مطرح گردد. کسانی که در پی مطالبه از دولت در راستای دغدغه‌های واقعی مقام معظم رهبری هستند باید از این مسائل حاشیه‌ای دست بردارند و تمام انرژی را در جهت نقد تقلیدگرایی دولت و خودباختگی در برابر اسناد وارداتی نظیر 2030 سازماندهی کنند.

شایان ذکر است که مناسب‌ترین موضع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در قبال 2030، رد کلیت سند سوای محتوای آن است، چرا که این شورا، چشم بینای کشور در نظارت بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و باید با هر انحرافی از اجرای این سند، قاطعانه مقابله کند.

در پایان ذکر3 نکته ضرورت دارد:

این ایام، ذیل نقد دولت در اجرای 2030، برنامه‌های آموزشی دولت از سوی گروه‌های مردمی با جدیت بیشتری در حال رصد شدن است. بسیاری از رویدادهای غلط که ممکن است هیچ ارتباطی با 2030 نداشته باشند، در حال انتشار عمومی است. کلیپ‌هایی که رقص کودکان در مهدهای کودک را نشان می‌دهد، صفحاتی از کتاب‌های درسی که محتواها یا عکس‌های نامناسب و بعضاً غیراخلاقی دارند و امثال آن در حال انتشار از سوی مردم در فضای مجازی است.

دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از این پدیدۀ میمون به عنوان سازوکار نظارت عمومی بر عملکرد حاکمیت استقبال کند و ضمن گردآوری این رویدادها، از آن‌ها به مثابه گزارش‌های مردمی استفاده و برای حل این معضلات چاره‌اندیشی نماید.

این که اساس پذیرش اسناد وارداتی پذیرفتنی نیست و اجرای اسناد ملی باید وجهۀ اصلی همت مسئولین باشد، بدین معنا نیست که اسناد خارجی مانند بیانیۀ اینچئون (سند آموزش 2030) نیازی به تحلیل و نقد محتوایی ندارند. به عکس برای شکستن هژمونی نظام ارزشی غرب لازم است که این نوع بیانیه‌ها و میثاق‌های بین‌المللی بر اساس مبانی متقن اسلامی و ارزش‌های ایرانی مورد واکاوی و نقد عالمانه قرار گیرند.

این که برخی از نقدهای این روزها به 2030 وارد نیست بدین معنا نیست که در آینده نیز چنین باشد. به دیگر سخن، اگر اجرای سندی مانند 2030 به پذیرش هنجارهای غربی در باب خانواده در دهۀ 90 منجر نگردد، این امکان اصلاً بعید نیست که در دهه‌های آینده از رهگذر اجرای چنین بیانیه‌های بین‌المللی، شاهد استحالۀ تدریجی نظام ارزشی در کشور باشیم. بنابراین مناسب‌تر آن است که اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیم‌گیری در باب 2030 به پیامدهای دراز مدت آن یعنی استحالۀ تدریجی فرهنگ عمومی نیز توجه کنند و مسیر هر نوع انحراف احتمالی در آینده را از هم‌اکنون مسدود نمایند.

*دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
 
کلمات کلیدی : 2030 +سند2030+آموزش و پرورش+شورای انقلاب فرهنگی
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۸:۱۴:۲۲
شما که یک کلمه از محتوای سند نگفته اید ببینیم اشکالش کجاست؟ (4400625) (alef-2)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۱۴:۴۰
سعی کرده ام در این یادداشت نشان دهم که محتوای 2030 مهم نیست؛ اگرچه نقدهایی نیز به محتوا وارد است که در یادداشتی دیگر نگاشته‌ام.
مهم اصل پذیرش چنین اسناد وارداتی و به کنار نهادن اسناد ملی است.

معضل ما ادامه حیات روح تقلیدگرایی در نظام آموزشی است. حال این تقلید از غرب باشد؛ خواه از شرق. مهم آنست که نیازهای آموزشی امروز خودمان را نمی‌بینیم و بر اساس این نیازها برنامه ریزی نمی‌کنیم. اگر نیازهای آموزشی‌مان مشخص باشد می‌توان به صورت هدفمند، آگاهانه و خلاقانه از تجارب تمام کشورها در جهت پاسخ به نیازهای بومی استفاده کرد. اما رویکرد ما در مواجهه با اسنادی مانند 2030 و رها نمودن سند ملی، بر خلاف این است. (4401461) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۴۸:۱۴
من کل سند رو خوندم اصلا مشکل اخلاقی نداشت. تنها چیزی که ممکن است با فرهنگ ما هماهنگی کامل نداشته باشد قسمتهایی در مورد برابری جنسیتی است که اونهم ضرورتی به انجامش نیست. اینهمه هیاهو برای هیچ (4401947) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۸:۱۹:۲۹
سند 2030 یک سند بسیار مفید و عالی برای هر کشوری است و بخش هایی که دوستان بهش انتقاد دارند اصلا در ایران قابلیت اجرایی ندارد و تصویب هم نخواهد شد این جنجال هم یک جنجال انتخاباتی بود. این سند یک افتخار بزرگ برای بشریت در ابتدای قرن 21 است. تمام اهداف ان هم انسانی و در جهت رفاه همه انسانها است. (4400638) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۲۴:۳۵
اونوقت شما تضمین میکنین اجرا نشه؟؟؟؟؟؟؟ (4401334) (alef-13)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۱۸:۵۳
سند 2030 اگرچه مفاد قابل دفاعی دارد، اما حقیقتاً در حد یک افتخار بزرگ بشریت در قرن 21 نیست.
چگونه سندی که تمام انواع خانواده (مرد با مرد / زن با زن / مرد با زن) را به رسمیت شناخته، میتواند برای بشریت قرن 21 افتخارآمیز باشد؟

در نقد محتوایی سند و مقایسۀ آن با سند ملی آموزش و پرورش خودمان هم یادداشتی آماده شده که ان شاالله به زودی منتشر خواهد شد (4401482) (alef-2)
 
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۹:۵۴
شما چطور فهمیدی عالیه؟؟
فقط چون از اون ور آب اومده دارای ویژگی های متعالی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4401574) (alef-2)
 
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۸:۵۵:۱۶
چرا نباید در مدارس اموزش جنسی داده شود ؟ همین عامل باعث شده سن ازدواج در ایران بالا رود طوری که جوانان با جنس مخالف اصلا" بیگانه هستند (4400699) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۵۱:۱۹
اصلا توش آموزش جنسیتی وجود ندارد (4401952) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۹:۲۲:۴۶
شیوه آموزشی قبل از انقلاب از هر جهت کار آمد و کامل بود، کسانی که آن دوران دوره ابتدایی را گذارنده اند از هر جهت یک سر و گردن از کسانی که امروز دوره دبیرستان را پشت سر گذاشته و وارد دانشگاه شده اند بالاترند (4400754) (alef-2)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۰:۱۲
بر اساس کدام گزارش پژوهشی چنین ادعایی می‌کنید؟
ممنون می‌شوم که منبع پژوهشی این ادعا را معرفی کنید تا استفاده کنم ... (4401484) (alef-2)
 
China
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۹:۲۲:۵۴
من در یک جست و جوی 10 دقیقه ای در متن اصلی 2030 و سندهای دیگری که در متن به آن ها اشاره شده است این ادعا که آموزش جنسی به کودکان یا نوجوانان آمده است برایم اثبات شد. به نظر من کافی است افراد دلسوز بدون پیش داوری متن اصلی را به همراه ارجاعاتش مورد بررسی قرار دهند تا معلوم شود که دولت راست می گوید یا منتقدان. (4400755) (alef-2)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۴:۱۴
الان شما مخالف آموزش جنسی به کودکان یا نوجوانان هستید ؟ (4401364) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۵۰:۰۴
شما باید بیشتر از 10 دقیقه وقت بگذارید چون چنین چیزی در سند 2030 نیست. احتمالا چیز دیگری را به جای سند 2030 خوانده ای.
در ضمن منظور از آموزش مسایل جنسی به کودکان آموزش آمیزش جنسی نیست بلکه آگاهی از خطرات معضللات جنسی است تا در دام افراد گمراه و شیاد نیفتند. از کی آموزش و آگاهی بخشی، بد و منفور شده است که انسان را منحرف میکند؟ کجای دین اسلام گفته آموزش مسایل جنسی حرام است؟ (4401392) (alef-13)
 
یک پزشک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۰۳:۳۱
این گونه اسناد یونسکو سالهاست که در دانشکده های پزشکی در دروس اپیدمیولوژی تدریس میشود. یادمه سالها قبل تو دوره دانشجویی اهداف یونسکو برای هزاره سوم رو ما امتحان دادیم.این اسناد هر چند سال ارائه میشود : اولیش بود سند یونسکو برای هزاره سوم (2000)، دومیش بود سند 2015 و این آخریش 2030 . اینها برای ارتقا سطح زندگی و کاهش فقر تنظیم شده و مسائل غیر اخلاقی توش اصلا وجود ندارد. جالبه از سال 1990 داره تو دانشگاههای کشور تدریس میشه ولی الان برای اهداف سیاسی از یک موضوع علمی سوء استفاده سیاسی میشه (4401959) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۰۰:۰۹:۰۳
اتفاقا چون والدین دانش کافی در زمینه اموزش مسایل جنسی را ندارند بهتر است توسط متخصصین در اموزش و پرورش انجام شود (4402407) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۱۰:۰۳
لطف میکردیدادرس این جست و جوهایتان را هم میگذاشتید تا ما هم مطلع شویم (4401803) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۹:۳۷:۳۱
تمام این حرفهای شما و انتقاداتی که می کنید درحالیست که دولت تمام ارگانها و نهادهای مسیول و مرتبط با سند 2030 را اگاه نموده بود. و همه درجریان این سند بودند. حالا شب انتخابات چطورشده که یک دفعه همه یاد این سند افتادند خدامی داند. (4400783) (alef-2)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۵۴:۲۳
نمایندگان کمسیون آموزش مجلس و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی که برخی اظهار کردند که در جریان نبودند؛ منظور شما از تمام ارگان‌های مسئول کدام نهاد دیگر است؟! (4401401) (alef-2)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۵۷:۵۹
چند روز پیش هم آقای لاریجانی، رئیس مجلس گفت:
هیئت تطبیق مصوبات، مصوبات را از نظر شکلی مورد بررسی قرار می دهد نه از نظر محتوایی. محتوای مصوبه ۲۰۳۰ بررسی نشده است.
شورای انقلاب فرهنگی نیز تاکنون به محتوای آن ورود نکرده است. چندی پیش از کمیسیون آموزش خواستند به این موضوع ورود پیدا کرده و بررسی کرده است. (4401407) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۰۵:۵۳
هیچ کشوری برای سندی که الزامی براش وجود نداره وقتشو تلف نمیکنه. اینا رو کشورها امضا میکنند بعدش هرقدر تواناییشو داشتند یا دلشون خواست اجرا میکنند و بس (4401962) (alef-13)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۲:۳۴
الآن که دیگر شب انتخابات نیست.
اطلاع دقیقی ندارم که آیا واقعاً دولت همه ارگانها را آگاه نموده بود یا خیر. اما در هر دو صورت نقدهای این یادداشت به قوت خود باقی است. (4401497) (alef-2)
 
رضا رحمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۹:۳۸:۳۳
هیاهو و هیجانات انتخاباتی و برخوردهای سیاسی حول و حوش سند 2030 یونسکو یا سند ملی 2030 که باید مبنای اقدامات وزارت آموزش و پرورش بوده باشد مانع از نگاهی بدون پیشداوری و کارشناسانه در شرایط موجود محسوب می گردد لذا فارغ از صحت و سقم ادهای پیرامون سند 2030 یونسکو و فاصله گذاریهای ادعایی در سند 2030 ملی مایلم به نکته دیگری در خصوص وظایف و مسئولیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کنم.
مقام معظم رهبری غفلت و بی توجهی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخصا مورد گلایه و نقد جدی قرار دادند امیدوارم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی علی الخصوص شخصیتهای حقیقی این شورا که منصوبین مقام معظم رهبری بوده و برخلاف اعضای حقوقی شورا که با تغییر دولتها و مسئولیتها به فوریت تغییر می کنند از ثبات و ماندگاری قابل توجهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردارند انتظار می رود پاسخگوی غفلت و کم کاری در خصوص حوزه مسئولیت خود باشند.
براساس فرمایشات نویسنده طرح تغییر بنیادین نظام آموزشی کشور در سال 1368 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و جهت عمل و تبدیل به اسناد پائین دستی به وزارت آموزش و پرورش ارجاع شده است که بنابر ادعای نویسنده تا سال 1390 مورد بی مهری یا بی توجهی قرار گرفته است غفلتی که شاید بدلیل تغییرات مدیریتی و نوبه ای دولتمردان و سطوح مختلف مدیریت آموزش و پرورش با اغماز طبیعی به نظر برسد اما دبیرخانه و اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی چرا ابلاغ مصوبه خود را مانند صدها مصوبه دیگر فراموش کردند؟ اصولا دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چه مکانیسمی برای پیگیری اجرای مصوبات ابلاغی شورا پیش بینی کرده است؟ ایا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ابلاغی 32 سال گذشته را طی بیش از سه دهه و تغییر هفت دولت و جابجایی بیشتر وزرای آموزش و پرورش نباید مورد پیگیری و اطلاع رسانی به جلسه اصلی شورا می کرد؟
اصولا شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید مورد اتکا سیاستگذاران و دستگاهها باشد طی نزدیک به چهار دهه فعالیت چه عملکرد قابل ارائه ای دارد؟ حوزه اثرگذاری شورا در حوزه های آموزشی ، فرهنگ عمومی و غیره چه بوده است؟ اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی چهار دهه گذشته نبود چه اتفاق خاصی در حوزه آموزش و فرهنگ کشور واقع می شد که متفاوت از امروز بود؟ (4400784) (alef-2)
 
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۰۹:۴۵:۱۸
کاش نقد هاتو ن رو به قسمت های مشخص شده سند ارائه می دادید . (4400794) (alef-2)
 
حسین
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۰:۵۰:۲۴
به نظر میاد که بعضیا دارند مباحث 2030 رو با یه سری بحثهای سطحی و غیرکارشناسی خلط میکنند. اصل دعوای 2030 چهارتا شکل و آموزش سکس و ... نیست! (4400906) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۲۰:۵۷
واااااااااااااای!

یعنی همین که شما این مواردی که اسم بردینو "ناچیز" میشمرین یعنی فاجعه.

یعنی واقعا شما مایلین به کودک 5-6 ساله تون چنین چیزهایی تدریس بشه؟!!!

چرا ما باید همیشه راه کج خارجی ها رو بریم.

خدایا از اون طرف سیمان میریزن رو دستاوردههای علمی دانشمندامون و بعد به به و چه چه دانشمندای خارجی رو میکنن.
از این طرف نسلی با سن بلوغ پایین رو میخوان پرورش بدن.

چطور میخواین چنین نسلی رو کنترل کنین؟

چه روزگاریه!!! (4401324) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۰۹:۰۶
ای کاش مردم ما قبل از اظهار نظر در مورد یک چیزی یکبار اونو میخوندند. یعنی میشه ما به اون مرحله برسیم... اصلا نه شکلی هست نه آموزش مسائل... اصلا موضوع یه چیز دیگه است (4401964) (alef-13)
 
Australia
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۱:۱۴:۰۱
قریب به 200 کشور جهان این سند را پذیرفته اند. بسیاری کشورهای اروپایی، شرق آسیایی، فنلاند، سوئد، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، کانادا و تقریبا تمام کشورهایی که از لحاظر علم و دانش و توسعه انسانی و سیستم آموزشی در سطح تراز اول جهان هستند!!

چرا ما باید همیشه در جهت مخالف جریان آب شنا کنیم ؟؟؟؟
چرا قبول نمیکنیم اگر ما یک صدم آن چیزی که ادعا داریم خوب بودیم الان مملکت باید بهشت میبود ؟؟ (4400948) (alef-2)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۷:۰۲
1- حدود 160 کشور هستند نه 200 کشور

2- موافق یا مخالف جریان آب بودن مهم نیست. مهم این است که خودمان باشیم. اگر خودمان بودیم، در هر جهت که بودیم خوب است؛ حالا موافق یا مخالف جهت آب. این یادداشت می خواهد همین را بگوید که ما خودمان نیستیم

3- با شما هم نظرم که اگر آنچه ادعا می‌کنیم باشیم، مملکت، بهشت که نه اما گلستان خواهد شد. ربطش را به یادداشت متوجه نمی شوم. (4401517) (alef-2)
 
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۱:۴۰:۳۵
خداقوت
از معدود متن‌های سنجیده و فاخری بود که این مدت در نقد 2030 و نقدِ نقدِ 2030 خواندم. (4401000) (alef-2)
 
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۱:۵۴:۳۵
امیدوارم با این طرح بین المللی سیستم آموزشی ما دگرگون بشه (4401029) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۲:۴۶:۰۴
برخی اينهمه تهمت به دولت زدن. گفتن تو اين سند تعليم قرآن ممنوع شده! همجنس بازي آزاد شده! رفتار جنسي آزاد، تشويق شده! سكولاريته ترويج شده! و ... در صورتيكه در متن سند 2030 هيچ حرفي از آزادي جنسي، احترام به همجنسگرايي، روسپيگري يا هر نوع رفتارهاي آزادانه جنسي نيست. اساساً صحبتي در مورد رفتارهاي جنسي، مقابله با تعاليم مذهبي و ... در اين سند نيست. يونسكو سند 2030 هر كشور را با توجه به مقتضيات آن كشور تدوين مي كند و لذا يك الگوي واحد ندارد. شايد باورش سخت باشد ولي چند جمله اي از متن "سند ملی آموزش 2030 جمهوري اسلامی ایران" (ويرايش اول) را مي نويسم كه شايد با وجود اينهمه تبليغ منفي (به ويژه توسط برخي اعضاء شوراي عالي انقلاب فرهنگي!) براي كسانيكه با اين سند آشنا نيستند حيرت آور باشد:

"مقدمه و چارچوب نظري :

در مکتب اسلام نقش قانون صحیح و مبتنی بر اصول انسانی که نشان دهنده راه تعالی وکمال انسان بواسطه آموزش وپرورش و در جهت برقراري نظم وعدالت باشد ؛ مورد تاکید فراوان قرار گرفته است . همچنین اهمیت وضع و عمل به قانون در دنیاي معاصر به عنوان پیوند دهنده لایه هاي گوناگون جامعه وسازمان و تنظیم کننده رفتار اعضاي آن و وجه ممیز تفکیک یک جامعه مدنی از غیر مدنی ویک سازمان هدفمند از یک کلنی ؛ که متضمن دستیابی به آرمانهاي بشري براي حفظ ؛ دوام و بقا جوامع باشد ؛ بوده و هست.
قوانین جمهوري اسلامی که ملهم از مبانی دین مبین اسلام می باشد علاوه بر به کارگیري ضوابط اعتباري ؛ وضعی و قراردادي بر یک ارتباط نفس الامري نیز تاکید داردکه ارتباط عمیق تري را نه تنها میان امور قراردادي استحکام می بخشد ؛ دلالتهایی نیز بر پیوند میان امور مادي و معنوي والهی دارد.
دیدگاههاي بنیانگذار کبیر جمهوري اسلامی و همچنین مقام معظم رهبري تاکید بر مشی و روش سیره نبوي و ائمه اطهار در اقامه عدالت و عمل دقیق به قوانین دارد." (صفحه 36)

برخي الزامات سند 2030 يونسكو:

"اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز بیست ساله کشور جمهوري اسلامی ایران ، سیاست هاي کلی اشتغال ، سیاست هاي کلی ایجاد تحول مصوب شوراي مصلحت نظام ، سیاست هاي کلی ایجاد تحول در نظام
آموزش و پرورش ابلاغیه مقام معظم رهبري (مد ظله العالی) [قابل توجه نويسنده محترم مطلب] و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تقویت وتوسعه آموزشهاي فنی و حرفهاي و مهارتی" (صفحه 194)
"بند 76 سیاست هاي کلی برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی مقام معظم رهبري با عنوان" افزایش سهم آموزش هاي مهارتی در نظام آموزشی کشور" (صفحه 245)
جملات بالا بخشي از "سند ملی آموزش 2030 جمهوري اسلامی ایران" است توسط "كميسيون ملي يونسكو" تدوين شده و بدون هيچ دخل و تصرفي بيان كرده ام.
فكر كنم براي آنان كه طالب حقيقت اند همين مقدار كافي باشد.
يا علي (4401127) (alef-2)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۹:۱۸
دقت بفرمایید که سعی کردم در این یادداشت بگویم، این نقدها و تهمت ها فرع ماجرا است و نباید گرفتار آن شد.

لطفاً بفرمایید با چه منطقی اجرای سند ملی خودمان را معطل گذاشته ایم و هیأت دولت را برای اجرای سند وارداتی بسیج کرده ایم؟
این اصل نقد است. (4401527) (alef-2)
 
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۷:۲۵:۵۹
جناب پارسا نيا ممنونم از نقد خوب و منصفانه شما همچنين تشكر ميكنم از اينكه بعد از ارايه مطلب پاسخ منتقدين خود را نيز بصورت مستدل و محترمانه داديد اميدوارم ديگران نيز به اين روش شما تاسي نمايند (4401835) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۹:۲۰:۵۲
علي آقا التفات به عرض بنده نكرديد ديگه. بنده عرض كردم طبق متن اين سند (كه در بالا به آن اشاره كردم) اجراي سند 2030 در طول اسناد بالادستي (من جمله سند تحول) است نه در عرض آن. البته اگر اهمالي در اجراي سند بالادستي شده (كه من نميدانم شده يا نه ولي با شناختي كه از سرانجام بسياري از اينگونه طرحهاي مصوب دارم بعيد نيست) در جاي خود قابل بحث است. (4401981) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۳:۱۱:۱۶
پازل وضعیت لجام گسیخته تعلیم و تربیت در کشور با ورود به این دست،‌بازی‌های بین المللی تکمیل می‌شود (4401165) (alef-2)
 
احسان
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۳:۱۵:۰۶
شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای اینکه به وظیفه ی اصلی خودش بپردازد در خواب خرگوشی فرو رفته است ... تا جایی که مراجع و مقام معظم رهبری مجبور به ورود شده اند... آیا حقوقی که این حضرات می گیرند حلال است؟ (4401175) (alef-13)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۳:۲۵:۴۷
برای بی محتوا شدن هرچیزی، کافیست آنرا سیاسی کنیم ! (4401186) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۲۹:۵۹
برادر عزیز دانشجوی محترم دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ؛ نمی دانم شما فرزند دبستانی دارید یانه؟ یا احیانا خود یا بستانگان معلم دوره ابتدایی هستید یا نه؟
اما بنده دو فرزند مدرسه ای دارم و می دانم که این تغییر عجولانه نظام آموزشی چه بر سر نظام آموزشی ما آورده است. سال 91 آقایان بدون آماده بودن زیرساختها یک دفعه تصمیم به اجرای نظام جدید آموزشی گرفته و دانش آموزان پنجم ابتدایی مجبور شدند سال بعد کلاس ششم ابتدایی باشند!! همان سال گفتند که سال آینده دیگر پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت و بالطبع مردودی هم در این پایه نداریم !! و همه دانش آموزان آن پایه در آن سال قبولند!! این موضوع سال بعد برای دوم راهنمایی و سال بعدتر برای سوم راهنمایی هم تکرار شد. بنده خدا معلمهای دوره راهنمایی که مجبور شدند به دوره ابتدایی برگردند و . . .
الان مطالب کتاب ریاضی هفتم با چهارام ابتدایی مشترکند. بنده به عنوان دانش آموز ممتاز قدیم و فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس از دو دانشگاه معتبر دولتی کشور (رتبه اول فوق لیسانس) از بسیاری مطالب کتابهای درسی سر درنمی آورم. اکثر معلمها از این سیستم جدید شاکی اند و . . . (4401355) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۴:۵۴:۲۳
شما اگر راست میگویید که از کتاب ریاضی دبستان سر در نمی آورید بهتر است در مدرک فوق لیسانست تجدید نظر شود. (4401402) (alef-13)
 
علی پارسانیا
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۰:۴۹
بله دختر دانش‌آموز دارم. این مشکلات آموزش و پرورش را هم تا اندازه ای قبول دارم.

ارتباطش با این یادداشت را متوجه نمی‌شوم. (4401532) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۶:۲۱:۳۴
ارتباطش اینه که آقایون خیلی هل هستن که سریع و بدون فوت وقت این سندو اجرایی کنن!!!
حتی مجاری قانونی رو هم فراموش کردن!

این یعنی چی؟
مگه غیر اینه که وقتی پنهان کاری میکنی همه بهت شک میکنن.
بیان روراست تمام بند ها رو به مردم بگن و جلوی منتقدا ازش دفاع کنن.

نه مثل برجام که آقایون یک بار هم حاضر نشدن جلوی منتقدا ازش دفاع کنن.
حتما میدونستن قابل دفاع نیست. (4401690) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۴۱:۴۴
بچه ها مانند قدیم کوشا نیستند اکثر نه همه به خاطر ناز پروردگی خانواده تنبل و لوس هستند اکثرا تا پدر مادرشون با هاشون کار نکنن اینها لای کتاب رو هم باز نمی کنن (4401577) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۱:۱۳
تغییرنظام آموزشی به 633باعجله انجام شدحتی توجه نکردندکه فلسفه ایجادمقطع راهنمایی چه بود؟خلاصه آنکه مجبورشدندبرای اولین باردرجهان شاهکاردیگری خلق کنندوآن مقطع ابتدایی دوتکه(دوره اول ودوم)است .سندبیست سی حاصل یک تجربه جهانی وباپشتوانه علمی است وسندما؟نمی خواهم ارزشهای والای سندخودمان را انکارکنم اما ای کاش تادیرنشده بخشهایی ازسند2030که مشکل شرعی وفرهنگی نداردرا هم اجراکنند.فرض کنندالآن همان بیست سال بعداست که مجبورنداجرایش کنندولی دیر...بازهم دم دولت روحانی گرم که همین هم شدمایه عزتش بین مردم وعقلا... (4401536) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۵:۴۱:۴۵
بالاغیرتا الف بیا و مردانگی کن، کل سند 2030 را به فارسی ترجمه کن ، متن امضا شده دولت را هم ترجمه کن و در سایتت انتشار بده تا مردم قضاوت کنند. یونسکو به همت کارشناسانش این برنامه 2030 تروین و به عنوان یک مسیر جهت زدودن هرگونه تبعیض و ازایش آگاهی مردم جهان آنرا تدوین کرده و را این برنامه را به دولتها پیشنهاد کرده تا انها با شرایط دینی، فرهنگی و ستنی خود آنرا تطبیق داده و اجرا کنند. ما هم می توانیم بخشهایی از این سند را که مفید است را اجرا کنیم و بخشهای دیگر را بر اساس شرایط خودمان بومی سازی کنیم.
این که دیگر این همه دعوا ندارد، برادر من. (4401578) (alef-2)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۶:۲۴:۱۳
ما متعهد شدیم تمام بندهارو اجرا کنیم.
ضمن اینکه به "معانی لغات" این بند ها نه از دید ایران که از دید خارجی ها دقت کنین.

خواهش میکنم مثل برجام باهاش برخورد نکنین. اینقدر نگفتین تا بالاخره معلوم شد
چه امتیازا که ندادیم. (4401695) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۱۸:۱۴:۲۰
یکی از اصلی ترین مشکلات آموزش و پرورش ما وجود مدارس غیر انتفاعی هست .یک تجارت پرسود و راحت.همسر من تو یکی از این مدارس کار میکنه .بماند که مدیران میلیونر و بعضا میلیاردر این مدارس بیشتر از ماهی یک میلیون نه به معلم میدهند و شهریه 4میلیونی حداقل دریافتیشون هست وکلا پول رو به عناوین مختلف از اولیا میگیرند .جلوی مدارس مادران بچه ها انگار از سالم مد اومدند رقابت بچه ها به جای درس و انگیزه به پوشش مادرانشون وماشینهای لوکس خانواده هاشون هست .معلوم نیست این نسل لوسی که تن پرور ونازپرورده هست میخواد برای اعتلای این کشور چیکار کنه.
وقتی میبینی که مد یران وسیاستمداران نگران فرعیات و حذف یک شعر وانتشار فلان عکس هستند بیشتر خندت میگیره .برادران من با اینترنت وماهواره وشبکه های اجتماعی شما نگران انتشار عکس تو کتاب دبستانی. (4401908) (alef-13)
 
Syrian Arab Republic
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۰:۰۷:۴۴
ابلاغ دولت شهریور ۹۵ بوده و به همه ارگان ها و مراکز حاکمیتی رونوشت داده شده متاسفانه اصول گراها وقتی ابلاغیه دولت رو نشون میدن قسمت تاریخ و رونوشت ها رو حذف می کنن بعد می گن دولت اطلاع رسانی نکرده است!! (4402037) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۱:۴۴:۵۵
لطفا متن سند 2030 را چاپ کنید و نقد هایی که بر آن دارید را مستدل بیان کنید و فرصت دهید نقطه نظرات شما مورد بررسی و نقد قرار گیرد. (4402151) (alef-13)
 
علی
United States
۱۳۹۶-۰۳-۰۹ ۲۲:۰۱:۵۲
چرا جناب روحانی پشت معلم ها قائم شده و خودشو به اون راه میزنه. اعتراض به ایشان و دولت محترم هست که برای خودشیرینی پنبه به ریشه هرچی استقلال و دین هست میزنید وگرنه یک معلم چه نقشی تو پذیرش یا عدم پذیرش سند یا بارنامه ریزی برای اجراش داره !!!! (4402188) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.