کد مطلب: 502883
افزايش قيمت بدون ارتقای كيفی؛
افزایش قیمت خوردهای بی کیفیت تک ستاره از روز یکشنبه/ تیبا 25 میلیون و 500؛ پراید؛ 21 میلیون و 250 هزار تومان
بخش اقتصادی الف؛ 26 مرداد 96
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۲
به گزارش خبرنگار
اقتصادی الف؛ پس از اینکه شورای رقابت در تیرماه رای به افزایش قیمت خودرو داد؛ امروز سایپا و پارس خودرو با افزایش قیمت محصولات خود، اعلام کردند که از روز یکشنبه آینده خوردهای تولید خود را با قیمت های جدید می فروشند.
هر ساله شركت های خودروسازی درخواستی را مبنی بر افزايش قيمت محصولاتشان به شورای رقابت ارائه می دهند و معمولا نيز با موافقت اين شورا قيمت ها افزايش می يابد و اين در حالی است كه افزايش قيمت بدون ارتقای كيفی قابل توجيه نيست. در تيرماه سال جاری شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت شد که براساس آن قیمت محصولات سایپا 0.4درصد و محصولات ایران خودرو 1.8 درصد افزایش خواهند یافت.
شیوا رئیس شورای رقابت در آن زمان گفته بود؛ در گروه محصولات سایپا اگرچه تورم بخشی 4.4 درصدی گزارش شده اما به دلیل کیفیت پایین شامل جریمه منفی 1.86 درصدی کم کیفیتی شده و میزان افزایش قیمت مورد قبول 0.4درصد است و در گروه ایران خودرو وضعیت کیفیت بهتر بوده و با وجود اینکه تورم بخشی کمتری نسبت به سایپا داشته اما شامل جریمه کم کیفیتی نشده و سقف افزایش قیمت مورد قبول در این گروه 1.8درصد اعلام شده است.
محصولات سایپا گران شد
گروه صنعتی سایپا با توجه به در ابلاغیه جدیدخود به نمایندگیهای فروش محصولات سایپا، قیمت محصولات را طبق مصوبه شورای رقابت افزايش داد.
طبق مصوبه تیرماه شورای رقابت، برای انواع پراید و تیبا 1.25 درصد و برای تندر 90 سایپا 1.57 درصد مجوز افزایش قیمت صادر شد. در این راستا سایپا قیمت محصولات خود را تا یک میلیون تومان افزایش داد.
در همين خصوص چندی پيش مهدی جمالی مديرعامل سايپا در خصوص افزايش قيمت خودروهای گروه صنعتی سايپا گفت: درخواست ما از شورای رقابت افزايشی بيش از اين قيمت ها بود، اما شورا با ميزان كمتری موافقت كرده است.
وی با بیان اینکه اعمال افزايش قيمت ها امری بديهی است و با توجه به موافقت شورای رقابت انجام خواهد شد، در مورد این سوال که با افزايش قيمت آيا كيفيت خودروها نيز ارتقا پيدا كرده يا خير اظهار داشت: قطعا كيفيت خودروها بيشتر شده اما ممكن است يك خودرو از ميزان نمرات منفی كيفيتش كاسته شده اين يعنی ارتقا كيفی به ميزانی نبوده كه ستاره كيفی جديدی كسب كنند.
افزایش قیمت ۲۱ محصول پارسخودرو
پس اینکه گران شدن محصولات گروه خودروسازی سایپا، پارس خودرو نیز قیمت محصولاتش را گران کرد. شرکت پارس خودرو در اطلاعیهای جدید اعلام کرد: محصولات خود را از روز یکشنبه با قیمت های جدید فروخته می شود.
در اطلاعیه جدید شرکت پارس خودرو آمده است: با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزیران مرتبط با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 96 و همچنین با رعایت نرخهای اعلامی براساس مصوبه شورای رقابت و تغییر هزینه ساخت پلاک، قیمت جدید محصولات شرکت پارس خودرو از 29 مرداد ماه امسال اجرایی خواهد شد.

بیمه شخص ثالث افزایش یافت
براساس این گزارش و در حالی که دو خودروسازی در اطلاعیه ای اعلام کردند از روز یکشنبه 29 مرداد ماه محصولات خود را با قیمت جدید می فروشند؛ بیمه مرکزی هم در ابلاغیه ای، حق بیمه نامه شخص ثالث افزایش داد.
بیمه مرکزی اعلام کرد: حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث توسط بیمه ایران پیرو بخشنامه ۴۷۷۴۹ بیمه مرکزی افزایش یافته است؛ بر این اساس جدول حق بیمه ها به شرح زیر است:
جدول حق بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه
نوع وسیله نقلیه |
نرخ به ازای هر هزار ریال تعهد |
توضیحات |
سواری شخصی |
۰.۷ |
نرخ تشدید خطر نوع کاربری مشابه بیمه شخص ثالث در حق بیمه حوادث راننده اعمال گردد. |
اتوکار |
۱ |
انواع بارکش |
۱.۲ |
انواع موتورسیکلت |
۰.۳۷ |
همچنین در نامه بیمه ایران آمده است: احتراماً ضمن تقدیر و تشکر از اشتراک مساعی جنابعالی و با عنایت به بخشنامه شماره ۴۷۷۴۹ مورخ ۹۶/۵/۹ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیوست تصویر آئیننامه اجرایی ماده ۳ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۴/۲۸ هیأت محترم وزیران به تصویب رسیده است، تقدیم حضور میگردد. خواهشمند است دستورات فرمائید نرخ جدید بیمه حوادث راننده متناسب با نوع خودرو به شرح جدویل ذیل اصلاح و در سیستم نرمافزاری صدور حوادث راننده تعریف نمایند.
افزایش قیمت خودروها و خودروهای تک ستاره
افزایش قیمت خودرو در کنار ضعف کیفیت و خدمات پس از فروش به چالش اصلی شرکتهای خودروسازی داخلی تبدیل شده که در گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در تیرماه امسال نشاند دهند این است که از حداقلهای کیفیت برای ۲۰ خودروی سواری و وانت ساخت داخل است و در این ردهبندی بیشترین خودروهای دارای یک ستاره کیفی مربوط به گروه قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان بوده است.
براساس این گزارش، در پنج سال گذشته اگرچه قیمت برخی از خودروها روند صعودی به خود گرفت، اما کیفیت نهتنها این روند را به خود ندید بلکه در سالهایی حتی به پایین تر از سطح خود نیز رسید. با این حال با توجه به انحصار تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، مصرفکنندگان تا به امروز راهی جز انتقاد و اعتراض به کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی نداشتند.
درجازدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت در شرايطي بهعلت اصلي نارضايتي مشتريان داخلي و ناتواني اين شركتها در راهيابي به بازارهاي هدف صادراتي تبديل شده كه خط و نشانهاي وزارت صنعت و سازمانهاي متولي نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري نيز قادر به ارتقاي سطح كيفي اين خودروها نبوده است.
براساس گزارش وزارت صنعت از ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي طي تيرماه امسال 14خودروي سواري توليد داخل تنها موفق به كسب يك ستاره كيفي شده و در قعر جدول ارزشيابي قرار گرفتهاند. با اين روند ايران خودرو با 5محصول پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، سمند تبريز و سايپا با 5محصول شامل ساينا، تيبا2، سايپا 111، سايپا 132، سايپا 131،ام ويام با 2خودرو ام ويام 550و ام وي ام 110، كرمان موتور با ليفان 60X و سرانجام پارس خودرو با سايپا 131X تنها موفق به كسب يك ستاره در آسمان كيفيت خودروهاي داخلي شده و همچنان بيكيفيتترين خودروهاي ايراني در ردههاي مختلف قيمتي محسوب ميشوند. با اين روند 14خودروي سبك سواري توليد داخل با كسب يك ستاره كيفي داراي پايينترين سطح كيفي هستند.
در گروه خودروهاي سبك وانت نيز از 8خودرو مشمول اين ارزشيابي تنها يك خودرو موفق به كسب 3ستاره كيفي(وانت تندر 90ايران خودرو) يك خودرو موفق به 2ستاره كيفي(وانت پيكاپ فوتون ايران خودرو ديزل) و 6خودروي وانت شامل سايپا X151 بن رو، وانت كارا تك كابين و دو كابين 200بهمن موتور، وانت نيسان تك سوز و دوگانه سوز زامياد و وانت آريسان ايران خودرو ديزل نيز حداقل يك ستاره كيفيت را بهدست آوردهاند تا تعداد خودروهاي سبك سواري و وانت توليد داخل در پايينترين سطح كيفي به 20خودرو افزايش يابد. در گروه خودروهاي سنگين نيز كيفيت 8خودروي اتوبوس، كاميون، كاميونت و كشنده طي تيرماه امسال بررسي شده كه از اين تعداد يك خودروي تك ستاره، 2خودرو 2 ستاره، 2خودرو 3ستاره و 3خودرو موفق به كسب 4ستاره كيفيت شدند.
کلمات کلیدی : شورای رقابت++خودرو+افزایش قیمت خودرو+سایپا+پارس خودرو
بالاخره الان که رای مردم رو گرفتن و فعلا هم مشغول لابی کردن با لیست های رای آورده خودشان هستند بهترین زمان است که خودروسازان بیشتر و بیشتر استخوان مردم را خرد کنند (4523281) (alef-13)
چرا مسئله را سياسی ميکنی ؟ بهترين حربه نخريدن است. (4523429) (alef-11)
چی رو سیاسی میکنه؟
این لیست های امید و امید دادن ها به مردم که اینقدر شعار دادن و تونستن رای مردم رو هم تو مجلس و هم دولت جمع کنن پس باید کجا نمود داشته باشه؟
اینکه بعد از این همه شعار و بگو مگو تنها راهش این باشه که فقط ما نخریم؟
تو بگو اگه نخریم به حاش چی می تونیم بخریم؟
توقع نداری که روز و شب با بچه کوچک تو این ظل گرما با اتوبوس های داغون و بهم ریخته و نامنظم این ور و اونور بریم (4523774) (alef-13)
زمان احمدی نژاد که پراید 5 میلیونی شد 17 میلیون شماها کجا تشریف داشتید ؟؟؟ اون موقع صرف نمی کرد حرف بزنید نه ؟؟ (4523785) (alef-13)
ایمان
۱۳۹۶-۰۵-۲۷ ۱۴:۱۴:۵۹
ما همینجا بودیم و اعتراض می کردیم!!!
معیار ما مگه احمدی نژاده که همه چیز رو با اون می سنجین؟
اون هم اشتباه کرد و این هم اشتباه می کنه!
شما خودتون رو پشت احمدی نژاد چرا قایم می کنین؟ (4524491) (alef-11)
وقتی مردم میخرن، اونام گرون میکنن، (4523284) (alef-3)
میلاد
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۱۸:۳۱:۰۱
میخوای نفس نکشیم تا هوا گرون نشه؟ (4523611) (alef-11)
پس جنس گرون و بی ارزش بخر!
خداوند سرنوشت قومی را که خودشون نمیخوان تغییر نمیده.
والسلام (4524052) (alef-11)
مچکریم. پراید ما بالاتر از بنز هورا هورا (4523298) (alef-3)
از همان روز مردم برای خرید پراید صف می کشن. انصاف کدام مسوول یا خانوادشون الان پراید سوار میشه (4523308) (alef-3)
میخوام بدونم چطور کمپانی دائما اونم تو اروپا با شیش هفت هزار یورو خودروهای با کیفیت و با چهار ستاره ایمنی و امکانات مناسب و دنده اتوماتیک تولید میکنه. ولی تو ایران که نیروی انسانی ارزان قیمت تر و حمایتهای دولتی و یارانه تولید و... هست با شیش هفت هزار یورو پراید و تیبا تولید میکنند. این یعنی هدر دادان سرمایه ملی و به خطر انداختن جان میلیونها ایرانی . ضمن اینکه خرید ماشین بنجل و بی کیفیت ایرانی و چینی ، یعنی دور ریختن سرمایه ملی. بهتر نیست کلا ایران خودرو و سایپا و... واگذار بشن به همون رنو و پژو و هیوندا و... (4523341) (alef-13)
نحوه مدیریت (4524059) (alef-11)
با سلام جناب اقای توکلی به عرض برسانم از اول سال دکتر همتی ریاست محترم بیمه مرکزی با ابراز این امید که میشود در پرداخت دیه با فرمولهای مطرح شده و قبولی قوه قضاییه احتمال کاهش بیمه ماشین میباشد یک دفعه از شنبه بیمه ها ثالث 10 درصد افزایش قیمت داده و مردم را در شک فرو بردند (4523376) (alef-13)
محمدامین حیات مقدم
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۱:۵۶
مفت این ماشینها هم گرون است. (4523456) (alef-11)
هر جا که رقابت درست وبدون انحصار ایجاد شد مردم برنده بودند.الان سیم کارتی رو که بیست سال پیش آرزو بود وتوصفهای طولانی براش نوبت می گرفتند مجانی میدن چون انحصار از بین رفت .اومدن اسنپ و تپ سی تو شهرهای بزرگ کرایه پرداختی مردم رو تا نصف کاهش داد وکیفیت سرویس هم بهبود پیدا کرد .راه ارزانی خودرو هم شکستن انحصار واجازه رقابت به تولید کنندگان هست وبس.ایران خودرو وسایپا نمی تونند با این نیروی انسانی فربه ومدیران سفارشی راه به جایی ببرن . (4523498) (alef-11)
اخوی حا لی شما نشده الان صد برابر درامد سیم کارت رو از قبل هزینه پالس و اینترنت در میارند لذا دادن مجانی سیم کارت هم میصرفه تنها بیزینس مدل عوض شده در مورد خودرو هم میشه بنزین رو کرد لبتری ۵ هزار تومان و ۴ هرار آن رو بدید به خودروساز مطمین باش خودرو رو مجانی به شما میده چون سر جمع سود بیشتری داره (4524437) (alef-11)
تا وقتی مردم میخرند و مسئولان هم به فکر مردم نیستند (بلکه به فکر جیب خود هستند) همین آش است و همین کاسه! به همین سادگی. (4523505) (alef-11)
خلایق هر چه لایق وقتیکه کمپین نخریدن این فرغونها به راه افتاد و ادامه پیدا میکرد امروز شاهد این بی پروایی های اینها نبودیم. (4523528) (alef-11)
البته انچه به جایی نرسد فریاد است!
تنها مسئله ای که هر دو جناح اصلی کشور در موردش هیچ اعتراضی به هم نمیکنند همین مسئله خودرو است.
یک کاسه ای زیر نیم کاسه هست الف جان. کاش یه نفر میگفت جریان چی هست (4523531) (alef-11)
یواش یواش قیمت پراید داره به بنز میرسه. (4523552) (alef-11)
سلام
شورای رقابت یا شورای رفاقت؟؟؟؟ (4523557) (alef-11)
یک سوال کوچک :
چند قلم کالای صنعتی در کشور مورد نیاز است ؟
چرا فقط تولید خودرو مهم است ، اما کسی نمی گوید چرا همه تجهیزات صنعتی خارجی است ؟
آیا وقت آن نرسیده که وضع را برعکس کنیم ؟
اتومبیلی را که هر روز در حال پیشرفت است و مستقیما" با جان مردم در ارتباط است وارد کنید اما بقیه لوازم خانگی را در داخل تولید کنید ،
حتما" یادتان هست که تا چند سال پیش بیشتر لوازم خانگی ایرانی بود ،
اما امروز چه ؟
حتی اگر می خواهید رانت و گران فروشی و انحصار هم بکنید ، خواهش می کنم در جای دیگری اینکار را انجام دهید ،
یکبار هم که شده به نفع مردم کار کنید (4523694) (alef-13)
رهگذر
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۲۰:۰۶:۲۵
از ماست که بر ماست (4523699) (alef-11)
سورنا
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۲۰:۲۲:۵۵
امیدوارم پراید بشه سی میلیون تا بهانه جدید مدیران سایپا رو ببینم برای افزایش قیمت چی هست (4523712) (alef-11)
بالاخره نتایج برجام رو داریم میبینیم و هرروز میوه و.گلابی انرا میچینیم (4523765) (alef-11)
طبیعی چون حقوق کارگران افزایش پیدا کرده (4523789) (alef-11)
تقصیر خود مردم است خود کرده را تدبیر نیست. وقتب 4 سال پیش گول حرف دولت را خورده و کمپینگ نخریدن خودرو بی کبفیت را تونست بشکند. پس حال هر چه بکشیم حقمان است (4523885) (alef-11)
افسر مجازی
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۲۳:۱۷:۲۵
سلام/ چه اصراری بر تولید خودرو در کشور وجود دارد؟ ما که همه چیزمون خارجی هستش / لوازم داخل آشپزخانه ، لوازم برقی ، صوتی و تصویر،، موبایلها وتبلتها، لپ تاپ، لباسها ، کیف و کفش و شبکه پیام رسانمونم خارجی هستش/ حالا چرا خودرو را مثل بقیه جاها ول نمیکنن تا مثل لوازم آشپزخانه تولید کنندگان خودمون کیفیتشان را ببرند بالا برای بقا در بازار،، آیا فقط تولیدکنندگان خودرو ایرانی هستند و بقیه جاها بواسطه ورود اجناس خارجی خانه نشین شدند و به خاک سیاه نشستن مهم نیستند//در خودروسازی واقعا انقدر سهم دولت زیاده... آخه میگن تقریبا خصوصی شدن !!! حداقل وارداتو آزاد کنید و هرچی دلتان میخواد قیمتتون را بالا ببرید / آرزو بر جوانان عیب نیست (4523909) (alef-13)
خلایق هر چه لایق. (4524088) (alef-11)
بعضي از ما چقدر زود فراموش مي كنيم سه برابر شدن قيمت پرايد يادمان رفته اين دولت كه نگفته من تورم را صفر مي كنم خودش هم اذعان داره تورم حدود 9% اگر يك حساب سرا نگشتي هم بكنيم هزينه هاي خودرو ساز در اين چهار سال سالي 3% هم اضافه شده باشه در چهار سال بايد قيمت 12% اضافه بشه كه ماكزيمم 4% به قيمتها اضافه كرده انصافتان كجا رفته ! (4524108) (alef-11)
گرانی فرغونی به نام پراید فقط نشان از بی ارزشتر شدن پول ما و توهین به شعور مردم است! هرچند ما مردم با خریدن این توهین را با آغوش باز پذیرا هستیم!! (4524109) (alef-11)
تنهاراهش تحریم خریداینگونه خودروهاست متأسفانه همه دست کردندتوجیب مردم بدبخت وبیچاره چون مردم چاره ای ندارندبدلیل انحصارهمه چیزبرای خودشان!!! (4524571) (alef-11)
وقتي خودويي كه سطح كيفي و مطلوبيت در اندازه پژو 206 را ندارد و ده مييون تومان گرانتر فروخته مي شود (اموي ام 315) چرا اعتراض نمي كنيد؟
چرا به قيمت تيگو 7 كه معادل برندهاي جهاني است اعتراض نمي كنيد؟ آيا با سراتو قابل مقايسه است كه 27 ميليون ت.مان گرانتر است؟ (4526113) (alef-11)
ای کاش شورایی هم برای حمایت از مصرف کننده بود که فرمایشی نبود و مردم خودشان اعضایش را انتخاب مب کردند (4527620) (alef-11)