توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 490814
تأخیر، همراه نیمی از پروازها
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
بررسی عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد حاکی از این است که در سه ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۴۵.۸ درصد پروازها با تأخیرانجام شده است. در اين دوره زماني از 17هزار و 526پرواز داخلي، بالغ بر 8هزار و 40پرواز با تأخير انجام شده است، اين در حالي است كه بررسي عملكرد ايرلاين‌هاي معتبر دنيا نشان مي‌دهد كه ميزان تأخير در پروازهاي تعهد شده توسط اين شركت‌ها به بيش از 15درصد نمي‌رسد.

سه برابر خارجي‌ها تأخير داريم
تأخير پروازهاي داخلي انجام شده در بهار سال‌جاري با عملكرد ايرلاين‌هاي مطرح دنيا حاكي از اين است كه ميزان تأخير در پروازهاي شركت‌هاي ايراني، حداقل سه برابر ميانگين تأخير در ايرلاين‌هاي معتبر دنياست. گزارش‌ها حاكي از اين است كه در 3‌ماه نخست سال‌جاري 45.8درصد پروازها با تأخير انجام شده درحالي‌كه گزارش سالانه شركت هواپيمايي كانادا (Air Canada) حاكي از اين است كه اين شركت در سال 2016با داشتن 170فروند هواپيما و انجام ميانگين 600پرواز در روز، 15درصد از پروازها را با تأخير انجام داده است.

اين ميزان در پروازهاي آمريكا نيز بين 12تا 15گزارش شده است. البته براساس تعاريف موجود در قوانين هوايي آمريكا و اتحاديه اروپا پروازي كه ١٥دقيقه ديرتر از زمان تعيين شده انجام شود، تأخير محسوب مي‌شود و جريمه‌هاي سنگيني در انتظار شركت متولي آن پرواز است. در آمريكا شركت‌ها براي تأخير بيش از 3 ساعت در پروازهاي داخلي، بايد به مقامات فدرال جريمه بپردازند و وزارت حمل‌ونقل اين كشور نيز در تأخيرهاي بيش از 4ساعت، به ازاي هر ساعت تأخير اضافه، 27هزار و 500دلار به ازاي هر مسافر از شركت هواپيمايي جريمه دريافت مي‌كند.

همچـنين آمـارهاي مـنـتشر‌شده از سوي شركت هواپيمايي قطر
(Qatar Airways) نشان مي‌دهد اين شركت با داشتن 200فروند هواپيما، در سال 2016فقط 9.5درصد از پروازها را با تأخير انجام داده كه حدود 5برابر كمتر از تأخير در پروازهاي داخلي انجام شده از سوي شركت‌هاي ايراني است.

به گزارش همشهري، تازه‌ترين گزارش منتشر شده از سوي سازمان هواپيمايي كشوري، نشان مي‌دهد در خردادماه سال‌جاري، بيشترين تعداد پروازهاي داخلي توسط شركت هواپيمايي آسمان انجام شده كه 45درصد از آنها با تأخير همراه بوده است.

همچنين شركت‌هاي هواپيمايي ماهان و ايران اير نيز به‌ترتيب با انجام 729و 567پرواز داخلي، در جايگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند كه پروازهاي ماهان با 26درصد تأخير و پروازهاي ايران‌اير با 40درصد تأخير همراه بوده است. در اين ماه، شركت آتا اير به‌عنوان چهارمين ايرلاين پر پرواز كشور، ركورد تأخير در 48درصد از پروازها را به ثبت رسانده است. در خردادماه، بهترين عملكرد به هواپيمايي معراج تعلق داشته كه از 139پرواز فقط 17درصد را با تأخير انجام داده است.

ورود دادستاني به ماجراي تأخير در پروازها
مقامات مسئول در حوزه حمل‌ونقل هوايي كشور غالبا عمر بالاي ناوگان هوايي كشور را اصلي‌ترين عامل زمينه ساز براي تأخير پروازها معرفي مي‌كنند و شركت‌هاي هواپيمايي نيز با اظهار به اينكه امنيت در حمل‌ونقل هوايي اولويت دارد در پي توجيه تأخيرها هستند اما حقيقت اين است كه در كشور ما، تأخير در پرواز به امري طبيعي تبديل شده است و گرچه از اوايل سال 94انتظار مي‌رفت با ابلاغ آيين‌نامه حقوق مسافر در پروازهاي داخلي اين موضوع قدري سامان يابد اما باز هم گشايشي رخ نداد.

در اين آيين‌نامه گرچه شركت‌ها هواپيمايي موظف شده‌اند در تأخيرهاي بيش از 2 ساعت تسهيلاتي براي مسافران فراهم كنند و در تأخيرهاي بالاتر حتي جرائمي را نيز به آنها بپردازند اما اظهارات مسافراني كه پرواز آنها با تأخير مواجه شده است نشان مي‌دهد اغلب شركت‌ها در بدو امر تأخير پرواز را يك ساعت اعلام مي‌كنند تا مشمول پرداخت جريمه و حتي پذيرايي از مسافر نشوند اين در حالي است كه در اغلب موارد مدت زمان تأخير بيش از يك ساعت به طول مي‌انجامد و كسي نيز پاسخگوي مسافران نيست.

اين ماجرا تا جايي پيش رفته است كه هفته گذشته محمد جواد حشمتي، معاون قضايي دادستان كل كشور در حقوق عامه از ورود جدي دادستاني كل به تأخير در پروازها هواپيماها خبر داد. به گفته او در اين زمينه براي ساماندهي پروازهاي چارتري، شوراي حل اختلاف فرودگاهي تشكيل شده است تا سريعا به شكايت معترضان رسيدگي شود.

 http://images.hamshahrionline.ir//images/2017/7/17-7-9-2058Untitled-5.jpg
 
کلمات کلیدی : تاخیر در پروازها +هواپیما+دادستانی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.