نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 432719
تهدید سهم ۵۰ درصدی کره‌ای‌ها از بازارخودروی ایران
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۵۶
شمارش معکوس برای پایان یکه‌تازی برندهای خودروسازی کره‌ای‌ در بازار خودروهای وارداتی با دستورالعمل اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و حذف نام هیوندایی و کیا از سامانه ثبت‌سفارش خودرو آغاز شد.سهم حدود50 درصدي خودروسازان كره‌اي از بازار خودروهاي وارداتي كشورمان طي سال‌هاي اخير، بي‌رغبتي اين خودروسازان به سرمايه‌گذاري براي توليد مشترك خودرو در ايران يا ارائه مجوز فعاليت رسمي به نمايندگي‌ها براي ارائه خدمات پس از فروش مناسب موجب شد تا وزارت صنعت كه پيش از اين پيشنهاد محدودكردن فعاليت اينگونه برندها در بازار خودروي ايران را با ارائه طرح ساماندهي واردات خودرو به هيأت وزيران دنبال مي‌كرد، با ابلاغيه اخير اسحاق جهانگيري و با استناد به مصوبه مركز امور اصناف و بازرگانان كشور مبني بر اتمام مهلت دريافت نمايندگي رسمي برندهاي خارجي خودرو(18آذر‌ماه امسال)، نسبت به حذف نام اين دو برند كره‌اي از سامانه ثبتارش اقدام كند.

به گزارش همشهری، براساس اطلاعات اين سامانه، نام برخي برندهاي مشهور خودروسازي خارجي مانند اوپل، هوندا، اشكودا، ب.‌ام. و، سئات، كيا، آئودي و هيوندايي از فهرست خودروهاي مجاز براي ثبت سفارش حذف‌شده و تنها نام يك مدل خودروي كره‌اي هيوندايي سوناتا هيبريدي توسط شركت پاكرو سبز قشم و نه آسان موتور به‌عنوان مدعي اصلي نمايندگي اين برند در فهرست مذكور به چشم مي‌خورد و خبري از اسامي خودروهاي وارداتي كيا نيست.

گرچه فهرست اسامي خودروهاي مجاز وارداتي نسبت به هفته گذشته طولاني‌تر شده و اين احتمال وجود دارد تا با ارائه مجوز نمايندگي توسط برخي شركت‌ها اسامي تازه‌اي به اين فهرست وارد شود، اما با توجه به سهم حدود 60درصدي 2برند مذكور كره‌اي از بازار خودروهاي وارداتي به كشورمان، اين اقدام وزارت صنعت نويد پايان سيطره برندهاي كره‌اي در اين بازار را مي‌دهد.

آمار گمرك ايران از ميزان واردات خودرو طي 8ماهه منتهي به پايان آبان‌ماه امسال نيز نشان مي‌دهد كه طي مدت مذكور در مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه انواع خودروي سواري به كشور وارد شده است كه نسبت به‌مدت مشابه سال پيش، افزايش ۵۶ درصدي داشته است. همچنين سهم واردات خودرو نسبت به كل واردات كشور حدود 3.9درصد بوده و ارزش دلاري خودروهاي وارد‌شده طي اين مدت يك ميليارد و 86ميليون و 403هزار دلار بوده كه رشد 68درصدي را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد.

در فهرست برترين برندهاي صادر‌كننده خودرو به ايران نيز به‌ترتيب هيوندايي، كيا، تويوتا و رنو قرار گرفته‌اند. براساس اين آمار همچون سال‌هاي گذشته، بازهم بيشترين سهم واردات خودرو به ايران طي هشت‌ماهه امسال متعلق به برند هيوندايي با 12هزار و 796دستگاه انواع خودرو، رشد 21.38درصدي و سهم 30.7درصدي از كل واردات خودرو به كشورمان بوده و پس از آن نيز كيا موتور ديگر برند خودروساز كره‌اي با 6هزار و 984دستگاه، رشد بيش از 58درصدي و سهم بازار 16.7درصدي از كل واردات خودرو به كشورمان قرار دارد.

به گفته يدالله صادقي، رئيس مركز اصناف و بازرگانان ايران نيز گرچه هنوز گواهي (مجوز) برخي از اين شركت‌ها اعتبار دارد اما شركت‌هاي مذكور به‌دليل اينكه تاكنون نتوانسته‌اند نسبت به اخذ مجوز نمايندگي مستقيم از خودروسازان خارجي اقدام كنند، ديگر مجاز به فعاليت ثبت سفارش و واردات خودرو نخواهند بود.
http://images.hamshahrionline.ir//images/2017/1/17-1-7-203638Untitled-2.jpg
 
کلمات کلیدی : خودرو، هیوندایی، کره جنوبی، بازار ایران
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۷:۲۴:۵۷
نمیدونم این چه استدلالی هست!!!
معل.مه خودروهای چینی براحتی نمایندگی مستقیم میدن تا ماشینهاشون رو مفت و مجانی مردم به قیمت جانشان آزمایش کنند و از نتایج آن چینی ها برای بهبود خودروها استفاده کنند!!!
خودروهای کره ای تمام دنیا حضور دارند از آسیا و اروپا گرفته تا آمریکای شمالی
گذاشتن اخذ نمایندگی مستقیم برای خودروهای شناخته شده تعجب آور است (4106254) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۹:۴۰:۴۷
این خبر به کام خودروسازان داخلی خیلی شیرین است. (4106430) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۰:۰۹:۴۹
خیلی وقت پیش باید جلوی ورود اجناس کامل و بنجل کره ای به کشور گرفته می شد. اجناس کره ای تنها به درد این می خورند که آنها را به تدریج داخلی سازی کرد . به هر صورت داشتن اجناس کم کیفیت داخلی بهتر از نداشتن آن است و بلکه شاید راهی برای تولید اجناس با کیفیت بالاتر باشد. (4106468) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.