نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 234917
ساخت ایستگاه اتوبوس VIP در قم
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
نوع فرهنگ،‌ جغرافیا و وضعیت آب و هوایی از دلایل موثر در طراحی و ساخت ایستگاه‌های اتوبوس محسوب می‌شود و در همین راستا یک شهروند مبتکر قمی ایستگاه اتوبوس VIP را ابداع و در قم اجرا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ایستگاه‌ اتوبوس، یکی از مواردی است که بیشتر انسان‌ها بر روی این کره خاکی با رشد روز افزون شهرنشینی و رفت‌وآمدهای درون شهری،‌ استفاده از آن را تجربه کرده‌اند. ایستگاه‌های اتوبوس از نخستین روزهای استفاده از آنها به‌ عنوان وسایل نقلیه عمومی در سطح شهرها برای رفاه حال بیشتر شهروندان راه‌اندازی شدند.

در ابتدا این ایستگاه‌ها محل انتظار مسافران تا رسیدن اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی بود اما به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و نیازسنجی شهروندان، ایستگاه‌های اتوبوس با طراحی ظاهری به‌روزتر و امکانات بیشتری ساخته و در سطح شهرها نصب شد.

نوع فرهنگ،‌ جغرافیا و وضعیت آب و هوایی از دلایل موثر در طراحی و ساخت ایستگاه‌های اتوبوس محسوب می‌شوند و این موضوع تا حدی مهم است که شهر کوچکی مانند «کرومباخ» در اتریش از اساتید هفت مکتب معماری جهان از جمله بلژیک، شیلی، چین، ژاپن، نروژ، روسیه و اسپانیا برای طراحی ایستگاه‌های اتوبوس دعوت کرد تا آثار خود را برای آنها ارسال کنند.

این موضوع نشان‌دهنده اهمیت طراحی ایستگاه‌های اتوبوس در تمام کشورهای دنیا است که از علل مهم آن افزایش رضایت شهروندان از وضعیت مدیریت شهری است. در همین راستا یک شهروند مبتکر قمی به نام محمدحسن نجارزاده باتوجه به وضعیت آب و هوایی و محیطی شهر قم ایده‌ خود در زمینه ساخت ایستگاه‌های اتوبوس پیشرفته VIP را با همکاری شهرداری قم در اریبهشت‌ماه سال ۹۳ در میدان جانبازان عملیاتی کرده است.

نجارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه در گذشته ایستگاه‌های اتوبوس محصور با سیستم تهویه هوا ساخته و نصب شده است،‌ گفت: امکانات منحصر به فرد این ایستگاه اتوبوس سبب تمایز آن با دیگر موارد در سراسر جهان و اطلاق اصطلاح VIP به خود شده است.

وی این ایستگاه اتوبوس ضد زلزله را نخستین ایستگاه اتوبوس VIP ایران و دنیا دانست و گفت: از امکانات این ایستگاه سیستم سرمایش و گرمایش در محیط محصور، کفپوش، سقف کاذب ضد حریق، ال‌سی‌دی، اینترنت وای‌فای، تلفن عمومی مرتبط با ۱۳۷ و صندوق پستی است.

این مبتکر خاطرنشان کرد: صندلی‌هایی در ایستگاه تجمعی این ایستگاه تعبیه و برای رعایت شئونات اسلامی و آسایش و راحتی شهروندان قمی قسمت خواهران و برادران در این ایستگاه‌ مجزا شده است.

وی همچنین از جایگاه مخصوص دستگاه‌های ATM و کتابخانه در این ایستگاه‌های اتوبوس خبر داد و گفت: برای افزایش رفاه عمومی در سطح استان از بانک‌ها برای نصب دستگاه‌های خودپرداز و همچنین از نهاد کتابخانه‌ها و افراد خیر برای تجهیز محل کتابخانه‌‌های تعبیه شده در ایستگاه‌های اتوبوس VIP درخواست همکاری‌های لازم را داریم.

نجارزاده انگیزه به وجود آمدن این ایده و طرح را سلامتی خانواده‌های قمی در هوای گرم و سرد این استان، دوری از آلودگی‌ هوا و مزاحمت‌های خیابانی به هنگام منتظر بودن برای رسیدن اتوبوس عنوان کرد و گفت: تمام هزینه‌های این طرح بالغ بر ۶۵ میلیون تومان به صورت شخصی بدون کمک از هیچ سازمان دولتی پرداخت شده است.

وی در پایان منبع برگشت این هزینه‌ها را تبلیغات دانست و تصریح کرد: به طور میانگین بیش از هزار نفر در روز برای تردد با وسایل نقلیه از ایستگاه VIP استفاده می‌کنند که این امر فرصت خوبی برای تبلیغات محسوب می‌شود.

ایده محمدحسن نجارزاده استفاده بهینه از محیط‌های عمومی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب را نشان می‌دهد که در جامعه امروز کمتر به آن توجه شده و به آن وقعی داده نمی‌شود.

اما نظر مردم در رابطه با نصب چنین ایستگاه‌هایی در سطح شهر چیست؟ خانم جوانی که عرق از پیشانی پاک کرده و تازه وارد ایستگاه اتوبوس VIP می‌شود، در جواب این سوال خبرنگار فارس که نظر شما در مورد راه‌اندازی این ایستگاه اتوبوس چیست، می‌گوید: «در هوای گرم تابستان شهر قم نصب چنین ایستگاه‌هایی برای رفاه حال مردم خیلی خوب است،‌ من خیلی کم از اتوبوس استفاده می‌کنم ولی وجود چنین مکان‌هایی برای انتظار سبب شده است برای استفاده از وسایل نقلیه ترغیب شوم».

بعد از صحبت‌های این خانم، مرد جوانی نزدیک شد و گفت: وجود مکانی در این VIPها برای فروش کارت شارژ تلفن همراه و شارژ کارت‌های الکترونیکی شهروند بسیار به جا بوده، همچنین ایجاد گیشه‌های مطبوعات در این مکان‌ها که هوای مطبوعی برای مطالعه دارند نیز بسیار مناسب است.

مرد میان‌سالی که بر روی ویلچر نشسته بود و سنش از ۶۰ سال تجاوز نمی‌کرد با صدای آرام و سنگین لب به سخن گشود و گفت: خوشحالم از اینکه می‌توانم از این VIP به دلیل مسیر ویژه‌ای که برای معلولان ایجاد شده است استفاده کنم.

باید گفت این ابتکار اگر با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند شهرداری همراه باشد،‌ می‌تواند نقطه عطفی در راستای ساخت شهری مدرن با تاثیرگزاری ایرانی و اسلامی در مرکز تشیع جهان باشد.
 
حمید قمی
۱۳۹۳-۰۴-۲۸ ۱۱:۴۲:۴۲
صرف نظر از اینکه این ایستگاه مناسب برای مسافرین است .نکته اینجاست که چرا جناب نجار زاده عزیز این طرح را ابتکار مینامند .بهتر است یکبار داخل این ایستگاهها در کیش یا کشورهای همجوار تجربه کنند (2261261) (alef-1)
 
از تهران
۱۳۹۳-۰۴-۲۸ ۱۳:۴۲:۳۰
بجای انجام اینجور کارها بیان ایستگاههای خطوط فعلی رو درست کنند که در تابستان به دلیل داشتن سقف بسیار بلند و دیواره های شیشه ای که اکثرا هیچوقت محصور نیست وفاقد برچسبهای تبلیغاتی مباشد آفتاب دائما به سرو کله مسافرا میزنه وصندلیهای فلزیشم که تابستونا داغه و زمستونا یخ واقعا این ایستگاهها رو کیا طراحی میکنن تا کی میخوان این مخ و اکبند نگهش دارن
شهرداریها بهتره اول چیزهای پیش پا افتاده مثل جمع کردن آشغارو درست انجام بدن بعد بیان از قبیل ژستها بگیرن (2261467) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۴-۲۸ ۱۵:۰۲:۱۳
من مدتهاست از جلوی این ایستگاه رد میشدم ولی همش درش بسته بود! (2261592) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۴-۲۸ ۱۸:۴۲:۰۵
از 8 سال قبل از این ایستگاهها در اول خیابان چهار باغ بالا در اصفهان استفاده می شود. ابتکار استاد نجار زاده توسعه استفاده ا ز ایستگاههای اتوبوس وی آیپی است. وگرنه خود این ایستگاهها سالهاست که در همه جای دنیا موجد است کافی است در گوگل سرچ شود. (2261946) (alef-1)