نظر منتشر شده
۸۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 340404
داعش در جاده‌های ایران است نه قلب اروپا
امید کریمی، 4 فروردین 95
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
در چهار انفجار انتحاری داعش در بروکسل، قلب اروپا، ۳۴ نفر کشته شده اند. این درحالی است که تنها در سه روز نخست سال ۹۵، بیش از ۲۰۰ ایرانی در جاده ها کشته شده اند.

متاسفم که چنین می نویسم؛ اما زمانی که درحال خواندن و انتشار خبر انفجار بنز پلیس راهور در تهران و کشته شدن راننده اش بودم، پوزخندی زدم. هرچند بسیار بابت این موضوع ناراحت شدم، اما خبر، حکایت از واقعیت تلخ و پنهانی از درون ما ایرانی ها دارد؛ فرهنگ ترافیکی هیچ کدام از ما اهالی این مملکت نداریم، حتی اگر پلیس باشیم.

یادم نمی رود؛ سه‌سال پیش در کافه خبر روبروی رییس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ نشسته بودیم و پرسیدیم؛ «شما به عنوان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروی شخصی ساعت ۳ صبح از یک خیابان یک طرفه عبور می کنید؟»

و پاسخ داد: «خدا وکیلی این کار را نمی کنم. در یک مصاحبه دیگر هم گفتم اگر اینکه بگویم من اصلا تخلف نکردم دروغ است. من هم با سرعت می روم اما انصافا ۲۰ سال پیش هم ساعت دو نصف شب پشت چراغ قرمز ایستادم. معمولا تلاش می کنم قانون را رعایت کنم اما اینکه بگویم اصلا خلاف نکرده ام، دروغ است. الان پسرم بیشتر رانندگی می کند و اجازه تخلف نمی دهم.»

رییس پلیس راهور تهران اعتراف کرد که تخلف کرده است، با سرعت می رود. این تلخ است. من هم اعتراف می کنم شب گذشته که در جاده بودم، در جاده ای دو طرفه، دقایقی با سرعت بیش از ۱۴۰ کیلومتر هم راندم، قبل از آن، چندباری از راست سبقت گرفتم و از خط ممتد هم رد شدم و البته نادم و پشیمان هم نیستم! خب پلیس در جاده نبود که نهایتا به ۱۲۰ کیلومتر رضایت بدهم و مراعات قوانین را بکنم.

باز هم تلخ است، اما اگر از هر ایرانی راننده ای بپرسید، حتما خواهد گفت که تا جایی پلیس نباشد، با همان پراید و پژو ۴۰۵ فکسنی هم بیش از سرعت مجاز می راند، از راست سبقت می گیرد، خط ممتد را نمی بیند، خیابان یک طرفه برایش اهمیت ندارد، خط عابر پیاده به چشمش نمی آید و البته معنای حق تقدم را هم نمی داند. چند نفر برای سال نو علاوه بر کارواش و دستی به سر و روی ماشین کشیدن، معاینه فنی هم رفتیم؟ اصلا معاینه فنی چقدر جدی است؟ کمپین نه به تصادفات هم امسال راه افتاده است، چقدر برای همه جذاب بوده است؟

پوزش می طلبم اگر گفتم هر ایرانی، اما واقعا هر ایرانی به اندازه زیادی درباره رانندگی کاهلی می کند و مرگ را برای ماشین جلویی و عقبی می بیند. چند نفر از ما ایرانی ها زمانی که محمود احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی در شب عید سال ۹۱ گفت در جاده ها نهایتا با سرعت ۸۰-۹۰ کیلومتر رانندگی می کند، موضوع را جدی گرفتیم و حس خوبی از این جمله رییس جمهور مملکت داشتیم؟

و حالا از ظهر دیروز افسوس می خوریم که داعش در بروکسل چهار عملیات انتحاری داشته و ۳۴ نفر کشته شدند. اصلا هم توجه نمی کنیم در روزهای نخست تعطیلات سال ۹۵ هر ساعت حداقل یک نفر در جاده ها کشته شده است. جانشین فرمانده ناجا هم البته تعبیر تکان دهنده‌تری دارد؛ کشته‌های سفرهای نوروزی تا این لحظه ۱۳ برابر کشته‌های انفجارهای انتحاری بروکسل است!

واقعا میدان جنگ کجاست؟ جاده های ایران و یا قلب اروپا؟ ظاهرا ما نیازی به داعش نداریم، خودمان دست به کشتار خودمان می زنیم.
 
کلمات کلیدی : سفرهای نوروزی+تصادف
 
raha
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۱:۱۰:۱۴
آفرین (3614221) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۹:۰۷:۰۷
چرا نیروی بیشتر پلیس استخدام نمیکنن؟؟ کسایی که مانع استخدام نیروی جدید پلیس راهنمایی رانندگی میشن همین اینها دستشون به خون اون کشته ها آلودست، با خساست خودشون باعث این فاجعه... (3615173) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۶:۵۲:۱۷
دلیلش اینه که قبلا نزدیک 30 هزار کشته در سال داشتیم با استخدام و تجهیز پلیس و یک سری کارها به 16 هزار تا کاهشش دادیم ولی دیگه نمیشه برای هر یک متر یک پلیس گماشت. نمیتونیم به دنیا بگیم ما 1 میلیون پلیس داریم و...مشکل فقط و فقط یک چیزه اون هم عدم رعایت فرهنگ درست رانندگی و عدم رعایت مقرراته دلیلش هم اینه که چون میزان جریمه کمه برای طرف می صرفه که تخلف کنه اگر جریم و مجازات بالا بره به نحوی که طرف ناچار بشه حقوق دو سه ماهش رو بدهد یا زندان برود یا گواهینامه اش باطل شود اون موقع قضیه به سمت کنترل شدن میروید ولی شما در همین سایت که از افراد به اصطلاح اگاه ما مخاطب داره هم میبینید که طرف میاد پلیس و جاده و خودرو رو زیر سوال میبره تا تخلف خودش رو توجیه و لاوپشانی کنه یعنی ادم تحصیل کرده ما برخوردش اینه حالا تو خود برخورد غیر تحصیل کرده های ما رو ببین دیگه چطوریه. هیچ کدوم حاضر نیستن خوب رانندگی کنن انگار که یک داروی تلخی میخواهی به طرف بخورانی از دم همه معتقدن ما خوبیم مشکل از جای دیگه است. میفرمایند پلیس در جاده نباشه ما هول میشیم!!! کلا از این بهانه های کودکانه برخی دوستان میارن! یعنی طرف حاضره به در و دیوار بکوبونه خودش رو تا حق مسلم خلاف کردن ازش گرفته نشه!!! این کامنتهایی که اینجا میبینید که پلیس و جاده رو زیر سوال بردن هم در راستای دفاع از حق مسلم خلاف کردنشونه!! طرف با خودش میگه خب من شاید بخوام تخلف کنم باید از این حقم!! دفاع کنم. دیگه فکر کل جامعه رو نمیکنه که بابا 16 هزار تا کشته کم میشه!(ترجیح منافع فردی بر جمعی)
در مورد خودرو، بله خودرو باید با کیفیت باشه جاده هم باید خوب باشه ولی عقل و شعور به ادم میگه وقتی که خودرویی که سوارش هستم قرص و محکم نیست باید بهتر رانندگی کنم یا وقتی جاده جاده خوبی نیست ارومتر برونم اما دوستان در واقع دارند میفرمایند برو جاده و خودرو رو درست کن بعد بیا سراغ ما!!!(روشون نمیشه واضح بگن اما حرف و کلام همینه یا میگن با این خودرو و جاده اینطور رانندگی حق مسلم ما است)
لذا بحث بحثی فرهنگی است و بحث جاده و خودرو و پلیس رو هم بصورت انحرافی وارد بحث میکنن تا بتونن به تخلفشون ادامه بدهند اینارو نوشتم که اگاه باشید و تحت تاثیر کامنتهای اینطوری قرار نگیرید
در سال به فرض 10 درصد تصادفات هم از خودرو و جاده باشه وقتی که نمیتونیم تغییرش بدیم ولی با فرهنگ خوب رانندگی و رعایت مقررات میتونیم کشته ها رو کاهش بدیم چرا میایم لج بازی میکنیم؟ دلیلش رو گفتم چون میخواهیم به تخلف ادامه بدهیم وگرنه عقل سلیم میگه که تو فعلا این 90 درصد کشته رو با رانندگی خوب کم کن بعد بیا گیر بده به بقیه مسائل
لذا از دید من دلیلش اینه:
"اصرار اگاهانه بر انجام تخلف به دلیل اعمال ضعیف و همچنین ضعف قانون"
اصرار گاهانه رو هم با منحرف کردن موضوع به سمت کیفیت خودرو و جاده در اینجا تبلیغ و توجیه می کنند. (3615570) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۳:۲۶:۱۴
عزیز من دنیا هم اول زیرساختها و استانداردهارو درست میکنن بعد سراغ مردمشون میرن این چه حرفیه مردم پول هواپیما و قطار ندارن دو قدم راهم باماشین میخوان برن زیرساختهای راه و خودرو خرابه ضریب اشتباه میره بالا البته آدمن دیگه ربات نیستن تما چششون جاده بشه مغزشون بیاد تودهنشون (3616035) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۱۵:۵۰:۳۹
هیچ کجای جهان اول جاده و خودروی عالی نیامده 100 درصد اشتباه می کنید. در حال حاضر اینکه تصادف بر چه اساسی بوجود امده و خطای انسانی بوده یا نه کاملا مشخص میشه تصادف ناشی از خودرو و جاده نسبت به خطای انسانی بسیار ناچیزه به عبارت دیگه بهترین جاده و خودرو رو هم داشته باشیم باز تصادف میشه. همه جای دنیا انسانها ربات نیستند و چشمشون به جاده هست و امار تصادف ناشی از خطای انسانی کمه بهانه نیارید و مغالطه هم نفرمایید صحبتهای شما استدلال نیست مغالطه است و فاقد ارزش استدلالی است. (3616379) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۳۸:۰۸
منظورتون رو از زیرساختها نفهمیدم. توی همون دنیایی که شما میفرمایید به جز بعضی اتوبانهای آلمان که محدودیت سرعت نداره حداکثر سرعت در بزرگراه اکثرا 100 کیلومتر در ساعته (تازه با همون خودروهایی که میفرمایید استاندارد هستند). این که با مردم با قارقارکشون توی جاده ای که به قول شما استاندارد نیست 150 تا میرن چه ربطی به زیرساخت داره؟ اصلا زیرساخت خراب, خودرو خراب, اینکه یکی در این شرایط بخواد 150 تا بره و سبقت غیرمجاز بگیره یا از سمت خاکی جاده از بقیه جلو بزنه جز بی شعوری دلیل دیگه ای داره؟ (3617908) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۲۳:۲۵:۴۸
اقایون داداشام
شما خوب رانندگی کن فرهنگت رو بالا ببر وقتی که تصادفات رانندگی به دلیل رانندگی بد کاهش پیدا کرد و اومدن امار دادن که 90 درصد تصادفات و حوادث به دلیل کیفیت پایین خودرو هست اون موقع این امار رو به خودرو ساز نشون میدیم میگیم علت تصادفات کیفیت پایین خودرو شما است ولی وقتی که 90 درصد تصادفات کنونی ناشی از رانندگی نادرست و خلاف کردنه برای اون ده درصد چه جای بحثی باقی میماند؟ وانگهی ماشینت بده؟ ماشینت بی کیفیته؟ تو که اینو میدونی چرا بد رانندگی می کنی؟
چرا اون 90 درصد که درصد زیادی هم هست رو ول کردین چسبیدین به مسائل دیگه؟ اول خودمون رو درست کنیم بعد بحث خودرو ساز رو مطرح کنیم از همین الان هم خودرو ساز شروع کنه به برنامه ریزی نتایجش 10 تا 20 سال دیگه میاد یعنی میخاین تا اون موقع صبر کنید بعد رانندگیتون رو درست کنید؟
بخدا سالانه بیست هزار کشته خیلی زیاده عمو موقع نظر گذاشتن یه کم دقت کنید ما همه باید فعلا متمرکز بشیم روی این بحث که بد رانندگی میکنیم اگر بیایم بگیم تقصیر از ما نیست و...اون ادمی که بد رانندگی میکنه بهانه دستش میاد.
پما در جنگ 8 ساله حدود 208 هزار شهید دادیم حالا خودت برو امار 50 سال گذشته رو دربیار ببین در جاده ها چند نفر رو از دست دادیم. (3615879) (alef-13)
 
hamvatan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۱:۱۳:۳۸
خیلی کم و کاستی وجود داره رانندگی و تلفات اش نمونه ای هست از کاستی ها به حال خیلی چیزهای دیگر باید افسوس خورد ،وقتی میدانند کاری اشتباه است و آن را انجام میدهند و همین طور مجدد اشتباه را تکرار میکنند بدون اینکه درس از گذشته بگیرند... (3614226) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۱:۲۸:۵۰
خروج اتوموبيل پرايد از شهرها و يا تردد ان در جاده ها و اتوبانها ممنوع كنيد (3614238) (alef-11)
 
ساسان
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۱:۳۲:۴۴
طبیعتا نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی ضعیفترین واحد جامعه یعنی افراد که اتفاقا خود قربانیان تمامی مسائل و مشکلات جامعه هم هستند آسانترین گزینه است بهترین دلیل هم اینکه هیچ گونه راه حلی برای رفع این مشکل پیشنهاد نمی شود گویی غرض فقط سرزنش کردن و شماتت مردم بوده نه حل یک مشکل نمیدانم انگار واقعا باورمان شده که ایرانی موجودی متفاوت است حالا گاهی با صفات منفی مانند کاهل و بی مسئولیت و گاهی هم از آن سوی بام باهوشترین و هنرمندترین در جهان!
اما واقعیت این نیست ما ایرانی ها نه بی فرهنگتر از بقیه مردم جهان هستیم و نه باهوشتر از آنها آنچه ما نداریم یک دولت کارآمد و مسئولیت پذیر است یقین داشته باشید که اگر ما هم یک سیستم ریلی پیشرفته، بزرگراها و آزادراه های کافی، خودرهای مناسب و در نهایت یک سیستم مدیریت و نظارت دقیق داشتیم نتیجه همان می شد که در بقیه دنیا اتفاق افتاده است می بینید که الان هم نتیجه واضح است و هم کارهایی که باید انجام بشود البته میدانم که به سادگی گزینه اول یعنی متهم کردن مردم نیست و نیاز به کار و تلاش و هزینه های فراوان دارد ولی واقعیت همین است، این راهی است که همه ملت های پیشرفته پیموده اند. (3614240) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۱:۵۷:۲۸
حاجی رانندگی ربطی به دولت نداره یک ماشین میدهند دست شما میگویند رانندگی کن اینکه درست رانندگی نمیکنید تقصیر دولت نیست همین کامنت شما اثبات کننده اینه که مردم ما قبول ندارن بد رانندگی میکنن میزان جریمه ها رو که بالا میبرن هم دادشون در میاد
90 درصد تصادفات ناشی از عدم رانندگی درست و عدم رعایت مقرراته
همین ضعیفترین واحد جامعه که میفرمایید باعث این فاجعه 20 هزار کشته در ساله
من نمیدونم تا کی ما باید هی مردم رو مقدس بدونیم و دولت رو زیر سوال ببریم
اثقا مساله مشخصه : امار تصادفات بالا است
دلیل؟ رانندگی بد مردم
راه حل: رانندگی خوب
دیگه این همه صغری کبری چیدن نداره
به جان خودم قسم بد رانندگی می کنید بد و خیلی بد
دست بردارید. (3616001) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۱۹:۲۹:۱۳
عزیز من بیشتر تخلفات و سرعت ها ی غیر مجاز از رانندگان خودروهای باکیفیت خارجی سر میزند اما کمترین آمار مرگ و میر مربوط به این خودروهاست .
فرهنگ رانندگی یک چیز هست میزان مرگ و میر چیز دیگر . همیشه خلبان مرده مقصر است (3616533) (alef-11)
 
hr
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۱:۴۵:۴۸
در اکثر کشور های دارای فرهنگ ترافیکی بالا بیشتر این فرهنگ توسط قوانین سفت و سخت ایجاد شده و مطمئنا افزایش جریمه ها در اینجا نیز به کاهش تخلفات می انجامد. (3614255) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۲:۴۶:۵۲
قوانین سفت و سخت لازمه اما از اون مهمتر درصد کشف و جریمه خلافهاست. اگر 1% از خلافها مشاهده و مثلا یک میلیون تومان جریمه بشه به نظر من اثربخشی کمتری داره از اینکه 99% خلافکارها جریمه بشن هرچند مبلغ اون 10 هزار تومن باشه. (3615090) (alef-13)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۲:۲۲:۲۴
جه ربطی داره؟!!!!!!!!!!!
هر چیزی را سر جای خودش و درست تحلیل کنید. (3614281) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۲:۲۲:۵۷
الحق که درست میگین و جدا باید به این وضعیت سروسامانی داده بشه و این قضیه جز با همکاری مردم متصورنخواهدبود (3614282) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۲۲:۵۹:۱۳
شما نمیتونی از جامعه ای که معتقده مشکل از خودش نیست و فرهنگش مشکل نداره تقاضای همکاری بکنی وقتی کسی دست به قانون شکنی میزنه و با این کارش جان 20 هزار ادم رو در سال از بین میبره باید با زور جلوش بایستی مخصوصا که خودش هم معتقد باشه اشکال از جانب خودش نیست. شما کامنتها رو نگاه کن دوستان اعتقاد دارن مشکل از خودرو و جاده است خب حالا شما تصور کن 1 درصد ادم در جامعه ما باشن که چنین اعتقادی رو داشته باشن همینا میان توی جاده و جان بقیه رو در معرض خطر قرار میدن لذا بحث اموزش و همکاری و تو رو خدا رعایت کنید و..اثزی نداره باید اعمال قاطع و خشن قانون صورت بگیره محاله بتونید جامعه ای که اعتقاد داره مشکلی نداره رو بدون اعمال قوی یک قانون خیلی بازدارنده به رانندگی درست وادارید. ده ساله الان تلویزیون برنامه میذاره و التماس میکنه که رعایت کنید ولی میبینید که اثر نداره و طرف در جاده هر حرکتی که بتونه انجام میده (3615854) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۲:۵۱:۲۵
این مقایسه درستی نیست. درسته سالی نزدیک هزاران نفر در جاده های ایران کشته میشن ولی اگه چندصد نفر بر اثر حمله تروریستی کشته بشن امنیت کل کشور دچار مشکل میشه. (3614312) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۲:۵۲:۲۲
هر روز باید عزای عمومی اعلام بشه
روزی تقریبا 70 انسان کشته شدند (3614313) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۰۱:۱۱
جاده نیست رانندگی های نادرست است. (3614330) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۲:۰۲
خدا شاهده در شهر ساپوروی ژاپن ساعت 2 نصف شب بی خوابی بهم افتاده بود از پنجره اتاقم که رو به چهار راه یک خیابان معمولی باز می شد بیرون رو نگاه می کردم تو خیابون قو نمی پرید در همین موقع یک موتور سوار با لباس وکلاه مخصوص رسید سر چهار راه اتفاقا همون موقع چراغ قرمز شد موتور سوار ایستاد ایستاد ایستاد تا چراغ سبز شد ورفت این ماجرا حداقل مال 25 سال پیشه که گمان نکنم مثل حالا سیستم کنترل نا محسوس رایج بوده این فقط یه دلیل داره احترام به قانون وشخصیت خود یا همان فرهنگ سازی ! (3614362) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۲:۲۳
خداییش خیلی از ما فرهنگ رانندگی نداریم، طرف خیلی راحت تخلف انجام میده و براش هم مهم نیست که خودش و چند نفر دیگه رو به کشتن میدهد.

وقتی هم پلیس جریمه ها را سنگینتر میکنه عده ای داد و فریاد راه می اندازند و یقه پاره میکنند که می خواهند در حقمان ظلم کنند!!!
و این نشون میده چقدر راننده متخلف و بی قانون در جامعه داریم. (3614363) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۳:۳۴
عنوان کژ سلیقه ای! (3614369) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۶:۲۷
فقط مدعی فرهنگ هستیم تا زمانی نفهمیم که باید به قانون حتی در جای خلوت هم احترام بگذاریم، وضعمان از این بهتر نمیشود
ما یاد گرفتیم قانون را طبق مصلحت خود اجرا کنیم و نتیجه ش هم شده این. (3614373) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۳:۲۸:۴۴
از بس بد رانندگی میکنیم (3614376) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۰۷:۲۶
علت مرگ و میر زیاد در جاده های ایران عدم پذیرش این واقعیت است که ما بد رانندگی میکنیم به دلایل زیر:
1-به محض اینکه بحث فرهنگ بد رانندگی میشود همه بحث را به سمت جاده و پلیس و وسیله نقلیه بد منحرف میکنند اصلا حاضر نیستند بحث فرهنگ بد رانندگی مطرح شود
2-بحث افزایش جریمه ها که میشود همه سریعا موضع میگیرن که چرا باید جرایم بالا برود ما که رانندگیمون مشکل نداره و..
خب در یک جامعه ای که طرف نه خوب رانندگی میکنه و نه قبول میکنه که پلیس با زور و اجبار قانون رو پیاده کنه چه انتظاری بیش از این میتوان داشت؟ بحث که میشه بلافاصله میفرمایند جاده کجه ماشین فرمونش کجه و...کلا برای من جالبه که در این بحث بسیار واضح که علت خودمون هستیم هم حاضر به پذیرش واقعیت نیستیم دیگه حالا شما ببین در سایر حوزه ها که مشکلات به چشم قابل رویت نیستند ما چقدر مشکل خواهیم داشت
برادر عزیز یا خودت خوب رانندگی کن یا اگر نمیتونی اجازه بده قانون فرهنگ رانندگی خوب رو جا بندازه در 100 درصد کشورهای دنیا هم این پدیده با اعمال قانون و جریمه های سنگین و زندان و ابطال گواهینامه جا افتاده
به محض اینکه بحث میشه بحث رو میبرن سراغ اشتثناها که بله من فلان جا بودم پلیس کمین زده بود یا مگه نمیدونی چقدر ماشینهای ما بی کیفیته و...اقا تو خوب رانندگی بکن وقتی که تلفات از 20 هزار رسید به 2000 در سال اون وقت میگیم این 2000 تا دیگه از جاده است از رانندگان با فرهنگ ما نیست.
کلیات رو دوستان ول میکنن میپردازن به جزئیات که بحث رو زیر سوال ببرن میگیم در خارج قانون با قدرت اعمال میشه جریمه ها سنگینه زندان داره میفرمایند اتفاقا من پارسال در جزیره برمودا بودم به جای 6 ماه 3 ماه زندان داشت!!! و بحث های بی حاصل و متفرقه دیگه! خب تو اگر نمیخای خلاف کنی چرا از افزایش جرایم ترس داری؟ چرا حاضری که سالی 20 هزار نفر رو ما از دست بدیم؟ حالا این امار چند سال قبل حدود 30 هزار تا بوذ با سخت گیری و حضور پلیس و...الانه الان 10 هزار نفر جونشون نجات پیدا میکنه اما در این 40 سال اخیر جمعیت بسیار زیادی رو در جاده از دست داده ایم ظاهرا فرهنگ بد رانندگی هم مقصر این وضعیت نبوده و مشکل از کج بودن جاده است. (3614421) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۲۲:۱۷
قانون در ایران شل اعمال میشه اینجایی که من زندگی می کنم پلیس چنان بلایی سرت میاره که حتی در جاده های فرعی هم که میدونی پلیسی وجود نداره جرات تخلف و فکرش به سرت نمیزنه من حتی خوابهام گاهی همین خواب پلیس و راانندگیه بس که استرس زا است اینجا اگر کسی تخلف بکند پلیس و قانون از زندگی اجتماعی ساقطش میکننن کاریش می کنن که مایه عبرت بقیه بشه. توی ایران اصلا اعمال قانون نمیشه و برخورد پلیس بسیار بسیار مهربانانه و خیلی ضعیف و بی اثره. در نتیجه تخلف کردن هم برای راننده ها می صرفه. اینجا محاله کسی با سرعت غیر مجاز رانندگی کنه مگه اینکه مجرم و در حال فرار باشه اندک افرادی که این کارو کردن هم کلا از جامعه به نوعی حذف شدن. (3614441) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۳:۰۲:۴۸
درست شدن فرهنگ و سخت شدن قانون باید با هم پیش برن. (3615366) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۴۳:۵۲
اگر پلیس به جای پول داغ کردن مردم اخلاق به هم زند و از سر دلسوزی با مردم برخورد کند، این همه کشته در جاده ها نمی دهیم! کو گوش شنوا؟ (3614457) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۲:۵۰:۰۸
خودت فهمیدی چی گفتی؟ آدم بالغ باید بفهمه چیکار داره میکنه و پای تصمیماتش وایسه. کسی که گواهینامه داره لابد اونقدر عقل داشته که بفهمه چیکار داره میکنه. مگه بچه مدرسه ای هست که پلیس نصیحتش کنه. اصلا مگه کار پلیس نصیحته؟ (3615092) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۱۹:۳۰:۱۴
موافقم (3616536) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۵۱:۱۸
واقعا به جا بود. امیذوارم یک انقلاب فرهنگی درباره ترک خصوصیتهای بد به راه افتد. البته تا جاده ها اصلاح نشود و ماشینها هم کیفیت نداشته باشند مردم در صورت اصلاح فرهنگ هم باید ناامیدانه این وضعیتها را تحمل کنند.

راستی چرا شهرداری از افراد متخصص استفاده نمی کند؟؟؟ پرا یک اسفالت درست حسابی تو شهرها نیست؟؟؟؟ (3614464) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۵۳:۴۳
با احترام به نویسنده اما آمار بالای کشته های ایران مربوط میشه به کیفیت ماشینها در ایران. با توجه به رتبه نخست ایران در کشته های رانندگی دنیا ما شاید نتونیم بگیم که ایرانیها بدترین راننده های دنیا هستند ولی قطعا میتونم بگیم ایرانیها بی کیفیت ترین ماشین‌های دنیا را دارند حتی نسبت به مناطق آزا داخلی مثل کیش (3614467) (alef-11)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۴:۱۳:۴۸
خودرو مهم هست 100 درصد
فرهنگ مهم هست 100 درصد
جاده هم مهم هست صد درصد

اگر یکی را انکار کنیم داریم بازی در میاوریم.

کسی که مسئول تولید خودروست باید ماشیین را درست کند، راهسازی راهها را و رانندگان رانندگی شان را.
نه اینکه هر کس با کار دیگری جمله سازی کند. (3615446) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۴:۵۴:۱۲
مگه جریمه هارو با این توجیه که برای تخلفات رانندگی بازدارندگی ایجاد کنه بشدت افزایش ندادند؟پس چرا مرگ ومیر کم نشده در جاده ها؟حالا تکلیف مردم با این جریمه های سرسام آور چیه؟با این درآمدها و وضعیت اقتصادی و وضعیت ناجور جاده ها جریمه های دویست هزار تومانی وبیشتر چه توجیهی داره؟چرا به همه چیز فقط از نگاه یکطرفه نگاه میشه؟ (3614470) (alef-11)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۴:۱۰:۴۶
جریمه یعنی درآمد پلیس و کاربردش تامین کسری بودجه است. (3615444) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۵:۵۰:۳۵
اره داعش در بلژیک 30 نفر را کشت و در جاده های ما هر ساعت یکی کشته میشود داعش جرات ندارد بیاید ایران همه شان از دم در جاده ها میمیرند (3614543) (alef-11)
 
فخرالدین
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۵:۵۶:۴۸
کمی هم انصاف داشته باشیم و ضمن پذیرش نقص جاده ها و خودرو ها به خودمان رجوع کنیم.پشت فرمان بی فرهنگی ما( البته نه همه) عریان تر می شود.در فیسبوک و واتس آپ و تلگرام همه روشن فکر و کارشناس ،همه منتقد و همه چیز دان.طوری که هر روز ملیون ها سخن پند آموز و جملات قصار رو روشنفکرمآبانه توسط ما ایرانیان در شبکه های اجتماعی جابجا میشود.اما پشت فرمان اتومبیل انگار انسان های عقب افتاده.
ما مردمی هستیم که هنوز نمیتوانیم بین دوخط رانندگی کنیم اما توقع (توهم)داریم لامبورگینی لیاقت ماست.فکر میکنیم باید به اندازه آمریکایی ها به ما آزادی بدهند اما رفتار ما مثل بومیان قبایل دور افتاده آفریقاست.

اکنون دویست خانواده عزادار چندین کودک یتیم و عده ایی بی سرپرست شده اند.جا تامل نیست؟؟ (3614553) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۷:۳۹:۲۳
هموطنان رو بنده خوب می شناسم محاله قبول کنن بد رانندگی میکنن بنده با راننده هایی حدود 2 سال میرفتم ماموریت از دم در مخابرات که بیرون میرفتیم تا برگشتن خلاف میکردن بعد تصادف هم که میدین مینداختن گردن خودرو و جاده!!! که بله جاده کج بوده این تصادف شده!! جلو خودم هر دقیقه یک تخلف میکردا ولی وقت تحلیل خود را مبرا از هر خطا میدانست بسیار تظاهرکار هستیم یعنی میخام بهت بگم فرهنگ تظاهرکاری ما اول باید درست بشه بعد این مساله تعداد کشته های جاده ای رو مطرح کنیم چون کسی حاضر به پذیرش این نیست که فرهنگ رانندگی ما بده .
1-ما بسیار اهل تظاهر کردن هستیم
2-حاضر به قبول کردن خطای خود نیستیم مسئولیت پذیر نیستیم
3-تخلف دوست هستیم قانون رو دوست نداریم دشمن قانونیم
4-محاله بپذیریم بد رانندگی میکنیم (3615596) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۶:۰۹:۱۲
در این که واقعا فرهنگ رانندگی نداریم هیچ شک و شبهه ای نیست...اما این یک طرف قضیه است...اگه اشتباه نکنم حدود ۶۰ درصد تصادفات منجر به واژگونی خودرو شده است...واقعا تا موقعه ای که مردم ایران فرقون های ایران خودرو و سایپا و ... را سوار بشن باید بشینیم و خبرهای تاسف برانگیز دیگر هم به گوشمان برسد.... (3614566) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۶:۱۸:۵۳
ببینید بحث از بحث فرهنگ بد رانندگی خیلی فراتر میره به نظر من مشکل اصلی در اینجا است که ما مردمی هستیم که نمیخواهیم عیوب خود را بپذیریم و مدام عیب های خود را انکار و به گردن دیگر عوامل می اندازیم حالا یکی از این عیبها هم فرهنگ بد رانندگی است شما میبینید که یا میندازن گردن جاده یا پلیس اصلا حاضر نیستن بپذیرن مشکل بد رانندگی کردن دارن حتی من کامنتی دیدم طرف گفته بود حضور پلیس یاعث اضطراب ما میشه اصلا پلیس نباشه!!! هم عیوب خودمون رو نمیپذیریم و هم اون چند تا چیزی که باید باشه مثل جریمه مثل حضور پلیس و اینها جزو چیزهای مسلم و اصول اساسی هست رو هم زیر سوال میبریم لذا باید فرهنگ پذیرش اشتباه و عیوب اول بیاد بعد یکی از این عیوب میشه فرهنگ بد رانندگی که باید طرف بپذیره تا تصحیح بشه شما فرض کن بیمار هستی ولی اصلا قبول نداری بیماری ایا بیماری شما معالجه میشه؟ از این نظر خیلی بهمون انتقاد وارده چون مشکل رو میبینیم ولی میزنیم به صحرا و بیابون و بحث رو عوض می کنیم چرا؟ چون دوست نداریم اول زیر سوال برویم بعد هم عاشق خلاف هستیم.
بنابراین مشکل 100 درصد فرهنگی است حتی اینکه ماشین ها بی کیفیت هستند هم یه مشکل فرهنگی است چون طرف نمیپذیره ماشینش مشکل داره نمیخاد خودش رو اصلاح کنه اما ماشین و خودرو ده درصد قضیه است در جاده و مشکل اصلی و اساسی خودمون هستیم
طرف رو من کنارش نشستم با سرعت بالا میره سبقبت میگیره میگم چرا اتیتکارو میکنی با شوخی قضیه رو جمع میکنه اما همین فرد میاد توی الف کامنت میذاره که جاده کجه و جاده مشکل داره
این همه کشته که میدیم از چیه؟ از نااگاهی ما است این نتیجه نااگاه بودنه یعنی یک عده دارن به سبب نادانی ما کشته میشوند. (3614573) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۱:۴۹:۴۱
دوست عزيز اون كامنتي كه فرموديد مربوط به كمين پليس پشت يك پيچ خطرناك بوده، كه اين كار پليس(كمين) طبق قانون ممنوعه، احتمالن شما در جاده تا به حال رانندگي نكرديد كه يك همچنين مسايلي مطرح ميكنيد، فرهنگ فقط يك بخش از قضيه هست، استاندارد جاده و خودروي با كيفيت بخش هاي اصلي هستند كه براي رسيدن به حداقل تلفات جاده اي و رسيدن به نتيجه مطلوب ، بايد هر سه اصلاح شود، (3615076) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۶:۲۴:۵۵
پلیس همیشه در جاده هست و اینکه مشکلات خودمون رو بندازیم گردن حضور پلیس بسیار جای تعجب داره شما فرهنگ رانندگیست رو درست کن بعد بگو خودرو ساز من فرهنگم درسته خودروی خوب دستم بده اینجا در تهران خودروی خارجی مگه یه ماه پیش پودر نشد؟ مشکل اصلی فرهنگ بد رانندگی است اون حل نشه ناسا هم برای شما بیاد وارد عمل بشه و خودروی خاص ضد ضربه تولید کنه هم فایده نداره مساله رو منحرف نکنید. (3615555) (alef-13)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۴:۰۴:۵۸
در حالت خوب نپذیرفتن عیب به دلیل ندانستن عیب هست.

وقتی شما برای گرفتن گواهی نامه رانندگی آیین نامه را حفظ می کنید و رانندگی در شهر را آموزش می بینید و آن را هم فراموش می کنید و موقعیتهای درون جاده را به شما آموزش نمی دهند نتیجه چه خواهد شد؟

درصد تعیین نمی کنم چون عقلایی نیست اما بالاخره درصدی از تخلفات اجتماعی مربوط به تهی بودن سیستم آموزشی است.

شما تمام چیزی را که از انسانها در جامعه می خواهید باید به آنها آموزش دهید و آنها را برای ورود به جامعه بپرورانید.

در آموزش و پرورش چه چیزی آموزش داده می شود و برای چه چیزی پرورده می شویم؟

ورود به دانشگاه.

در دانشگاه چی؟

در کودکی هرچه بیاموزی نقش بر سنگ خواهد شد. خب ما به کودک میاموزیم پلیس پدر و مادرش باشد.

خودش که پدر و مادر شد چه آموخته؟ در نظر نداشتن احترام بزرگتر؟

من از این کج و معوجی سیستم کشورم .... (3615441) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۷:۰۲:۲۱
سرعت غیرمجاز بیدقتی راننده و حجم زیاد مسافرت زمینی...وسخت نگرفتن پلیس.به نظر شما اشکال داره جریمه سرعت غیر مجاز رو ۱میلیون کنند.جاده های ایران باید مجهز به دوربینهای الکترونیک در همه جاباشند اونوقت دیگه روز و شب و اول صبح نداره تخلف میکنی جریمه میشی عکس و فیلمش هم هست تا نتونی اعتراض کنی. (3614610) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۷:۱۳:۰۲
شما اجازه ورود خدروي خارجي به همه كشور همانند مناطق آزاد را صادر كنيد ، قول مي دهم حداقل آمار تلفات انساني به يك سوم كاهش يابد ، (3614623) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۹:۴۱:۳۳
دو سوم دیگه چی؟ یعنی چون خودروهامون بده پس باید بد رانندگی کنیم. (3615194) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۳:۵۶:۵۸
وقتی با ROA سرعت 130 می رود با شورولت 2016 260.
اینها فرافکنی زشتی است.
یعنی شعور من وابسته به امکانات است.
ماشین اتومات باشد اعصاب انسان آسوده می شود ولی اگر همین کافی بود تخلفات سرعت دیگر نداشتیم. (3615436) (alef-13)
 
حسین
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۷:۱۵:۰۲
این درد دو دلیل عمده دارد:

۱ - از نظر فرهنگی در خانواده‌ها به بچه‌هامان یاد داده‌ایم که هر چه بی قانون تر بهتر و قانونمندی سوسولی است و بی قانونی زرنگی و نگفته‌ایم که قانونمندی شخصیت و تمدن و بی قانونی توحش است

۲ - بینی بین الله، مسئولین کشور دغدغه‌ای برای حل این مشکل ندارند و ۲۰۰۰۰ کشته در سال برایشان اهمیتی ندارد. وگرنه با کمی آموزش، کار فرهنگی و برخوردهای خیلی شدید با تخلفات سنگین، به راحتی می‌توان مساله را در یک سال جمع و جور کرد. کل کشف تخلفات ما شده سرعت غیر مجاز - که خود بد است - ولی بدترین مسائل در جاده‌های ما، وحشیگری، تجاوز به چپ و عدم توجه به جلوست.

متاسفانه رانندگی در جاده‌های ما خصوصا نزدیک شهرهای بزرگ، جنگ اعصاب است (3614625) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۷:۵۱:۳۴
هم جاده ها مقصرند که اسناندارد نیستند و هم برخی رانندگان که با سرعت کمشان، پشت سری را وادار به انحراف به چپ میکنند، و البته برخی رانندگان هم آرتیستیک رانندگی میکنند (3614672) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۲:۴۹:۵۸
جاده غیر استاندارد، خاکی، خطرناک، حتی خیلی خطرناک و .... در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد، اما حادثه نمی سازد چون راننده متناسب با شرایط جاده رانندگی می کند
باید با شعور رانندگی کنیم - دیرتر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است
یک نفر پوست موز دید و گفت باز باید بخورم زمین!
یک نفر هم جاده غیر استاندارد دید و گفت باز باید تصادف کنم!!! (3615347) (alef-13)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۵:۱۸:۲۶
دقیقا رانندگی متناسب با شرایط راه.
کلیات را در آیین نامه نوشته اند اما این متناسب یعنی چی؟
شما این روزها یک بار با خانواده به جاده سری بزنید تا ببینید تاثیری کمتر از بمباران و موشک دیدن زمان جنگ بر اعصاب ندارد.
بهترین راه سفر نکردن در ایام نوروز است.
زودتر بروی و در خلوتی برگردی. یا زود یا دیر.
الباقی حرفها آب در هون کوبیدن است.
درخت تنومند شخصیتها را نمی توان یک شبه راست کرد.
باید روی نهالها "درست" وقت گذاشت.
اما متاسفانه سیستم نظامی که باید بخشی از نظام اصلاح رانندگی باشد با تربیت می خواهد دستوری و فرموده ای کار کند که خنده دار است. (3615489) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۸:۴۷:۰۶
خب نمیتوانید رانندگی کنید وارد جاده نشید این مقررات راهنمایی رانندگی یک اصل مسلم و اساسی است نمیشه که گفت ما نمیخایم رعایتشون کنیم چون اعصابمون خورده. دقیقا حکایت خوبی گفت یک نفر پوست موز دید گفت باز باید بخورم زمین.
دوست عزیز جاده ممکنه شلوغ یا خلوت یا هر طور دیگه ای باشه ولی در هرشرایطی اصل مسلم و لایتغیر همون مراعات مقرراته من واقعا متعجبم ما به هر دری داریم میزنیم تا خلاف کردنمون رو موجه جلوه بدهیم اصلا یک هزارم درصد هم توجیه نداره و اصلا و ابدا توجیه نداره. من متوجه نمیشم مگه شما وقتی که میروید گواهینامه میگیرید تعهد ضمنی نمیدهید که میخواهید مقررات را رعایت کنید؟ خب اگر اذیت میشوید رانندگی سخته گرفتاری دارید رانندگی نکنید بذارید یکی دیگه رانندگی کنه اصلا مسافرت نرید ما هر سال حدود 4000 راننده داریم باعث قتل 20 هزار نفر میشوند چه لزومی داره اینها حتما رانندگی کنن؟ توجیهات شما از اصل قضیه خیلی بدتره من واقعا باورم نمیشه همه توجیه میکنن خلاف رو (3615645) (alef-11)
 
رحيمي
United Arab Emirates
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۹:۴۵:۵۶
داعش الودگي شهر تهران وشهرهاي بزرگ ماست، در حال حاضر تعداد تلفات ناشي از الودگي هوا درتهران روزانه از تعداد تلفات جنگ تحميلي بيشتر شده است واين جداي از تعداد مبتلايان به انواع بيماريهاي ناعلاج مربوطه است. (3614803) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۹:۴۹:۵۶
میدان جنگ علاوه بر جاده های ایران بیمارستانهای ایران است.متاسفم به عنوان عضوی از جامعه پزشکی ایران بگم که وضعیت درمان ما افتضاح است.فعلا کاری به بخش بهداشت و پیشگیری ندارم.اما وضعیت در بخش درمان چه خصوصی و چه دولتی فاجعه است.
اگر شانس بیاری و در سرویس رزیدنت و پزشک و پرستار وظیفه شناسی باشی میتوانی کمی به سیر درمانت امیدوار باشی به شر ط اینکه پرستارهایت در همه شیفتهای کاری وظیفه شونو درست انجام بدن.در غیر اینصورت فاجعه است.
چرا؟
چون برنامه مدون نداریم.تجربه من میگه متاسفانه همه اقشار این مملکت نیاز به یک سوپروایزر سختگیر دارند در غیر اینصورت فقط فاجعه
در یکی از بخشهای یک بیمارستان که وزیر بهداشت به اونجا سر زده بود و ایراد گرفته بود از بخش (حالا کاری ندارم که برای درست شدن یک بخش نیاز به حضور فیزیکی وزیر نیست و اگر نیاز باشد مشکل از وزیر است.چون ابن نمیشه که وزیر بره حضوری تا اوضاع درست شه) تا مدتی کمی پاسخگویی دیده می شد ولی بعد از مدتی دوباره همون روال قبل
به طور مثال بیمار لازم است برای یک بررسی پاراکلینیک ناشتا باشد.پرستار نه تنها کارت ناشتایی رو روی تخت بیمار نمیگذارد که حتی به بیمار هم اطلاعی نمیدهد.نتیجه این میشود که یک روز به روزهای بستری بیمار اضافه میشود تازه اگر شانس بیاره و به تعطیلی نخوره و پزشکش پیگیر باشه یک روز دیگه اون بررسی انجام شه
کسی هم پاسخگو نیست.
پرستار بخش دولتی فقط صبحها فعاله تا وسط بخش بایسته و عربده بکشه که همراهیا بیرون.آدم حتی حیوونا رو به این روش از طویله بیرون نمیکنن
اینا تازه نکته های کوچولو بود.
خون بباید گریست. (3614809) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۱:۵۳
برای همینه داعش اصلن با ایران کاری نداره
مارا ول کنن خودمون خودمون را میکشیم اصلن داعش و انتحاری نیاز نیست (3614903) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۵:۵۴
احسنت
دقیق فرمودید (3614904) (alef-11)
 
راننده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۱:۴۸:۵۲
اینم بگويم که بارها ناچار به سبقت از خط ممتد شده ام چونکه نمی شود ساعت ها پشت سر یک تریلی لاک پشتی حرکت کرد.با این وضعیت جاده های باریک و تراکم ماشین سنگین های کند رو، ریسک پذیری هم مهارت رانندگی است. (3614906) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۵۵:۵۹
من هم این را بگویم که هیچ وقت مجبور به انجام چنین کاری نشدم چون حداکثر مجبور شدم نیم ساعت پشت سر یک تریلی لاک پشتی حرکت کنم نه ساعتها! و خوشحالم که با انجام ندادن این کار جان خود و راننده بخت برگشته خودروی مقابل را به خطر ننداختم.
درضمن بعید میدان در آیین نامه رانندگی هیچ کشوری ریسک پذیری جزو مهارتهای لازم برای اخذ گواهینامه باشد. تا آنجا که بنده مطلع هستم تحت هیچ شرایطی حق ریسک کردن وجود ندارد بخصوص که علمی هم درباره مقدار مهارت ریسک پذیری راننده مقابل نداریم! (3617936) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۲:۳۰:۳۲
احسنت
البته همش مقصر راننده نیست
جاده ماشین و ... (3614936) (alef-11)
 
رضا
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۲۳:۳۰:۱۵
این به خاطر فرهنگ پایین ماست که یکی از جلوه هایش در رانندگی است جلوه های دیگرش به عنوان مثال مزاحمتهای خیابانی اسراف در مصرف آب و برق کینه و نفرت از ا......
باشد (3614984) (alef-11)
 
امیر امیر امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۱:۰۸:۲۷
برای کاهش آمار تلفات جاده ای یک سری کار می انجام داد؛

1_استفاده از خودروهای با استاندارد روز دنیا

2_اصلاح جاده های مسئله دار و رساندن آنها به سطح استاندارد

3_ارتقا سطح مهارت رانندگی مردم و ارتقا فرهنگ رانندگی،

واضح است که انجام مورد 1 به راحتی امکان پذیر
مورد 2 در میان انجام می
مورد 3 زمانبر است (3615058) (alef-13)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۱:۱۰:۱۴
آقا تولید هر پراید پر سود در بازار انحصاری برای پر کردن جیب امثال آقایون دولتیها خیلی از جون سر نشینان اون پراید ارزش داره . اصن جون گشنه گدا هاکه نمی تونن خودروی خارجی بخره مگه ارزشی هم داره. شایدم طرح تولید پراید یکی از طرحهای دشمن برای کنترل جمعیت بوده از پشت پرده کی خبر داره .بهترین داعشی و انتحاری که با آغوش باز به استقبالش میریم همین پرایده تازه با کلی منت کشی از مونتاژ کارهای سایپا و ...... (3615059) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۵۷:۲۶
گشنگی را درست گفتی ولی گشنگی فرهنگی! (3617938) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۲:۰۸:۳۲
پاسخ برخی کامنتها:
1- دولت حداکثر سعی خودش رو کرد قبلا تصادفات 30 هزار در سال بود الان به زیر 20 هزار تا رسونده ضمن اینکه وقتی دولت جریمه ها رو بالا میبره داد و فغانتون بالا میره که ای داد ای بیداد جریمه ها رو بالا بردن ما فرهنگ رانندگیمون بالا است چرا جریمه رو بالا میبری و اتز این حرفهاات وللی در جاده رفتار دیگری از شما مشاهده میشه
2-خودرو هم باید با کیفیت باشه ولی خودرو با کیفیت هم باشه و مقررات رو رعایت نکنی هم تعداد تصادفات همونه ضمن اینکه ایرانیان عزیز وقتی ببین خودرو قرصتره دست به ریسک بیشتر میزنن و سرعت و..بیشتری میگیرن که باز همون حکایت میشه بسیار خودرو خارجی من دیدم توسط حرکات بدل کارانه عزیزان هموطن پودر شده بودند که کارخانه خودرو سازی خارجی رو هم در تحیر فرو برده بود
3- جریمه ها رو نذاشتن مثل قبل اعمال بشه و هنوز هم جریمه ها کرایی ندارن زمان میبره تا جریمه جدید جا بیفته ضمن اینکه تنها چیزی که فعلا دست دولته همین جریمه است که باید به مراتب بالاتر ببره و مث کشورهای غربی با ابطال گواهینامه و..همراه کنه تا موثر باشه
4-اگر میخواهید قضیه حل بشه دنبال انحراف بحث به چیزای دیگه نباشید بسیار بد رانندگی میفرمایید البته 100 درصدتون هم قبول ندارید بد رانندگی می کنید چون تخلف رو حق مسلم خودتون میدانید این 20 هزار کشته هم تخلف رو حق خود میدانستند ولی الان دیگه فرصت بحث ندارن احتمالا کامنت هم میذاشتن که چرا جریمه رو بالا بردی و...
5-به این فکر کنید که در این 20 هزار تا عده زیادی هستند که با رانندگیتون اونها رو یتیم میکنید و علاوه بر اینکه مسیر زندگیشون رو تغییر میدین اونها رو هم به فقر میکشانید با کشتن پدر یا مادر طرف.
6-نمونه قطع نخاع تصادفی که 3 نفر دیگه از اعضای خانوده رو درگیر خودش کرده هم زیاد داریم اگر نمیشناسید بنده حاضرم شماره ام رو بدم بهتون که بازدیدی از وضعیت این ادمها داشته باشید یه کم به ابعاد قضیه بیشتر فکر کنید (3615080) (alef-13)
 
محمد
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۳:۱۴:۱۴
از اينكه ما مشگل فرهنگيه رانندگي داريم شكي وجود نداره اما به قول دوستي فرهنگ هر ملت رو در رانندگيشون ميبيني اين يك مطلب دوم اينكه به نظرتون اين مقايسه الان درست هست ما هر سال همين مشگل روداريم بايد ربطش بديم به كشتار مردم توسط داعش؟! (3615100) (alef-13)
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۳:۴۱:۱۱
راهنمایی و رانندگی ناتوانه در برخورد با متخلفان (3615106) (alef-13)
 
احسان
Austria
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۵:۱۵:۱۲
نبود خودرو ايمن ، نداشتن جاده استاندارد و از همه مهمتر وجود نداشتن فرهنگ رانندگي در ايران (3615116) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۰۹:۴۳:۳۴
ده سال پیش که پس از 20 سال برای اولین بار به ایران بازگشتم ، اولین برداشت من از رانندگی مردم این بود که مردم شورش کرده اند و رانندگی آنها به نوعی نشاندهنده اعتراض مدنی آنهاست. اکنون میتوانم بگویم که خیلی از مردم با قوانین رانندگی آشنا نیستند و از روی جهل تخلف میکنند. البته بعضی از تخلفها چنان همه گیر شده است که دارد تبدیل به قانون میشود . مثلا اگر از فرعی به اصلی ایست کامل کنی همیشه یک پراید هست که سریعا دست به بوق میبرد و استدلال آنها هم این است که راه گرفتنی است نه دادنی ! (3615196) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۲۳:۱۴:۴۸
نه اتفاقا اینها قوانین رو خیلی خوب و عالی هم میدونن یک پلیس دوستان رو همراهی کنه تا مقصد دست از پا خطا نمیکنن سبقت غیر مجاز و سرعت زیاد چیزی نیست که اموزش نیاز داشته باشه
این دوستان رو بنده 40 ساله باهاشون زندگی میکنم گاهی فقط در سکوت کارهاشون رو برای ساعتها زیر نظر میگیرم تخلف و عدم رعایت قانون و بر هم زدن مقررات رو حق مسلم خودشون میدونن اگر هم پلیس بهشون بگه خلاف کردی و جریمه شون کنه میرن 100 جای دیگه میگن بی دلیل جریمه شدم گفتم خدمتتون به دقت رفتارهاشون رو زیر نظر گرفتم شما محاله یک ایرانی پیدا کنی بگه من توی عمرم بیش از دو تا خلاف کردم غیرممکنه دلیلش هم اینه که همه خود را مرکز و محور عالم میدونن و خودشون و تفکراتشون رو کتاب قانون و مقررات میدونن و با دانستن اینکه قانون چیه یه جا تصمیم میگیرن که دو برابر سرعت مجاز رانندگی کنن چون مثلا کار دارن و... از شهر ی به شهر دیگه زیر 10 تا خلاف نمیکنه ولی همه رو حق مسلم خودش میدونه بحث این مساله مفصله که ریشه در مسائل جامعه شناسی داره اصلا ربطی به اموزش قانون نداره
شما همینجا در همین کامنتها نگاه کن این قشر اموزش دیده و اگاه ما است حاضر به پذیرش واقعیت نیست میگه جاده خرابه.
خلاصه میخام بگم اینا میخاستن گواهینامه بگیرن اموزش دیدن خیلی هم بهتر از پلیس قوانین رو میدونن اما منافعشون ایجاب نمیکنه که اولا بپذیرن خلاف میکنن ثانیا منافعشون ایجاب نمیکنه که میزان جرایم بره بالا شما نگاه کن بحث افزایش جریمه ها که میشه جملگی میریزن اینجا به اعتراض چرا؟ چون طرف خودش میدونه که خلاف حق مسلمشه و میخاد خلاف کنه و هزینه اش بالا میره وگرنه شما اگر یک راننده خوب باشی از افزایش جریمه ها باید استقبال هم بکنی چون میدونی که سبقت غیر مجاز راننده ای از روبرو میتونه جون تو رو هم به خطر بندازه در نهایت میخام بگم که اینها همه تظاهره و اصل قضیه که میان خودرو و جاده رو مقصر میدونن چیز دیگه است.
برای اینکه بفهمی چه خبره باید روانشناس خوبی باشی و مردم خودمون رو خوب روانشناسی کرده باشی اون موقع متوجه میشی که وقتی میگه جاده خرابه یا خودرو مشکل داره داره بهت کد میده یعنی من میخام خلاف کنم حق نداری حق خلاف کردن رو ازم بگیری (3615871) (alef-13)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۹:۱۹:۵۷
سلام
اگر تصمیم داشته باشم آیین نامه را بفهمم با دقت میخونم میفهمم و این دانسته ها به کمک رانندگی ام میاد. امروز صبح کسی را به راه آهن رساندم در خیابان حافظ بدلیل عدم توجه به صفحه آمپر دیر خوابیدن و دیر راه افتادن و خواب آلودگی سرعت غیرمجاز رفتم و دوربین عکس ماشین را برداشت. منتظر تصویر هستم تا ببینم دو سه اشتباه مخالف آیین نامه چقدر برایم آب خورد. درس عبرتی بشه تا 100 سال با کم خوابی پشت فرمان نشینم. چون نتیجه این کار تاوان جانی است نه مالی. اسمم را هم مینویسم و از اشتباهی که آن را یافتم عبرت میگیرم تا مایه عبرت نشوم. جایی که میشه جبران کرد و ارتقا یافت باید شکر کرد. در اداره دارایی به جریمه میگویند فرصت یادگیری قانون من به جریمه میگویم فرصت ارتقا و حیات. ممنونم که افسر آزمون یک بار در شهر مرا رد کرد تا نقصهای رانندگی ام را اصلاح کردم. اگر سخت تر گرفته بود 2 جای ماشین اولم را به فنا نمی دادم و ضرر نمی کردم و اعصاب یک همشهری دیابتی را با تصادف خرد نمی کردم. حقیقت این است که باید قدر هر تجربه را دانست وگرنه... (3616137) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۲:۰۳:۲۰
کلا چیزی که من در ایران میبینم عدم رعایت قانون و مقررات به طرز بسیار بدی از سوی راننده ها است و همین راننده ها به قانون و مقررات و پلیس حمله میکنن تا کارهای خلاف خود را توجیه کنند. از نظر من باید جرایم از مقدار فعلی بسیار فراتر برود پلیس باید گواهینامه متخلف را باطل کند و برای برخی تخلفات زندان در نظر گرفته شود کسانی که اصرار بر تخلفات حادثه ساز دارند خودرویشان به نفع جامعه فروخته شود گواهینامه این افراد هم باطل شود. اگر بنده در این جامعه زندگی می کنم فقط اعمال قوی و قاطع قانون میتونه به برخی ها مقررات رو حالی کنه این که فضا رو باز بذاریم حتی این متخلفان کامنت بذارن هم نباید باشه به اینها نباید مجال داد اصلا فکر کنن چی شده باید چنان ضربتی باشه که از ترس دیگه جرات نکنه خودرو بیاره داخل جاده از عملکرد پلیس اصلا راضی نیستم بسیار داره با اینها راه میاد.
ابطال گواهینامه تعقیب قضایی و زندان افزایش جریمه ها به حدود 5 تا 10 درصد ارزش خودرو و ابطال همیشگی گواهینامه باید در دستور کار قرار بگیره از پلیس میخام که به حرفهای توجیه کارانه اینها توجه نکنه و تا میتونه مانع حرکت این افراد بشه اینها رو اجازه بهشون بدی تخلف میکنن و توجیه هم میکنن و بهانه میارن اصلا قانون نباید به حرف اینها گوش بدهد فقط قاطعیت و ابطال و زندان میتونه جلوی این همه کشته رو بگیره به این حرفایی که در مورد کیفیت جاده و خودرو میزنن هم توجه نکنین اینا از سر دلسوزی نیست بلکه میخان موضوع رو منحرف کنن. بسیار زرنگ هستن برخورد کنید با اینها (3615303) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۲:۰۴:۱۴
این چه عنوان نامناسبی هست که گذاشتید؟!!
این مقایسه انقدر بی تناسب و کوته فکرانه هست که اثر گذاری نقد و مطلبتون درستتون رو تحت الشعاع قرار میده
قبل از نوشتن یکم هیجاناتتون رو کنترل و آروم کنید! (3615305) (alef-13)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۳:۵۰:۵۰
سلام
بنده به دلیل در قم بودن خانواده همسرم معمولا در این جاده رفت و آمد دارم.
پیشتر که تقریبا راننده های جاده در جاده بودند، از هر لاینی که رانندگی می کردی بالاخره کسی بود که یا موبایل دستش باشد، یا خانم باشد یا پیر یا با دید کم و بدون توجه به اینکه باید متناسب با سرعت و در بین خطور حرکت کند و مزاحم دیگران نباشد.
بگذریم از سرعتهای بالا که بدلیل نوع خودرو، نوع اعصاب راننده، عجله، خودروی دولتی و نظامی بودن و محل صدور پلاک آدم توجیه می کرد.
اما وقتی شما ناچارید برای فرار از حادثه 130 یا 140 رانندگی کنید و دوربین برابر شماست و برای آن خودروها اهمیتی ندارد جریمه شوند یا کسی بمیرد تکلیف چیست؟
من الآن از منزل در تهران در خدمت هستم. رفتیم قم و برگشتیم. از آنچه در جاده در جریان بود خانواده ام متقاعد نشدند می شود به مسافرت دور رفت.

این ایام همه قصد رفتن به جاده کردند.
شما حرف از جریمه می زنید من حرف از سطح درک و فهم عمومی.

ما همه قرار است با هم و به همراه هم به مقصد برسیم یا هرکس زودتر برسد برنده است؟

وقتی فرهنگ سیاستمداران و بزرگان و پشت تریبونی های ما بردن من و من و من ها است توقع دارید دیگران چه کار کنند؟

حتی وقتی اندکی توقف می کنی تا آمبولانس به داد حادثه دیده ها برسد آقایان بوق می زنند.
در شهر قم و تهران می توانید میزان صبر مردم را از احترام به قوانین ببینی.
می گویند اینجا قم است همین است که هست. اینجا تهران است مردم خسته اند.
قم و تهران شباهتی به هم ندارند اما خودخواهی و بی صبری موضوعی شایع شده.
حالا کلمه داعش در متن خبر موضوعی گذراست ولی این رقتارها ریشه در پایین و بالای اجتماع ما دارد. خانواده ها و زمامداران. (3615431) (alef-13)
 
آموزش و پرورش مقصر است
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۵:۲۱:۳۳
آقا جان همه اش تقصیر این آموزش و پرورش است .

چرا به دانش آموزان راه و رسم درست رانندگی کردن را نمی آموزند ؟ تا آنها هم به پدران و مادرانشان آموزش دهند ؟

پس این آموزش و پرورش به چه دردی می خورد ؟

آموزش و پرورش فقط : بابا آب داد نیست که !!!

آموزش و پرورش : فقط ؛ دو دو تا چهار تا نیست که !!!!

آموزش و پرورش : باید تمام زندگی ؛ از جمله : خوابیدن ؛ بیدار شدن ؛ لباس پوشیدن ؛ خواندن و نوشتن ؛ راه رفتن ؛ خندیدن ؛ حرف زدن ؛ رانندگی کردن ؛ فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی و اداری ؛ بانکداری و اقتصاد به طور کامل ؛ دین و دینداری به طور کامل ؛ زندگی خصوصی و عمومی ؛ تحصیل و استخدام ؛ صدا و سیما ؛ محیط زیست ؛ مدیریت خرد و کلان ؛ خانه و روستا و شهرسازی ؛ کشورداری نظامی و سیاسی و اقتصادی ؛ سیاست مدن ؛ فرهنگ و هنر و تمامی علوم ؛ صرفه جویی و .... را یعنی همه چیز را آموزش دهند .

این معلمان چهار ماه به مدرسه می روند !!!

در این مدت پس چه می کنند !!!

این همه حقوق و مزایا و پاداش های رنگارنگ و امتیازات ویژه دریافت می کنند !!!

پس نتیجه این همه امتیازاتشان چه بوده است !!!

بچه کوچک مدرسه ای حتی سلام دادن بلد نیست !!!

پس این آموزش و پرورش و جناب آقای فانی با آن تشکیلات عظیم و طویل شان چه کار می کنند ؟ نمی توانند حتی معظل راهنمایی و رانندگی را هم حل کنند !!!

نکند ؛ این ها هم وظیفه شان نیست ؛ با این همه درآمد و امتیازات پر زرق و برق !!!!

سلامت باد !!!! ای معلم مظلوم !!!! با آن همه امتیازات و امکانات پر زرق و برق !!!!! (3615492) (alef-1)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۶:۱۳:۱۷
سلام
آموزش و پرورش یک سیستم است و معلم مجبور به اجرای آن.
درسی به نام آیین نامه در مدرسه نداریم که آیین نامه رانندگی بخشی از آن باشد.
مسلما مقصود من سیستم , محتوا و روشها بود نه معلمان. (3615538) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۶:۳۳:۰۴
حاجی ربطی به اموزش پرورش نداره مقررات مشخصه طرف حفظ میکنه میفهمه میره امتحان میده یعنی دوره اموزشی رو میگذرونه این مساله فقط و فقط عدم اراده برای رعایت کردنه دلیلش هم اینه که جریمه بازدارنده نیست جریمه باید اونقدر بره باتلا که طرف جرات نکنه تخلف کنه در همه جای دنیا هم همین طور بوده همه کشورهای دنیا بشدت اعمال قانون میکنن فقط در ایرانه که طرف تخلف رو حق مسلم خودش میدونه جریمه نشدن رو حق مسلم خودش میدونه از راه میرسه میبینه الف مقاله زده که رانندگی بد خیلی کشته داده برای اینکه از عذاب وجدان خودش کم کنه تقصیر رو میندازه گردن کج بودن جاده یا خودرو و...همه ما میدانیم که بد رانندگی می کنیم و همه هم دنبال انداختن مشکل به گردن چیزای دیگه هستیم. (3615561) (alef-11)
 
مهدی اسماعیل زاده کندجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۹:۲۸:۳۶
من قبول ندارم روش آموزش آیین نامه و زمانی که به شهر و آیین نامه اختصاص داده میشه درست و کافیه. مشکل از رانندگی هست بدون شک، اما آزمون ساده تر از حد و کتاب درهم و برهم هست. یعنی یک مهارت به این مهمی ده جلسه والسلام؟ روزی 40 نفر آزمون شهر، جون برای ممتحن میمونه دیگه؟
فرض بر اینکه 50 درصد بزهکار، الباقی در خیال مهارت وآگاهی به خطر میفتن (3616140) (alef-11)
 
علی
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۹:۲۶:۰۱
اگه جان مردم اهمیت داشت برای مسئولین اجازه تردد خودروهای زیر 5ستاره را در جاده ها نمی دادند . (3615676) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۱:۰۵:۲۹
اگر جان مردم اهمیت داشت برای خودشان با خودروهای زیر 5 ستاره خود اینطور در جاده ها نمی راندند! (3617951) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۲۰:۴۷:۵۲
خدانکنه که کسی به هموطنان که همه هم ادعای فرهنگ دارند بگه رانندگی شما خوب نیست. خیلی ناراحت میشن و برای اینکه مساله رو توجیه کرده و بحث بی فرهنگی را از خود دور کنند به کیفیت بد خودرو و جاده اشاره میکنند و برای من جای سواله که چطور یه دونه ماشین بی کیفیت میتونه سرخود سبقت غیر مجاز بگیره و جای سواله که ایا این خودروها خودشون هستن که میزنن دنده 4 و پدال گاز را فشار میدن ؟ یا راننده این کار رو میکنه؟ از کامنتها مشخصه که در ایران خودروها تمام اتومات هستند و خودشون دنده عوض میکنن و سرعت میگیرن و سبقت غیرمجاز میگیرن و راننده ظاهرا نقشی نداره
بحث عجیبی است.من از کامنتها نتیجه گرفتم که رانندگی بد در تصادفات نقشی ندارد و جاده کج است. (3615736) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۲۱:۵۶:۴۸
بخش زیادی از تصادفات به دلیل دل مشغولی ما ایرانیان خوش باشیم به احتیاطی می کنیم بدهکاری صحبت کردن باموبایل گوش کردن موسیقی ازدلایل بخشی از تصادفات است (3615790) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۹:۲۹:۲۸
نداشتن آمادگی و تمرکز (3616141) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۶ ۰۳:۵۸:۲۹
تصمیم دارن توی جاده خلاف کنن و تا میتونن تصادف به بار بیارن چیکارشون دارید ولشون کنید تا هی تلفات ایجاد کنن نرود میخ اهنین در سنگ. تا صبح برا این جماعت صحبت کن که برادر من رانندگی شما خوب نیست اگه پذیرفت؟!
کسی که خودش رو به خواب زده باشه نمیشه بیدار کرد. (3616044) (alef-11)
 
صدرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۱۰ ۰۲:۰۳:۴۰
سلام .یکی از جاده های مرگ ایران جاده ترانزیتی مراغه به هشترود می باشد واقعا آدم در آنجا مرگ را تجربه می کند حتما وزیر محترم راه سری به آنجا بزند ببیند که چه خبر است (3619539) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.