نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 371202
تداوم وضعیت مبهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سایه بی توجهی مسئولین وزارت نفت
علیرضا کهزادی، 21 تیر 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۷
چکیده: وضعیت نامناسب تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از جنبه‌های مختلف کماکان پابرجاست و همین موضوع باعث شده است که ایران همچنان میلیون‌ها دلار میعانات گازی به کره جنوبی صادر کند تا این کشور با فرآورش آن در پالایشگاه‌های خود، محصولی مانند بنزین را به کشورهایی از جمله ایران بفروشد.

بررسی آمارهای صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ارزش میعانات گازی ایران به پنج کشور آسیایی نزدیک به ۱.۱ میلیارد دلار بوده است. در بین این کشورها کره جنوبی ۵۰% این میعانات را خریداری نموده است تا. این شرایط در حالی است که پس از گذشت ۱۰ سال از مراحل ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در ایران هنوز مشخص نیست که زمان دقیق قطع واردات بنزین از کشوری مانند کره جنوبی چه زمانی خواهد بود.

***
دولت یازدهم به سه سالگی خود نزدیک شده است و با این که تنها یک سال زمان برای تحقق وعده‌های وزیر نفت این دولت در زمینه راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس باقی مانده است، اما کماکان ابهام جدی در محقق شدن این وعده‌ها وجود دارد. بیش از ۶ مرتبه وعده راهاندازی این پالایشگاه در سال‌های اخیر داده شده ولی همچنان وزارت نفت برای رفع مشکلات این پالایشگاه اقدام مشخص و مناسبی انجام نداده است. این پالایشگاه از جنبه‌های بسیاری برای کشور اهمیت دارد و می‌تواند در راستای کاهش خام فروشی اقدام مهمی به حساب آید و از طرف دیگر مشکل وابستگی به واردات بنزین را برطرف خواهد کرد. مسئله دیگری که در سایه راه اندازی این پالایشگاه حل خواهد شد، مشکل فروش میعانات گازی در دوران تحریم و بلوکه نشدن پول‌های حاصل از فروش آن است.

مشکل فروش میعانات گازی و روی آب ماندن نزدیک به ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی در دوران تحریم، خود دلیلی بر اثبات ضرورت راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سایر طرح‌های پالایشی کشور است. امری که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشته‌اند و اخیراً نیز در دیدار سران سه قوه و مسئولان کشور در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ بر تمرکز و سرمایه گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای "خام فروشی "تأکید فرمودند و ابراز داشتند که افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود و مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی و اقدام کنند.
اهمیت و ضرورت این مسئله و همچنین بی توجهی برخی از مسئولین برای انجام اقدامات جدی در پیشبرد این راهبرد سبب شده است تا مقام معظم رهبری به صورت مداوم بر اجرای آن تاکید کنند و این امر مهم را همواره به دولت‌ها تذکر دهند. در حال حاضر تنها طرح پالایشی کشور که می‌تواند با تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین، نیاز کشور به واردات این محصول استرتژیک را برطرف کند و حتی ایران را به صادرکننده بنزین تبدیل کند، همچنان وضعیت نامناسبی دارد و زمان راه اندازی فاز اول آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وضعیت نامناسب تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در زمینه‌های مختلف، از مشکل تأمین تجهیزات و توانمند نبودن پیمانکار آن گرفته تا بی توجهی وزارت نفت برای کمک به تأمین مالی این طرح ملی، کماکان پابرجاست. این در حالی است که انتظار می‌رود اگر وزارت نفت خود را پاسخگو به دولت و ملت می‌داند و در قبال وعده‌های خود برای راه اندازی این پالایشگاه احساس مسئولیت می‌کند، ضروریست در رویه خود در قبال تکمیل این پالایشگاه بازنگری نماید و از سپری شدن زمان غفلت نکند.

از سوی دیگر، بررسی آمارهای صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ارزش میعانات گازی صادراتی ایران به پنج کشور آسیایی کره جنوبی، امارات، ژاپن، چین و هند نزدیک به ۱.۱ میلیارد دلار و حجم آن ۱۷.۵ میلیون بشکه بوده است. در بین این کشورها، کره جنوبی ۵۰% این میعانات را خریداری نموده است تا با فرآورش آن در پالایشگاه‌های خود، محصولی مانند بنزین را به کشورهایی از جمله ایران بفروشد. این شرایط در حالی است که اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت کامل راه اندازی شده بود، همین مقدار میعانات طی مدت ۵۰ روز در این پالایشگاه مورد مصرف قرار خواهد گرفت و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و قطع واردات بنزین، مشکل تأمین کشتی و بیمه نیز وجود نخواهد داشت. با این وجود، با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز مراحل ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در ایران هنوز مشخص نیست که چه زمانی واردات بنزین از کشوری مانند کره جنوبی قطع خواهد شد.

البته تمامی این مشکلات تا زمانی که وزارت نفت اعتقاد جدی به رفع مشکل این پالایشگاه نداشته باشد حل نخواهد شد، چرا که اولاً تمرکز این وزارتخانه بر افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت و همچنین ارائه مدل جدید قراردادهای نفتی بدون در نظر گرفتن مدل توسعه زنجیره ارزش است. ثانیاً مشکل مالی این پالایشگاه کمتر از ۰.۵ میلیارد دلار است (فاز اول آن حدود ۱۵۰ میلیون دلار) و اگر وزارت نفت واقعاً دغدغه راه اندازی سریع‌تر این پالایشگاه را داشته باشد می‌تواند یا بانک عامل این پروژه را ملزم به پرداخت نماید یا اینکه با توجه به ملی بودن این پروژه بخشی از ۱.۱ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را با دریافت مجوز از دولت و مجلس به این پروژه اختصاص دهد. در هر صورت، در این موضوع تردیدی نیست که اگر وزارت نفت رویه فعلی درقبال این پالایشگاه را ادامه دهد، حتی یک فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان دولت یازدهم راه اندازی نخواهد شد، اتفاقی که امید است با تدبیر مدیران ارشد این وزارتخانه اتفاق نیفتد.
 
کلمات کلیدی : پالایشگاه ستاره خلیج فارس
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۴:۵۹:۴۵
خشت اول چون نهد معمار کج...

تأمین مالی این پروژه بر عهده بخش خصوصی است (اگر تأمین اجتماعی را خصوصی بدانیم) و نه وزارت نفت، و این پروژه از اساس فاقد توجیه اقتصادی بوده است و با توجه به تأخیرات پیش آمده طبیعی است که سرمایه گذار مایل به سرمایه گذاری بیشتر نباشد تا وزارت نفت را مجبور کند در ضرر شریک شود.

لطفاً بپذیرید که برای وزارت نفت هم این تصمیم که پول بیت المال را در یک پروژه زیان ده سرمایه گذاری کند، در حالیکه هنوز کار فازهای پارس جنوبی تمام نشده است، تصمیم عاقلانه ای نیست.

تولید بنزین با هدف دود کردن آن مهم تر است (آن هم به شکل زیان ده) یا برداشت از میدان مشترک با قطر؟ (3817116) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۸:۴۶:۳۷
یادمه آقای احمدی نژاد تو ماهای آخر میگفتند این پروژه تا چند ماه دیگه را اندازی میشه در حالی که هر کسی که در این پروژه بود به این حرف می خندید. (3817495) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۸:۵۱:۲۵
حقیقت اینه که ما میتوانیم ولی اونقدر زمان میبره که دیگه صرف نمیکنه و تو دنیا به این قضیه توانستن نمیگن. (3817499) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۹:۰۴:۱۰
الف جان به جای کلی گویی و توپ رو در زمین دولت انداختن فنی و دقیق مسئله رو نگاه کن. این حرفا هیچ کمکی به مردم نمیکنه. مردم نمیدونند که پانصد هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره داریم که بودجه سالیانه عمرانی کشور کمتر از چهل هزار میلیارد تومانه یعنی اگه تا سیزده سال دیگه هم هیچ پروژه جدیدی را نندازیم تازه برابر میشیم. (3817515) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۹:۲۲:۴۴
جناب مهندس اولاً که وقتی پای کالای استراتژیک در میون باشه اقتصادی بودن مطرح نیست. کالاهایی مثل بنزین و گندم حتی اگر ضررده هم باشه باید تامین نیاز داخل بشه در داخل تا مشکلاتی مثل زمان تحریم کشور رو به مرز بحران نبره. تو همه دنیا هم همینه. دوماً که کی گفته صرفه اقتصادی نداره؟ حالا که کالای خامش صادر میشه بعد با حد اقل دو واسطه بعلاوه هزینه حمل میاد داخل و دود میشه سودده است بعد تبدیلش به محصول مصرف کننده نهایی به علاوه کلی محصول نهایی دیگه با 500 میلیون دلار سرمایه گذاری و قابلیت صادرات ضرر ده است؟ یاللعجب
سوماً مثلاً سایر سرمایه گذاری های جناب تامین اجتماعی سودده هستند مثلاً که حالا سر سود و زیانش بیخیال این یکی شده؟ محض اطلاع شما وقتی هلدینگ خلیج فارس میخواست بیاد تو بورس یکی از تبلیغ هاش همین پالایشگاه بود که ملت براش سر و دست میشکستند. لابد کل جمعیت حقیقی و حقوقی توی صف تو بررسی های بنیادیشون از اطلاعات شما مبنی بر ضررده بودن پالایشگاه! (جل الخالق! پالایشگاه بندرعباس هر سال از رو هوا سود اعلام میکنه لابد؟!) خبر نداشتن (3817547) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۱:۳۶:۱۵
وقتی که ما وضع مالی خوبی نداریم اونوقت بریم سراغ یک پروژه زیان ده برای بحث استراتژیک بودن؟ اینکه بتونیم امورات کشور رو بگردونیم استراتژیک تر نیست؟ (3817697) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۱۲:۵۲:۳۴
شما بفرمایید یک مطالعه ای در باب کالای استراتژیک از ژاپن گرفته تا امریکا بکنید بعد تشریف بیارید بحث کنیم. (3819024) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۹:۲۸:۲۴
برادر ساده لوح؛ ما داریم این بنزین را با قیمت گزاف وارد می کنیم و دود می کنیم؛ حالا وارد کردن بنزین و دود کردنش مهم تر است یا تولید ارزان آن و دود کردنش ؟ (3817551) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۱:۴۶:۵۵
برادر دلواپس! بنزین وارداتی به صورت تهاتری است و نه نقدی! نفت خام می دیم و بنزین می گیریم (3817723) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۱:۱۱
قیمت گزاف ؟! فکر می کند در این پالایشگاه های غیر استاندارد بنزین استاندارد ارزان در میاد ؟!
یادتون رفته هوای چند سال پیش تهران چطور بود ؟! (3817796) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۳:۵۱:۱۹
يه راه ديگر هم داريم، مجوز واردات خودرو هاي كم مصرف و ديزل را به صورت گسترده بدهيم، اونوقته كه ميبيني بنزين زيادي هم دود نميشه، در مرحله دوم تا حالا به اين فكر كردي كه چقدر بنزين مازاد در اثر ترافيك دود ميشه، ؟ بهتره پس به شهرسازيمون هم اهميت بيشتري بديم، (3818134) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۰:۱۶:۴۱
دوست عزیز لطفا برای توجیه پذیر نبودن پروژه دلیل محکم بیارید. با حرف که نمیشه. ببخشیدسسیاست های دولت مشکل داره و نظرش قطعا رو وارداته (3817591) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۹:۰۰:۲۹
به عنوان کسی که اقتصاد مهندسی کار کرده عرض میکنم که این پروژه کاملا سود ده و با نرخ بازگشت سرمایه بیش از 20 درصد است. (3818339) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۲ ۰۹:۰۲:۵۴
مثل اینکه شما موضوع رو اشتباه فهمیدی!!؟
برداشت بیشتر از میدان گازی پارس جنوبی یعنی میعانات بیشتر، یعنی ورودی بیشتر به پالایشگاه و یعنی بنزین بیشتر و با کیفیت تر.
پس توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس یعنی کمک به برداشت بیشتر از میدان گازی پارس جنوبی (3818343) (alef-3)
 
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۳ ۱۲:۳۸:۰۲
هیچ کس نمیدونه که این پالایشگاه سه ساله که 400 نفر نیرو رو از طریق آزمون گرفته و حالا اصلا هم پاسخگو نیست
آخه ما دردمون رو به کی بگیم....
ققط برای این که دوستانی که نگران پروژه پارس جنوبی و برداشت مشترک با قطر هستن عرض میکنم که به گفته مسئولین خود وزارت نفت هر روز تاخیر در این پروژه حدود 30 ملیون یورو ضرر به خاطر واردات بنزین به کشور تحمیل میکنه بنابراین با یه حساب ساده میفهیم که فقط برای همین 4ماه اول سال حدود 4 ملیارد یورو پولی که باید برای بیت المال خرج میشد به هدر رفت.
این یعنی خود زنی دوست عزیز.... (3821461) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۱:۲۷
هر روز يك خير از سو مديريت وزارت نفت (3817123) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۰:۱۰
آخر وقتی وزیر نفت اعتقادی به تولید داخل ندارد و هر روز ملیونها لیتر سوخت وارد کشور میشود و رانت حاصله هم در جیب عده ای خاص وارد میشود شما انتظار دارید این پالایشگاه به تولید برسد ؟ (3817202) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۰:۲۳
بعد جالبیش اینجاست بنزین وارد می کنیم تا وقتی که تحریم شدیم به چه کنم چه کنم بیوفتیم....بعد که بنزین کیفیت پایین داخل را مصرف کردیم همان مدیرهای نالایق می ایند ادعای الودگی بنزین داخل را دارند... (3817205) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۳:۳۷
شما تهران زندگی نکردی ببنیی وقتی بنزین عوض شد، هوا تهران چقدر تغییر کرد! من خونم با میدان آزادی 15 دقیقه پیاده راهه! در سالهای 90-92 وقتی از پل هوایی رد می شدم میدان آزادی کلا دیده نمی شد!! و برج میلاد هم کلا سالها بود دیده نمی شد!! الان خیلی وقته تو آلوده ترین روز ها هم چنین مشکلی نیست!
اتفاقا مدیرانی که این بنزین ها را از رده خارج کردند لایقند! (3817802) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۵۲:۰۰
استاد! نفست از جای گرم در میاد ها!
یکی از پروژه های میادین مشترک که کل هزینه اجرای آن 62 میلیون دلاره، بدلیل نبود بودجه، تعلیق شده، اونوقت میگی 500 میلیون دلار بده به این پروژه!
از اولویتهای وزارت نفت که در اول امسال هم اعلام شد تکمیل این پالایشگاه است که انشاا... با رفع تنگناهای مالی این اتفاق با کمترین تاخیر بیفتد. در ضمن یادمان نرود که ماهیانه حدود یک میلیارد دلار یارانه پرداخت می شود که در شرایط فعلی بار اصلی آن به دوش وزارت نفت بوده است (3817258) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۵:۵۳:۲۴
جا داره یه خسته نباشید هم به اون ژنرالی بگیم که به محض ورودش به وزارت نفت تمام گروهبان ها را بیرون ریخت و ژنرالهای کار کشته را جایگزین اونها کرد (3817266) (alef-11)
 
مهندس پالایشگاه ستاره خلیج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۶:۵۹:۰۲
با سلام
بنده که از سال 1386 در جریان طراحی این پالایشگاه بوده و هستم مطالب زیر را موثر در این روند دیده ام
پروژه در سال 1389 به مدت تفریبا یک سال متوقف شد به دلیل نبود بودجه
و در سال 1390 که پروزه به شرکت فرا دست فلات (زیر مجموعه قرارگاه )سپرده شد شاهد عوض شدن پی در پی پیمانکاران جزء وعدم تخصص اکثر قریب به اتفاق انها و نداشتن دانش کافی در زمینه صنعت نفت و ضعف شدید در مدیریت انها بوده و هستم که این امر باعث تاخیر زیاد و افزایش هزینه تمام شده پالایشگاه شده است
به امید روزی که کار به کاردان سپرده شود (3817360) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۷:۵۱:۲۰
اصولا همیشه حاصلضرب ادعا در توان عدد ثابتی میشه. الانم مستثنی نیس (3817411) (alef-11)
 
mahdi
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۷:۵۳:۴۳
پروژه ملی ساخت کارخانه جمع آوری گازها و میعانات همراه نفت در جزیره خارک هم که از سال 1385 شروع شده بود و قرار بود در سال 90 به بهره برداری برسه ، در سال 93 بصورت نیمه کاره به حال خود رها شد و نیروهای زیادی نیز بیکار شدند و هنوز از کارگاه ها بابت کارکرد خود حقوق طلب کار هستند و هیچ خبری از شروع عملیات تکمیل این پالایشگاه و یا پرداخت طلب کاری پرسنل و پیمانکاران فرعی نیست و گازها و مواد همراه نفت در حال سوختن در مشعل ها و آلوده کردن محیط هستند. (3817418) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۱۷:۵۵:۰۲
دوستان عزيز لطفاً يكطرفه به قاضي نرويد اجازه بدهيد پاسخ وزارت نفت را نيز بشنويم سپس قضاوت كنيم. لازم به ذكر است اين پالايشگاه قرار بود در سال 89 و حتي قبل تر به بهره برداري برسد كسي از اين دوستان نگران تا حالا سؤال كرده كه چرا نرسيد؟ جناب آقاي كهزادي آنزمان كجا تشريف داشتيد؟ دردسر سيستم نفت مملكت از آنجائي شروع شد كه پاي افراد غير نفتي و بي دانش و بي تجربه كه فقط كمر به نابودي اين مجموعه ارزشمند و جان بر كف بسته بودند به اين مجموعه باز شد. (3817421) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۱ ۲۳:۲۱:۳۹
مشکل از اونجایی شروع شد که احمدی نژاد هرچی آدم غیر متخصص رو وارد صنعت نفت کرد . (3817858) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
تداوم وضعیت مبهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سایه بی توجهی مسئولین وزارت نفت