احمد طالبینژاد در کتاب «سینما اگر باشد» با اشاره به جایگاه سینما در دوران پس از انقلاب، به بررسی عملکرد سینمای ایران در این بازه زمانی میپردازد.
به گزارش خبرآنلاین، احمد طالبینژاد نویسنده و منتقد سینما تازهترین اثر خود را با نام «سینما اگر باشد» با همکاری انتشارات روزنه روانه بازار کتاب کرده است.
«سینما اگر باشد»، نسخه بازنویسی شده کتاب «در حضور سینما» به تالیف طالبینژاد است که مطالب تازهای به آن اضافه شده است و دوباره از سوی انتشاراتی دیگر به چاپ رسیده است.
«در حضور سینما» اولین بار در سال 77 از سوی بنیاد فارابی به چاپ رسید و به دلیل تغییرات پی در پی و شتابناک مدیران بنیاد فرصت تجدید چاپ پیدا نکرد، تا اینکه طالبی نژاد به دلیل استقبال مخاطبان از سال 93 شروع به بازنویسی این اثر کرد و سرانجام کتابی با عنوان «سینما اگر باشد» منتشر شد که به گفته نویسنده تنها اثری است که با نگاه تحلیلی سینمای پس از انقلاب را بررسی کرده است.
طالبینژاد در این اثر ابتدا به بررسی جایگاه هنر به معنای مصداقی آن در دوران پس از انقلاب و برپایی حکومت اسلامی میپردازد و سپس به صورت مقطعی مسیری که این هنر نوپا در اوایل انقلاب طی کرد و به امروز رسید را تحلیل میکند.
«سینما اگر باشد» در چهار بخش تنظیم شده است که سه مقطع زمانی را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد، بخش اول از سال 58 تا 62 که به دوران برزخی سینمای ایران از آن یاد شده است، بخش دوم از سال 62 تا 72 که با ثبات مدیریت و حضور جدی سینماگران عرصههای جهانی، سینمای ایران به عنوان مقولهای جدی در فرهنگ و هنر ما شناخته شد، بخش سوم نگاهی به درون (بررسی کیفی فیلمهای پس از انقلاب) و بخش چهارم از سال 73 تا 77 را در برمیگیرد و به کلیات این دوران اشاره دارد.
نویسنده در ابتدای بخش اول به بیان نگاه رهبر انقلاب به پدیده سینما میپردازد که در آن سینمایی مورد تایید است که دور از بیاخلاقی و فساد، از دو ویژگی پیامرسانی و آموزش برخوردار باشد.
طالبی نژاد سپس با اشاره به وضعیت سینمای بازمانده قبل از انقلاب توضیحاتی درباره نهادها و ارگان هایی که مسئولیت سینمای پس از انقلاب به آن ها سپرده میشود، میدهد و در نهایت هم به سبک فیلمسازی، حضور نمایندگان ایران در جشنوارهها، مراکز خصوصی نمایش فیلم، وضعیت نشریات سینمایی، رفتگان و بازماندگان سینمای قبل از انقلاب، محتوا و نمای عمومی میپردازد.
بخش دوم کتاب با سیاست گذاری های فرهنگی آغاز میشود و سپس از روند شکلگیری و پیشرفت جریانهای کارگردان سالاری، حضور زنان فیلمساز در سینما، بازیگری، فیلمنامهنویسی، فیلمبرداری، موسیقی متن و دیگر فعالیتهای پشت صحنه میگوید. همچنین در پایان اشارهای به سفیران فیلم، فضای سینمایی، جشنوارههای آماتور و حرفهای و انتشارات سینمایی و جایگاه سینما در نشریات غیرسینمایی دارد.
نگاه جزیی و دقیق به کیفیت فیلمهای پس از انقلاب موضوع اصلی بخش سوم کتاب «سینما اگر باشد» است. نویسنده در این مرحله نگرش سینمای آن دوران را در زمینه واقعیت پی میگیرد و سپس تکامل این نگرش و ایدههای ناب و تازهای که وارد عرصه فیلمسازی میشود (استفاده از نابازیگر، به کارگیری گویش های محلی، موضوع مستند در ساختار دراماتیک، آرمانگرایی و ...) را به تصویر میکشد.
استعفای وزیر ارشاد در سال 71 به دلیل انتقادات محافل سیاسی از سیاست فرهنگی آن زمان اولین مبحثی است که در بخش چهارم کتاب مطرح می شود که عملکرد وزرای ارشاد و فیلمهای تولیدی آن دوره نیز در ذیل این موضوع مورد تحلیل قرار میگیرد.
معضل حذف یارانه سینما، رقابت با ویدئو و ماهواره، ماجرای شکل گیری خانه سینما، درگذشت علی حاتمی، مسئله رقابت حوزه هنری و معاونت سینمایی برای تصاحب مدیریت سینما و حضور در جشنواره های بین المللی با آثار کارگردانانی چون عباس کیارستمی مهمترین موضوعاتی است که در آخرین بخش کتاب مطرح میشود.
قلم ساده و روان، استفاده از تصاویر مربوط به آثار تولید شده در بازه زمانی مورد بررسی در «سینما اگر باشد» و ضمیمه کامل و با اهمیت از عوامل جذابیت این اثر به شمار میآید.
«سینما اگر باشد» با قیمت 23500 تومان چاپ انتشارات روزنه نشر روزنه در بازار کتاب قابل تهیه است.