نظر منتشر شده
۴۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 479708
تحریف یا اجتهاد؟!
نگرانی از اجتهاد سید حسن آقا از امام
محسن مهدیان، ۱۶ خرداد ۹۶
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
حجت الاسلام سید حسن خمینی در برنامه نگاه یک و در حاشیه تبیین اندیشه های حضرت امام به موضوعی اشاره داشتند که پیشتر نیز با عنوان "اجتهاد در اندیشه های حضرت امام" مطرح کرده بودند. وی بدرستی تاکید دارند "باید اجتهادی را از اندیشه های امام مطرح کنیم که مشکل گشا باشد."

اصل حرف منطقی است. طرح حجت الاسلام خمینی برای اجتهاد در اندیشه های حضرت امام نیز قابل دفاع است. اما یک سوال جدی وجود دارد که در این طرح اجتهادی، محکمات اندیشه های حضرت امام چیست؟ روشن است که هر طرح اجتهادی نیازمند یک سری چارچوب ها و محکماتی است که متشابهات مطابق آن تفسیر می شود.

محکمات اندیشه حضرت امام چیست و چرا آقا سید حسن کمتر تمایل دارند به آنها بپردازند؟ تحریف، همیشه قلب محتوا و وارونه نمایی و خدای نکرده نسبت کذب دادن نیست. سید حسن آقای خمینی حتما از این نوع تحریف و تشویه بری و دور هستند اما نوع دیگری از تحریف تبدیل و تغییر محکمات اندیشه حضرت امام است. نگرانی این است که اجتهاد ایشان بدور از محکمات اندیشه های حضرت امام باشد؛ چه انکه این تحریف بزرگتری است چون راه را برای قرائت های غلط و البته ناخواسته دیگر باز می کند.

اما محکمات اندیشه حضرت امام چیست که در سخنان جناب آقای خمینی ضریب ندارد؟ استکبار ستیزی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، اسلام پابرهنگان، مستضعفین، دفاع از مظلومین عالم و مقاومت و قیام و اسلام ناب.

حجت السلام سید حسن خمینی در همین مصاحبه اخیر، "اسلام ناب" را مقابل "اسلام متحجر" دانسته اند. تردیدی نیست که در اندیشه امام اسلام متحجرین و عافیت اندیش ها که در تقابل با ظلم، اهل سازش اند، مقابل اسلام ناب قرار دارند. اما مساله اینجاست که امام، متحجرین را شعبه ای از اسلام آمریکایی می دانند و در ادبیات حضرت امام همواره این اسلام آمریکایی بوده که مقابل اسلام ناب قرار داشته است. سوال اینست که چرا یک شعبه از اسلام آمریکایی را سید حسن آقا گرفته و باقی آنرا رها کرده است؟ تغییر ادبیات امام در این سطح و جابجایی محکمات هم اجتهاد است؟

آیا حق نمی دهند که با این تغییر و تبدل نگران باشیم که محکمات اندیشه حضرت امام دچار اجتهاد شود؟

کانال تحلیلی محسن مهدیان در تلگرام
http://telegram.me/mahdian_mohsen
 
کلمات کلیدی : سید حسن خمینی
 
omidan
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۰:۴۳:۵۰
اگه اسلام ناب در مقابل اسلام امریکایی روشن بشه برخی از این افراد باید بساطشون رو جمع کنند (اسلامی که امام (ره) تبیبن کرد نافی اشرافی گری بود زندگی کوخ نشینی رو به کاخ نشینی ترجیح می داد و ...) (4413985) (alef-1)
 
Australia
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۱۳:۵۴
یادگار امام مجتهد و مدرس بسیار فرهیخته ای هستند .انشا الله بزودی در جایگاهای بالا تر ایشان را می بینیم . (4414055) (alef-1)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۲۴:۳۵
اندیشه های ایشون با حضرت امام بسیار متفاوته (4414430) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۳۴:۴۸
چرا سید حسن از روحیه ی ضد حرامخواری و ضد اشرافیت و ضد سرمایه داری و ضد استکباری و ضد ویژه خواری امام چیزی نمیگوید ؟؟
چرا نمیگوید که محرومان چگونه امروز محرومتر و سرمایه داران چگونه چاق تر شده اند ؟؟؟ (4414092) (alef-1)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۳۱:۱۸
بگویید چرا سید حسن هم باند ما نیست خلاص !!! (4414442) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۳۸:۲۴
با گریه عمدی در دوربین تلویزیون نمیتوان به اجتهاد رسید .
با اشرافیت نمیتوان مجتهد شد . (4414103) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۴:۴۱:۲۰
این دوستان خوب یاد گرفتن گریه کنن. (4414364) (alef-3)
 
پاسخ به: با گریه عمدی!...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۶:۲۳:۵۹
ای مومنان از بسیاری گمانها بپرهیزید چرا که برخی از گمانها گناه است (قرآن کریم) (4414521) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۳:۱۳
اندیشه های امام را کودکان ۱۳ ساله هم می فهمند و می شناسند،
اصلا اجتهاد اندیشه های امام یک حرف بی معناست، کلام امام ره که منابع اجتهادی نیست، از نز سندیت کلام و سخنان و نوشته های امام قطعی است، از نظر فهم و دلالت سخنان امام که مخاطب آن عموم مردم هستند به قدری روشن و بین است که نه نیازی به اجتهاد دارد و نه نیازی به تبیین دارد ، اندیشه های امام نیازمند به یاد آوری و تبلیغ و ترویج و رساندن به گوش نسل های بعد از امام دارد،
متاسفانه، متاسفانه، کسانی مانند مرحوم آقای هاشمی حرف هایی زدند که بوی تحریف سخنان امام را می داد، قبل از مرحوم آقای هاشمی، خاتمی تحت تاثیر هرمیونیتک و پلورالیسم ، مساله قرائت های مختلف از دین را مطرح کرده که جاده تحریف را باز کند، رویکرد آقای روحانی نیز اخیرا همین مسیر است، و شواهد زیادی از سخنان روحانی گواه بر آن است، و پیوند فکری جناب آقای حسن خمینی با مجموعه مرحوم هاشمی و خاتمی و روحانی نیز نشان می دهد که سخنان امام از چه ناحیه مورد تهدید تحریف قرار گرفته است،
لطفا آقای حسن خمینی سخنان امام را که میراث انقلاب برای ملت ایران است به خود اختصاص ندهند و در آن هیچ تصرفی به اسم اجتهاد نفرمایند که نیازی به تصرفات ایشان ندارد، علاوه براینکه سخنان و اندیشه های امام یک عدلی دارد که کاملا همانگ و موزون با اندیشه های امام است و آن سخنان و رهنمودهای رهبری است که گویی خود امام است که سخن می گوید، و به راستی اگر کلام امام نیازمند فهم و اجتهادی باشد رهبر معظم انقلاب که دست پرورده امام است از هر کس دیگری اولی و احق به این امر است، دیگران اجتهادشان را برای مقلدین آینده اشان نگاهدارند !!!!!!! (4414115) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۸:۵۹
جناب آقای مهدیان:انتظار از شما جز این نیست که بخواهید بدین گونه از سید حسن انتقاد کنید.
اما اگر شما میخواهید محکمات امام را بررسی یا تبیین کنید باید دو مقطع رو در نظر بگیرید. اول: قبل از انقلاب تا آغاز جنگ تحمیلی، دوم: از جنگ تحمیلی تا رحلت ایشان. واضح است که در این دو مقطع به دلیل تفاوت شرایط (ماجراهای منافقین و بمب گذاریها و جنگ تحمیلی و ...) تاکیدات متفاوتی داشتند. (متفاوت و نه متضاد)
الف لطفا منتشر کن. (4414126) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۹:۰۸
شما ظاهرا اصل را بر کوخ نشینی گذاشتی یعنی ایده‌آل این است همه دنیا از رفاه دست بکشند و کوخ نشین شوند در حالی که کوخ نشینی حاصل نالایقی زمامداران است کلا اشتباهی به شما فهمانده شده (4414127) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۶:۴۰:۲۶
کاملا موافقم با شما
یعنی چی اسلام پابرهنگان از محکمات اندیشه امام است ؟ یعنی برای اینکه به اسلام برسیم باید پابرهنه (فقیر و بدبخت) باشیم ؟ (4414546) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۰۱:۳۱:۴۶
احسنت (4415042) (alef-3)
 
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۰:۴۴:۰۵
شما در یک برنامه بسیار محدود با موضوعات مطرح شده متعدد و متنوع ، نمی تونید به کنه تفکر ایشان پی ببرید . در صورت نیاز باید در برنامه های تخصصی تر ، همانطور که خودشان چندین بار مطرح کردند ، بحث و تبادل نظر شود . (4413986) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۰:۴۷:۲۹
چرا سید حسن خمینی برای ما مهم است؟ چرا اعتقادات این ادم اهمیت نقد دارد؟ مگر نسبت خونی ارجحیت می اورد؟ مگر فامیل بودن دلیل بر تشخص است؟ (4413992) (alef-1)
 
h
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۳۷:۵۲
اين همه امام زاده كه امسال شماها زيارتشون ميكنيد و از شون توسل ميجوئيد مگر غير از همين ارتباط خوني و نسبي نيست.مگر به تفكرات اهميت ميديد. (4414101) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۲۹:۲۱
نه قطعا نسبت خونی تنها عامل نیست (4414438) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۳۵:۰۳
امثال صحیح است.
و من الله التوفیق. (4414445) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۳۵:۱۷
ما هم قائلیم این کار الزاما صحیح نیست (4414446) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۰:۴۸:۱۰
آقا خوهشا رها کنین این بحثها را. سید حسن خمینی هیچ نسبتی با اندیشه های حضرت امام ندارد. اجتهاد چیه؟ اینها بهانه است برای عبور از امام (4413994) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۵۵:۳۴
ظاهراً از نظر شما هیچ یک از فرزندان و نزدیکان امام بویی از ایشان نبرده و همه منحرفند و هیچکدام امام را نمیشناسند ظاهرا ایشان در طول عمرشان هیچ یک از اطرافیانشان تاثیری از ایشان نگرفته اند (4414134) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۰:۴۹:۰۰
اینکه سید حسن خمینی اسلام ناب را مقابل اسلام متحجرین قرار داد یعنی دهها فرسنگ از امام دوره. خب بابا حداقل صحیفه بخون (4413996) (alef-1)
 
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۳۸:۲۲
متاسفانه چیزی که مخالفین حاج حسن خمینی نمیفهمند این است که ، در خصوص اسلام ناب و استکبارستیزی و اینکه اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است یا در مقابل اسلام متحجرین، واقعیت این است که این هر دو از یک سنخ هستند منتهی در دو بستر متفاوت ، اما نتیجه نهایی عمل هر دو یکی است. آن زمان که امام فرمودند اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است ، زمانی بود که ما همفکرانی برای تحجر امثال سعودی ها در داخل کشور نداشتیم. در حال حاضر و با راهی که امثال سعودی ها آشکارا اختیار کرده اند دیگر نمی توان اسلامی برای آنها متصور بود که حالا بگوییم متحجر است یا خیر، آنان علنا در صف مقابل اسلام از هر نوع ایستاده اند. حالا اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی سعودی ها نیست، حالا اسلام ناب در مقابل اسلام متحجرانی است که مانند امام قدرت تغییر استراتژی فعال و پویا در مقابل دشمنان را ندارند و فکر می کنند همیشه و همه جا برای مقابله با امریکا و استکبار ، باید صرفا فحش داد و بس و هیچ فعالیتی در سطح بین المللی که باعث شود ما خدای ناکرده جایی مجبور باشیم با دشمنانمان مذاکره کنیم نباید داشته باشیم! هر نوع مذاکره با دشمن در واقع نوعی تسلیم، سازش و دور شدن از مبانی انقلاب ، توسط این حضرات تفسیر می شود. خلاصه اینکه اینانی که در اعتقاد حاج حسن آقا به محکمات امام اشکال وارد می کنند اول باید این سوال را از خود و دیگران بپرسند که

"اگر امام عزیز در این زمان زنده بودند و این سیر تحولات جهانی را درک کرده بودند، هنوز هم همان نحوه مبارزه قبلی را ادامه می دادند؟ یا اینکه بصورت پویا و در جهت منافع حداکثری انقلاب اسلامی تغییر روش مبارزاتی میدادند؟"

اگر می گوییم اسلام متحجر ، بدین جهت است که خیلی از این آقایانی که امام را به جهت پویا بودن در اجتهاد به باد انتقاد می گرفتند، هنوز هم بر همان مواضع خود هستند و گناه امام را در پویایی اجتهاد(اشاره به فتاوی امام در مورد موسیقی ، شطرنج و....) در دل نبخشیده اند! و در عصر کامپیوتر و انفجار اطلاعات و عصر فضا ، هنوز دیه را بر اساس شتر می سنجند!! و زکات را بر اساس گندم و جو و خرما! و بسیار واهمه دارند که این فتاوی را بروز نمایند و دستی خدای ناکرده در اجرای آن ببرند! (4414202) (alef-1)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۱۹:۲۶
فراموش نکنید که ایشان یک مجتهد میباشد ومیتواند تفکر امام را از منظر نگاه خودشان اجتهاد کنندونگاه کنند هر جند که امروزه غیر مجتهدین هم مهین کار را میکنند وهیج انتقادی به ایشان نیست پخش گذینشی سخنان امام درصدا وسیما از همین باب میباشد (4414069) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۲۴:۰۸
جالبه هر کسی میتونه در اندیشه امام اجتهاد کنه جز فرزندش. مثل صدر اسلام که همه حق جانشینی پیامبر رو داشتن جز اولاد خودش. (4414078) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۲۵:۰۴
اين آقا خودش جزء منابع تحريف امام هست! (4414079) (alef-1)
 
حقیقت جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۲۵:۱۵
جان کلام ایشان این بود که
اگر میخواهیم دین را بعنوان مشکل گشای مردم معرفی کنیم باید مختصات زمانی و مکانی را در ان لحاظ کنیم و بر اساس وضع مو جود جامعه و نسل جدید مسائل را مطرح کنیم نه بر اساس شرایط قدیم

ولذا از لزوم اجتهاد نو در اندیشه امام حرف زدند که کاملا درست است (4414080) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۰:۰۵
مخاطب امام در باره اسلام آمریکایی و متحجرین کسانی بودند که با برداشت نوی ایشون از فقه مخالف بودند مانند بحث شطرنج و موسیقی و احکام ثانویه. بگردید این مخاطبان الان کیانند و کجایند. (4414111) (alef-1)
 
حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۱:۴۸:۰۸
یکی از محکمات امام
(میزان رای ملت است ) که در متن فوق مغفول مانده (4414122) (alef-1)
 
مهدی
United States
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۰۲:۵۹
میشه بفرمایید چه نیازی به اجتهاد در اندیشه های حضرت امام هست در حالی که اندیشه های خود ایشون ناشی از اجتهاد در اسلام است. مگر راه اسلام شناسی بسته شده؟ "آیت الله صدر:در خیمنی ذوب شوید همانگونه که او در اسلام ذوب شد" چرا ظرفیت بی انتهای اسلام را تعطیل میکنند و از شخص بت می سازند؟ مگر امام خمینی رحمت الله علیه جز اینکه شاگرد مکتب اهل بیت بود چیزی برای گفتن داشت و مگر ایشان مخترع فرقه ی جدیدی بود؟ تا زمانی که حضرت امام زنده بودند اتصال به ایشان اتصال به منبع بود ولی اینکه امروز اندیشه های امام را ترویج کنیم منهای آنچه که سازنده چنین اندیشه ای بود انحراف است.
در سنت شیعه هم تقلید از یک مرجع با رحلت او تمام می شود و یاید به فقیه زنده رجوع کرد.
مخالفتی با اصل الگو گیری از حضرت امام و همه علمای صالح را ندارم ولی از این روش در مطرح کردن ایشان جز بوی فتنه و فرقه گرایی استشمام نمی شود! (4414146) (alef-1)
 
حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۱۲:۴۰
حالا همگی شدن امام شناس
و تفکر سید حسن خمینی شد زاویه دار با امام.
خجالت بکشید.
اثبات شیئ نفی ماعدا نمی کند
وقتی ایشان تحجر را مطرح می کنن بنا به مقتضیات زمان است، گو این که خود امام هم به کرات این را مطرح فرمودند، در احادیث امامان هم جایگاه منفی متحجرین بسیار برجسته است.
لطفا نیت خوانی نکنیم، خودشان خوشبختانه زنده اند، بخواهیم تا تبیین کنند. (4414157) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۳۳:۱۱
هر فردي كه به مقام اجتهاد ميرسد ميداند نظريات و تفكرات اساسا نميتواند محكمات باشد
محكمات و دستورات و احكام دين فرق بسيار فاحشي با سياست دارد و حتي ما از
حضرت امام خميني شنيديم كه حفظ نظام اوجب واجبات است همين يك كلام خودش
دريايي از سوال و تفكر و اجتهاد بوجود مياورد
از پيامبر اكرم ظلم ستيز تر سراغ داريد ؟ با موجوديت ظلم ، صلح ميكند ( صلح حديبيه )
ايا معصوميت امامان را قبول داريد ؟ حتما داريد زيرا جزء محكمات است ، امام حسن با معاويه
صلح ميكند و امام حسين بيست سال سكوت مينمايندو تا پايان زمامداري معاويه صحبتي و قيامي وجود ندارد ، هردو امامند و در زمان خاص اجتهادهايشان ميتواند متفاوت باشد
نويسنده ميداند در سياست ظاهر امور و باطن امور وجود دارد ، دانستن ژئوپلوتيك جهان و
اوضاع جهان و موازنه هاي جهان در دوران مختلف ميتواند در اجتهادات و دستورات موثر
باشد ، و اين يك حقيقت كنوني عالم سياست جهان است كه دوستي و دشمني در عالم
سياست ابدي نيست ، رفتارهاي بسياري از كشورها با يكديگر و ما با ديگران خود مبين
همين امر است . بهرحال اسلام متحجر از قبل از بوجود امدن امريكا وجود داشته و قرائن
نشان ميدهد از همان اوايل اسلام بوجود امده است و همچنان نيز ادامه دارد
اسلام تحجر و اسلام امريكايي و اسلام ناب و ساير اسلامها از جمله اسلام انگليسي
و اكسفوردي هم وجود دارد و وجود خواهد داشت . (4414186) (alef-1)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۴۲:۴۹
1- نویسنده با تأکید بر اهمیت و ضرورت صیانت از اندیشه های امام راحل(ره) که باید در آینده نیز راهگشا و چراغ راه جوامع اسلامی و بشری باشند معتقد هستند که :
1-1 سید حسن باید از اسلام آمریکایی بعنوان مابه ازاء اسلام ناب محمدی(ص) اشتفاده می کردند چرا که اسلام متحجرین یکی از شعبات اسلام آمریکایی و می تواند به مرور جایگزین سر تیتر اسلام آمریکایی گردد.
1-2 استکبار ستیزی، عدالت خواهی ، ظلم ستیزی ، اسلام پابرهنگان ، مستضعفین ، دفاع از مظلومین عالم و مقاومت و قیام و اسلام ناب از محکمات اندیشه سایسی امام خمینی(ره) می است لذا گوینده قبل از اجتهاد در اندیشه سیاسی امام(ره) باید به همین سبک محکمات اندیشه امام را مورد تأکید قرار دهد تا ناخواسته متشابهات و مبانی فرعی با محکمات اندیشه امام(ره) جایگزین نگردند که در واقع نوعی از تحریف محسوب می گردد.
2- مقام معظم رهبری در بیانات 14 خرداد امسال ضمن بر شمردن برخی مبانی اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) فرمودند اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات و خصوصیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به‌ مرور وجود دارد. اکثر شما می‌دانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیت امام و تحریف انقلاب که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود، وجود دارد. باید مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان سلب کنیم.
3- اینکه چرا علی رغم اهمیت درو و ترویج مبانی اندیشه های امام خمینی(ره) و وجود دهها موسسه عمومی با عناوین مرتبط اندیشه سیاسی امام(ره) به جد مورد تحقیق و مطالعه قرار نگرفته حتما نکته ای قابل تأمل است که می تواند ناشی از تصور به شناخت ملموس و عینی نسلهای اول و دوم انقلاب باشد بطوریکه افرادی از دو نسل مذکور می توانند به راحتی ساعتهای متوالی در خصوص مبانی نظری اندیشه و قیام امام خمینی(ره) سخن بگویند اما واقعیت این است که شاید کمتر از انگشتان یک دست بودند افرادی که همت تدوین و نگارش در این خصوص را داشتند.
4- نویسنده علی رغم تأکید بر اینکه سید حسن تحت عنوان اجتهاد در اندیشه های حضرت امام(ره) سخن می گفتند برداشت از سخنان معظم له را نوعی تغییر اصل و فرع و نوعی از تحریف اعلام می کنند در حالیکه گوینده بنابر شهادت نویسنده تحت عنوان اجتهاد در اندیشه مطالبشان را طرح می کنند که بدلیل ماهیت و تعریف اجتهاد یا یافته های محققانه گوینده نمی تواند در زمره تحریف یا تغییر ماهست متن اصلی باشد.
5- موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) بعنوان مسئول رسمی و قانونی صیانت از اندیشه های و بیانات امام(ره) متأسفانه در خصوص مقابله با تحریف علی الخصوص در مواردی که با حقوق اقراد و گروههای مختلف اجتماعی مرتبط می باشد عملکردی به شدت قابل انتقاد دارد موسسه مذکور می توانست با ایجاد ساز و کارهای لازم و مناسب به اندیشه شناسی امام(ره) اقدام و مانع از توسل به تحریف گردد.
6- تحریف امام خمینی(ره) در سطوح و ابعاد مختلف ذیل متصور و قابل مقابله می باشد.
6-1 تغییر کلمات یا نشانه های نگارش که به تغییر و تبدیل معنا و مفهوم عبارت منجر می گردد.
6-2 حذب یا افزودن کلماتی که باعث تغییر و تبدیل معنا و مفهوم عبارت می شود.
6-3 برجسته سازی بخشی از جمله و عبارت که می تواند متفاوت و حتی مغایر با معنا و مفهوم متبادر از عبارت کامل باشد مانند جمله پر تکرار میزان حال فعلی افراد است که با هدف حذف بخشی از نیروهای انقلاب دارای سلیقه متفاوت با سلیقه جریانی دیگر بکارگیری شد در حالیکه امام خمینی(ره) جمله مذکور را در قالب عبارات ذیل استفاده کرده بودند :
6-3-1 بند 2 فرمان 8 ماده ای می فرماید(24 آذر 1361) : رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستان‌ها و دادگاه‌ها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشیهای جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می‌شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می‌شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.
6-3-2 بند 4 ضمیمه وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) : من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام، که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود. و میزان در هرکس حال فعلی او است.
6-4 کاهش یا افزایش وزن مفاهیم کلیدی در اندیشه سیاسی امام(ره) مانند نکته مورد اشاره نویسنده مشروط بر اینکه تلاش عامدانه و تحت عنوان بررسی اندیشه نه اجتهاد در اندیشه بیان شده باشد یا اینکه یک از اصول فکری بی توجه به وزن سایر اصول مورد تأکید فراوان قرار گیرد بطوریکه حتی تمامیت حرکت مبتنی بر انقلاب اسلامی را مورد خدشه جدی قرار دهد. چنانکه تشخیص مبانی بنیادین اندیشه سیاسی امام(ره) مانند تشکیل و حفظ حکومت اسلامی بعنوان اوجب واجبات یا تحقق عدالت اسلامی در حوزه اجتماعی و بین المللی تا اصلح گزینی کارگزاران و بسیاری دیگر نیازمند فعالیت مستمر و جدی تحقیق توسط عالمان دانشگاهی ، حوزوی و سیاسیون نسل اول و دوم انقلاب است تا آیندگان نیز در این زمینه با مشکلات بیشتری روبرو نبوده و ناچار از خود اجتهادی نباشند.
6-5 قلع روایت حوادث و اتفاقات با استفاده گزینشی از تصاویر ، روابط و سایر شقوق غیر کلامی و غیر مکتوب مانند انتشار گزینشی فیلم که در کلیت تصاویر حاوی پیام دیگری می باشد مانند انتخاب چند فریم از یک دیدار مثلا یک ساعته که می تواند در جهت برجسته سازی یا تخریب چهره افراد بوده باشد.
6-6 قلع ماهیت ، اندیشه ها و عملکرد موضوعاتی که غیر و دیگر بیرونی اندیشه سیاسی امام(ره) تعریف شده اند مانند ماهیت استکباری و اسلام ستیز آمریکایی که بدون توجه به لزوم توجه به تمام مستضعفین می تواند به انتخاب روکردهایی خاص منجر گردد.
6-7 علی رغم اینکه حضرت امام خمینی(ره) بسیاری از مهمترین مبانی اندیشه سیاسی و موضع گیرهای داخلی و خارجی در جمع آحاد مردم بیان می فرمودند در عین حال نادیده انگاری شرایط زمان و مکان یا شرایط سیاسی ، اجتماعی و بین المللی می تواند به تحلیل نادرست بیانات امام(ره) منجر گردد چنانکه حکم اولیه یا حکم ثانویه مربوط به بانویی که در خصوص جایگاه و منزلت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) مطلبی را سهوا در رادیو بر زبان رانده بودند بدون درک شرایط می تواند به سوء برداشت منجر گردد. همانطور که عدم شناخت شرایط و زمینه های شکل گیری درخواست مسئولین کشور در صدور حکم جایگزین سازی احکام ثانویه با اولیه یا توقف عمل برخی از فروع دین می تواند با چنین سرانجامی در تحلیل همراه گردد.
7- همانطور که اشاره شد مصون سازی اندیشه های امام خمینی(ره) در برابر انواع تحریف نیازمند فعالیت جدی و مستمر پژوهشی و تحقیق محور می باشد که باید با بکارگیری ترکیبی از گروههای علمی و السابقون انقلاب پیگیری گردد اما تا تحقق چنین رویایی که می تواند قابل دسترس باشد ضروری است السابقون انقلاب با تعهدی درونی و اخلاق محور به ساحت بی مثال امام خمینی(ره) نسبت به پرهیز از تحریف اندیشه های امام(ره) حداقل در قالب تفسیر به رای یا برداشتهای منفعت طلبانه به مقابله با تحریف مقابله کنند تحریفی که شاید امروز در چارچوب منافع گروهها ، دستجات و افراد تلقی گردد اما قطعا در بلند مدت ریشه های فکری انقلاب اسلامی ایران را نشانه خواهد رفت. (4414209) (alef-1)
 
مهدی
United States
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۲:۴۸:۲۲
اینکه امام کوخ نشینان را بر کاخ نشینان ترج میدهد به این معناست که هدفش توجه به انهاست تا از کوخ نشینی نجات پیدا کنندواین به اقتصاد پویا نیازمنداست . (4414215) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۳:۴۰:۲۲
بعضی دایه مهربانتر از مادر شده اند گویا سید حسن می خواهد به آرمانهای امام پشت کند و اینها آرمانهای امام را پاس می دارند (4414276) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۳:۵۰:۲۷
درود بر سید حسن خمینی (4414291) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۴:۰۲:۳۱
یکی از محکمات آراء و اندیشه امام (س) وصیت نامه است که از محکمات است . (4414304) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۱۵:۱۰:۲۱
اتفاقا مسئله این است که عده ای جای محکمات و متشابهات را عوض کرده اند. سید حسن دقیقا می داند که محکمات چیست و متشابهات چیست (4414408) (alef-3)
 
بچه ی شوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۶ ۲۲:۵۹:۵۲
کوخ نشینان ، "خمینی ها" را دوست دارند، خواه "‌روح الله " باشد، خواه " سید حسن". کوخ نشینان می دانند که " خمینی ها" از عمق ایمانشان، " مستضعفین" را عاشقند. قدیمی ها راست گفته اند که : " دل به دل راه دارد". (4414896) (alef-3)
 
اسدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۰۰:۴۵:۲۶
سلام جناب مهديان اظهارنظرهاي شما را در خصوص انتخابات ديديم دگه معلوم شد چقدر قدرت تحليل داريد لطفا الف يك نظريه پرداز صاحب انديشه پيدا كند (4415011) (alef-3)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۰۱:۰۸:۲۰
درود بر سید حسن خمینی (4415026) (alef-3)
 
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۰۱:۱۷:۵۶
متاسفانه سید حسن در اندیشه امام زیست نکرده ومایل نیست زیست کند چون دومولفه اصلی امام نگاه به طبقه متوسط به پایین وفقراست و مقابله با استکبار است. که این دومولفه را هیچگاه در گفتار و رفتار او نمی بینید. برهمین اساس است که به دنبال فهم کلام ورفتار امام نیست بلکه به دنبال تفسیری هرمونتیکی ونسبی گرایانه وهایدگری از امام است تا هم آن تفسیر را موجه کند وهم منطق بر رفتار واندیشه خود که بیگانه از طبقه مستضعف ومتوسط به پایین است وهم بیزار از نگاه ضد استکباری ومقاومتی.
اما ایشان ره به جایی نمی برد چون اسا سا این نگاه هایدگری ونسبی گرایانه باطل ومردود است و علما و مردم هم با چنین نگاهی ارتباط برقرار نمی کنند. (4415032) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۰۲:۴۲:۰۴
درود خدا بر سید حسن باد (4415082) (alef-3)
 
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۱۴:۵۹:۴۸
جانم فدای آیت الله خامنه ای و درود بر روح مهربان امام راحل (4416055) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.