نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 316852
تحلیل زیباکلام از واکنش به کاندیداتوری سید حسن خمینی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۷
صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت:
اعلام آمادگی آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌بجنوردی و آیت‌الله سیدحسن خمینی به‌همراه برخی چهره‌های دیگر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان، این نوید را می‌دهد که عزم چهره‌های باسابقه و معتدل برای حضور جدی در انتخابات این دوره، جزم شده است.

به موازات آن، اعلام آمادگی شماری از چهره‌های شناخته‌شده نزدیک به اصلاح‌طلبان که معتدل و میانه‌رو هستند مبین آن است که نامزدی در انتخابات مجلس دهم نیز در میان اصلاح‌طلبان و جریان‌های حامی دولت یازدهم، به‌عنوان یک راهبرد در نظر گرفته شده است. درعین‌حال از این واقعیت هم نمی‌توان گریخت که در روزهای آینده باید منتظر واکنش‌های برخی جریان‌های تندور به این اعلام کاندیداتوری‌ها باشیم.

به‌یقین آنان نه از آمدن علمای با سابقه در خبرگان استقبال می‌کنند و نه حضور وزیران دولت‌های سازندگی و اصلاحات و نمایندگان ادوار مجلس در انتخابات نهاد قانون‌گذاری. شاید درباره نوه امام (ره)، ‌استقبال‌نکردن آنان پررنگ‌تر هم شده و ای‌بسا تبدیل به یک جریان هم بشود؛ مخالفتی که برخی آثار و علائم آن در همین یکی، دو روز اخیر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

درک اسباب و علل ناخشنودی تندروها از اعلام نامزدی آیت‌الله خمینی جوان، خیلی هم نباید غیرمنتظره و پیچیده باشد. اساسا از مقطع حوادث و رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، اصولگرایان با ایشان زاویه پیدا کردند و هرچه جلو آمدیم، این فاصله افزایش یافت. فراموش نمی‌کنیم نخستین جرقه در زمان رئیس دولت دهم و در مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ١٤ خرداد ٨٩ پیش آمد و عملا تندروها جلوی سخنرانی «سیدحسن» را در مراسم پدربزرگ ایشان گرفتند.

از آن مقطع به این سو، هجمه به ایشان افزایش هم پیدا کرده است، اما این همه داستان نیست؛ به همان میزان که اصلی‌ترین فرد بیت امام(ره) از تندروها فاصله گرفته‌‌اند، به چهره‌های ملی کشور نظیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نزدیک‌تر شده‌اند. احتمالا در روزها و هفته‌های آینده، حملات تندروها به جریان‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو و حامیان این چهره‌ها، افزایش هم خواهد یافت. این رفتار تندروها در حالی است که آیت‌الله خمینی بارها تأکید کرده و نشان هم داده که با اصولگرایان باسابقه و معتدل و همه نیروهای انقلاب روابط صمیمانه‌ای داشته و تندروی از سوی هر طیفی را مذموم می‌داند. بااین‌حال این مسئله از جبهه‌گیری اصولگرایان تندرو نخواهد کاست.

واقعیت آن است که آنان به چیزی کمتر از جدایی کامل آیت‌الله خمینی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و موضع‌گیری ایشان علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت رضایت نخواهند داد. از آنجا که سیدحسن خمینی هرگز به چنین شیوه‌هایی تن نخواهد داد، تندروها بیش از گذشته عصبانی خواهند شد.
 
کلمات کلیدی : کاندیداتوری سید حسن خمینی
 
سعید
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۴:۴۷:۰۹
جناب آقای زیبا کلام ، چنانکه دادن عنوان دکتر به هر شخصی در صلاحیت دانشگاه ها و مراکز علمی است دادن عنوان آیت الله هم در صلاحیت مراجع تقلید و حوزه های علمیه است اگر زحمت بکشید و سری به بیت مراجع عظام و حوزه علمیه قم بزنید هیچکس جناب حجه الاسلام سید حسن خمینی را به عنوان آیت الله نمی شناسد حتی شاگردان ایشان هم از ایشان تعبیر به آیت الله نمی کنند، متاسفانه اصلاح طلبان شکست خورده و سیاسیونی که به دنبال منافع سیاسی خود هستند، قصد دارند از ایشان و امثال او برای رسیدن به مقاصد سیاسی اشان استفاده کنند، لذا از جیب مبارکشان عنوان آیت الله و حتی عنوان علامه را حاتم بخشی می کنند، بیت امام خمینی ره باید همواره به عنوان بیت فضیلت و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی باقی بماند و جناب حجه الاسلام سید حسن خمینی باید هوشیار باشد که وسیله و ابزار دست امثال آقای زیباکلام قرار نگیرد آقای زیبا کلامی که شمشیر را از رو بسته و درست در نقطه مقابل خط و مسیر امام ، که مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی و نابودی صهیونیسم و اسراییل است، هرجا می رود با صراحت و بدون هیچگونه احساس شرم ، علیه استکبار ستیزی سخن پراکنی می کند. وشورای، نگهبان در احراز صلاحیت علمی و صلاحیت فکری و سیاسی حجه الاسلام سید حسن خمینی و دیگر داوطلبان نمایندگی خبرگان قطعا یکسان عمل خواهد کرد، و ایجاد جو و هیاهو و عوام فریبی کاملا بی اثر است، زیرا میزان ورود به مجلس خبرگان صلاحیت علمی و فکری واعتقادی است، نه انتساب به حضرت امام خمینی ره. (3385351) (alef-17)
 
siamak
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۶:۵۹:۵۶
ایشان سالها در حوزه در با لاترین سطوح علمی تدریس داشته اند و شاگردان و تالیفات بسیاری دارند.
استاد علامه خطاب شدن حضرت آیت الله سید حسن خمینی از سوی بزرگان ایران برای ما مردم حجت است.
شما اگر به مقام علمی ایشان شک دارید کمی مطالعه کنید نه اینکه حرفهای خاله زنکی بزنید
اگر حوزه رفتن برایتان دشوار است به ویکی پدیا بروید و راجع به ایشان مطالعه کنید.
با قرقره کردن الفاظ جایگاه کسی تضعیف نمیشود
این هم ادرس صفحه حضرت ماه:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C .D8.AA.D8.AF.D8.B1.DB.8C.D8.B3_.D8.AF.D8.B1_.D8.AD.D9.88.D8.B2.D9.87_.D8.B9.D9.84.D9.85.DB.8C.D9.87 (3385742) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۲۹:۰۷
فكر كنم فقط همين يك نظر را الف لحاظ كند در اين خبر (3385818) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۴۰:۵۷
اولا که اگه مراجعه به همان حوزه علمیه بکنید به افرادی مثل آیت الله جوادی آملی میرسی که ایشان را آیت الله می دانند و این کافیست ... فرض که گفته شما درست باشد یعنی شما فکر می کنید ایشون خودشون نمی دونن چی کار کنند که بازیچه نباشند که شما ایشونو بازیچه می خونید (3386158) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۲۱:۱۱:۰۰
کسی که سالهاست درس خارج میدهد آیت الله نیست ؟ تا چه اندازه افراط در ابراز مخالفت با این جوان خوش فکر و با سواد خاندان خمینی بزرگ که در 27 سالگی نوشته های بلند عرفانیش قابل درک برای بسیاری بزرگان مدعی نبود. (3386356) (alef-13)
 
اسداللهی فرد
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۰۶:۰۰
با سلام، لقب دادن به اشخاص نه شخصیت طرف را بالا می برد و نه شخصیت اش را تنزل می دهد. القاب ممکن است چند صباحی کارایی داشته باشد اما بالاخره شخص ملقب یافته لقب خود را مهر تایید می زند یا مهر بطلان به این معنا که وقتی در عمل مثل شمعی که روشنایی بخش اطراف خود بود نمایان شد و در عمل نشان داد که عالمی است آیت اللهی این برچسب می چسبد و با او عجین می شود اما اگر دیدند عمل با لقب سازگاری ندارد مثل برچسبی که چسب اش رفته باشد خود بخود وا می رود و بر چسب می افتد. و اما در خصوص منتقد عزیز به آقای دکتر زیبا کلام، کدام حوزه ی علمیه ای به اشخاص پیش از این لقب داده که این دومی باشد. همانطور که گفتم اشخاص بر اساس توانایی علمی که دارند و علوم خود را در تدریس و کرسی های علمی به نمایش می گذارند لقب می گیرند و این القاب از سوی هیچ ارگانی داده نمی شود. مثلا اساتید سطوح عالی بر اساس تعداد شاگردان و نیز توانایی علمی که دارند از سوی خبرگان طلبه و روحانی یعنی کسی که پای درس اساتید مختلف نشسته و به تدریس اساتید مختلف گوش داده و توانایی های آنها را محک زده و با بررسی و مقایسه ی روشهای آنها به این نتیجه می رسد که فلان آقا واقعا آیت الله است ، واقعا علامه است و همو مبلغی می شود برای شناساندن استاد ماحر و چیره دست و توانا و به دیگران می گوید درس فلانی واقعا استفاده کردنی است و دیگرانی که بواسطه راهنمایی این شاگرد به درس می آید او نیز مقایسه می کند و اگر دید درک خوبی از این استاد دارد شرکت در درس را ادامه و الا دیگر در آن درس شرکت نمی کند. برادر عزیز ! درست است که در عصر حاضر کیلویی لقب می دهند اما در حوزه این لقب دادن ها محلی از اعراب ندارد. و نیز باید گفت چه بسیاری از اشخاص که دارای سن کمی بوده و هم علامه بودند و هم آیت الله مثل علامه حلی و مثل دکتر طباطبایی که در سنین کودکی به مقامات علمی بالایی دست یافتند. پس می توان گفت جناب آقای سید حسن خمینی هم آیت الله باشد و این لقب را در تدریس سطوح عالی که در قم دارند به اثبات رسانده اند. (3385755) (alef-13)
 
الماسی
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۲۸:۴۰
در جواب سعید میگویم چرا طیف اصولگرا هم چیز را برای خودشان میخواهند واز هر طرفندی برای شکست رقیب خود استفاده میکنند اما جناب سید حسن خمینی که به لطف فداکاریهای پدر بزرگش این انقلاب به پیروزی رسید ودر اصل صاحب اصلی این انقلاب امام خمینی وبیت معظم ایشان است نباید دراداره انقلاب وحضور در نهادهای انقلاب سهمی داشته باشند بی انصافی تا کجا در ضمن در این کشور صدها روحانی وجود دارد که انهایی که متعلق به اصولگراها هستند اگر حجت الاسلام باشند ایتالله هستن اما در طیف اصلاح طلب اگر افرادی ایت الله باشند باید حجت ال اسلام باشند این چه قضاوت وانصافی است که گروه تند رو اصولگرا با ان مواجه هستند ،، (3385813) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۸:۲۱:۱۳
معنی آیت الله و حجت الاسلام و المسلمین چیست؟ به چه کسانی اطلاق می شود؟
پیوند همیشگی پاسخ

القابی مانند حجت الاسلام و آیت الله و ... سابقه‌ای طولانی ندارند و از حدود صدوپنجاه سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. این عناوین، عنوان‌های رسمی و اعطایی نیستند بلکه بیشتر جنبه عرفی دارند. لکن با همه این توصیفات یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان برای آنها تعیین کرد: ثقه‌الاسلام: به معنی«مورد وثوق و اطمینان برای اسلام» است و معمولاً به کسانی اطلاق می‌شود که به تازگی به کسوت طلبگی در آمده‌اند و معمولاً لباس روحانی هم به تن ندارند. حجت‌الاسلام والمسلمین به معنی «دلیل و برهان و راهنمای اسلام و مسلمین»: به اکثریت قشر روحانی اطلاق می‌شود که مراحل مقدماتی تحصیلات حوزوی را گذرانده‌اند و در سطوح عالیه دروس حوزوی نیز یا مشغول به تحصیلند و یا آن را به اتمام رسانده‌اند ولی به درجه اجتهاد نائل نگردیده‌اند. حجت الاسلام به معنی «دلیل و برهان اسلام»: همان ارزش لقب پیشین را دارد لکن مقداری از آن پایین‌تر است و به کسانی که تازه از مرحله ثقه‌الاسلامی ارتقا پیدا کرده‌اند اطلاق می‌شود. آیت الله: به روحانیونی گفته می‌شود که سطوح عالی حوزوی را به اتمام رسانده و در یک یا چند باب فقهی صاحب‌نظر شده‌‌اند و به اصطلاح به درجه اجتهاد رسیده‌اند. این افراد در فروع دین مجاز به تقلید از مرجع تقلید نیستند و باید از خودشان تقلید کنند اما کسی هم نمی‌تواند از آنان تقلید کند. آیت الله العظمی: از میان علمایی که به درجه اجتهاد می‌رسند، پس از سال‌ها تحقیق و تدریس، عده‌ای از آنان به پختگی و تبحر علمی و صلاحیت تقوایی ممتازتری دست پیدا می‌‌کند و به مقام مرجعیت شیعه می‌رسند که در جامعه به عنوان مرجع تقلید شناخته می‌شوند. از این افراد با لقب آیت الله العظمی یاد می‌شود. در سده 4 قمری عنوان ثقه الاسلام برای محمد بن یعقوب کلینی به کار رفت. V} (دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج 2، ص 260){V محمد بن یعقوب کلینی در نزد همه طوائف اسلامی مقبول بود، شیعه و سنی به او مراجعه می کردند و روی همین اصل به ثقه الاسلام شهرت یافت. او نخستین کسی است که در دوره اسلامی به این لقب اختصاص یافت.V} (ریحانه الادب، ج 5، ص 79، کلمه کلینی) {V در سده پنج هجری قمری عنوان «حجه الاسلام» برای امام محمد غزالی به کار رفت.V} (دائره المعارف بزرگ اسلامی و ریحانه الادب، ج 4، ص 237{V در سده هفتم هجری قمری عنوان «محقق» برای جعفر بن حسن حلی به کار رفت.V} (دائره المعارف بزرگ اسلام){V کتاب «شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» نوشته همین محقق است و جواهر الکلام که در 43 جلد چاپ شده، شرح همین شرایع است. در حوزه علمیه قم همین الان، محور درس خارج فقه برخی از مراجع، کتاب شرایع است. محقق در سال 602 به دنیا آمد و در سال 676 وفات کرد. در سده هشت هجری قمری عنوان علامه و آیت الله برای حسن بن یوسف حلی به کار رفت که معروف به علامه حلی است. این لقبها قرنها مختص همین علماء بود. در سده چهاردهم هجری قمری کاربرد برخی از این عنوان ها برای گروهی از فقهاء تکرار شد و رفته رفته گسترش یافت. اکنون عنوانهای ثقه الاسلام و حجه السلام و آیت الله کاربرد گسترده ای دارد و هر کدام از اینها نشان دهنده سطح معینی از علم فقه است. تا قرن چهاردهم هجری، فقط علامه حلی را آیت الله می نامیدند. در اوایل قرن چهاردهم هجری نخستین بار سید محمدمهدی بحرالعلوم آیت الله خوانده شد. چند دهه پس از آن شیخ مرتضی انصاری و سید محمدحسن شیرازی آیت الله خوانده شدند. مورخان مشروطه، «آیت الله» را بر آخوند ملا کاظم خراسانی و دیگران اطلاق کردند. پیش از این همه مراجع را حجه الاسلام می نامیدند. پس از تشکیل حوزه علمیه قم توسط شیخ عبدالکریم حائری، شماری از فقهای بزرگ که در آن گرد آمدند، آیت الله لقب یافتند و به تدریج معدودی از آنها آیت الله العظمی نامیده شدند. (دائره المعارف بزرگ اسلامی) بنابر آنچه گفته شد القاب و واژه گان نیز همانند بسیاری از لوازم زندگی بشری سیر تحول داشته است و شاید راز آن در این نهفته باشد که برای نشان دادن برجستگی یک نفر در میان افرادی که قبلا هم تراز بودند به طور طبیعی از لقب ممتازتر استفاده می شود و این سیر هم چنان ادامه می یابد.


برگرفته از پرسمان (3385974) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.