توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 410776
پیشنهاد کتاب/ «مبانی علم حساب»؛ گوتلوب فرگه؛ طالب جابری؛ ققنوس
طبیعت اسرارآمیز اعداد
محمدعلی حسنلو*؛23 آبان 1395
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
«مبانی علم حساب»
(پژوهشی منطقی، ریاضیاتی در باره مفهوم عدد)
نویسنده : گوتلوب فرگه
مترجم : طالب جابری
ناشر: ققنوس، چاپ اول 1395
166 صفحه، 11000 تومان
 
شما می‌توانید کتاب «مبانی علم حساب» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید.

***

همزیستی انسان با علم حساب از نخستین روزهایی که خود را شناخت و به طبیعت نگریست و در جهت کشف رازها و اسرار آن کوشش کرد با او همراه بوده است. زمانی که تمدن­‌های ابتدایی شکل گرفتند و احتیاج به مبادله‌ی پایاپای در جهت رفع نیازهای روزانه برای جامعه­‌ی انسانی امری لازم و ضروری شد. انسان برای انجام بسیاری از کارها به‌­طور طبیعی به شمارش نیاز داشت، شمارش انگشتان دست­‌ها و پاها ساده‌­ترین راه برای رفع بسیاری از خواسته­‌ها و نیازها بود. به مرور نمادها و نظام­‌های عددی شکل گرفتند. برخی از نظام­‌های محاسبه و عددنویسی به وضوح در طول تاریخ از انگشتان انسان اقتباس شدند؛ برای مثال از شکل ارقام رومی می­‌توان فهمید که آن­ها از شکل انگشتان گرفته شده‌­اند. اعداد رفته‌رفته مهم‌تر نیز شدند.
 
فیثاغورثیان، طرفداران مکتب افلاطون و پس از آن نوافلاطونیان عرفان عددی گسترده‌ای را راه انداختند و به اعداد معناهای متافیزیکی و صوری خاصی بخشیدند، برای مثال نوافلاطونیان به سه عنوان ذیل بسیار اعتقاد داشتند:
۱. اعداد بر طبیعت اشیایی که تحت امرشان هستند، تاثیر می­‌گذارند؛
۲. عدد میان خدا و جهان آفرینش واسطه است.
۳. اگر عملیاتی با اعداد اجرا شود، این عملیات بر اموری نیز که با اعداد مرتبط­­ هستند، اثر می­‌گذارد.
 
در دوره‌­های بعد نمادگرایی عدد در اندیشه­‌های طالع­‌بینی قرون وسطی نیز حضور چشم­گیری داشت. نمونه‌­ای از این تاثیر را می­‌توان در شعری از جان دان، شاعر متافیزیک قرن شانزدهم مشاهده کرد:
ای پامچال، بزی و شکوفه بده
با عدد راستین پنج،
تا زنان که عدد پنج نمادشان است
به این عدد اسرارآمیز راضی باشند.
ده بالاترین عدد است. اگر نصف ده به یک زن برسد،
نصیب هر زن نیمی از یک مرد است.
یا اگر زنان به این جمع هم راضی نمی­‌شوند، چون هر عددی یا فرد است یا زوج
و پنج حاصل جمع یک عدد زوج و یک عدد فرد است،
یک زن می­‌تواند تمام یک مرد را به­‌دست آورد.
 
در این شعر جان دان به ویژگی­‌های جادویی، طبیعی و اروتیک عدد پنج اشاره می‌کند. پنج در نظر عده‌­ی بسیاری عدد زندگی و عشق بوده است، عددی که شیلر درباره‌­اش می­‌گوید:
پنج نفس انسان
درست همان­طور که انسان از خوب و بد تشکیل شده،
پنج اولین عددی است که از زوج و فرد ساخته شده است.
 
با گذشت زمان و تکامل اعداد، شمارش نیز برای انسان راحت‌تر شد. بی­‌کران بودن عالم هستی و بی­‌شمار بودن اعداد پیوند دیگری بود که در قالب تصور انسان از بی‌نهایت به شکل­‌های گوناگونی بروز کرد. در ریاضیات، در فلسفه، در علوم طبیعی و در شعرها و داستان­‌های بسیاری که گاه جلوه‌­های افسانه­‌ای شدیدی به خود می‌گرفتند. ویلیام بلیک شاعر انگلیسی قرن نوزدهم تحت تاثیر همین نگرش­‌های علمی پس از عصر نیوتنی در قطعه شعری بی‌­نهایت و نامتناهی را این­گونه به تصویر می­‌کشد:
دیدن جهان
در دانه­‌ای شن،
و بهشت
در گلی خودرو،
بی­‌کرانگی را در کف دستت بگیر،
و جاودانگی را ساعتی نگاه دار.
 
اعداد برای ما جلوه‌­ای از بی­‌نهایت و بی­‌شمار بودن نیز هستند، هرچند انتزاعی اما هستند و ماهیت آن­ها بسیار مورد تحقیق و پژوهش فیلسوفان و ریاضیدانان قرار گرفته است. کتاب «مبانی علم حساب» اثر بزرگ گوتلوب فرگه نیز پژوهشی منطقی-ریاضیاتی درباره‌­ی مفهوم عدد است. فرگه در این کتاب تلاش می‌­کند یا عدد را تعریف کند یا تعریف‌­ناپذیری آن ­را اثبات کند. او در مقدمه­‌ی کتاب می‌­نویسد: «هنگامی که از کسی می­‌پرسیم عدد یک چسیت، یا نشانه‌­ی ۱ به چه دلالت می­‌کند، معمولا این پاسخ را می­‌شنویم: خوب، یک شیء. و اگر ادامه دهیم و اشاره کنیم که گزاره‌­ی «عدد یک، یک شیء است»، یک تعریف نیست، زیرا در یک سوی آن حرف تعریف معین و در سوی دیگرش حرف تعریف نامعین قرار دارد، یا اینکه اشاره کنیم که این گزاره تنها می­‌گوید که عدد یک به اشیا تعلق دارد، اما نمی­‌گوید که کدام شیء است، بدین ترتیب احتمالا از ما خواسته می‌­شود که به دلخواه شیئی را انتخاب کنیم و آن را عددِ یک بخوانیم. اما اگر هر کسی حق داشت از این نام هرچه را که خود دوست دارد بفهمد، آن­گاه گزاره‌­ای یکسان درباره‌­ی یک، دلالت­‌های مختلفی برای افراد مختلف می­‌داشت؛ یعنی برای یک چنین گزاره‌­های محتوایی یکسانی وجود نمی‌داشت.»
 
پس از پایان مقدمه در صفحات آغازین فرگه در نخستین بند (بند ۱) به مطرح نمودن مباحث بنیادی بسیاری که با بدیهی تلقی شدن مورد قبول بسیاری از انسان­‌ها هستند پرداخته و می­‌نویسد: «برای بسیاری چیزها که پیش­تر بدیهی به نظر می‌رسیدند، اکنون برهانی مورد نیاز است. اعداد منفی و گنگ که مدت­ها در علم
پذیرفته شده بودند، باید از جهت اعتبارشان جدی­‌تر گرفته شوند.»
 
مباحثی که فرگه به آن­ها اشاره می­‌کند از نظر با شک و تردید نگریستن به اصول موضوعه­‌ی پذیرفته شده در ریاضیات ما را بسیار به یاد نگاه تردیدآمیز ریاضیدانان قرن نوزدهم به اصل پنجم هندسه­‌ی اقلیدسی می­‌اندازد؛ اصلی که می­‌گوید «از هر نقطه بیرون یک خط فقط و فقط یک خط به موازات آن می‌­توان رسم کرد.» اما نگاه تردیدآمیز ریاضیدانان آن دوران به بدیهی انگاشتن اعتبار این اصل سبب شد جهان تازه­‌ای در هندسه گشوده شود، جهانی که با نام هندسه­‌ی غیراقلیدسی در بسیاری از سطوح علمی و با گذشت زمان بیش­تر مورد قبول اهالی ریاضیات قرار گرفت.
 
فرگه در کتاب مبانی علم حساب دیدگاه بسیاری از ریاضیدانان و فلاسفه را درباره‌­ی ماهیت اعداد، تعریف­‌ناپذیری یا تعریف­‌پذیری آن­ها ارائه کرده است و غالبا پرسش­‌های بسیاری را مطرح کرده است و گاهی از زبان خود و گاهی از زبان دیگران به این پرسش‌­ها پاسخ می­‌دهد. مخاطبان این کتاب لازم است شناخت خوب و دقیقی از منطق ریاضی داشته باشند چرا که بدون این شناخت فهم آرا و نظراتی که فرگه ارائه می‌­دهد دشوار است. به‌­طور خلاصه مبانی علم حساب با زبان منطق ریاضی مسائل مهمی را پیرامون مفهوم عدد و بسیاری از اعمال ریاضی، فلسفی و مادی مرتبط با اعداد بیان می­‌کند و نگاه تازه‌­ای را که متعلق به تحقیقات و نظرات نکته‌­بینانه­‌ی گوتلوب فرگه است با مخاطبان در میان می­‌گذارد.
 
* کارشناس ارشد ریاضیات کاربردی
....................................................
منابع و مآخذ:
۱. مبانی علم حساب/ گوتلوب فرگه/ ترجمه­ی طالب جابری/ نشر ققنوس/ سال چاپ: ۱۳۹۵
۲. نقش ریاضیات در فرهنگ غرب/ موریس کلاین/ ترجمه­ی محمد دانش/ انتشارات علمی و فرهنگی/ چاپ نخست: ۱۳۸۸
۳. راز اعداد/ انه ماری شیمل/ ترجمه­ی فاطمه توفیقی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ چاپ ششم۱۳۹۲
۴. ریاضی­دانان نامی/ اریک تمپل­بل/ ترجمه­ی حسن صفاری/ موسسه انتشارات امیرکبیر/ چاپ ششم۱۳۹۱
 
۱۳۹۶/۰۶/۱۵ ۱۴:۴۷
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۱ ۰۹:۱۱
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۱۵:۱۵
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۸ ۱۴:۰۴
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ۱۲:۳۹
 
۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۱۲:۰۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۸ ۱۰:۲۱
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۰ ۱۱:۵۱
 
۱۳۹۶/۰۳/۰۷ ۱۶:۲۳
 
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۱:۳۳
 
 
کلمات کلیدی : انتشارات ققنوس
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
طبیعت اسرارآمیز اعداد