نظر منتشر شده
۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 282571
ترافیک تهران در بزنگاه طرحی دیگر؛
طرح LEZ چیست و چرا اجرای آن توصیه نمی شود
بهرام رشیدیان، 22 تیر 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۰



این روزها با گذشت یک دهه از اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران که هزینه های پیدا و پنهان بسیاری در طول این سال ها برای باز کردن گره کور ترافیک و البته کاستن از آلودگی هوا، صرف آن شده، خبرها حکایت از ارائه طرحی تحت عنوان محدوده کم آلاینده توسط شهرداری تهران دارد که بناست جایگزین طرح روج و فرد شود.

در این باره آقای سیدجعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد سالهاست در تهران به صورت مستمر اجرا می شود ولی پاسخگوی مشکلات زیست محیطی محدوده نبوده. بیان داشته سال هاست معتقدیم نباید خودروهایی که چندین برابر آلودگی تولید می‌کنند، مانند وسایل نقلیه‌ای که از استاندارد بالایی برخوردارهستند وارد معابر شوند. برهمین اساس طرحی جایگزین در شهرداری تهران تهیه و در شورای عالی ترافیک پایتخت نیز به تصویب رسیده که وزرات کشور هم با نگاه مثبت آن را بررسی و در پی تآمین بودجه برای اجرای آن در کل کشور است.

برابر اعلام متولیان امر در شهرداری تهران، بموجب این طرح، خودروهای موثر در چرخه ترافیک تهران با توجه به اطلاعاتی که در پرونده الکترونیکی آنها در خصوص میزان آلایندگی وجود دارد، به طور مجازی به چهار دسته شامل: خودروهای قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم و مقرراتی بر تردد هر دسته در محدوده ی اجرای طرح، بر مبنای میزان آلایندگی آنها و به نسبت شرایط آلودگی هوا تعیین و اعمال می شود. براین اساس، خودروهای دسته قرمز شامل خودروهای در سن فرسودگی می شود که کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان تردد در تهران را نخواهند داشت. دسته خودروهای زرد، شامل خودروهایی است که به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از استاندارد یورو۲ است که محدودیت‌هایی بر تردد آنها در زمان آلودگی هوا در هسته مرکزی و محدوده طرح اعمال می شود.

خودروهای دسته سبز نیز خودروهای با استاندارد بیش از یورو ۲ هستند که در شرایط اضطرار آلودگی هوا، محدودیت‌هایی برای تردد آنها در نظرگرفته خواهد شد. به همین ترتیب خودروهایی که در دسته آبی قرار می گیرند خودروها برقی و خودروهای با استاندارد بیش از یورو۵ هستند که محدودیت کمتری برای تردد آنها در مواقع حساس، در نظر گرفته خواهد شد.

در همین ارتباط دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز با تاکید بر تغییر شرایط فعلی طرح زوج و فرد گفته است باید محدودیت‌ها مانند طرح محدوده کم آلاینده یا (LEZ) که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود، براساس آلایندگی خودروها اعمال شود نه بر اساس پلاک خودروها. اما طرح LEZ چیست؟

این طرح از جمله اقدامات زیست محیطی اتحادیه اروپا برای کنترل وکاهش آلودگی هوا، ناشی از تردد انواع خودروهاست و تا کنون در شهرهای لندن، پراگ، کپنهاک، لیسبون، انتورپ برای خودروها سبک و سنگین، ۵ شهر در کشور سوئد برای خودروهای سنگین، ۱۰ شهر در کشور هلند برای خودروهای سنگین، ۱۰ شهر در ایتالیا برای خودروهای سبک و سنگین و نهایتا ۶۰ شهر در کشور آلمان برای خودروهای سبک و سنگین اجراء شده.


در این طرح از سال ۲۰۰۸ به استثناء خودروهای الکتریکی که هیچ محدودیتی بر تردد آنها اعمال نمی شود، مقرراتی برای تردد انواع خودروها بر اساس میزان آلاینده های مجاز منطبق با استانداردهای اتحادیه اروپا وضع شده که طی آن استاندارد یورو ۵ برای ورود مجاز خودروهای سواری، استاندارد یورو ۴ برای ورود اتوبوس ها و استاندارد یورو ۳ برای ورود خودروهای ون مینی بوس به محدوده هایی تعیین شده از جغرافیای شهرهای مشمول طرح که اصطلاحاً Low Emission Zone (محدوده کم آلاینده) و اختصاراً LEZ نامیده می شوند اعمال و بناست استاندارد های آلایندگی مجاز در قالب این طرح تا سال ۲۰۲۰ به یورو۶ ارتقاء یابد.

مقررات طرح LEZ در تمام ساعات شبانه روز در طی هفت روز هفته اعمال و بر همین اساس صاحبان خودروهایی که خارج از استانداردهای فوق بوده و قصد ورود به محدوده کم آلاینده را داشته باشند به ترتیب با توجه به وضعیت موجود خودرو، به نصب فیلتر، تبدیل سوخت خودرو به گاز، تبدیل خودرو و یا پرداخت تعرفه مالی با توجه به میزان آلایندگی خودرو و مسافت، از ۲۵ تا ۲۰۰ یورو برای هر روز مکلف و خودروهای متخلف با استفاره از کنترل فیزیکی عوامل پلییس و سیستم کنترل مکانیزه ENPR ( پردازش تصویر پلاک ) شناسایی و جریمه می شوند. در کشور انگلستان خودروهای با پلاک غیر انگلیسی نیز مشمول این مقررات هستند و بایستی مشخصات آنها قبل از ورود به محدوده کم آلاینده در سامانه ای موسوم به TFL ثبت شود.

مطالعه نتایج حاصل از اجرای این طرح در شهر انتورپ کشور بلژیک در خصوص اثرات ترافیکی، کاهش آلاینده ها و همچنین هزینه فایده آن به شرح ذیل در سال جاری میلادی منتشر شده که نشان از موفقیت طرح دارد.

• اثرات ترافیکی
۱- اثر بسیار محدودی بر حجم ترافیک داشته است.
۲- تأثیری بر روی انتخاب مقصد سفرها نداشته است.
۳- بر روی تعداد کل سفرها اثری نداشته است.
۴- اثر بسیار کمی بر روی انتخاب مسیر داشته است.
۵- اثر اصلی آن این بوده است که ترکیب ناوگان حمل و نقل در خودروهای دیزل بهبود یافته است.

جدول ذیل نتایج مثبت طرح LEZ در کاهش آلاینده ها را نشان می دهد.


هزینه های اجرای این طرح در شهر یاد شده رقم 126/469/000 £ و فایده آن رقم 200/000/000 £ را نشان داده که رقمی رضایت بخش و گویای توجیه اقتصادی این طرح است.

تآمل در نحوه طراحی، چگونگی اجراء و نتایج LEZ در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بجاست بمناسبت الگو برداری از آن در کشورمان، LEZ اروپایی نامیده شود، بیانگر این نکته است که LEZ اروپایی در مقام نظر و عمل، عبارت از ایجاد شرایط ترافیکی الزام آور مبتنی بر ابزار مالی بازدارنده برای سوق دادن کاربران ترافیک به سوی پذیرش و پرداخت هزینه بیشتر برای ارتقاء کیفی وضعیت هوا ، مطابق با استانداردهای مطلوب آلایندگی، بر بستر بخشی از واقعیت ها و مقدورات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع توسعه یافته اروپایی به شرح ذیل است که در نتیجه آنها متولیان امر از یک سو و از سوی دیگر عموم کاربران ترافیک در مقام عمل توانایی اعمال و تمکین از مقررات آن را داشته و نهایتاً هر یک از دو رکن ملت و دولت، یکی بعنوان طراح و مجری و دیگری در نقش کاربر ترافیک، توانسته اند نقش خود را به نحو مطلوب در روند تحقق نتایج پیش بینی شده طرح LEZ اروپایی ایفا نمایند. اما این مقدورات در سطح جوامع اروپایی چیست؟

۱- تناسب میانگین در آمد سرانه سالانه 36/500 دلاری در سطح اتحادیه اروپا، با نرخ عرضه خودروهای با استاندارد بالا.
۲- عملی شدن فرآیند محاسبه و دریافت عوارض و مالیات خودرو با لحاظ افزایش سن آن.
۳- اقتصادی بودن فرآیند تبدیل خودرو با توجه به هزینه های مالی ناشی از استفاده از خودرو فرسوده.
۴- مصرفی بودن این کالا در فرهنگ عمومی و اقتصاد جوامع اروپایی.
۵- عدم تخصیص یارانه سوخت به بخش مصرف.
۶- استاندارد بودن سوخت مصرفی خودروها.
۷- مدیریت و کنترل بهینه فرآیند تقاضای سفر بر بستر توسعه یافتگی.
۸- مشارکت اجتماعی حداکثری و فرهنگ و رفتار ترافیکی مطلوب جامعه در نتیجه توسعه یافتگی.

التفات به موارد هشت گانه فوق که هر یک در نتیجه توسعه یافتگی جوامع اروپایی حاصل شده، به روشنی گویای این نکته است که طرح LEZ اروپایی به عنوان یک اقدام کلان و البته موفق در کنترل و کاهش آلودگی هوا، زمانی در سطح جوامع هدف، امکان ظهور و بروز و نهایتاً اثر بحشی مفید یافته است که پیش از آن زمینه های مساعد به شرح فوق برای مجری و کاربر مهیا بوده و پس از آن طراحان با استفاده از این بستر آماده به فکر استفاده از آن برای بهبود وضعیت آلایندگی های ناشی از چرخه ترافیک شهری افتاده و نهایتاً این طرح به دلیل همخوانی شکلی و ماهوی اجزای آن در هر یک از مراحل تئوری و عملی، توانسته است اهداف پیش بینی شده را محقق کند. از همین رو عنوان شدن طرح LEZ در کشور ما در نگاه اول، طرحی کاملاً قابل دفاع و بی اما و اگر به نظر می رسد.

اما در عین حال با وجود وارد بودن نقدهای بسیار جدی و بی پاسخ مانده بر طرح زوج و فرد و لزوم چاره اندیشی برای آن، با عنوان شدن طرح LEZ بوسبله شهرداری تهران، خواه نا خواه پای تفاوت های غیر قابل انکار در واقعیت های اجتماعی - فرهنگی و اقتصادی جوامع اروپایی نسبت به کشور خودمان به عنوان بستر اجراء و پیش زمینه ی پرداختن به چنین طرحی به میان می آید که قاعدتا در مقام نظر یا عمل گریزی از آن ها نیست. چرا که در غیر اینصورت، چنانچه در سطح کشور ما، هر یک از ارکان پیش گفته چنین طرحی یعنی دولت به عنوان مجری و مردم به عنوان کاربر، مقدورات و توانایی های لازم را برای ایفای نقش خود در اختیار نداشته باشند، پس از سال ها کوبیدن عبث بر طبل زوج و فرد با بگیر و ببندهای آزار دهنده و هزینه های پیدا و پنهان آن برای مردم و البته متولیان امر، باز هم خطر به خطا رفتن با عنوانی دیگر ما را از هر نظر تهدید خواهد کرد. التفات به این تفاوت ها که هر یک بی نیاز از هر توضیحی مقدم بر اجرا و حتی عنوان نمودن طرحی مانند LEZ اروپایی است، سئوالاتی را به ذهن متبادر میکند که جا دارد پاسخ آنها را از طراحان LEZ وطنی مطالبه نمود. این سئوال ها چیست؟

آیا میانگین در آمد فعلی سرانه سالانه کاربران ترافیک در کشور ما با رقم 3400 دلار، امکان تهیه خودرو یورو ۵ را فراهم می کند؟!
آیا تا کنون افزایش و دریافت عوارض و مالیات خودرو همزمان با افزایش سن آن، عملی شده است ؟!
آیا در شرایط اقتصادی فعلی امکان تبدیل خودرو فرسوده برای عموم مردم ما فراهم است؟!
آیا خودرو در فرهنگ اقتصادی مردم ما جای خود را از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی تغییر داده است ؟!
آیا دولت ما توانسته است یا می تواند یارانه بخش مصرفی سوخت، حذف کند؟!
آیا سوخت مصرفی در کشور ما، از حیث کمی و کیفی مطابق با استاندارد یورو ۵ یا ۴ متناسب با نیاز عرضه می شود ؟!
آیا فرآیند تقاضای سفر به عنوان یکی از شاخص های اصلی موثر در هزبنه های مادی و معنوی ترافیک، بصورت اساسی مدیریت و کنترل و کاهش یافته است ؟!
و آخر اینکه آیا راهکاری متناسب با توان کاربران ترافیک برای جلب مشارکت اجتماعی آنان به عنوان مترقی ترین ضمانت اجرای هر گونه مقررات ترافیکی، در اجرای طرح LEZ وطنی، پیش بینی شده است ؟!



در اینجا ناگفته پیداست که پرداختن به پاسخ این سئوالات گریز ناپذیر، بایستی این نکته اساسی و تعیین کننده را در مرحله نظری برای طراحان برجسته می کرد که قبل از اجراء و حتی عنوان نمودن چنین ایده ای برای ترافیک تهران، فراتر از تکاپو برای تأمین بودجه ی رکن دولتی طرح که معمولاً پس از طی پروسه ای اداری در دسترس قرار می گیرد ! پیش نیار دیگر آن که توان مالی عموم کاربران ترافیک یا همان مردم که صد البته رکن اصلی برای تحقق اهداف طرح را تشکیل می دهند، به نظر می آمد! چرا که در غیر این صورت بدون تردید پس از چند صباحی باز هم مجری و کاربر طرح LEZ وطنی، خود را ناباورانه در وضعیت قبل خواهند یافت.

علاوه بر نکته اساسی صدر الذکر که به خودی خود جای تآمل بسیار دارد، گر چه شهرداری تهران تا کنون جزئیات مربوط به نحوه دسته بندی و اعمال محدودیت های ترافیکی مورد نظر خود را برای مدیریت تردد دسته های چهارگانه خودروها در اجرای طرح LEZ وطنی و هم چنین پیش بینی های صورت گرفته در خصوص تناسب هزینه فایده ی چنین اقدامی را برای اطلاع عموم اعلام ننموده، ولی چنانچه مراد طراحان از شیوه اعمال مقررات آن، نوبت بندی تردد دسته های چهار گانه فوق باشد، باید گفت که این روش بر خلاف آنچه در کشورهای اروپایی ملاک عمل قرار گرفته، ابزاری غیر مالی مانند طرح زوج و فرد است و به همین دلیل میتوان نوع وطنی LEZ را زوج و فردی دیگر با نامی عاریتی و صد البته نامأنوس دانست که در اینصورت، سئوالات اساسی دیگری را در مقام عمل بر می انگیزد که پرداختن به آنها مجال جداگانه ای می طلبد.

لذا باید اذعان داشت که به دلیل تفاوت در واقعیت های صدر الذکر که موجب تفاوت شکلی و ماهوی مدل وطنیLEZ با مدل اروپایی آن خواهد شد، نمی توان انتظار حصول نتیجه مثبت از مدل وطنی LEZ داشت و چه بسا اجرای آن باعث ادامه و حتی تشدید مشکلات عدیده طرح زوج و فرد در اشکالی جدید، برای مردم و متولیان اجرا در شهرداری و پلیس راهنمایی شده و نتیجتاً به تضییع و اتلاف سرمایه های مادی و معنوی منجر شود که تا کنون تحت این عنوان صرف شده یا از این پس، صرف خواهد شد.

علی ایحال، آنچه گذشت به روشنی نشان می دهد که هر گونه اقدامی تحت عنوان محدوده کم آلاینده (LEZ) در سطح کشور ما نیازمند بسترهای غیر قابل انکار به شرح فوق است و در غیر اینصورت چنانچه اقداماتی مانند آنچه از سوی شهرداری تهران در قالب دسته بندی و تردد خودروها بر اساس استاندارد آلایندگی عنوان شده عملی شود، به دلیل تبعات منفی اجتماعی ناشی از عدم تناسب شرایط فرهنگی - اجتماعی و اقتصادی جامعه ما با الزامات و پیش نیازهای اجرای چنین طرحی، مانند تفاوت کمی فاحش در تعداد خودروهای استاندارد عمدتا وارداتی با انبوه خودروهای غیر استاندارد تولید داخل، منتج به نتیجه مثبت نشده و صرفا موجب تضییع حقوق عامه و همچنین تحمیل هزینه های مادی و معنوی ناشی از آن بر دستگاه های اجرایی ذیربط شده و نهایتا بعلت عدم تناسب طرح با جلب مشارکت اجتماعی، قادر به تأمین حداقل اهداف مورد نظر، برای کنترل وکاهش آلودگی هوا نخواهد بود.

بنا بر این آیا تا دیر نشده چشم ها را نباید شست تا در بزنگاه تغییر یک طرح برای ترافیک رنجور تهران، جور دیگر ببینیم؟!
 
م
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۴۹:۴۷
هرچی باشه بهتر از طرح زوج و فرده! (3036503) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۵:۰۲
بی عدالتی در همه جا، حتی در حق راندن با خودرو در شهر. فخر فروشی نو کیسه‌گان با ماشینها چند صد میلیونی درخیابانهای شهر کم بود، حال حق عبور در طرح زوج و فرد و ترافیک را هم بخاطر ثروتشان به آنها میدهند. چند درصد مردم توان خرید خودروی سبز را دارند ؟؟؟؟؟؟؟ به جز مدیران و وابستگان آنها و ثروتمندان و رانتخواران، چند درصد مردم میتوانند ماشین بالای حتی سی چهل میلیونی سوار شوند؟؟؟؟؟؟ این کار شهرداری هم مانندن کارهای دیگرش، چیزی جز اذیت و آزار بیشتر شهروندان در پی ندارد. شهرداری به جای گذاشتن این طرحها که متناسب با وضعیت کشورهای اروپایی به وجود آمده اند، بهتر است اجازه ساخت و ساز برج پنجاه طبقه در خیابان پنج متری و تخریب باغها را ندهد !!!!!!!!!!!! (3036803) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۵۱:۴۴
هوا آلوده است داریم میمیریم سرطان بی داد می کنه --- هیچکس هم هیچ کاری نمیکنه --- حالا که بالاخره یکی پیدا شده کاری بکنه باید همه حمایت کنیم --- سلامت شهروندان اولویت اول است خودرو اولویت بعدی (3036913) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۲۰:۰۰:۰۳
این طرح فقط وقتی قابل اجراست و اثر خواهد کرد که همه اقشار امکان خرید ماشین های کم آلاینده را داشته باشند!

ضمن اینکه بزرگترین سهامدار کارخانه های اتوموبیل سازی داخل کشور که این ماشین های داغان و دودزا و خطرناک برای جان و محیط زیست را به مردم میدهند همین دولت و نهادهای مختلف نظام میباشند بعلاوه اینکه کسانی که ورود ماشین های مدرن و ایمن و کم آلاینده و ارزان قیمت خارجی را به نفع جیب کارخانه های داخلی منع کرده اند هم خود ذولت میباشد پس مشکل از مردم نیست!!! (3037731) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۹:۴۵:۲۸
قیمت سوخت را افزایش دهید
هزینه رفت و آمد با خودرو شخصی را افزایش دهید
و توسعه مترو را تسریع کنید
این تنها راه است (3243863) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۵:۲۱:۲۲
يك خودرو سدان كوچك امروزي با سوخت بنزين 5 و ديزل 3.5 معادل چهار ماه حقوق يك كارمند ساده اروپايي است و 100 ليتر بنزين (2000 كيلومتر پيمايش)نيز معادل 3درصد حقوقش. براي ما: يك خودرو با تكنولوژي 20 سال پيش معادل 25 ماه حقوق و 100 ليتر بنزين معادل 10 درصد حقوق !!!!!!!!!! ( برابر 900 كيلومتر پيمايش) (3272117) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۱۴:۰۲:۲۵
درآمد اروپاییها را به نظرم خیلی بالا گرفتی یا قیت بنزین تو اروپا را خیلی خیلی پایین درنظر گرفتی البته ممکن بعضی از شهرهای بعضی از کشورهی اروپایی داداری بعضی افراد با اون درآمدی که شما حساب کردی باشند و عموما اینطور نیست (3352766) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۵:۱۲:۰۷
حرفهای قشنگ ادعاهاي جالب، به به. فقط كسانيكه مي تونن يك خودرو لوكس خارج شهر و يك خودرو برقي 100 ميليون توماني (با تعرفه دولتي خاص)براي دور دور داخل شهر داشته باشند حق تردد خواهند داشت.
در حالي كه با جايگزين كردن ارابه هاي داخلي با خودروهايي كه يك سوم آن سوخت مصرف مي كنند نيازي به طرحهاي كشورهاي ثروتمند و ايادي استكبار نخواهيم داشت كه هدف آن حذف قشر ضعيف مملكت كه پايه هاي قدرت نظام از مراكز شهري است.
در مقام مثال: بنز GLA با 1.5 تن وزن فقط 4 ليتر گازوييل در 100 كيلومتر مي سوزاند!!! (3272091) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۵۴:۵۶
پيشنهاد شما براي كاهش آلودگي هوا چيه؟! (3036919) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۰۸:۳۵:۱۲
مدیران بی لیاقت تولید کنندگان خودرو برکنار شوند
مدیریت خصوصی بدون دخالت و رانتخواری دولت انجام شود
دانشمندان و محققین واقعی، سروران این کشور شوند

اونوقت مشکل آلودگی و ترافیک که چه عرض کنم مشکلات معیشتی مردم هم رفع خواهد شد. (3216018) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۷:۲۲:۱۸
این فرمایش شما عملی نیست
اگه شایستگان واقعی بخان بیان سرکار
اونوقت تکلیف ناشایستگان کارشکن و قلدر
که از بالا تا پایین سیستم رو در چنگ خود دارن
چی میشه و باید کجا برن؟
شما داری اصول سیستم رو میبری زیر سوال
واقع بین باش (3287033) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۵:۱۴:۰۹
اتفاقا اشتباه می کنید! مگر قشر پولداری که مورد نظر شماست سالی چند بار گذرش انقلاب و هفت تیر و کارگر و شوش و مولوی میفته؟اغلب این دوستان اصولا گذرشون به پایین میدون ونکم نمیفته! بنابراین نه در ایجاد آلودگی و ترافیک مرکز شهر نقش دارن و نه آسیبی از اون می بینن. هرچی ماشین ها غیر استانداردتر باشه و آلودگی هوا رو بیشتر کنن، بیشتر به ضرر سلامتی قشر متوسط و ضعیفه که صبح تا شب باید تو این محیط ها کار و زندگی کنن. اگر این طرح یا هر طرح دیگه ای به کاهش آلودگی هوا کمک کنه، برای همه ماها بهتره! (3037174) (alef-3)
 
بهروز صیامی
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۱۰:۳۴:۰۲
دوست گرامی قصد دفاع و یا تخریب هیچ ارگان و گروه و ... را ندارم
اما تحلیل شما کاملا اشتباهه. لازم نیست خودروی چند صد میلیون خریداری شود، در این طرح داشتن معاینه فنی کفایت می کند. در حقیقت طرحی برای افزایش عدالت شهریه. یک پراید حتی 10 سال ساخت که معاینه فنی داشته باشد خودروی سبز محسوب می شود. جسارتاً اول مطالعه کنیم، بعد انتقاد. (3116044) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۷:۱۸:۳۹
اخه اگه واقعن بخان معاینه فنی درست انجام بدن که
به 206 صفر کیلومترم نمیتونن مجوز سبز بدن
چه برسه به پراید ده سال پیش (3287029) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۵۰:۱۹
این طرح به نفع پولدارها که دارای ماشینهای گرانقیمت میباشند، است. و از این نظر عادلانه نیست. یعنی هر چقدر پول داری به همان مقدار آش می خوری.
برای بهبود آلودگی هوا و ترافیک باید جلوی تولید ماشینها و موتور سیکلت های بی کیفت داخلی را گرفت و از سوی دیگر تعرفه ورود ماشینهای با کیفیت خارجی را پایین آورد. در صورت لغو تحریم ها بهترین کار وا کردن پای خودروسازان معروف جهان به ایران است . چه ایرادی دارد که مثلا" به جای تولید انواع مدلهای قدیمی پژو ، خود کارخانه پژو در ایران کارخانه باز کند و جدیدترین مدلهایش را در ایران تولید کند؟ (3036505) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۶:۰۴
در واقع این طرح به نفع خودروهای پاک و هوای پاک است
شما سرطان خود و نزدیکان را ترجیح می دهید یا تردد خودروی آلاینده؟
خدا نیاورد وقتی بچه شما دچار بیماری لاعلاج شود، حاضرم تمام شهر را پیاده که سهله کلاغ پر طی کنم اما سلامت از دست رفته نور چشمم برگردد.
واقعا متاسفم که از خودروی دودزا اینطور دفاع می کنید
در ضمن مشکل تولید خودرو نیست، تمام خودروهای تولیدی از یک دهه پیش دارای استاندارد آلودگی هستند مشکل خودروهای قدیمی تر (بالای 10 سال) است که دست مردم است و تا دولت می خواهد مانع تردد آن ها شود یکی مثل شما پیدا می شود و مانع اجرای طرح می شود
من هم می فهمم که اقسار کم درآمد مشکل خرید خودرو دارند اما خدا نیاورد که مشکل سرطان داشته باشند
اصلا نمی خواهیم بپذیریم که ما هم در ایجاد مشکل و رفع آن نقش داریم (3037074) (alef-3)
 
من
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۴۲:۴۶
تا امثال شما هستند, وضع همینی هست که هست.
واقعا فکر کردید چرا یه میتسوبیشی یا هوندای بیست و چند ساله مصرف بنزین صدی 10 - 11 در شهر را دارد, اما این پژوهای صفر کیلومتر به اصطلاح یورو 4 , مصرفی در همین حد و یا بیشتر دارند ؟
فکر کردید چرا بنزین به ماشین می زنید و گاز می دهید صدای سوپاپ ها گوش سرنشینان را کر می کند ؟
فکر می کنید کدام یک از خودروهای ساخت ایران واقعا از پس استاندارد یورو 4 اروپایی بر می آیند ؟
واقعا متاسفم برای کسانی که صرفا ظاهر ماجرا را می بینند و چشم بر روی دلایل اصلی می بندند. (3220722) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۷:۲۵:۰۸
ینی ماشین 5 ساله از نظر شما سبزه؟
الان ماشین صفر میدن بیرون
سبز نیس
کلن این لگنهای الوده کننده با این ارزش گزاف
به هیچ عنوان قابل حذف و جایگزینی نیستن
صدها میلیارد دلار باید خرج بشه که اینا اسقاط بشن و با خودرو سبز جایگزین بشن (3287039) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۳۹:۰۳
آخه پژو که ماشین بدرد بخور دیگه تولید نمیکنه همون بهتر که نیاد (3227224) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۵۸:۱۹
یعنی در واقع تو دسته آبی فقط ماشین های وارداتی و تو دسته سبز هم برخی از داخلی ها قرار می گیرن (3036529) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۹:۲۵
دقیقا یعنی ماشینهایی با قیمت بالای هشتاد نود میلیون تومن. یعنی ماشینهایی که ثروتمندان میتوانند به راحتی تهیه کنند ولی من کارمند باحقوق ماهی یک میلیون تومان در تهیه همان پراید بیست میلیونی هم مانده ام. شعارهای اول انقلاب یعنی حمایت از مستضعفین به کجا رسیده که دیگه حق رفت و آمد هم مخصوص به پولدارها شده. (3036818) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۲۲:۰۶
به احتمال قوی خودروهای وارداتی به علت قیمت گران آن روی دست واردکنندگان باد کرده، حالا اینها میخواهند با لابی و اجرای طرحهای من در آوردی و تقلیدی به زور آنها را به فروش برسانند. وای به حال جامعه ما !!!!!!!!! (3036830) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۷:۲۷:۴۵
خودروهای داخلی که به نسبت بی کیفیتیشون گرونتر هستن (3287043) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۰۸:۳۷:۲۰
قراره شهر دسته بندی بشه

بعدها میگن فقرا هم حق آمد و رفت به مناطق بالاشهر و ثروتمند نشین رو ندارن!!
طرح با ویژگی های زندگی ایرانی مطابقت ندارد مشکل را از ریشه حل کنید (3216023) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۲:۳۸:۱۱
بسیار طرح خوبی است اگر مثل اروپا هوای پاک میخواهیم الزامات انرا هم باید در نظر بگیریم (3036678) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۸:۰۲
چقدر سطحی نظر داده اید. در اروپایی که این طرح در آن اجرا میشود همه چیز بر اساس قانون است نه بر اساس میزان پولی که در جیب برخی مدیران جای میگیرد. به طور مثال در کشور اروپایی اگر بحران آبی مانند بحرانی که در تهران وجود دارد پیش بیاید، شهرداری آنجا، نمیرود در آن شهر دریاچه مصنوعی بسازد تا زمینهای اطراف آن گران شود و با دریافت ارقام نجومی، اجازه ساخت انواع و اقسام برجهای چند ده طبقه را بدهد. وقتی شهرداری تهران میاید باغهای تهران را نابود میکند و درختان را به راحتی قطع میکند تا یک مشت بساز و بنداز و وابستگان آنها در شهرداری به ثروتهای نجومی برسند، دیگر نباید مردم را حتی برای رفت و آمد با خودروی شخصی محدود کند. این حق الناس است و بنده از حق خودم به هیچ وجه نمیگذرم. (3036813) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۲۰:۵۶
شما اگر مثل اروپا هوای پاک میخوای، برو جلوی تخریب وحشتناک باغها و درختان را توسط همین شهرداری بگیر. مسبب اصلی آلودگی هوای تهران ساخت و سازهای بی‌رویه و نابودی محیط زیست میباشد و در درجه بعدی صنایع آلاینده و در نهایت خودروهای شخصی. (3036823) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۳۷:۰۳
یعنی شما و افرادی که به شما مثبت داده اند توان خرید خودروی صد میلیونی را دارید. پس چرا انقدر همفکران شما میگویند که تحریم هستیم و اوضاع اقتصادی بد است و دولت قبلی چنین کرد و چنان !!!!!!!!! شماها که همتون وضعتون خوبه. (3036864) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۵۷:۴۳
توان خريد خودروهاي 100 ميليوني نداشته باشيم بايد دود اگزوز خودروهاي 10 ميليوني رو هم تحمل كنيم؟ يعني هم پياز رو بخوريم هم چوب رو؟
آخه اين چه تحليليه كه فقط و فقط ريشه در حسادت داره؟ باور كن منم ماشين زير 30 ميليون دارم. (3036928) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۰۲:۰۴
متاسفانه خيلي از نظرها به جاي اينكه ريشه در منطق داشته باشه ريشه در حسادت داره!
طرف ميگه چون من ماشينم آلايندگي بالا داره بايد با بقيه دور همي دود بريزيم تو حلق خودمون و ديگران ولي كسي كه حالا به هر دليلي پولداره و ماشين غير آلاينده داره چون پلاكش زوج يا فرده نياد بيرون حتي اگر با آمدنش آلودگي به حلق ما سرازير نكنه.
فكر نميكنه شايد اين طرح باعث بشه مردم سراغ ماشينهاي بي كيفيتي كه قابليت استفاده در اكثر نقاط تهران نداره نردن و همين باعث بشه توليد كننده ها فكري به حال بهبود اين وضعيت بكنن. (3036943) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۲۸:۰۷
حالا از كجا فهميدى اين آقا و هم فكراشون اينطورين؟ :)) (3037043) (alef-3)
 
Moein
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۴۱:۰۳
ظرح خیلی خوبیه به شرطی که باعث بشه مردم به سمت خریدخودروهای باالایندگی کمتربرن همچنین دولت بایدباواردکردن فشاربه خودروسازان اونارووادارکنه که خودروهای باکیفت تری بسازن (3036877) (alef-3)
 
غضنفر
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۰۲ ۱۱:۱۹:۵۰
تو اروپا محصولات ایرانخودرو و سایپا دست مردم نمیدن برا همین هوای پاک و ... دارند، برای الگو برداری از طرحی باید تمام جوانب سنجیده شود ، هر طرحی که قبلا جایی جواب داده الزامن باید اینجا هم جواب بده؟ نمیشه، منی که وسعم به همین ماشینای اشغال تولید خودشون میرسه گناهم چیه؟ (3945418) (alef-11)
 
ابوالفضل
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۰۵:۳۸
با موتورسیکلت ها می خوان چه کنند؟
یکی از منابع اصلی آلودگی هوا و اختلال در ترافیک همین موتورسیکلت هستند. (3036761) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۰۶:۳۵
از طرح زوج و فرد که بهتر است الان تمام ÷ولدارها طرح میخرند و تمام مدیران دولتی آرم طرح ترافیک دارند و قانون فقط برای مردم طبقه ضعیف اجرا میشه (3036767) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۴۴:۴۲
هر دو حالت به نفع پولدارهاست. اینکار شهرداری هم فقط و فقط، فراافکنی میباشد چون خودشون بهتر از هرکسی میدانندن که عامل اصلی آلودگی هوای تهران خود شهرداری میباشد که محیط زیست تهران را نابود کرد. یک سر به خیابانهای ولیعصر و شریعتی بروید تا ببینید در این چند سال چه میزان از درختان کهنسال و تاریخی این درختان توسط شهردای و به علت ساخت برج و پاساژ ،‌ قطع شده. خجالت بکشید لطفا !!!!!!!!!!! (3036890) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۰:۳۹
مقاله خوب و جامعي بود ممنون (3036781) (alef-4)
 
nima
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۳:۵۵:۳۳
من اگر پول ندارم و یک موتور میخرم و هوا رو آلوده میکنم باید هزینه آلوده کردن هوا رو پرداخت کنم اگر نمیتونم پرداخت کنم باید با اتوبوس و ... برم این ور اون ور زن و بچه مردم چه گناهی کردن که باید آلودگی تولید شده توسط من رو مصرف کنن! (3036920) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۱۵:۲۴
مقاله خوبی در رابطه با معرفی طرح بود
و در مورد ایران: آیا خودروهای تولید داخل و قابل دسترس عموم مردم جز دسته های سبز هستند؟
پراید با متوسط مصرف 7.5 لیتر در 100 کیلومتر در کدام دسته است؟
آیا وسایل حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس و قطار شهری) در شهر به صورت استاندارد است که محدودیت تردد ایجاد میکنیم؟ (3037000) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۲۵:۲۳
مگه اسم این طرح ها ترافیک نبوده است؟ آیا برای کاهش ترافیک بوده است یا آلودگی؟ (3037035) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۴:۳۸:۳۸
باتوجه به اينکه مصرف بنزين درايران ازطريق کارت قابل کنترل است , بهترين راه گران کردن بنزين بطريق پلکاني است .چون افراد پولدار و مصرف کننده پول بيشتري به دولت ميدهند و دولت بابدست آوردن مبالغ اضافي قادر به اجراي طرحهائي بنفع محيط زيست ميشود (3037083) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۹:۴۷:۰۰
توسعه مترو بهترین راه است (3243866) (alef-11)
 
قزلسفلو
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۵:۳۲:۴۶
یاد شعری افتادم از دبیر دانش اجتماعی ام در دوران دبیرستان :
رو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است .

به نظر بنده در هیچ دولتی حتی جمهوری اسلامی هم امیدی به حقوق مستضعفین نیست . (3037231) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۶:۲۶:۳۳
شما بهتره با LEZکاری نداشته باشین. مینیبوسها و اتوبوسهای دولتی مربوط به واحد و شهرداری و ماشین های دولتی و تاکسی های فرسوده همراه با کارت معاینه فنی فرسوده را عشق است. چیکار دارین به این غربیهای بیفرهنگ (3037371) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۲:۰۹:۵۷
خوب از این به بعد بنز و بی ام دبلیو و لکسوس سوران تو همه جاری پلیتخت آزادند و سایر بدبختا باید با پیکان و پراید و 405 برند دنبال نخود سیا (3283615) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۸ ۲۲:۴۹:۵۱
دوستان منظور این نیست برید خودروی گرون بخرید منظور اینه که میخوان خودرو هایی که از رده خارجه و دود زاست رو بطور کامل متوقف کنند قرارم نیست که یک خودرو لوکس بخریم که بریم جزو رده ها با همون پراید یا حتی پیکان که کاربراتور نیست میشه با معاینه فنی رفت توی دسته سبز که یک سری محدودیت ها داره که توی تهران عادیه اینجور محدودیت ها
لطفا به فکر سلامتیتون باشید داریم خفه میشیم این راه کارهایی رو که دارید میگید مطمئن باشید غیر قابل اجراست به نظرم بهترین طرح که میتونست اجرا بشه همینه اینجا دیگ نباید بحث کرد که خوردو فلان و بهمان قرار نیست که همه جزء دسته آبی باشند همون دسته سبز با یک سری محدودیت هام عالیه
قبلن این همه رعایت میشد توی طرح زوج و فرد یک هو یه خودرو می دیدی که داره از کنارت رد میشه به اندازه بیستا ماشین داره دود میکنه صاحبشم عین خیالش نیست منظور تعمیر و یا حذف این ماشین هاست با بالا بردن نظارت توی معاینه فنی
لازمم نیست کسی ماشین لوکس بخره (4512955) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.