نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235924
حجاب در ایران چرا اجباری است؟
بخش تعاملی الف - مبین حسنی سوخته سرایی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
سوال:
چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟

پاسخ:
حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده‌ی آن بیان شده است.

خداوند متعال در سوره‌ی نور در این باره می‌فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‌اند دانسته شود... .»[۱] در این آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است.

بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده‌اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله:

سوال:
چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟

پاسخ:
حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده‌ی آن بیان شده است.

خداوند متعال در سوره‌ی نور در این باره می‌فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‌اند دانسته شود... .»[۱] در این آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است.

بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده‌اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله:

الف: استثنای زینت ظاهر در آیه‌ی فوق، خواه به معنى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر اینکه پوشاندن صورت و کفین لازم نیست.

ب: مفهوم دستور آیه‌ی فوق در مورد انداختن گوشه‌ی مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه‌ی دیگرى بر این مدعا است[۲]. شواهد تاریخى نیز نشان مى‏دهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه‌ی عمومى نداشته است[۳].

ائمه‌ی طاهرین(ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه‌ی شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کرده¬اند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق (ع)) می‌ گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهران¬شان آشکار کنند، محسوب می-شود؟ حضرت فرمود: «بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پائین تر است از زینت حساب می شود... .»[۴]

همچنین مسعدة بن زراره از امام صادق(ع) نقل می‌کند که وقتی از حضرت درباره‌ی زینتی که زن می‌تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: «صورت و دو کف دست.»[۵]

البته باید به دو نکته توجه داشت:

۱. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی‌آید، باشد و مفسده‌ای را هم به همراه نداشته باشد.[۶]

۲. در مواردی که بیان می شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه ای بین آن دو نیست و آنچه در اینجا بدان پرداختیم مسئله‌ی اول است.[۷]([۸])

بنا بر این تشریع و قانون مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن بر عهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده است. آنچه بر عهده حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه حجاب و پوشش زنان (به خاطر تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانواده ها) است.

حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.[۹] بی حجابی از محرمات الهی محسوب می‌گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است[۱۰] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی‌حجابی، مجازات وضع کند.[۱۱]

متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می‌کنند و نتیجه آن همانا گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم‌بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیده‌اید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمین را ملاحظه می‌کنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است ، البته به دور از افراط و تفریط.

البته از دیر باز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی بحمدالله زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبسته گان حجاب ـ البته با مراتب مختلف آن ـ بوده و هستند و چنانچه در تاریخ دیده و خوانده‌اید، در مقابل کشف حجاب رضاخانی و پسرش در ایران مقاومت‌ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه‌های زیبایی از مقاومت زنان مسلمان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشور های غیر مسلمان مدعی آزادی هستیم که به بهانه های واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می‌کنند.

________________________________________

[۱] نور، ۳۱، ترجمه‌ی آیتی.

[۲] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته‌اند که عرب‌ها در آن زمان روسرى و مقنعه‏اى مى‏پوشیدند که دنباله‌ی آن را روى شانه‏ها و پشت سر مى‏انداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مى‏گرفت و تنها سر و پشت گردن را مى‏پوشاند ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود . اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنباله‌ی مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مى‏ماند و بقیه‌ی بدن پوشانده مى‏شد.

[۳] تفسیر نمونه، ج ۱۴، صص ۴۵۰ و ۴۵۱.

[۴] «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ‏ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ »، اصول کافی، ج ۵ ، ص ۵۲۱، باب یحل النظر الیه من المرأة.

[۵] «عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن»، وسائل الشیعة، ج ۲۰، حدیث شماره¬ی ۲۵۴۲۹، ص ۲۰۳، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.

[۶] نک: استفتائات امام خمینی(ره)، ج ۳، ص ۲۵۶، سؤال ۳۳و۳۴؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص۹۲۹؛ نمایه¬ی : زن و آشکار کردن آرایش. (شرح بیشتر در زمینه‌ی بحث فقهى و روائى این مسئله، در مباحث نکاح در فقه آمده است).

[۷] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئله¬ی حجاب، استاد شهید مطهری (ره) ، صص ۱۶۴- ۲۳۵.

[۸] برداشت از سؤال ۴۰۳ نمایه: محدوده‌ی حجاب زن.

[۹] - ترخان، قاسم، پایگاه حوزه، سؤال شماره ۵۹۸۸-۲.

[۱۰] العناوین الفقهیة، ج‏۲، ص: ۶۲۷، قاعدة [۴] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر

[۱۱] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه ۵۹۸۸-۲.
 
کلمات کلیدی : مبین حسنی سوخته سرایی
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۴:۵۵:۲۸
موارد قيد شده در مورد اهميت حجاب است نه اجباري بودن ان (2276245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۲:۴۸:۴۳
ایه های قران را ندیدی؟ ای کاش حد اقل متن را یک بار می خواندی؟ (2278621) (alef-13)
 
کیومرث
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۹:۵۹:۵۰
آیا در شرع مقدس دروغ حرام نیست؟ به نظر شما اگر دروغی در جامعه به صورت علنی بیان شود و آثار منفی اجتماعی داشته باشد تکلیف نظام اسلامی برخورد با آن نیست؟ غیبت چه طور ؟ تهمت و ریا چه طور؟ آیا حد این جرایم را کمتر از بدحجابی می دانید؟
واقعیت این است که مسئله حجاب در ایران از یک باور و رفتار صرفا مذهبی خارج شده و حالا چه حامیان و چه مخالفان برخورد فیزیکی با مشکل بدحجابی، موضوع را از جنبه ی سیاسی دنبال می کنند و این اشتباهی بود که از ابتدا صورت گرفت. (2276735) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۲۰:۰۳:۵۸
چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟ (2276744) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۲۳:۴۱:۴۰
صورت‌مسئله را غلط طرح کرده‌اید. در یک جامعه اسلامی حجاب اجباری نیست بلکه "نداشتن" حجاب ممنوع است. حجاب "اجباری" به هیچ طریقی قابل دفاع نیست.
بسیاری از برخوردهای غلط با مسئله حجاب در ایران از این ناشی می‌شود که مسئولین امر هنوز این تفاوت را درک نکرده‌اند. (2276989) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۱:۵۱:۱۷
این حالا یعنی استدلال بود؟!!
این دو جمله مترادف هستند عزیز
مثال
نبستن کمربند ممنوع است = بستن کمربند اجبار است
عبور از چراغ قرمز ممنوع است = ایستادن پشت چراغ قرمز اجباری است
....... (2277944) (alef-13)
 
فیلسوف
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۹:۱۶:۵۰
دوست عزیز
فرقش در این است که اولی ایجابی است اما دومی سلبی. وقتی معتقد به رای دوم باشید اساسا مسئله‌ای به نام "بدحجابی" محلی از اعراب نخواهد داشت و همین که افراد در سطح جامعه "بی‌حجاب" نباشند کفایت می‌نماید. اما در حالت نخست شما از همه انتظار دارید که "باحجاب" باشند. و حجاب صحیح هم تعریف مشخصی دارد که چون عمدتا رعایت نمی‌شود مشکل ایجاد می‌نماید. (2278445) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۱:۵۴:۰۷
من نفهمیدم بلاخره سوال پاسخ داده شد یا نه؟ یعنی اینکه چرا در ایران اجباری است اما در سایر کشورهای اسلامی نه!! یعنی اونا مسلمان نستند؟ (2277946) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۹:۴۳:۲۲
واقعا من که با این استدلال قانع شدم .
دمت گرم همه ی مشکل حجاب حل شد یعنی تا حالا مسئولین چرا همچین استدلالی رو به کار نبرده بودن ؟ (2278463) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۰۲:۱۰:۳۲
مقاله شما دارای اشکالات اساسی است. تمام آیات قرآن درباره حجاب صرفا حجاب رو برای زنان مومن واجب میدونه. خیلی کوتاه:
شما رو ارجاع میدم به آیات قرآن مثل آیه ٥٩ سوره احزاب.
http://goo.gl/AN7rmX
این آیه به صورت مشخص داره حجاب رو توصیه میکنه به زنان مؤمن (نه مسلمان حتی چه برسه به مسیحی و دیگران) برای اینکه شناخته بشن تا اذیت نشن. تفسیر المیزان در تفسیر این آیه میگه که در زمان پیامبر زنان غیر مسلمان و کنیز ها حجاب نداشتند و زنان مؤمن طبق عرف اون زمان حجابی داشتند که قرآن حدی رو مشخص میکنه که بهشون میگه که روسری (یا چادر) رو روی خودتون بندازید تا شناخته بشید از کنیز ها و خارجی ها. یعنی به نظر میاد که حجاب اجباری زمان پیامبر هم وجود نداشته. تمام توصیه های قرآن در زمینه حجاب به مومنین هست.
" چون زنان غير مسلمان ، و نيز كنيزان در آن دوره حجاب نداشتند، و حجاب علامت زنان مسلمان بود"
http://goo.gl/iIGwBp
بعد از آیه هم به نظر میاد که قرآن خلاف رو داره نسبت به کسانی میگه که مزاحم شدن و اون ها باید تنبیه بشن نه مفعول. http://goo.gl/WyRop6

آیه دیگه که ما حلال خدا رو حرام کردیم آیه مربوط به زنان سالخورده هست. http://goo.gl/WtE5rz
به نظر میاد که شرایط فرهنگی اون زمان با چیزی که ما تصور میکنیم فرق داشته به طوری که زنانی بودند که حجاب نداشتند از جمله غیر مسلمان ها, کنیز ها و زنان سالخورده که ممکنه حتا مؤمن بوده باشند. (2277099) (alef-13)
 
alii
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۰۳:۰۷:۲۲
تحلیل در حد دین و زندگی سال دوم سوم دبیرستان!! (2277122) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۲:۴۲:۴۳
بد نیست به آیات واضح قرآن در خصوص ربا هم اشاره شود و سپس جواب داده شود که چرا در ایران در بانکها ربا ( سود بانکی) جایز است در حالی که آیات مربوط به آن بسیار با لحن تندتر و محکم تر از حجاب میباشد. (2277333) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۲:۵۲:۳۸
همون جوری که منع حجاب در فرانسه منع آزادی است ، حجاب اجباری در ایران هم منع آزادی انتخاب است ولی با مزه ترین قسمت این مقاله اونجا بود که عنوان کردید بی حجابی در کشور های اسلامی بجز ایران باعث شیوع طلاق شده حالا خوبه خودتون دارید میبینید که از نظر طلاق کشور ما داره رکورد دار میشه و از هر 4 ازدواج یکی منجر به طلاق میشه پس خواهشا افاضاتتون رو برای خودتون نگه دارید و برای ترویج حجاب متوسل به اراجیف نشید (2277338) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۳:۰۷:۴۸
وا... طلاق و سست شدن بنیان خانواده در ایران خیلی خیلی بیشتر از کشورهای مسلمان دیگری چون مصر و مالزی و اندونزی-که حجاب اجباری ندارند- است.پس اختیاری کردن حجاب موجب بالا رفتن آمار طلاق نمی شود همان طور که در مصر ومالزی و...نشد. (2277350) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۳:۱۰:۱۲
اگر در ممالک غربی قانونی وضع شود که ورودد با حجاب ممنوع انوقت چه می گویید در ایران ممکن است کافر و... که اعتقادی به دین ندارند باشد ایا اجبار انها به حجاب درست است منتظر جواب مستدل هستم. (2277354) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۵:۱۹:۲۹
در اینکه حجاب یک واجب شرعی است کسی تردید ندارد اما سخن بر سر این است که چرا ا اجرای آن در جامعه اجباری است مگر مثلا حجاب از نماز واجبتر است چرا اقامه نماز اجباری نیست اما حجاب اجباری است؟ به نظرم امرای امر و صاحب نظران باید به این جنبه از موضوع بپردازند به نظر می رسد جامعه در این رابطه اقناع نشده است. (2277421) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۲:۵۲:۴۷
چون حجاب آثار اجتماعی دارد که نماز ندارد (2278625) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۹ ۰۰:۲۱:۳۴
آیا اختلاس، ربا و دزدی آثار اجتماعی نداره؟ (2278725) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۵:۳۷:۱۹
در قران اجبار فردی است البته به پیامبر گفته تو بگو نگهدارند زنان و دختران پیامبر و زنان مومنان نه کسان دیگر علت اجبار حجاب در ایران سیاسی است و حفظ ظاهر که هم ارزش حجاب را پایین اورده و هم مردم را از حجاب بیزار (2277433) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۶:۱۹:۰۶
قرآن میفرماید>>> به زنان مؤمن بگو. پس شما که به هر کس و ناکسی اجبار میکنید دحجاب بگذارد خلاف اسلام عمل می کنید. چون خداوند می فرماید به زنان مومن بگو اینچنین کنند. حال آنکه هر کس به خیابان می آید معلوم نیست مسلمان باشد. (2277455) (alef-13)
 
arman
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۸:۳۸:۳۱
در این کشور 100 در صد مسلمان هستند? (2277513) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۹:۰۰:۵۷
با سلام ، چون بنده تخصصم در رشته مهندسی است و اطلاعات چندانی از امور فقهی ندارم خواهش می کنم سوالات من را چاپ بفرمائید تا پاسخ لازم را دریافت نمایم:
1- آیا گناهانی که علاوه بر جنبه فردی جنبه اجتماعی هم دارند الزاماً باید مجازات متناظر داشته باشند؟ اگر چنین است چرا برخی گناهان بسیار عظیم مانند غیبت (منظورم تهمت نیست) یا دروغگویی و امثال آنها هیچ مجازاتی ندارد در صورتی که می تواند موجب هتک حیثیت افراد، فساد عظیم و فروپاشی خانواده ها شود. پس این حکم که گناه اجتماعی الزماً باید تعذیر و مجازات داشته باشد قابل خدشه است.
2- اگر بی حجابی موجب اشاعه فحشاء و جریحه دار کردن عفت عمومی است چرا در صدر اسلام مجوز آن برای زنان اهل کتاب ، کفار و کنیزکان صادر شده است؟ آیا این بدین معنی نیست که رسول الله (ص) نعوذ بالله برای زنان کفار و اهل کتاب و کنیزکان مجوز اشاعه فحشاء و سست کردن بنیان خانواده ها و ... را فراهم کرده اند؟ یا اینکه دیدگاه ما در این رابطه غلط است و اشاعه فحشاء اصولاً تناسب و تلازمی به حجاب یا بی حجابی ندارد و مستقلاً قابل شناسایی و پیگرد است؟
3- قطعاً بی حجابی حرام الهی و مستوجب امر به معروف و نهی از منکر است ولی چرا در صدر اسلام حتی یک مورد تعذیر بخاطر بی حجابی وجود ندارد و هیچ حکمی، روایت و آیه ای برای اجبار آن وجود ندارد و بالعکس با کمال تعجب برمبنای روایات وارده کنیزکانی که حجاب را رعایت می کرده اند تعذیر می شدند (به جرم اینکه خودشان را شبیه زنان آزاد در آورده اند)
4- بدون تردید غیر مسلمانان در صدر اسلام الزامی بر رعایت حجاب نداشتند. حال چرا ما با الزام آنان حقوق اجتماعی شان را نقض می کنیم و این حکم را به اسلام نسبت می دهیم؟ آیا این نوعی بدعت در دین نیست؟
5- اگر بی حجابی موجب سست شده بنیان خانواده است چرا دهها کشور در دنیا هستند که آمار طلاق آنها از ما کمتر است (ترکیه تقریباً با ما برابر است) در حالی که چنین محدودیتهایی در آن کشورها وجود ندارد؟
سوالات بعدی را بعد از پاسخ این سوالات طرح خواهم کرد.
یا علی (2277522) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۹:۱۵:۳۸
گُفتۀ شُما با آیه ای که نقل میکُنید مصداق پیدا نمیکُند! چرا که آیۀ شریفۀ حجاب میگوید ؛ به زنان مؤمن « بگو » که چشمان خود فرو....إلی آخر آیه.
دقیقاًبحث برسرِ همین نکته است، که خداوندِ متعال فرموده بِگو و نفرموده مجبور کن! این آیۀ شریفه هم « بگو » را مستند میکُند ؛ بسم ا... الرحمن الرحیم ؛ إنما أنتَ مُذکِّرٌ ، لَستَ عَلَیهِِم بِمُسَیطِر. (ای پیامبر) تو یادآوری کنندۀ «احکام خداوند» به مسلمانان هستی و بر آنان سیطره نداری!
خداوندِمتعال درآیۀ شریفۀ دیگری نیز بابیانی کاملاًساده وروشن برای تمام سطوح علمی فرموده ؛ لا إکراهَ فی الدین، قَد تَبَیَّنَ الرُشدُ مِنَ الغَی. در دین(اسلام آوردن و اجرای احکام آن توسط اشخاص) هیچ اجبار و اکراهی نیست، چرا که (خداوند توسطِ پیامبر) راه رشد را ازعقب ماندِگی ونور را از تاریکی نشان داده، پس هرکه به طاغوت کفر ورزید و بخدا ایمان آورد به عروة الوثقی (دستگیرۀ محکم ایمانی) دست یازیده...
سؤال آخر از نگارنده با وجودِ اعتقادم به حجاب ولزومِ رعایتِ آن توسط زن مسلمان (رعایتِ بارِضایت و نه اجبار) اینکه ؛ مقوله دارای چنین اهمیت و حساسیت برانگیز مانندِ حجاب احادیثی از نبیِّ مکرّمِ اسلام (ص) و وصیِّ گرامیَش علی ابن ابیطالِب (س) نقل نفرموده اید!؟ آیا در مسئله ای به این اهمیّت نقلِ روایاتی چندازاصحاب امام صادق (ع) نسبت به رسول اکرم و أمیرِمؤمنان سندیّت بیشتری نمیداشت؟ و قابلِ پذیرش ترنمیبود؟ آیاشایسته تر نبود دراینباره تحقیق دقیق،یافتن،گزینِش وباز نشرِ روایاتی مُحکم ازمحمد مصطفی (ص) وعلی مرتضی علیه السلام رادردستور کار قرار میدادید تا مطلب از نظرِ فقهی پربارتر و قانِع کُننده تر میشُد...؟ (2277526) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۳:۴۰:۳۳
ممنون از بیانات مستدل و دقیق جنابعالی (2278654) (alef-13)
 
مهشید
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۳:۵۶:۵۶
سخنان اساسی و قابل توجهی در نقد مقاله توسط دوستان ارایه شد که بابت آن تشکر می کنم. نکته ای هم بنده داشتم.حجاب اجباری در برخی موارد به وضوح اشکال ایجادمی کند.
1-در مورد دختربچه های دبستانی که قبل از سن تکلیف ناچار به رعایت حجاب هستند. اولا اسلام هم حتی توصیه نکرده که بچه شش ساله حجاب داشته باشد.این بجه ها اصلا نمی فهمند که چرا باید در مدرسه که همه زن هستند، این مقنعه را برسر داشته باشند. بارها دیده ام که به محض خروج از مدرسه، حجاب خود را بر می دارند و برای آن ها نوعی اونیفورم است و اصلا معنای حجب و حیا ندارد. بارها دیده ام که زنگ ورزش هم با مقنعه در حیاط مدرسه می دوند و باد مقنعه را جلوی چشم آن ها می آورد و جلوی پای خود را نمی بینند و به زمین می خورند که بسیار خطرناک است.
2- در مورد خانم های مسن حجاب لازم نیست- آیه 60 سوره نور می گوید که حجاب برای خانم های مسن نیاز نیست. ولی متاسفانه در گوش زن های ما کرده اند که حچاب برتر چادراست. مادر شوهر 80 ساله بنده به دلیل چادر از پله افتاد و دستش شکست.
3- در کشور ما تعداد بسیاری افراد متدین اقلیت مذهبی زندگی می کنند. چرا زن مسیحی و یهودی باید حجاب اسلامی داشته باشند؟
4- در کشور ما این همه خانم های سیاست مدار از کل جهان وارد می شوند مثلا خانم اشتون، چرا باید حجاب داشته باشد. با اجباری کردن حجاب معنای آن از بین رفته است. (2278683) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۹:۳۸:۴۵
اگر تفسیر آیه را همین چیزی تصور کنیم که اینجا نوشته شده و تفاسیر دیگر را در نظر نگیریم در کجای قرآن نوشته شده که باید کسانی که حجاب ندارند تحت تعقیب قرار بگیرند و مجازات شوند متاسفانه برخی بدلایل سیاسی ، نداشتن حجاب را با فحشا و منکرات مساوی گرفته اند در صورتی که اکثریت قاطع زنان چه با حجاب و چه بی حجاب اهل فحشا و منکرات نیستند و عده قلیلی در اجتماعات بشری در حوزه بانوان دچار چنین آسیب های اجتماعی هستند / نکته دیگر اینکه اگر قرار است همه احکام اسلام آن هم با قرائت های خاص اجرا شوند چرا سنگسار کردن و بریدن دست دزدان را اجرا نمی کنند و فقط همین حجاب را پیگیری می کنند آیا تاکنون یک نفر مسئول دزد را آورده اند انگشتانش را قطع کنند بنابر این اگر در مورد بعضی احکام تسامح به خرج داده میشود میتوان با در نظر گرفتن شرایط موضوع حجاب را هم با شرایط سهل تری مورد توجه قرار داد البته در مورد فحشا و منکرات دولت باید قاطعانه برخورد کند و زمینه های آن را هم از میان بردارد / در خصوص حجاب باید مانند دیگر کشورهای اسلامی عمل کنیم و حساسیت ها را کاهش دهیم البته همیشه داشتن حجاب باید یک ارزش تلقی شده و مورد حمایت قرار گیرد ولی فشار از روی خانمهای بی حجاب باید برداشته شود و آنان نیز باید موجودات با عفت و پاک تلقی شوند و حسابشان با خانم های فاسد و اهل منکرات جدا شود . تفکرات تند و افراطی در خصوص حجاب نتیجه بخش نیست تنها حکمی که در مورد بانوان بی حجاب است اینکه دیگران باید آنها را نگاه نکنند چیزی بیشتر از این وجود ندارد در تاریخ اسلام هم بگیر و ببند خانمها را تحت عنوان بی حجابی و بد حجابی در دوره پیامبر حداقل مانشیده ایم . (2277540) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۷:۲۵:۵۲
برده داری هم را به این لیست اضافه کنید برده داری در اسلام ممنوع نیست ولی در ایران ممنوعه چرا؟ (2278305) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۹:۴۳:۳۹
با سلام خدمت آقای حسینی
این هایی که شما نوشته اید تکلیف حجاب را بر زن مسلمان می رساند نه اجبار آن را خواهشمندم به نکته ها و دلایل ذیل عنایت فرمایید:
1 - اگر منظور از آیات ذکر شده اجبار بود لزوما برای کسانی که رعایت نمی کردند باید مجازات و حدود شرعی در نظر گرفته می شد . تا جاییکه من می دانم چنین حدود در متون دینی ذکر و تعریف نشده است .
2 - تفسیر المیزان در تفسیر آیه 59 سوره احزاب تصریح دارد که در آن زمان نصاری ، یهود ، و کنیزان چنین پوششی را نداشتند .
3- تفسیر عاملی در توضیح همان آیه اشاره به ممنوعیت حجاب برای کنیزان دارد . بعنی نه تنها اجباری نبوده بلکه رعایت آن از جانب برخی بانوان مجوز نداشته است .
نتیجه : اجبار بانوان به حجاب مشروعیت ندارد و هر بانویی نوع پوشش را خدش انتخاب می کند . البته اینجانب مخالف پوشش زننده هستم ولی باید توجه داشت یک بی حجاب در عین حال می تواند پوشش با وقار و قابل فبولی داشته باشد . معنی حجاب نداشتن مساوی با بد حجابی و پوشش دور از شئونات جامعه نیستذ . این دو مقوله هایی کاملا متفاوتند . با تشکر از شما (2277543) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۲۱:۴۵:۱۵
بسیار مقاله مناسب و خوبی بود برای ایشان و خانواده محترمشان. لااکراه .... (2277597) (alef-13)
 
کرمی
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۸:۴۴:۲۰
سلام
سئوال مربوط به پاسخ های نویسنده این بوده : آیا در اسلام به داشتن حجاب زنان اشاره شده است ؟
اما اینکه حجاب در ایران چرا اجباری است؟ نویسنده باید به آثار اجتماعی آن اشاره می کرد .
در قران به نماز ، انفاق و . . . نیز اشاره شده . چرا آن ها را اجباری نکرده ایم ؟
از مسئولین سایت خواهشمندم که قبل از چاپ مقاله لطفا ان را خوانده و تجزیه تحلیل کنند .

به نظر من چاپ مقاله های سطحی نگر، ارزش سایت شما را پایین می آورد . (2277834) (alef-13)
 
مستعار
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۹:۵۴:۳۱
خوب تو مسلمانی ؛ باش ؛ مالک من که نیستی !! بگی چیکار کن چیکار نکن ، مالک من خداست ، و هیچ ربطی به تو نداره من چی می کنم (2277867) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۱۳:۳۹:۵۳
اگر به حجاب یک مورد در قران اشاره شده باشد به ربا چندین مورد اشاره شده است چرا کسی کاری به ان ندارد ربایی که بصورت علنی انهم از طرف دولت بابانکداری اسلامی گرفته می شود وباید ازتاریخ یاد بگیرم هرعرف ومساعل شرعیاگر از دل ادمها بیرون بکشیم ویصورت مصوبه واجبار دراوریم بهتر از این نخواهد شد (2278064) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۹ ۰۹:۱۵:۵۸
سوال و جواب مطرح شده در مقاله هیچ ربطی به هم نداشتند به نطر میرسه نویسنده هم اونقدر تو این مسئله سردرگم بوده که هرچی گشته کمتر پیدا کرده! (2278928) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۹ ۱۱:۱۶:۳۹
شما کشورهای عربی و یا کشور ترکیه را که دستشان تا مرفق به خون بچه های مظلوم سوریه و عراق و ... الوده است را مسلمان می نامید. کشورهایی که از اسلام داعشی حمایت می کنند. (2279078) (alef-13)