توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 63158
پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت پنجم)
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۳

60- داشتن برنامه الزامی است؟
با سلام
آیا اصولا میشود کاندیدائی برای تیلیغاب خود صرفا به نقد (و توهین و افترا) کاندیدای دیگر بپردازد؟در صورت منفی بودن پاسخ اگر در ایام تبلیغات نامزد یا چند تن از نامزدها با مدارک جعلی و غیر معتبر بر علیه یکی دیگر از نامزدها تبلیغ کنند و برنامه خود را ارائه ندهند طبق قانون انتخابات کی و چگونه با آنها برخورد میشود؟
پاسخ سوال60:
این سوال عینا برای سخنگوی محترم شورای نگهبان ارسال شد. پیگیر پاسخ آن هستیم.

61- فقط مخالفان خطا کردند؟
چرا از نظر شما همش طرف مقابل خطا واشتباه داشته ودارد وخواهد داشت وشما صادق وبدون خطا واشتباه و بدون اثر وتاثیر از عقاید شخصی دررای ونظر هستید واخرت خود را برای آن تباه نمی کنید اون دنیا هم میتونید مثل اینجا که فعلا همه چیز دست شماست اگرمسلمانید درج کنید.
پاسخ سوال61:
در این انتخابات خطاهای زیادی از طرفهای مختلف ماجرا انجام شد.
ازجمله آقای احمدی نژاد که صحنه مناظره را به اتهام زنی و افشاگری تبدیل کرد،
رسانه ملی و وزارت کشور که در پاسخگویی به سوالات و شبهه های معترضان کاملا کوتاهی کردند.
نیروی انتظامی که در مهار آشوبها با روشهای نرم و اقناعی، ناموفق بود.
برخی خواص که در برابر قانون شکنی ها سکوت کردند.
جنایات کهریزک که باید تا قصاص عاملینش پیگیری شود و همچنین حمله افراد وحشی و قانون شکن به کوی دانشگاه و...

در این چند ماه اشتباهات زیادی انجام شد که رسیدگی به اتهامات و مجازات مقصران و دلجویی از آسیب دیدگان به آرامش و صداقت و قانونگرایی نیاز دارد.

62- كمبود و چاپ تعرفه
با سلام
مي خواستم بپرسم علت كمبود تعرفه در برخي شعب چه بود؟ مگر پیش بینی نمی کردند؟ پس چطور صبح اول وقت بعضی جاها تعرفه تمام شد؟ ضمنا تعرفه ها گجا چاپ شده بود؟
ضمنا چرا در روز 21 خرداد (يك روز به اخذ راي) تعرفه اضافي بي حساب چاپ گرديد؟
ضمنا سرنوشت تعرفه هایی که مورد استفاده قرار نگرفت چه شد؟
پاسخ سوال62:
وزارت کشور:

در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با هماهنگي شوراي محترم نگهبان براي 46 ميليون و 200 هزار نفر جمعيت واجد شرايط رأي دادن حدود57 ميليون تعرفه به چاپ رسيد كه بر اساس يك ضريب خاصي از ميزان مشاركت در هر يك از مناطق كشورمان تعرفه در اختيار آنها قرار گرفت ، اما در اين دوره از انتخابات به واسطه استقبال بسيار گسترده مردم و به وجود آمدن صف هايي طويل در همان ساعات اوليه رأي گيري در برخي از شعب با كمبود تعرفه مواجه شديم كه بلافاصله از طريق ستاد فرمانداري ها موضوع پيگيري و تعرفه به ميزان مورد نظر به هر يك از شعب ارسال شد.
به دليل استقبال گسترده مردم در اين دوره ستاد انتخابات مجبور شد توسط چاپخانه مجري ( چاپخانه بانك ملي ايران ) حتي در روز رأي گيري هم با هماهنگي هيأت نظارت شوراي نگهبان سفارش چاپ تعرفه دهد كه بر اين اساس ميزان كل تعرفه به چاپ رسيده در اين دوره از انتخابات به 58 ميليون و 857 هزار برگ رسيد كه براي برخي از استانهايي كه با كمبود تعرفه مواجه شده بودند ، ارسال و مقاديري از آن هم از طريق فرمانداري تهران، در شهر تهران توزيع شد.
لازم به ذكر است از طريق آموزشهايي كه به عوامل اجرايي در شعب اخذ رأي داده شده بود ، در صورت رسيدن موجودي تعرفه شعبه به حدود صد برگ، بلافاصله مسئولين شعبه درخواست تعرفه مي كردند و تعرفه مورد نياز ايشان از سوي فرمانداري براي ايشان ارسال مي گرديد.

درباره تعرفه های اضافی تعرفه اضافي که چاپ گرديد:
الف- روز قبل از انتخابات مطلقا تعرفه چاپ نشده است و چنين مطلبي كذب محض است
ب- تا قبل از انتخابات عدد تعرفه چاپ شده برابر 000/875/58 بود در حالي كه باوجود افزايش تعداد واجدين شرايط در اين دوره، در انتخابات دولت نهم (كه توسط دولت اصلاحات انجام شد) نيز 58000000 تعرفه چاپ شده بود
ج- در روز انتخابات به درخواست نماينده آقاي موسوي و با توجه به استقبال فوق العاده مردم 2 ميليون تعرفه اضافي با نظارت شوراي نگهبان چاپ شد و عدد كلي تعرفه ها از 000/875/58 به 000/875/60 تعرفه سريال دار رسيد.
د- 2 ميليون تعرفه چاپ شده در روز اخذ راي اينگونه توزيع شد:
حدود 1100000 تعرفه استان تهران
50000 تعرفه استان قم
100000 تعرفه استان اصفهان
200000 تعرفه استان آذربايجان شرقي
550000 تعرفه در مخزن بانك ملي باقي ماند

بخش سوم درباره سرنوشت تعرفه های اضافی:
اصولاً جهت تحويل تعرفه به هر ستاد انتخابات و يا شعبه ثبت نام و اخذ رأي صورت جلسه اي با امضا نماينده فرماندار ، هيأت نظارت و... تنظيم مي شود كه در آن تعداد تعرفه ها و حتي شماره سريال ته سوشهاي تعرفه ها در آن قيد مي شود. چنانچه پس از پايان رأي گيري تعرفه استفاده نشده وجود داشته باشد در صورت جلسه نهايي شعبه تعداد آن قيد مي شود و به علاوه صندوق شعبه تحويل هيأت اجرايي مي گردد كه در مخزن ستاد انتخابات شهرستان ، تا وصول دستور امحاء آراء نگهداري مي شود و با توجه به اينكه كليه تعرفه ها داراي ته سوش با شماره سريال خاص ( هر استان سريال خاص ) هستند به راحتي قابل پيگيري مي باشند.

63- نظارت بین المللی
چرا برای قضاوت مسابقه فوتبال بین تیمهای استقلال و پرسپولیس داور خارجی می آورند؟شاید برای اینکه مردم اشتباهات داوری را عمدی ندانند ولی در انتخابات به این مهمی چرا باید قضاوت به 12نفر اعضا شورای نگهبان سپرده شود که بعضا از کاندیدایی خاص حمایت میکردند؟
اصولا چرا با نظارت بین المللی مخالفت می کنید تا این همه حرف و حدیث پیش نیاید؟
که می دانم این را نمایش نمی دهید ولی گفم بنویسم که مسِولیت از گردنم برداشته شده باشد

64- مجوز تجمع 24 خرداد
آیا برای تجمع هواداران آقای احمدی نژاد در میدان ولیعصر در 24خرداد که با تبلیغ رسانه های دولتی همراه بود و از تلویزیون زنده پخش شد، مجوز صادر شده بود؟ با توجه به لزوم درخواست تجمع یک هفته قبل، این درخواست چه زمانی و توسط چه کسی به وزارت کشور تسلیم شده بود؟
پاسخ سوال64:
این سوال عینا برای روابط عمومی وزارت کشور ارسال شد و منتظر و پیگیر پاسخ آن هستیم.
بخش تحلیلی الف

65- زمان و نحوه تجمیع
درباره زمان و نحوه تجمیع آرا کم اطلاع رسانی شد. آیا اینکار کامپیوتری بود یادستی؟ پس فرم 22 و 28 چه بود؟
پاسخ به این اظهارنظر | نقل قول    
پاسخ سوال65:
وزارت کشور:
براي اولين بار در تاريخ انتخابات ايران و با توجه به پيشرفت فن آوري اطلاعات تجميع نتايج انتخابات رياست جمهوري دهم بصورت رايانه اي انجام شد.
به اين مفهوم كه شعب رأي گيري نتايج خود را براساس فرم شماره 22 به صورت آنلاين براي ستاد انتخابات كشور ارسال نموده و در ستاد نيز اين نتايج به صورت آنلاين روي سايت قرارگرفت و آراي شعب سراسر كشور به صورت تجميع شده در خروجي قرار مي گرفت لذا در ساعت 30 دقيقه بامداد 23/3/88 رئيس ستاد انتخابات كشور از تجميع 5 ميليون رأي خبر داد.
درخصوص زمان شمارش آرا كه در اين دوره از انتخابات زودتر از ساير دوره هاي پيش از آن نتايج اعلام شد ، بدين صورت كه نتيجه نهايي انتخابات حوالي ساعت 4 بعدازظهر روز شنبه اعلام شد ( چيزي حدود 16 ساعت پس از پايان رأي گيري ) ، براساس روال هميشگي انتخابات اعلام نتايج اوليه هميشه به صورت تدريجي صورت گرفته به طوري كه پس از 4 ساعت تمديد زمان رأي گيري افرادي كه در صف براي رأي دادن حضور داشتند به داخل شعب هدايت و درب شعب اخذ رأي در ساعت 22 جمعه بسته مي شود ، پس از آن از تمامي افرادي كه به داخل شعبه براي اخذ رأي هدايت شدند رأي گيري كامل صورت گرفته و در صورت عدم وجود فردي در شعبه براي رأي دادن با حضور تمامي عوامل اجرايي ، انتظامي و ناظران درب صندوق گشوده شده و كار شمارش آراء آغاز مي شود.
از حدود ساعت 1 و 45 دقيقه بامداد ، بسياري از شعب كوچك روستايي كه در مدت زمان كوتاهي شمارش آراء را انجام داده بودند و به واسطه برگزاري رايانه اي اين دوره از انتخابات به صورت آن لاين فرم 22( فرم نتايج آراء در شعب اخذ رأي ) را به سرور مركزي در ستاد انتخابات كشور ارسال كردند ونتايج اوليه بر مبناي اين آمار اعلام شد.
يكي از دلايل اعلام سريعتر نتايج اين دوره از انتخابات رايانه اي شدن مراحل بيشتري از انتخابات و ارتباط شعب به صورت آن لاين با ستاد انتخابات كشور بود.
همچنين از حوالي ساعت 10 صبح به صورت تدريجي آراي شهرهاي بزرگ كشوراعلام مي شد كه البته اعلام آنها به علت حجم وسيع شعب و ميزان آراي بالاي آنها به كندي صورت مي گرفت و همزمان با اين موضوع بدليل اينكه در اين دوره همچون انتخابات قبلي ملاك شوراي نگهبان بر شيوه دستي در شمارش قرار گرفته بود ، فرم هاي 28 ( فرم تجميع آراي شهرستاني ) از سوي شهرهاي كوچك شروع به ارسال شد و حوالي ساعت 13 روز شنبه مجموعه اي از نتايج نهايي حاصل از جمع زدن فرم 28- تعداد 346 شهرستان ازمجموع 366 شهرستان نهايي شده بود لذا نتايج آن به اطلاع مردم كشورمان رسيد و سپس در ساعت 4 بعدازظهر با جمع بندي نهايي و چك كردن مجدد نتايج نهايي موفق شديم تا نتايج انتخابات را اعلام عمومي كنيم.

66- دستکاری رایانه ای
با توجه به رايانه اي بودن جريان راي گيري به راحتي با دستكاري در نرم افزارها امكان تقلب ميسر بوده است. چه دلیلی این حدس را نباید جدی گرفت؟
پاسخ سوال66:
وزارت کشور:
با وجود اينكه در اين دوره از انتخابات براي اولين بار در كشور در سه مرحله شامل :
الف:ثبت نام نامزدها
ب:ثبت نام راي دهندگان وچك كد ملي آنها
ج:تجميع آراء وفرستادن نتايج صندوق مستقيماً به ستاد انتخابات وزارت كشور
از سيستم رايانهاي استفاده شده مع هذاشوراي نگهبان با توجه به برخي ضعفها وعدم وجود بستر فني وقانوني كافي ملاك سنجش انتخابات را((شيوه دستي))تشخيص داده ودر تمام مراحل پابه پاي سيستم رايانه اي مراحل دستي نيز صورت پذيرفت واتفاقاًاين تدبير نظارت دوگانه ومضاعفي را بر صحت جريان انتخابات در كشور حاكم است
پاسخ به این اظهارنظر | نقل قول    

67- نامه فرماندار فیروزآباد
نامه فرماندار فیروز‌آباد فارس به استانداری برای هزینه اعزام مستقبلین از آقای احمدی‌نژاد در سفر استانی ایشان در بهار 88 به شیراز را چگونه توجیه می‌کنید؟
این هم سندش که همان روزها الف زده است:
http://alef.ir/1388/content/view/49268/
پاسخ استانداری و وزارت کشور به این نامه چه بوده است؟ در فاصله 20 روز مانده به تبلیغات رسمی انتخاباتی، آیا هزینه مستقبلین از نامزد انتخابات آتی و رئیس جمهور وقت از بیت المال پرداخت شده است؟
با تشکر از سایت الف که این سوال را منتشر می کند و برای پاسخش پیگیری می کند و نشان میدهد این سوال - جوابها، صوری و نمایشی نبوده

پاسخ سوال67:
این سوال عینا برای روابط عمومی وزارت کشور ارسال شد و منتظر و مصرا" پیگیر پاسخ آن هستیم.
بخش تحلیلی الف
68- اخراج نمایندگان کاندیداها
با سلام و تشکر، گفته می شود اكثر نمايندگان كانديداها در سراسر كشور از شعب اخراج شدند. این چقدر صحت دارد؟
پاسخ سوال 68:
وزارت کشور:
1- جمع كل شكايات آقايان (موسوي، رضايي، كروبي) در خصوص اخراج نمايندگان 90 مورد بوده است (رضايي:3 ، موسوي:73، كروبي: 14) كه به تمام اين شكايتها در همان روز به صورت ميداني رسيدگي شد و مشخص شد كه تمام موارد بدون استثنا گزارش شده مربوط به مواردي است كه نماينده كانديدا بر خلاف قانون فاقد كارت شتاسايي نماينده نامزد از فرمانداري است.
2- در تمام كشور صرفا با 5 نماينده كانديدا متخلف كه موارد مندرج درقانون حضور نمايندگان كانديداها را رعايت نكرده بودند تذكر و برخورد قانوني صورت گرفته است.

69- تعرفه های سفید
درباره تعرفه هاي اضافي سفيد که به صندوقها ريخته شده توضیح دهید، چطور این ادعا را می شود اثبات یا رد کرد؟
پاسخ سوال69:
1- تمام تعرفه هايي كه به شعب تحويل داده شده و سفيد مانده (يعني در شعبه مصرف نشده) در صورتجلسات هر صندوق (فرم 22) قيد شده است و جزء آرا محاسبه نشده است
2- تمامي تعرفه هاي چاپي تحويلي به حوزه هاي اخذ راي نيز مشخصاً محاسبه و صورتجلسه شده و در مخازن موجود است و جزء آرا محاسبه نشده است
3- تعرفه هاي توزيع نشده نيز در مخزن بانك ملي موجود است و تماماً صورتجلسه شده است
4- شوراي نگهبان در بررسي مستقل تعرفه ها با لحاظ صورتجلسه ناظرين و ساير قراين، تطبيق دقيق موارد فوق را در تاريخ 1/4/88 اعلام نمود

70- فرایند انتخابات
یکبار فرایند انتخابات را شفاف و روشن از اول تا آخر خلاصه بگویید لطفا
پاسخ سوال 70:
مروری بر نحوه برگزاری انتخابات

1. مطابق ماده 47 قانون انتخابات، مجریان و افرادی که کار هر صندوق رای گیری را انجام می دهند از میان معتمدین و فرهنگیان انتخاب می شوند. علاوه بر این ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدهای مختلف نیز بر سر هر صندوق حضور خواهد داشت. با این حساب حاضران در محل هر صندوق، به حدود 14 تا 17 نفر می رسند که همگی باید فرم 22 (حاوی اطلاعات برگزاری انتخابات در آن صندوق) را امضا نمایند. در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تعداد مجریان بیش از 600 هزار و نمایندگان نامزدها بیش از 90 هزار نفر بوده اند. ادعای تقلب به این معنا است که اولاً این تعداد افراد در تقلب نقش داشته اند (و اگر هم مستقیماً درگیر نبوده اند، از انجام این جرم اطلاع نیافته اند) و ثانیاً تاکنون هیچ یک از آنها عذاب وجدان نگرفته و به انجام این فعل مجرمانه اقرار نکرده است!

2. مطابق قانون برای برگزاری انتخابات، حضور ناظر شورای نگهبان در تمامی مراحل الزامی است. اما قانون به مجریان اجازه داده است که اگر نماینده کاندیداها سر صندوق حاضر نشد و یا به هر علتی محل را ترک کرد، انتخابات را برگزار نمایند.

3. صندوقهای اخذ رأی در حضور مجریان، ناظران و نمایندگان کاندیداها، در محل شعبه و در ساعت مقرر پلمپ می شوند. هر صندوق سه نوع پلمپ دارد: 4 عدد توسط وزارت کشور، 4 عدد توسط شورای نگهبان و یک عدد توسط حراست وزارت کشور. (4 عدد در هنگام پلمپ اولیه و 5 عدد در پلمپ ثانویه نصب می شوند.) پلمپهای هر ارگان، برای هر صندوق دارای شماره سریال منحصر به فرد است و ناظران و نمایندگان هر نامزد می توانند آنها را یادداشت نمایند تا از عدم تعویض صندوق در هنگام شمارش آرا اطمینان پیدا کنند. پس از پایان شمارش آرا پلمپهای اولیه در داخل هر صندوق قرار می گیرند و مجدداً به همان صورت قبلی، پلمپهای جدید با شماره سریال جدید و منحصر به فرد، به صندوقها نصب می شوند. بنابراین در هنگام بازشماری آرا، با بررسی شماره سریال پلمپهای اولیه و ثانویه می توان از عدم تغییر و یا تعویض صندوقها مطمئن شد.

4. تعداد تعرفه هایی که برای هر صندوق در نظر گرفته می شود بر مبنای آخرین دوره رأی گیری در آن محل و میزان افزایش جمعیت با یک ضریب اطمینان برای عدم کمبود تعرفه، محاسبه می شوند. بنابراین هر صندوق، تعدادی تعرفه بیشتر لازم دارد و این تعداد در کل کشور مقدار مشخصی خواهد بود که در تمامی ادوار انتخابات در نظر گرفته می شده است. در این دوره برای بیش از 46 میلیون واجد شرایط، در کل بیشتر از 60 میلیون تعرفه صادر شده است که از این تعداد: حدود 40 میلیون رأی شمرده شده است، تعداد معینی تعرفه استفاده نشده در انبار وزارت کشور و انبار استانداری ها موجود و در دسترس است و بقیه نیز در صندوقهای پلمپ شده، موجود می باشند. تمام موارد فوق به علاوه کلیه قراردادهای چاپ تعرفه، توسط هیئت سه نفره ای از جانب شورای نگهبان طی مدت دو روز بررسی شده است و تطابق آنها ثابت شده است.

5. از جمله مواردی که در فرم 22 به امضای مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها می رسد عبارتند از: تعداد تعرفه ای که به صندوق تحویل داده شده است، تعداد رأیی که توسط افراد به صندوق ریخته شده است، تعداد ته برگهایی (ته سوش) که باقی مانده است، تعداد آرای هر نامزد به تفکیک و ... . بنابراین امکان ریختن رأی، قبل از پلمپ یا بعد از آن، به هر تعداد و نحوه ای، قابل تشخیص است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر تعداد آرای شمارش شده بیشتر باشد، (مثلاً فردی برگ رأی خود را از صندوق دیگری به این صندوق انداخته باشد) مجریان در حضور ناظران، تعرفه های رأی را برعکس گذاشته و به صورت تصادفی به تعداد اضافه شده برگهای رأی را برداشته و از بین می برند. در صورتی که آرای شمارش شده کمتر باشد، در صورت جلسه ذکر خواهد شد.

6. تعرفه های رأی، شماره سریال منحصر به فرد دارد که استان به استان متفاوت است.
7. مجریان موظفند با شروع آخرین بسته 100 تایی تعرفه، به فرمانداری مربوطه اطلاع دهند تا به تعداد مورد نیاز برایشان تعرفه ارسال شود. این تعرفه ها باید از تعرفه های مربوط به همان استان باشد.

8. مدت زمان کلی رأی گیری در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری مانند دوره نهم آن، 14 ساعت بود. با این تفاوت که در دوره نهم از ساعت 9 صبح تا 23 ادامه داشت و در این دوره از ساعت 8 صبح تا 22. لازم به ذکر است که با توجه به استقبال بی سابقه مردم در این دوره، برخی صندوق ها در شهرهای مختلف (از جمله در شهرهای استان تهران و گیلان) تا ساعت 2 بامداد نیز مشغول اخذ رأی بوده اند.

9. برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران آرای تفکیکی صندوقها انتشار یافت که نشان از صداقت برگزار کنندگان انتخابات دارد. همچنین برای اولین بار تنها پس از چند روز از انتخابات، نتایج آرای تفکیکی شهرها در اختیار عموم قرار گرفت. (در دوره های قبلی بعد از چند ماه، آن هم در اختیار مسئولین خاص قرار می گرفت.)

10. به چند صورت می توان از نتیجه شمارش آرا اطلاع پیدا کرد: الف- بر مبنای فرم 28 که مربوط به رأی کلی هر شهرستان می باشد و منوط به شمارش آرای تمام صندوقهای آن شهرستان و بررسی دقیق و پر کردن فرمهای متعدد است. فرمهای مربوط به هر صندوق (از جمله فرم 22) باید به محل فرمانداری منتقل شده و طی روند مشخص جمع بندی شوند و در فرم 28 وارد شده و به امضای تعداد زیادی از مجریان و ناظران برسند. بنابراین اعلام به این صورت زمان زیادی می طلبد و چون اعلام رسمی وزارت کشور در مرحله دوم (از ساعت 9 صبح به بعد) به این شیوه بود، وقفه زیادی در اعلام پیش آمد. ب- نوع دیگر اطلاع از آرا بر مبنای فرم 22 است که مربوط به هر صندوق می باشد و منوط به بررسی مجدد آرا و پر کردن این فرم و فرمهای دیگر و امضای آن می باشد. هر چند این فرآیند نیز طولانی است، ولی نسبت به اعلام بر اساس فرم 28 سریعتر است. اعلام وزارت کشور در مرحله اول بر این مبنا بود. ج- سریعترین نوع اطلاع از نتایج آرا، تماس با مجریان، ناظران و یا نماینده های نامزدها در سر صندوقها است که بلافاصله پس از شمارش اولیه صندوق می توانند با تقریب بسیار مناسبی نتیجه آرا را اعلام نمایند. این نوع اعلام، غیر رسمی است و همیشه با درصدی خطا همراه است.

11. مطابق قانون انتخابات، وظیفه اعلام نتایج شمارش آرا بر عهده وزارت کشور (ستاد انتخابات) و وظیفه نظارت و رسیدگی به تخلفات و شکایات نامزدها بر عهده شورای نگهبان می باشد.

برای اطلاعات بیشتر:
http://alef.ir/1388/content/view/47933/
http://alef.ir/1388/content/view/47942


پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88

پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت دوم)

پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت سوم)

پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت چهارم)

پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت پنجم)

 
Share/Save/Bookmark
 


 
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته