نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 321784
بستن موتوز بنز بر روي وانت پيكان
بخش تعاملی الف - حمید نجف، 13 دی 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳


هر چند سخنان قابل تامل وزير راه، مسكن و شهر سازي كه طي چند هفته گذشته مطرح شده، از جوانب مختلف قابل بررسي و نقد مي باشد اما فعلا به دليل اهميت موضوع آزاد سازي در اقتصاد كشور نكاتي را تنها جهت يادآوري تقديم مي نمايم.

قبل از هر چيز بايد روشن كنم كه آزاد سازي في نفس امر بديهي و مثبتي براي اقتصاد يك كشور به حساب مي آيد، امري كه مي تواند چون پلي مستحكم قطار توسعه كشورها را به سر منزل رشد بر ساند.

پس با اين حساب نسبت به ورود به سمت اين جهت با وزير محترم كاملا همسو هستيم، اتفاقا بين نظرات مخالف ساير كارشناسان هم تاكنون خدشه اي به اين نظريه آزمون پس داده وارد نشده، بحث اصلي حول محور چگونگي و نحوه اجراي آزاد سازي جريان دارد و چند پرسش كه قطعا توجه به آن اين مسير را براي كشور و صنعت هموار خواهد كرد.

آيا از طريق اين نوع از آزاد سازي به خصوص كه قطعا ويژه كشور ماست، به سر منزل نجات راه پيدا خواهيم كرد؟

آيا اين رها سازي در كشور ما منجر به هرج و مرج قيمت ها نخواهد شد؟

در كشوري كه در شرايط كنترل قيمت، به يك نرخ واحد نمي رسيم، چگونه پس از رها سازي و ايجاد فضاي رقابتي كاذب به آن ورود خواهيم كرد؟

در كشوري كه رانت اطلاعاتي و مالي موجبات بقا و رشد شركت هاي خصوصي و دولتي را در دست دارد، آيا آزاد سازي به موفقيت مورد نظر عزيزان خواهد رسيد؟

در كشوري كه در همين اير لاين هاي ورشكسته هزينه نوسازي براي باز سازي پرداخت مي شود آزاد سازي چه نقشي در توسعه آن ها بازي خواهد كرد؟

آيا موفقيت آزاد سازي در غرب در فضاي انحصاري بين چند شركت حاصل شده؟

يا كسب رتبه ۱۴۴ در فساد مالي و اقتصادي كمك حال عبور آنان از اين گردنه خطير بوده؟

جناب وزير محترم از انحلال سازمان سوسياليستي حمايت از مصرف كننده مي گويند، سازماني كه طي اين سال ها همواره اندر خم يك كوچه بوده، در كدام پروژه مربوط به گراني اين سازمان بي خاصيت راي به نفع مردم صادر كرده كه شما نگران قيمت گذاري آن هستيد؟

پس در بحث انحلال ما هم با شما موافقيم البته نه به دليل نرخ گذاري، تنها به دليل اينكه كمي از بار مالي دولت كاسته شود.

سال ها است مردم طعم تلخ گراني ناشي از سو مديريت و فساد پيدا و پنهان را به جان خريده اند، گراني كه اتفاقا بخش اعظم آن مربوط به بزرگترين كارفرماي كشور يعني دولت بوده است، دولتي كه امروز به دليل سياست هاي غلط ده سال اخير به جايگاه بزرگترين بدهكار كشور هم رسيده است چه اقداماتي در جهت اصلاح ساختار دولت و كاهش هزينه هاي جاري آن صورت گرفته ؟

آيا اصلاح ساختار و مديريت هزينه در دنيا مقدم بر آزاد سازي نبوده؟

كسي با آزاد سازي مخالف نيست به شرطي كه قبل از باز كردن شير سرمايه، تدبيري براي ترميم سوراخ هاي ته بشكه انديشيده شود و الا سرمايه اي از دل آن خارج نخواهد شد.

چه كساني در كشور دست در جيب مردم مي كنند؟
كساني كه يك پروژه را به چند برابر قيمت با كمك كارفرماي دولتي به سر انجام مي رسانند، آناني كه هزينه تمام شده را آنقدر بالا مي برند كه ديگر كسي ياراي خريد نمي ماند، آيا پس از آزاد سازي اين گرفتاري ها و معضلات تمام مي شود بنده به ضرس قاطع خدمت شما عرض مي كنم كه با اين روند كنوني اداري و اقتصادي، اتفاق خاصي نخواهد افتاد.

و اما سئوال آخر، واقعيت آزاد سازي مد نظر دولت در اين شرايط چيست؟

از يك سو كاهش قيمت نفت، از سوي ديگر كاهش قدرت خريد مردم و طبيعتا كاهش منابع سرمايه گذاري دولت در بخشهاي زير بنايي، بيكاري پيمانكار به دليل كمبود بودجه، حال چه بايد كرد؟

دو راه پيش رو است تشويق سرمايه گذاران داخلي و خارجي با رها سازي آنان با كليد واژه شكيل آزاد سازي نرخ ها يعني اين گوي و اين ميدان، اين جيب مردم و اين هم شما، نه سازمان ماركسيستي حمايت از مصرف كننده اي در كار است و نه قرار است رقابت خاصي ايجاد شود، چون شما چند شركت بيشتر نيستيد، شركت هايي كه هر كدام با رانتي از يك سو حمايت مي شويد، پس با تباني با يكديگر قيمت ها را به نفع خود كنترل كنيد.

دولت ديگر چيزي در بساط ندارد پس خرج سنگين خود را از جيب مردم بيرون بكشيد، فقط تخته گاز نرويد كه ممكن است مثل مسكن و خودرو در گل ركود گرفتار شويد.

جناب وزير عزيز كدام كار ما در كشور مطابق تجربه هاي جهاني و علم اقتصاد پيش رفته كه مردم و كارشناسان دلخوش آن باشند، نگراني مردم از آن است كه اين پروژه آزاد سازي، به سرنوشت پروژه شكيل خصوصي سازي دچار شود، پروژه اي كه بر خلاف اهداف اوليه، مدت ها است از مسير اصلي خارج و در بيراهه سير مي كند.

مقصد ما و شما درست و مشخص است تنها مي ماند وسيله سفر، كه قبل از حركت نياز به تعمير دارد آن هم از نوع اساسي.

آزاد سازي صرف بدون توجه به ساير مقولات مبتني بر اقتصاد آزاد، از جمله مديريت منابع و هزينه به مانند بستن موتور بنز بر روي وانت پيكان است.
 
کلمات کلیدی : حمید نجف
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۳۸:۴۳
خیلی ممنون که خودمونو ( مردم ناچار ) را به خودمون حواله دادید جناب وزیر ! (3434817) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۷:۲۸:۴۶
خدا لعنت کنه کسایی که دو ساله و نیمه به هر بهانه ای خانه دار شدن ما رو عقب انداختن (3436795) (alef-11)
 
علی محمد
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۸:۳۸:۳۴
استاد نجف!
وقتی اینهمه قید و شرط برای آزادسازی میگذارید، یعنی آزادسازی فی نقسه امر بدیهی و مثبتی برای اقتصاد یک کشور به شمار نمی آید! و قاعدتا نمی توانید هم نظر با وزیر باشید چرا که ایشان آزاد سازی را به هر قیمتی مثبت می دانند.
فتامل! (3436994) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۰:۰۲:۵۸
بجای اینکه دم از ازاد سازی بزنید شرایط ازادسازی را فراهم کنید به تواناییهای سیاست مداران بیش از اندازه بها ندهید. (3434929) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۸:۱۹
در هر شرایطی نظارت حرف اول را میزند (3436350) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۶:۲۸:۴۹
بردند آقا بردند ... خزانه خالیه و دولت به زمین و زمان مقروض و شما حرف از نظارت می زنی ؟ (3436609) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۷:۲۵:۱۵
اتفاقا حرف اخر را می زند! (3436777) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۵:۵۵:۱۴
براى ازادسا ى اقتصاد اين شرايط لازم است كه اگر نباشد بشدت زيان اور خواهد بود :
١- شفاف بودن كل اقتصاد
٢- قاطع بودن در برابر مفاسد اقتصادي
٣- روشن بودن سياست خارجي كشور
٤- جلوگيرى قاطع و شديد از انواع و اقسام رانت در كليه سازمانهاي دولتى و نظامي و همه نهادها .
٥- ارائه فرصت برابر براى همه آحاد كشور
٦- فهم و دانستن مزيتهاى اقتصادى كشور و برنامه ريزى بر اساس آن .
٧- سريع شدن ايجاد كسب و كار و براى اينكار حداقل بايد نزديك به ١٠٠ رتبه پيشرفت حاصل شود .
٨- كاهش نظام كاغذ بازى و بروكراسي در كشور .
٩- برخورد هاى شديد با هر نوع قاچاق كالا
١٠- برخورد شديد با هرنوع رشوه و ارتشاء
١١-افزايش ارزش پول ملى كشور و اعتماد سازى واقعى به ارزش ان در اينده.
١٢- بها و توجه داشتن به امكانات و متخصصين داخلى
١٤- نظام بازرسى و نظارت واقعى و شفاف و موقع شناس و قدرتمند و بازدارنده از تخلفات در كشور .
١٥- تبليغ و تشويق مردم به سرمايه گذاري در كارهاى توليدى و كشاورزى و ايجاد ارزش افزوده
بجاي سرمايه گذاري در باغ و ويلا و ملك ...
١٦- آموزش ملى اول به خود مسئولان و بعد ملت براى جلوگيرى از اتلاف هرچيزى كه در كشور وجود دارد ، از آب و انرژي گرفته تا مصرف نان و مواد غذايي
١٧- نهادينه كردن و ايجاد وطن پرستى و توجه به منافع ملى و نسلهاى آينده به جاى منافع شخصى .
وووووو بسيارى موارد ديگر (3436471) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۶:۱۰:۲۷
بخش خصوصی مرده ، لطفا" چوب به مرده نزنید . (3436544) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۲ ۱۵:۱۰:۳۳
عوضش بخشهاي خصولتي با رانت و امكانات بيت المال رشد عجيبي داشته است. و همچنان ميتازد. (3463111) (alef-11)
 
احمد ک
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۶:۲۹:۴۱
من هم طرفدار ازادسازی هستم ولی اتفاق جالبی که همیشه دراین کشور افتاده تمام فرضیه های اقتصادی دنیا در رابطه با خصوصی سازی وازاد سازی ودستکاری متغیرهای اقتصادی وپولی ومالی به نحوی بوده که رانتی از ان برای عده ای خاص حاصل شود شما دور نروید دوره جنگ تحمیلی گفتند اجناس ونیازها را کوپنی کنند قسم جلاله میخورم نصف ان کوپن ها را با رانتهای کوچک وبزرگ حرام کردند از سازمانش تا چاپش تا توزیعش تا شناسنامه های تقلبی تا بندیل بندیل کوپن دزدی اتفاق افتاد وتعداد زیادی از بقال وکارمند بانک ووارد کننده کالا وتوزیع کننده میلیارد شدند وبه ریش مردم خندیدند ،مورد دیگر تشکیل سازمانهای متعددتولید وتوزیع ویا بهتر بگویم واردات وتوزیع که 17 مورد ان در بازرگانی تشکیل شد وچند موردش تا این اواخر سالهای اواسط 80 بودند چه خیانتی درانها اتفاق نیافتاد ؟هنوز هم تسویه حساب نهایی صورت نگرفت از لوازم خانه تا لوازم التحریر واز شیر شتر تا جان ادمیزاد شد سازمان های من دراوردی وزارت بازرگانی من حسابرس بودم با چشم های خودم دیدم که کامیون کامیون بجای شهرستان به بازار تهران روانه وسودش به عوامل مستقر در استانها وشهرها رسید که دستور انحلالشان را دادند ولی هیچکدام قادر به تسویه نشدند تراز دولت وصورتحساب عملکرد بودجه در وزارت دارایی بهترین شاهد وچند پرونده ای هم به دیوان رفت عاقبتش را نفهمیدم این اواخر هم سهام عدالت از بهترین شاهکارهای دولت احمدی نژادبود وحالا دست سازمان من دراوردی خصوصی سازی دارند بازی بازی میکنند اداره ای وسازمانی ورئیسی وپادوی وخدم حشمی وتشکیل شرکتهای مادر تخصصی چه شد ؟؟این سازمان چه گلی به سر این مردم زده مردم که خبر ندارند کلی کثافتکاری در همین سازمانها از اول انقلاب تا کنون اتفاق افتاده در رابطه با خصوصی سازی چه نکردند شرکت هنوز دولتی است ولی نامش در بودجه حذف شده مدیرش دولتی سهامش خرد شده وعده ای دارند جلو چشم همه ملت انرا خورده اند منافعش را برده اند گوشت رفته استخوان مانده زمین های انها را فروختند ولی شرکتها خصولتی وفامیلتی وداستانها اخرش چه ؟؟؟؟حالا در اقتصاد دولتی که 80 درصد ثروت کشور را در دست دارد ازادسازی قیمتها هم اتفاق بیافتد البته من معتقدم باید بشود این دولتها هرچه دست در اصلاح برده اند همه اش چپکی از اب درامد این یکی هم روش شاید نیت وزیر محترم همین است که شاید دولت وادار شود پایش را از اقتصاد بیرون بکشد ودیگر رانتی نماند (3436612) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۸:۲۷:۵۶
آفرین بر شما.در بسیاری موارد به جای در از پنجره وارد شده ایم.و خیلی از مشکلات را میشد و می شود از طریق آسانتری حل و فصل کرد.برای خروج از رانت و مشکلات بیاییم یکبار هم که شده درست تصمیم گیری کنیم:1- سازمان های اضافی و بیکار و سربار دولت را تا جایی که ممکن است در طی 5 سال منحل کنیم.
2-از پرداخت حقوق دولتی به افراد بیکار و دلال و بی سواد به شدت بپرهیزیم.؟!
3-در مورد سیاستهای کلی مالی (بانکها)تصمیم جدی بگیریم.
4-به تحصیلات و آموزش و علم و دانش و هنر نگاه جدیدی داشته باشیم.پویایی و تولید علم و چرخه صحیح جامعه از منظر اجتماعی،فرهنگی ،اقتصادی و چرخه نسل سالم از طریق دستیابی به علم و دانش است نه چیز دیگر!!!
5-نگاه علمی و دقیق و حساب شده به توزیع ثروت و تاثیر آن بر ایجاد ساختار نسل بعدی انقلاب از نظر اجتماعی ،فرهنگ کار و............................داشته باشیم.(این موضوع بسیار مهم است). (3453706) (alef-11)
 
دیگری
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۸:۲۰:۳۵
اولا اصلاح ساختار و مديريت هزينه در دنيا خیلی هم مقدم بر آزاد سازي نبوده. دوما نمیشود یک عمر صبر کنیم تا سوسیالیست های عزیز اصلاح ساختار بکنند که ... به شما باشد احتمالا مثل کره شمالی باید در به همه ی دنیا ببندیم تا سرفرصت اصلاح ساختار بکنید ... که نخواهید کرد، میخواستید، تا حالا کرده بودید. (3436938) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۲ ۱۵:۱۴:۵۰
آيا مفهوم آزادسازي همان خصولتي سازي و ريختن سرمايه ملي در چاه ... است كه تا كنون انجام شده ؟؟ (3463124) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۸:۴۱:۳۱
متاسفانه وزیر محبوب دولت فقط حرف میزند هیچ کاری ازدست مبارکشان برنمی آید ودر حد یک مدیر معمولی در راس وزارت میباشد . ما در این مجموعه بهترین امکانات را در کشور داریم پیمانکاران راه و ابنیه در حد اندازه جهانی هستند ولی حیف که بهایی به اینها نمی دهند و فقط حرف میزند تحریم ، برجام ، پول نداریم و... (3437002) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۵۶:۱۴
گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله ی توست البته آنچه به جایی نرسد فریاد است .یا خواب را می توان بیدار کرد ولی به خواب زده را هرگز اگر دولتی ها را مجبور به عدم استفاده از هواپیما بکنند مشخص می شود چند درصد مردم از هواپیما استفاده می کنند ولی مشکل در ارتباط عجیب اقتصاد ماست که فردا با گران شدن ببخشید آزادسازی قیمتها قیمت قطار ،هواپیما،و ...... حتی قبض برق هم گران می شود (3439267) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.