بلاتکلیفی تبدیل وضعیت زندان اوین ،راهکار جهانی برای مقابله باسفید بالک ها ،دلیل توقف طرح جامع مدیریت شهری وادامه اعتراض های به نحوه اجماع انتخابات شوراها از مهم ترین اخباراین هفته شهری بود.
به گزارش مهر، این هفته طرح جامع مدیریت شهری در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی شد اما به تصمیم نمایندگان مجلس ۶ ماهی متوقف ماند تا لایحه دولت در این زمینه نهایی و به مجلس ارائه شود.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس نیز در خصوص طرح جامع مدیریت شهری توضیح داد: طرح جامع مدیریت شهری توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد که به دلیل آنکه مشابه چنین طرحی در دولت نیز در حال بررسی و نهایی شدن است، این موضوع در مجلس متوقف شد.
وی ادامه داد: در کمیسیون تخصصی که طرح مدیریت جامع شهری در حال بررسی بود به این نتیجه رسیدیم که اگر این موضوعات در قالب لایحه مطرح شود به سرانجام بهتری خواهد رسید؛ بنابراین طرح در کمیسیونها متوقف شود تا لایحه دولت نیز به مجلس ارسال شود و این طرح و لایحه با هم ادغام شوند و طرح جامع قوی در خصوص قوانین شهری که سالهاست در آن تجدیدنظر نشده تدوین شود.
این هفته همچنان اعضای لیست خدمت به نحوه تجمیع آرای انتخابات شورای پنجم معترض بودند و شکایت قانونی خود را به هیات نظارت استان تهران ارائه کردند.
پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورا در این خصوص گفت: براساس اطلاعاتی که به ما داده شده در برخی از شعب رای گیری دو فهرست اصلی به صورت پول شمار، آرایشان شمارش شده است.
وی با بیان اینکه در انتخابات شورای پنجم اتفاقات غیرمعمولی رخ داد، گفت: در هیات نظارت شاهد تایید صلاحیت محکومین موثر قضایی و رد صلاحیت خادمین مردم بودیم. یک بار فردی در هیات نظارت رد می شد دوباره در هیات اجرایی تایید صلاحیت می شد و در هنگام دریافت کد می دیدیم که دوباره هیات نظارت او را رد کرده است این روند رد صلاحیت ها براساس کدام دموکراسی و مردم سالاری است. تمامی فرایند انجام شده در انتخابات شوراها ضد دموکراسی و ضد مردم سالاری را شاهد بودیم. در مصوبه ای اعلام کردند هر نامزد ۱۰ ناظر می تواند داشته باشد این یعنی در چهار هزار و ۱۰۰ صندوق تنها در ۱۰ صندوق می توانستیم ناظر داشته باشیم و این نظارت، نظارت موثری نبود. در زمان شمارش آرا نیز شمارش به دست هیات اجرایی افتاد، همچنین هیات اجرایی و هیات نظارت هر دو از یک جریان سیاسی بودند وقتی اعتراضات خود را از فرایند قانونی مطالبه می کنیم به نتیجه نمی رسیم. رئیس مجلس قول می دهد که رای ۵۰ نفر اول شمارش شود که به رئیس مجلس می گویند شما چه کاره اید که چنینی قولی می دهید. وزیر کشور در رسانه ملی اعلام می کند با توجه به اعتراضات شورای تهران آرای ۵۰ نفر اول بازشماری می شود اما این افتاق نمی افتد.
این هفته مجتبی شاکری با اشاره به مصوبه خرداد سال ۹۴ شورای شهر تهران در رابطه با پدهای هلیکوپتر گفت: بر اساس این مصوبه شهرداری و سازمان نظام مهندسی چهار ماه فرصت داشتند تا ارزیابی های لازم را در خصوص پدهای هلیکوپتر ساختمان های بلندمرتبه انجام دهند.
وی افزود: ۱۲۴ پد هلیکوپتر برای تهران لازم بود که ۴۹ پد ساخته شده بودکه نیاز به اصلاح داشت و قرار بود ۷۵ پد هلیکوپتر دیگر نیز ساخته شودکه در زمان های اورژانسی و آتش سوزی ها مورد استفاده قرار گیرد، اما در حال حاضر هنوز این گزارش به شورا داده نشده است.
مهدی چمران در خصوص پدهای هلیکوپتری توضیح داد: چند روز پیش مصدومی از طریق هلیکوپتر به بیمارستان خاتم منتقل شد، اما به دلیل نداشتن پد هلیکوپتر مجبور شد بیمار را در حوالی جاده کرج پیاده و از آنجا طی دو ساعت به بیمارستان منتقل شد. مشخص است نتیجه این تاخیر چه خواهد شد. متاسفانه مراکز درمانی ما پد هلیکوپتر ندارند و باید در خصوص استفاده هلیکوپترهای اورژانس و امدادی از پدهای نظامی یا غیرنظامی تصمیمی گرفته شود.
به گزارش مهر ، این هفته رئیس سازمان زندان ها اعلام کرد: شهرداری تهران، زندان اوین را نخواست، بنابراین در راستای اجرای طرح تبدیل زندان به فضای سبز، در حال مذاکره با سایر گزینهها هستیم.
شهردار تهران نیز یک روز بعد در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر ادعای رئیس سازمان زندانها در مورد عدم فروش زندان اوین به شهرداری تهران، گفت: من این خبر را نشنیدم، توافق ما با مسئولان قوه قضائیه از گذشته این بود که زندان اوین به فضای شهر اضافه شود و شهرداری هزینه آن را پرداخت کند و جایگزین این زندان را برای قوه قضائیه بسازد و در آخرین نشستی که با آقای جهانگیر رئیس سازمان زندانها داشتیم هم مشکلی برای واگذاری سازمان زندانها به شهرداری نبوده است.
این هفته، حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در خصوص مقابله با طغیان سفید بالک ها که با گرم شدن هوای پایتخت کم کم بر تعدادشان افزوده می شود، توضیح داد: ما نمیتوانیم اینها را به روش شیمیایی در سطح شهر کنترل کنیم به دلیل اینکه مواد شیمیایی و سموم روی زندگی مردم و سلامتیشان خیلی اثر منفی دارد.
بازگیر اضافه کرد: شهرداری تیمهایی به محوریت سازمان بوستانها و فضای سبز تشکیل داد. مقابله فیزیکی یا مکانیکی اولین کاری بود که برای مقابله با این حشرات انجام شد و در این روش، درختانی که درگیر با این حشرات بودند با آب و یک ماده شوینده سازگار با طبیعت، شستشو میشوند. اما این کار برای ریشهکنی سفیدبالکها کافی نیست؛ چرا که در برخی نقاط امکان شستشوی کامل درختان وجود نداشت. ماشینهای آب شویی شهرداری دربرخی کوچههای نمیتوانستند بروند. بعضی از درختان یک سمتشان به سمت خیابان بود و سمت دیگرشان به دیوار و به سمت خانه مردم بود. بعضی درختها در درون خانههای بود. بخشی از درختان در داخل اماکنی بود که در اختیار شهرداری نبود مثل بیمارستانها، دانشگاهها، مراکز خدماتی، سفارتخانهها و… و. در کنار این کار نوارهای زرد رنگ را برای شناسایی این گونهها برای یافتن کُلُنیهای پرجمعتشان در درختان شهر کار گذاشتند.
وی ادامه داد: در کنار این فعالیتها هَرس درختان توت را تغییر دادند. در حال حاضر این درختان را به گونهای هرس میکنند که باد در داخل آنها بچرخد و امکان لانه گزینی سفید بالکها کمتر شود. در زمستانها هم در این دو، سه سال اخیر بحث جمعآوری برگ درخت توت را در دستور کار قرار دادند.
بازگیر افزود: موسسه گیاهپزشکی جهاد کشاورزی هم اعلام کرده که موارد و موضوعات مشابه را در کشورهای دیگر، آنجا بررسی کرده است. در همه جای دنیا روش مبارزه بیولوژیک منجر به رفع طغیان جمعیت سفید بالکها شده است. برای مبارزه بیولژیک هم باید گونههای شکارگر طبیعی این گونه را پیدا ودر محیط قرار گیرند.
وی با بیان اینکه دو گونه شکارگر و یک زنبور خاص برای مبارزه طبیعی با سفیدبالک پیشنهاد شده گفت: اینها اگر در طبیعت باشند، رشد جمعیت سفیدبالکها را کنترل میکنند.