نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 491434
توليد خودروهاي بي كيفيت، ادامه شماره گذاري و بالا رفتن تصادفات جاده اي/ مقصر اين وضعيت كيست؟
بخش اقتصادی الف، 21 تیر 96
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۴
در شرايطي كه شركت هاي خودروسازي در سطح جهاني هر روز مدل هاي جديدي را به بازارهاي جهانی ارائه مي كنند تا رضايت مشتريان را بيش از پيش كسب كنند در ايران خودروهايي كه از كيفيت مناسب و قابل قبول برخوردار نيستند بعد از حدود سه دهه و با كمترين تغيير، خط توليد فعال دارند. اين در حالي است كه اگر چه از شکل گیری صنعت خودورسازي ايران حدود پنجاه سال مي گذرد اما متناسب با اين مدت هرگز توسعه و رشد نيافته است. بدتر آن كه به باور برخي از كارشناسان حتي در زمينه توليد برخي خودروها پسرفت بوجود آمده و اين خودروهاي توليدي، كيفيت سابق را ندارند.

به گزارش الف، بدون شك توليد خودروهاي بي كيفيت ضرر و زيان فراواني به خانواده هاي ايراني و به كشور بابت تصادفات و بالا رفتن تلفات وارد مي كند. به همين دليل است كه صنعت خودروسازي در ايران  از نگاه عموم مردم و كارشناسان نيازمند تحولات جدي براي ارتقاي كيفيت خودروهاي توليدي مي باشد. اما وجود انحصار، عدم رقابتي بودن بازار خودرو و تعرفه هاي بسيار بالا موجبات بي توجهي مسئولين و خودروسازان به اين امر مهم شده است.

چرا خودروهاي بي كيفيت شماره گذاري مي شوند

در اين بين يكي از راه ها رسيدن به چنين هدفي شايد اين باشد كه در شماره گذاري خودروهاي بي كيفيت دقت نظري بيشتر اعمال شود. در اين راستا سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در همایش فرماندهان راهنمایی و رانندگی که ديروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای صنعت خودروسازی و رانندگی می‌تواند تلفات و تصادفات را کاهش دهد و باید خودرو سازان نسبت به تولید خودروی ایمن اقدام کنند. فرمانده نیروی انتظامی کشور در ادامه افزود: باید تمام استانداردها در تولید خودرو رعایت شود... باید از خودروسازان بخواهیم که در اجرای وظیفه خودشان که حفظ جان و سلامت سرنشینان است تلاش کرده و تمام استانداردها را رعایت کنند و هر جا که مراعات نشود، پلیس ممانعت و برخورد خواهد کرد.

سردار تقی مهری، رئیس‌پلیس راهور هفته قبل درباره شماره گذاري خودروهاي بي كيفيت گفت: آنچه قانون برای پلیس مشخص کرده این است که ابتدا خودروها از سازمان ملی استاندارد، استانداردهای لازم را دریافت کنند، سپس نتایج کتبی استاندارد خودروها به پلیس اعلام شود، پلیس هم از لحاظ فنی آنها را بررسی و تائید کند، همچنین از نظر زیست‌محیطی، خودروها باید مورد تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته باشند که پلیس می‌تواند آنها را شماره‌گذاری کند. البته در سال‌های گذشته شاهد ارتقای استانداردها بوده‌ایم مانند نصب ترمز ضدقفل، نصب کیسه هوا و برخی تجهیزات دیگر، منتها مشکل اصلی این است که این استانداردسازی، شامل برخی قطعات خودرویی است که توسط شرکت‌های قطعه‌ساز تولید می‌شود که آن کیفیت لازم را ندارند. ممکن است حتی برخی از این قطعات مجوز استاندارد را هم بگیرند، اما درواقع نمی‌توانند انتظارات پلیس را در ایجاد ایمنی جاده‌ای فراهم کنند.

خودروهايي كه هيچ وقت بازنشسته نمي شوند

گفتني است بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (خرداد 1396) نشان می‌دهد که همچون ماه‌های پیش از آن برخی از خودروهای تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند. این خودروها شامل سایپا 131، سایپا 111، سایپا 132، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام 110 اس، سمند، پژو پارس، پژو 405، لیفان ایکس 60 و ام‌وی‌ام 550 هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

از اين رو در ماه هاي اخير بحث هاي زيادي درباره زمان بازنشستگي و تعطيلي خط توليد برخي خودروهاي داخلي شده است. خودروهايي كه بيش از دو دهه در ايران بدون هيچ گونه ارتقاي كيفيتي، توليد شده اند و این در حالی است که بر اساس قانون باید خودروهایی که 10 سال از طول عمرشان سپری می‌شود، با توقف خط تولید روبرو شوند. به عنوان مثال پراید خودرویی است که از سال 1372 تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که 10 سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه‌تنها با گذشت حدود 24 سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده‌ تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلت‌فرم رعایت کند، پس از سال 1397 کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سوالی که در مورد این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود؟ .

مونتاژ و تولید پژو 405 نیز از سال 1369 در ایران کلید خورد و تا کنون حدود 27 سال است که از آغاز تولید این خودرو در کشور می‌گذرد. نكته جالب آن جاست در 6 ماه گذشته چندین بار خبر توقف تولید این دو محصول بی کیفیت مطرح شده و باز هم تکذیب شده است. چرخه باطلی که نشانه‌ای از وضعیت نابسامان صنعت خودروسازی کشورمان است.

وزير صنعت نيز چند روز قبل با حضور در رسانه ملي از كيفيت نامناسب خودرو و قطعات انتقاد كرد و گفت: با وجود اینکه وضعیت تولید رو به بهبود است باید شرکت های خودروساز و قطعه ساز برای افزایش کیفیت قطعات برنامه ریزی کنند .

بر این اساس کارشناسان و صنعتگران نگران‌ هستند که بی‌توجهی به خواست مصرف‌کنندگان برای تولید خودروهای با کیفیت و نبود طرح‌های جدی تحقیق و توسعه و حرکت نکردن در جهت کیفی‌سازی محصولات موجب شود صنعت خودرو هم در آینده قدرت رقابت خود را از دست بدهد و اشتغال ایجاد شده و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت به خطر بیفتند.

لزوم ارتقاي فرهنگ رانندگي

با تمامي اين تفاسير اما نبايد از نقش رانندگي بد و نامناسب برخي از مردم در افزايش تصادفات نگفت. در واقع با وجود خودروهاي نه چندان مناسب، سهم مردم در ایمن کردن سفربسيار زیاد است. از اين رو بايد گفت قانون‌مداری در رانندگی بسیار مهم است. همچنین لازم است رانندگان هر زمان که نیاز به استراحت داشتند، توقف کنند و خسته یا بدون تمرکز پشت فرمان ننشینند و از سرعت غیرمجاز نيز پرهيز كنند.

گفتني است بر اساس آمار اعلامي در تابستان سال گذشته، بیش از 4800 نفر در تصادفات جاده‌ای جانشان را از دست دادند كه علت فوت 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است که با بستن کمربند ایمنی مسلما این آمار کاهش می‌یابد.
 
کلمات کلیدی : خودرو + صنعت خودروسازی + کیفیت خودرو
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۰۰:۳۷
زیبایی شهر و جاده هم مهم است
تا کی باید شاهد خودروهای زشت و بی کیفیت در سطح شهر و جاده ها باشیم؟ (4470002) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۱:۰۱:۴۹
خب مثل من خودرو نخرین تا مجبور به تغییر بشن. کسی شما رو مجبور نکرده خودروهای زشت و ناامن با تکنولوژی 30 سال پیش رو به سه چهار برابر قیمت واقعی بخرین. مقصر اصلی خود مردم هستن که سرشون رو خم کردن. تو قرآن هم هست که تو روز قیامت ظالم و مظلوم با هم محاکمه می شن. (4470380) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۰۴:۴۲
صنعت خودروسازی داخلی رو باید تعطیل کرد. مگه ما گناه کردیم که باید اینطوری تاوانش رو بدیم و بقیه مردم جهان بی گناهن؟
ماشین داسیا لوگان ۲۰۰۴ رو که قیمتش ۶۰۰۰ یورو بوده رو دارن تولید می‌کنن و اسمش رو گذاشتن ال ۹۰. به دوبرابر قیمت فرانسویش می‌فروشن. تازه هنوز هم مدل ۲۰۰۴ رو تولید می‌کنند در صورتی که خود شرکت رنو تا حالا چندین مدل داسیا لوگان جدید تولید کرده. آخرین مدلش که اصلاً زمین تا آسمون با اون مدل اولیه فرق داره ۷۰۰۰ یورو قیمتشه یعنی کمتر از ۳۰ میلیون. اونوقت ما هنوز باید مدل ۲۰۰۴ رو بخریم ۴۰ میلیون. (4470011) (alef-11)
 
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۱۴:۵۷
مردم مقصرند که یاد نگرفته اند تا وقتی دست از خرید کالای بی کیفیت بر ندارند تولید آن متوقف نمی شود! مردم مقصرند که منتظرند مسئولین دلشان به حالشان بسوزد! (4470022) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۶:۱۲:۴۴
باید یه کمپین دیگه درس کنیم (4470985) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۳۰:۵۷
سابقه ی نیم قرن مونتاژ مقصر اصلی ، دستگیرش کنید ... (4470061) (alef-11)
 
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۳۸:۵۳
وقتی پلیس فقط زورش به مردم میرسه و در اجرای قانون در برابر مالکان خودروسازی های بزرگ عاجزه ،... مردن مردم چه اهمیتی می تونه داشته باشه . (4470081) (alef-11)
 
فرشید
United States
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۸:۵۹:۰۱
علت تصادفات و صدمات جاده ای: عدم کیفیت خودرو ها 40 درصد. عدم رعایت قوانین رانندگی 30 درصد. تنزل فرهنگ رانندگی 20 درصد. غیر استاندار بودن برخی جاده ها 10 درصد. (4470112) (alef-11)
 
AMIR
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۰۵:۴۰
در بی کیفیت خودرو ها شکی نیست ، اما عامل اصلی تصادفات جاده ای ، استاندارد نبودن جاده ها ، تخطی از قوانین ، عدم استراحت کافی و بی شعوری رانندگان. موارد دیگر است ...کما اینکه بسیاری از خودرو های با کیفیت خارجی هم در جاده های ایران کشته می دهند .... (4470125) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۱۲:۴۳
برای شناخت مقصر در این ماجرا کافیه دقت کنیم که پول در جیب کی میره ؟! هر کسی که پول را به جیب میزنه همون هم مقصره . (4470140) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۱۵:۵۴
مثصر اصلي خود مردم هستند .
وقتي شركت هاي خودروسازي خودروهاي باد كرده رو دستشون و با تبليغ و وام هاي با بهره سنگين پيش فروش كردند و همين مردم رفتند و همه رو خريدند ، خوب معلومه كه شركت خودروسازي به كار خودشون و روند قبلي ادامه مي دهند .
دومين عامل انحصار خودروسازي در كشور و عدم وجود رقابت است . (4470150) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۱۷:۰۶
مقصر فقط مردم مردم مردم هستند. با نخریدن خودروی بی کیفیت همه چیز حل میشود ولی امان از این مردم (4470156) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۴۴:۴۲
خودرو سازان کشور ما نه تولید کننده های خوبی هستند، نه مونتاژ کارهای خوبی و نه کپی کننده های خوبی... به عبارتی صنعت و اقتصاد کشور ما باید مزیت نسبی خود را در جای دیگری جستجو کند... یکسری قطعه رو با هم سرهم بندی میکنند و به اسم خودرو تحویل مردم میدهند ولی واقع امر اینست که کارشان خودرو سازی نیست و فقط صرفا میتوانند تعداد زیادی قطعه را به وصل کرده و نام آن را خودرو بگذارند... جمله ای از مرحوم آیت الله العظمی بهجت در خاطرم هست که می فرمودند: کار خود را دست کسی ندهید که می تواند انجام دهد بلکه به کسی بدهید که تخصص اش انجام آن کار است... حکایت خودرو سازهای ما هم همین است: با صرف هزینه و انرژی زیاد یه چیزی به اسم ماشین تولید میکنند ولی واقعیت اینست که تخصص این کار را ندارند (4470208) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۲:۱۸
رنو ساندرو نسل جدید مدل ۲۰۱۷ قیمتش تو انگلیس ۵۹۹۵ پوند هست یعنی ۲۹ میلیون. کلی ماشین زیر ۳۰ میلیون با کیفیت بالا و ۴ ستاره ایمنی Euro NCAP هست. خودرو سازی رو تعطیل کنید و مثل امارات خودرو وارد کنید. اگر هم مسئله اشتغاله کلا خودرو سازیهای ایران رو به شرکتهای خارجی بفروشین. سودش بیشتره برای ایران و اشتغال هم لیشتر ایجاد میکنه. ایران میشه مثل ترکیه. الان ترکیه چقدر خودرو داره تولید میکنه (4470229) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۲۲:۲۲
دوستان نمیخواهتد بفهمند که مزیت رقابتی ایران در خودرو و صنایع دارای فناوری بالا نیست و بر تولید خودرو اصرار میورزند مزیتهای رقابتی واقعی خودمان را یا نمیشناسند یا دست کم میگیرند. مگه میشه یک کشور ادعا کنه که همه چیز میسازه و همه رو هم با کیفیت بالا میسازه؟ شما دوستان میدانید مزیت رقابتی واقعی ایران در چیست؟ (4470296) (alef-11)
 
محمد قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۴:۴۴
کارگزارانی ها و اصلاحاتی هایی که پایه ی صنعت رو اینطور گذاشتند و الان طلب کارن
معلومه کیا مقصرن (4470235) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۵:۴۱
مقصر مردم خودمان هستند که علی رغم کمپین های ملی در خصوص تحریم خودروهای بی کیفیت خودشان به جان خودشان رحم نمی کنند و خودرو سازان را جری تر می سازند . ازماست که بر ماست (4470236) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۷:۰۷
مقصر این وضعیت ذلواپسانی هستند که اجازه رقابت با شرکتهای خارجی را نمیدهند .و همچنین مافیای دو شرکت معروف داخلی (4470240) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۸:۳۳
در اینکه پراید بی کیفیته و باید کنار گذاشته بشه که شکی نیست ولی خودروی بی کیفیت خیلی روی تصادفات موثر نیست روی تلفات جاده ممکنه موثر باشه ولی روی تصادف زیاد موثر نیست. تلفات یک حرفه و تصادف حرف دیگری است تصادف بر اثر فرهنگ پایین رانندگی و بی دقتی رخ میده که اگر ماشین محکم نباشه ممکنه تلفات بالاتر بره اما تجربه هم نشان داده که ایرانی ها اتومبیل خارجی رو با سرعت بالاتر میرانند و تقریبا همان تلفات رو به جا میذارن. لذا اتومبیل بی کیفیت باید از جاده کنار بره اما اینکه انتظار داشته باشیم اتومبیل بی کیفیت برچیده بشه و تصادفات کمتر بشه انتظاری بی موردی است شما تانک هم زیر پات باشه و رعایت نکنی تصادف خواهد شد (4470244) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۰۹:۵۸:۴۲
همه کسانی که مانع ورود خودروهایی که امنیت دارند وسوخت کمتری مصرف میکنند و با مانع تراشی در ورود خودروهایی امن به بهانه اشتغال وغیر آن سازندگان داخلی را به حاشیه امن برده ومانع رقابت سالم میشوند در قتلهایی که اتفاق می افتد وبیماریها معلولیت های ایجاد شده شریکند (4470245) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۰۸:۰۷
دلیل تولید خودرو های بی کیفیت و تاریخ گذشته وجود لابی قدرتمند خودروسازها و وجود سازمان بی خاصیت شورای رقابت و دروغ بزرگ حمایت از تولید داخلی در پوشش عوارض 150% واردات خودرو و گرفتن حق و حساب برخی مراکز مسوول است
تا کنون چندین بار نیروی انتظامی و سازمان استاندارد و محیط زیست گفته اند از شماره گذاری جلوگیری میکنیم اما چه شد? خدا میداند!!!!!!!!!! (4470266) (alef-11)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۰۹:۵۷
مهمترین دلیل تصادفات درون شهری و برون شهری رانندگی به دور از تمدن رانندگان ایرانیه.درصد بالایی از قربانیان این رانندگیهای وحشیانه هم عابران پیاده هستند.اگه خودروهای مطمئنتر و ایمنتر دست این رانندگان باشه چه بسا احساس امنیت بیشتری بکنند و آمار تصادفات بازهم بالاتر بره. (4470272) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۱۱:۲۷
تعرفه ورود خودرو های نو ودست دوم با قیمت پایین و کیفیت مناسب رو بیارید پایین تا رقابت ایجاد شود. تولید خودروهای گران قیمت با تیراژ پایین هیچ سودی برای کشور ندارد. (4470275) (alef-11)
 
میلاد حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۲۵:۱۱
مقصر تصادف مردم هستند. چندان به کیفیت خودرو مربوط نیست. اما اینکه این خودروها تکنولوژی کهنه ای دارند به جای خود باید بهبود یابد و قیمت ها هم باید متناسب شود که می دانیم هیچ کدام از این سه مورد حل نمی شود تا روز قیامت. پس هیچی نگیم بهتره... (4470300) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۲۶:۲۰
تا وقتی که دو خودرو ساز بزرگ کشور منبع درامد دولت و ارگان های خاص باشن (بواسطه تعرفه های کذایی ) وضعیت خودرو سازی ما بهتر این نخواهد شد (4470304) (alef-11)
 
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۳۱:۲۴
فقط با این حرفا کارگر ایرانی رو بیکار میکنید
توقع دارید از تسلا ماشین هیبریدی ارزون وارد کنیم کازگر ایرانی بیکار بشه
کی میخاد جواب رانت خار های داخلی رو بده؟؟؟؟؟؟؟؟ (4470318) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۳۳:۳۱
مسئولین و مردم! (4470323) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۳۵:۲۶
...خودور ساز ی قرار دادهای نفتی ووو هزاران مشکل دیگر کسی هم به فکر مردم نیست با مقاله نوشتن شما هم کاری درست نمی شود (4470329) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۱ ۱۷:۰۱:۲۳
با درود
وقتی پراید 17 میلیون قیمت کارخانه + عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری میشه 21 میلیون
پلیس و شهرداری و... هم سودشو میبرن ، چرا باید مخالف تولید باشن؟
توی ظاهر میگن، توی باطن ... (4471067) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۲ ۰۷:۱۰:۰۲
در اروپا ماشینهای آخرین مدل را با قیمتهای بسیار مناسب (نسبت به پول ما) آن هم بصورت اقساط سبک در اختیار مشتری قرار میدهند . (4471653) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۲ ۰۷:۱۲:۰۹
کارخانه های خودروسازی ما در مقایسه با خارج بیشتر شبیه کارخانه اسباب بازی هستند. خیلی عقب مانده ایم. (4471656) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۶-۰۴-۲۲ ۰۸:۵۳:۰۷
پلیس باید از قدرتش برای شماره گذاری خودروها و برخورد با رانندگان متخلف استفاده کنه، که نمیدونم چرا اصلا برخوردی نمیکنه (4471740) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۰۱:۴۳
پراید که بیش از 5میلیون تومان وپژوی که بیش از 15 میلیون تومان ارزش ندارد چهار برابر آن میفروشند مردم هم از سر ناعلاجی میخرند چرا تعطیل کنند ؟ وقتی که رقابت .وواردات نباشد شرکتهای خودرو سازی در ایران ترک تازی کنند ومیدان را خالی ببینند ودولت هم از انها حمایت کند این آش همان آش است وهمان کاسه. بعد تبلیغ می شود که یک لقمه خوردن حرام بایست میشود جهل رو.ز عبادتی در ست وحسابی نداشته باشی (4475473) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته