وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از فرهنگیان بازنشسته به دلیل تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت آنان عذرخواهی میکنم، گفت: حضورم در آموزش و پرورش برای تغییر مصادیق نبوده است.
به گزارش فارس، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با یکهزار فرهنگی استان مازندران در اردوگاه دانشآموزی شهید بادله، با بیان اینکه تحول بنیادین در آموزش و پرورش شروع شده است و نتایج آن با گذشت زمان مشخص خواهد شد، اظهار داشت: برای تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش لازم است همزمان حدود ۱۰۰ برنامه تحولی به اجرا برسد تا فقط بخشی از این سند عملیاتی شود.
وی، دانشگاه فرهنگیان را شجره طیبه آموزش و پرورش در کشور توصیف کرد و ادامه داد: تربیت دانشآموزان توسط دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان در ۴ سال آینده ثمره کوچکی از تحول بنیادین است.
حضورم در آموزش و پرورش برای تغییر مصادیق نبوده است
حاجیبابایی با اشاره به اینکه گفتمان آموزش و پرورش با تحول بنیادین تغییر کرده است، تصریح کرد: حضورم در آموزش و پرورش برای تغییر مصادیق نبوده است؛ بلکه هدف از این حضور، تغییر نگاهها به آموزش و پرورش و معلمان کشور بوده است.
وی با بیان اینکه هم اینک در کشور ۳۳ هزار مدرسه هوشمندسازی را آغاز کردهاند، افزود: بنا بر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، هوشمندسازی ۵۰ درصد مدارس این استان آغاز شده است و این اقدام افتخارآفرین است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: طی ۳ سال اخیر حدود ۹۹ بار از آموزش و پرورش شهر تهران بازدید کرده و به دفعات به صورت سرزده در مدارس حضور یافته است. وی با بیان اینکه از فرهنگیان بازنشسته به دلیل تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت آنان عذرخواهی میکنم، ادامه داد: هدف تحول بنیادین آموزش و پرورش، تغییر نوع نگاه ها به معلمان است و بر این اساس، نظام رتبهبندی معلمان به عنوان قله تحول بنیادین در حال تدوین است.
حاجیبابایی با اشاره به اینکه نظام رتبه بندی معلمان به منظور ارتقای جایگاه و شأن آنان در کشور باید نهادینه شود، افزود: جایگاه معلمان بر اساس سند تحول نیازمند یک تعریف علمی است.
دوره پیشدانشگاهی، یک پایه اضافه در آموزش و پرورش است وزیر آموزش و پرورش، شمیم زیبای تحول در کشور را ناشی از نگاه عالمانه و زیبای رهبر به آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش جایگاهی است که تمامی مسئولان و کارکنان آن صادقانه خدمت میکنند.
وی با بیان اینکه امروز کتابهای درسی بر اساس نقشه راه که همان برنامه درسی ملی است تألیف میشوند، تصریح کرد: سند تحول بنیادین دارای ۱۳۱ راهکار عملیاتی است و برنامه درسی ملی یکی از این راهکارهاست که نشان دهنده اهداف و برنامه محتواهای درسی است.
حاجیبابایی با بیان اینکه ۵ عنصر «علم، تفکر، ایمان، اخلاق و عمل» از محورهای تألیف کتب درسی است، گفت: مهمترین دوران زندگی انسان بر اساس آموزههای اسلام، دوران سنی دانشآموزان ابتدایی است.
وی با بیان اینکه براساس برنامه درسی ملی شاخص های آموزشی در دوران مختلف تحصیل تعیین شده است ، اضافه کرد: براساس نتیجه تحقیق کارشناسان در سال ۶۷، اهداف دوره ابتدایی طی ۵ سال محقق نمیشود، به همین دلیل پایه ششم ابتدایی در کشور راهاندازی شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور بودهام که دوره پیشدانشگاهی یک پایه اضافه در آموزش و پرورش است، گفت: مهمترین دوره تحصیلی از نظر بنده ۶ ساله ابتدایی و پس از آن ۶ ساله متوسطه است.