تصور عرف جامعه این است که حتما با داشتن تخصص در یک حرفه نمیتوان در سایر حرف و مسئولیتها موفق شد اما نمونههای زیادی را سراغ دارم که عکس این تصور را نشان میدهد. مدیری غیردولتی را میشناسم که پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک در آزمون سراسری شرکت و در رشته «پزشکی» دانشگاه قبول و جزو دانشجویان فعال انجمن صنفی دانشگاه شیراز شد. هنوز از این رشته فارغالتحصیل نشده بود که به دعوت شورای شهر جهرم به عنوان شهردار منصوب شد. مشاورههای معاون سازمان برنامه و بودجه وقت، وی را به در اولویت قرار دادن رفع چالشهای شهر تشویق کرد.
ثبت کارنامه موفق در شهرداری جهرم، انتخاب چند دوره به عنوان شهردار نمونه کشوری و نماینده شهرداران استان فارس در وزارت کشور از وی چهرهای توانا و کار بلد در ذهن مردم ثبت کرد. در خلال مسئولیتهای شغلی مختلف موفق شد علاوه بر مدرک دکترای پزشکی، تخصص دکترای مدیریت استراتژیک را هم پشت سر گذارد و شاید همین عامل موجب افزایش انگیزه برای خدمت بیشتر در سایر ردههای نظام شد چه اینکه با دعوت مردم و جمعی از مسئولان استان فارس در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شد و با جذب اکثریت آرای مردم شهر به مجلس راه یافت و بعدا در رقابتهای انتخاباتی مجالس هشتم و نهم نیز پیروز شد و در کسوت نایب رییس کمیسیون عمران در مجلس نهم و در جایگاه رییس کمیسیون عمران در مجلس دهم مشغول کار شد.
محمدرضا رضایی کوچی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران ضمن گفتوگو با خبرنگاران ایسنا از بخشهای مختلف این خبرگزاری از جمله اداره سیاسی بازدید کرد و در سخنانی با مخاطب قرار دادن رسانههای کشور، گفت: باید از هر نوع افراط و تفریط در هر حوزهای پرهیز شود. قطعا در سایه حفظ و تداوم آرامش حرکت جامعه به سمت کمال و توسعه با سرعت بیشتری اتفاق میافتد. جامعه نیازمند همدلی و نزدیکی قلوب است که حاصل این همدلی خدمت بهینه به مردم است.
نماینده مردم جهرم در مجلس با نکوهش اقدامات جهتدار و تنشآفرین برخی رسانهها و خبرگزاریها، ایجاد همدلی بین مردم و مسئولان را شاخص سنجش عملکرد این رسانهها دانست و خاطرنشان کرد: ملاک خوب کار کردن خبرگزاریها و اصحاب رسانه «امیدوار کردن» مردم در شرایط فعلی است و رسانههایی که در جهت اختلافافکنی و ناامید کردن مردم حرکت میکنند قطعا در راستای منافع نظام گام بر نمیدارند. چشمهای طمعکاری که در پی اختلافافکنی بین مردم و مسئولان هستند قطعا از روزنههای ناامیدی جامعه بهرهبرداری کرده و نظام را با چالش روبرو خواهند کرد که متاسفانه این رویه روز به روز در حال گسترش است.
مشروح گفتوگوی تفصیلی ایسنا با رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم را در ادامه مطالعه کنید.
با اجرای دست و پا شکسته قانون هم میشد از حادثه پلاسکو جلوگیری کرد
وی با اشاره به قوانین پنجگانه کشور در حوزه بافتهای فرسوده و آسیبپذیر، بازار کسب و کار و ساخت و ساز، گفت: قوانینی چون قانون شهرداریها، نظام صنفی، کار، تملک آپارتمانها و نظام مهندسی پنج قانونی است که مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی حتی با اجرای دست و پا شکسته آنها میتوانستند از وقوع حادثه پلاسکو پیشگیری کنند، کمیسیون عمران در حال سنجش استفاده از این قوانین توسط دستگاههای اجرایی است.
رضایی ادامه داد: اینکه دستگاههای اجرایی مسئول، چقدر خود را پایبند اجرای قوانین مذکور میدانستند و اصلا آیا قوانین فوق ایراد و نقصی داشت و این دستگاهها از ایرادات احتمالی این قوانین اطلاع داشتند؟ معتقدم قوانین مذکور اگرچه ممکن است پیشبینی پیچیدگیهای شهری و افزایش جمعیت را نکرده باشند اما مطمئنم حداقل 70 درصد نیازها را پوشش میدادند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: قوانین فوق کارایی نسبی لازم را دارا هستند و اگر مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی به 50 درصد آنها عمل میکردند قطعا حادثه پلاسکو اتفاق نمیافتاد البته کمیسیون عمران در گزارش ماده 49 آییننامه داخلی مجلس به بروزرسانی این پنج قانون اشاره خواهد کرد.
نماینده مردم جهرم در مجلس با تشریح ابعاد گزارش نهایی کمیسیون عمران درباره حادثه پلاسکو، ادامه داد: در این گزارش چرایی استفاده نکردن مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی از پنج قانون فوق را به تفکیک اعلام میکنیم. تقصیر کار بودن یا نبودن و میزان تقصیر دستگاههای مسئول را به طور شفاف به مردم و نمایندگان اطلاع میدهیم همچنین عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان مدیریت بحران شهر تهران که مسئولیتش با شهردار تهران است در بخشهای مختلف به ویژه در موضوع امداد و نجات و آواربرداری گزارش خواهد شد.
وی با اشاره به ابهامات حادثه پلاسکو، گفت: در این گزارش به این سوالات پاسخ داده میشود که آیا شهردار تهران به عنوان رییس سازمان مدیریت بحران تهران همه امکانات قانونی مدیریت بحران را در اختیار داشته است؟ آیا شهرداری تهران به لحاظ اداری میتواند به دستگاههای عضو سازمان مدیریت بحران دستور بدهد و این دستگاهها از دستور شهردار تبعیت خواهند کرد یا صرفا از جنبه حس انساندوستانه در حادثه پلاسکو به کمک شهرداری آمدند؟ به نظر بنده کمکرسانی براساس وظایف قانونی و کمکرسانی بر اساس حس انساندوستی دو مقوله مجزاست.
رضایی پیشنهاد داد: مسئولیتها و اختیارات مدیریت بحران شهر تهران باید به شکلی بازتعریف شود و شهردار تهران به عنوان رییس باید از همه امکانات و اختیارات برخوردار شود.
رئیس کمیسیون عمران در بخش دیگری از این گفتوگو با ایسنا، عذرخواهی و تکذیب عذرخواهی رییس بنیاد مستضعفان را مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه فرهنگ عذرخواهی بین دستگاهها و کارگزاران نظام نهادینه نیست و در حادثه پلاسکو نیز هیچ یک از دستگاههای مسئول بابت این فاجعه بزرگ از مردم عذرخواهی نکردند. هیچ یک از مدیران کشور و مدیریت شهر تهران به سهم خود در بروز این حادثه اعتراف نمیکنند البته این فرهنگ، فرهنگ ناشایستی است و باید روی فرهنگ مسئولیتپذیری و اعتراف آنان به خطاها و تقصیرهای کاریشان، کار فرهنگی شود.
گویا در نظام جمهوری اسلامی «فرهنگ عذرخواهی» پدیدهای ضدارزش است
نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: به هر حال حادثه پلاسکو هزینههای جانی، مالی، روانی و اقتصادی سنگینی بر کشور تحمیل کرد و مسئولان متعددی در پدید آمدن این حادثه سهیم بودند. چقدر شایسته بود این آقایان مسئولیت را در حد قصور دستگاه خود و نه بیشتر، میپذیرفتند و به سهم خود از مردم و خانواده جانباختگان عذرخواهی میکردند اما گویا در نظام جمهوری اسلامی «فرهنگ عذرخواهی» پدیدهای ضدارزش است. به نظر میرسد نظام مدیریتی کشور به این دلیل مسئولیت خطاها و تقصیرها را نمیپذیرند که بار کل قصورها و خطاها بر دوش آنها گذاشته میشود که این خود مزید بر علت است.
وی یادآور شد: دیدید در فضای مجازی صحبت از عذرخواهی رییس بنیاد مستضعفان در یکی از کمیسیونهای مجلس مطرح شد اما بعد روابط عمومی بنیاد این «عذرخواهی» را تکذیب کرد. به نظر بنده آقای سعیدیکیا اگر یک کار ماندگار در نظام مدیریتی کشور انجام داده بود همین «عذرخواهی» بود که متاسفانه آن را هم تکذیب کرد.
رضایی متذکر شد: در تهران هزاران ساختمانِ به مراتب بدتر از پلاسکو وجود دارد که موقعیت و استحکام ساختمان پلاسکو نسبت به آنها بهتر، محکمتر و حساب شدهتر بود. ساختمان پلاسکو دسترسی خوبی به خیابان اصلی شهر برای تردد و استقرار تجهیزات و ماشینهای امدادرسان داشت در حالی که بسیاری از برجهای تهران در محلات و کوچههای شش متری و کم عرضتر ساخته شدهاند که با کوچکترین حادثهای حتی با چرخ دستی هم نمیتوان در این محلات عملیات امداد و نجات و آواربرداری داشت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس فعال کردن بانک جامع امکانات و تجهیزات امداد و نجات را پیشنهاد داد و افزود: اینکه چقدر از علم و تکنیک امدادرسانی و آواربرداری اطلاع داریم و اینکه چقدر از امکانات و تجهیزات دستگاههای مختلف برای استفاده در شرایط بحرانی مطلعیم، خود جای بررسی است اما شرایط حاکم بر امداد و نجات و آواربرداری حادثه پلاسکو نشان داد در این موضوع ضعیف هستیم. طولانی شدن روزهای آواربرداری و امداد و نجات، نشان داد تجربه لازم برای مدیریت چنین بحرانهایی را نداریم. در حالی که ماشینآلات و تجهیزات سنگین باید از همان ابتدا برای کمک به امدادرسانان به تهران میرسید اما این کار کاملا تجربی و با اتلاف زمان انجام شد.
حوادث مشهد و رشت نشان داد تجربه مدیریت حوادث در کشور مستند نمیشود
نماینده مردم جهرم در مجلس با انتقاد از مستندسازی نکردن حادثه فرو ریختن دو ساختمان در رشت و مشهد، گفت: هر چند که تجربه تلخ فرو ریختن ساختمان 11 طبقه در رشت و تخریب ساختمانی دیگر در مشهد در کارنامه مدیریت بحران کشور ثبت است اما به نظر میرسد حادثه پلاسکو اولین تجربه مدیریت بحران بود. این حادثه نشان داد تجربیات مدیریت بحران کشور مستندسازی نشده و به سایر استانها انتقال نیافته است به بیان روشنتر به دلیل فقدان مستندات، از تجربه تلخ حوادث مشابه گذشته در حادثه پلاسکو استفاده اجرایی نشد.
وی یادآور شد: در نشستهای مشترک پیشنهادم به سازمان مدیریت بحران این بود که حادثه پلاسکو را «مستندسازی» کنند به بیان روشنتر ارزیابی کنند در ساعات و روزهای اول حادثه پلاسکو چه نقاط ضعفی در روند امداد و نجات بود. امکاناتی که روز دوم یا سوم به محل رسید از کدام دستگاهها و از کجای کشور انتقال یافت. آیا سازمان آتشنشانی تهران ماشینهای آبپاش و نردبانها و تجهیزات مناسب برای ساختمانهای بلندمرتبه در اختیار دارد؟ آموزشهای لازم برای امدادرسانی در موقعیتهای مشابه حادثه پلاسکو را دیده است؟ دادههای مذکور باید در قالب بانک جامع اطلاعات وسایل و تجهیزات، مستند شود تا در حادثه احتمالی بعدی دنبال ابزارآلات و تجهیزات نگردند.
رضایی از سکونت حدود 20 میلیون نفر در بافت فرسوده کشور سخن گفت و افزود: در آماری که به بنده داده شد تعداد زیادی ساختمان بلندمرتبه آسیبپذیر فقط در تهران وجود دارد. سوالم این است که در صورت زلزله در تهران و شهرهای دارای بافت فرسوده، دستگاههای امداد و نجات چقدر آمادگی امدادرسانی به حادثهدیدگان را دارند؟ اصلا اگر 10 ساختمان همطراز پلاسکو به طور همزمان فرو بریزد آیا سازمان آتشنشانی، اورژانس کشور، هلالاحمر و سایر دستگاههای مسئول توان امدادرسانی دارند؟ اینها، موضوعاتی است که کمیسیون عمران تصمیم دارد به صورت جدی به آنها ورود کند.
پلاسکو تجربهای تلخ با هزینهای بسیار سنگین است
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: پلاسکو تجربهای تلخ با هزینهای بسیار سنگین بود. به نظرم اکنون زمان تغییر نگاه مسئولان به بافت فرسوده کشور است. از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردم نظارت خود را بر نقشههای شهری و طرح جامع شهر تهران را جدیتر کند. وزیر راه و شهرسازی در جایگاه رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نباید اجازه دهد در کوچههای تنگ و باریک برجها و ساختمانهای بلندمرتبه ساخته شود. این مشکلات تهران مربوط به دوره خاصی نیست. این مسائل از گذشته در تهران بوده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس در پیشنهادی خواستار تعیین دستگاه مسئول ایمن کردن ساختمانهای فرسوده و قدیمی شد و افزود: در ایران در این مسئله از دنیا عقب هستیم. ساختمانهای قدیمی و بسیار قدیمی زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که با فناوریهای نوین، ایمن و ماندگار شده است اما این کار در ایران وظیفه کدام دستگاه است؟ آیا برای ایمنسازی مجتمعهای قدیمی و پر تردد چارهای جز پلمب ساختمان نداریم؟ برخی مسئولان، چنین ایدهای دارند اما بنده معتقدم بدون تعطیل کردن یک مجتمع تجاری یا آموزشی یا بهداشتی و درمانی میتوان ساختمان را ایمن کرد یا سیستم اطفاء حریق در آن نصب کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای ایمنسازی ساختمانها باید حتما یک دستگاه متولی شود البته وزارت کشور تهیه لایحه یکپارچه ایمنی ساختمانها را وعده داده که به نظر میرسد حالا حالا این لایحه آماده نشود.
رضایی، کمیسیون عمران مجلس را منتظر لایحه مذکور ندانست و تاکید کرد: کمیسیون عمران یا دولت را موظف به تسریع فرآیند تدوین لایحه میکند یا ایمنسازی ساختمانها را در قالب طرح مجلس به تصویب خواهد رساند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تخلفات مالک مجتمع تجاری علاءالدین و چشمپوشی شهرداری از تخلفات وی، گفت: آیا این ساختمان در وسط بیابان و دور از چشم بینای ناظران و مدیران شهرداری ساخته شده بود؟ طبق نظر کمیسیون ماده 100، شهرداریها اختیار دارند جلوی اضافه بناها و تخلفات سازندگان را بگیرند اما گویا این کمیسیون به محل درآمدزایی شهرداریها و فروش قانون مبدل شده است. به نظر میرسد شهرداری تهران در فکر اجرای مُر قانون نیست بلکه با هدف درآمدزایی، دنبال راههای فرار از قانون است.
در گزارش نهایی از حادثه پلاسکو از شهرفروشی و قانون فروشی گزارش میکنیم
نماینده مردم جهرم در مجلس متذکر شد: حتما در گزارش نهایی کمیسیون عمران از حادثه پلاسکو در خصوص شهرفروشی و قانونفر وشی شهرداری تهران اعلام نظر میکنیم. عمده درآمد شهرداری تهران از ناحیه ساخت و ساز است و با نوسان در این بخش درآمدهای شهرداری نیز دچار نوسان میشود.
وی قانونگذار را مسئول رفتار شهرداریها دانست و افزود: متاسفانه قانون خواسته یا ناخواسته شهرداریها را به شهرفروشی و قانونفروشی سوق داده است. کمیسیون عمران در گزارش نهایی خود حتما به این مسئله توجه جدی خواهد داشت. برای شهرداریها باید درآمد پایدار پیشبینی شود تا آنها نیز برای تامین هزینههای جاری، شهرفروشی و قانونفروشی نکنند. مدت مدیدی است که دنبال لایحه درآمدهای پایدار شهرداری هستیم و رییسجمهور چند بار قول داده است و آقای امیری معاون پارلمانی رییسجمهور نیز باید آن را زودتر به مجلس بفرستد.
به گفته رضایی برای جلوگیری از تکرار حادثه در بافتهای فرسوده و قدیمی همه دستگاهها بسته به سهم خود باید پای کار بیایند. سپس یادآور شد: البته مجلس از حیث کمک به منابع مالی بودجه در لایحه برنامه ششم توسعه باید عنایت ویژهای به این مسئله کند چرا که مواد قانونی موجود در لایحه مذکور ضمانت اجرایی لازم را ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس بار دیگر یادآور شد: هنوز سهم شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات مدیره و کسبه پلاسکو و سایر دستگاههای مسئول در بروز حادثه پلاسکو مشخص نیست. کمیسیون عمران دنبال میزان عمل به قوانین پنجگانه توسط این دستگاههاست. با رفع این ابهامات هم سهم دستگاهها در این حادثه مشخص میشود و هم نگاه به بافت فرسوده از حیث شهرسازی تغییر خواهد کرد. در گزارش نهایی درصد و سهم تقصیر و قصور دستگاههای مسئول در بروز این حادثه در قالب ماده 49 آییننامه داخلی مجلس مشخص و به اطلاع عموم مردم میرسد.بازدید رئیس کمیسیون عمران از تحریریه سیاسی ایسنا
سازمان آتشنشانی از شهرداری تهران جدا شود
نماینده مردم جهرم در مجلس در پیشنهادی خواستار استقلال سازمان آتشنشانی از شهرداری تهران شد و افزود: آتشسوزی در صدر حوادث غیرمترقبه کشور است به طوری از سال 1384 تا سال 1394 میزان آتشسوزی به حدود 3 برابر افزایش یافته است. سازمان آتشنشانی باید از نظر ساختاری جایگاه بالاتر پیدا کند و از بدنه شهرداریها جدا شود علاوه بر آن سازمان آتشنشانی باید هم از نظر آموزش و هم از جنبه امکانات و تجهیزات رشد مناسبی کند. امکانات و تجهیزات سازمان آتشنشانی متناسب با وضعیت شهرسازی و خدمترسانی به برجها و ساختمانهای بلندمرتبه در تهران نیست. باید در این حوزه تجدید نظر اساسی شود.
مهندسان و ناظران ساختمانها تحت سیطره شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی هستند
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به عزم دولت و مجلس برای اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی، گفت: لایحه اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی 400 هزار مهندس و ناظر را تحت پوشش دارد. مهندسان و ناظران با قانون موجود از دو سو تحت سیطره و نفوذ هستند، از یک سو شهرداریها سایه خود را روی آنان انداختهاند و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی استقلال مهندسان ناظر را تحت تاثیر قرار داده است.
رضایی سپس با تشریح نقایص و ایرادات قانون سازمان نظام مهندسی، گفت: اصلیترین مشکل، در استخدام بودن ناظران و مهندسان سازمان نظام مهندسی در سایر دستگاهها از جمله شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی است، به بیان روشنتر بخش مسکن و ساخت و ساز کشور فاقد مهندسان مقیم در طول ساخت است. این مسئله موجب فروش حق امضاء و مهر از سوی برخی مهندسان و ناظران شده است. در قانون جدید حتما ناظر و مهندس مقیم باید از ابتدا تا انتهای ساخت و ساز در محل احداث بنا حضور داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: معضل بعدی، سازنده شدن افراد فاقد صلاحیت است. در اصلاحیه قانون مذکور مجریان ذیصلاح ساخت و ساز به صورت شفاف تعریف خواهند شد. قطعا سازندگان مسکن افرادی تعیین میشوند که تخصص ساخت و ساز را داشته باشند. در این قانون همچنین در کنار ساخت و ساز بر صدور خدمات فنی – مهندسی به خارج از کشور نیز پرداخته خواهد شد. کشورهای همسایه پذیرش خوبی برای حضور شرکتهای ایرانی فعال در حوزه مسکن و مهندسی دارند.
نماینده مردم جهرم در مجلس در پیشنهادی خواستار روانسازی قوانین اقتصادی و تعریف وظایف جدید برای وزارتخانههای اقتصادی و امور خارجه با هدف مشارکت فعالتر شرکتهای فنی مهندسی و صادرکننده ایرانی در خارج از کشور شد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو، در توضیح این ابهام که سیاسی دانستن تخلفات شهرداری تهران در موضوع املاک واگذار شده چقدر وارد است؟ گفت: کمیسیون عمران خارج از مباحث سیاسی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پرداخت. این دو دستگاه دو قطب سیاسی کشور هستند اما کمیسیون عمران براساس بررسیهای دقیق کارشناسی و به دور از دستهبندیهای سیاسی در هر دو موضوع ورود کرد. عزیزانی که در حادثه قطار سمنان و حادثه پلاسکو در آتش سوختند فراموش نمیشوند.
رضایی در عین حال به گرایشهای سیاسی اعضای کمیسیون اشاره کرد و افزود: برخی اعضای کمیسیون از نظر سیاسی مخالف سیاستهای قالیباف و آخوندی هستند اما بررسیها و موضعگیریهایشان کاملا کارشناسی و فنی است.
هیچ کس نمیتواند ادعا کند در شهرداری تهران زد و بند نیست
رئیس کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: هیچ کس نمیتواند ادعا کند در شهرداری تهران و شهرداری سایر شهرهای کشور زد و بند و تخلف نیست و افرادی که سعی دارند چنین القاء کنند، بدانند که کار عبث و بیهودهای انجام میدهند. به دلیل گستردگی کار شهرداری تهران هیچ شکی نیست تخلفات متعددی در سطوح مختلف انجام میگیرد و هیچ شهرداری نمیتواند این حقیقت بَین را تکذیب کند.
نماینده مردم جهرم در مجلس اظهار کرد: قوه قضائیه در حال رسیدگی به بخشی از پروندههای تخلفاتی شهرداری تهران در حوزه املاک است و کمیسیون عمران نیز به سایر تخلفات ملکی شهرداری رسیدگی میکند.
وی استخراج و اعلام ابهامات توسط متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را مورد تاکید قرار داد و افزود: در جلسه مشترک با 21 نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیشنهاد دادم ابهاماتشان در خصوص املاک و زمینهای واگذار شده، تغییر کاربریها، پروانههای ساختمانی و پروژههای مشارکتی را در 12 محور به صورت مصداقی مکتوب کنند تا بنده از جایگاه رییس کمیسیون عمران از شهردار تهران توضیح بخواهم و جواب بگیرم. اگر دیدیم جوابهای قالیباف قانع کننده نیست یا اطلاعاتش بهروز نیست به متقاضیان کمک میکردیم تا با دستگاه نظارتی و ابزار قویتری تحقیق و تفحص را انجام دهند.
رئییس کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: در حال حاضر مجلس به اطلاعات شهرداری تهران دسترسی ندارد. تنها میتوانیم از شهردار بخواهیم درباره ابهامات مطرح شده به کمیسیون گزارش دهد و گزارش را در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار دهیم. در صورت قانع نشدن متقاضیان و درخواست ابزار قویتر توسط آنان، تحقیق و تفحص را در صحن علنی به جریان میاندازیم تا با قدرت بیشتری به شهرداری تهران ورود کنیم تا اطلاعات دقیقتر و بیشتری کسب میکردیم.
رای کمیسیون عمران نشان داد 16 عضو کمیسیون تمایلی به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ندارند
رضایی «نامه» به رئیس کمیسیون عمران را تنها ابزار در اختیار هیات تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دانست و افزود: مصادیق ابهامات نمایندگان متقاضی استیضاح را برای شهردار تهران فرستادیم و شهردار تهران هم توضیح داد و رایگیری انجام شده در کمیسیون عمران نشان داد 16 عضو از 21 عضو کمیسیون توضیحات شهردار و شهرداری تهران را کافی دانسته و تمایلی به انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نداشتند. بنده هم نظر نهایی کمیسیون را تا قبل از پایان اسفند به هیات رئیسه مجلس اعلام میکنم.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو با یادآوری ماجرای رفت و برگشت استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رییسه مجلس و کمیسیون عمران، گفت: در هفته آخر بررسی لایحه برنامه ششم و در پی تذکرات مکرر نمایندگان مبنی بر برگزاری نشست استیضاح کنندگان با وزیر راه و شهرسازی با هماهنگی با هیات رییسه قرار بر تشکیل این جلسه شد. چون این تصمیم از قبل در دستور کار کمیسیون عمران چاپ نشده بود تا نسخهای از آن در حکم دعوتنامه به دفتر وزیر فرستاده شود، بنده نامهای مکتوب از طریق مدیرکل امور مجلس وزارت راه و شهرسازی خطاب به وزیر زدم تا در تاریخ تعیین شده در نشست متقاضیان استیضاح حاضر شوند اما بعدا اعلام شد که وزیر به دلیل کاری که برایش پیش آمده نتوانست در این نشست حضور یابد.
رضایی ادامه داد: وزیر بعدا در نامهای خطاب به هیات رییسه مجلس از عدم دعوت رسمی کمیسیون عمران سخن گفت و خواستار ارسال دعوت نامه رسمی توسط کمیسیون شد که هیات رییسه کمیسیون نیز با این درخواست موافقت کرد. علاوه بر کمیسیون متقاضیان استیضاح نیز پذیرفتند که وزیر در جلسهای دیگر به سوالات و ابهاماتشان در 13 محور پاسخ دهد، در روز استیضاح هم مجلس اقبال و رای خودش از آقای آخوندی را تمدید کرد.
تشکیل هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو توسط روحانی اقدام مثبتی بود
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تشکیل هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو توسط رییسجمهور، گفت: اقدام رییسجمهور کار خوبی بود. هر قدر از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه در امور تخصصی و فنی استفاده شود، خیلی خوب است. کمیسیون عمران قطعا با این هیات نیز نشست مشترک برگزار میکند تا نظرات کارشناسی، تخصصی و فنی آنان نیز در گزارش نهایی کمیسیون لحاظ شود. اعلام کردهایم اساتید دانشگاه به کمیسیون عمران در حادثه پلاسکو کمک بدهند تا نقایص این گزارش، خلاءها و نقایص قوانین جاری کشور اصلاح شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس در عین حال از برگزاری نشستهای تخصصی بین صاحبنظران، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس در ایسنا با رویکرد هماندیشی و آسیبشناسی حادثه پلاسکو و استفاده از نتایج این نشستها استقبال کرد.
تصمیمات و رفتارهای ترامپ متوجه مردم آمریکاست
وی در واکنش به آثار تصمیمات رییسجمهور جدید آمریکا بر وجهه آمریکا، گفت: تصمیمات و رفتارهای ترامپ هر چه باشد، متوجه مردم آمریکاست. آمریکا به سمتی در حرکت است که در نهایت از داخل فرو خواهد پاشید. ترامپ با صدور دستور ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا اولین ضربه را به اعتماد افکار عمومی کشور جهان زد و هیچ بعید نیست که هر لحظه توافقات و قراردادهای بینالمللی این کشور با سایر کشورها به ویژه قرارداد بوئینگ با ایران را نیز فسخ کند. مخالف مذاکره و رایزنی با طرف قرارداد نیستم اما خیلی نمیشود به قرارداد خرید ایرباس و بوئینگ دل خوش کرد. احتمال تاثیر تصمیمات ترامپ روی دو قرارداد وجود دارد.
نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی کشور مدیریت نشده است
رضایی توجه به ظرفیتهای داخلی را موجب موفقیت جمهوری اسلامی ایران در جنگ اقتصادی با غرب دانست و افزود: بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد اما در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی موفق نبودهایم. چه در پی سیاستهای ترامپ روابط آمریکا و اروپا به سردی بگراید چه تقویت شود این مسئله تاثیری بر هزاران پروژه عمرانی نیمهکاره کشور ندارد. باید نگاهمان به ظرفیتها، نقدینگی و تواناییهای داخلی جدیتر از گذشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: بودجه 68 هزار میلیارد تومانی عمرانی به هیچ وجه کفاف بودجه 500 هزار میلیارد تومانی پروژههای نیمهکاره را نمیدهد بنابراین باید به فکر رفع موانع و فراهم کردن بسترهای مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی بود.
نماینده مردم جهرم در مجلس عملیاتی نبودن بودجه را عاملی مهم در چانهزنی مدیران دستگاهها برای افزایش تخصیص بودجهها دانست و افزود: حجم عظیم پروژههای بزرگ عمرانی حکایت از تخصیص بودجههای عمرانی براساس روابط و فشارها و نه براساس ضوابط و اولویتها دارد. گویا تخصیص بودجه عمرانی براساس اولویتها جایگاهی در نظام تصمیمگیری کشور ندارد. از بنده نماینده بگیر تا مدیران اجرایی دستگاهها تمام تلاش خود را به کار میبندیم تا بودجه جاری و عمرانی حوزه انتخابیه خود را افزایش دهیم. این فرآیند معیوب باید اصلاح شود.