نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 216672
سریال ستایش، مظهر اسلام گرایی رسانه ملی
بخش تعاملی الف - میلاد ذوالفقاری
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۴
سریال ستایش یکی از مجموعه های پرطرفدار در طی سالیان گذشته بود. این سریال در زمان پخش خود از شبکه سوم سیما با استقبال خوب مخاطبان از سویی و از سوی دیگر مدیران ارشد رسانه ملی چون مهندس ضرغامی روبرو شد.

پس از پایان فصل اول سریال ستایش حالا فصل دوم سریال نیز به تازگی از شبکه سه شروع شده است هر چند در این بین بررسی فصل دوم ستایش زود است اما این خود بهانه ای برای بررسی تیم هنری این سریال است تا با مجموعه اندیشه و سوابق تیم هنری این سریال آشنا شویم.

سعید سلطانی کارگردانی نه چندان مطرح در فضای رسانه ای کشور است که مهمترین اثرش همین سریال ستایش است؛ از برداشت ناصحیح از واقعیت ها تا برداشت های غلو آمیز از ویژگی های او می باشد که در ستایش نیز قابل مشاهده است.

این سریال در کنار استقبال مردم با انتقادات گسترده ای نیز مواجه شد و احتمال ساخت فصل دوم ستایش نمی رفت اما با بی توجهی به تمام این انتقادات فصل دوم سریال ساخته و در حال پخش است.

علی سالم در یادداشت تحلیلی در مساله حضانت قانونی در این سریال اشکال وارد می کند و این سریال را به القای بی عدالتی در قوانین اسلامی به مخاطب متهم می نماید. او در این مورد می نویسد که: «قانون مدنی کشور، مستقیماً بر مبانی حقوق اسلامی استوار شده و تنها قانون مدنی است که در آن قواعد فقه امامیه رعایت گردیده است. مطابق نظر مشهور فقهای امامیه و قانون مدنی “نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است” و در صورت فوت پدر حضانت به معنای نگهداری و سرپرستی با مادر است. … در صورت فوت پدر و مادر هر دو، سرپرستی و حق حضانت با جد پدری کودک.


مطابق واقعیت حضانت فرزندان حق قانونی و شرعی ستایش است و برای حشمت فردوس هیچ حقی از این باب قابل تصور نیست، چه اینکه قانون در این باره از گذشته تا بحال تغییر نداشته است.

حال چرا و به چه منظور قصه اصلی و مهم مجموعه ستایش به غیر عادلانه بودن حقوق شرعی زن در جامعه و حکومت اسلامی پرداخته و با زیرکی بیننده را بدبین و نامطمئن به عدالت در حقوق اسلامی کرده است؟ عدالتی که ستایش باید برای استیفاء و اعمال آن با قانون جامعه اسلامی خود بجنگد؟ سوالی است که مطمئنا عدم آگاهی نویسنده، سازندگان و حتی مدیران سیما علت اصلی آن نمی باشد!»

وحید جلیلی [مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی] نیز در جمع دانشجویان در دوره آموزشی خبرگزاری دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد به صورت گسترده از این سریال انتقاد می کند و تصریح می کند که: «بدیهیات شرع باید در هنر رعایت شود، اینکه مثل صدا و سیما بخشنامه بدهیم که یک تار موی زن هم دیده نشود؛ اما وقتی به خود فیلم ها نگاه کنیم که یا اصلا دینی نیستند یا تمام ضد دین، کفایت نمی کند. این فیلم مظهر اسلام گرایی صدا وسیماست، در حالی که در صدد تخریب دین و اصل حضانت فرزند توسط جد پدری است، نویسنده آن هم یکی از پرکارترین فیلم نامه نویسان است.»(+)

اما نکته جالب درباره این سریال وجود "سعید مطلبی" بعنوان فیلنامه نویس در ستایش است. سعید مطلبی با نوشتن فیلمنامه فیلم «مأمور دو جانبه» در سال ۱۳۴۵ فعالیت سینمایی را آغاز و از سال (۱۳۴۰) تا (۱۳۵۰) تعداد ده فیلم را کارگردانی کرد. فیلمنامه نویسی که در آثار پیش از انقلاب او،‌ مسائل مختلفی به چشم می‌خورد.

ابتذال جنسی موجود در سینمای «مطلبی» به حدی است که حتی ذکر نام چند نمونه از آثار قبل از انقلاب او هم برای آشنایی با ابعاد شخصیتی مطلبی و طرز تفکر هنری او هم مقدور نمی باشد. همچنین او پدر یسنا مطلبی (از کارمندان شبکه بی بی سی) است که پیش از این خبر بهائی شدنش در رسانه ها منتشر شده بود.

این ها تنها نمونه های کوچکی از مبانی اندیشه ای تیم هنری پشت سر سریال ستایش بود تا بتوانیم بعد از این با نگاه عمیق تری به مسائل پیش رو نگاه کرد.

هرچند مانند همیشه قرار نیست صدای ما را کسانی علی الخصوص آقایان ضرغامی و معاون ایشان دکتر دارابی بشنوند اما در آخر باید گفت که مسئولین رسانه‌ ملی چگونه و چرا به چنین افرادی اعتماد می‌کنند و حتی آثار آنان را به عنوان الگو مورد تقدیر قرار می‌دهند؟
 
کلمات کلیدی : میلاد ذوالفقاری
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۲ ۱۱:۴۰:۳۲
واقعا فیلم بی خودیه (1985833) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۲-۰۲ ۲۱:۰۰:۲۳
واقعاً تأسف بار است که برای یک توهین (البته در فرض قبول توهین) در سریال سرزمین کهن آن هم بخاطر مسایل قومی این چنین اعتراضاتی بلند می شود لیکن برای توهین به مبانی اسلامی و تخطئه قواعد جامعه اسلامی آنهم با سیاه نمایی تمام و پاشیدن بذر منفی نگری در جامعه هیچ صدایی بلند نمی شود و براحتی روح یأس و دلزدگی و افسردگی از طریق این سریال پخش می شود. (1986617) (alef-13)
 
مهدی قهرمانی
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۰۰:۴۳:۳۳
بنظرم نظر نویسنده کاملا درست است چرا که علاوه بر مشکلات فقهی در حقیقت نمایش فصل اول و احتمالا دوم این مجموعه خود بخود القا بی قانونی است-چرا که داستان سریال از ابتدا به فرار سرباز و خروج غیر قانونی آن در زمان جنګ(برادر ستایش)فرار همسر ستایش از دست ماموران دادستانی و مرګش-ګرفتن شناسنامه جعلی توسط پدر و شخص ستایش و زندګی پنهانی و خیلی چیزهای دیګه ست-
کاش آقای ضرغامی که انقد به مجری برنامه زنده ګفتګو با رییس جمهور دقت نظر داشتند زمانی کوتاه نیز با دقت به پیام این سریال سر تا پا اشکال نګاه میکردند تا شاید تغییری در ساخت اینګونه سریالها ایجاد میشد.کاش کاش و ای کاش (1987024) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۳ ۰۹:۱۰:۵۰
مصيبت ما با صدا و سيما يكي دو تا نيست از نظر سياسي كه ارگان جبهه پايداري است و از نظر فرهنگي نماد تهاجم فرهنگي روز جمعه 2/12/92 در حدود ساعت 3 الي 3.5 بعد از ظهر در شبكه 2 برنامه كودك بدون دليل يك موش(همستر) را در اجراي زنده آورده بودند و چنانكه ما ميدانيم نگهداري حيوانات مخصوصا حيوانات نجس در خانه از نظر اسلام چه حكمي دارد (1987232) (alef-15)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۲-۰۴ ۲۲:۱۵:۲۹
اصلا از فیلمی که در ان بازیگران محلی فارسی را با لهجه شمالی حرف میزنند ن خود زبان محلی و همچنین ستایش و فرزندانش با اینکه سالها در شمال زندگی میکنند و لهجه ندارند خوشم نیامد،کارگردان و فیلم نامه نویس خودشان را مسخره کنند. (1991495) (alef-6)
 
هموطن
۱۳۹۲-۱۲-۲۴ ۱۴:۵۰:۲۸
سلام
به نظرم داستان ستايش سرتاسر دروغ و توهين و افترا به قوانين قضايی کشور هست. در اين مجموعه‌ی تلويزيونی نسبت‌هايی به دور از عقل به آيين دادرسی کشوری داده می‌شود و حس انسان‌دوستی بيننده را تحريک می‌کند. نويسنده و کارگردان هم بسيار زيرک هست و برخلاف بقيه‌ی اهالی سينما که بدون نقاب قوانين و ارزش‌های کشور را به مسخره می‌گيرند در نقاب اين کار را کرده. ماسکی از شعاير مذهبی را به تن اين سريال سراسر مسموم پوشيده تا بر دهان و مغز منتقدان و هوشمندان افسار بزند.
واقعاً برای صدا و سيما متأسفم که مار در آستين خود می پرورند. (2026056) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.