توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 465081
تصمیماتی برای رسانه‌ها در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات/ کدام خبرگزاری‌ها از بودجه عمومی ارتزاق نمی‌کنند؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تصمیماتی برای رسانه‌ها اتخاذ کرده‌اند که فقط تعداد محدودی از رسانه‌ها مشمول محدودیت‌ها آن نمی‌شوند. شب گذشته بود که حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور در مورد آخرین مصوبات و تصمیمات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات توضیحاتی داد. توضیحاتی که بیشتر متوجه نحوه تبلیغات در روزنامه ها و خبرگزاری ها می شد.

منتظری در صحبت‌های خود به موضوع ارتزاق رسانه‌ها از بودجه عمومی بارها اشاره کرد و هر بار نیز تاکید کرد که « در جلسه امروز ضوابط استفاده از رسانه‌های مکتوب مشخص شد که روزنامه دولتی و روزنامه هایی که از بودجه های عمومی استفاده می‌کنند به چه ترتیب می‌توانند برنامه‌هایشان را با کاندیدا تنظیم کنند تا کاندیدا به صورت برابر از آ‌نها استفاده نمایند.»

وی همچنین در جایی دیگر، آنطور که خبرگزاری میزان به عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه گزارش داده گفته است: « هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند از یک کاندیدای خاص حمایت کند، نحوه نشر خبر و نحوه تیتر باید به گونه ای باشد که تبلیغ تلقی نشود.»

اما جالب‌ترین بخش سخنان وی آنجاست که مطابق همین گزارش می‌گوید: «ماده 68 قانون انتخابات تصریح دارد که روزنامه‌ها حق ندارند له یا علیه یک کاندیدا مطلب منتشر کنند.»

چند روزنامه عمومی داریم؟
با نگاهی به دکه روزنامه فروشی و مرور عناوین روزنامه‌ها مشخص می‌شود که به جز چند روزنامه مانند کیهان، اطلاعات، ایران، همشهری و جام جم، مابقی روزنامه یا حزبی هستند و یا خصوصی.

بنابر این اینکه دادستان کل مطابق آنچه خبرگزاری میزان منتشر کرده می‌گوید: «ماده 68 قانون انتخابات تصریح دارد که روزنامه‌ها حق ندارند له یا علیه یک کاندیدا مطلب منتشر کنند.» ظلم به این دست روزنامه‌ها محسوب می‌شود مگر آنکه در تنظیم خبر این خبرگزاری و یا صحبت‌های دادستان اشتباه کوچکی رخ داده باشد.

طبیعتاً روزنامه‌های حزبی بنابر کارکردی که دارند می‌توانند از نامزد مورد حمایت حزب خود حمایت کنند چرا بودجه آنها را حزب تامین می‌کند. در کنار این روزنامه‌ها اشخاص نیز می‌توانند روزنامه خود را که بصورت خصوصی اداره می‌شود، با گرفتن آگهی در ایام انتخابات سرپا نگه دارند.

همین طور نباید فراموش کنیم که عده از از نامزدها با بودجه شخصی اقدام به راه اندازی رسانه برای خود می‌کنند که در این مورد نیز اگر بودجه از محل عمومی تامین نشده باشد، اشکالی در تبلیغ وجود ندارد.

آنچه مشخص است این است که توهین، تهمت و افترا در همه شرایط جرم محسوب می شود و قانون نمی تواند رسانه های خصوصی، دولتی و عمومی را از یکدیگر تفکیک کند.

چند خبرگزاری خصوصی داریم؟
فهرست رسانه‌های دارای مجوز در سامانه جامع نشریات کشور، به روز شده در تاریخ 19 فروردین ماه 96 نشان می‌دهد که 43 خبرگزاری رسمی در کشور فعال هستند.

البته بسیاری از این خبرگزاری‌ها فعالیت خود را به تعلیق در آورده‌اند اما آنچه آمار معاونت مطبوعاتی است، این است که 43 رسانه دارای مجوز فعالیت به عنوان خبرگزاری هستند.

همین فهرست در بخشی دیگر مالکیت رسانه‌ها را مشخص می‌کند و مطابق آن می‌توان مشاهده کرد که 8 خبرگزاری به صاحب امتیازی اشخاص حقیقی، 11 مورد به نام موسسات فرهنگی، یک مورد به نام موسسه کیهان و مابقی به نام بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، جهاد دانشگاهی (موسسه فرهنگی قرآنی دانشجویان)، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علم وفرهنگ، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان دانش آموزی، شهرداری اصفهان، مجتمع آموزشی امام صادق (ع)، مجلس شورای اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مؤسسه خانه کتاب تهران و وزارت ورزش وجوانان به ثبت رسیده اند.

همانگونه که مشخص شد، بسیاری از خبرگزاری های فعال در جمهوری اسلامی ایران به نوعی از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که مطابق تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، آنها از پرداختند به موضوع انتخابات باز بمانند.

محدود کردن رسانه ها به محلی برای تبلیغ انتخاباتی نامزدها سبب می شود که نقد در این رسانه ها کمرنگ  شده و در آخر رسانه کارکرد خود را از دست بدهد.
 
 
کلمات کلیدی : انتخابات96+انتخابات ریاست جمهوری+رسانه ها+روزنامه
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.