کد مطلب: 155580
آیتالله بهجت با طیالارض عوالم مختلف را میپیمود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۴
یکی از دوستان آیتالله بهجت با بیان اینکه قدرت تصرف در نفوس، اطلاع از آینده و طیالارض ناشی از جانفشانی و بندگی خالصانه خداوند است، آیتالله بهجت را از جمله افرادی دانست که عوالم مختلف را طی میکرد.
به گزارش فارس، آیت الله حسن منفرد از همدورهایهای آیت الله بهجت در سومین مراسم سالگرد عروج ملکوتی آیت الله بهجت با عنوان همایش «بهجت عرفا، وارث انبیا» با بیان اینکه افرادی مانند آیت الله بهجت حیات و ممات ندارند، اظهار داشت: به طور کلی کسانی که حرکت به سوی ذات مقدس احدیت میکنند، دارای کمالات معنوی و واقعیاتی میشوند که از همان ابتدا یک مکاشفاتی مربوط به عالم طبع و ماده دارند -مکاشفات مادیه و طبیعیه- بعد از این مرحله که شرطش این است که باید موحد و مؤمن باشد، مکاشفاتی است که برای سالک بعد از عبور از عالم طبع و ماده رخ میدهد.
وی افزود: باید سالک الی الله قدرت داشته باشد، به همین خاطر از عالم طبع و ماده بیرون میاید و ورود به عالم مثال پیدا میکند، وقتی که در عالم مثال ورودش حاصل شد، آن وقت مکاشفاتی دارد که آن مکاشفات را علمای اخلاق، علمای حکمت فلاسفه نامش را مشاهدات قلبیه گذاشتند.
آیت الله منفرد با اشاره به اینکه بعد از ورود به عالم مثال و خروج از عالم طبع و ماده در آنجا سالک بعضی از معانی جزئیه را بصورت تجسم میبیند، ابراز داشت: مانند خواب، چطور در خواب انسان صور افراد صور اشیاء را میبیند و درک میکند مسافرتهایش حرکتهایش پروازهایش، آن وقت همین معانی جزئیه را و درک صور جزئیه را سالک در بیداری میبیند، لذا بعد از این سومین مکاشفاتی است که برای سالک دست میدهد و عالم طبع و ماده، عالم مثال را پشت سر گذاشت، به مرحله بالاتری وارد میشود به نام عالم روح و عقل.
وی ادامه داد: در عالم روح و عقل آنچه را که مشاهده میکند که بزرگان نامش را گذاشتند، مشاهدات روحیه که به وسیله قدرت روح و سیطره او در عالم برایش حاصل میشود، روح قوی و تسلط پیدا میکند و بسیاری از حقائق را مانند احاطه بر خواطر، افکار، طیالارض و طی در هوا و عبور از آتش، اطلاع از آینده، تصرف در نفوس به مرض یا صحت، تصرف در افکار عامه تمام اینها برایش حاصل میشود.
این همدورهای آیت الله بهجت با بیان اینکه طی این مراحل برای عارف کامل و انسان کامل اصلاً ارزشی ندارد و اصلاً برای انسان کامل هدف نیست، اذعان داشت: حالا در همین زمینه بنده خودم با مشاهداتی که داشتم با چشم خودم دیدم، چه حرکتهایی که حضرت آیت الله العظمی بهجت تصرف میکردند در نفوس و کارهای بسیار عجیبی را انجام میدادند، نمونههایی از آنها را هم خودم دیدم، اما آیة الله العظمی بهجت مافوق اینها بود.
وی با اشاره به نقل خاطرهای از دوران جوانی خود،ادامه داد: درس آیت الله العظمی بروجردی بود، بعد از درس من تصمیم گرفتم، هرجوری شده خودم را به آقای بهجت برسانم، بعد از درس دنبال ایشان حرکت کردم آمدم گذرخان، از گذرخان هم یک مقداری آمدیم پایینتر، منزل ایشان به اصطلاح یک منزلی بود استیجاری بود مال یک سید بزرگواری بود یک منزل محقّر و حتی خیلی محقّر بود، من دنبال ایشان حرکت کردم با فاصله صد متر تقریباً، همینطور که حرکت کردم یک مرتبه دیدم آقا ایستادند، وقتی که ایستادند از دور به من اشاره فرمودند بیا، همانجا من دیدم ایشان نیازی نیست که سرش را برگرداند پشت سرش را ببیند دیدم برای ایشان دیوار حاجب نیست، خدمتشان رفتم سلام کردم و بعد رفتیم منزل. بعد فرمودند که همین مقدار که حرکت کردی نصف راه را آمدی، نصف راه را هم باید با عمل بیایی و دستوراتی در این زمینه دادند که نصف راه را باید با عمل بیایی.
آیت الله منفرد با بیان اینکه آیتالله بهجت، این عارف عامل کامل مانند اساتیدشان بزرگوارهای دیگر مصداق کلام امیرالمؤمنین هستند، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره «رجال لاتنهی تجارة ولا بیع عن ذکرالله» یک خطبهای دارد که در آن خطبه میفرماید «ناجاهم فی فکرهم وکلمهم فی ذات عقولهم»، اینها در همان عالمی که ما بین مردم هستند، فکرشان مناجات با حق است، «وکلّمهم فی ذات عقولهم»، اینها در عالم لاهوت و اخلاص آنجا با ذات ربوبی حرف میزنند، در عین حال اینکه ما بین مردمند.
جمله آخر پاراگراف اول :
طی نمودن عوالم مختلف ؟من متوجه این موضوع نشدم ممکنه یکی توضیح بده
لطفاً(عوالم؟!!!!!!؟)
روح جناب آقای بهجت و تمام نیکان پرگشوده از خاک به حریم پاک و دامان پر مهر خداوند شاد
اللهم عجل لولیک الفرج
صلوات (785504) (moderator18)
امیدوار
۱۳۹۱-۰۲-۲۶ ۲۰:۲۳:۲۳
دوست عزیز عرفا و فلاسفه با دلایل خو د برای جهان مراتبی قائلند :پایین ترین مرتبه عالم ناسوت یا جهان مادی است که در زبان روایات به اظلم العوالم تعبیر می شود یعنی تاریک ترین جهان ها و البته خود این عالم که محدود در زمان ومکان و شکل و حد وسایر محدودیت هاست نیز مراتبی دارد . مرحله بعدی عالم ملکوت است که در زبانی دیگر عالم برزخ می باشد و ملائکه جزئیه و روح از این عالمند و محدودیت زمانی و مکانی برای موجودات این عالم نیست ولی در حد وشکل داشتن محدود می باشند . فاصله ناسوت و ملکوت قیامت صغری یا مرگ ( اختیاری و باقدم عمل صالح و بریدن از علائق دنیوی حاصل می شود ویا اجباری که توسط فرشتگان قبض روح انجام می پذیرد در مرگ اختیاری شخص در عین زندگی در عالم ماده از اسرار عالم بالا نیز آگاه است ) نام دارد . عالم بالاتر عالم عقول مجرده به قول قلاسفه و یا عالم جبروت به تعبیر عرفای بزرگ نام دارد و این همان است که بنیان گزار عرفان سلامی به اذعان شیعه وسنی یعنی علی ع در دعای کمیلش از آن نام برده و آن را داری سیطره بر تمام عوالم پایین می شمارد : و بجبروتک التی علا کل شی ، این عالم به ملائکه مقرب و ارواح کاملان و ... اختصاص دارد خصوصیت این عالم فارغ بودن از هر نوع محدودیت در زمان و مکان و شکل و ... است . فاصله بین ملکوت و جبروت قیامت کبری است . ولذا انسان کامل کسی است که از قیامت کبری در همین عالم با پای عمل عبور کرده است و قرآن نیز به این مطلب اشاره دارد و اینان را مقربین نام می نهد و بیان می کند که در روز حشر که روز حساب همگانی است کاملان حسابی ندارند زیرا قبلا از آن عبور کرده اند . و بالاترین عالم لاهوت است که سخن همین جا کوتاه شود بهتر است و اما شما را ارجاع می دهم به کتب زیر 1 - معاد شناسی علامه حسینی تهرانی 2 - آشنایی با فلسفه و عرفان شهید مطهری (787036) (moderator18)
پیرمرد
۱۳۹۱-۰۲-۲۶ ۱۲:۲۱:۳۵
یاد کردن از علما و بزرگان دین اگر در حیطه تعریف از اخلاق و تدین آنها باشد ظاهرا" بی اشکال است ولی آنچه که مربوط به کرامات و اعمال غیر معمول است ظاهرا" خود صاحب کرامت اجازه بازگویی را نمیدهد وحتی پس از فوت نیز چنانچه فایده ای برای جامعه داشته باشد ممکن است بی ایراد باشد.
لازم بذکر است که ممکن است بعضی از اطرافیان بی ظرفیت از بازگویی این مطالب سوء نیتی داشته باشند و بلا تشبیه مانند سید کاظم رشتی که از عالم اخلاق زمان شیخ احمد احسایی پس از مرگش بسیار تعریف و تمجید میکرد تا مردم را به خود بخواند که مثلا" بعد از ایشان من نیز دارای آن کراماتم.
البته شیخ احسایی بدلیل تبعیت نکردن از مولایش حضرت صاحب الزمان (ع) به خواری و حکم تکفیر روبرو شد ولی کلا" بایستی جلو اینگونه تعریف و تمجیدها را در سطح عموم گرفت. (785771) (moderator18)