نظر منتشر شده
۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 316789
برندهای خودروساز که بازار ایران را تصاحب می کنند؛
مردم چه قیمتی برای خرید خودرو می پسندند؟
بخش اقتصادی الف، 22 آذر 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
به جز ایران خودرو و سایپا که طرف قرارداد رنو و پژو فرانسه هستند،آیا قرار است خودروساز دیگری هم با سه کشور یاد شده طرف قرارداد برای تولید مشترک شود؟ این سئوالی است که هنوز هیچ مقام رسمی بدان پاسخ نداده است.

هفته پیش محمدرضا نعمت زاده از نهایی شدن مذاکرات برای تولید خودرو در ایران با سه غول خودروساز خبر داد،اما او نگفت که این سه غول خودروسازی کدام خودروسازهای اروپایی هستند و چه خودروهایی قرار است تولید کنند.

اگرچه طی ماههای گذشته خبرهای غیر رسمی نام خودروسازهایی که قرار است شریک خودروسازان ایرانی شوند، فاش شده است اما به صورت قطعی مشخص نیست که خودروسازهای اروپایی که می آیند،قرار است چه نوع محصولی را با خودروسازان داخلی تولید کنند.حال آنکه تجربه تولید مشترک با برخی از این خودروسازها از جمله پژو و رنو فرانسه از گذشته وجود دارد و به نظر می رسد این دو خودروساز همکاری خود را با خودروسازان ایرانی از سر خواهند گرفت.

اما به جز ایران خودرو و سایپا که طرف قرارداد رنو و پژو فرانسه هستند،آیا قرار است خودروساز دیگری هم با سه کشور یاد شده طرف قرارداد برای تولید مشترک شود؟ این سئوالی است که هنوز هیچ مقام رسمی بدان پاسخ نداده است.با این حال به نظر می رسد با توجه به سلیقه بازار ایران که خودروهایی با کلاس B و رده قیمتی بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون را می پسندند،شرکت های خودروساز آلمانی و سوئدی کمتر شانس فروش انبوه تولیدات مشترک در ایران داشته باشند،مگر آنکه برندی که می خواهند در ایران تولید کنند ساده سازی شده که با قدرت خرید خانوارهای با درآمد متوسط ایرانی برابری کند.اتفاقی که برای لوگان که در ایران تندر شناخته می شود،افتاد.

چندی پیش در خبرها آمده بود که خودروساز سوئدی که ولوو تولید می کند،قصد دارد سه خودروی سواری و یک خودروی شاسی بلند در ایران تولید کند.این خودروها شامل ولووC۷۰ که قیمت پایه این مدل ۲۸۰ میلیون تومان و قیمت فول و کامل این خودرو ۳۴۰ میلیون تومان تخمین زده شده، V۴۰ دومین خودرو در کلاس هاچ بک که قیمت آن از ۲۸۰ میلیون تومان آغاز شود.،XC۶۰ که قیمت پایه اش ۲۸۰ میلیون تومان و در نهایت ولووC۳۰ درکلاس هاچ بک که در حدود ۲۸۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.
 
کلمات کلیدی : وام خودرو+خودروسازان+بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۰۹:۵۱:۰۳
مهم نیست چون هر خودرو که وارد ایران شود و یا توسط خودرو سازی ملی‌ مونتاژ شود، سه برابر قیمت جهانی‌ به دست مصرف کننده می‌رسد.... مچکریم (3384346) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۳۲:۳۴
البته به این نکته اشاره نکردی که اگر قیمت دلار آزاد شود و دولت دلار نفتی را با قیمت سوبسیدی به بازار ندهد، دلار بالاتر از 10 هزار تومان معامله خواهد شد. (3384700) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۵۱:۳۰
آقا شما دلار رو بده 10 هزار تومان که البته معلوم نیست به چه روش تخیلی حساب کردی، اون وقت ببین سنگ رو سنگ بند می شه؟ دلار واقعی می خوای، دستمزد واقعی میدی؟ (3384975) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۲۴:۰۴
اقتصاد قوانین بیرحمی دارد که بر پایه علم است .تمام کالاها قیمت جهانی دارند اما دستمزد بر پایه تقسیم کل درامد ملی بر تعداد جمعیت بدست می اید علت گرسنگی مردم آفریقا آن است که تولید کم و جمعیت بالا دارند و علت رفاه مردم سوئد و نروژ هم آن است که درامد بالا و جمعیت کم دارند.حرف دوست ما راجع به قیمت دلار کاملا درست است چون ما در مقابل 900 هزار میلیارد تومان پول در دست مردم که بخش عمده آن بی پشتوانه است فقط 50 میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی داریم لذا خودتان می توانید نرخ دلار را حساب کنید .تعرفه و عوارض بهانه ای است که تقاضا برای دلار را کم کرده و قیمت آن را به صورت مصنوعی پایین نگه دارد .البته دیر یا زود این حباب مثل سال 91 میشکند و قیمت دلار چند برابر میشود. (3386125) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۱۱:۰۴:۵۲
آقا رضا من نمی دونم شما چطور به این روش های محاسبه رسیدید ولی با دو روش عمده نرخ ارز مشخص می شه نه اون روشی که شما گفتی:
1- روش مقایسه قدرت خرید.
2- روش تورمی.
حالا نمی دونم شما چطور محاسبه کردید که به این نتایج محیرالعقول رسیدید و مطمئن باشید دولت اگر چنین نرخ ارزی وجود داشت حتما برای جبران کسری بودجه و افت قیمت نفت ازش استفاده می کرد.
محسابه دستمزد هم حتی در سیستم سرمایه داری هم بر اون روشی نیست که شما گفتی در ضمن اگر هم باشه که نیست یک نرخ برابری با دلار داره که در سطح کشورهای مشابه خودمون دستمزدهای ما بسیار نازله، اونی که شما میگی بیشتر درآمد سرانست نه دستمزد، دستمزد تابعی از سیستم سیاسی- فرهنگی- اجتماعی هر کشوره و در کشورهای اسکاندیناوی هم به خاطر وجود دولت های رفاهی دستمزد مناسب دارند. (3387570) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۶ ۱۰:۰۶:۵۶
به نظرم منظور آقا رضا اشاره به میانگین درآمد کشوری و تطابق ضمنی درآمد متوسط جامعه با درآمد سرانه کشوری هست . البته می دانید دولتمردان برای فرار از افزایش هزینه های دولتی عموماً نرخهای من درآوردی ده سال قبل را برای قیمت کالاهای مهم مورد مصرف خانوارها و هم چنین نرخ ارز معرفی می کنند که این همیشه به ضررقشر حقوق بگیر کشور بوده است. (3394987) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۹-۲۶ ۱۹:۱۲:۲۲
اونوقت همه بیکارها میرن سرکار و لا اقل یک شغل دارند . این موضوع غریبی نیست فکر کردی چین چی جوری کل دنیا رو با تولیداتش تسخیر کرده . با کاهش قیمت پول داخلی که منجر به افزایش تولیدات و صادرات می شود (3395921) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۲۰:۴۹:۵۶
قیمت واقعی دلار حدود 900 تومان هست. اتفاقا اگر آزاد شود بهتر هست چون آقایان دارند چهار لا به مردم دلار را می اندازند (3386303) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۳۷:۳۹
بیست میلیون دم قسط،اونم نه برای ماشین داخلی (3384720) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۳۱:۵۳
پراید صفرش فقط 8 میلیون (3385828) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۰:۱۹:۱۲
الف خواهش میکنم دیگه از کلمه خودرو در سایتت استفاده نکن. شنیدن این کلمه مردم رو خسته میکنه (3384428) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۰:۳۴:۵۴
با این مافیای خودروسازی که اجازه کاهش تعرفه واردات و ایجاد رقیب و افزایش كيفي و کاهش قیمت را تحت هیچ شرایطی نمیدهد به نظر شما ....نیست که به تغییر و هزینه برای پیشرفت فکر کنند؟ سالهای سال پراید با چراغ خطرهای گوناگون و به اسامی مختلف تولید خواهد شد و نوادگان شما نیز از آن سود خواهند برد.
تا حمایتهای دولتی و منافع برخی در این میان است وعده های بی سرانجام و حرفهای تکراری، پراید همان پراید است و پژو همان پژو، اگر چراغ خطری هم عوض میشود صرفا خود خودروساز خسته شده وگرنه هرچه بسازند با این بازار بسته مشتری دارد و نیازی به اذیت کردن خود و ایجاد تغییر تا ابدالدهر نخواهند داشت. خسته نباشی مافیا. (3384486) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۲۶:۰۸
گیریم تعرفه حذف شد با کدام دلار میخواهی خودرو وارد کنی؟فراموش نکن که خزانه بانک مرکزی ریال چاپ می کند نه دلار (3386131) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۰:۴۴:۲۰
پس از برجام : تو رنج قیمتی 17 تا 23 میلیون تومان . (3384532) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۲۷:۰۹
لابد لامبورگنی را هم با این قیمت میخواهی (3386132) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۱۲:۱۱:۴۵
البته دلالان و رابطه هایشان در حکومت در حال مبارزه سخت برای بالا نگه داشتن قیمت دلار 1000 تومانی و القا این مسئله هست که قیمت دلار 3000 تومان هم مفت هست اما همه خوب می دانند قیمت واقعی دلار به توجه به جایگاه اقتصادی ایران در جهان حتی زیر 1000 تومان هست (3387802) (alef-13)
 
تئو
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۰:۴۵:۳۴
در خبر ها آمده بود که ایران خودرو ، کمپانی پژو را برای گران تر فروختن محصولات
پژو تحت فشار گذاشته بود . این یکی از مواردی بود که پزو تهدید به افشای متن
قرارداد ان کرده بود
با این تفاسیر فکر نمی کنم خودروسازان به هیچ کمپانی اجازه دهند با استاندارد
بین المللی در ایران خودرو تولید شود .فقط استاندارد سایپا و ایران خودرو
من از خدای متعال تمنا می کنم خودش زمینه فرو ریختن این د...
و استثمار خودرو و ...جان . مال مردم مظلوم را فراهم نماید
آمین یا رب العالمین (3384537) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۰:۴۹:۳۲
اگه همون محصولات روز رنو و پژو رو بیارن خوبه!این مافیا خودروی۲۰ سال پیش رو میارن به جای خودروی روز کمپانی به قیمت چند برابر میفروشن!مثل سایپا که سراتو مدل ۲۰۰۸ رو حتی از مدل ۲۰۱۵ گرونتر میده!تازه از سر ته امکاناتشم زده!اینا خودرو ساز نیستن .... هستن (3384552) (alef-11)
 
الهام
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۷:۲۵
نمیخریم
کمپین ادامه دارد
خیابانها لبریز از ماشین شده
مشکلات مهمتری از سوار ماشین
نو شدن داریم (3384613) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۱۱:۵۰
اگر به دنبال محدوده قیمت 20 تا 45 میلیون تومان باشیم ،چیزی بیشتر از پراید و پرشیا نصیب مردم نخواهد شد ارزان ترین خودرو روز دنیا با موتور 1.6 تا 2 لیتر و با در نظر گرفتن محدودیت ها و الزامات اقتصادی کشور 80 میلیون تومان قیمت خواهد داشت که در صورت تولید مدل های قدیمی و حذف اکثر آپشن ها این قیمت به 60 میلیون تومان کاهش خواهد یافت. (3384638) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۰:۵۴
خودرویی مثل ساندرو قیمت پایه اش در خارج ایران معادل 20 میلیون تومان است (3384931) (alef-11)
 
بی نشان
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۱۷:۱۲
عجیبه. چرا این خودروهایی که تو خارج مدل ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ هستند و قیمت ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار دارن حتی اگر در ایران تولید شوند باید قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشند؟؟ مگر اینجا هم باید گمرک بهشون تعلق بگیره؟؟؟!!! (3384650) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۳۹:۲۴
چون قطعاتشان در داخل تولید نمی شود و عمدتا از خارج از کشور وارد می شود به همین دلیل هزینه گمرگی که بر قطعات اعمال می شود باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود (3384926) (alef-11)
 
یکی
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۰:۲۱
مردم ایران چیزی از مردم لبنان کم ندارند تازه ما کمک مالی هم به اونها می کنیم
ولی اونها بهترین ماشینهای دنیا رو سوار میشن حتی بدبخت ترینشون هم یه ماشین خوب زیر پاشه حداقل تویوتا
ما هم مثل همه دنیا می خواهیم ماشین خوب و جدید با قیمتی که در همه جا عرف است سوار بشیم نه به زور سوار پراید بشیم (3384655) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۴۲:۱۴
سوزوکی و رنو و پژو سه خودروسازی هستند که با ایران خودرو قرارداد بسته اند (3384735) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۵۶:۴۷
دست بردارید از سر مردم... خسته ایم (3384768) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۱۸:۵۳
به پیر به پیغمبر همین اربعین امسال پراید در عراق ۸۰۰ دلار بود سانتا حدود ۳۰ میلیون ایران بود (3384830) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۳ ۱۱:۴۹:۰۱
سلام
دوست عزيز 800 دلار با فرض هر دلار 3500 تومان معادل 2800000 تومان ميشود. اين در حاليست كه پنج حلقه رينگ و لاستيك ايراني به تنهايي حدود 700 هزارتومان ميشود. بدنه اين خودرو (بصورت اهن) بيش از 280 تا 300 كيلوگرم وزن داره كه حتي اگر به جاي ورق ، پرس، نقطه جوش و سيلركاري و ... بخواهيد در و پنجره پروفيلي به آنگر سر كوچه سفارش بديد كيلويي 2900 تا 3000 تومان ميشه (900 هزارتومان بدنه با قيمت درب و پنجره) حالا صندلي و چراغ و ... تا سيستم تعليق و موتور و سيم كشي و ...
قبول كنيد كه قيمت تمام شده خودرويي حتي مثل پرايد خيلي بيشتر از 800 دلار ميشه (بحث كيفيت را قاطي نكنيم). اين در حاليست كه هزينه حمل خودرو و يا قطعات آن بصورت CKD به كشور عراقي رقم قابل توجهي ميشه.
ضمن قبول داشتن انتقاد به صنعت خودرو (چه از نظر كيفيت پايين و يا قيمت تمام شده بالا) كه البته اين انتقاد تقريبا به تمام صنايع ايران و حتي بخش خدمات وارده، بهتر است در قبول اطلاعاتي كه داده ميشه و بازنشر آنها منطقي برخورد كنيم و هر اطلاعاتي را نپذيريم
با تشكر (3387705) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۵۵:۲۴
غرغونسازی داخلی محکوم به فناست چون ملت این رامی خواهد (3384986) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۳:۱۶:۲۲
شورولت اسپارک تو قشم 44میلیون هست.میشه ارزونتر هم تو ایران تولید کرد اما اونوقت کسی سمند و 405نمیخره. (3385050) (alef-11)
 
سادات
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۳:۳۹:۴۷
در ایران اگر یک مسلمان حقیقی ایرانی در رابطه باخودرو ودارای تعصب مثبت ایرانی با شد بابهترین قیمت هم می توانیم خودروی المانی که خودروی با دوامی هست ومثل این فرقون ها ایران خودرو وسایپا نیست استفاده کنیم انشاالله (3385133) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۴:۲۴:۳۶
نابود شوند این خودروسازان که جان و مال مردم برایشان پشیزی ارزش ندارد. (3385287) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۶:۲۳:۰۶
به نظر من اتومبیلهای فعلی را زیر ده میلیون بفروشید و خط مونتاژ اتومبیل خارجی راه بیندازید و خودتان را بیش از این اذیت نکنید تا کار به ورشکستگی نکشیده (3385642) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۸:۰۱:۲۴
اگر خودرو با تعرفه ی معقول وارد بشه؛و دو شرکت سایپا و ایران خوردرو هم تعطیل بشن؛به نفع ملت و منافع ملی ماست؛
چون اولا مصرف بنزین کم میشه بدلیل کیفیت خوردهای وارداتی دوما امنیت جانی مردم در تصادفات حفظ میشه
سوما دولت مجبور نیست به این دو خودرو ساز سوبسید و وام بلا عوض و یا باج بده (3385916) (alef-11)
 
javad
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۱۱:۰۵
ولو همه جا گرون حتی تو اروپا هر کسی توان خرید این مشین رو نداره. اوضاع کمپانی هم الان خوب نیست و به شدت دنبال بازار جدید میگرده. ولی به حق یکی از بهترین ماشین ها از نظر کفیت در ایمنی و استحکام در برابر خوردگی. در عوض میشه ماشین های ارزون با کفیت نسبتا خوب رو با آخرین فنآوری وارد کرد. به عنوان مثال فیات یا اوپل یا اسکودا. این ماشین ها به ویژه اوپل و اسکودا میتونن با بازار ایران بسیار سازگار باشن فقط کامی عقل و تدبیر میخواد. هم ارزون هستن هم سازگار با محیط زیست و هم آخرین فناوری رو دارن. ماشین هایی فرانسوی تو خود اروپا چندان محبوبیت ندارن و به عدم استحکام معروف هستن ولی تو ایران جولان میدن. (3386092) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۹:۲۸:۵۱
آقا از شما با یک حساب منطقی وساده یک جواب میخوام.قیمت یک خودروی خارجی مثلا هیوندا الانترا برای خرده فروشی 10 تا 12 هزاردلاره ومطمئنن برای وارد کننده گان عمده حداقل 2تا 3 هزاردلار کنر تمام میشه.با احتساب دلار 3600 تومانی متوسط قیمت میشه 36 میلیون و60درصد کمرگ 21.6میلیون هم میشود 5 میلیون هم هزینه های جانبی به طور متوسط میشه که جمعا 6260000 خوب این وارد کنندگان محترم باید چند درصد سود کنن؟!!! که یک ماشین رده متوسط کرده ای بیاد برای ملت در بیاد 115 تا 118 میلیون؟ البته بنده فقط تقریبی حساب کردم .این سازمان تعزیرات میا د فقط یقه پرتقال فروش سر محله رو میگیره یا یک بوتیک اجاره ای رو که نمیتونه اجاره مغازه شو در بیاره!!! (3386136) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۲۲:۵۴:۵۲
من هم کمپیگ نخرید هنوز ادامه دادم خواهم داد به ما ملحق شوید (3386605) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۲۶ ۱۰:۰۲:۵۵
به نظر من سردمداران و منفعتمندان دو شرکت خودردسازی هیچ وقت متضرر نمیشند چون با سرمایه ایی که دارند میاند مثلا امتیاز یه شرکت آلمانی رو میگیرند و یه خودروی جدید دلخواه مردم رو باقیمتی که میخواند تولید میکنند.پس اونا کم نمیارند. (3394978) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.