نظر منتشر شده
۷۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 314556
صنعت خودرو کشور نیازمند جراحی، نه درمان زودگذر
بخش تعاملی الف - اصغر مناف زاده، 13 آذر 94
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰


قریب به چندین دهه از فعالیت صنعت خودرو سازی کشور می گذرد ولی هنوز این صنعت نتوانسته همانند سایر خودروسازهای کشور های دنیا فعالیت نماید و همواره فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرده است. آن چه مسلم است این واقعیت است که این صنعت نیز همانند سایر صنعت های دیگر تابع واقعیت های اقتصادی بازار یعنی عرضه و تقاضا می باشد و از آن تاثیر می پذیرد.

هر چند که در تلاطم و رکود اقتصادی، اکثر واحدهای تولید و صنعتی میدان را خالی و ورشکسته شده اند ولی این صنعت به دلیل دولتی بودن و تزریق منابع مالی از سوی دولت، همواره از خطرات بازار مصون مانده و با توجه به بی برنامگی و عدم تدبیر لازم اقتصادی بیماروار به فعالیت خود ادامه می دهد. حال علیرغم این همه مساعدت و یاری دولت و با توجه به عدم مدیریت اصولی این بیماری به شدت عود کرده و دیگر توان ادامه فعالیت را از دوغول خودروساز کشور یعنی سایپا و ایران خودرو گرفته و تا مرز ورشکستگی پیش برده است.

واقعیت این است اگر نرخ واردات خود رو کاهش یابد. شرایط تجارت جهانی در کشور اعمال گردد. و دردوران پسا تحریم، خودرو سازان خارجی درکشور اردو بزنند و دست آخر دولت حمایت های مالی خود را از دو شرکت مزبور قطع کند. قطعا فاتحه خودرو سازی کشور را باید خواند. ولی دولت به دلایل مختلف ازجمله حفظ فرصت های شغلی هنوز دست نوازش گر خود را از سراین صنعت بر نداشته است.

وام ۲۵ میلیون تومانی نیز به نوعی در این راستا می باشد. چرا که هدف اصلی این تسهیلات صرفا خارج کردند خودروسازان ( ساپیا و ایران خودرو ) از رکود و خالی کردن انبارهای آنها از ماشین های تولید شده بود. هر چند که برابر گزارش های منتشره استقبال عمومی خوبی از این طرح شد، ولی ذکر چند نکته در این خصوص الزامی به نظر می آید. از جمله آن می توان به غیر واقعی بودن قیمت های خودرو در این طرح اشاره کرد. بطوریکه وام ۲۵ میلیون تومانی در پایان دوره مجموعا ۴۱/۷ میلیون تومان تسویه می شود. به عبارت دیگر برای تسهیلات ۲۵میلیون تومانی باید حدودا ۱۷میلیون تومان سود پرداخت شود این یعنی فاجعه.

مشکل دیگری که این طرح را تهدید می کند زمان فرا رسیدن وصول چک ها است که به احتمال قوی تعدادی از خریداران نخواهند توانست به تعهدات خود عمل کنند که به دنبال آن مسایل حقوقی و توقیف خودروها چالش بزرگی را در جامعه دامن خواهد زد. باید پذیرفت چنین طرح هایی جز تسکین درد آن هم به صورت موقتی، اثربخشی دیگر نداشته و نخواهد داشت. این صنعت نیازمند شوک مدیریتی توسط بخش خصوصی نه بخش دولتی می باشد .تا زمانی که دست نوازش گر دولت بر سر خودرورسازی هست این صنعت پیشرفت نخواهد کرد .برای بهبود وخروج این صنعت ازرکود فعلی و رکود های آینده گام های زیر باید برداشته شود .

۱-واگذاری کل سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واقعی و قدرتمند به خاطر اینکه در این حالت بخش خصوصی با الگوی هزینه -فایده ان را مدیریت خواهد کرد و میداند که در مواقع خطر دیگر کسی نیست که از او حمایت کند. بنابراین تلاش خواهد کرد با اتخاذ راهکارهای علمی واصولی در عرضه رقابت باقی بماند.

۲-داشتن نگاه رقابت پذیر به فرایندهای تولید و تا زمانی که این نگاه ویژه در تولید خودرو در کشور نهادینه نگردد آینده صنعت خودرو با چالش های جدی مواجه خواهد شد و با هر اتفاق اقتصادی داخلی و خارجی به سرعت تب کرده و به کما خواهد رفت. رقابت پذیر بودن به این معنا نیست که با موتور یک ماشین چند ماشین تولید کرد. رقابت یعنی توان مقابله با تولیدات نیسان، مزدا، تویوتا، هیوندا و غیره است .در این شرایط است که می توان با هر گونه تب مقابله کرد تا به کما نرفت.

۳-توجه به بازارهای خارجی و بین المللی فراتر از کشورهای سوریه ،عراق و افغانستان برای فروش محصولات تولیدی با صرف توجه به بازار داخلی نمی توان این صنعت را در چالش ها پر طلاطم اقتصاد پیشبرد که مستلزم این پیشرفت رقابت پذیر کردن تولیدات می باشد تا بتوان در سایه این شاخص در سایر کشور های خارجی نفوذ کرد .

۴-قرارگرفتن مدیران توانمند با تجربه و معتقد به آینده نگری در صنعت خودرو سازی کشور. با مدیریت دولتی بیش از این نمی توان پیشرفت کرد. اگر پس رفت نداشته باشیم.

در پایان به نظر می رسد می توان به آینده ی صنعت خودرو درکشور امیدوار بود اگر بتوانیم موارد فوق را رعایت کنیم در غیر اینصورت با فرمول های گذرا و موقت نمی توان به آینده خودروسازی خوشبین بود.
 
کلمات کلیدی : اصغر مناف زاده
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۰۹:۳۲:۳۸
شما ها در چنین موقع هایی می نویسید ولی کو گوش شنوا که به این جور چیزها عمل کند تا زملنی که مافیا هست خبری از این حرفها در کشور ما نیست مهم جیب یک عده خاص مهم هست. (3362179) (alef-11)
 
1364
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۵۸:۳۷
سلام دوستان

دولت محترم با سیاست پرداخت تسهیلات خرید خودرو اقساطی در واقع مُسکنی را برای بیماری صنعت خودروسازی تجویز نمود که در کوتاه مدت سبب آرامش این صنعت بیمار می شود ولی در بلند مدت باز هم بیماری آن عود پیدا کرده و باز هم شروع به نالیدن می نماید.

و دگر هیچ... (3364165) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۵۷:۴۲
هرچند خود واژۀ جراحی تا حدی ترسناک و دلهره آوره ولی وقتیکه با این پسوند های اقتصادی، بانکی و حالا صنعتی همراه بشه، دیگه واقعا ت.... !!!! میشه ؛
چون دولت قبل با بوق و کرنا، سلام و صلوات، مبتکر و مجری "جراحی اقتصادی " شد که در عمل بدلیل پیشینۀ ناکارشناسی و شعاری !!! خودش تبدیل شد به سلاخی اقتصادی !!!! و تیشه زد به ریشۀ اقتصاد کشور و آنرا رنجورتر و نحیف تر و آسیب-پذیرتر ساخت حتی در برابرمیکروبهای ناقابل و بی اهمیتی همچون گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و البته مرغ و تخم مرغ و....!!! ، دیگه چه برسه به کلان ویروس هائی با عفونت های شدید همچون : تحریم های تجاری ، دریائی ، نفتی، بانکی و...........؟!؟!؟!؟!؟
بنابراین تا زمانیکه جراحان درد-آشنا و زبده و کار-بلد گرد هم جمع نشده و به تشخیص درست و دقیق نوع بیماری و درمان لازم اون نایل نیامده اند و اتاق عمل تخصصی ضد عفونی !!!!! شده و کادر و ابزار جراحی مورد نیاز تهیه نشده ، ازشما خواهش و تمنا و حتی استغاثه داریم که به جراحی !!! دست نزنید وگرنه وضع بیماری !!! خودروسازی کشور ، وخیم تر و بحرانی تر از شرایط موجود خواهد شد؛ (3364362) (alef-11)
 
1374
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۰۱:۳۱
درست گفتین
با اعطای وام 25 میلیونی
اخلاق و رفتار خریداران برای خرید خودروی داخلی تغییر کرده
از این به بعد هم باید برای فروش ماشینهایشان وام بدهند
وگرنه دیدیم که کسی خریدار نبود (3364645) (alef-11)
 
1384
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۹:۳۶:۴۱
جراحی ؟؟
یعنی فقط مثلا یک تکه ناخوش و بدخیم را جدا کنند ؟!!!
نه عزیز
خانه تکانی نیاز دارد خانه تکانی
مثل فرش یا زیر سفره که روی بالکن تکان شدید میدهیم
ساختار اینها هم تکان شدید میخواهد
کسانیکه چند دهه نشسته اند را باید تشریف ببرند (3365404) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۹:۲۸:۰۴
باز میان میگن دولت باید وام بدهد و طلبکار میشن که دولت چرا مثل دفعه قبل از ما حمایت نمیکنه و... (3364789) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۴۱:۳۷
باید گفت تا موقعی که خریدار وجود داشته باشد همین آش و همین کاسه وجود دارد. برای برای بسیاری افراد، ماشین وسیله مسافرکشی وکسب درآمد است. جالب این است که بر اساس ماده 2 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی این عمل جزء تخلفات راهنمایی و رانندگی می باشد که باید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی راننده ی بدون مجوز جریمه شود مثل گذر از چراغ قرمز یا نبستن کمربند ایمنی. (3364222) (alef-13)
 
کارشناس
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۲:۵۲:۵۹
با سلام
فعلا که داریم میفروشیم و خیلی از ماشینها پیش فروش شده
این یعنی مشتری هست وخواهد بود
مردم تولید داخلی را به هر شکلی قبول دارند واز تولید داخلی حمایت می کنند
آفرین بر غیرت ایرانی ها (3364288) (alef-11)
 
مصطفي
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۴۹:۱۱
وقتي يك تيم فوتبال نتيجه نميگيره ، نيمكت فني تيم و مربي عوض ميشوند

كي انشاالله مديران بي ابتكار اين صنعت عوض خواهد شد
ايا مسئولين كشور شهامت تغييرات اساسي و كلان رو دارند؟ (3364355) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۰۱:۳۷
جراحی خودش یک نوع درمان زود گذر هست. معمولا نقطه ی مقابل درمان زودگذر برنامه ریزی طولانی مدت است نه جراحی!!!! (3364366) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۵۰:۳۵
تنها دلیل حمایت های همه جانبه دولتها دلیل سیاسی دارد
ترس از اینکه حذف این دو شرکت بزرگ خودرو سازی به نام دولت آنها ثبت شود. آنوقت در مقابل افکار عمومی و در زمان مناظرها چه جوابی در مقابل حریف خواهند داشت درحالیکه میلیونها نفر در حال دیدن آنها هستند. (3364425) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۲۵:۵۷
مگر تازه از اروپا برگشته اید شما؟ ایران است و توقع شنیدن توقع زیادی است از مصرف کننده ها. جایی سراغ دارید که کسی حرفی بزنه و عمل هم بکنه؟ (3364700) (alef-11)
 
انسانیت
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۹:۱۳:۰۴
خودروسازها با داشتن این حامیان همچنان آشغال تولید میکنند و عرضه بالا بردن توان خودروسازی تو کشور را ندارند دولت نمیبایست حمایت میکرد تا اینها دلشون میسوخت انوقت دست به نوآوری میزدن بچه ای که وقتی زمین میخوره خودش بلند نشه وهی مادر کمکش کنه همیشه متکی به مادر میشه وهیچ وقت نمیتونه رو پای خودش وایسه چون همیشه فکر میکنه مادرش هست که کمکش کنه حالا خود دانید ماکه فعلا بازم نمیخریم .... (3365367) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۰۹:۴۰:۴۴
صنعت خودرو دچار مرگ مغزی شده
اعضایش را اهدا و کنید و خلاص (3362196) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۰:۱۹
قبل از صنعت خودروسازی این مغز مردم ماست که احتیاج به جراحی داره. تا زمانی که کسایی هستن که حاضرن خودروهای سی سال پیش رو به قمیت بنز بخرن هیچی تغییر نمی کنه. (3364126) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۱۷:۲۹
عزیزم چاره ای ندارند و یا بهتر بگم چاره ای واسشون نذاشتن (3364381) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۶:۵۵:۲۹
نه همه ولی‌ خیلی‌ از این خریداران مغز دارند ، خوبش را هم دارند و فقط مانند خود خودرو سازان میخوان از این صفره نعمت و رانت بزرگ استفاده کنند... سود بانکی‌ تا ۲۶ درصد راحت است، سود پرداختی این وامها ۱۶ درصد، یعنی‌ تقریبا ۱۰ درصد به نفع کسانی‌ که این رانت را گرفتند.... حالا حساب کنید ۲۵ میلیون با ۱۶ درصد، بعد از ۴ سال باید ۴۶ میلیون به دهند، ولی‌ اگر این پول را نقد داشتند یا بعدا راهش را هم حتما پیدا میکنند و نقد میکنند و در فقط بانک به گذارند، تا ۶۰ میلیون سود خواهند کرد... یعنی‌ ۱۵ میلیون سود خالص، اگر هر دلار ۴ تا خریده باشد، سالی‌ ۱۲ میلیون و ماهی‌ حداقل یک میلیون یعنی‌ بیشتر از خیلی‌ از کارگران و حقوق بگیرن فقط سود نه‌ را نوش جان می‌کند.... شما بودید نمیخریدید....به بها تورم سنگین از ناحیه خلق این پول برای همه ملت ایران از ضعف تا غنی... تدبیر مچکریم (3364570) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۵:۲۷:۰۴
آقای تبریزی به مردم توهین نکن ، اگر هم جراحی لازم باشد باید مغز افرادی را جراحی کرد که قوانین رانندگی را رعایت نمی کنند و باعث کشته شدن هزاران نفر در سال هستند ، سالیانه هزاران نفر کشته می دهیم چون هیچ رسانه ای اعلام نمی کند با چه فاجعه ای در رانندگی روبرو هستیم ، شاید یکی از همین هزاران نفر خود ما باشیم ، شاید یک رسانه با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی باعث شود یک نفر اصلاح شود ، یک نفری که ممکن است با رانندگی پر خطر قرار باشد جان خانواده ای را تهدید کند اصلاح شود . (3364468) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۱۷:۵۸
شما احتمالا از این وام استفاده کردین که اینقدر به خودتون گرفتین. کسی از متخلفان رانندگی حمایت نکرد. اتفاقا من هم معتقدم بیشتر دلیل تلفات رانندگی نوع رانندگی مردمه و نه کیفیت خودروها اما آیا این دلیل می شه که مردم خودروی بی کیفیت رو با قیمت ماشین های روز دنیا بخرن؟ آیا اگر با همین وضع رانندگی بد مردم سوار ماشین های ایمن بودن امار تلفات خیلی کمتر از چیزی که الان هست نمی شد؟ تو خارج اکثریت مردم قوانین رانندگی رو رعایت می کنن اما خودروی ایمن و روز دنیا رو هم سوار می شن. ما چیمون از افغان ها یا عراقی ها یا پاکستانی ها کمه که مردم معمولی اونجا باید ماشین هایی سوار بشن که در اینجا فقط قشر مرفه می تونن خریداری کنن؟ باشه قبول. مردم ما خیلی مغز دارن ولی خیلی خودخواه هستن که میرن سریع همچین ماشین هایی می خرن و با همین خودخواهیشون باعث می شن نه خودشون و نه بقیه بتونن ماشین روز دنیا سوار شن، باعث می شن امار تلفات رانندگی بیشتر باشه و بدتر اینکه باعث می شن یه عده از داشتن خودرو محروم بشن. همه توانایی پرداختن بیست میلیون بابت پراید رو ندارن عزیز من. (3364677) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۱:۰۵:۴۷
به نظر بنده باید بین وقوع سانحه و تلفات فرق قایل شد
سانحه در اثر اشتباه راننده، کیفیت بد جاده، کیفیت بد خودرو و.. اتفاق میافتد
پس از وقوع سانحه تنها کیفیت خودرو ست که تعیین میکند سرنشینان سالم بمانند یا جراحت سطحی پیدا کنند یا تکه تکه شوند.
پس در حالی که شاید نقش رانندگان در وقوع سانحه پررنگتر باشد در سوی دیگر نقش کیفیت خودرو در تلفات ناشی از سانحه قطعیست. (3365122) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۵۹:۳۸
کدام صنعت کشور بیش از صنعت خودرو سازی ایران پیشرفت داشته است. که این داشته باشد.فقط در شعار دادن پیشرفت . (3364169) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۰:۲۸:۱۴
موتوژن تبریز (3365086) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۲ ۰۹:۴۱:۰۸
صنعت خودرو هم همانند مابقی جاهای کشور از مدیریت دولتی و اقتصاد دولتی رنج میبرد. مدیریت و اقتصاد دولتی هم حاصل چیزهای دیگری است که جناب توکلی شما بهتر از بنده به آن آگاه است. این دور باطل در کشور ما تمامی ندارد خیلی تلاش نفرمایید. البته شاید قیمت پایین نفت برخی ها را بیدلر نماید. (3362197) (alef-11)
 
الف ر
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۴۴:۱۹
دو کارخانه بزرگ خودروئی کشور بجای اینکه اهداف تولیدی داشته باشند مرکز جبران پاداش وخوش خدمتی های عوامل قدرت به ویژه نمایندگان مجلس است 100در صد پرسنل آن از همین طریق مشغول کارند تصور کنید توانائی انها را، این منم بیچاره بایستی این هزینه را بپر دازم بجای مبارزه با آمریکا بیائئد با این ها مبارزه کنید کو گوش شنوا؟؟!! (3364142) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۶:۰۸:۱۹
چنان سخن می گویید انگار در صنایع دیگر چه خبر است در لوازم خانگی مبلمان پوشاک و.... کجای دنیا هستیم که در خودرو باشیم!!!!!!!!!!!!!!! (3364508) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۴۴:۳۷
صنعت خودرو ایران به خاطر دولتی بودن بصورت باندی و گروهی اداره میشه و بسیاری از قطعات چینی بی کیفیت مثل دینام و لاستیک چرخ ها جعبه فرمان پمپ بنزین و ... که حتی مشابه ایرانی اون قطعه هم موجوده از چین وارد میشه . بهمین دلیل تنها بدنه خودرو واقعا ساخت خود کارخانه است که اونهم بدلیل استفاده از ورقهای با استحکام پایین و حتی نازکتر از حد استاندارد در تصادفات خاصیت خودشو صد ها بار نشون داده . قیمتها هم که با شرکتهای کره ای رقابت میکنه . آیا واقعا به این کارها میشه گفت تولید و صنعت ؟؟؟ آیا وقت این نرسیده یه فکر اساسی مثل کشور روسیه کرد . در کشور روسیه یک مدل خودروی ملی لادا با کیفیت قابل رقابت واقعی با مدلهای روز کره ای ساخته میشه نه صد مدل پراید و پژو بی کیفیت چینی و رنوی تقلبی (3364143) (alef-13)
 
جهانی
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۰:۴۸:۰۱
صنعت خودرو تا شریک خارجی با برند معتبر با سهام 50 درصد مثل پژو یا رنو یا شرکت دیگر پیدا نکند .ومدیریت آن متحول نشود بیماری آن علاج نمی شود.مدیرت شریک خارجی باید درتولید وفروش خودرو نقش داشته باشد که جلوی فساد هم گرفته شود. (3364151) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۰۰:۳۵
یکی از دوستان می گفت تازگی ۲۰۶ مدل ۹۴ خریده اینقدر لوازمش الکیه که پشیمان شده حالا میخاد عوضش کنه با مدل پایین تر .فقط جای تاسف داره و بس (3364171) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۱۱:۲۲
والا در مورد این صنعت! دیگه هیچ حرفی ندارم بزنم!
اون از شرکت ها که هر آشغالی رو تولید میکنن و به اسم ماشین به مردم میفروشن!
اونم از مردمی که سالها نق میزدن همش تو صف تعمیرگاه هستیم و عزیزامون رو توی خودروهای بی کیفیت از دست دادیم و کمپین راه انداختیم که قیمت ماشین نصف بشه و ماشین خارجی میخوایم و ....... ولی تا اسم وام 25 میلیونی اومد حمله کردن و همه بنجل ها رو خریدن! و اهداف والاشون یادشون رفت!
اینجا درست شدنی نیست که نیست! کاری به دولت و شرکت های خودروساز هم نداره. مشکل از خودمونه! (3364188) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۷:۲۷:۲۵
حرف حق همينه
از ماست كه بر ماست (3365205) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۱:۱۶
البته مدیریت خصوصی را هم در بخش بهداشت (بیمارستانهای خصوصی سر گردنه) و آموزش ( دانشگاه آزاد با تمسخر علم) و... دیده ایم.
چیزی که ما نیاز داریم رقابت است که آن هم با باز کردن بازار رخ خواهد داد (3364199) (alef-13)
 
سید مجتبی پزشک پور
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۸:۵۳
در اینکه جراحی باید کرد حرفی نیست. میماند پیدا کردن جراح قابل پنجه طلا ! (3364207) (alef-13)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۲:۲۲:۲۸
جراح هم اگه پیدا شه خانواده اش رضایت نمیدن جراحی بشه!!! (3364265) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۹:۳۹:۳۰
مطمئن باش جراحی نخواهد شد و بیمار پس از مدتی با درد و خونریزی خواهد مرد. (3364801) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۴۹:۲۲
این مافیای وزارت صنعت ونفت باید از بیخ وبن سوزانده شود تا مردم کمتر احساس حقارت کنند (3364229) (alef-13)
 
منتشر نمیشه
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۱:۵۲:۱۲
من در همین وبسایت بارها دیدم که مقالاتی در حمایت از خودروسازان و محکومیت کمپین نخریدن خوردروی بی کیفیت گران منتشر شد. آقا شما کدوم طرفی هستی؟! (3364232) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۱۵:۴۹
یکی از این جراحی ها مربوط میشه به حقوق بالای مهندسای ایران خودرو که با ۷-۸سال سابقه۷-۸میلیون میگیرند اونوقت مردم مستضعف باید این حقوقو رروبا فلاکت تامین کنند (3364307) (alef-11)
 
کارگر ساده
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۳:۰۱:۵۷
دوست عزیز
چرا با اطلاعات نادرست شایعه پراکنی میکنی؟
برای نمونه خود من با مدرک قوف لیسانس از دانشگاه شریف و 22 سال سابقه کار در صنعت (هفده سال کار در ایران خودرو) خالص دریافتی با مزایا و ... حدود 3 تا 3.5 میلیون تومان در ماه دارم که قکر نمیکنم با توجه به تخصص و سابقه در مقابسه با دیگر شرکتها زیاد باشد.
دوستان سوء مدیریت در خودروسازی مثل صنایع دیگر و حتی بخش های دیگر اقتصاد قابل مشاهده و غیر قابل دفاع میباشد. ولی یادمان باشد صنعت خودرو از کره ماه نیامده . از دل همین مردم در اومده . مهندساش تو همین دانشگاه ها درس خودند. کارگرهاش دوستان و بستگان خود ما د مردم هستند و ...
آبا تمام دوستانی که در کامنتهای خود خودروسازان را مورد تفقد و انتقاد قرار دادند (که همه انتقادها و انتظارات به جا و قابل احترام و توجه هستند) وقتی در جایگاه و شغل خود هستند در حد کیفیت جهانی خدمت میکنند که انتطار خودرو با کسفیت جهانی هستند؟ دوستان قبل از چبهه گیری لطقا یک لجظه از بالاتر نگاه کنیم، آیا مدرسه و دانشگاه کا با کیقیت جهانی هست؟ آیا نانوایی، کارمندان ادارات رانندگان تاکسی، فوتبالیستها و ... در جایگاه خود بهترین خدمت را ارائه میدهند؟
قصد توجیه ندارم، منظورم اینه که ضمن منصف بودن یادمون باشه باید بهبود در کیفیت را تک تک ما از خودمون شروع کنیم
به عنوان یکی از کارگران خودرو ار هموطن های عزیز به خاطر حمایت از صنعت خودشون تشکر و بابت مشکلات ناشی از این صنعت عذر خواهی میکنم
به امید سربلندی ایران عزیز در همه زمینه ها (3365001) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۰:۳۴:۰۴
میخواییم شروع کنیم دیگه ! ولی اول از خودروها شروع میکنیم (3365093) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۸:۱۰:۱۳
دقیقا درست میفرمائید مهندس جان! متاسفانه مردم ما درک درستی از مفهوم کیفیت ندارند.کیفیت پیش از هر چیزی یک رفتاره که اگه در تار و پود یک جامعه نهادینه بشه میشه از اون جامعه انتظار پدیده های باکیفیت از جمله تولیدات باکیفیت رو داشت.در ژاپن و آلمان و کره این فقط محصولات صنعتی نیست که با کیفیت تولید میشه.ادارات دولتی،بیمارستانها،بخش تجارت و در کل همه آن جوامع خدماتی با کیفیت ارائه میدهند. (3365259) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۱۶:۵۱
اين تومور سرطانيه.. درمان نميشه (3364309) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۲۱:۵۶
خودروساز ایرانی میخواد محصول خودش پراید و بقیه رو فقط در بازار داخلی بفروشد زیرا خریدار خارجی ندارد و این برای خودرو خیلی عجیبه در واقع همان نگاهی که به فروش آ...ایرانی میشه به خودرو هم میشه (3364319) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۳:۳۷:۵۴
یک جراحی چندسال پیش دراقتصادداشتیم که عفونتش تا 100سال دیگه موجب امراض گوناگون درجامعه است این یکی دیگه اگرجراحی هم بشه کلاً کلاه مردم پس معرکه است.جراحی کردن علاج واقعه نیست تغییرکلی می طلبدمشکل ها. یک عده باشکم سیر وثروت های نجومی راجراحی هم که بکنیدقبراق تربرمی خیزندو خون می مکند.ازگردونه بایدخارج شان کردضررکه نمی کنندمی روندباپول های بادآورده سرپیری استراحت می کنند ودوردنیامی گردند. (3364343) (alef-11)
 
شاهين
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۲۱:۱۷
اين أصلا درست نيست:
براي ٢٠٦صندوقدارمثلا
هشت فقره جك ٤٣٥١٠٠٠توماني داده شده بعلاوه ١٣١٠٠٠٠٠تومان نقد كه مجموعا ٤٧٩٠٠٠٠٠ تومان ميشود حال قيمت نقدي روز خودرو٣٧٥٠٠٠٠٠ تومان است ،نتيجتا بعد از ٤ سال ١٠ ميليون سود به نسبت نقدي داده شده كه اكه هم نو از بانك وام بياريم دو برابر بايد سود بديم،كمي هم أنصاف بد نيست. (3364385) (alef-11)
 
تولید کننده
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۳۰:۲۰
دیگه این زاه کار ها جواب نمیده. بهترین راه درمان فروش سهام شرکت ها معظم به شرکت های خارجی است. (3364400) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۴۵:۲۰
چرا اينقدر حرف ناحق مي زنيد،به مردم. چكار كنند مردم بدبخت.اش كشك خالته، بخوري پاته، نخوري پاته،زور وظلم هست،اكر اجازه بدهند خودرو بدون عوارض گمركي وارد شود..ببينم كي سوار اهن كهنه ها مي شود.من رفتم دوبي يك افغاني با تويوتا كمري مسافر كشي مي كرد كفتم چقدر خريدي كفت 15ميليون ايران... (3364420) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۴:۴۷:۰۹
2نکته را میخواستم بگم 1 واقعیت اش این هست ما مشکل نیروهای فنی(مهندسان و کارگران ) نداریم اما به خاطر اینکه تحریم بودیم (و به نوعی شاید در آینده باشیم چون ما متحد غربیها نیستیم) هیچوقت تکنولوژی مدرن ساخت قطعات وارد ایران نشده 2 تجربه وام خودرو نشان داد که با پرداخت وام و تسهیلات قابل توجه میشه مشکلات تا حدودی رفع کرد اگر واقعا در بخش مسکن هم وام باندازه ای در نظر گرفته شود و نرخ سود کمی در بر بگیرد میشه تا حدودی مشکلات مسکن را حل کرد (در کشورهای غربی شما متناسب با در آمدتان وام خانه تا سقف کامل هم دریافت میکنید) (3364422) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۹:۴۲:۲۸
بابا خودروسازی فرهنگ میخاد که ما فرهنگ سازمانیش رو نداریم اینو خواهشا درک کنید 47 سال هم تلاش کردیم فرهنگش ایجاد نشد و نمیشه تعطیلش کنید بذارید متمرکز بشیسم روی صنایع دیگه یا حداقل خط مونتاژش کنید. در کارای فنی ایران مزین رقابتی نداره هر چیزی که تکنولوژی داشته باشه برای ما مزیت نداره ما مزیتمون چیزای دیگه ای هست. یه دونه خودکار کاندایی رو خواستن تقلید کنن بسازن فاجعه ای شده خب وقتی در خودکار درمانده ایم دیگه مثلا خودروساز میشیم؟ (3364805) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۵:۱۹:۲۱
قبل از صنعت خودرو باید فرهنگ رانندگی جراحی شود ، این همه مقاله از صنعت خودرو می گذارید و انتقاد می کنید یک بار هم مقاله ای منتشر کنید ببینید چند خانواده قربانی فرهنگ بد رانندگی شدند ، (3364456) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۵:۵۳:۱۴
فردا برای هفتمین بار وقت گرفتم 206 مدل 94 رو با 6 هزار کارکرد ببرم نمایندگی ویران خودرو، 37 میلیون پول دادم بابت یه لگن، خدا ازشون نگذره، همین طور از مثلا وزیر صنعت که به ما میگه خائن.... (3364493) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۷:۴۴:۵۹
علت تمام مشکلات مردم ایران رانته هر صنعتی دست یه آقا یا آقازاده هست (3364620) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۰۰:۰۶
چرا ما برای فوتبال سالانه چند میلیارد هزینه میکنیم و مربس خارجی میارسم ولی برای شرکتهای خودروساز که محصولاتشون مستقیما با جونومردم سرو کار داره نباید مدیر عامل یا حتی مدیر فنی لایق خارجی بیاریم؟ (3364643) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۱۰:۱۵
باید پله پله شروع کنیم. وقتی بناهامون بلد نیستن دو تا سنگ را تراز و درست و با دقت عمل کنار هم بگذارن، خودروسازیو باید متوقف کرد. شما در هر کاری این بی دقتی و بد کار کردن را متوجه میشین. چرا امارات و کویت و ارمنستان و عربستان خودرو نمیسازند؟؟؟ چون سلسله مراتب را رعایت میکنن و صبر میکنن تا هر وقت تونستن با استاندارد بین المللی بسازند اینکار را انجام بدهند و بدینسان صدها کشور دیگر. ولی شما هند را ببینید، اصولی کار میکنند از مدرسه، دانشگاه، صنعت و کامپیوتر.
ما ایرانیها بقدری هول شدیم و میخواهیم از هیچ چی عقب نمونیم و همه چیزو با هم داشته باشیم، که در ظاهر همه چیزو داریم، ولی در عمل هیچی نداریم و اینهایی هم که داریم فقط دکوره.
شما خونه نوساز متری Nمیلیون تمنی تهران را ببینید از نزدیک، هزاران بی دقتی کارگری میبینید و تف کاری های متعدد. درب بسته نمیشه، یا سنگ نما ترک خورده، یا .....
خونه آسونترین کاره، حالا تعمیم بدین به هلیکوپتر و هواپیما و ماشین و کامپیوتر و کولر و حتی کشاورزی......
وقتی هم کاستی هارو میگین، جواب میدن: ای بابا، اینجا ایرانه، فکر میکنی آلمانه (3364660) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۹:۴۹:۰۰
این مطلب بسیار مهم والدین است. ما خودمان را نمیشناسیم لذا ادعای زیادی داریم. (3364811) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۷:۲۰:۲۵
تحليلتون عالي بود
افرين (3365201) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۸:۱۸:۱۲
این صنعت در درجه اول به سود دولت است که جنسی را به چند برابر قیمت به مردمش میفروشد. بحث اشتغال فقط یک بهانه است برای حمایت دولت. برای همین هم دولت این بنگاه را به بخش خصوصی واگذار نمیکند.متاسفانه بحث ایمنی و مصرف بیش از حد جهانی این خودروها هم در سایه سود فراوان آن کم شده است و توجهی به آن نمیشود.متاسفانه فقط سود در این میان نقش دارد نه چیز دیگری (3364678) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۹:۴۶:۴۵
تا مردم نخوان چیزی درست نمیشه همین. (3364810) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۰:۳۹:۵۰
بخش خصوصي حاضر نيست بياد خوردزوسازي ايران رو بدست بگيره چون ضرر ميكنه . تعداد نفرات استخدام شده نورچشمي اينقدر زياده كه بخش خصوصي نميتونه براي كم كردن هزينه ها دست به تعديل نيرو بزنه , با اين قانون كاري كه ما داريم به هيچ عنوان نميتونه دست به تعديل نيرو بزنه . (3364850) (alef-11)
 
بهرام
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۰:۴۶:۳۸
با سلام تا زمانی که به اصطلاح صنعت خودروسازی (چون هیچ قطعه ای بجز لاستیک اش ) همه قطعات ساخته شده از بی کیفیت ترین مواد توسط چین ساخته و وارد ایران میشود دست دولت است اش همان اش وکاسه همان کاسه است .100سال دیگر هم بجز تغییر سپر وچراغ و... گاری همان گاری است (3364856) (alef-11)
 
ص
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۱:۳۱:۱۶
سلام
اولین بار است که بدون مطالعه متن و فقط با خواندن تیتر نظر میدهم، از نظر من صنعت خودرو رو با این همه توهین و تحقیر مردم و بی کیفیتی نباید جراحی که باید زنده به گور کرد. (3364893) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۲:۰۷:۵۳
ولش کنید اصلا درست نمی شه من که واقعا نا امید هستم از اینکه این مشکل حل بشه چون هیچ بخشی از حاکمیت قصد اصلاح این قضیه را ندارد و بیشتر کارها یا حرفها تبلیغاتی هست پس بی خیال شیم بره (3364928) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۲:۵۱:۴۱
اگه مرد هستند یه فیش حقوقی یه مهندس رده میانی ایرانخودرو را بدون نام بفرستند به الف شما منتشر کنید تا ببینیم علت گرانی چیست؟؟؟؟/ (3364990) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۳:۲۱:۰۳
ما گه چز مونتاز کاری قطعات چینی در این چند سال چیزی ندیدیم.
آخرشم نفهمیدیم چیش ملی است! (3365024) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۳:۳۸:۲۰
در کنار مافیای دالی باید مافیای فرانسوی را نیز مورد بررسی قرار داد (3365043) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۲۳:۳۹:۰۱
درمان دراز مدت: خصوصی سازی حقیقی (3365044) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۰:۵۴:۴۲
ما بعد از بیش از ۴۰ سال باید به این نکته برسیم که ایران، خودروساز نمیشه،حالا کی اینو بفهمیم باید ببینیم چقدر خسارت به کل جامعه وارد خواهد شد تا یه مشت مافیا رضایت به برچیدن این آشغالسازها بدهند. (3365112) (alef-11)
 
صمصام
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۰:۲۵:۳۹
اصولا بدنی که خود ذاتا میکروب تولید میکند با جراحی قابل ترمیم نیست .وباید برای همیشهساقط شود . به نظر من مهمتر از این جراحی (البته اگر مفید باشد )باید تفکر ونگاه مدیران خودرو ساز به کلی تغییر کند . (3365522) (alef-11)
 
راستگو
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۲:۰۹:۲۰
از زمان تصویب قانون اساسی اگر ماده 44 به طور واقعی اجرا میشد صنعت ما زنده میشد واکنون تنها راه حذف مدیران انتسابی و واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی واقعی شاید نجات بخش باشد. (3365797) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۴:۴۰:۴۲
این بار کج به مقصد نخواهد رسید و این دست و پا زدن ها یک مجموعه ضرر ده را سود آور نخواهد کرد
این بار به دوش مالیات دهنده ها تا ابد سنگینی خواهد کرد و نقطه عطف تاریخ خواهد شد (حتی ضرب المثل آیندگان) (3366169) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۵ ۱۲:۴۵:۰۱
یک بار جراحی اقتصادی کردید برای یارانه ها و مردمو کشور را به نابودی کشاندید و حالا دارید یکی یکی مردم را از دریافت یارانه حذف می کنید بدون اینکه حتی بلد باشید آمپول اقتصادی بزنید رفتید سراغ جراحی آن..حالا این نسخه را برای خودرو نپیچید ...خودرو سالهاست که مرده و نیازی به مداوا و جراحی نداره... (3368487) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۵ ۱۴:۵۵:۲۱
ممنون. سخنرانی بسیار قشنگی بود. (3368843) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۰۰:۵۰:۰۹
خوهشا دیگه دست از جراحی بردارید چون دولت می خواست اقتصاد را جراحی کند وضع کشوررا به این روز انداخت بهتر است دولت دست ازسر مردم بر دارد خود مردم بهتر می توانند اقتصاد را اداره کنند (3373358) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.