نظر منتشر شده
۱۸۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 237408
خسارت چند ده هزارمیلیاردی کرسنت به ایران؟/ بیژن زنگنه زیر فشار افکار عمومی
بخش داخلی الف، 20 مرداد 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳
شرکت داناگاز واقع در امارات اعلام کرد که کرسنت پترولیم،‌ بزرگترین سهامدار این شرکت،‌ خبر داده است که دادگاه لاهه رای نهایی خود را به نفع این شرکت صادر کرده است.

به گزارش الف از وال استریت ژورنال،‌ رویترز و سایت شرکت داناگاز، این شرکت در اطلاعیه خود آورده است که براساس الزامات قانونی افشای اطلاعات شرکت ها در امارات،‌ خبر مذکور را برای به روزکردن اطلاعات بازار منتشر می کند.

بنابر ادعای این شرکت، بنابر رای نهایی دادگاه، لاهه،‌ قرار داد میان شرکت ملی نفت ایران و کرسنت نهایی محسوب می شود و ایران مجبور است به این قرارداد تن در بدهد. بنابر این اطلاعیه،‌ این از سال ۲۰۰۵ می بایستی به این شرکت گاز تحویل می داده است.

معنای ضمنی این عبارت در صورت صحیح بودن این ادعا، پرداخت جریمه و نیز صدور ارزان گاز به این شرکت در طول ۲۵ سال خواهد بود.

منابع خبری منتقد دولت قبلا گزارش داده بودند که وکیل کرسنت با استناد به حرف های وزیر نفت اسبق، بیژن زنگنه، مدعی سالم بودن این قرار داد شده و پس از وزارت وی نیز این مدعای خود را با قدرت مطرح کرده بودند.

قرارداد مذکور که در سال ۱۳۸۱ میان وزارت نفت و شرکت اماراتی منعقد شد بعدها به ترکمانچای گازی معروف شد و ادعاهای متعددی در مورد موارد هنگفت فساد مالی در جوش دادن این قرارداد و موارد مشابه مطرح شد.

بر اساس مفاد این قرارداد، با لوله‌کشی در خلیج فارس، گاز میدان سلمان به امارات (مخزن مشترک با ابوظبی)، به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب به امارات صادر می شود.

وزیر صنعت پیش از این از جریمه قریب الوقوع ۱۸ میلیاردی ایران در این پرونده خبر داده بود که بعدا از سوی دولت تکذیب شد.

لینک های خبر:
http://www.danagas.com/en/pressrelease/media-center/press-releases/disclosure-۳.html

http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL۶N۰QG۰۷۲۲۰۱۴۰۸۱۰

http://online.wsj.com/articles/dana-gas-says-it-wins-supply-ruling-against-national-iranian-oil-co-۱۴۰۷۶۷۴۶۰
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۱۹:۲۵
خب معلومه به نفع اونها میشد ایران ادعا ی فساد کرده بعد دولت ایران کسی رو که متهم به فساد بوده میکنه وزیر دادگاه هم میگه ما رو مسخره کردید البته قصور نمایندگان در دادن رای اعتماد به همچین شخصی از رئیس جمهور بیشتر (2301239) (alef-14)
 
majid r
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۵:۴۱
چرا برسی این پرونده توسط سورای عالی امنیت ملی ممنوع اعلام شده ؟
بدانید فقط پای زنگنه در این پرونده نیست (2301655) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۱۸:۲۲
زنگنه گفته قرارداد مشكلي نداره (الف هم تو اين متن نوشته)، شوراي حكميت هم گفته قرارداد مشكلي نداره! پس سوال اينجاست چرا اين قرارداد عملياتي نشد و چه كسي جلوي اجراي اين قراداد رو گرفت؟ دقيقا حرف شما درسته و فقط پاي زنگنه در اين قرارداد نيست، دست و پاي معاون رييس جمهوري كه جلوي اجراي اين قرارداد رو گرفت در اين مساله دخيله!

واسه الف متاسفم كه داره جاي شاكي و متشاكي رو عوض ميكنه! شما ابتدا و انتهاي داستان رو برداشتين و كنار هم گذاشتين بعد نتيجه گرفتين زنگنه مقصر بوده؟ فقط خواستين بگين وال استريت اينو گفت و شما هم خوشحال شدين! اولين باري هست كه ميبينم واسه اخبارتون لينك هم گذاشتين! لطفا ترتيب داستان رو رعايت كنيد:
قرارداد در زمان خاتمي بسته شد،
دولت عوض شد و دولت جديد ادعا كرد قرارداد مشكل داره و دستور لغو قرارداد رو داد،
كرسنت شكايت كرد و گازش رو خواست،
دادگاه لاهه و شوراي حكميت وارد شدن،
دولت عوض شد و در جلسه راي اعتماد به زنگنه بابت كرسنت حمله شد،
زنگنه گفت كرسنت هيچ مشكلي نداشت،
دادگاه لاهه نه بخاطر قرار داد، كه بخاطر لغو يك جانبه قرارداد ايران رو مقصر دونست،
شوراي حكميت هم اين قرارداد رو بدون مشكل تشخيص داد ولي چون ايران يك طرفه قرارداد رو فسخ كرد بايد جبران خسارت كنه،
اين ترتيب دايتان بود، حالا كجا شما زنگنه رو تحت فشار افكار عمومي گذاشتين؟ (2303310) (alef-13)
 
صدرا
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۱:۴۵:۳۶
ترتیب داستان رو خوب اومدی جناب . ولی همین شما قبول داری گاز مترمکعبی 220 دلار به قیمت 17 دلار به مدت 25 سال فروخته بشه.
در قدیم نظمیه دزدی رو هنگام دزدی گرفت و برد دادگاه . دزد با قاضی دوست بود به همین خاطر قاضی رای به برائت داد. بعد دزده رفت از نظمیه شکایت کرد و ادعای حیثیت . همون قاضی اومد مامور نظمیه رو محکوم کرد. حالا از نظر شما حق با دزده یا با نظمیه؟
برادر، دولت قبل (چه خوب چه بد) جلوی یک معامله اشتباه رو گرفته . آقای زنگنه و معاونانش از اونجا که پای خودشون گیره، اومدن گفتن فسادی در کار نیست و دادگاه با وجود مبرز بودن رد وبدل شدن رشوه بر اساس صحبت آقای زنگنه رای داده . حالا ترتیب داستان رو هر جوری که میخوای بنویس . حتی اگر رشوه ای هم رد وبدل نشده باشه باز هم فروش زیر قیمت گاز به ضرر و غیرعادلانه بوده.
آخه مساله ای تا این حد روشن باشه رو شما چطوری ازش دفاع میکنی؟ (2303853) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۰۸:۰۲:۴۴
اين قيمت متر مكعبي ٢٢٠ رو از كجا آوردي؟؟؟
تو اروپا بعد از بحران اكراين و افزايش ٥٠ درصدي هر هزار متر مكعب شد ٣٨٠ يعني از ٢٥٠ شد ٣٨٠ اونم هزار متر مكعب! تازه فاصله انتقال و ايستگاه پمپاژ و تغذيه فشار اونا با اينجا يكي نيست و شرايط قرار داد هم كه خب بايد دقيق بررسي بشه، نميشه با اخبار قضاوت كرد، قيمت رو به هزار متر مكعب ميدادي دقيقتر بود.
در ضمن تو حكايت شما قاضي مقصر بود! (2307388) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۰۸:۲۶:۴۱
عزیز من گاز مگه ماست و پنیره که قیمت میزاری روش. داستان قیمت گاز به این سادگی نیست. هزار تا بحث فنی داره که بسته به شرایط قیمت گذاری میشه . در صلاحیت و دانش من و جصارتا شما و عوام نیست.
باید دید چه گازیه ناخالصی هاش چیه ، هزینه حملش چه جوریه. ..... وقتی گاز داره تو فلر میسوزه دود میشه میره هوا خوب میفروختن یه پولی میگرفتن د یگه بهتر از دود شدنه که (2310714) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۸:۴۱:۵۸
مشکل دار بودن قرار داد که آیا فسادی درش رخ داده یا نه به کنار!
مشکل اصلی اینه که چرا منابع ایران رو با یک پنجم قیمت به مدت 25 سال به اماراتیا میدن! (2304058) (alef-10)
 
ملاطفت
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۵۸:۵۰
در طول 8 سال دولت خاتمی 10 فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید و در طول 8 سال دولت پاک محمود هیچ. نوش جون قطر ولی از کی به کجا شکایت میکنی؟ (2301696) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۳۶:۲۴
بابا چرا اینقدر راحت دروغ میگین
یه نگاه به ترازنامه هیدروکربوری کشور بندازین
یه نگاه هم به آمار فازهای راه اندازی شده و در دست راه اندازی و میزان تولید گاز تا ببینین کی توی پارس جنوبی کار کرد
تولید گاز از پارس جنوبی تو دوره محمود دو برابر شد و فاز های در حال اتمام هم بیشتر از دو برابر چیزی بود که زنگنه به عنوان فازهای نصفه کاره تحویل داد (2302399) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۸:۰۶:۵۸
بنده خدا چرا خودتون رو به خواب زدید، چرا چشم بسته حرف می زنین.

بعضی دوستان گفتن اگر این قرار داد لغو نشده بود 31 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما عزیزم من 31 میلیارد برای 25 سال هست سالی کمتر از 1.5 میلیارد میشه!! (2302779) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۰:۴۱:۱۲
فعلا که دو ریال هم درآمد نداره داره میسوزه ! آره داداش (2303233) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۹:۴۷:۲۲
چرا آمار دولت تدبیری میدید؟
الف تو که از آمار با خبری لااقل اینقدر انصاف به خرج بده و هر نظری را منتشر نکن (2303117) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۱:۴۷:۲۲
آفرین "آمار دولت تدبیری" رو خوب اومدی.
دولت راستگویان!!!!!!!!!! (2303857) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۸:۴۴:۱۰
تمام 10 فاز پارس جنوبی که در دولت خاتمی افتتاح شد به اندازه تنها یک فاز 12 پارس جنوبی هم نبود! (2304061) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۳۰:۰۸
به گزارش شبکه خبری هزاره سوم به نقل از هفته نامه رمز عبور، سید مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق نفت در یادداشتی شفاهی درباره پرونده کرسنت نوشت: یک قرارداد گازی بسته شده در زمان دوران اصلاحات. در شروع قرارداد مثل استات اویل و توتال، یکی از این آقایان دست‌اندرکار بوده که با گرفتن وجوهی تحت عنوان این که من این پروژه شما را پیگیری می‌کنم، این پروژه را رقم زده. پروژه انتقال گاز ایران، (میدان سلمان به امارات) توسط شرکت کرسنت (الهلال امارات) که شرکت بسیار ضعیفی هم بوده، انجام شده است.
اگر می‌خواستند این شرکت اماراتی را رجیستر کنند، توانایی آوردن یک ضمانت نامه‌ای که عدد بالایی هم نبوده است را در موعد مقرر نداشته و ما می‌توانستیم همان موقع، قرارداد را بر اساس مفاد قرارداد که بعدا در الحاقیه شش حذف شده است، فسخ کنیم. (در الحاقیه ششم حق فسخ را هم از ایران گرفتند) در مجموع این شرکت قوی نبود، با زد و بندهایی که داشته و رشوه‌هایی که در داخل داده و اسناد آن هم موجود است که چقدر بوده، چطور گردش کرده، در کدام صرافی و بانک بوده و هر کدام از آقایان چقدر رشوه گرفتند، توانسته این قرارداد را ببندد.
ما نمی‌خواهیم وارد این بحث‌ها شویم که چه کسی چه میزان تخلف قضایی داشته و اصلا به مجلس ربطی ندارد، بحث ما در کرسنت این است که این پروژه منافع ملی را دنبال نمی‌کرده و اگر امروز اشخاصی بخواهند این قرارداد را احیا کنند، این را مجلس نمی‌پذیرد زیرا به صلاح کشور نیست.
نفر واسطه‌ای که گفته من این قرارداد را به سرانجام می‌رسانم، ایرانی بوده، با همین آقای حمید ضیاء جعفر جلساتی را داشتند، ‌توافق کردند و عباس یزدان پناه یزدی واسطه اول بوده یعنی کسی که مذاکره می‌کرده شخص دیگری بوده ولی آنجایی که می‌خواستند پولی جا به جا بشود یا سندی امضا شود، همه چیز به نام یزدان‌پناه تمام می‌شده است؛ دقیقا همین روش در استات اویل و توتال هم انجام گرفته است.
نکته دوم این است که این قرارداد بسته شد و فرمول گازی که دادند همه کارشناسان شرکت نفت و نیز تمام ارگانها و سازمانهای نظارتی کشور به اتفاق در چندین نوبت تحلیل کردند که این فرمول، منافع ما را حفظ نمی‌کند، چون با افزایش قیمت نفت افزایش آن کند است، یعنی اگر زمانی هجده دلار قیمت نفت بوده این قیمت حتی در مقایسه نه تنها با قیمت صادراتی آن زمان به ترکیه حتی نسبت به خط دلفین قطر نیز پایین بوده است و وقتی قیمت نفت، صد دلار می‌شود، این فرمول دیگر پاسخگو نیست.
تفاوت قیمت خیلی زیاد است، حتی جدول دارد اگر بیست دلار شد این طور، اگر شصت دلار و هشتاد دلار شد، چگونه محاسبه شود، سازمان بازرسی وقت هم درباره این فرمول و قرارداد، گزارش داده و اعلام کرده است که کرسنت، منافع ملی ما را به همراه ندارد.
در همان زمان، وزارت اطلاعات هم گزارش داده، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز مختلفی گزارش داده‌اند که این فرمول، فرمولی است که منافع ملی ما را حفظ نمی‌کند.
اطلاعات دیگری هم وجود دارد که من صلاح نمی‌دانم درباره آنها بحث کنم، درباره کسی که 10 تا جلسه خصوصی با حمید ضیاء جعفر داشته و پرونده را جلو می برده و افراد کارشناس معترض را خلع می‌کرده؛ این‌ها بحث‌هایی است که ما نمی‌خواهیم وارد آن شویم و قوه قضائیه می‌داند با این افراد چگونه برخورد کند، الان چهار پرونده به نام کرسنت در قوه قضائیه مفتوح است.
پس یک مرحله در ابتدای شروع کار این قرارداد بسته شده و در همان زمان، ما به ترکیه گاز می‌فروختیم و قیمتش مشخص بوده آن زمان با این قیمت تفاوت داشته است.
حتی همان موقع هم کسانی که دست‌اندرکار این امر بودند، مطرح می‌کنند که ما باید مسئولین را راضی کنیم چون قیمت خیلی با قیمت‌های دیگر مثل قیمت گاز به ترکیه، فاصله دارد. همان زمان هم بین خودشان این بحث ها بوده و اسنادش موجود است. نوبت دیگری که در قرارداد دخل و تصرف شده است، زمانی است که موضوع رفع الحاقیه بوده که آقای ترقی‌جاه واسط و دلال این مسئله بوده‌اند. که در یکی از پرونده های قضایی علیه او حکم صادر شده است.
ترقی‌جاه کنار یزدان‌پناه دلالی نمی‌کرده است. در قسمت دوم آقای ترقی‌جاه دلال و واسط بوده است که تفاهمنامه‌ای را هم با آقای حمید ضیاء جعفر امضامی‌کند و بر اساس پولی که دریافت کرده،کارهایی را در ایران انجام داده و دنبال می‌کرده است که یکی از این اقدامات، حذف حق فسخ از ایران بوده و دیگری اینکه، انحصار فروش گاز را هم به کرسنت دادند. این‌ها توافقاتی است که در وزارت نفت پیگیری می‌شده است.
برخی از دوستان می گویند چرا دولت‌های بعدی نیامدند علیه این قرارداد عمل کنند، سؤال ما این است که چرا در همان دولت اصلاحات قرارداد انجام نشده است؟ باید اجرا می‌شده است ولی اجرا نشده، سؤال این است که چرا اجرا نشده است؟ چرا در دولت نهم اجرا نشد؟ من شنیدم بعضی از آقایان در دولت نهم مثل آقای وزیری هامانه و آقای نوذری گفته‌اند دولت باید اجرا می‌کرد، خب دولت‌ها چرا اجازه نمی‌دادند؟ از جمله خود آنها که وزیر بودند چرا اجرا نکردند؟
بواسطه گزارش‌هایی که نهادهای نظارتی درباره این قرارداد داده بودند، نهادهای اجرایی اجازه نمی‌دادند اجرا شود زیرا به صلاح نمی‌دانستند که این قرارداد اجرا شود چون مشخص بوده ایران ضرر می‌کند.
این قرارداد نباید اجرا می شده است به چند دلیل، اول اینکه قیمت نامناسبی بوده است.
دوم این که ما قراردادهایی را با کشورهای دیگر مثل ترکیه و پاکستان و قراردادی با عراق داریم که قیمت بیش از قیمت توافق شده در کرسنت است و همین مسأله سبب مشکل برای ایران می‌شود.
مثل نفت است، شما وقتی نفت را به قیمت فوب در مجموع می دهید بعد یک دفعه شروع به تخفیف به یک عده ای نمایید، بلافاصله کسانی که طولانی‌مدت با شما قرارداد بسته اند می گویند به ما هم تخفیف دهید. همین اتفاقی که افتاد در یک مورد، بخش خصوصی ما در مصاحبه ای که در تلویزیون کرد درخواست تخفیف کرد بلافاصله برخی از کشورها گفتند تخفیف ما چه می شود؟ شما به بخش خصوصی خودتان می خواهید تخفیف دهید به ما هم بدهید. این ها مسائلی است که در صحنه بین الملل ضوابط و مقرراتی است که از قراردادهای بین المللی پشتیبانی می کند.
وضعیت کنونی پرونده
کرسنت در اواخر دولت نهم، از طرف ریاست جمهوری ابلاغ شد که این پرونده برود در مرکز حقوقی ریاست جمهوری، یعنی از وزارت نفت خارج شد و من هم که دردولت دهم وارد وزارت نفت شدم، این پرونده در مرکز حقوقی ریاست جمهوری دنبال می‌شد و اگر کمکی از ما می‌خواستند، ما کمک می‌کردیم؛ بنابراین این که صحبت می‌کنند که دکتر میرکاظمی خودش در نفت بود چه کار کرد؟ ما هم مدعی بودیم که این قرارداد به نفع کشور نیست و در مرکز حقوقی ریاست جمهوری داشت پرونده قضایی پاسخ داده می‌شد چون شرکت کرسنت به لاهه شکایت کرده بود و ایران هم داشت اسناد خودش را ارائه می‌کرد.
در یکی دو سال گذشته، ایران اسناد خوبی را در سطح بین الملل تهیه کرده است. تأییدیه‌های بانک استاندارد چارتر را گرفته‌اند، تأیید سازمان مبارزه با فساد انگلستان را گرفتند و سایر اسنادی که نشان می‌داد فساد در این پرونده محرز است و همه این اسناد را به دیوان داوری داده‌اند و مراحل خوبی را طی کرده‌ایم و بحث فعلی این است که اجازه ندهیم این روند متوقف شود.
همین که با تغییر مدیریت‌ها، احساس کنند که دیگر نمی‌خواهیم این پرونده را دنبال کنیم. این به نفع کشور نیست و آن چیزی که صلاح کشور است، این است که همان روال شکایتی که در دیوان شده اسناد و مدارک را ببریم و مذاکره را انجام دهیم و فساد را ثابت کنیم چون اگر اثبات کنیم فساد یا تقلبی صورت گرفته در مجامع بین‌المللی می‌تواند به نفع ایران حکم صادر شود کما اینکه واقعا فساد بوده و اسنادش هم موجود است و به کاربردن عباراتی چون مصالحه یعنی مساله دار شدن سایر قراردادهای صادراتی گاز به کشورهای دیگر است. در هر صورت دولت مکلف است مصالح کشور را حفظ و مجلس در این مورد هشدارهای خود را داده و منتظر عملکرد دولت است.
این که چرا مجلس به وزیر نفت رای اعتماد داد، اگر وزیر هم آمده، بالاخره شعار مبارزه با فساد سرداده است و آنها نمی‌توانند ادعایی علیه ما داشته باشند. ما باید مسیر قبلی را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم؛ حالا ممکن است نقطه نظر دیگری هم وجود داشته باشد که بنده در این باره حرفی نمی‌زنم، بعضی از آقایان ممکن است نقطه نظرات دیگری را به دولت مطرح کنند ولی مهم این است، کسانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند، باید همه اطلاعات را بشنوند و کانالیزه شده اطلاعات نگیرند و از اطلاعات کسانی که در این چند سال روی پرونده کار می‌کرده‌اند، استفاده شود. ما وکیلی در خارج از کشور داریم که می‌توانند نظراتش را جویا شوند و تیم‌هایی را بفرستند و پرونده را از نزدیک مطالعه کنند و تصمیمی بگیرند که منافع ملی را پشتیبانی کند. (2301849) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۴۷:۳۲
کامنت با مقاله فرق داره
کوتاه بنویس تا خونده بشی (2304561) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۴۷:۲۰
شما ها که بلد بودیت گاز رو به قیمت مناسب بفروشید چرا 14 سال گاز اونجا بی خود بی جهت آتش زدید ؟؟؟ (2302165) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۳:۰۸:۵۶
زياد نگران اينكه گاز را ميخواستند ارزان بفروشند نباشيد ، دلواپس پولهائى باشيد كه از فروش نفت گران بدست امده ومعلوم نيست كجا رفته... (2303914) (alef-10)
 
212
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۲۲:۱۴:۴۱
سوخته بشه بهتره تا مفت بدنش به وهابی ها (2313867) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۷:۴۵
اینجا متاسفانه منافع کشور مهم نیست مهم منافع افراد است (2302604) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۸:۲۸:۰۳
اگه فساد شد چرا تو ایران دادگاه تشکیل ندادند . چرا وزیر احمدی نژاد بر اساس حرف الکی قرارداد رو ابطال کرد (2302851) (alef-13)
 
ganji
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۹:۵۲:۲۱
همه این مصیبت ها بخاطر این است که به جناب آقای جونیور نباید از گل کمتر گفته شود
آخر اگر اعلام می کردند که در قرارداد تخلف و رشوه داده شده است آنوقت پای (جونیور و زنگنه) در میان بود

بالاخره یک آقا زاده قیمت داره

30 ملیارد که چی نیست. (2303136) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۳۰:۵۸
اين ديگه جك روزگاره كه تقصير نمايندگان بيشتر از رييس جمهور است!
محض اطلاعتان عرض مى كنم اولين كساني كه به ماجراهاي آقاي زنگنه اعتراض كرده دبير خانه شوراي امنيت در زمان دبيري شوراي امنيت ايشان بوده است! (2303624) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۱:۳۲
اون که زیر فشار افکار عمومی کسی که قرار داد رو بهم زده آره عمو جون ! (2301250) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۴۸:۵۲
14 سال بیت المال رو آتش زدید(گاز کرسنت رو) حالا طلب کار هستید ؟ (2302173) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۰:۲۹:۱۱
نخیر
اون گاز سرجاش تو مخزنه
گازی که میسوزه گاز همراه نفته که توی همه میادین نفتی یاران داره میسوزه و ربطی هم به این قرارداد نداره (2303756) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۰:۵۶:۱۰
عزیز من شما که اطلاعنداری چرا حرف میزنی کدوم مخزن ؟ (2312528) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۲:۱۸
اگر قرداد ترکمن چای با روسیه خوب بوده اینم پس خوبه
درامد به چه قیمتی ارزون اره ولی مفت نه (2301636) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۱۹:۰۱
گاز ایران الان نزدیک به یک قرن است میسوزد حالا که یکی یک خریدار برایش پیدا کرد همه دلسوز شدند؟ نخیر گناه بزرگ زنگنه این بودکه برخی اقایان مثل م ه را واسطه قرار نداد که بطور رسمی و قانونی و حلال طبق قانون کشور پورسانت برای عقد قرارداد بگیرند (2302034) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۴:۲۹
عمو جون 14 سال گاز اونجا الکی داره هدر میره به آسمان (2302105) (alef-13)
 
فرزند ایران
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۴:۰۴
یعنی حاضر بودی کل گاز ایران رو مفت ببرن برای رضایت افکار عمومی
وای برما برای چنین تفکری (2301818) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۲۰:۳۹
فعلا که 14 سال داره میسوزه ! (2302044) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۷:۵۵
کل گاز مملکت کدوم دانشمند ؟ یک میدان گازی مشترک بوده که الان داره فقط هدر میره ! 14 سال هدر میره بدون هیچ درآمدی (2302122) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۳۲:۴۳
عزیزم مثل این که حواست نیستا! اگر اون گازو مفت می دادن می رفت مشتریا دیگه مدعی می شدن. پس بسوزه بهتر از اینه که ارزش تجاری گاز ایران پایین بیاد. یا نمی فهمی اینو یا خودتو زدی به نفهمی که هی می گی 14 سال 14 سال!
این الفم معلوم نیست از انگلیس داره خط می گیره که هزار بار نظرتو منتشر می کنه ولی نظر بقیه رو هی سانسور می کنه... (2303345) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۲۶:۲۶
دانشمند در قراداد پیش بینی شده بعد 7 سال در قیمت باز نگری بشه یعنی اگه اجرا شده بعلاوه بر این که گاز ایران هدر نمی رفت و به کشور پول وارد میشد حالا قیمت فروشم بعد 9 سال باز نگری میشد (2304138) (alef-10)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۰۵:۵۵
حالا که مفت ندادیم میشه بفرمایید چی شد.تمام اون گازها سوخته و دارد می سوزد و تازه باید ضرر هم بدهیم.امثال شما عجب تفکری دارید.و من هم می خواهم همین رو بگم وای بر ما با چنین تفکری که به بهانه مبارزه با فساد خسارت میلیاردی به کشور میزنیم (2302255) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۳۹:۳۱
یعنی اینجوری چیزی بهشون نمیدیم؟ (2302414) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۲:۱۴
میشه از طرف خودتون حرف بزنید نه افکار عمومی ؟ (2301255) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۳:۲۸
کی این قرار داد رو به هم زد آقای زرنگ ؟؟؟؟؟ (2301261) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۳۹:۲۵
قراردادی که توش کلی رشوه جابجا شده و شاهد کلیدی دادگاه داوری که قرار بود به نفع ایران شهادت بده یهو ناپدید شده باید اجرا میشد؟
در ضمن
آقای زنگنه اگه زرنگ بود خودش به موقع کار رو تموم میکرد.
اعتراضات رئیس جمهور فعلی به قرارداد رو ندیدی استاد؟
مسخره نیست که بگی کی بهم زد و یادت نیاد کی بست و رشوه گرفت و محکوم شد؟
مثل اینکه بگی کی قرارداد ترکمانچای رو بهم زد اما یادت نیاد کی این قراردادو بست (2302413) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۰:۵۹:۰۴
دقیقا این رشوه ای که میفرمایید کجا و در کدوم دادگاه ثابت شده ؟ (2312536) (alef-14)
 
امید
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۹:۱۵:۰۲
نه می گذاشتن ببرن و بخورن
یارو قراردادی بر علیه منافع مردم ایران بسته
یکی که می یاد درستش کرده
می گن چرا کرده
چقدر شماها با فهم و شعورید (2303018) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۲۹:۴۹
استا با فهم حالا چه سودی کردی منافع ایران چه شد
شما که میگید فساد شده بر اساس کدام حکم دادگاه به این نتیجه رسیدید اگر حکم نداشتید و دلیلی چرا قرار داد لغو شد اگر فساد شده کو دادگاهش کو حکمش ؟؟؟؟؟ (2304146) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۵:۴۸
یعنی باید 25 سال گاز مملکت را بدهیم به امارات. این ظلمی عظیم است. (2301273) (alef-14)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۹:۴۳
اصلا شما میدونید میدان گازی سلمان کجاست و گاز ان چطور داره مصرف میشه؟ پسر خوب ادم در دشمنی هم باید مرد باشه (2301624) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۳:۳۲
اون گاز الان داره بی خودی میسوزه و هیچ در آمدی نداره ! بله (2301764) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۴۰:۲۵
نخیر
اون گاز سرجاش تو مخزنه
گازی که میسوزه گاز همراه نفته که توی همه میادین نفتی یاران داره میسوزه و ربطی هم به این قرارداد نداره (2302417) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۰۰:۴۱
یعنی وریز شما دروغ گفته که گاز ها سوخته شما راست میگی ؟


غلامحسین نوذری که در دولت احمدی نژاد مدتی وزیر نفت بود، در این باره عنوان می‌کند «شاید نقدهایی بر قرارداد کرسنت وارد باشد اما از آن زمانی که عده‌ای این قرارداد را نقد کردند و برای این قرارداد مشکلاتی به وجود آمد؛ بیش از ۷ سال می‌گذرد و در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است». عدم استفاده از منابع این میدان گازی و بیهوده سوزانیدن آن در طول ۷ سال کشور را از درآمدی معادل ۳۱ میلیارد دلار محروم کرد که این مبلغ معادل دو سال یارانه کل جمعیت ایران است (جدا از جریمه دادگاه لاهه) (2303264) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۰۱:۳۰
عمو میدان مشترک تا الان همه گاز ها رو بردن ! (2303268) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۰۶:۰۵
ميشه بگي چرا فقط در ايران ميسوزه نه جاي ديگه؟ اين همه تو دنيا چاه نفت هست، فقط نفت ما گاز قاطي داره؟ (2303544) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۶:۵۴
راست می گی الان 5 ساله داره بی خود می سازه، ولی از الان تا 25 سال دیگه هم ابوظبی مفت و مجانی می سوزوندش؛ ما هیچی ولی 10 سال دیگه شاید یک مردی پیدا می شد و نمی گذاشت بسوزه (2302597) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۶:۰۱
این باید محاکمه میشد و به جرم خیانت در بیت المال اعدام میشد ، حالا شده وزیر

یعنی برای قوه قضاییه متاسفم (2301274) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۴:۱۸
اون که باید محاکمه بشه کسی که قرار داد رو بهم زده و کشور رو از 31 میلیارد دلار درا مد محروم کرد (2301767) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۴۱:۵۰
کدوم خنگی گفته این قرارداد ۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته؟ نکنه نوچه های منعقد کننده قرارداد فرمودن؟
نه داداش
با گاز ۷ سنتی قرارداد کرسنت درآمد اون ترکمانچای حتی هزینه های توسعه میدان و لوله کشی رو هم پوشش نمیده (2302420) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۵:۱۴
ببخشید 31 میلیارد درآمد ذر مقابل چی ؟؟؟؟ در مقابل چوب حراج زدن به گاز ایران؟؟؟ هیچ آدم عاقلی قرار داد 25 ساله فورش گاز به قیمت ثابت می بنده ؟ صد رحمت به ترکمنچای (2302592) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۳۸:۴۶
برآورد وزارت نفت این بوده است که درآمد حاصل از قرارداد در طول 25 سال حدود 3300 میلیون دلار (3/3 میلیارد دلار) برای ایران است. و در نامه رسمی آقای زنگنه به آقای خاتمی این موضوع به صراحت قید شده بود.

با توجه به قیمت ۷ سنتی و فروش حداکثر ۱۵ میلیون متر مکعب در روز این رقم زیاد هم هست (2302674) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۴۵:۲۸
فعلا که وزیر دادگستری دولت محبوبتون دنبال اعتراض به رای دادگاه لاهه است ! احمدی نژاد نشسته توی خونه (2311758) (alef-14)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۶:۰۷
اول اصولگرایان جواب اون 800 ملیارد دلار پول نفت حیف و میل شده را بدن بعد شما صحبت از خسارت کن (2301775) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۴۳:۴۴
بی خیال بابا
اون ۸۰۰ تا هم ردشو بگیری تو جیب خودتون پیداش میکنی
میگی نه بیا وضع زندگی دو طرف رو مقایسه کن (2302429) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۸:۴۷:۰۲
نه نداشتیم اول معتدلیون اصلاح طلب جواب 650 میلیون یورو رانت رو بدن ... (2302930) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۲۹:۵۶
این خیانتی هسته اصلاح طلبان مرتکب شدند وباید از جیب خودشون این خسارت رو بدند متاسفانه اجازه بررسی کرسنت داده نمیشه چرا نمیذارید بررسی کنند جالب اینه که متهم کرسنت الان وزیر نفت شده اگه این اتفاق زمان احمدی نژاد می افتاد الان این سایتها وروزنامه های دولت و روحانی چه داد و بیدادی می کردند الان اینجا پرشده بود ازتوهین و فحش به احمدی نژاد
الان روحانی می گفت نفت رو بردند وخوردند باید مردم بدانند چه بلایی سرشان آمده (2301290) (alef-14)
 
عاتی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۶:۴۰
آره اصلاح طلبان خیانت کردن که 10 فاز پارس جنوبی رو به بهره برداری رسوندن ولی اصولگراها خدمت کردن که حیف و میل کردن هزینه های هنگفت و پس از 8 سال هیچ فازی رو به بهره برداری نرسوندن گذاشتن قطر ببره. (2301834) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۴۶:۰۲
عزیزم
دروغ که خناق نیست
پس بگو
اما اگر احیانا نمیدانی
اصلاح طلبان ۵ فاز را به بهره برداری رساندند و ۵ فاز را با پیشرفت متوسط زی ۵۰ درصد تحویل دولت بعد دادند.
دولت نهم و دهم علاوه بر تکمیل آن ۵ فاز، ۵ فاز را تا آستانه بهره برداری رساند و ۸ فاز را با پیشرفت بالای ۵۰ درصد تحویل دولت بعد داد (2302439) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۲:۰۶:۱۶
دوست عزیز من از 4 سال پیش تو بخش فراساحل مشغول کارم. اگه منظور شما از بهره برداری فاز پالایشگاه باشه تا حدودی حرفتون درسته منتها در بخش دریا غیر از فاز 12 بقیه فازها هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشتند.
در حال حاضر پالایشگاه های فازهای 15 و 12 با گاز بقیه فازها درحال کار هستند چون گازی از دریا به خشکی منتقل نمیشه.
فاز 17 و فکر کنم 19 همچنان در مرحله پیش راه اندازی هستند.
فاز 22 و 23 هنوز به مرحله نصب جکت و حفاری نرسیدند یعنی هیچی
فاز 20 و 21 هم کلا هیچی حتی هنوز لوله ای هم براشون کف دریا نصب نشده
فاز 14 تازه پلت فرمش نصب شده و هنوز وارد فاز پیش راه اندازی هم نشده

در ضمن تمامی طرح هایی که به اسم پارس جنوبی تو چند سال گذشته (چه این دولت چه اون دولت) جشن راه اندازی براشون گرفتند صرفا جشن اماده سازی پالایشگاه اون هم نه با تمام ظرفیت بوده.

بعنوان نمونه بنده در هنگام افتتاح فاز 15 در دولت قبل همون موقع کنار جکت فاز 15 تو دریا بودم و هنوز مرحله حفاری جکت تموم نشده بود چه برسه به بهره برداری (2303880) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۰۱:۰۳:۴۹
آره آستانه بهره برداری (2312541) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۴۹:۴۹
گاز اونجا تو مخزنه و دست نمیخوره
گاز همراه نفت داره میسوزه مثل بقیه میادین
اما همون قرارداد رو اگه اجرا میکردیم فقط از محل کاهش قیمت قرارداد بقیه قراردادهای گازی ایران(مثل شکایت فعلی ترکیه که ۲۵ درصد تخفیف میخواد با توجه به قیمت مفت کرسنت) چند برابر ارزش اون گاز به کشور ضرر میرسید (و داره میرسه)
یعنی اصل حرفت درباره سوزوندن گاز مخزن گازی سلمان غلطه و حتی اگه درست هم بود اجرای اون ترکمانچای با اون قیمت های خنده دار و فرمول تحمیلی عرب ها باز هم از مضر تر از اجرا نکردنش بود (2302459) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۵:۳۳
دوست من بایست به قراردادهای بین المللی احترام گذاشت و نمیشه که کسی از متنئ قرار داد خوشش نیامد بهم بزنه ؟ (2302545) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۲۸:۱۵
اینا رو توی وقت تنفس دادگاه مطرح کن شاید موجبات خنده وشادی هیت منصفه رو فراهم کردی! (2302074) (alef-13)
 
خیشه
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۴:۵۰
اگه درست باشد که واویلا است . (2301313) (alef-14)
 
سلگی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۵:۰۴
وزیر نفت باید دادگاهی شود (2301316) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۲:۳۳
برو عمو کسی باید دادگاهی بشه که قرار داد رو بهم زده ! (2301757) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۱:۱۷
فرار به جلوی مسخره ایست
کسی که قرارداد مبتنی بر فساد میبندد و خودش به پیروزی طرف مقابل در داوری بین المللی کمک می‌کند نباید دادگاهی شود اما کسی که جلوی خیانت را گرفته باید دادگاهی شود (2302467) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۷:۰۸
کشور رو از 31 میلیارد دلار محروم کردید طلب کار هم هستید 8 سال اون گاز فقط داره بی خودی میسوزه (2301781) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۴۲:۰۷
در دوره 7 ساله اول قرارداد با بهای تعیین شده فروش گاز و مقادیر گاز تضمین شده به کرسنت، حداکثر درآمد ایران از 450 میلیون دلار تجاوز نمی‌کرد حال آنکه میزان سرمایه‌گذاری اولیه ایران بدون هزینه‌های بالاسری برای این پروژه 620 میلیون دلار بوده است.

یعنی حتی در دوره 7 ساله هم سرمایه‌گذاری ایران برای این قرارداد مستهلک نمی‌شد و از سال هشتم به بعد که قیمت گاز تحویلی براساس بهای 40 دلار قیمت هر بشکه نفت خام افزایش می‌یافت، برای تمامی 18 سال باقیمانده بین 1.6 تا حدود 4 میلیارد دلار برآورد می‌شد.

بنابراین کل درآمد ایران در طول دوره 25 سالة قرارداد براساس جمعاً 116 میلیارد مترمکعب (سقف حجم گاز قابل تحویل) حداکثر بین 2 تا 4.5 میلیارد دلار بیشتر نمی‌ شد که نامه وزیر وقت نفت به آقای خاتمی رئیس جمهور وقت برآورد 3.3 میلیارد دلار برای کل دورة 25 ساله را اعلام کرده است. (2302690) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۸:۰۶
زنگنه چه تقصیری داره، آنهایی که قرارداد را اجرا نکردند و کشور را متضرر کردند بیان جواب بدهند، دولت قبل این فاجعه را به بار آورد. زنگنه که معتقده آن قرار داده به نفع ایران بوده و هنوز معتقد است. (2301327) (alef-14)
 
توحید
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۶:۲۸
فروختن گاز به امارات به یک پنجم قیمتی که به ترکیه می فروخت یعنی چی ؟
من موندم، حافظه ها اینقدر ضعیفه یعنی ؟
حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای به رئیس جمهور وقت نوشت: «عمل از طریق واسطه، عقد قرارداد طولانی با شرکت غیر معتبر که در سنوات قبل نیز عملکرد ضعیفی داشته و حقوق ایران را در میدان نفتی مبارک نادیده گرفته است، قیمت و شرایط قراردادی در مقایسه با منطقه بسیار پایین و نامطلوب است . این قرارداد با توجه به برنامه‌های وزارت نفت برای ورود به بازارهای دراز مدت گاز شاید سنگ بنای مناسبی نباشد و در شرایط فعلی هیچ منفعت سیاسی نیز به دست نخواهد آورد. بهره‌برداری از این گاز به روش‌های اقتصادی‌تر نسبت به فروش اقتصادی آن به شرکت غیر معتبر ترجیح دارد.»

فرافکنی تا کجا ؟ تا کی ؟ (2301609) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۴۴:۳۲
آقای فرافکن 14 سال اون گاز داره اونجا میسوزه و هیچ در آمدی برای کشور نداره یعنی حداقل اگر فروخته میشد 31 میلیارد دلار در آمد داشت (2302151) (alef-13)
 
توحید
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۵۹:۳۴
توجیه کردنتون به شاهان قاجار رفته ، تقصیر خودتون نیست (2303413) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۳:۴۸
آخه مرد دانا به یک پنجم میفروختیم بهتر بود یا اینکه قطر بفروشه و به جیب عربها بره خوبه .ندانسته وسط نپر.برو .... (2302538) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۹:۱۳
اصلا تو میدونی کرسنت چیه؟ تو کرست ایران متعهد شده بود به مدت 25 سال گاز رو به قیمت 18 دلاربه عربها که دشمن تو و هر ایرانی اند وخلیج فارس روخلیج عربی می دونند واگذار کنه یعنی 25 سال مفت گاز 70 میلیون نفر ایرانی رو بده به عربها
اون وقت تو ناراحتی چرا احمدی نژاد این قرداد رو لغو کرد؟ متاسفم برات تو ایرانی هستی؟
خود روحانی جان شماها اون موقع به شدت به این قرارداد معترض و اون روخیانت می دونست ما حالا اومده همون فرد رو وزیر کرده و ازش دفاع میکنه و اجازه بررسی کرسنت رو نمیده
خوب اگه بررسی وعاملینش مجازات نشند اونا ایران رومحکوم و طلب خسارت می کنند واون پولی که باید صرف عمران و رسیدگی به معیشت کارگران و معلمان و بیکاران بشه به جیب عربها میره که منافع بعضی ها خطر نیفته (2301671) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۱۴:۱۱
نبايد به آقاي روحاني بابت انتخاب آقاي زنگنه به عنوان وزير نفت خرده گرفت، شايد اگر اقاي روحاني اينکار را نمي کرد الان رئيس جمهور نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اين آقايان با پول مردم پولدار شدن و براي اينکه به سمت برسند با همين پول مردم براي کانديداي خود تبليغ مي کنند. (2302293) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۱۷:۳۱
میشه بگی حالا اون گازی که به قیمت 18 دلار به انها ندادیم چی شد؟.میشه بگی اون گاز 70 میلیون نفر چگونه مصرف شد؟ غیر از این بود که سوخت.احمدی نزاد که می خواست این قرارداد رو لغو کند اصلا به این فکر کرد که باید خسارت داد به همون عربها که شما میگید.حداقل با فروش این گازی که سوخت میتونستیم میدان مشترکمان با قطر را تکمیل کنیم.در ضمن
شما هم بهتر نگران اون 800 ملیارد دلاری باشی که حیف و میل شد و قصه قشرهای دیگر رو نخوری (2302303) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۲۳:۰۶
بنده فقط يه چيز را مي فهمم و آن هم اين است که اگر 31 ميليارد نصيب کشورمان مي شد دردي از ما را دوا نمي کرد بلکه مبلغ اختلاس ها را اضافه تر مي کرد ولي اگر جريمه شويم مطمئناً از جيب ما خواهد بود و بايد رياضت اقتصاديش را ما تحمل کنيم. (2302336) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۷:۳۵
بابا جان روحانی اون موقع اطلاع نداشت که چه بلایی سر مملکت میاد حالا 2 هزاریش افتاده که علاوه بر ضرر جریمه هم باید بده.شما هم برو کارتو بکن و در کاری که در حد و اندازه ات نیست سرک نکش .افکار امثال شما این کشور را به این روز رسانده (2302555) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۸:۴۱
اونايي كه درمورد اين مطلب صحبت ميكنند دو دسته هستند:
١-اونايي كه ميدونن كرسنت جيه و دفاع ميكنن از وزير نفت
٢-اونايي كه اصلا تا حالا اسم كرسنت رو نشنيدن و اولين بار تو اين مطلب باهاش روبرو شدند و با غرض ورزي ميخوان فقط اين دولت رو خراب كنند (2302562) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۵:۵۸
بند ه خدا زنگنه بنزین وارد کرده بدتر از بنزین داخلی میگه یورو 4 بعد میاد بگه قرارداد کرسنت مورد داره
خب صد ساله دیگه نمیگه (2301828) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۴۰:۱۷
بنده خدا مردم دارن می بینند الان هوای تهران پاک تر شده کمتر دروغ بگین (2302134) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۳:۰۲:۵۰
آلودگی رو باید زمستون دید داداش!!!!! (2303910) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۲:۵۹
زنگنه تقصیر ندارد
تقصیر جهل عمومی مردم و نا اگاه نگه داشتن آنها است که یک قرارداد خیانت بار را هم به دلیل اغراض سیاسی توجیه میکنند و متوجه نمی شوند ضرر این توجیهات خنده دار اول به خودشان می رسد. (2302479) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۸:۵۱
به به، اونوقت چن تا سه هزار میلیارد میشه؟ (2301335) (alef-14)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۷:۲۸
شما معیار سنجتون بابک زنجانی باشد (2301784) (alef-14)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۰۹:۰۷
باز توو جیب یک هموطن رفته ، نه این عربهای
(2301997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۴:۰۲
تو جیب هم وطن رفته ؟ چه استدلال خنده داری ! مام جیب شما رو میزنیم ناراحت نباش تو جیب هم وطن رفته نه عرب ها :))) (2302586) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۱۱:۲۰
9000 میلیارد کاسبی در پاک ترین دولت تاریخ ایران ! طرف نفت میفروخته ! (2302275) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۴:۱۵
معیار ما بابک نیست
چون بابک دزدی نکرده
عزیزان در داخل کشور آمارش را داده اند و پول مملکت در حسابش بلوکه شده (2302489) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۲۲:۲۵
20 تا ۳ هزار میلیارد میشه!!!!!!!!!!! (2302051) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۹:۵۸
حالا من میگم کی اطلاعات را به چینی ها داد تا اونا برند به قطری ها بفروشند100ها هزار میلیارد به کشور مردم ضرر زدند حالا هم میاند قیافه ی طلبکارانه را میگیرند که بنزین پتروشیمی از کل بنزین های جهان پاکتره این فرد مطالبه ی افکار عمومی را به وجود نمیاره؟؟؟؟؟؟خب آقای نویسنده جواب بدید برداشت 100ها برابری قطری ها از میادین مشترک نفتی مطالبه ی افکار عمومی را به دنبال نداره که شما که به دلیل تحریم هایی که به گفته ی شما کاغذ پاره بوده وبی اثر نمیتونید با قطر مقابله کنید چرا فاز های پارس را خوابوندید ؟؟بازم دوست دارید میگم از افتخاراتتون که پول نفت را دادید یک عده جنس واردکنند حالاهم پول رانمیدند میگند که اصلا پولی به هینی نیست؟حالا که مقابله با روحانی را در پیش گرفتید حداقل نظرا ت حامیان روحانی هم منتشر کنید .البته سایت الف از بابت نشر نظرات یکی از بهترین سایت های خبری است (2301341) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۸:۲۴
با انتهاي پيام شما موافقم. سايت الف در بين سايت هاي موجود، خيرالموجودين ! است. (2301616) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۹:۲۰
خانم محترم
همه حرف هایی که زدی توهمات خودت و رفقایت است و اصلا قابل مقایسه با قراردادی که ۳ نهاد نظارتی کشور یعنی سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات رسما به دادگاه خیانت بار بودن آنرا اعلام کرده اند نیست.
درباره پارس جنوبی هم که واضح خلاف واقع میگویی
آمار بهره برداری از فازها به شکل کامل در سایت ها و خبرگزاری ها منتشر شده. اگر ندیده اید که بعید میدانم میتوانید ببینید.
فازهای پارس در اوج تحریم ها بیشترین درصد پیشرفت فیزیکی را تجریبه کردند و با چنگ و دندان ساخته شدند و البته وزیر محبوب شما بلافاصله بعد از روی کار آمدن پروژه ها را خواباند تا بهره برداری را به موقع به نام خودش ثبت کند.
امروز دیروز نیست که شما یک طرفه بتوانید خلاف واقع تحویل مردم دهید و همه ساده دلان هیجان زده هم باور کنند (2302521) (alef-13)
 
پارس
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۰:۵۹:۵۸
والا ما 8 ساله داریم تو پارس جنوبی کار میکنیم هیچ پیشرفت فیزیکی ندیدیم همش تو واحد عمران بود اما دریغ از یک تست پکیج که سالم بسته شده باشه. اکثر نخبه های ما تو این چند سال سر از قطر و مالزی در آوردن. بد نیست باانصاف صحبت کنیم (2303262) (alef-13)
 
کارمند شرکت نفت از عسلویه
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۰:۱۲:۳۸
در مورد فازها شما دارید اشتباه میگسید. در 8 سال آقای احمدی نژاد فقط فازهای 9و 10 آن هم به شکل ناقص افتتاح شد. ضمناً آن درصد پیشرفتهای فیزیکی هم مربوط به اوایل کار فازها مثل خاکبرداری و نصب فونداسیون است که کار سختی نیست. هنر در مراحل پایانی است که قطعات خارجی و تست فنی لازم دارد و معمولا آنجا کم می آوریم.
کارمند از عسلویه (2303716) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۸:۵۴
اینا رو توی وقت تنفس دادگاه مطرح کن شاید موجبات خنده وشادی هیت منصفه رو فراهم کردی! (2301622) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۰۰:۳۱
فعلا که بابک زنجانی در زندان - رحیمی هم پرونده داره احمدی نژاد هم وقت دادگاه داره - به حساب تک تک شما رسیدگی میشه تا دیگه به ملت نخندید (2302236) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۲۳:۵۳
اگه قرار به دادگاه باشد باید تکلیف 600 ملیارد پول نفت مطرح شود (2302340) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۵۵:۵۰
واقعا کسی رو که خودشو به خواب زده نمیشه از خواب بیدار کرد......بحث سر قرار داد کرسنته شما دارین از چی حرف میزنین...کل اینهایی که گفتی یک هزارم ضرر مالی کرسنت نمیشه (2301945) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۱:۲۹:۲۵
تو اصلا میدونی ضرر کرسنت چقدره و ضرر برداشت قطر از منابع مشترک چقدره ؟!! (2303831) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۴۳:۰۳
اقای روحانی لطفا حالا جواب گو باشید که به خاطر انتخاب وزیری که خودتون هنگام بستن این قرارداد نامه زدین و گفتین این خیانت به کشور بوده خسارت 18 میلیارد دلاری به کشور وارد کردین...در واقع کشور 4 برابر فساد سه هزار میلیاردی بابت مدیریت و انتخاب غلط شما ضرر کرد.... (2301363) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۴۳:۳۵
کسانی که کرسنت رو لغو کردند باید جواب بدهند.بیاد بیارید در موقع قرارداد قیمت نفت 6 دلار بود و مادرامدی نداشتیم (2301367) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۳۳:۰۵
جدی؟ پس چرا رشوه دادن و گرفتن؟ بعد ببخشید اون کشورایی که به قیمت واقعی گاز می فروختن نفتشون 100 دلاری بود؟!!! (2301859) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۳:۱۴
کی رشوه داده ؟ 14 سال اون گاز داره آتش میگیره ! کو مدارک رشوه شما ؟ (2302097) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۴۰:۴۵
عزیزم اینجا جای ارائه مدارک نیست مدارک تو دادگاست. همه خبر گزاریام دارن می گن که مدارکش موجوده. اصلا بر طبق همین مدارک ایران به لاهه دفاعیه فرستاده. اگر مدارک نبود که الان باید این خفتو میکشیدیمو گاز ملتو مفت می دادیم به اینا و بعد مابه التفاوتش رو رو قبض گاز مردم می گرفتیم! (2303364) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۳۱:۲۳
میشه بفرمایید در سال 81 کدام کشور نفتش 100 دلار بود؟!! (2302376) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۴۲:۳۸
ميشه بگي تورم جهاني سال ٨١ قبل بحران چقدر بوده؟ (2303661) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۰:۵۵
استاد
قبل از کرسنت قرارداد ترکیه رو چند سنت بستیم. میدونی؟
اگه قیمت نفت ملاک بود چرا توی فرمول کرسنت هرچی قیمت نفت میره بالا سود ایران از فروش گاز کمتر میشه؟ (2302527) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۲۶:۰۴
برادر عزیز فقط سال 2001 میانگین نفت 25 دلار بوده (2302062) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۳۰:۱۲
حداکثر قیمت نفت ۲۵ دلار بود (2303621) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۴۶:۰۵
الان شما زبان افکار عمومی هستی ؟ (2301375) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۱:۱۹
نکنه شما هستی؟ (2302528) (alef-13)
 
سروش
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۰:۲۵
حالا نیست الان همون گاز رو با قیمت گزاف داریم میفروشیم؟ من تو پارس جنوبی کار میکنم برادر من مخازن میعانات لبریز شده و مشتری نداریم.برای گاز ایران مشتری نداریم به سبب تحریم و قرارداد با پاکستان هم منتفی شد.کاش از همون زمان حتی با قیمت کم گاز رو میفروختیم و نمیزاشتیم قطر اونو ببره و با قیمت زیاد بفروشه.حتی با این کار ارزش گاز قطر رو هم پایین میاوردیم (2301395) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۴:۰۱
تو پارس جنوبی کار میکنی نمیدونی کرسنت هیچ ربطی به پارس جنوبی نداره؟
چیکاره ای اونجا؟
کرسنت اماراتیه و قرار بود گاز سلمان رو ببره
ارزش گاز قطر هم خیلی خیلی پایینه
کسی نمیتونه پایین ترش بیاره
ما با اون کار فقط ارزش گاز خودمون رو پایین آوردیم
کما اینکه همین الان ترکیه میخواد ۲۵ درصد از قیمت گاز ایران رو به بهونه مفت فروشی گاز به کرسنت کم کنه
ما مشکل مشتری برای فرشو گاز نداریم. میدونی چرا؟ چون مدت ها است تراز گاز ایران منفیه. یعنی واردات ما از صادراتمون بیشتره (2302539) (alef-13)
 
سروش
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۰۴:۱۵
من نگفتم کرسنت به پارس جنوبی ربط داره 8 سال تو بهره برداری پارس جنوبی کار کردم.مثبت های کامن هامونو مقایسه کن. همینکه میگی تراز گاز ایران منفی هست خودش نشون میده چیزی نمیدونی (2303274) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۱:۳۹
امیدواریم سانسور نشود :

غلامحسین نوذری که در دولت احمدی نژاد مدتی وزیر نفت بود، در این باره عنوان می‌کند «شاید نقدهایی بر قرارداد کرسنت وارد باشد اما از آن زمانی که عده‌ای این قرارداد را نقد کردند و برای این قرارداد مشکلاتی به وجود آمد؛ بیش از ۷ سال می‌گذرد و در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است». عدم استفاده از منابع این میدان گازی و بیهوده سوزانیدن آن در طول ۷ سال کشور را از درآمدی معادل ۳۱ میلیارد دلار محروم کرد که این مبلغ معادل دو سال یارانه کل جمعیت ایران است (جدا از جریمه دادگاه لاهه) (2301405) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۰۸:۴۱
اون بخش دومش که مسخره ترین حرف ممکنه
خودت حساب کن با صادرات روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب گاز ۷ سنتی در طول ۷ سال چقدر درآمد برای ایران متصوره
درباره بخش اول هم میتونم بهت بگم نوذری خودش یکی از منتقد ترین افراد به این قرارداد بود وبارها گفت تا اصلاح نشه اجراش نمیکنیم
میتونی سرچ کنی و ببینی
خودشم تلاش کرد اصلاحش کنه اما اینقدر امتیاز توی قرارداد داده بودن به کرسنت که دست ما برای مذاکرات اصلاح قرارداد کاملا خالی بود
البته موضع گیری های بعدی نوذری ناشی از مسائل دیگه ای بود
کما اینکه اکبر ترکان هم گفته بود دیوار کرسنت تا ثریا کج است اما زمان رای اعتماد زنگنه حرفشو تغییر داد (2302561) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۲:۳۲
مصاحبه‌های سفارشی آقای زنگنه و نوذری از جمله همین مصاحبه جزو شواهد ارائه شده به دادگاه از سوی کرسنت بود و متأسفانه با تمسک به همین حرف‌های دروغ موفق شد حکم خسارت علیه ایران را بگیرد. (2302617) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۹:۵۶:۱۷
مقصر این هم آقای زنگنه و دوستانش هستند
اگر همین آقایان که الان مسئولند سنگ اندازی نمیکردند و پرونده زودتر رسیدگی میشد جلوی این ضرر هم گرفته میشد.
شما ها دیگر خیلی متعصب هستید کس دیگر با رشوه و رانت قراردادی به ضرر ملت بسته و با بررسی و دادگاه آن هم مخالفت کرده و ضرر را بیشتر کرده اونوقت شماها میگید چرا یک عده خواستند به این تخلف رسیدگی کنند؟!!!

وای بر تفکر شما! (2303148) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۴۴:۱۹
نوچه بيژن رو مى گي كه حرفاش با رييسش بيژن تو دادگاه عليه خودمون استفاده شد!؟ (2303662) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۲:۵۵
گاز های اونجا 7 سال فقط سوزانده شده و هیچ در آمدی برای کشور نداشته در حالی که اگر کرسنت اجرا میشد الان 31 میلیارد در آمد داشتیم (2301409) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۱:۳۸
میشه بگی این درآمدو از کجا به دست میاوردی؟
روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب ۳۶۵ روز سال ۷ سال ۰.۰۷ دلار میشه ۲.۵ میلیارد دلار

شماها بی سوادین یا خودتون رو زدین به بیسوادی؟
این ۲.۵ میلیارد دلار به زور هزینه اجرای خود پروژه رو پوشش میده چه برسه به اینکه درآمد برای کشور ایجاد کنه (2302579) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۰:۴۸:۲۴
شما با سوادی ! برو رقم قرارداد رو بخون عمو (2303241) (alef-13)
 
مینا
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۰۶:۰۸
به ادبیات مخالفین آقای زنگنه دقت کردین؟ سه بار خواهش میکنم پیامهارو از اول بخونید (2303279) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۵:۱۴
واقعا" متاسفم با این نماینده هاااا
با دست خودمون میلیاردها تومان جریمه شدیم (2301421) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۴۸:۵۰
به نماينده چه ربطي داره تازه اگر امثال توكلي و زاكاني نبودند كه همينش رو هم آقايان ماست مالي كرده بودند
با از روحاني پرسيد چرا هر دروغ گوي فاسدي را برا وزارت معرفي مى كنه
هيچ وقت نطق احمد توكلي و زاكاني را عليه زنگنه يادم نمى رود (2303673) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۶:۰۹
آقایونی که دائم میان میگن مچکریم، اینجا هم بیان بگن مچکریم. اینها اگر از دولت نهم و دهم بدتر نباشند،‌ مطمئنا بهتر نیستند. (2301426) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۱۸:۱۹
وزیر نفت احمدی نژاد با حمایت نمایندگان تندرو با بی فکری قراردادی را یکجانبه فسخ کردند و گاز مربوطه را سالها مفت سوزاندند و حالا جریمه هم باید بدهیم: جریمه فسخ یکجانبه قرارداد.

این یکی از نتایج کاغذ پاره اعلام کردن اسناد بین المللی است.
بله دنیا قانون و حساب وکتاب دارد. (2302314) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۷:۰۸
این تنها قراداد ترکمنچای گازی دولت اصلاحات نبود
قراد داد ترکمنچای گازی بزرگتر انعقاد قرارداد با شرکت توتال فرانسه برای ساخت فازهای 2و3 پارس جنوبی بود که این شرکت علاوه بر دریافت 2.5 میلیارد دلار در ان زمان برای ساخت پالایشگاه تا 7 سال میعانات گازی این فازها را نیز میبرد که حدود روزانه 80 هزار بشکه میعانات می شد
میعانات گازی قیمتی تقریبا 1.5 برابر قیمت نفت دارد
چه کسی باید جوابگوی این خیانتها و تاراج منابع ملی باشد؟
چرا سران نظام چشم بر روی این خیانتها می بندد و هیچ برخوردی با این عوامل نمی شود؟ (2301432) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۲:۲۵
8 سال گاز ها داره میسوزه آقای ترکمچای ! ترکمنچای خود شما هستید که نگذاشتید برای کشور در آمد زایی بشه (2301809) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۶:۲۶
چرا راحت هر دروغی را باور و تکرار میکنید؟
گاز همراه نفت در همه میادین نفتی ایران میسوزد. گاز لایه نفتی سلمان هم مثل بقیه آنها.
موضوع قرارداد کرسنت گاز لایه گازی سلمان است که درون مخزن است و کسی آنقدر ابله نیست که آنرا بسوزاند

ذره ای هم که شده به چیزی که می گویید فکر کنید. (2302595) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۵۱:۳۸
يا ابلهي يا جيره خور زنگنه!
خودشون ميگن مبلغ اون قرارداد ٢.٥ ميليارد دلار بوده، كه هزينه استخراج و بهره برداري اش به تنهايي از اين رقم بالاتر مى زنه
حالا اگه فهميدن! (2303677) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۲۳:۲۲
نه که برداران چینی تمام قراردادهایشان را تمام و کمال انجام داده اند.اش انقدر شور شده بود که حتی دولت قبل هم تصمیم به اخراج بعضی از انها گرفت.
در ضمن در خبرها هم امده بود که این برادران چینی که در دولت قبل قرار داد بسته بودند اطلاعات ما رو به عراق می فروختند.به اینها چه کسی باید رسیدگی کند (2301814) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۵۷:۲۵
در شرایطی که رسانه‌های افراطی به قصد تخریب زنگنه، با حاشیه‌سازی پیرامون قرارداد کرسنت، بر سر راه اجرای قرارداد کرسنت سنگ‌اندازی می‌کنند، کشور امارات تاکنون 31 میلیارد دلار از این میدان سود کسب کرده است. مسعود سلطان‌پور، مدیرسابق شرکت تاسیسات دریایی، با اعلام این رقم، خسارت ناشی از عدم اجرای قرارداد کرسنت را تاکنون حدود 31 میلیارد دلار برآورد کرده است. با این رقم و با احتساب دلار 2900 تومانی، می‌توان یارانه بیش از 70 میلیون نفر ایرانی را برای بیش از دو سال پرداخت کرد! (2301435) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۲:۱۹
مسعود سلطانپور که مدیر عامل تاسیسات دریایی در زمان ریاست مهدی هاشمی بر هیئت مدیره این شرکت بود حاضر نشد با هیچ یک از رسانه های منتقد زنگنه درباره ادعاهای خنده دار خود مصاحبه کند.
استاد
اگر ضرب و تقسیم ساده بلد باشید:
هم قیمت گاز کرسنت مشخص است= ۷ سنت در هر متر مکعب
هم میزان گاز تحویلی بر اساس قرارداد= ۱۴ میلیون متر مکعب در روز
هم تعداد روزهای سال مشخص است= ۳۶۵ روز
هم سال های گذشته از قرارداد= ۷ یا ۸ سال


برای اطلاع شما قیمت قرارداد صادراتی گاز ایران به ترکیه که قبل از کرسنت بسته شده ۴۵ سنت در هر متر مکعب است
آقای سلطانپور با بی شرمی هر چه تمام تر در محاسبات خود به جای قیمت واقعی کرسنت، از قیمت گاز ترکیه استفاده کرده است. (2302615) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۰۱:۲۲
باید مقصران اصلی که باعث عدم اجرای کار شدند را پیدا کرد البته همه اونها را می شناسیم همان دلواپسان امروز (2301451) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۷:۰۶
عدم اجرای قرارداد خیانت باری که رئیس جمهور فعلی هم شدیدا به آن اعتراض داشته؟
دست کسانی که جلوی ترکمانچای را گرفتند باید بوسید (2302598) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۰۲:۲۳
یکی از کارشناسان نفتی، در یادداشتی که برای «انتخاب» ارسال کرده، در مورد ماجرای «قرارداد کرسنت» آورده است:

قیمت گاز طبیعی بعنوان جایگزین سوخت های فسیلی جامد و مایع خاصه نفت و بعنوان سوخت پاک ،در مقصد براساس عوامل مختلفی تعیین میگردد و به همین دلیل چگونگی و عوامل مؤثر در تعیین آن از پیچیدگی فراوانی برخوردار بوده و در هر منطقه و هر شرایطی قیمت خاص خود را پیدا می کند که اصطلاحاً بدان قیمت منطقه ای گاز می گویند.

مسلماً در صورت افزایش تولید و تجارت گاز طبیعی مایع (LNG) و سهولت در حمل و دسترسی، قیمت ها متناسب با منطقه و شرایط از یک روند قیمت های بین المللی سوخت های جایگزین همانند نفت به تدریج پیروی خواهند کرد البته زمان زیادی طول خواهد کشید تا قیمت گاز طبیعی مایع از قیمت منطقه ای خارج و روند بین المللی یکسان و با ثباتی را پیدا کند و این در مورد قیمت گاز که با خط لوله منتقل میگردد دشوار تر و دیرتر خواهد بود.

به همین دلیل است که در حال حاضر نمیتوان قیمت های مناطق مختلف را با هم مقایسه نمود. ضمن اینکه بدلیل حجم سنگین سرمایه گذاری مورد نیاز در جهت استخراج، فرآورش و حمل و همچنین زیر ساخت های انتقال ، توزیع و مصرف از یک سو، محدویت های رقابتی سوختها با هم از سوی دیگر شامل عرضه کنندگان و مصرف کنندگان بالفعل و بالقوه ، سوخت های جایگزین و قدرت انتخاب خریدار و به زبانی دیگر میزان وابستگی شرایط قراردادی ناشی از وضعیت های فوق شامل مدت قرارداد ، محل تحویل ، نوع گاز (ترش، شیرین، گاز یا گاز طبیعی مایع / خط لوله یا LNG )، انعطاف های فصلی ، انعطاف های عملیاتی و قراردادی و تعهدات برداشت (TAKE OR PAY ) ، مشخصات و ارزش حرارتی گاز ، فرمول محاسبه قیمت و تضمین های دریافتی برای وصول وجوه و شاخص های تعیین کننده قیمت که عموماً منعکس کننده سوخت ها و یا فرآورده های جایگزین و نحوه تجدید نظر در قیمت و عوامل تعیین کننده قیمت بوده و این مقایسه را غیر ممکن میسازد.

بنابراین تعیین قیمت گاز بسیار پیچیده و دشوار و از فرآیند بسیار حرفه ای تبعیت می کند. وبه همین دلیل به مرور زمان قرار دادهای صادرات و واردات گاز که در طی 5 دهه گذشته حضورتجاری خود را در سراسر جهان آغاز نموده است و با تنوع فراوان مواجه و قیمت های متنوع و متغیر با توجه به فاکتورهای ذکر شده در بازار وجود دارد.

بتدریج گاز ضمن ایفای نقش اقتصادی جدی ، بعنوان ابزار مؤثر اعمال اهداف اقتصادی و سیاسی و ایجاد وابستگی ، خاصه از سوی صادرکنندگان نیز بکار گرفته شد؛ نمونه های آنرا در برخورد شوروی سابق با اطریش و آلمان، روسیه فعلی با بلاروس و اکراین، قطربا امارات و بالاخره افزایش قیمت چندین برابر توسط ترکمنستان به ایران میتوان در همین راستا ارزیابی نمود.

حال با یک بررسی کارشناسی ساده شده و بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها و موسسات بین المللی در دسترس، مقایسه ای بین قیمت گاز در قرارداد صادرات گاز به امارات (کرسنت) با قرارداد صادرات گاز به ترکیه، واردات گاز ایران از ترکمنستان با فروض ذیل انجام میگیرد.

مقایسۀ گاز صادراتی به امارات (شارجه) با ترکیه و ترکمنستان در سال های 1383و 1384 یعنی سال های نهایی شدن قراردادبا مراجعه به گزارشات موسسه بین المللی انرژی (EIA) در سال 1382 که قیمت متوسط نفت عمان و دبی هربشکه 16/27 دلار و در سال 1383 قیمت متوسط نفت دبی و عمان 89/36 دلار در هر بشکه با فرمول معادل ساده شده ترکیه و محاسبۀ قیمت گاز کرسنت در مرز ترکیه (با اعمال هزینه شیرین سازی و خشک کردن و انتقال آن) نتایج ذیل حاصل میشود .



قیمت گاز برای هر میلیون بی تی یو به دلار

هزینه تصفیه گاز (فرآورش گاز) حدود 67% دلار (67 سنت) در هر میلیون بی تی یو برآورد میگردد.

هزینه حمل گاز از عسلویه / کنگان تا مرز ترکیه 23/1 دلار در هر MMBTU در نظر گرفته شده است.

هزینه تولید و انتقال گاز خام از میدان سلمان تا مبارک و از میدان پارس جنوبی تا عسلویه یکسان فرض شده است.

بنابراین ملاحظه میگردد بر خلاف اعلام برخی رسانه های مغرض ؛ قیمت گاز صادراتی در قرارداد کرسنت پائین ترین قیمت در دنیا و یا 14/1نبوده است و در مقایسه با گاز شیرین وارداتی از ترکمنستان (حدود دو برابر) گرانتر و کمی بیشتر از نصف قیمت ترکیه بوده است (با توجه به متغیرهای اشاره شده در ابتدا) و این نسبت ها از سال هفتم به بعد و دوره بعد از بازپرداخت سرمایه گذاری اولیه به مراتب بهتر و با الحاقیه اخرمیتوانست باز هم بهبود بیشتری یابد .

توجه به این اصل نیز مورد تأکید است که تجدید نظر در قیمت قرارداد با توجه به بروز تغییرات قابل ملاحظه در بازار طبق قرارداد همواره مقدور بوده و درخواستهای فوق می بایستی در دولت قبل مورد پیگیری قرار می گرفت.

مزید اطلاع قیمت تمام شدۀ گاز برای خریدار تحویل در ساحل خشکی در 7 سال اول با احتساب هزینه فرآورش گاز تحویلی ترش و حمل از سکوی مبارک تا ساحل امارات حداقل 137 سنت میگردد که در حدود قیمت فروش گاز شیرین قطرتحویلی در خاک امارات بنام دلفین یعنی 1.33 دلار قیمت پایه نیز میباشد. همچنین ملاحظه میشود با توجه به نرخ آن دوره و در مقایسه با قیمت فروش گاز روسیه در مبدابه ترکیه وآلمان درمقایسه با مبدا تصفیه گاز (عسلویه) اختلاف فاحشی وجود ندارد در حالیکه ترکیه در ابتدای صادرات گاز، با اخذ حدود 20% تخفیف در قیمت دریافت گاز را آغاز نمود.

با توجه به مراتب فوق روشن میشود انچه که اخیرا دربرخی از رسانه ها گفته میشود. پایه و اساس درستی ندارد.ضمن اینکه نفوذ در بازار امارات ضروری و دارای اهمیت است.زیرا پس از شروع صادرات گاز و وابسته شدن طرف مقابل به گاز ایران میتوان شرایط خود را برای بهبود قیمت و شرایط قرارداد تحمیل کرد همانطوری که روسیه در قبال اروپا و ترکمنستان در برابر ایران عمل کرد و قیمت گاز خود را تا چند برابر افزایش داد.. حسب اطلاع در این قرارداد استثنایا امکان اصلاح قیمت قبل از اغاز تحویل گاز نیز وجود دارد که امکان بهبود بیشتر را در جهت تامین بیشتر منافع ملی فراهم می اورد.

بنا بر این ملاحظه می شود هوچی گری و غوغا بر سرقیمت و شرایط قرار داد بهانه ای است برای اینکه ابوظبی همانند 14 سال گذشته از میدان مشترک سلمان که فقط 30% انرا دارد کماکان روزانه حدود500 میلیون فوت مکعب را بدون نگرانی بردارد .در حقیقت بجای فروش گاز به اصطلاح ارزان ! به خریدار شارجه ای (کرسنت) گاز سهم ایران را ابوظبی مجانی بر دارد و میلیاردها دلار به جیب ان شیخ نشین برود ! همینطور بازار امارات از گاز میدان مشترک پارس جنوبی توسط شیخ نشین قطر تحت قرارداد موسوم به دلفین روزانه دو میلیارد فوت مکعب را با حذف رقیب یعنی ایران بعنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان انحصار بازار مصرف گاز وارداتی امارات قبضه کند و میلیاردها دلار از میدان مشترک بدست اورد . و مانع حضور و نفوذ اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه شود.

انشاالله هر چه زودتر خادمان منافع بیگانه رسوا شوند.


کارشناس انرزی (2301456) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۱۰:۰۱
احسنت - کو گوش شنوا (2302569) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۵:۰۸
آهان
بله
این کارشناس وابسته به زنگنه راست می گوید و کارشناسان ۳ نهاد نظارتی یعنی سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات + رئیس جمهور فعلی و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و ... دروغ می گویند. (2302623) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۹:۵۴:۳۸
خائنین باید محاکمه شوند.کسانی که در پست های دولتی بدنبال منافع شخصی اند. (2303142) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۵۷:۰۸
هركي كه آخر كامنتش خودش رو با عناويني همچو كارشناس در … و … معرفي مى كني عموما مى خواهد با اين عناوين چرت و پرتهاي خودش رو به مردم غالب كند
در ضمن به اين ياوه ها ١٠٠ بار پاسخ داده شده است
به كامنتهاي بالا مراجعه شود (2303688) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۰۴:۱۰
الان کسانیکه یک شبه با لغو این قرارداد این خسارت را به کشور وارد کردند تکلیفشان چه میشود کسانکه که هشت سال درادمدی برای کشور ولو کم را سوزاندند که هیچ این خسارت را هم به کشور وارد کردند چه میشود؟ (2301462) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۶:۱۲
رئیس جمهور فعلی یکی از منتقدین جدی قرارداد بوده اند. خاطرتان نیست؟
در ضمن
آقای زنگنه از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ فرصت داشت قرارداد را اجرا کند. (2302626) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۰۶:۴۱
چهارده ساله گازمون همينجوري سوخت پول كه به كشور نيومد يه مبلغ هنگفتي هم بايد بديم (2301468) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۶:۵۹
یهو ۷ سال شد ۱۴ سال؟
گازتون چجوری داره میسوزه؟ مگه خل هستن گاز میدان گازی رو در بیارن الکی بسوزونن؟
بهت دروغ گفتن. (2302631) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۰۷:۲۴
اون کسایی که جلوی قرارداد رو گرفتن باید جواب بدن. گازی که داره میسوزه حالا بدیم یک ریال بازنم منفعته. (2301469) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۷:۴۱
گازی که میسوزه گاز لایه نفتی است و ربطی به قرارداد کرسنت ندارد.
گاز لایه گازی میدان سلمان سر جای خودش است. (2302633) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۱۱:۰۸
این بازی ها قدیمی شده (2301488) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۲:۱۴
الف عزیز مطالب و نظرات بیربط رو منتشر می کنی و نظرات منتقد رو سانسور؟

واقعا دین ندارید لااقل آزاده باشید (2302471) (alef-13)
 
سیاستمدار
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۲۳:۴۲
یکی از قراردادهای استراتژیک این قرارداد می باشد اولا میدان گازی بین ایران و امارات مشترک بوده و ثانیا امارات به تنهایی امکان استخراج گاز را داشته اما به صلاح دید مسئولین این شیخ نشین قرار شده بود که گاز را از ایران با قیمتی توجیحی خریداری و بعد از 7 سال قیمت جدید اعمال شود پس این گاز تماما متعلق به ایران نیست و خود امارات ترس از خیانت ابوظبی مستقیم با ایران وارد مذاکره شد بهترین مشتری هم خود امارات می باشد چون نزدیک ترین کشور به این مخزن می باشد و هم وابستگی که امارات به انرژی ایران می توانست پیدا کند تا حدودی این قرار داد را از بحث اقتصادی خارج و سیاسی کرده است که اجرای آن بهتر از عدم اجرای آن می باشد (2301542) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۵۳:۱۷
اگر اشکالی نداشته پس چرا رشوه رد و بدل شده این وسط ؟ (2302483) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۲۹:۰۲
ههههههههههههههههه
شیخ نشین ابوظبی قبل از ایران در حال برداشت گاز بود
شیخ نشین شارجه و نه "خود امارات" قرار بود از طریق شرکت کرسنت سهم بخش ایرانی را بخرد
لطفا به مردم دروغ نگویید (2302641) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۸:۱۹
واقعا متاسفم ... یک نگاه به کامنت ها بیندازید ...لطفا عصبانیت و لجبازی و رو کم کنی و حمله به جناح مخالف به هر قیمتی را کنار بگذارید و با توجه به ماهیت خبر نظر بدهید نه اینکه خبر به نفع یا ضرر چه کسی است ؟!!! (2301615) (alef-14)
 
عماد
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۳۸:۴۸
زنگنه در منگنه (2301620) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۵۲:۳۲
علت دشمنی شما با زنگنه یک چیز : زنگنه کاسب تحریم بابک زنجانی را به دام انداخت (2302192) (alef-13)
 
به دنبال کور سویی امید
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۱:۴۵
با این وجود کجای عملکرد این دولت تناسبی یا تدبیر و امید داره (2301633) (alef-10)
 
پرهام
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۳:۵۸:۱۷
اتفاقا قرارداد بدی نیست در این زمان که تحریم هستیم مثلا یک بند ان این است که هر 7 سال یکبار می شود قیمت را افزایش داد و حالا که کسی نفت و گازما را نمی خرد این هم نعمت است (2301694) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۳۰:۰۴
گاز ما نمی خرند؟
جوک جالبی بود
پس دو قرارداد عراق و قرارداد عمان و تقاضای افزایش خرید گاز از طرف ترکیه دقیقا چی هستند؟ (2302645) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۰۲:۴۹
مردم هر روز فقیر تر می شوند و عده ای زالو حقوق مردم را اینگونه در جیب دولتهای دیگر و بویژه اعرابی که تشنه خون ما هستند میریزند!!!
آیا در این مملکت هیچ یک از روسای سه قوه چه در قبل و چه بعد و ... نباید به مردم جواب بدهند؟؟؟!!!!
مسئول این همه دزدی کیست؟
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسراییل و ...
همه مشکلات ما تقصیر آمریکاست وگرنه ما دولت و ملت خیلی خوبی هستیم!!!!!!!!!!!!!!!! (2301713) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۰۶:۰۹
مجرم مشخصه . ماشاالله پول هم زیاد داره . فقط باید قبض جریمه رو بفرستید در خونش . (2301725) (alef-14)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۰۶:۲۰
جالبه حالا که فساد وزیر دولت روحانی مشخص شده،دوستان میگن تقصیر کسایی بوده که تو دولت قبل جلوی این قرداد رو گرفتن،ایران ضرر کرده!پدر جان اگه ذخایر لبریز شده گازی اضافه داریم پس چرا تو زمستون با کمبود گاز روبرو میشیم؟؟؟کم مونده بگن اگه بارون نمیاد تقصیر دولت قبله!!!انشالله انتخابات ٩۶ همه چیز مشخص میشه!!!! (2301727) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۱:۲۷
باید کاظمی که وزیر بوده وجلوی ان را گرفته جواب بده (2301753) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۷:۳۱:۳۰
جالبه
این میگه کاظمی وزیر بوده و جلوی قرارداد رو گرفته کلی هم بهش مثبت دادن
در حالی که وزیر نفت در زمان جلوگیری از اجرای قرارداد وزیر هامانه قائم مقام فعلی وزیر نفت بوده است (2302648) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۸:۳۸:۳۳
مردم خواستار محاکمه کاظمی هستند نه زنگنه ! قابل توجه آقای افکار عمومی (2302899) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۱۲:۰۴
اگر من یک شیشه یک ساختمان دولتی را غیر عمد بشکنم باید غرامت پرداخت کنیم این اقایان مسئول این قرداد ایا توبیخ رسمی و مالی از جانب مجلس و قوه قضاییه بابت این ندامت کاری خود میشوند؟ اینها که مانند مسئولین خاوردور اهل خودکشی نیستند ایا زندان خواهند شد؟ (2301755) (alef-14)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۴:۳۴:۲۵
کسانیکه اینجا کامنت میذارند از کرسنت دفاع م کنند روحانی روکه قبول دارید وعاقشید ببینید چی نوشته
حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای به رئیس جمهور وقت نوشت: «عمل از طریق واسطه، عقد قرارداد طولانی با شرکت غیر معتبر که در سنوات قبل نیز عملکرد ضعیفی داشته و حقوق ایران را در میدان نفتی مبارک نادیده گرفته است، قیمت و شرایط قراردادی در مقایسه با منطقه بسیار پایین و نامطلوب است . این قرارداد با توجه به برنامه‌های وزارت نفت برای ورود به بازارهای دراز مدت گاز شاید سنگ بنای مناسبی نباشد و در شرایط فعلی هیچ منفعت سیاسی نیز به دست نخواهد آورد. بهره‌برداری از این گاز به روش‌های اقتصادی‌تر نسبت به فروش اقتصادی آن به شرکت غیر معتبر ترجیح دارد.»

اما پاسخ بیژن زنگنه به نامه روحانی نیز جالب بود؛ زنگنه معاونانش را از شرکت در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منع کرد! (2301869) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۰:۵۰
اگر روحانی از گفته خود پشیمان نبود الان زنگنه وزیر نفت نبود آره عمو جان (2302081) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۵۸:۱۳
اینم کلام وزیر اصولگر های شما در دولت احمدی نژاد :


غلامحسین نوذری که در دولت احمدی نژاد مدتی وزیر نفت بود، در این باره عنوان می‌کند «شاید نقدهایی بر قرارداد کرسنت وارد باشد اما از آن زمانی که عده‌ای این قرارداد را نقد کردند و برای این قرارداد مشکلاتی به وجود آمد؛ بیش از ۷ سال می‌گذرد و در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است». عدم استفاده از منابع این میدان گازی و بیهوده سوزانیدن آن در طول ۷ سال کشور را از درآمدی معادل ۳۱ میلیارد دلار محروم کرد که این مبلغ معادل دو سال یارانه کل جمعیت ایران است (جدا از جریمه دادگاه لاهه) (2302221) (alef-13)
 
علینقی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۰۳:۱۹
متاسفانه توکشورمادولت ارباب ومالک بزرگ هست ومنابع معادن وامکانات مملکت چون رعیتند وهردولتی که درکشور روی کارمیاد هرجور که میلشه بارعیت برخورد میکنه وکسی حق نداره از دولت بپرسه که بامنابع مملکت داری چکار میکنی فقط گاهی بخاطر اینکه وانمود بشه دولت قانونمندنه چند نفری که گندکاریشون خیلی زیاده رو محاکمه میکنن که بگن دولت قانونمنده اگه قرارداد کرسنت صحیح وقانونی بود چراکسانی که مانع اجرای قرارداد شدند دستگیر ومحاکمه نمیشن وخسارت قراردادو ازجیب ملت بیچاره میخان بدن (2301969) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۳۲:۲۴
چرا مجلس به این وزیر با این سابقه فساد رای داده است ؟؟؟؟ (2302090) (alef-13)
 
موسوی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۵:۵۲:۳۱
بعضی ها چقدر پر رو هستند طرف فسادش مشخص شده و خلاف مصلحت گذاشتنش وزیر و به مملکت وسط این تحریم ها کلی ضرر خورده هنوز یک عده دارن دفاع می کنن باز صد رحمت به بابک زنجانی اینها دست اون رو هم از پشت بستن (2302191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۱:۰۹:۳۷
جناب موسوی شما از انگ و لقب و تهمت زدنها خسته نشده ای؟ برادر همینجوری بدون سند حرف زدن طبق ایه صریح قران گناه کبیره است در قران امده از چیزی که کم میدانید سخن به زبان نیاورید (2303810) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۱:۴۷:۰۸
با آخر جمله ات موافقم !! اینها دست بابک را از پشت بستن و تحویل زندان دادن !! (2303856) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۰۴:۴۵
افکار عمومی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟// (2302252) (alef-13)
 
مهدی کریمی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۰۶:۳۶
آقای روحانی بارها فسادهای دوره احمدی نژاد را فریاد زد طوری که انسان خیال می کند هیچ نقطه سفید برای دولت قبل وجود ندارد .به نظر من این موضعگیریها تندرو ی بود . مطمئناً این بی معرفتی به دولت یازدهم باز خواهد گشت. شما اشتباه احمدی نژاد را به نوعی دیگر تکرا رکردید و بر این اشتباهات اصرا رمی کنید . اقای روحانی خدا جای حق نشسته است . بی انصافی نسبت به گذشته جایز نیست . انتقاد تنها وظیفه کارشناسان است آن هم با حضور همه سلیقه ها جایز است و بس.

آقای روحانی اگر به دور از سیاسی بازی و تنها به خاطر خدا حرف بزنیم ، فکر نمی کنم فساد و بی تدبیری بدتر از کرسنت در کشور رخ داده باشد. فساد دوره نهم و دهم قابل قیاس با پتروپارس . کرست واستات اویل و... (در دوره اصلاحات و سازندگی) نیست. متأسفانه رأی خوب لاهه د ردولت قبل با حضور زنگنه به باد رفت. و ضرر زیادی را نصیب مردم کرد . البته مجلس هم بی تقصیر نیست

به نظر من بزرگترین فساد دولت قبل ، بی تدبیری برای فساد سه هزار میلیاردی بود.
اما متأسفانه عامل فساد سه هزار میلیارد معروف صریحاً در نزد بعضی اصلاحطلبانِ حامی شما به عنوان کار آفرین و نه فاسد شناخته می شد که البته به نظر من از جهتی صداقت این افراد را می رساند چون از دید نظام اقتصادی لیبرال سرمایه داری (نظریه ای که حامیانی چون زیباکلام دارد)چنین افرادی فاسد نیستند.منتهی انتقاد شما به خاطر این فساد ، رأی های زیادی را نصیب شما کرد. تقاضا می کنم این تناقضات را نیز حل کنید.
آقای روحانی از روی خیر به شما می گویم اطراف خود را خوب اصلاح کنید . چرا انقدر دفاع از افرادی چون نعمت زاده وسیف و زنگنه و... می کنید.؟؟؟ امثال زنگنه ها را حذف کنید و دولت را اصلاح کنید تا مردم کمتر ضرر ببینند.
کشف کننده خبر رانت بزرگ (توکلی) شخصی است که از مخالفان و منتقدان دولت قبل بوده است و از ماهها قبل صادقانه و دلسوزانه به صورت محرمانه به شما گفته بود . وقتی توکلی عزیز و دلسوز نتیجه ای نگرفت ، خبر این رانت را علنی کرد. آقای روحانی حداقل به مقامات قضایی احترام بگذارید و توجیهات غیر قابل قبول را در منبرهای عمومی ارائه ندهید
تا دیر نشده . کار به جای باریکتر کشیده نشده دولت خود را اصلاح کنید . امتحان پس دادگان دوره اصلاحات و سازندگی را کنار بگذارید. مطمئن باشید بسیاری ا زمردم بیشتر و بیشتر حامی شما خواهند شد. متأسفانه شما نیز مانند رئیس جمهور قبلی از دولتمردان گناهکار حمایت می کنید و این برای بسیاری از مردم دردآور است (2302258) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۶:۲۲:۵۴
آقا محض استراحت فیلم سخنان یکی از وزرای نفت احمدی نژاد را در اجلاس اپک هم ببینید
زنگ تفریحه (2302335) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۱:۰۶:۱۱
ایران زمان احمدی نژاد این قرارداد رو لغو کردومدعی شدبه دلیل تخلف مسئولین قرارداد باطله اونها هم نتونستندهیچ شکایتی انجام بدند چون دنیا قانع شده بود که دولت اصلاح طلبان تخلف کرده اما بعد ازبه قدرت رسیدن روحانی وانتخاب زنگنه به عنوان وزیرنفت و دفاع دولت از کرسنت ایران توداد گاه محکوم شدچون گفتندحالاکه خودشون می گند کرسنت تخلفی نداشته پس محکومند وبایدخسارت بدند
بله این ازدولت تدبیر وامیدکه این سیاستش موجب محکومیت وضربه رساندن به بیت المال شد
در جلسه رای اعتماد توکلی به عنوان مخالف وزیر نفت سخن گفت که اگه نماینده ها رای اعتماد نمی دادند الان ایران محکوم نمیشد جریمه این دادگاه رو باید نماینده هایی که به زنگنه رای دادند بایداز جیب خودشون بدندواون دنیا پاسخ بدند (2303280) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۲:۰۲:۴۵
اونهایی که نوشتن گاز ایران 14 سال هست که داره اونجا میسوزه و اجرای این قرارداد ترکمانچای از سوختن گاز اونجا بهتره ، حرف خیلی بیخودی زدن (اون گازی که میسوزه یک میلیاردم این گازی که ایران مجانی به اون شرکت قراضه اماراتی باید بده هم نیست ... وجود فساد و تبانی در این پرونده محرزه و اسنادش هم موجود هست. باید این اسناد رو از طریق وکلای سالم و کاربلد در دادگاه لاهه و دیگر مجامع بین المللی دنبال کنند که حق ایران بیش از این ضایع نشه. (2303415) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۲۳:۲۴:۲۷
جناب آقای توکلی
با سلام
اگر در نمایندگی ملت تامین منافع و امنیت ملی ایران برایتان اولویت اساسی دارد توجهتان رابه نکات ذیل جلب مینمایم:
1- موضوع کرسنت و دادگاه داوری آنرا جناحی و یا پرونده ای برای انتقام گیری سیاسی در داخل ندانید.
2- انعقاد قرارداد کرسنت در اساس اشتباه بود. و مهمتر از فساد در قرارداد - وابستگی اقتصادی به امارات است. ما میخواستیم امارات را وابسته و متکی به گاز ایران کنیم ظاهرا نتیجه عکس آن شده است. گلوگاه تجاری و اقتصادی ایران کجاست؟
3- به نظر شما چرا کرسنت متوسل به دادگاه داوری شد؟ کرسنت حاضر بود گاز را به قیمت گران تری از ایران بخرد ولی به هر طریق شده در میدان مبارک یعنی محدوده دریای سرزمینی ابوموسی همچنان حضور داشته باشد. کرسنت بعنوان شرکت عامل موضوع قرارداد نفتی 1969 بود. قرارداد 1969 قراردادی بود که برای بهره برداری از ذخایر نفتی ابوموسی و دریای سرزمینی آن بین شیخ شارجه و شرکت بیوتس منعقد شده بود. ولی دولت ایران در آنزمان اساسا از فعالیت شرکتهای خارجی در ابوموسی ودریای سرزمنی آن ممانعت بعمل آورد و تنها بعد از اعاده حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در سال 1971 بود که قبول نمود که بهره براری از ذخایر نفتی ابوموسی در چارچوب قرارداد 1969 انجام پذیرد و عواید حاصله بالمناصفه بین ایران و شارجه تقسیم شود. مدت قرارداد 1969 40 ساله بود و 29 دسامبر 2009 تاریخ انقضا و خاتمه قرارداد بود. شیخ شارجه درخواست تمدید این قرارداد برای مدت 10 سال دیگر داشت. ایران موافقت ننمود.و در 29 دسامبر 2009 شرکت بیوتس و شرکت کرسنت و سایر شرکتهای تابعه میدان نفتی مبارک در جزیره ابوموسی را برای همیشه ترک و آنرا تحویل شرکت ملی نفت ایران دادند. شارجه از طریق حمید ضیاء جعفر و شرکت کرسنت قبل از انقضای قرارداد 1969 قرارداد خرید و فروش گاز با شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 منعقد ساخت. و تاسیسات سکوی تحویل گاز را بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح ایران را در محل میدان مبارک ابوموسی در سال 2004 نصب نمود یعنی آنها پیش بینی کرده بودند که بعد از انقضای قرارداد 1969 شارجه بتواند به بهانه خرید گاز از ایران برای مدت 25 سال دیگر در میدان مبارک ابوموسی حضور و فعالیت داشته باشد. بعد از خلع ید از شارجه و کرسنت از میدان مبارک ابوموسی آنها از ایران انتقام گرفتند. مطمئن باشید گازو قیمت آن برای امارات مهم نیست آنها از ایران امتیاز سرزمینی درخواست دارند.
4- اگر با تحلیل بالا موافق باشید باید همه نظام یعنی قوای سه گانه و نیروهای مسلح و همه ملت کمک نمایند تا نظام در این شرایط سخت تصمیمی متناسب با منافع و امنیت ملی اتخاذ نماید.
5- حال سوال مطرح این است که در برابر زیاده خواهی و عدم حسن نیت شارجه و کرسنت و دولت امارات چه تصمیمی باید اتخاذ شود؟به نظر میرسد بهترین تصمیم این باشد که همان کاری که شاه قرار بود انجام دهد ولی به هر دلیل انجام نداد جمهوری اسلامی ایران باید به انجام رساند یعنی طرد واخراج پرسنل پلیس شارجه و کارمندان ادارات شارجه از جزیره ابوموسی.
ما شرکت کرسنت را از دریای سرزمینی ابوموسی اخراج و خلع ید کردیم پس چرا پرسنل پلیس شارجه را از جزیره ابوموسی اخراج نمیکنیم. اگر ملت ایران بداند پلیس شارجه با لباس و خودروی انتظامی وسازمانی خود در جزیره ابوموسی حضور و فعالیت دارد آنگاه مطمئن باشید این مسئله که در تعارض با حاکمیت ایران قابل تعبیر است را تحمل نخواهد کرد و اصلا همانند مسئولین نظام جمهوری اسلامی خویشتنداری نخواهد کرد بلکه خواستار اخراج فوری انها خواهند بود. قطعاً این تصمیم هزینه بر خواهد بود. ولی تا زمانیکه گلویمان گیر امارات است تا زمانیکه در اقتصادمان متکی به امارات باشیم اتخاذ تصمیم در این زمینه سخت خواهد بود. ترس و نگرانی این است که مسئولین در این شرایط بجای آنکه در یک عمل متقابل اقدام به اخراج نماینده شیخ شارجه و پرسنل پلیس و ادارات شارجه از جزیره ابوموسی نمایند - بجای آن بیایند برای فرار از پرداخت خسارت کرسنت ، تعهداتی را بپذیرند که جای پای شارجه و امارات در ابوموسی تثبیت گردد.
6- بر شما نمایندگان مجلس فرض و واجب است که در این شرایط طرح الزام وزارت خارجه برای اخراج نماینده شیخ شارجه - پرسنل پلیس شارجه - کلیه کارمندان ادارات شارجه و همچنین کلیه اتباع کشورهای ثالث ساکن در شهرک میهمانان عرب زبان جزیره ابوموسی را با قید فوریت به تصویب برسانید (2303599) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۰۹:۱۴:۲۰
آدم از اين همه اختلاف در مردم و در بين مسولين و در بين انديشمندان و در بين همه و همه مي ترسه. مي ترسم كه مبادا آتش اين همه اختلاف كشور را بسوزونه (2304107) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.