نظر منتشر شده
۵۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 374901
ذی حسابان و فیش های چند صد میلیونی
بخش تعاملی الف - حسین عمادی سرخی،۲ مرداد ۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷


در روزهای اخیر و پس از موج خبری ایجاد شده در خصوص فیش های آن چنانی، متهمی جدید در این جریان به جامعه معرفی شد. متهمی که حتی ریالی از این فیش های چند ده میلیونی منفعت نبرده بود! بلکه به دلیل نقش نظارتی خود در فرایند پرداخت های دولت، در جایگاه متهم نشست.

فرد (پست سازمانی) به نام: ذی حساب.
و البته این اتهام از سوی افرادی مطرح شد که خود دستی بر آتش نظارت بر فرایندها دارند. ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که در دفاع از زیر مجموعه ی خود (دیوان محاسبات) شبکه ی ذی حسابان را مسئول جلوگیری از این اتفاقات معرفی کردند و وزیر محترم دادگستری که شاید در دفاع از همکاران سابق خود (سازمان بازرسی) ذی حسابان را مسئول تذکر دادن ضعف سیستم پرداخت ها به سایر ارگان های نظارتی معرفی فرموده اند. سخنانی که شاید ریشه در قوانین داشته باشند، اما منطبق با واقعیت ها نمی باشد. در این نوشته سعی خواهم کرد با مروری سیستم نظارتی حاکم بر کشور، نقش ذی حسابان را در جلوگیری از اینگونه تخلفات را بررسی نمایم:

در نظام اداری ایران، جدای از نظام های نظارتی- امنیتی، مانند حراست های ادارات، وزارت اطلاعات، بازرسی های وزارتخانه ها و .... سیستم نظارتی چند لایه ای بر نظام مالی کشور نظارت دارد. این نظارت از سوی هر سه قوه بر سیستم مالی دولت اعمال می گردد. قوه ی مقننه جدای از تحقیق و تفحص های موردی خود، بازوی نظارتی به نام دیوان محاسبات را در اختیار دارد. این سیستم هرچند بنا به فرموده ی جناب لاریجانی، نظارت پس از خرج را به عهده دارد اما در سال های اخیر (که اتفاقا منطبق بر دوره ی زمانی جریان فیش های معروف است) با برداشتی موسع از قانون، تحت عنوان جلوگیری از تخلف، وارد نظارت بر عملکرد دستگاه ها قبل از انجام پرداخت شده است. این سیستم در راس خود و در کنار رییس دیوان، دادستان دیوان محاسبات را دارد که با صدور احکام قضایی، متخلفان را راسا مجازات ویا در برخی موارد به محاکم قضایی معرفی می کند. قوه ی قضائیه نیز با استفاده از سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بعد از خرج پرداخت های مالی و نیز نظارت بر عملکرد اداری دستگاه های اجرایی را اعمال می کند. این سیستم نظارتی نیز با استفاده از قضات گروه های بازرسی و نیز محاکم قضایی نسبت به مجازات متخلفان اقدام می کند. و نهایتا قوه ی مجریه با استفاده از سازمان مدیریت و برنامه ریزی (نظارت عملیاتی) سازمان حسابرسی و سیستم نظارت مالی وزارت دارایی (نظارت بعد از خرج) و ذی حسابان دستگاه های اجرایی (نظارت قبل از خرج) اقدام به نظارت بر پرداخت ها می نماید. و البته در این سیستم تنها راه مجازات متخلفین، معرفی به دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی یا قوه ی قضائیه می باشد.

همانگونه که در مطالب فوق اشاره شد، تنها بخشی از سیستم نظارتی کشور که قبل از انجام هزینه، می تواند با اعمال نظارت مالی، جلوی هرگونه تخلف را بگیرد، "ذی حساب" است. مأموری که طبق قانون محاسبات عمومی کشور، بموجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارائی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تأمین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت های دولتی و دستگاه های اجرائی محلی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب می شود. این افراد اغلب از کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشند و کلیه ی پرداخت های به آنها از طریق وزارت دارایی انجام می شود. اما در مواردی هم دستگاههای اجرایی (مثل دانشگاهها، شهرداریها، زیر مجموعه های وزارت نفت، جهاد کشاورزی، سازمان تبلیغات اسلامی و ...) با استفاده از تبصره های قانونی، یکی از کارکنان رسمی خود را به عنوان ذی حساب به وزارت دارایی معرفی می کنند.
در خصوص ناظرین بعد از خرج می توان رسیدگی موردی ،حجم بالای اسناد و کمبود نیروهای انسانی را جزء عوامل موثر بر عدم کشف اشتباهات دانست. اما چرا شبکه ی ذی حسابان، که طبق قانون، بدون امضای آنها ریالی از حساب های دولتی خارج نخواهد شد، نتوانسته اند جلوی این اتفاقات را بگیرند. دلایل این امر ، اگر راه حلی برای آن اندیشیده نشود نه تنها تکرار پرداخت های گزاف را محتمل خواهد کرد که احتمال تخلفات بزرگتر را نیز فراهم خواهد کرد:

۱- نبود ذی حساب، یا نبود ذی حساب مستقل: در دستگاه های دخیل در امر فیش های میلیونی، بدلیل ماهیت شبه دولتی شان یا ذی حساب وجود ندارد (مدیر مالی دارند) یا اینکه ذی حساب از بین کارکنان خود آن دستگاه (و البته با حکم وزارت دارایی) انتخاب شده است. درحالیکه قانون گذار به دنبال استقلال ذی حسابان از دستگاه های اجرایی بوده است تا با عدم وابستگی سازمانی و از آن مهم تر عدم وابستگی مالی، بتوانند با قدرت مقابل دستورات خلاف قانون مدیران ایستادگی کنند.

۲- وجود قوانین و بخشنامه های متعدد: در طول سالیان گذشته و با سوء استفاده از تعدد مراجع صدور قوانین و مقررات (مجلس، هیات دولت، سازمان مدیریت و ...) دستگاههای اجرایی با لابی گسترده توانسته اند امتیازات خاصی را برای خود به تصویب برسانند. امتیازاتی که با توجه به عدم اشراف یا عدم دقت مراجع تصویب کننده ی آنها به قوانین و از آن مهم تر به سایر مزایای مصوب برای آن دستگاهها، سبب افزایش خارق العاده پرداختهای پرسنل دستگاهها و بویژه مدیران آنها شده است.(در برخی از ادارات، بیش از هزاردرصد رشد!) لذا عملا تخلفی انجام نشده است که ذی حساب بخواهد(یا بتواند) جلوی آن را بگیرد.

۳- عدم وجود پشتوانه ی قوی و موثر: بر خلاف ضمانت اجرایی قوی نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی (بدلیل جایگاه قضایی ناظر) نظارت ذی حسابان فاقد ضمانت اجرایی کارآمد است. طبق ماده ۹۱ قانون محاسبات عمومی کشور، در صورتی که علی رغم تذکر ذی حساب، رییس دستگاه اجرایی بر اجرای دستور خود پافشاری کند و مسئولیت قانونی بودن دستور خود را بپذیرد، ذی حساب مکلف به پرداخت وجه و اعلام تخلف به وزارت دارایی است. در صورتی که وزارت دارایی نظر ذی حساب را تایید کند، آنرا به دیوان محاسبات ارجاع می دهد تا موضوع در دادسرای دیوان محاسبات بررسی شود. فرایندی که اولا بسیار زمانبر است و عملا نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود. امری که نظارت قبل از خرج را پس از انجام خرج انجام خواهد داد!! ثانیا در طول این مسیر امکان لابی های فراوانی برای مدیران وجود دارد و ثالثا در بسیاری از موارد، مخصوصا در مورد پرداختهای پرسنلی، منجر به صدور احکام بسیار خفیف برای مدیران( تذکر به عدم تکرار، توبیخ کتبی و ...) خواهد شد. امری که عملا مدیران را به سمت دور زدن قانون سوق خواهد داد.

۴- عدم تبیین جایگاه ذی حسابان: در حالیکه بر طبق قانون مسئولیت سنگینی بر عهده ی ذی حسابان دستگاههای اجرایی قرار دارد اما جایگاه اداری آنها در دستگاه های اجرایی به درستی تبیین نشده است در برخی از دستگاههای اجرایی، مدیران با جابجایی گسترده ی پرسنل، عدم اجازه به ذی حسابان در تصمیم گیری برای تشویق و تنبیه پرسنل ذی حسابی(در حالیکه مسئولیت اقدامات پرسنل ذی حسابی ها بعهده ی ذی حسابان است) ، و حتی عدم تکمیل نفرات مورد نیاز برای انجام امور ذی حسابی، در فرایند نظارت ذی حسابان ، ایجاد مشکل می کنند.
۱۳۹۵/۰۵/۱۷ ۱۰:۲۴
 
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۷:۰۰
 
۱۳۹۴/۰۸/۲۵ ۱۱:۱۹
 
۱۳۹۴/۰۸/۰۴ ۰۱:۰۰
 
۱۳۹۴/۰۶/۲۸ ۱۱:۲۸
 
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۴:۲۲
 
 
کلمات کلیدی : سید حسین عمادی سرخی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۱۰:۵۴:۳۷
نویسنده با این مطلب تا اندازه ای خفیف توانسته به جایگاه ضعیف ذیحسابان اشاره کند ، طبق قانون مسوولیت تطبیق قانونی بودن پرداخت یک هزینه بر عهده ذیحساب ویا مدیر مالی است و همین موضوع مستمسکی شده است که برخی مدیران خودرا فارغ از قانونی ویا غیر قانونی بودن یک پرداخت دانسته وهمواره نقش پلیس خوب را بازی نمایند. که البته وجود معاونین اداری ومالی و یا پشتیبانی که فاقد هرگونه تجربه کاری در حوزه مالی هستند نیز مزید بر علت است
تا زمانی که مدیران به معنی واقعی کلمه قانون مدار نباشند ، و استقلال واقعی ذیحسابان تضمین نشود درب همچنان بر روی همین پاشنه خواهد چرخید ،
همت کنیم جایگاه به شدت تنزل یافته قانون در جامعه ارتقاء یابد واین میسر نمی شود مگراینکه خود متولیان (مدیران ) به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند. (3839742) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۱:۵۷:۳۲
مشکل ازخود ذیحسابهاست هر چه بگندد نمکش میزنند (3841222) (alef-13)
 
علی
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۴۱:۲۷
یاد بگیریم بدون مطالعه نظر ندیم.
ذیحسابان مظلوم تنها ناظرانی هستند که مسئولیت قانونی دارند.نه دیوان محاسبات نه بازرسی و نه . . . هیچکدام مسئولیت ندارند اما ذیحسابان . . ..
بگذریم از اینکه از نظر حقوق و مزایا چقدر در مضیغه اند. (3844133) (alef-11)
 
مشکین نقاب
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۲:۳۱:۴۴
یکی بگه اینجا چه خبره؟! (3841279) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۵:۴۸
اول بگو اونجا چه خبره تا بگم اینجا چه خبر شد (3842338) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۹:۵۴:۲۹
زیحسابی ها را احمدی نژاد منحل کرد و انها را که مستقل بودند زیر نظر مدیر ادارات قرار داد. (3841874) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۴۶:۲۱
فقط میشه به جرات کفت با هزینه ای خیلی کمتر از اینها هم میشود مملکت رو اداره کرد و به جاش کلی جوان بیکار رو به زندگی امیدوار کرد.؟همین! (3842314) (alef-11)
 
صادق مقدسی کارشناس ذیحسابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۴:۲۱
ذی حساب تنها مسئول تطبیق اقدامات با ضوابط و برنامه های مصوب و ابلاغی است لذا بدلیل وجود قوانین لازم برای تنظیم و پرداخت حقوقهای مذکور قادر به ممانعت نبوده و باید وفق صریح قوانین جاری ناظر بر مسئولیت و وظایف ذی حسابان نسبت به تأیید قانونی بودن پرداختها اقدام می کرد. (3842333) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۰:۳۷:۴۰
آقا من همین امروز یه آدرس میدم که تو فلان اداره به nنفر از شوفر تا مدیرعامل ۵۰۰میلیون وام ۴٪داده اند آقای توکلی شما میری پس بگیری حق مردم رو؟؟؟؟؟؟؟ (3841122) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۲:۳۹:۵۹
کار باید از پایه درست باشه این دوستان باز راه فرار پیدا میکنن یه جور دیگه به خودشون حقوق بالا میدن دموکراسی باید توسعه پیدا کنه تا این اتفاقات نیفته (3841293) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۸:۰۵
عزیز اینکه گفت از شوفر تا مدیر همه وام 4% گرفتند پس پایه خوبی داشته دیگه اینطور نیست از شوفر تا مدیر وام 4% گرفتند اقا خوبه دیگه (3842342) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۹:۲۲:۰۱
عزیزم از خزانه دولت و صندوق های عمومی چنین سو استفاده هایی میشه شما این سرقت ملی رو تایید می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟ (3847375) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۰:۳۷:۵۱
البته با احترام به ذی حسابان گرامی ، در برخی موارد نیز ذی حسابان فراتر از اختیارات خود عمل کرده و در عمل چوب لای چرخ اجرای پروژه ها و پرداخت به پیمانکاران می گذارند ، این یعنی اینکه ذی حسابان در موضع ضعف و کمبود اختیارات نیستند اما در مواردی به درستی از اختیاراتشان استفاده نمی کنند. (3841123) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۹:۱۳
ذی حساب فقط با ذکر دقیق و بند به بند استناد قانونی قادر به اعلام نظر می باشد لذا نمی تواند چوب لای چرخ اجرای پروژه یا هر اقدام دیگری در سازمان داشته باشد. (3842345) (alef-11)
 
علی
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۴۶:۵۲
از این قشر ذیحساب پاکتر و شریف تر وجود نداره.تمام مسئولیتهای دستگاهها را بر عهده ذیحسابان گذاشته اند.این وصله ها به این قشر نمی چسبه. (3844145) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۱:۵۹
جناب عمادی، مقاله روشن گری خوبی نوشته/فقط افسوس خورد که چرا طی چند دهه این گونه روشن گری نشده و اگر شده چرا بدان توجه نشد؟! (3841170) (alef-13)
 
سید حسین عمادی سرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۷:۲۷
در طول این چند سال بارها همکاران محترم ذی حساب ما مشکلات موجود را به اشکال مختلف اعلام کرده اند. اما با توجه به روحیه قانونمداری و پرهیز همیشگی آنها از جنجال و هیاهو، تا کنون صدای ما به جایی نرسیده است. (3842255) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۳:۰۰:۵۱
همه مدیران و ذی حسابان از این رویه اطلاع کافی دارند و به حد کفایت نیز اطلاع رسانی و کار علمی انجام و در اختیار عامه مردم قرار داده شده است علاقمندان همچون تمامی سالهای گذشته می توانند با مراجعه به کتابها و مجلات تخصصی کسب اطلاع نمایند. (3842353) (alef-11)
 
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۶:۲۴
الف جان متولیان دستگاههای نظارتی فقط ازبین نورچشمان مدیران ونه ازکارکنان سالمانتخاب می شوند کارمند سالم وبی پارتی راکی تابه حال پستی داده (3841174) (alef-13)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۰:۴۶:۱۹
ذیحسابان ادارات میبایست متمرکز و از طریق بالاترین رده مدیریتی آن اداره یا سازمان منصوب و حمایت شوند . و از همان جانل کنترل شوند .

چیزی که در نهاد های نظامی مرعی است . (3842008) (alef-11)
 
سید حسین عمادی سرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۸:۳۷
ذی حسابان محترم در اکثریت دستگاهها از بین کارکنان وزرارت دارایی انتخاب می شوند نه کارکنان دستگاهها تا مدیدران نتوانند اعمال نفوذ نمایند. (3842260) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۱:۵۱:۴۲
سلام. تا ذیحسابان حق و حساب خود را در یک قالبی دریافت نکنند ان کار به هیچ عنوان پیش نمی رود..... لذا ذیحسابان در اغلب دریافتها و پرداختها خوب ! اعمال نفوذ می کنند. (3841218) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۲:۱۷:۱۸
حالا یک عده می خواهند وسط این بلبشوی نارسایی قوانین واختیارات وذی حسابی که سالها بر سیستم اداری ما حاکم بودن همه گناهان را گردن روحانی بیندازند که چرا تشخیص ندادی که دیحسابان در موضع ضعفند ودر اصل چرا روحانی وظیفه قوه قضائیه ومقننه را هم به عهده نگرفته وبه ذی حسابان قدرت لازم را نداده !! (3841252) (alef-13)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۰:۴۴
سالها !
حقوق ها مربوط به این 3 سال است (3842403) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۲:۲۰:۱۴
چرا اضافه کار و بقیه ی پاداش های مدیران و ذی حساب ها محرمانه از تهران می آید!؟ چرا در انتخاب ذی حساب ها دقت کافی نمی شود تا حلال و حرام سرشان شود!؟ چرا ذی حساب از کارکنان اداره انتخاب می شود!؟ آیا این کار دو شغله محسوب نمی شود!؟ (3841257) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۲:۴۸:۱۱
چرا رقم قراردادهای نجومی فوتبالیست ها رو نمی شودکه همه انها هم از جیب بیت المال است/ (3841312) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۳:۰۹:۱۰
حالا تو این ریخت و پاش یه چند هزار میلیارد تومان هم به بچه های فوتبالی کشور برسه راه دوری نمیره راستی چرا بقیه رو نمی گید (3842373) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۲۳:۴۳:۲۵
اشکال کار تمام واحدهای نظارتی کشور در این است که اکثر وقت و نیروی خودشان را صرف کارهای پیش پا افتاده میکنند و دیگر وقتی برای بررسی فعالیتهای کلان ندارند. (3841401) (alef-13)
 
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۰:۴۱:۴۰
با احترام به تمامی ذیحسابان محترم و پاک ولی استثنا همه جا هست.آقای توکلی در شهر بیرجندذیحسابی را می شناسم که از ابتدای کارش چندین نفر از اطرافیانش را برده در اداراتی که ذیحساب بوده استخدام کرده و هنوز این روشش ادامه داره.این فوق العاده بدتر از فیش های نجومی است.این کارش یعنی گاوبندی با مدیرکل دستگاه و سواستفاده از قدرت.این یعنی توهین به شرع و قانون و تمام جوانان و خانواده هایی که در بیکاری خانواده شان مریض و خانه نشین هستند.تو رو خدا اینو دیگه حذف نکنین.مگه دنبال کشف فساد نیستی.مردم بهترین شهود هستند. (3841476) (alef-13)
 
سید حسین عمادی سرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۱:۳۱
هرچند با قدرت و مطمئن اعلام می کنم که اعتقاد دارم در مسایل مالی اکثریت قریب به اتفاق همکاران ذی حساب ما پاک دست هستند اما متاسفانه باید اقرار کنیم که در مسائل اداری بعضا استفاده هایی از موقعیت اداری توسط معدودی از همکاران ذی حساب ما انجام می گیرد.
هرچند در این موارد هم با توجه به وجود ارگانهای نظارتی دیگر و مسئولیت همیشگی ذی حسابان محترذم، تعاملات با دستگاهها نقش مهمی در تصمیمات ذی حسابان ندارد (3842228) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۱:۳۸:۳۹
چه کسی دستور افزایش ضریب حقوق آقایان را داده است کسی که حقوق خودش بیش از 10 برابر شده است آیا می تواند بغیر ذیحساب شخص دیگری را معرفی نماید آیا در بودجه 93 و 94 متخصصین ذیربط انحراف عملکرد هزینه های پرسنلی کشور را نسبت به سالهای گذشته تشخیص ندادند!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3841511) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۶:۲۳:۳۵
من یک سوال کلی در مورد حقوق ها وپاداش های نجومی دارم .
ایا در این کشور فقط مدیران انسان هستند و حق زندگی خوب وراحت واشرافی را دارند؟
ایا بقیه ملت را خدا فقط برای خدمت به مدیران و ایثار واز خود گذشتگی افریده است؟
ایا ملت باید فقط ناظر مدیریت بد مدیران باشند و تاوان نادانی و وطن فروشی و خیانت ان ها را بپردازند ؟
ایا وقت مجازات مدیران خائن واشراف وطن فروش نرسیده است ؟
ایا تا کی باید چشم روی جرم های کامل اشکار مانند معوقات بانکی و زمین خواری و قاچاق بست ؟ بطوری که حتی نام بردن هر کدام از ان ها ممنوع باشد . اما یک مجرم معمولی را در رسانه ها معرفی کرد؟
ایا این عدالت است که در کشوری که این همه بی کار دارد و فقر بی داد می کند . مدیران حقوق ها نجومی دریافت کنند و هر کدام در چند جا مصدر کار باشند ؟
ایا این اشراف جز با خیانت به کشور وملت به این ثروت های افسانه ای رسیده اند ؟
و ایا 000000000000000000000000 (3841605) (alef-13)
 
مصلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۳:۵۹
سيستم دولتي كلا مشكل دارد و با بازرسي درست نميشود بايد اين سيستم بصورت واقعي خصوصي شود. (3841664) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۹:۴۴
باسلام -حرفهای فوق براساس قوانین میباشند ولی دراجراءدردستگاههای دولتی چیزی دیگروجود داردمثلاوقتی ذیحسابان دردستگاهها اجرایی درهرپرداختی که حقش نمی باشد دریافتی داردچگونه نظارت داشته باشد ضمن اینکه ذیحسابان قوانین راسلیقه ای تفسیرمی کنند ودرهراداره باوموضاعات مشابه طرزبرخورد فرق می کند ضمن اینکه معمولا ذیحسابان دارای علم واشراف کامل به قوانین نمی باشند-باتشکر (3841674) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۸:۳۱:۰۸
سلام تادیروز یکسری افراد بودن حقوق نجومی میگرفتن اما الان قوانینی تصویب کردن که همه مدیران این پولا رو بگیرند یعنی اینکه ان پولا به بیت المال برنمیگرده بلکه به بیت المدیران میرود خیلی جالب حقوق مدیرانی که قبلا بین 3 تا 6 میلیون می گرفتند الان بین 10 تا 18 میلیون میگیرند (3841708) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۹:۰۲:۱۰
مشکل عمده پرداختهای غلط ضعف مصوبات دولت قبل و همچنین نبود ذیحساب یا ذیحساب منصوبه از بین کارکنان در واحدهایی نظیر بیمه بانکها و شرکتهای دولتی است (3841786) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۹:۱۳:۰۸
کاملا مطلب دقیق و کارشناسی بود ، بسیاری از دستگاه ها منجمله دانشگاه ها که قسمت اعظم و کثیری از دایره استخدامی کشور رو تشکیل میده با لابی گسترده از سال 1382 از شمول استقرار ذیحساب خودشون رو خارج کردن و این شروعی بود بر ویژه خواری و عمق عمیق این بحرانهای فیش گیت (3841797) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۹:۲۷:۱۲
مدافع پرداختهای نجومی به هیچ عنوان نیستم ولی می ترسم از آن ور بام بیفتیم. افکار کمونیستی دارد دوباره بر می خیزد.و افکاری که به غیر از یک سری شعارهای رنگارنگ برابری و عدالت چیزی نداشته و غیر از بدبختی چیزی عاید مردم نکرده است.
فکر می کنیم ثروت یک چیز اتوماتیک وار و ثابت می باشد و لذا هرچه مساویتر تقسیم کنیم به عدالت نزدیکتر است. در حالی که ثروت با کوشش و تلاش تولید می شود و سیستم باید به سمتی برود که هر چه بیشتر تلاش می کند، خوشفکر تر . مبدع تر است منفعت بیشتری داشته باشد.
تقسیم مساوی همه چیز باعث از بین رفتن انگیزه، نابودی ثروت و فقیر شدن همه می شود. راهی که خیلی از کشورها رفتند و شکستش را دیدند (مثل چین و شوروی و ... ) و ما به اشتباه شکست آنها را ناشی از نبودن معنویت و ... می دانیم.
امیدوارم پیامم چاپ شود. (3841822) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۱:۱۶:۳۰
اگر رسانه ازاد داشتیم این مسایل در همان بدو امر به اطلاع مردم می رسید و ادامه پیدا نمی کرد! (3842078) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۴:۵۷
متاسفانه فساد، بي مسئوليتي، باندبازي، گاوبندي، چشم پوشي و ...
مثل قاچر رشد كرده و به اين راحتي‌ها نميشود ان را جمع كرد.
وقتي از بالا بين روساي واحدهاي نظارتي اينطور ناهماهنگي وجود دارد و عزم جدي براي مبارزه با فساد نيست .... (3842142) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۰۳:۵۸
و بالاخره فیشهای حقوقی نجومی پزشکان که علاوه بر حقوق ده میلیونی کارانه 10-100 میلیون تومانی نیز دریافت می کنند و هیچ کس هم کارشون نداره. (3842196) (alef-11)
 
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۰۸:۰۷
با سلام و احترام.
عزیزان انچه را که حقیر طی 20 سال کار در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی بیشتر دیده و یا از همکاران شنیده ام خدمتتان بیان می نمایم....، در تمام این سنوات علی رغم تغییر دوره ای ذیحسابان در دانشگاه محل خدمت بنده توسط مسئولان مافوق ایشان، که معمول و مرسوم بوده اما متاسفانه اغلب قریب به اتفاق ذیحسابان، در بررسی اسناد و پرداختها، ضمن تامین منافع شخصی، خانوادگی ، عشیره ای خود و .... تا نگرفتن امتیاز لازم از مدیران رده های مختلف سازمان ( دریافتهای خارج از شمول، استخدام بستگان و دوستان و.....) حتی در کارهای معمول مثل پرداخت اضافه کار و.... نیز اختلال ایجاد نموده و همانطوریکه بعضی از خوانندگان محترم این مفاله نیز اظهار نظر نموده اند، قوانین و مقررات را به نظر خود تفسیر و ان را را گلوگاهی برای تامین انتظارات خود از مسئولین سازمانها نموده اند که جای تاسف فراوان دارد... این موضوع نامیمون مربوط به تمام ادوار دولتهای قبل و حال بوده که جای رسیدگی و اصلاح قوانین و مقررات را دارد!! (3842219) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۲:۱۵
۳- عدم وجود پشتوانه ی قوی و موثر: بر خلاف ضمانت اجرایی قوی نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی (بدلیل جایگاه قضایی ناظر) نظارت ذی حسابان فاقد ضمانت اجرایی کارآمد است.!!!!!!!!
برادر من همین بس که اگر شما نخواهید و یک طرف چک را امضاء نکنید ریالی از حسابهای دستگاههای اجرایی خارج نمی شود این خود بزرگترین پشتوانه است ضمن اینکه شما ماده 91 رو دارید یعنی در صورت تخلف مدیران و دستور کتبی آنها شما باید مکتوب به دیوان محاسبات گزارش بدید و از خود رفع مسئولیت کنید (3842323) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۳:۰۲:۰۶
فقط یه سوال بریای من پیش امده انهم این است چه کسی بر درامد نظامیان نظارت دارد؟؟/ (3842355) (alef-11)
 
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۶:۳۰
بانک ها ، بیمارستان ها ، شرکت های دولتی ،شهرداریها و دانشگاه ها و ...
(همین هایی که حقوق نجومی گرفته اند)طبق قانون استثنا شده اند اصلا ذیحساب مستقل ندارند که بخواهد جلوی تخلف مدیران را بگیرد.ذیحسابشان توسط خودشان تعیین میشود و از همان مجموعه حقوق میگیرد.اخر کسی که کارمند مدیر است چگونه جلو تخلف مدیر را بگیرد؟
مدیر او را عوض میکند.
البته بسیاری از دستگاه ها ذیحساب مستقل دارند که وضعشان از دستگاه های نامبرده به مراتب بهتر است البته نمیگویم عالیست مشکلات و ضعف هایی هم هست ولی اگر هم مشکلی داشته باشند بر کار ذیحساب هم دیوان محاسبات و هم سازمان بازرسی نظارت دارند. و ذیحسابان مستقل که کارمند وزارت اقتصاد هستند حراست (زیر مجموعه وزارت اطلاعات)هم دارند که باز ناظر دیگری است.
مشکل اساسی در فساد ها ایجاد استثنا است حتی به صورت قانونی! (3842595) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۷:۳۲
نویسنده باید به این مسئله توجه کند که الان برخی دستگاهها اصلا به موجب قانون ذی حساب ندارند!!! آیا نویسنده فکر کرده که چرا قانون محاسبات عمومی الان برای برخی دستگاهها تعطیل است و هر کاری که دلشان بخواهد انجام می دهند.. مثلا قانون تصویب و ابلاغ شده که به کار گیری بازنشستگان در دستگاههای برخوردار از بودجه عمومی ممنوع است و حکم تصرف در اموال دولتی را دارد. اما دستگاهی که از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است الان اصلا به این قانون وقعی نمی گذارد و در اقدامی کاملا خلاف دارد به رویه قبل خود ادامه می دهد... متاسفانه مشکل اساسی تر از این حرفها است!!! (3842692) (alef-13)
 
ذيحساب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۵:۵۴:۱۶
۱- نبود ذی حساب، یا نبود ذی حساب مستقل: در دستگاه های دخیل در امر فیش های میلیونی، بدلیل ماهیت شبه دولتی شان یا ذی حساب وجود ندارد (مدیر مالی دارند) یا اینکه ذی حساب از بین کارکنان خود آن دستگاه (و البته با حکم وزارت دارایی) انتخاب شده است. درحالیکه قانون گذار به دنبال استقلال ذی حسابان از دستگاه های اجرایی بوده است تا با عدم وابستگی سازمانی و از آن مهم تر عدم وابستگی مالی، بتوانند با قدرت مقابل دستورات خلاف قانون مدیران ایستادگی کنند.
دوست عزيز به نقل از رئيس كل ديوان محاسبات ميانگين دريافتي اقتصاد دارايي ٢٣ميليون تومان بوده ،لابد دارايي هم ذيحساب نداشته يا از خود دستگاه ذيحساب منصوب شده ،چرا نويسنده مقاله كه خود ذيحسابه،خودش را تافته جدا بافته مي دونه ؟؟؟؟ (3842739) (alef-13)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۲:۳۹:۲۳
به نظر من این مشکلات از زمانی ایجاد شد که قانون استخدام کشوری جایش را به خدمات کشوری داد قانونی کاملا بدون کارشناسی ومطالعه همچنین استثنا شدن کارمندان خاص چرا در دولت مهندس بازرگان ازاین اتفاقات می‌افتاد زمانیهمه پشت سر قانون حرکت میکردند بیشترین مشکل را قانون گذاری ایجاد میکند که خودش را در اجرای ان مستثنی میکند (3843321) (alef-13)
 
عبدالعظیم عبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۰:۰۱:۰۰
سلام مقاله آقای عمادی در زمینه نقش و جایگاه و بخشی از وظایف و تکالیف قانونی ذیحسابان و تنویر افکارعمومی بسیار ارزنده و مفید فایده بود.به یقین آنچه ذیحسابان کشور بر آن همواره اصرار دارند رعایت کامل قوانین و مقررات است و در این راستا از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می رود حمایت و تقویت ذیحسابان مستقر در دستگاههای اجرایی میباشد. (3843420) (alef-13)
 
محمد نوفرستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۰:۲۹:۳۵
با سلام و عرض پوزش از تمامی ذیحسابانی که شرافتمند خدمت می نمایند و عملکرد بد یا سو استفاده اندک محدودی از ذیحسابان قداست انها را خدشه دار نموده . با بررسی فیش های نجومی کاملا مشهود است . یا دستگاهها فاقد ذیحساب بوده و یا ذیحساب در مرکز. تهران مستقر بوده که با توجه به اینکه فقط یک ناظر مالی انهم در تهران برای ان دستگاه گذاشته شده حجم بسیار زیاد کاری باعث گردیده است نتواند نظارت دقیقی داشته باشد . از طرفی بدلیل عدم اطلاع از وظایف و مسولیت ها و دریافت های ذیحسابان متاسفانه تهمت هایی به انان زده می شود که بسیار نا عادلانه بوده و خاطر این عزیزان را مکدر می نماید . از قشر ذیحساب پاکتر و مظلوم تر وجود ندارد من دست یکایک انان را می بوسم و از بابت تهمتهایی که به انان زده می شوم پوزش می طلبم و از خداوند متعال برای انان سعادت ارزومندم . (3843453) (alef-13)
 
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۰:۳۱:۳۸
سلام. مقاله آقای عمادی در جهت روشن شدن نقش و جایگاه ذیحساب عالی بود. (3843455) (alef-13)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۷:۰۹:۵۵
دوست عزيز نويسنده مقاله ، ميانگين حقوق دريافتي در وزارت امور اقتصاديي دارايي 23 ميليون بوده لابد ذيحسابش از جاي بجز دارايي منصوب شده كه شما مي فر ماييد ذيحسابان منصوب شده از خود دستگاهها استقلال ندارند (3843573) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۵۲:۰۵
همیشه هوای ذی حسابان در دارات دارند چون نمیشه (3843800) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۱۸:۱۴
به نظر میرسد با توجه به اتفاقاتی که روی داده؛ اهمیت جایگاه و استقلال کاری و مالی ذیحسابان بیش از پیش روشن گردیده است. بالاخره ذیحسابان به عنوان ناظرین حین خرج می توانند از بسیاری از مسایل پیشگیری نمایند به شرطی که از کارکنان آن دستگاه نباشند و از استقلال حرفه ای برخوردار باشند. امید است مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور توجه کافی به موضوع داشته باشد. (3843960) (alef-11)
 
امیر کیان.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۴۴:۵۱
تقدیر وتشکر از سید بزرگواربابت دقاع از مظلومیت ذیحسابان دستگاههای اجرایی .
خواهش از همه بزرگوارانی که اظهار نظر میفرمایند اینکه بحث تخصصی است سعی نمایند مسایل وغرض شخصی با ذیحسابان را انصافا دراظهار نظر دخالت ندهند
.اما سیوالی ازحناب لاریجانی عزیزاینکه جنابعالی بعنوان رییس قوه مقننه چرا 8 سال دررابطه باعدم اجرایماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری سکوت فرمودید نکنه عدم اجرای افزایش چندر غاز حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی هم ذیحسابان هستند . جناب لاریجانی عزیز صددرصد اظهار نظر جنابعالی از روی عدم اگاهی شما به مسایل مالی بوده زیرا اینقدر سریع دررابطه با ذیحسابان اظهار نظر نمیفرمودید ذیحسابانی که برای کلیه پرداختها باید ان لحظه تصمیم بگیرند نه مثل همکاران شما دردیوان محاسبات بعد از یکسال وقت بعدا بخواهند گزارش بدهند ثانیا یکی ازهمکاران باانصاف مجلس را مامور فرمایید تا تفاوت پرداختی ذیحسابان با همکاران جزئ .رادر دیوان مقایسه بفرمایند که ایا عدالت که شما دم از ان میزنید رعایت میشود یا خیر .بازهم ممنون برادر بزرگوارمان جناب عمادی عزیز که جور همکاران وزارت امور اقتصاد ودارایی راکشیده وهمین چند سطرمطالب ارزشمند رادررابطه با سفیران مظلوم دستگاههای اجرایی بیان نمودند (3844140) (alef-11)
 
مقرب
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۸:۲۶:۱۲
نویسنده محترم بطور تخصصی به دفاع از نقش ذیحسابان محترم اشاره کرده بسیاری از ایشان سالم و محترم هستند. اما واقعیت این است که اگر ذیحسابان مستقل از برخی ارگانها حذف میشود با آزاده دولت و دستگاه اجرایی است مثل حذف ذیحساب از دانشگاهها و وزارت بهداشت و انتقال خون و... با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ ریاست محترم جمهوری. اما آیا ذی حسابی برای پرداختهای غیرقانونی جرات عمل دارد؟ خیر چون اگر این کار را بکند در بین همکاران خود هم متروک باشد و یا از سازمان خود تحت فشار قرار گیرد. درواقع مدافع قانون در نظام دولتی باید متروک باشد . و کاری به فرهنگ کاری نیست. حال اینکه ذیحساب چه ساعتی کار میکند؟ چه امکاناتی از دستگاه میخواهد و ... بماند که نظارت سیستمی بر آنها وجود ندارد بماند!!!!!! (3844955) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.