نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 359502
پیکان دست‌سازی که دردسر ساز شد+تصاویر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۰
خودروی دست ساز یک شهروند اصفهانی برایش حسابی دردسر ساز شد به طوری که مجبور است یا در خانه اش نگه دارد یا اینکه با اوراق شدن آن کنار بیاید.

مجله مهر: عشق ماشین ها در هر جامعه ای وجود دارند و هرکدام به نوعی علاقه شان به این «دلبرآهنی» را بروز می دهند. «محمدرضا فدوی» یکی از همین عشق ماشین های روزگار است که این بار تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و یکی از ایده های توی ذهنش درباره بدنه و اتاقک ماشین را با دست های خودش بسازد. برای همین یک پیکان قدیمی را حسابی تغییر داد و با طراحی یک بدنه کاملا متفاوت و سوار کردن آن بر روی موتور پیکان، خودروی تازه ای ساخت. این ماشین عجیب و غریب «پرشین گلف» نام دارد حاصل تلاش طولانی آقای فدوی است. اما ساخت این خودروی تازه برایش خوشامد نبود و برایش دردسرهای زیادی داشت به همین بهانه با این عشق ماشین فعال حرف زدیم.

۲۰ میلیون برای این کار خرج کردم

«محمدرضا فدوی» متولد ۱۳۵۶ در اصفهان است. خودش می گوید هیچ تحصیلاتی در زمینه ساخت و تولید بدنه خودرو ندارد و تنها چیزی که او را به این سمت کشانده است استعداد و شوری است که از خونش بیرون می آید. او در سال ۹۱ که سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شد به یکباره تصمیم می گیرد یکی از طرح هایی را که برای ساخت خودرو در ذهنش دارد را روی یک پیکان پیاده سازی کند و به مدت دو سال برای این کار وقت می گذارد تا اینکه «پرشین گلف» تولید می شود. « در ذهنم گفتم که خط تولید پیکان از سال ۸۳ متوقف شده است و مردم از این خودرو خاطرات زیادی دارند و می شود با یک طراحی تازه و شکل و شمایل جدیدتر دوباره به بازار بیاید. برای همین این کار را روی خودرو پیکان انجام دادم و تا الان حدود ۲۰ میلیون از سرمایه ام را پای تولید این ماشین ریختم.»

پلیس راهور گفت ماشین باید پرس شود

تردد این ماشین عجیب و غریب در اصفهان برای خیلی از شهروندان این کشور سوال می شود و حتما برایشان عجیب است وقتی می فهمند این ماشین طرح کلاسیک با همان موتور پیکان خودمان کار می کند. اما «پرشین گلف» به مذاق مسئولان راهور خوش نمی آید تا آقای فدوی با مشکل تازه و البته قانونی روبرو شود: « وقتی برای تعویض پلاک به راهور استان رفتم. گفتند به این ماشین پلاک تعلق نمی گیرد. هرچه گفتم یک تولید ملی است قبول نکردند اما متقاعدم کردند که نمی شود هرکسی برای خودش یک ماشین بسازد و در شهر حرکت کند. اول دستور پرس ماشین را دادند. اما با کلی خواهش و تمنا قبول کردند که این کار انجام نشود اما از من تعهد محضری گرفتند که دیگر چنین کاری انجام ندهم. آیا این پایان کار من است. پس من این استعداد و علاقه را چه کار کنم؟ پس تولید ملی چه می شود؟ چرا از من حمایت نمی شود؟ من همه سرمایه ام را بیخودی پای این ماشین ریختم.»

هیچ کس ما را جدی نمی گیرد

آقای فدوی می گوید تمام طرح های ماشین های داخلی کپی است و هیچ ایده نابی ندارد. اما آدمهای خلاق زیادی در کشور وجود داند که می توانند در تولید بدنه خودرو کمک خودروسازان کنند اما چنین ارتباطی وجود ندارد: « خودروهای ما هیچ ایده نابی ندارد. من بی نهایت طرح در ذهنم وجود دارد که این ضعیف ترین نمونه آن است که با ساده ترین ابزارها تولید شد. اگر قرار باشد برای ماشین های مدل بالا طرح بزنم جور دیگری طراحی می کنم. بارها خواسته ام که طرح هایم را ثبت کنم اما از همان خانه اول از آدم پول طلب می کنند. برای مشاوره به جایی رفتم همان اول ۷۰ هزارتومان از من گرفتند اما هیچ چیز خاصی به من نگفتند و فقط حرف زدند. وقتی هم می گویم می خواهم ماشین بسازم مسخره ام می کنند.این همه می گویند تولید ملی و حمایت از طراح ایرانی پس چرا حمایت نمی کنند؟ مثل من در ایران زیاد است اما هیچ مرکزی وجود ندارد که علاقه مندان به این کار را جدی بگیرند.»

اگر به من بها ندهند با خارجی ها کار می کنم

پرشین گلف تا به حال مشتریان پروپاقرصی هم داشته است. اما آقای فدوی حاضر نشده است که این پیکان نوسازی شده را بفروشد: « پیشنهادات خوبی به من شده است. حتی یکبار می خواست با ماشین بالاتری تعویض کند ولی چون فهمیدم می خواهد ماشین را به خارج از ایران ببرد و می خواهد آنجا ثبتش کند نفروختم. خیلی از لحاظ اقتصادی درگیرم اما این کار را نکردم. اما اگر روزی مجبور شدم بین فروختن و پرس شدن یکی را انتخاب کنم. قطعا می فروشم که بماند. اگر هم به من بها ندهند مجبور می شوم چند نمونه بسازم تا شرکت های بزرگ خارجی مرا ببینند و با آنها همکاری کنم و طرحم را به آنها بفروشم. بالاخره هیچ طرحی روی زمین نمی ماند. من این طرح را روی پیکان انجام دادم که همه بدانند می توانم چنین کاری بکنم. در ذهن من هم اکنون چندین طرح وجود دارد که می تواند عملی شود و باید به فکر آنها باشم.»

 
کلمات کلیدی : پیکان دست‌ساز+پیکان
 
Italy
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۳:۳۴:۲۵
این حرف دیگه قدیمی شده که می رم خارج ، یا می دم به خارجی ها . مگه ماشین فقط قیافه ظاهریشه ؟ مسلمه که پلیس راهور باید جلوش رو بگیره چون این ماشین از استاندارد خارج شده و من در بیار و بدون قاعده ، در شهر می چرخه . خیلی طبیعیه که پلیس جلوگیری کنه . (3742972) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۵:۲۴:۰۵
گر چه برخی ماشین های معروف هم حلبی های متحرک هستند ولی در کل یک خودرو باید تست ایمنی و فنی شده باشد چرا که در خیابان و جاده ماشین ها، دوچرخه و عابر پیاده تردد می کنند، اگر قرار باشد که هر کسی وسیله نقلیه متحرکی ساخته و بتواند در سطح معابر عمومی حرکت کند، جان و مال دیگران در خطر خواهد بود. اولین چیزی که در یک تصادف به ذهن شاهدان می رسد این موضوع خواهد بود که: کی به این ماشین پلاک داده؟ یا کی مجوز حرکت داده؟
این خودروها برای استفاده در مکانهای خصوصی، پیست های مسابقه یا برای ارائه به خودروسازان ممکن هست کاربرد داشته باشند. (3742988) (alef-13)
 
على
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۸:۳۷:۱۶
مطمئن باشيد كه از پرايد ايمن تره. (3744230) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۷:۴۶:۱۱
دوست عزیز کار شما تحسین برانگیز است ولی زیاد هم جوگیر نشوید. افراد علاقه مند به خودرو در کشورهای دیگر نیز کاری که شما انجام دادید را به مراتب قوی تر و در مقیاس بزرگتر انجام می دهند لطفا واقع بین باشید. با تشکر (3743026) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۷:۵۱:۴۸
دمش گرم. قشنگ ساخته.
اینجا توی امریکا که اولین تولید کننده انبوه اتومبیل هست میشه به کرات ماشینهایی را دید که دست کاری شده هستند و با پلاک به راحتی تردد میکنند .
متاسفانه ما توی ایران از پاپ کاتولیک تر هستیم! (3743038) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۷:۵۸:۳۷
چقدر قشنگ و زیباست... مسولین فقط دنبال ماشین بی کیفیت باتل و آلوده ساز گران داخلی میل پرایدو ازاین دست هستند...اگر طرح داسته باشی همون لحظه طرح درستتو پاره میکنند و مدلتم پرسسسسسس...وکرنه ببینید تاپ تربن خودروساز جهان بوگاتی,از طراح ایرانیش الگو میگیره و در بی ام دبلیو وووو ...مسولین فکر صفرهای فیشهاشون هستند ن خودرو ایمن باقیمت مناسب!!!!! (3743045) (alef-13)
 
چانباز 70درصد
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۸:۱۴:۲۲
سلام طراح خوش ذوق اصفهانی واقعا عالی است لطفا دلسرد نشو و کارت را با جدیت ادامه بده . حتما پیروز و موفق خواهی شد اگر در ایران نشد ببرش خارج . چرا راه دور می روی برو ترکیه آنجا برای شما ارز ش قائل می شوند شما فکر می کنید بی ام وی های جدید را چه کسی طراحی کرده یک جوان با ذوق ایرانی . اصلا کاری دیگر بکن همین را با قیمت خوب بفروش و مجددا یکی بهترش را بساز و کم کم همینطور برای خودت برند بساز و اجازه بده تا دیگران تو را با محصولاتت بشناسند حتما موفق خواهی شد . این را من با اطمینان کامل دارم می گویم زیرا از نبوق جوانهای اصفهانی در زمان جنگ تحمیلی بخوبی با اطلاعم . (3743069) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۸:۲۵:۴۲
سلام
واقعن جای تاسف است که مسوولین با چنین نبوغی اینگونه برخورد میکنند
اگر یک خارجی چنین کاری میکرد الان تمام دنیا میفهمیدند و همین مسوولین بی انصاف ما او را برای همکاری دعوت میکردند اما حالا که یک ایرانی با غیرت چنین کاری کرده است او را نا امید میکنند . ای دوست خلاق اگر اینجا قدرت را نمیدانند بدون معطلی به خارج برو و برای آنها کار کن اما از این مسوولین بی خرد در پیشگاه خدا شکایت کن که اینگونه بی عقل هستند و دشمن ملت خودشان
یا علی (3743097) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۸:۲۸:۱۵
انصافا برای یک کار دست ساز خیلی عالیه
جای تاسف داره که مافیای خودرو اجازه رشد این صنعت رو نمیدن (3743104) (alef-13)
 
جمشید
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۹:۰۱:۴۲
اونوقت میگن فرار مغز ها خوب چرا -چرا بها نمیدن چون مسولان خودرو در کشور نمی خواهن برای تولید ایرانی تلاش کن اقایان همان پراید صفر را نزدیک 20میلیون بفروشون یا قیمت خودرو را به بالاترین حد برسانند کفایت می کند برایشان -خوب حمایت کنید خودرو که با این زیبایی یاد و خاطره مردم را زنده می کند چه اشکالی دارد -جناب آقای فدوی من زحمت شما را به عنوان یک شهروندی که با پیکان خاطره زیادی دارم و کل ایران را به جرات می توانم بگم با ان گشته ام پاس می دارم و از کار و عشق شما حمایت می کنم .خداوند پشت و پناهت (3743165) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۹:۲۹:۴۱
بارک الله (3743206) (alef-13)
 
حمید 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۰۹:۴۲:۵۶
مایه ی تاسف است به جای همکاری و تشویق چنین مبتکری برای او مانع تراشی می کنند در صورتی که برای طراحی های خیلی آبکی وساده در خودرو سازان داخلی ده ها میلیارد خرج می کنند . (3743222) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۰:۰۶:۰۰
چراغ جلوش مال تیباست (3743270) (alef-11)
 
فریادکش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۱:۰۸:۳۴
آدم دلش میسوزه. دیگه بنده خدا چیکار کنه!؟ برو خارج برادر (3743379) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۱:۰۹:۰۴
آفرین بر این مبتکر که نشان داد خواستن توانستن و نخواستن نتوانستن است (3743380) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۵:۲۸
چقدر خندیدیم (3743409) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۱:۳۶:۴۳
زیباست. آفرین به استعداد. (3743424) (alef-13)
 
سید محمد حسینی فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۲:۱۰:۱۴
در کشورهای عربی اگر شما چنین چیزی را بسازید مورد حمایت دولت قرار می‌گیرید و خودروی شما نه تنها پلاک می‌شود که حتی با قیمتهای بسیار بالا قیمتگذاری می‌شوند تا در صورت موافقت فرد سازنده در حراجیها به فروش برسند و در واقع کمکی باشد به فرد سازنده تا ایده‌های بیشتری را به مرحله ساخت برساند، حالا این که گفتم مال عربهایی است که در کشور ما به ملخ خور معروفند ببین اگر در اروپا چنین کاری را بکنید چه می‌شود ؟ در اروپا دو نوع مدرک وجود دارد آکادمیک یا دانشگاهی و مدرک کالجی یا همان فنی و حرفه‌ایی خودمان، که به افرادی تعلق می‌گیرد که درس آن را نخوانده‌اند ولی تجربه یا علاقه و خلاقیتشان در حد مدارک فوق می‌باشد که با کارشناسی بدون حب و بغض به افراد اهدا می‌کنند و ارزش آن به حدی است که به راحتی می‌توان حتی در شرکتهای بزرگی مانند بنز و BMW مشغول به کار شد و نمونه بارزتر آن مربوط به شرکت بنتلی آمریکاست که سازنده گرانترین خودروهای دست ساز دنیاست و تجربه افراد در ساخت قطعات است که مورد استفاده قرار می‌گیرد نه تحصیلات دانشگاهیشان، پس آیا در کشور ما که اخذ مدرک دانشگاهی تنها به واسطه پول امکانپذیر است نباید از چنین سرمایه‌هایی استفاده نمود ؟ از نمونه‌های دیگر این افراد خلاق در کشور ما آقایان رضا گیلاسی سازنده هامر H1 و آقای خداپرست طراح و سازنده بدنه خودروی سیناد2 و سیناد کوپه است که طرح تولید آن هرگز به اجرا در نیامد. (3743476) (alef-13)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۵:۴۶:۴۱
چرا نظر غیر کارشناسی می دهید. در تمامی کشورهای دنیا برای پلاک کردن هر وسیله نقلیه ، چه در خشکی، چه در دریا و چه در هوا شما می بایست مجوزهای مربوطه و استانداردهای لازمه را داشته باشید. شما باید سرتیفیکیت های بخش کیفیت کنترل را داشته باشید. نحوه شماره کردن اتومبیل و همچنین مدارک مورد نیاز بطور حتم در قانون آمده است. این هموطن ما هم انسان بسیار با استعداد و خوش ذوقی می باشد اما کاری که ایشان کرده در خارج بسیاری انجام می دهند. این تولید ملی محسوب نمی شود، ساشی آن متعلق به یک اتومبیل می باشد، بدنه آن از نظر کراش تست آزمایش نشده و ممکن است بسیار خطر ناک باشد، ضمن اینکه از قطعات دیگر اتومبیل ها ساخته شده است، و ..... . (3743946) (alef-13)
 
على
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۸:۴۲:۲۰
اونوقت تو ايران چه كسى ميخواد به اين ماشين سرتيفيكيت بده ، همون موسسه اى كه خودرو پرايد را مطابق با استاندارد هاى جهانى ميدونه؟ افسوس (3744236) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۸:۴۲:۳۴
قابل توجه مسئولین! نظرات را دیدید! اکثریت مردم مملکت اصلا نمی دانند استاندارد و کنترل کیفیت یا QC چیست!! اکثریت هم دست کم دیپلم را دارند! (3744237) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.