نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 412601
نمايشگاه مطبوعات بر مدار «صداقت و شفافیت»
وحيد ارونقي، ۲۰ آبا ن۹۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۱
« شفافيت و صداقت » شعار بيست و دومين دوره نمايشگاه مطبوعات امسال است. شعاري كه تحقق آن مي‌تواند اهالي رسانه و جامعه را در بستر تعالي و پيشرفت قرار دهد و مخاطب را از آنچه كه بايد بداند آگاه سازد.
 تيتر خوب و جذاب، مطالب خواندني و پر طمطراق، تصاوير چشم نواز و گزارش‌هاي تصويري ناب، اينها همه محصولات رسانه‌ و مطبوعات هستند، تا خواننده و بيننده از آنها لذت ببرد. مديران مسئول، ‌سردبيران تحريريه هر كدام مي‌كوشند تا بتوانند خبر را در بهترين شكل و جذاب‌ترين نوع آن به سمع و نظر مخاطب برسانند.
روزنامه نگار در پي پيوند كلمات به يكديگر، نگارش جمله، تكميل خبر و يادداشت همواره سعي دارد به كمك عناصر ادبياتي، موضوعات را آن قدر خوب به هم گره بزند كه  مخاطب در اولين نگاه و مطالعه به راحتي آنها را از هم بشكافد و از محتواي پيام تأثير بپذيرد.
شفافيت نويسي در مطبوعات و ديگر رسانه‌ها اصل انكار ناپذيري است، شفافيت گويي رسانه  به عامل مهمي به نام منبع اخذ اخبار بستگي دارد،‌ به عبارتي شفافيت در اعلام خبر و اتفاقات جاري كشور، كه در قالب گزارش و مصاحبه با مسئولين شكل مي‌گيرد، اتفاق مي‌افتد. صداقت افراد مسئول يا همان فرد مصاحبه شونده در ارائه آنچه كه روي داده يا مي‌خواهد روي دهد را پر اهميت مي‌كند، در واقع نقش فرد پرسش شونده يا گزاش دهنده در همه زمينه‌ها اعم از اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي و ... پر اهميت و اجتناب ناپذير است.
آفت هر رسانه‌اي در مواجه با مخاطبانش در عدم صداقت در نوشتار يا همان پيام خلاصه مي‌شود، هر قدر صدق اخبار و مكتوبات منتشر شده واقعي باشد،‌ رسانه در جذب مخاطب بيشتر، راه آسانتري را در پيش دارد.
رسانه با عامل مهمي به نام صداقت سعي در كسب اعتماد و اطمينان مخاطبانش از اخبار و مطالب منتشرشده دارد تا شايد از اين راه بتواند با جلب اعتمادي كه به دست آورده اخبار را با هدف تعيين شده و خط مشي تعريف شده روزنامه يا خبرگزاري به مخاطب برساند.
 
بزرگ نمایی، تحقیر، انکار حقیقت، تکذیب واقعیت، تحریف، سیاه نمایی، تهمت‌های عقیدتی، تهمت‌های سیاسی و اخلاقی، تهمت‌های مالی، اقتصادی، اعلام مطالبات غیر واقعی، تحلیل‌های جانب‌دارانه، کوچک نشان دادن نیازهای واقعی جامعه، بزرگ نمايي خواسته‌های شخصی و حزبی، برخي از انواع گوناگون پردازش، ويرايش و نگارش اخبار است، كه هر كدام از آنها مي‌تواند مخاطب را جذب يا دفع نمايد، تعداد آنها را كاهش يا افزايش دهد و به صلابت و تأثير گذاري رسانه كمك نمايد.
بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات؛ و انتخاب شعاري با عنوان «شفافيت و صداقت»،‌ كلماتي كه شايد معنا و مفهوم آنها به باد فراموشي سپرده شده باشد،‌ نمايشگاه فرصت مغتنمي است تا اصحاب رسانه به دور از همه اهداف از پيش در نظر گرفته شده و فارغ از همه هياهوهاي جامعه كلاه خود را قاضي كنند و به كارنامه فعاليت يكساله رسانه تحت مديريت‌شان نگاهي بيندازند، تا ببينند چقدر توانسته‌اند با مردم و مخاطبشان صادق باشند و اتفاقات را در عين شفافيت با صداقت كامل به چشم و گوش مخاطبشان برسانند.
در اين رهگذر بهترين قاضي و داور وجدان است، چيزي كه شفافيت و صداقت آن بر همه روشن است.
 
کلمات کلیدی : نمایشگاه مطبوعات
 
دیلمی
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۲:۴۵
به نکات مهمی اشاره کردید...متاسفانه تاکید بسیاری از رسانه‌ها بر موضع‌گیری جناحی در انعکاس اخبار به خصوص اخبار سیاسی جدا از آنکه مخاطب را از حق خود که آگاهی از واقعیت است محروم می‌کند چه بسا با ایجاد فضای بی اعتمادی مخاطب را به سوی رسانه‌های بیگانه سوق می‌دهد! (4011423) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.