کد مطلب: 314240
دیگر بهانهای نیست
سید علی دوستی موسوی، 10 آذر 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۲
دیروز با تصمیم شورایعالی هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما در بیشتر مسیرهای پروازی کشور (۱۷۰ مسیر معادل ۶۶ درصد) آزاد شد و در دیگر مسیرها (۸۷ مسیر معادل ۳۴ درصد) نیز حفظ و یک سال دیگر نرخ مصوب توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین میشود و از سال ۹۶، قیمت بلیت در این مسیرها نیز آزاد میشود.
بدیهی است که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نص صریح قانون برنامه پنجم است و از این جهت خدشهای به آن وارد نیست.
همچنین اقتصاد آسیب دیده حمل و نقل هوایی به دلیل تعیین شدن دستوری قیمت بلیت، نیاز به ترمیم دارد.
با این حال یک نکته در این میان مغفول مانده و آن تضمین گرفتن از شرکتهای هواپیمایی برای ارائه خدمات کاملا کیفی و مطابق با پولی است که میگیرند. چون دیگر بهانه اقتصادی و قیمتی برای کاستن از خدمات استاندارد به مسافران وجود ندارد.
قبلا شرکتهای هواپیمایی و مدیران دولتی این بخش، هر انتقادی از پایین بودن کیفیت خدمات، رعایت نشدنشان و کرامت مسافر، کهنه بودن هواپیماها و امثال اینها را با این استدلال که قیمت بلیت دستوری است و دخل و خرج شرکتها با هم نمیخواند و سرانجام باید پول کیفیت خدمات را پرداخت، پاسخ میدادند لذا اکنون که قیمت بلیت هواپیما آزاد شده، تمام این بهانهها رخت بربسته است.
دیگر مسافران، خدمات یا برخورد نامناسب روی زمین یا در حین پرواز را برنمیتابند؛ چون پولش را تمام و کمال دادهاند.
استفاده از هواپیماهای فرسوده و کمایمن هم برای مدت طولانی قابل تحمل نخواهد بود زیرا هم تحریمها احتمالا در حال رفع است و هم قیمت آزاد شده است لذا باید به سازمان هواپیمایی کشوری این بیدارباش را داد که شرکتهای هوایی آزادسازی قیمت بلیت را صرفا به عنوان محل درآمدی جدید تلقی نکنند و مبادا در کیفیت خدمات بر همان پاشنه سابق بچرخد.
منشأ این نگرانی سابقه رفتاری شرکتهای هواپیمایی است. به خاطر داریم که اخیرا در مرحله شناورسازی ۳۰ درصدی قیمت بلیت، کیفیت خدمات شرکتها جهشی نداشت که تاخیرها بیشتر هم شد.
همچنین برخورد شرکتهای هواپیمایی با آییننامه حمایت از حقوق مسافران و مسکوت گذاشتن آن را به یاد داریم بنابراین بر سازمان هواپیمایی کشوری است که با موثر کردن سازوکارهای نظارتی خود، اجازه ندهد آزادسازی قیمت بلیت به کیسه دوختن برخی شرکتها برای جیب مردم تبدیل شده و مسافران تفاوتی را با گذشته احساس نکنند.
کلمات کلیدی : آزاد سازی بلیط هواپیما
البته در کنارش رقابت هم باید باشه وگرنه حکایت خودرو میشه! کی از پول بدش میاد قیمت بالا کیفیت پایین سود بگو ماشالله ! (3359667) (alef-11)
این نوع اقدامات لیبرالیستی ترین و نامتناسبترین اقدام در اقتصاد ایرانه
قشنگی کار اینه که خودمونو لیبرال نمی دونیم (3360313) (alef-11)
م- بارانپور
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۲۱:۰۸:۱۴
مگر کارمندان و کارگران حقوق خود را به دلاریا نرخ متعادل منطقه میگیرند که می خواهند آزاد سازی افزایش قیمت بلیط داشته باشند و آن را مطابق نرخ (ایکائو )از نظر مسافت تنظیم کنند از نمایندگان محترم مجلس تقاضای بررسی داریم تا حقی از این ملت اجحاف نشود (3367077) (alef-11)
کدام رقیب ؟ در زمینه موبایل هم اگر یادتان باشد تا یک رقیب خارجی ( ایرانسل) که علاوه بر سرمایه توان مدیریتی هم داشت نیامد موبایل در ایران ارزان نشد .
با پول نمی توان مدیریت خرید . این موضوع بارها در اقتصاد ایران ثابت شده است . (3360459) (alef-11)
علتش این است که زمانی بازار کارکرد خود را دارد که تعداد رقبا کافی باشد . در بازار انحصاری ایران فقط سبب تعمیق این انحصار می شود . (3360467) (alef-11)
رقابت یک خیال خوش بیشتر نیست . شما مطمئن باش همونطور که خودروسازها با هم کارخانجات لبنیات و غیره در دوشیدن مردم و صدمه زدن و سود بردن از اونها با هم تبانی میکنند شرکتهای هواپیمایی هم با هم تبانی میکنن نه رقابت. (3360869) (alef-11)
والا هواپیما واسه ما که نیست، بزار پولداراش بیشتر بدن.. والا (3359676) (alef-11)
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۸:۵۳:۰۱
وقتی ازاد سازی قیمتها منطقی است که رقابت بین شرکتهای مختلف وجود داشته باشد
پس بگذارید خطوط هواپیمایی مثل امارات و قطر در ایران پرواز داخلی بگذارند و شما با انها رقابت کنید (3360064) (alef-11)
قربونت شما فکر میکنی اگر خطوط امارات یا قطر با آن هواپیماهای گران قیمت و مدرن در داخل ایران پرواز کنند قیمت بلیط آنها چند خواهد بود؟چرا ما نمی خواهیم از توهم بیرون بیاییم کسی جز خود ما مسئول پایین بودن درامد ملی مردم کشور ما نیست و عرضه کنندگان کالا و خدمات هم نمیتوانند تا وان سوء مدیریت هایی را که عامل این مشگل شده پرداخت کنند. فرامش نکنید قیمت یک فروند بویینگ 737 نو با عمر مفید پروازی 10 تا 15 سال 600 میلیارد تومان می باشد (3366467) (alef-11)
همین طرز فکر که ما ایرانی ها را بدبخت کرده. تا زمانی که مشکلی برای خودمان پیش نیامده ، گرفتاری دیگران برامون اهمیت نداره.
اینطوری هیچ مشکلی هیچوقت حل نمیشه. (3360138) (alef-11)
دنیارو چه دیدی هموطن شاید بخت واقبال شامل حال ماشد دکلی یا نفت به مارسیدوسواربرخرمرادشدیم (3360202) (alef-11)
چقدر تو ادم بخیل و حسودی هستی
چون کاری نداری که با هواپیما سفر کنی همه مسافران هواپیماروپولدار میدونی
کلی کارمند و استاد و دانشجو هستن که مجبورن با هواپیما سفر کنن چون اگه بخوان با جاده برن باید دوروز تو راه باشن ،امثال توهستند که باعث عقب ماندگی کشور میشوند
فرق اروپا با ایران در همین است که حتی فقیر ها تلاش میکنند تا همه در رفاه باشند (3360457) (alef-11)
پولدارا از حیب ما درش میارن (3360633) (alef-11)
عقب ماندگی ما از اینگونه فکر کردن است ... مسافران سفرهای هوایی مدیران و کارمندان دولتی و شرکتهای خصوصی هستن که برای کارهای اداری شون با هواپیما تردد میکنن و هزینه اون هم از بیت المال یا درآمد شرکتهاشون میدن که از جیب من و شماست و البته بعضی به قول شما پولدارها که این هزینه گرون شدن رو اونها هم با گرون کردن خدماتشون از شما میگیرن . (3360814) (alef-11)
و پولدارها تورم را به جیب شما غیرپولدارها منتقل می کنند و باز هم نمی فهمی از کجا خوردی! (3360884) (alef-11)
فرناز
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۵:۲۰:۵۷
در این داستان بازنده مطلق مردم هستند. دولت و شرکت های هواپیمایی(که عموما" دولتی و شبه دولتی هستند) یک بازی برد-برد اجرا کردند و مردم بازنده. (3359704) (alef-11)
مطمین باشید وضع هیچ تغییری نمی کند چون دفعات قبل هم قبل از گران کردن بلیط وعده خدمات بهتر داده میشد ولی در عمل هیچ فرقی با قبل نمیکرد (3359705) (alef-11)
در مقایسه با کشورهای دیگر، بلیت هواپیما در ایران هنوز هم خیلی ارزان است. (3359709) (alef-11)
کجاش ارزونه باقیمت پروازهای داخلی ترکیه مقایسه کنید (3359757) (alef-11)
سطح درآمد مردم سوییس رو با سطح درآمد مردم زاهدان مقایسه کن تا خودت به حرف خودت بخندی (3359767) (alef-11)
خیر عزیزم پروازهای ارزان فراوانی در اروپا و امریکا هست که کهنه ترین هواپیمایشان از مدرن ترین هواپیمای ایران مدرن تره. البته نرخ روتین فول سرویسشون از نرخ هواپیماهای داخلی بیشتره ولی سرویس داریم تا سرویس و هواپیما داریم تا هواپیما و ... (3359824) (alef-11)
در مقایسه با کشورهای دیگر دستمزد در ایران خیلی ارزان است . (3359842) (alef-11)
درآمد مردم آن کشورها را هم در نظرداشته باشید. (3359852) (alef-11)
اونوقت این کشورهای دیگه یعنی کجا ؟ (3359873) (alef-11)
کجاش ارزونه؟ همین چند وقت پیش یه پرواز رفت و برگشت استانبول تهران رو از هواپیمایی ترکیش خریدم 710 هزار تومن. 3 ساعت و نیم پروازه، با کیفیت مناسب هواپیما. یعنی 7 ساعت پرواز، 710 هزار تومن.
راستی چرا پروازهای داخلی، مثل همه دنیا پرواز رفت و برگشت رو به اندازه 1.5 بلیط حساب نمیکنن؟ (3359907) (alef-11)
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۹:۵۲:۵۴
تو سخنگوی دولتی که طرفداری میکنی کجاش ارزونه!!!!!!!!!! (3360142) (alef-11)
معلومه نه تو ایران سوار هواپیما شدی نه تو کشور های خارجی !! (3360329) (alef-11)
دوست عزیز نیاز به سوار شدن به هواپیما نیست که بفهمی بلیط گرونه یا ارزون
شما هم انگار از اینترنت استفاده نمیکنی و همه چیز رو باید تجربه کنی تا متوجه بشی
الان نه تنها بلیط بلکه هر چیزی رو میشه تو اینترنت مقایسه کرد تا مقایسه کنی ببینی گرونه یا ارزون (3360584) (alef-11)
در مقایسه با کشورهای دیگر درامد هم خیلی کمتر است (3359755) (alef-11)
ایر لاین ها مسئول پایین بودن درامد مردم ما نیستند. (3366474) (alef-11)
اتفاقی نخواهد افتاد فقط اینها پولی به جیب خواهند زد و مافیای قویتری ایجاد خواهند کرد. در شرایط غیر رقابتی رفاه مصرف کننده به حداقل و سود تولید کننده یا عرضه کنن ده حداکثر میشه لذا بازنده مردم هستند قطعا و بلاشک (3359826) (alef-11)
این برای چندمین باره که به بهانه کیفیت بالاتر و .... قیمت ها رو بالا میبرین و هر سال هم هواپیما های کهنه تر میخرین و سرویسها هم چند هفته بعد از گران کردن دوباره میشه مثل قبل و حتی بدتر. (3360132) (alef-11)
ضرغام
۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۱۸:۳۱:۰۷
تا وقتی مدیریت دولتی مستولی هستش قیمتها اگر چندین صد درصد افزایش پیدا کنه اوضاع هیچ فرقی نمیکنه تا وقتی نود درصد اقتصاد دولتی باشه وضع به همین منوال هستش (3360033) (alef-11)
مگر نان را که گران کردند کیفیتش هم بهتر شد؟ (3360113) (alef-11)
اولش خوب شد اما بعد برگشت سرجای اولش . نانوایی که نان پختن بلد نیست نان را بکنی یک میلیون .دانشش زیادتر می شود ؟ جواب مشخص است .
مدیران هواپیمایی هم همینطورند . وقتی با کمال .... با مسافرها برخورد می کنند و برای تاخیرها حتی معذرت خواهی نمی کنند تکلیف معلوم است .
تنها راهش نظارت دولت است . یعنی دولت قسمتی از پول بلیطها را بردارد اما به جایش با توجه به پارامترهای رضایت مندی مسافران هم به شکایتشان رسیدگی کند اما خطوط هواپیمایی را ممیزی کند . (3360466) (alef-11)
هزار آفرین به شما .. یادتان هست که دولت قبل وقتی نان را گران میکرد میگفت با این کار قصد افزایش کیفیت نان را دارد . واقعا چه کیفیتی به نان اضافه شد و در عوض هزینه زندگی را گران کردند . اقتصاد ایران .....در عین حال دولتی و بدون نظارت است یعنی جمع اضداد .. (3360816) (alef-11)
این اشک دیده من و خون دل شماست (3360172) (alef-11)
دولت تدبیر مچکریم!!!!!!!!!! (3360277) (alef-11)
کفگیر به ته دیگ خورده از این اقدامات مگه کم داشتیم
1- افزایش 50 % ناگهانی قیمت بنزین
2- افزایش شدید قیمت نان
3- افزایش شدید قیمت اکثر خدمات دولتی همچون امتیازهای آب و برق و گاز و خدمات دارویی و بیمارستانی و...................
4-افزایش قیمت دلار (دولت بیشترین نقش را در تعیین قیمت دلار دارد )
.
و منتظر افزایش دعواها ...هم باشیم چرا که در خانه ای که پول نیست
همیشه دعواست! (3360573) (alef-11)
عقل هم چيزه خوبيه مثلا چه خدمات بهترى اگه منظور هوا پيماى بهتره كه امكان نداره اگه منظور غذاى بهتره كه بهترين غذا مگه چنده ديگه چى ميتونه باشه (3360672) (alef-11)
ناشناس2015
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۰۹:۳۷:۱۶
نبود ناوگان هوایی ایمن به دلایل 1-تحریم و واسطه هایی چون شرکت های مسافربری بیگانه 2- اجاره هواپیما ها به اندازه شاید قیمت هواپیما بوده و 3-از طرفی بعضی شرکت های مسافربری داخلی که به عنوان دلال زیاده خواه و پول زور بگیر از مردم و شرکت های اجاره دهنده هواپیما می باشند اگه واقعا اینجوری باشه دیگه نمی توان مسافرت هوایی داشت و وضع بدتر از قبل برای مردم و ناوگان هوایی می شود چون بلیط در ایام تعطیلات سر به فلک خواهد کشید ودر سایر ایام شرکت ها با دلالی و واسطه ها سعی در فروش بلیط های خود خواهند داست (3360674) (alef-11)
معلم تاریخ
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۱۱:۳۲:۴۸
سلام من قبلا گران شدن بلیط هواپیما را خاطر نشان کرده بودم (3360762) (alef-11)
بلیط تهران به مشهد 400 هزار تومان ...روحانی مچکریم (3362335) (alef-11)
تورم تاریخی
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۲:۳۳:۳۱
برید خدا رو دعا کنید که وضع از این بدتر نشه.اوف از این تورم و دلارو گرانی (3364272) (alef-11)