نظر منتشر شده
۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 170321
دکان ملی نخبگان (بخش اول)
زهرا مینائی، 21 آبان 91
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۳
در هر عملی که ما در طول شبانه روز انجام می‌دهیم پیش‌فرض‌های بسیاری وجود دارد. وقتی این اعمال در یک راستا پیش رود و یک سازمان را با اهداف مشخص شکل دهد، این پیش‌فرض‌ها نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. پیش‌فرض‌هایی فلسفی و بنیادین که به طور همه جانبه و عمیق دربارۀ یک مسئله بحث می‌کند، تمام زوایای آن را در نظر می‌گیرد و بایدهای آن را مشخص می‌کند. برای انجام یک عمل، اگر به این پیش‌فرض‌ها فکر نشود و در یک فضای دیالکتیکی به بحث دربارۀ آن پرداخته نشود، می‌شود کاری که خوب است اما نتیجۀ خوبی ندارد. 

«بنیاد ملی نخبگان» یک سازمان است که پیش‌فرض‌های فلسفی زیادی در درون خود دارد. پیش‌فرض‌هایی که اگر دربارۀ آنها به خوبی اندیشیده نشود، گزاره‌هایی همچنان در ابهام می‌ماند؛ گزاره‌هایی در طول زمان تغییر می‌کند و مفهوم واژگانی خود را از دست می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود، بعد از گذر سال‌ها، سازمان از اهداف اولیۀ خود دور شود و به سمتی رود که کارایی لازم را نداشته و به نتایج مطلوب نرسد. یکی از این پیش‌فرض‌ها قائل بودن به «نخبه‌گرایی» است. اینکه ما اعتقاد داشته باشیم که برای پیش‌رفت یک جامعه، باید نخبگانی باشند که مانند چرخ‌های یک اتوموبیل، آن را به پیش برند و مانند رهبر برای افراد دیگر عمل کنند و با مدیریت نیروهای انسانی بخشی از علم را جلو بیندازند.

این دیدگاه مخالفانی جدی دارد. به عنوان مثال سیاستمداران ژاپنی از آن جمله اند. سیاستمداران کشور ژاپن اساسا بر عدالتی همه‌جانبه و برای همۀ افراد تاکید می‌کنند. نظام آموزش و پرورش رسمی ژاپن، از ابتدا هیچ کودکی را از بقیه جدا نمی‌کند و در بعضی موارد حتی کودکان معلول را نیز در کنار کودکان دیگر می‌نشاند تا همۀ آنها با استعدادهای متفاوت با هم بالیده شوند و رشد کنند. در ژاپن جدا شدن یک عده و پرداخت پول توجیبی ماهیانه، عدالت آموزشی و اجتماعی نیست؛ بلکه قرار گرفتن همۀ افراد در یک زمینه، در کنار توجه به تفاوت‌های فردی مد نظر نظام آموزش و پرورش است.

به نظر نگارنده با توجه به وضعیت فعلی نظام آموزش و پرورش رسمی در ایران و نواقصی که در این نظام حتی در سطح کمی وجود دارد؛ با توجه به اینکه هنوز بعضی از روستاهای ما دبیرستان ندارند، نمی‌توان دم از عدالت آموزشی ژاپنی زد. تا زمانی‌که زیرساخت‌های نظام آموزشی به درستی توزیع نشده است، نباید انتظار عدالتی همه جانبه داشت. از طرفی با توجه به نیاز کشور به پیشرفت و فشارهای خارجی و تحریم‌های اقتصادی؛ نخبه‌گرایی راه‌حلی میان مدت است. اما باید توجه داشت که قائل بودن به نخبه‌گرایی یک هدف بلند مدت نیست بلکه راهی است برای رسیدن به آرمانی که در آن همۀ کودکان از سطح بالایی از امکانات آموزشی برخوردار باشند. خصوصا با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در این رابطه نباید گمان شود که نخبه‌گرایی هدفی فرازمانی و فرامکانی است. بلکه نظام آموزش و پرورش باید به سمتی پیش رود که زیرساخت‌های مناسب برای آموزش چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی را فراهم کند. بنابراین اختصاص بودجه به بنیاد ملی نخبگان نیز باید با توجه به این مسئله صورت گیرد و میان مدت بودن این سازمان در نظر گرفته شود.

پیش‌فرض بعدی این است که اساسا نخبه کیست؟ یکی از علومی که به تبیین مفهوم استثنایی یا استعداد برتر می‌پردازد، روان‌شناسی پرورشی است. این حوزه از علم روان‌شناسی به تعریف استعداد و هوش و بااستعداد و باهوش اقدام می‌کند. متاسفانه در این تعاریف، نقطه نظر مشترکی وجود ندارد. بعضی نظریات آزمون‌های هوش را رد می‌کند، برخی بر خلاقیت تاکید و برخی هوش هیجانی را پر رنگ می‌کند. در اینجا سوال این است که تعریف بنیاد ملی نخبگان از نخبه چیست؟ آیا این تعریف می تواند نمونۀ واقعی از آنچه مدنظر است را شامل شود؟ آیا نظام جمهوری اسلامی به رتبه‌های زیر صد کنکور نیاز دارد؟ آن هم کنکوری که در عادلانه بودن یا نبودن آن حرف‌ها زده‌اند؟ کنکوری که پژوهش‌های مختلف ثابت کرده است که پایگاه اجتماعی افراد قبول شده، از طبقات بالای جامعه است؟ آن هم رتبه‌هایی که با مدارس خاص و کلاس کنکور و تست و قوت در زبان انگلیسی، به اینجا رسیده‌اند؟ سوال مهم این است که آیا اساسا این‌ نخبگان می‌توانند دردی از این نظام بردارند؟ این‌هایی که بیشترشان در دانشگاه‌های برتری چون شریف و تهران درس می‌خوانند که بتوانند بعد از لیسانس از مملکت بگریزند و فقط پول بیت‌المال را در این دوران، ماهانه دریافت نمایند؟

پیش‌فرض دیگر این است که آیا نخبه را باید شناسایی کرد یا پرورش داد یا هر دو؟ که البته پاسخ به این سوال هم ربط مستقیمی به تعریف ما از نخبه و با استعداد دارد. در میان نظریات گوناگونی که در بارۀ هوش و استعداد وجود دارد، تعریفی متفاوت از استعداد نیز بیان می‌شود. اینکه استعداد با انتخاب عقلانی و در شرایط سخت بروز می‌کند. بعضی از استعدادها، هیچ بروزی در میان افراد ندارد؛ وقتی فردی انتخابی عقلانی کرد و حتی آن انتخاب، او را به شرایطی بسیار سخت رساند، استعدادهایش بروز می‌کند. این افراد با استعداد را می‌توان در هشت سال دفاع مقدس بسیار دید. افرادی با روحیات لطیف که با انتخابی عقلانی به جبهه رفتند و شرایط سخت را تحمل کردند و فرماندهانی بزرگ شدند. بعضی از این فرماندهان قبل از جنگ اصلا شبیه افراد نظامی با روحیات خشک نبوده‌اند. آنها دفاع از کشور و عمل به دستور رهبرشان را انتخاب کردند و استعدادهایشان در این شرایط بروز کرد. به نظر می رسد کشور به جوانانی احتیاج دارد که با انتخاب عقلانی و شور انقلابی با توانایی بالاتر از متوسط، حاضر باشند روح و جان و مال خود را برای نظام جمهوری اسلامی و برای پیشرفت ایران بگذارند. به نظر من این فرمولی است که می‌توان با آن، جوانان با استعداد را پیدا کرد. شناسایی جوانان با استعداد باید در کنار پرورش آنها باشد. آن کسی باید از این سد گذر کند که سختی بکشد. بنیاد ملی نخبگان به جای آنکه برای شناسایی افراد با استعداد از آزمون و تست و کنکور کمک بگیرد باید شرایط سختی را فراهم کند مانند جنگ؛ که هر کسی نتواند به راحتی وارد آن شود. فقط کسی آن را انتخاب کند که برای اهداف نظام و انقلاب اسلامی جان بدهد. شناسایی استعدادهای برتر در جنگ ممکن می‌شود. جنگی که هر کسی جسارت ورود به آن را ندارد و تنها افرادی تا آخر خط می‌مانند که طعم سختی را چشیده باشند. جوانانی بااستعدادند که درس خواندن را تیر انداختن به سوی دشمن می‌دانند. این انگیزه است که می‌تواند ایران را سربلند کند. 
 
ادامه دارد...
 
کلمات کلیدی : نخبگان+بنیاد ملی نخبگان+زهرا مینائی
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۰:۴۰:۴۲
اصولا نخبه نامیدن اشخاص و معرفی کردن آنها به جامعه کاری غلط است.

همه انسانها دارای نقاط ضعف و نقاط قوت هستند. بسیاری از صفات و استعدادهای انسان با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیستند.
اگر شخصی در زمینه ای مانند درس خو اندن سرآمد باشد ممکن است در زمینه دیگری مانند داشتن وجدان و یا سلامت نفس دچار تزلزل و ضعف باشد. آیا نخبه نامیدن این شخص کار صحیحی است؟

متاسفانه در سالهای اخیر از کلمه نخبه استفاده ابزاری شده است. اصولا در بسیاری موارد در معیارهایی که برای نخبه بودن در نظر گرفته شده ابهام و ایهام وجود دارد.

باید افراد را به حال خود رها کرده تا هرکس به اندازه استعدادش در جامعه رشد و نمو کند و از تقسیم بندیهای بی مورد نظیر خودی و غیر خودی، نخبه و غیر نخبه و..... بشدت پرهیز کرد. (1016400) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۰۱:۱۷:۲۹
در کشور ما متأسفانه یا نخبه‌ای یا پخمه (مانند دیگر موارد مثل خودی و غیر خودی یا کالای لوکس و غیر لوکس یا ...) و معیار نخبه بودن هم دست بالایی ها است.
مثلا یک دانشجو با معدل ۱۶/۹ نمیشه نخبه ولی با ۱۷/۱ میشه نخبه! (1017574) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۰:۴۱:۲۴
اصلا تعریف نخبه در نظام آموزشی ما مشکل داره فکر

آقایون نخبگی رو فقط در چهار چوب مدرسه و دانشگاه تعریف میکنن (1016402) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۰:۴۳:۲۲
منظورتان از این جمله چیست؟

«... بنیاد ملی نخبگان به جای آنکه برای شناسایی افراد با استعداد از آزمون و تست و کنکور کمک بگیرد باید شرایط سختی را فراهم کند مانند جنگ؛ که هر کسی نتواند به راحتی وارد آن شود... »

جنگ؟ (1016403) (alef-1)
 
سروش کریمی
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۴۱:۱۱
منظور از جنگ من فکر می کنم چیزی به سختی جنگ بوده است. (1017016) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۷:۳۷:۴۹
اين نظر يعني بر طبل جنك كوبيدن و همه را در شرايط بحراني قرار دادن . واقعا براي اين طرز فكر بايد متاثر بود. همه بدنبال شرايطي ارام براي رشد و نمو خلاقيت ها و استعدادهاي كشورشان هستند و ايشان هنوز شرايط جنك را مناسب براي تشخيص نخبگان مي دانند. خواهر عزيز همه ايرانيان جه رزمنده دوران دفاع مقدس و چه جوان امروزي كه دوران جنك سرد است و در سختي اقتصادي دارد تلاش مي كند تا در المپياد هاي جهاني افتخاري براي ايران و ايراني كسب كند، يا در داخل با تلاش رتبه برتر كنكور را كسب مي كند ، به عشق اسلام و ايران فعاليت مي كند و اين طرز تفكر باعث جدائي او از نسل دوران جنك مي شود. در اين شرايط بايد هم افزايي داشته باشيم نه با بيان سخنان نسنجيده جوانان نخبه از ايران برانيم. (1017094) (alef-4)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۰۷:۳۸:۴۳
به نظرم منظورشون یه شرایط سخت مانند جنگ بوده نه خود جنگ
مثلا یه جنگ و رقابت فکری سنگین (1017661) (alef-4)
 
دانشجو
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۱:۰۸:۵۶
این عدالتی که شما فرمودید مثل این می مونه که بجای اینکه یول های ملی رو به بخش تولید و صنعت مملکت تزریق کرد بیاییم به حساب همه ی افراد واریز کنیم و بگیم ما عدالت رو رعایت کردیم و همه ی افراد برن واسه خودشون اشتغال زایی کنن... اونوقت همون یه ذره شغلی هم که قبلا ایجاد میشد نمیشه و اقتصاد مملکت دچار دلال بازی میشه... چیزی که امروز داریم می بینیم!.. مفاهیم عدالتی که شما فرمودید دیگه جوابگوی مدیریتی هیچ جامعه ای نیست... این چتر حمایتی به قول شما دکان ملی نخبگان یه ذره جاذبه واسه موندن یه عده توی مملکت ایجاد کرده که اگر نمی کرد همین هایی که شما فرمودید به درد نظام نمی خورن هم اینجا نمی موندن! (1016440) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۱:۴۸:۲۴
با سلام
حق با شماست.کلمه دکان کاملا به جا بود.علاوه بر مطالب فوق باید موضوع باند بازی را در ارزیابی علمی در نظر گرفت.بنده اختراعاتی دارم که درحال تولید انبوه است و موضوع آن تز پایان نامه فوق لیسانس بنده در دانشگاه علم و صنعت است و حتی صادرات هم داشته است. متاسفانه طرحیکه در یک دانشگاه معتبر انجام شده و تولید انبوه می شود و برای اولین بار در دنیاست و دارای همه مولفه های علمی و نوآوری نیز میباشدو بر اساس کار برگ بنیاد باید بالاترین امتیاز را اخذ نماید.ولی متاسفانه در نمایشگاه نوآوری و شکوفایی البرز در 2 دقیقه مورد داوری قرار گرفت و حتی به عنوان اختراع سطح 3 میز شناخته نشد و گفتند از نظر داروان تایید نشده است.این یعنی چه؟
بسیاری دیگر از دوستان هستند که طرحشان در بالاترین سطح مطرح بود و لی متاسفانه تایید نشدند.ولی طرحهای پیش پا افتاده و تکراری مورد تایید قرار گرفت
ولله قسم یکی از داوران حتی مبانی علمی طرح بنده را بلد نبود و ........
واقعا بیاید یک فکر اساسی به حال بنیاد نخبگان بشود (1016479) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۵۴:۵۳
من هم مشکل مشابه شما دارم
قلیان بدون دود!! که اختراع فرزند آقای خاص ا.ر.م است طرح برتر شد و اختراع من که مراکز تحقیقاتی ملی تایید کرده اند از قبیل سازمان محیط زیست-مرکز تحقیقات موتور -دانشگاه علم و صنعت-وزارت نفت-سازمان استاندارد-ایرانخودرو و... تایید کرده اند را با داوری عجیب و غریب رد کردند.

دهها نفر دیگر را میشناسم که از بنیاد ملی نخبگان قطع امید کرده اند (1017040) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۹:۳۲:۱۱
بهترین فکر این است که درش را ببندند. اینجوری حد اقل عده ای از قبل آن ناحق به نون و نوا نمی رسند. (1017211) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۱۵:۲۵
من استاد دانشگاه هستم و 16 سال سابقه كار آكادميك و جدي را دارم كاري هم به فلسفه آموزش و تعاريف نخبگي ندارم چون مربوط به رشته كاري من نمي شود. عمده دانشجويان من نحبه به شمار آمده اند و كساني هستند كه اگر به جاي پراكنده شدن در اقصا نقاط كره زمين در اين كشور دور هم مانده بودند و شرايطي فراهم بود مي توانستند در سرنوشت كشور به لحاظ علمي و فني موثر باشند. سوال من اين است كه چرا كسي در وزارت علوم به اين موضوع كاري ندارد كه آزمايشگاهي كه اين تعداد (60-50 نفر) نخبه در آن پرورش يافته است چرا الان متاثر از مشكلات مديريتي و مالي حاكم بر صنعت و دانشگاه شده است؟ تا كي فقط مي خواهيم اسم گذاري كنيم، لقب بدهيم و شعار هوا كنيم؟ كي مي خواهيم در زمينه هاي نيار كشور كار جدي و نظام مند را انجام دهيم؟ (1016530) (alef-1)
 
مملی
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۲۲:۱۷
بسیاری از مسئولین شعرگرا هستند و با کلمات و لغات بازی می کنند. کلمه "نخبه" جایگزین کلمه قدیمی "خواص" گردید ولی همان معنارادارد . می نویسند نخبگان بخوانید خواص.
نخبه نیاز به شناسایی ندارد کافیست کمی از موانع کار را دولت رفع کند تا بتوان رشد نخبگان واقعی در اقتصاد ببینیم.اما خواص نیازمند شناسانده شدن توسط سیستم دولت به دیگران هستند. (1016545) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۳۴:۱۳
نخبه گرایی حتی به عنوان راه حل میان مدت هم تاثیری بر پیشرفت کشور نخواهد داشت کما اینکه مدارس تیزهوشان نیز با سالها قدمت برای جامعه دستاوردی نداشته است. خیلی شنیده ایم که اگر صد نفر یک قدم جلو بیایند بسیار بهتر از آن است که یک نفر صد قدم جلو آید. این سیاست ها جز ایجاد حس تبعیض و سرخوردگی در طیف وسیعی از افراد جامعه که ای بسا نخبه های حقیقی هم هستند ثمری نخواهد داشت. امیدوارم این بحث حساس و اصولی ادامه پیدا کند. (1016575) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۲۳:۰۶:۰۲
این نگاه تفریطی است برادر جان.

مدارس استعدادهای درخشان زنچیره‏ای از نیروی انسانی را تولید کردند که با ساختارهای کشور جفت و جور نمی‎شود! چرا؟ چون متاسفانه ساختاری که ما به ارث برده‏ایم برمبنای حِفظ کردن (جه دانسته‏ها و چه وضع موجود است) در حالیکه آموزش تیزهوشان برمبنای خلاقیت محوری آموزش می‏دادند!

مثلا کسی که می‏تواند ساختارهای نویی برای اتومبیل (تیزهوشِ نخبه‏ای با دکتری مهندسی مکاینک) طراحی کند به چه درد نظام تولید خودروی ما که شدیدا تحول ناپذیر است می‎خورد؟ برای این فرد همان بهتر است که جذب فولکس یا میتسوبیشی یا ... بشود.
اما انصافا این معنی این حرف آن است که نظام مدارس استعدادهای‏درخشان (قبل از تغییرات فعلی) مشکل داشته است؟ یا اینکه صنعت ما بنابردلایل ساختاری (و مشکلات کلان اقتصادی) توان استفاده از چنین فردی را ندارد؟

راه حل چیست؟ اصلا آدمی که نوآوری دارد تربیت نکنیم؛ یا اینکه برویم و مشکلات صنعت‎مان را با حوصله (و البته نه با نگاه طلب‏کارانه) حل کنیم؟ (1017442) (alef-4)
 
علیرضا
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۴۴:۱۹
با تشکر موضوعات خوبی را مطرح کرده اید. جهت اطلاع: جدیداً در سال تحصیلی 92-91 دستورالعمل تشکیل ستاد شناسایی، جذب و تربیت استعدادهای برتر مصوب پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش به شماره 34735/55/551 تاریخ 8/8/1391 به سازمانها و ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شده است. (1016598) (alef-1)
 
دکتر بهترین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۵۵:۲۶
سلام. پارسال طرح من در جشنواره نوآوری و شکوفایی پذیرفته شد و مشمول دریافت کمک هزینه 3 میلیون تومانی برای تکمیل طرحم شدم، الان دقیقا یک ساله که دارم می دوم دنبال گرفتن این پول! می گن می دیم و پول هم به حساب بنیاد استان من ریخته شده ولی در عمل با بهانه های مختلف سر می دوانند! دردم رو به کی بگم؟ (1016629) (alef-1)
 
دکتر بهترین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۲:۵۹:۱۱
ستاد توسعه ویژه فن آوری نانو رو چرا نمی گید؟ این همه تو بوغ و کرنا کردن که از کارهای پژوهشگران در زمینه نانو حمایت مالی می کنیم ، ما هم رفتیم سراغ کارهای نانو و حالا که کارامون رو تموم کردیم و مدارکمون رو دادیم و ستاد نانوئی ها تأیید هم کردن ، از اردیبهشت امسال هیچ پرداختی به محققین نکردن! ازشون هم که می پرسیم، می گن بودجه امسال انقباضی هست و فعلا بودجه برای پرداخت نداریم! چطور اون موقع که ما تحقیق کردیم و خرج کردیم و رتبه ایران تو علم نانوفن آوری به قول خودشون تک رقمی شد فکر بودجه انقباضی نبودند؟ اون موقع که به مدیران بانک ها و بیمه ها پاداش های میلیونی و میلیاردی می دن بودجه انقباضی نیست؟ حالا که رسیدن به ما محققین بدبخت بیچاره بوجه شون انقباضی شده؟ (1016643) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۵۶:۵۸
به عنوان یک پژوهشگر با سالها تجربه پژوهشی در ایران و کانادا، می گویم که تبلیغاتی که از حوزه نانو تکنولوژی در ایران می شود بسیار غلو انگیز است.
خدا را شاهد می گیرم که به هیچ عنوان قصد توهین و یا تخریب ندارم. (1017046) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۲۰:۰۵:۱۱
درست است.بعد از این همه سال تبلیغ هیچ محصول واقعی که در بازار جواب داده باشد نداریم.همه چی مقطعی و الکی است.مثلا در خصوص اسپری بوگیر کفش و یا جوراب های ضد بوی نانو بسیار جزئی و محدود تاثیر داشته و حتی به اندازه 5 % از تبلیغاتشان هم تاثیر ندارند (1017258) (alef-4)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۱۰:۳۵
خوب شروع كرده است اما خيلي بي ربط به جنگ ربطش داده است. احساساتي شده است (1016672) (alef-1)
 
علی
Norway
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۱۱:۰۷:۵۹
منظورشان از ارتباط با جنگ این است که استعداد برتر با پذیرش و پرورش در شرایط سخت نخبه تلقی شود و نه هر استعداد برتری. همین! بخش دوم یادداشت گویای مطلب است. (1017924) (alef-4)
 
aboozar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۳۲:۱۲
متاسفانه احساس میکنم نویسنده این مقاله از افراد با سطح علمی و هوش پایین است و حالا که حرفش است ( حالا کو تا عمل ) که به سمت نخبه گرایی برویم ایشان آینده کاری و احیانا مدیریتی خود و همسانانش را در خطر احساس میکند .
در اینکه در نظام آموزشی ما عدالت تحقق نیافته شکی نیست . در اینکه برخی به مدد کلاسهای کنکور و دبیرستانهای آنچنانی رتبه های رجه اول در کنکور بدست می آورند شکی نیست . اما جان دل برادر این موضوع که معیارهای انتخاب نخبگی باید تصحیح شود ( که موضوعی درست است ) دلیل نمی شود که اداره امور را به دست نخبگان ندهیم . نخبه گرایی به معنی استفاده از فکر و اندیشه و نظم و برنامه ریزی همراه با علم روز افراد نخبه در حوزه تخصصی شان است . بجای اینکه دوستان و اطرافیان و همفکرانمان را به پست های مختلف بگماریم به این سمت برویم که در هر حوزه تخصصی ، نخبگان و عالمان همان حوزه عهده دار مدیریت و برنامه ریزی آن حوزه باشند . یاری کنیم تا نخبگان علمی هر حوزه تخصصی رغبت و انگیزه لازم را برای ورود به مبحث برنامه ریزی و مدیریت حوزه تخصصی شان پیدا کنند . بجای اینکه نظامی، مدیر باشگاه فوتبال و اقتصاددان ، معاون سیاسی امنیتی و مهندس عمران ، مدیر کلان سیاسی امنیتی اقتصادی شود ، در اداره و برنامه ریزی هر حوزه تخصصی از متخصصین نخبه همان حوزه استفاده کنیم .
بیشتر نخبگان دانشگاههای شریف و ... بدین دلیل از کشور مهاجرت میکنند که در داخل بهایی به آنها داده نمیشود و شان علمی شان حفظ نمیشود . من با بسیاریشان در ارتباطم که میگویند بسیار علاقه مند بازگشت به کشورند به شرطی که بدانند به هدر نمی روند . این صحیح نیست فرد نخبه ای با عالیترین تحصیلات در سطح مرز دانش بیاید و ببیند که در کار ، شاگرد آخر مدرسه شان که بی نظم و تنبل بود حالا شده مدیر او و او باید مطیع مدیریت پر اشکالش باشد .
عزیز دل برادر دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور مرفهین بی درد نیستند . آنها عموما از همسالانشان سخت کوش تر و منظم تر بوده اند . مطمئن باشید اگر کاری به آنها سپرده شود همچنان سخت کوش و منظم خواهند بود .
کیست که نداند یکی از بزرگترین مشکلات اوضاع فعلی ، بی نظمی برنامه ریزی و تنبلی است ؟!!
اینکه ممکن است در معیارهای انتخاب نخبگی اشکالاتی وجود داشته باشد و بعضا 10 تا 20 درصد هم نخبگان دقیق شناسایی نشوند دلیل میشود که نخبه گرایی را کنار بگذاریم ؟!!!
جان برادر ، نخبه گرایی بدین معناست که مثلا در مدیریت و برنامه ریزی اداره یک مرکز تخصصی علم الکترونیک ، یک فارغ التحصیل علم الکترونیک به یک سیاستمدار یا اقتصاددان ترجیح داده شود . و بین دو فارغ التحصیل علم الکترونیک از دانشگاه آزاد یا پیام نور با دانشگاه شریف یا تهران ، فارغ التحصیل دانشگاه عالی تر ترجیه داده شود . چون هم سخت کوش تر است و هم عالم تر .
حالا ممکن است در معدود مواردی ، استثنائاتی هم یافت شود . اما استثنائات هیچگاه قاعده را تعطیل نمیکند .
نخبه گرایی یعنی اینکه قاعده مان این باشد که کمک کنیم بخبگان هر حوزه تخصصی با انگیزه تر به رشدشان ادامه دهند و نظام نیز در هر حوزه تخصصی از نخبگان متعهد همان حوزه استفاده کند .
نظام خداوند نیز چنین است . هرکس جد و جهد بیشتری کند و تقوای بیشتری داشته باشد و اعمال صالح و اخلاصش بیشتر باشد ، مقامش در پیشگاه خئاوند عالی تر است .
با تحلیل های آبکی این نهال نوپا در کشورمان را زخم نزنید لطفا .
برنامه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت کشور باید نخبه گرایی باشد .
نخبه گرایی هیچ ربطی به عدالت آموزشی ندارد .
نخبه گرایی یعنی هرکس سر جای خودش . و در هر جایی ، بهترین ها ، بالاتر .
برای ادامه بحث و نوشتن مقاله جوابیه کامل به نویسنده محترم مقاله ، آمادگی کامل دارم . معتقدم که این خواهر عزیز خلط مبحث کرده و مسائل را ناجور دارند باهم قاطی میکنند .
این صحیح است که گاهی اوقات در شرایط سختی برخی استعدادها بروز میکنند ، اما آیا این دلیل میشود که استعدادهای موجود آشکار شده را نادیده بگیریم ؟؟؟!!!!!
شما شرایطش را مهی کن ببین چطور همین دانشجویان و فارغ التحصیلان شریف و تهران برای وطن و اعتقاداتشان جهاد علمی خواهند کرد .
و این ره دراز است . . . (1016709) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۵:۵۹:۰۷
مشد ابوذر سلام
همه انسان های روی کره زمین نخبه اند ولی برای کاری
آیا شما تمام ابزار های لازم برای شناسای را دارید
انسان نماینده خدا روی زمین هست (1016971) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۴۶:۰۳
من نمی فهمم چرا نمی تونیم حرفمونو بزنیم بدون اینکه توهین کنیم. اینکه نقدی به این مقاله دارین چه ربطی به سطح علمی و یا هوش نویسنده داره؟ یک کمی هم ادب نقد رو رعایت کنین. قطعا خودتونم نمی پسندین که مثلا من بیام یه نسبت ناجور به شمای نویسنده این کامنت بدم. پس چرا همینو واسه کس دیگه می پسندین و پیاده می کنین؟ (1017024) (alef-1)
 
پارسانیا
Norway
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۱۱:۲۲:۳۵
1. دوست عزیز! کامنتم را زمانی گذاشتم که بخش دوم یادداشت را هم خواندم. 2. چون شما به خود اجازه داده‌اید که نسبتی به نویسنده دهید بنده هم به خود اجازه میدهم که پاسخی بدهم به شما اما مؤدبانه!
اول این که به نظر من ویژگی نخبگان فقط باهوش بودن نیست بلکه عاقل بودن به معنی این که بداند چگونه از هوشش استفاده کند هم ویژگی یک نخبه است. لااقل نخبگانی که به خود اجازه ورود در مباحث اجتماعی می‌دهند لااقل باید این ویژگی را داشته باشند.
دوم این که یکی از معیارهای عاقل بودن در نقد، ابتدا شنیدن حرف و سپس نقد آن است. خوب بود صبر میکردید بخش دوم یادداشت را هم میخواندید سپس چنین نقد تند و غیر مؤدبانه‌ای را مینوشتید.
در بخش دوم یادداشت همه آنچه که شما در کامنتتان کفته‌اید آمده است.

متأسفم که برای بعضی خود «نقد» اصالت دارد ولو به هر قیمتی و با هر روشی! (1017946) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۲۳:۵۹:۵۶
"نخبه گرایی یعنی هرکس سر جای خودش . و در هر جایی ، بهترین ها ، بالاتر "
منطقی ترین جمله نوشتار شما.
و اما سوال: به نظر شما یک جوان نخبه صفر کیلومتر تازه فارغ التحصیل شده می تواند بدون هیچ گونه تجربه کاری، مدیریت یک گروه تخصصی اجرایی را بر عهده بگیرد؟ (1018778) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۳ ۰۹:۳۴:۵۰
اتفاقا برعکس! شما شرایط رو فراهم کن تا ببنی که جوان های عادی با استعداد متوسط هم که در حل انتگرال های پیچیده توانایی خاصی ندارند چطور ظهور و بروز پیدا می کنند. حتی خیلی بهتر از دانشجویان دانشگاه های خیلی معتبر (1019096) (alef-4)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۳ ۰۹:۴۲:۱۳
ابوذر جان، اولا جمله اول شما توهین به نویسنده مقاله اس. عزت آدم نه به مال نه به استعداد خدادی نه زیبایی ...
دوماٌ هر نخبه ای نباید مدیر امور باشه بلکه مدیر باید نخبه. اصلا شما خدای علم فیزیک اگر مدیر نباشی (به فعل) به درد مدیریت نمی خوری و شاید کسی که تخصص شما رو داشته اما با سواد کمتر؛ در نقش مدیر بهتر از شما ظاهر بشه!

سوماً، حتماً شما هم دانشجوی یکی از همین دانشگاه های پر طمطراق بی خاصیت دولتی هستی که از انواع امکانات دولتی بیت المال بهره می بری و قصد سفر به اونور آب رو دارب. و از نوشتن این احساس خطر می کنی (1019110) (alef-4)
 
دبیر زیرک
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۳۷:۲۰
دانش آموزی در کرمان چند سال پیش با پرداخت مبلغ کلانی دستگاهی برای او ساختند به گفته پدرش تا گلو زیر قرض رفت، دستگاه وی تایید شد و ایشان نخبه شد همه ماهه حقوق می گیرد.
اما انقدر نخبه است که معدل سال سوم دبیرستان وی 9وسی صدم شد و تقریبا در تمام دروس نمره زیر 10 گرفت ، قانون اجازه ادامه تحصیل برای او را در مدرسه روزانه نداد به مدرسه بزرگسالان مراجعه نمود و هنز نتوانسته سال تحصیلی را به پایان برساند.؟ (1016723) (alef-1)
 
علیرضا
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۳:۵۲:۳۴
لطفاً به تعریف اسعداد برتر در دستورالعمل تشکیل ستاد شناسایی، جذب و تربیت استعدادهای برتر پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش به شماره 34735/55/551 مورخه 8/8/1391 توجه فرمایید:
تعریف استعداد برتر: به فردی اطلاق می شود که به صورت بالقوه نخبه بوده ولی هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و یا بروز استعدادهای ویژه او فراهم نشده است.
با این تعریف باید تمام مخلوقات انسانی خداوند کریم را نخبه به حساب بیاوریم. (1016759) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۴:۲۵:۱۴
لطفا به تصحیلاتی که باتبلیفات زیاد اعلام عمومی می شود از جمله وام مسکن نخبگان ولی در عمل اجرا نمی شود نیز اشاره بفرمایید. (1016816) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۲۳:۱۰:۱۵
تسهیلات، نه تصحیلات! از سهل میاید نه صحل!

در ضمن بنده المپیادی هستم (دکتری فیزیک دارم)؛ هنوز هم جلای وطن نکرده‏ام؛ از بنیاد هم وام مسکن گرفته‏ام. اگر نمی‏گرفتم احتمال ایران ماندنم بوضوح کمتر می‏بود. حالا شاید من اصولا به هیچ درد این مملکت نخورم و همون بهتر که بروم آمریکا از شرم راحت باشید و باشند. ولی تورو خدا بی‏انصافی نکنید دیگه... (1017446) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۴:۲۵:۱۷
آخرین پاراگراف که نتیجه گیری هم می کرد سنخیتی با بحث نداشت. ولی موضوع خوبی است که چالش فرهنگی-اجتماعی ما را درباره مدرک گرایی نشان می دهد. اخیرا نخبه شدن هم بواسطه مدارک و مستنداتی فراهم می شود تا افراد با عضویت در بنیاد نخبگان بتوانند به امتیازات ویژه ای برسند و این خود آفتی برای جامعه علمی است و ما را دچار نخبه زدگی (مدرک گرایی) می کند. چنانکه هرکسی بتواند با فراهم کردن سوابق علمی یا اجرایی نخبه قلمداد شود و برای خود اعتبار کسب کند بدون اینکه جامعه بهره ای از نخبه بودن او ببرد و حتی آسیب جدی از مشاوره تخصصی او ببیند، بهتر است که نخبه یابی را به خود جامعه و بی روشهای بوروکراتیک داشته باشیم... (1016817) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۴:۳۲:۲۸
ظاهرا نويسنده از هر دري از طبقه اجتماعي رتبه آورندگان كنكور تا نظام آموزشي ژاپن را به هم بافته و نام بنياد نخبگان را براي تحقير به دكان نخبگان تغيير داده تا بتواند توجيه كند توجه ويژه به نخبگان غلط است اما واقعيت اين است كه اگر ما نظام آموزشي مديريتي استخدامي عادلانه اي نداريم؛چطور مي خواهيم عادلانهاز بهترين افراد در جاي مناسب خود استفاده كنيم؟در ثاني چرا به نظام آموزشي قدرتمندترين كشور دنيا نگاهي نمي اندازيد تا ببينيد كه نه تنها چنين سازمانهايي دارند؛بلكه مشوقهايي دو چندان براي نخبگانشان در نظر ميگيرند؛ در مجموع متن بسيار آبكب و مغرضانه نوشته شده است (1016827) (alef-1)
 
محمد كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۴:۴۳:۰۴
واقعيتش بعضي وقتها خيلي ناراحت مي شم و افسوس مي خورم كه ما كه ملت مسلمان (اكثريت) هستم و در اعتقادات بنيادينمون يكسري اصول بايد نهادينه و اجرايي شده باشه، كارمون به كجا رسيده و سيستم مديريتيمون چيكار داره مي كنه كه، هنوز به عدالت به سبك ژاپني و سوئدي نرسيديم!!!


افسوس مي خورم (1016842) (alef-1)
 
بزرگان نیا
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۴:۴۷:۱۹
در این زمینه روشن شدن یک نکته بسیار ضروری به نظر می رسد وآن این است که یکی از مهمترين عوامل موفقيت در كارهاي أموزشي در همه سطوح تحصيلي ، كه بيشتر توسط تقریبا همه متولیان آموزش نادیده گرفته میشود ، شناخت هدف اصلی آموزش و شناساندن آن به محصلان و پیگیری این هدف در همه مراحل آموزشی است .
هنگامی که در ابتدایی ترین سطح آموزش درسی را شروع می کنیم می باید از هم آن آغاز به آموزنده بگونه ای پیوسته تذکر دهیم که تک تک اجزاء این درس در هر سطحی بالاتر حتما برای شناخت و فراگرفتن سطوح بالاتر درس یک نیاز مبرم است و می باید همیشه اطلاعات سطوح پایین تر هر درسی را برای ادامه فراگیری آن درس در سطوح بالاتر کاملا با خود داشته باشد تا بتواند شناخت کاملی را برای خود از جزئیات مختلف درس مورد نظر بدست آورد و کارشناس موضوع آن شود ، و اگر چنین نکند درسهای پیشین فراموش شده و هرگز چیرگی بر آن و کارشناسی آن نزد او تامین نمی گردد .
این فراموشی و عدم چیرگی بر دروس مختلف و در سطوح مختلف آشکارا در هر سطحی قابل تشخیص می باشد هنگامی که اکثر محصلان در موقع سئوال نسبت به یاد آوری نکات مختلف سطوح پایین تر هر درس ناکام می مانند و این ناکامی آنان را از پیش برد درس بطور مطلوب در سطوح بالاتر باز می دارد و در نهایت یک عمر تحصیل را با بی سوادی پشت سر می گذارند و بی سواد فارغ التحصیل می شوند .
متولیان سطوح مختلف آموزش به این نکته واقفند که فراموشی و ناکامی مذکور چه دارائیهای کلانی که در زمینه آموزش هزینه شده و هدر رفته از جیب جامعه بی ثمر بیرون رفته است و همچنین باید بدانند پاسخگویی در مقابل این گونه خسارتهای کلان به عهده کیست و تاوان آن را چه کسی باید پرداخت کند؟! (1016847) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۵:۰۳:۵۰
میشه لطفا همراه مقالات یک بیوگرافی مختصر از نویسنده مقاله را همراه کنید؟ من به عنوان خواننده حق دارم بدانم که این نویسنده در چه حد از تحصیلات هستند، کجا تحصیل کرده اند، زمینه تحصیلی و تحقیقی ایشان چیست، و الان کجا مشغول به کار و یا تحقیق هستند. (1016871) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۰۲:۵۷
برو به:
http://www.minaz.blogsky.com/profile/187394000021302/ (1016978) (alef-4)
 
آرش
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۰۴:۳۶
کاملا درست است. این مقاله با این سبک نگارش بیشتر موجب توجیه بنیاد می شود تا اینکه نقاط ضعف آنرا بیان کند. مخصوصا جمله آخری:
" بنیاد ملی نخبگان به جای آنکه برای شناسایی افراد با استعداد از آزمون و تست و کنکور کمک بگیرد باید شرایط سختی را فراهم کند مانند جنگ؛"
مسوول سابق دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه (1016979) (alef-4)
 
بخش فرهنگی الف
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۵۰:۳۲
با سلام
ایشان کارشناس جامعه شناسی از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران هستند و هم اکنون مشغول به پژوهش در حوزه های مرتبط در پژوهشکده تعلیم و تربیت دال هستند. (1017034) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۰۹:۱۶:۱۲
به دوستان عزیزی که مثبت یا منفی زده اند:
ببخشید! می شود بگویید جمله های خبری در مورد بیوگرافی نویسنده (حتی اگر با نظراتش موافق نباشیم) چرا باید منفی یا مثبت بخورد یعنی شما بیوگرافی یک نفر را تایید یا تکذیب می کنید؟؟ (1017761) (alef-4)
 
بی نشان
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۵:۱۱:۴۴
واقعا جنگ چه ارتباطی با نخبگی داره. من منکر زحمات شهدا و جانبازان و سران جنگ نیستم و حقا که شایسته بزرگداشت و احترام هستند. اما تعداد زیادی (نه همه) این دوستانی که الان به عنوان سردار یا سپاهی هستند کم از این حضور خود در جنگ تحت حمایت قرار نگرفته اند. چه بسا سپاهیانی که قبل از جنگ جزو قشر زیر خط فقر بودند اما الان با و جود حمایتهای صورت گرفته نظام از ایشان جزو متمولین این مملکت هستند.
بنیاد نخبگان جزو افتخارات این سیستم است که توانسته فارغ از مسایل سیاسی، به بررسی و شناسایی تلاشگران در عرصه علم پرداخته است. من خود شاهد بوده ام از نزدیکان خود که به علت وجود حمایتهای حتی اندک نخبگان از رفتن به کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل و زندگی صرفنظر نموده اند و با انگیزه دوچندان به خدمت در این کشور مشغولند.
بیایید همه با هم به احترام علم و دانشمند برخیزیم. چراکه پیشرفت این مملکت در گرو توجه به دانش و دانشمند است. (1016882) (alef-4)
 
محسن
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۵:۴۷:۲۵
امروزه رقابت کشورهای مدرن دنیا با هم توی جذب حداکثری نیروی انسانی متخصص و توانمند هست.... اینکه سیستم مدیریتی ما به تخصص اولویت اول رو نداده دقیقا توی همین مقاله بروز کرده. حمله به چنین نهادهایی با لحن های دکانی پسندیده نیست. (1016952) (alef-4)
 
دانشجوی تهران
United States
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۵:۵۹:۱۹
تمامی استعدادهای برتر سطح یک و دو بنیاد نخبگان به اندازه ی کافی توی آمریکا - کانادا - اروپا و استرالیا تقاضای ادامه ی تحصیل و یا کار دارند.

پس ایراد از بنیاد نخبگان و معیارهاش نیست. ایراد از عدم توانایی در بکارگیری افراد این بنیاده. (1016972) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۳۷:۱۶
چه عجب بالاخره یه نفر حرف دل ما رو زد..

بنده لیسانس و فوق لیسانس برق دانشگاه شریف هستم و با معیار هایی که آقایون تهیه کردن جزو نخبگان محسوب نمی شم! در حالی که اگر کسی در یک دانشگاه دسته چندم(هدف توهین به هیچ دانشکاهی نیست) معدل خوبی داشته باشد با یه مقاله می شه نخبه!

این چه معیاری آخه؟
با همین معیار هاست که امثال بنده دلزده و دلسرد می شن

ما دلمون برا کشور می سوزه و الا ادعایی نداریم به خدا (1017009) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۴۷:۴۵
شما شک داری که مملکت دشمن تا بن دندان مسلح و آماده دریدن داره؟ (1017030) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۶:۵۲:۴۰
به نظر من متن جالبی بود ولی خوب نتیجه گیری نکرد (1017036) (alef-4)
 
ساسان
Canada
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۸:۵۵:۳۶
جالبه. یه کار درست هم که دولت میکنه و با حمایت از نخبگان شرایط ماندن و بازگشتشون را فراهم میکنه شما ازش انتقاد میکنید؟
برای من نوعی نخبه اگر شرایط مناسب فراهم نشه ترجیح میدم در همین خارج کشور بمانم. (1017171) (alef-4)
 
سید علی روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۱۹:۰۴:۰۲
با سلام و تشکر

اینکه نخبه در سختی شناسایی میشه و باید متناسب با فرصتهایی که به یک استعداد برتر میدهیم، باید از او مسئولیت خواست صحیح است.

اما تشکیک در «نخبه گرایی» حرف درستی نیست. بیان صریح حضرت آقا اینست که «مدیریت تحولات کشور باید در دست نخبگان باشد» این دلیل نقلی. عقلاً هم به نظر بنده واضح است.

بنابراین مشکل در راه اندازی بنیاد نیست، در تشخیص استعدادها و نخبگان و مدل تعامل با آنها است.

پیشنهاد جدی بنده اینست که اگر نویسنده، «سند ملی نخبگان» را ندیده اند، ببینند. بسیار سند خوبی است و برای اشکالاتی که نویسنده وارد کرده، پاسخهای خوبی دارد. (1017181) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۲۲:۴۰:۵۸
کار علمی که خیلی از این نخبه ها انجام می دهند از صد تا کار جنگی هم بالاتره مثل پژوهشکده رویان و ...
همونطور که رهبر امسال در دیدار با دانشجویان گفتند تحقیق و پژوهش علمی هم نوعی جهاد است. (1017404) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۱ ۲۳:۳۸:۳۸
دکان ملی ؟؟؟؟؟ (1017480) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۱۲:۵۴:۱۲
مقاله بسیار خوبی بود! این نخبه که مَد نظر اینهاست، یعنی کسی که خیلی خوب انتگرال حل کنه و سری فوریه سرش بشه و زیست رو از بر باشه. با این تفکر استعداد های بسیار بسیار بدرد بخور هدر میشه و در سایه نخبگان (به زعم ایشان) گم می شوند. حتی نخبه با تعریف بالا هم ضرورتاً مدیر خیلی خوب نیست. شاید اصلا مدیر نباشد. اما تاکید دارند که نخبه باید مدیر باشد! خیر مدیر باید نخبه باشد. (1018031) (alef-4)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۲ ۲۰:۰۶:۴۸
کسانی که دنیا را تکان داده اند و در تاریخ جهان ثبت شده اند هیچ کدامشون عضو بنیاد ملی نخبگان نبودند.حتی چند بار در کنکور هم رد شده اند.

به نظر من کنکوری که ما داریم حفظ کردن چند کتاب شعر و فرمول ریاضی و فیزیک و شیمی و ... است و صددرصد کسانی که کلاس کنکور برن موفق ترند و همینها عضو بنیاد ملی نخبگان می شوند. (1018514) (alef-4)
 
بچه درسخون دیروز
۱۳۹۱-۰۸-۲۳ ۰۰:۴۷:۰۶
با سلام به نظر من ذهن نویسنده مقاله در جنگ و جبهه سیر می کند و لی در جبهه هم نکاتی را باید یاد آور شد که اول اموزش رزمنده است .تا کسی حداقل آموزش تیر اندازی نمیدید به جبهه اعزام نمی کردند.دوم هر چقدر سرباز شجاع باشد بدون مهمات شکست حتمیست سوم بدون فرمانده با سیاست و شجاعت نتیجه شکست و تسلیم است.با این مقدمه منظورم این بود بدون آموزش موثر در همه سطوح و حداقل معیشت و رفاه که همان مهمات است و مدیریت با سیاست در جهان امروز ........در ضمن فرماندهان جنگ هم با قرعه انتخاب نمی شدند به تدریج در امتحانات عملی خود را نشان می دادند. (1018824) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۸-۲۳ ۰۸:۵۹:۴۰
قارون ها هم از همين نخبه ها بودند كه ادعا می كردند انما اوتيته علی علم من اين مال ومنال را از راه زكاوت وهوش خودم بدست اوردم /به نظرم نخبه سرايی بخصوص در ايران جز به بی عدالتی وتبعيض منتهی نمی شود بخصوص كه عده ای با اين شعار به الاف والوف می رسند در حالی كه معنای نخبه را هم نمی دانند (1019039) (alef-4)
 
علی رضا عظیم پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۳ ۱۶:۱۳:۰۸
من به تازگی دکترای روان شناسی ام را گرفته ام و استاد یکی از دانشگاههای دولتی هستم. در طول تحصیلم بسیار دیده ام که برخی دانشجوها چه راحت و بی مسئولیت با داده سازی و تقلب چند مقاله برای خود دست و پا کرده و با تلاش برای نزدیک شدن به اساتید نمره های حود را بالا می برند و خود را در جرگه ی استعداد های درخشان جا می زنند
در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد برخی را به عنوان استعداد درخشان بدون آزمون می پذیرتد.
این برای من بسیار جالب است. این ها کسانی هستند که نمی توانند از پس آزمون هایی که دیگران در آن ها قبول می شوند بر آیند و باز اسمشان استعداد درخشان است!!
واقعیت این است که نه نمرات بالا و نه مقالات متعدد نمی توانند شاخص های قابل اعتمادی برای نحبگی باشند
بهتر آن است که بجای این توهم نخبه پروری تلاش شود تا از آزمون های ورودی استاندارد و شرایط کسب امتیازات علمی (ادامه تحصیل یا بورس و یا ارتقا) عادلانه و بدون تبییض باشد (1019670) (alef-4)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۸-۲۵ ۱۰:۱۴:۴۹
توجه داشته باشید که شاید 5 درصد افراد تایید شده افراد کنکوری هستن و اکثریت اعضا که مورد حمایت قرار میگیرند افرادی هستن که تولید علم میکنن و همچنان پویا هستند و همچنین به سادگی نوشتن این مقاله میتونستن برای ادامه تحصیل و زندکی از کشور خارج بشن...چطوره که اگه از مملکت برن میشن فرار مغزها و اگه باقی بمونن میشن کاسب؟ (1021685) (alef-4)
 
داود
United States
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۲۱:۴۵:۲۱
باسلام
من علی رغم اینکه خودم جزیی از بنیاد به اصطلاح نخبگان هستم اما با حرف نویسنده موافق هستم، البته در دانشگاه آزاد درس خوندم و واقعا افرادی با استعداد نخبگی واقعی زیادی در دانشگاه آزاد در واقعیت دیدم نه در حالت تئوری یا یک ارائه غیر کاربردی، واقعا افرادی دیدم که قدر هزینه ای که برای دانشگاه آزاد میكردند را میدانستند و درس میخواندند و بسیاری از اساتید نیز در دانشگاه دولتی هم تدریس میكردند.
حالا آیا میتوان افراد را از هم جدا کرد و افرادی با کارآمدی بسیار بالا را نادیده گرفت، آیا میدانید که بیشترین سهم مقالات و بیشترین سهم قبولی در نظام مهندسی را دانشگاه آزاد دارد.
من مشاهده کردم که با وجود اینکه رتبه اول دانشگاه خودم بودم و 10 مقاله علمی و 1 کتاب، معدل بالای 19 و پایان‌نامه 20 داشتم به صرف اینکه فقط دانشگاه آزاد بودم اجازه رقابت در دکترای سراسری استعدادهای درخشان را ندادند!
چرا؟ شاید از رقابت میترسند؟ در حالی که من تنها به دلیل مشکلات جسمانی به دانشگاه سراسری که تهران قبول شده بودم و دور از شهر محل زندگی و خانواده بود نرفتم.
من فکر میکنم که تک تک افراد نخبه و دارای استعداد خاص هستند.
فکر میکنید چرا كشورهای اروپایی پیشرفت میکنند، به نظر شما به این دلیل نیست
که آنها استعداد متناسب با هر فرد را جستجو و شکوفا میکنند؟
در آخر فکر میکنم که باید شعار نخبگی را رها کرد و برای جوانان شغل و ابزار شکوفایی مهیا کرد آنوقت خودبه‌خود و بدون شعار هرکس یک نخبه است.
به نظر من نخبه شخصی است که بیهوده به هدر نرود یعنی در بیکاری، بی پولی، فساد و تباهی و.... وارد نشود چون اینطور است که فکر، روان و عمل میتواند در بالاترین کارکرد خود بوده و نخبه باشد.
نتیجه اینکه تعریف نخبه باید جامعه محور باشد نه فرد محور، یعنی اینکه جامعه نخبه باشد و منظور از نخبه کل جامعه و کشور باشد. (3715793) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.