نظر منتشر شده
۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 414726
تفاوت نرخ بهره و ربا/ چرا نظام بانکی کشور شائبه ربوی دارد؟
کامران ندری، 29 آبان 95
با گذشته 32 سال از زمان اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، نظام بانکی همچنان در اعطای سپرده گذاری و پرداخت تسهیلات در اجرا با مشکلاتی روبرو است و شائبه ربوی بودن به معاملات بانکی وارد می‌شود، اما آیا این شائبه‌ها درست است یا نه؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۶
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با هدف تطهیر نظام بانکی کشور از ربا اقداملات متعددی انجام شد و فقها و کارشناسان به دنبال جایگزین کردن نظام بانکداری اسلامی و بدون ربا به جای نظام ربوی قبل از انقلاب بودند که سرانجام در اواخر سال 1362، قانون عملیات بانکداری بدون ربا تصویب و از سال 1363 اجرایی شد.
 
قرار بر این بود که این قانون به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرایی و ایرادات آن رفع شود؛ اما با گذشته حدود 32 سال از زمان اجرای قانون، انتقاد‌هایی و شائیه‌هایی به‌نظام بانکی کشور وارد می‌شود، هر چند قانون بسیار خوب است اما مشکل در زمینه اجرا است.
 
تعریف ربا؟
براساس شریعت دین اسلام ربا حرام و به‌منزله جنگ باخدا است. در فقه اسلامی موضوعی با عنوان نرخ بهره وجود ندارد و برخی نرخ بهره بانکی را معادل ربا می‌دانند که این جمله صحیح نیست، زیرا در اقتصاد امروزی عنوانی که با نام نرخ بهره شناخته می‌شود، در واقع ربا محسوب نمی‌شود.
 
ربا، نرخ بهره‌ای است که در عقد قرض بین قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده شرط شود؛ یعنی هنگام عقد قرض توافق کنند، قرض گیرنده مبلغی اضافه نسبت به اصل مبلغ قرض پرداخت و قرض دهنده هم آن را دریافت کند که این نرخ بهره را اصطلاحاً ربا می‌گویند و بر اساس دین و نظر فقها جزء مصادیق ربا و حرام است.
 
البته ربا منحصر به این موضوع نیست و در هر عقد شرعی مانند فروش اقساطی و...، اگر بدهکار نتواند در سررسید بدهی خود را به طلبکار پرداخت کند و برای پرداخت بدهی مهلت و زمان بخواهد و طلبکار در ازای دادن مهلت، مبلغی (جریمه دیرکرد)، ولو اینکه عقد اولیه، عقد قرض نبوده، به بدهی بدهکار اضافه کند، این موضوع هم ربا محسوب می‌شود. ربا یک اصطلاح اسلامی است که معادل دانستن آن با نرخ بهره، دقیق و صحیح نیست و باید آن را اصلاح کنیم.
 
فقها و اقتصاددان‌ها معتقدند در غرب عمدتاً موضوعی که رواج دارد، همان شرط مبلغ اضافه در عقد قرض است، لذا آنچه نرخ بهره می‌نامند، همان ربا است؛ درحالی‌که مفهوم نرخ بهره در غرب خیلی فراتر از این موضوع بوده و در واقع همه انواع نرخ بهره، مصداق ربا محسوب نمی‌شود.

موضوعی که مسلمانان از انجام آن به‌شدت نهی شده‌اند، مسئله ربا است. بر اساس روایات، ربا مصادیق معین و مشخصی دارد، البته برخی از اشکال ربا، آن‌قدر خَفی و پنهان است که قابل‌تشخیص نیست و مصادیق دیگری از ربا وجود دارد که هنوز  شناسایی نشده است.
 
عمده تأکید فقها، بر روی همان شرط مبلغ اضافه در عقد قرض است و آن را ربا می‌نامند؛ البته فقها در مورد شرط اضافه کردن مبلغ به بدهی بدهکار، در ازای دادن مهلت (جریمه دیرکرد) برای پرداخت بدهی را مورد انتقاد قرار داده و آن را هم مصداق ربا می‌دانند که جایز نیست در نظام بانکی کشور اجرایی شود.
 
قانون عملیات بانکی بدون ربا و قوانین و مقرراتی که بر روی کاغذ برای نظام بانکی کشور تصویب شده، به‌گونه‌ای است که شائبه ربا در آن وجود نداشته باشد و در بانکداری کشور اصلاً موضوعی تحت عنوان عقد قرض وجود ندارد که بانک بخواهد براساس آن شرط مبلغ اضافه به همراه اصل مبلغ قرض را از تسهیلات گیرنده طلب کند. نظام بانکی تسهیلات اعطایی در قالب عقودی مانند مرابحه، فروش اقساطی، جعاله، مضاربه، مشارکت و... پرداخت می‌کند.
 

جریمه دیرکرد یا وجه التزام
در مورد شائبه اخذ جریمه دیرکرد که اکنون در نظام بانکی کشور وجود دارد، فقها و شورای نگهبان معتقدند که این موضوع جریمه تأخیر و دیرکرد نیست و سهواً آن را جریمه دیرکرد می‌نامند، در واقع این موضوع «وجه التزام» است که تسهیلات گیرنده به تعهد خود پای‌بند باشد و براساس فقه ما، دریافت آن ایراد و اشکالی ندارد و بدهکار می‌بایست در تاریخ سررسید به تعهد خود عمل کند.
 
شورای نگهبان به بانک‌ها اجازه داده تا وجه التزام را دریافت کنند. برای این است که دریافت‌کننده تسهیلات به تعهد خود در سررسید عمل کند و اگر دلیل و مورد شرعی ندارد؛ حق به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی و اقساط تسهیلات را ندارد. دریافت بدهی، حق طلبکار و هر بدهکاری که توانایی دارد، باید در سررسید به تعهد خود عمل کند که این موضوع از دستورات قرآن است که وقتی متعهد می‌شوید، باید در سررسید دِین خود را پرداخت کنید.
 
آیا سود دریافتی سپرده‌گذاران، ربا است؟
در موضوع سپرده‌ بانکی نیز عقدی که بین سپرده‌گذار و بانک وجود دارد، بر اساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا و عقد وکالت است؛ یعنی مبلغ اضافه‌ای که بانک به‌عنوان نرخ سود سپرده به سپرده‌گذار می‌پردازد، براساس عقد قرض نیست و بانک به وکالت از سپرده‌گذار وجوه جمع‌آوری‌شده را سرمایه‌گذاری کرده و نرخ سود علی‌الحساب پرداخت می‌کند. بانک باید در پایان سال میزان سود قطعی را محاسبه و مابه‌تفاوت آن را، اگر بیشتر شد، به سپرده‌گذار بپردازد و اگر میزان سود واقعی از میزان سود علی الحساب کمتر باشد، باید سود پرداختی اضافه را از سپرده گذار دریافت کند که معمولاً در این موارد بانک مصالحه می‌کند.
 
موضوعات فوق ممکن است، دارای اشکالات شرعی باشد، اما روشی که بتوانیم بهتر اقدام کنیم، فعلاً ارائه نشده است. در قانون عملیات بانکی بدون ربا و حتی طرح جدیدی که مجلس آماده کرده، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران را مجاز دانسته است؛ شاید اشکالاتی وجود دارد، اما به لحاظ اجرایی تا کنون راحل مناسب‌تری پیشنهاد نشده است.

عقود صوری باطل است؟
البته موضوعی که شائبه ربوی بودن نظام بانکی کشور را مطرح کرده، این است که گفته می‌شود عقودی که بین بانک و مشتریان بسته می‌شود، در اجرا با ماهیت اصلی خود عقد، فاصله زیادی دارد، یعنی عقود صوری است و با ماهیت عقد موردنظر سازگاری ندارد؛ لذا شِبه ربوی بودن عقد وجود دارد.
 
زمانی که عقدی به‌صورت صوری اجرایی شود، این عقد باطل است و سودی که بانک از تسهیلات گیرنده دریافت و به سپرده‌گذار پرداخت می‌کند را زیر سؤال می‌برد و ازاین‌جهت شائبه‌هایی که نسبت به عقود که واقعی نیستند و جنبه صوری دارند را نمی‌توان نفی کرد و چنین شُبه‌ای درست است.
 
واقعیت این است که در برخی معاملات و عقودی که در بانکداری اسلامی و بدون ربا اتفاق می‌افتد، شُبه صوری بودن وجود دارد و معامله‌ای که انجام‌شده، باطل است و سودی که پرداخت‌شده، سود شرعی و مورد قبولی نیست؛ ازاین‌جهت شبهات قابل‌اعتنایی متوجه نظام بانکی است که باید جدی گرفته شود.
 
با این حال، اگر نظام بانکی فعلاً راه‌حلی برای این مسئله که عقود را به‌صورت واقعی‌تر انجام شود، ندارد، حداقل باید به دنبال اصلاح آن باشد تا مشکل حل شود؛ البته مشاهده نمی‌شود که نظام بانکی به دنبال حل این موضوع باشد؛ حتی پیشنهادهایی توسط پژوهشگران و محققان ارائه می‌شود که احتمالاً نظام بانکی آن‌ها را اجرایی تشخیص نداده و به این نتیجه نرسیده که می‌تواند از این پیشنهادها برای رفع مشکلات و شائبه‌ها استفاده کند؛ البته نه این‌که هیچ تلاشی نشود، ولی تلاش‌ها برای حل این موضع کافی نیست.
 
 چوبی که همه را آن می‌زنند؟
در بحث جریمه دیرکرد یا همان وجه التزام، اگر تسهیلات گیرنده، باید تعداد 120 قسط را در مدت ده سال بازپرداخت کند و فقط یک یا چند قسط را با تاخیر پرداخت کرده؛ در این مورد اخذ و دریافت جریمه دیرکرد، جایز و زیبنده نظام بانکی کشور نیست. نظام بانکی اگر می‌خواهد به دلیل تأخیر در پرداخت بدهی بر اساس زمان سررسید، فرد را جریمه کند، بهتر است تعریف مشخصی برای آن تعیین و در این موضوع با مصالحه رفتار کند و سخت گیرانِ اقدام نکند تا شائبه ربوی بودن آن رد شود و همه افراد هم می‌پذیرند فردی که بی‌نظم و همیشه پرداخت اقساط را تأخیر انجام می‌دهد، مستحق پرداخت جریمه است و در این مورد کسی به نظام بانکی کشور خورده نمی‌گیرد.
 
امام صادق (ع) می‌فرماید اگر فردی توانایی دارد و بدهی خود با تأخیر پرداخت می‌کند، می‌توان آن فرد را مورد عقوبت قرار دهید. اگر همه افراد بخواهند بدهی خود را باتاخیر پرداخت کنند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و اقتصاد به هم می‌ریزد؛ اصلاً قوام اقتصاد به‌پای‌بندی افراد به تعهد خود است؛ لذا اصل معاملات در اقتصاد اسلامی این است که همه باید متعهد به ادای دیِن خود نسبت به تعهدات باشند.
 
معسر به عهده کیست؟
البته در اقتصاد و تعالیم اسلامی اگر فردی مدت زمانی توانایی بازپرداخت بدهی خود نداشته و ندارد، به این فرد معسر و حکم آن اعسار است که باید طلبکار (بانک) صبر کند تا در زندگی او گشایش رخ دهد. در مورد فرد معسر علاوه بر اینکه نباید جریمه گرفته شود، باید به او مهلت داد تا گشایشی برای او رخ دهد تا بتواند بدهی خود را پرداخت کند. مسئله‌ای که اکنون در نظام بانکی کشور وجود دارد این است که شناسایی معسر به عهده کیست؟
 
در دنیا هم این موضوع وجود دارد و با دیگر نقاط دنیا تفاوتی نداریم؛ اگر کسی ادای اعسار کند، باید این ادعا در محکمه و دادگاه ذیصلاح (نه دادگاه‌ها کنونی کشور) بررسی شود، مثلاً در انگلستان، نظام بانکی سازمانی برای رسیدگی‌ در این مورد ایجاد کرده است و رسیدگی به دعاوی طولانی نیست. فرد معسر ادله خود را به مراجع ذیصلاح ارائه می‌دهد که در کشور ما می‌تواند در حد شورای حل اختلاف باشد و و این مراجع تأیید می‌کند که در حال حاضر این فرد دچار اعسار شده یا نه؟، اگر فرد معسر است، بانک حق مطالبه هیچ‌وجهی را ندارد تا فرد توانایی بازپرداخت بدهی خود را به دست بیاورد.
 
درصورتی‌که فرد ادعای اعسار و اعلام نکند که توان بازپرداخت بدهی خود را ندارد، اصل بر این گرفته می‌شود که توانایی دارد و اگر اقساط خود را با تاخیر پرداخت کند، درواقع کوتاهی کرده و مستحق پرداخت جریمه است.
 
این موارد، هنوز در نظام بانکی کشور ایجاد نشده است و افراد نمی‌دانند اگر معسر هستند چه اقدام انجام دهند؛ البته اگر هم بدانند و بخواهند به دادگاه مراجعه کنند که معسر هستند، هم هزینه زیادی دارد و هم مدت هم‌زمان طولانی صرف می‌شود، برای همین می‌پذیرند مبلغ جریمه و اضافه را پرداخت کنند؛ ولو اینکه معسر باشند. در این مورد نظام بانکی به تنهایی هم مقصر نیست و هنوز برای این موضع راه حل ارائه نشده است.
 
باید گفت که در دنیا برای حل مسئله معسر و اعسار راه‌حل وجود دارد که ما برای در این مورد اقدام نکردیم و قصوری از ناحیه همه رخ‌داده است که ساختار و نهادهای لازم که بتوانند با کمترین هزینه و زمان، مماطل را از معسر را تشخیص و تفکیک داد و به نظام بانکی کمک کند، هنوز ایجاد نشده است.
 
بانک افراد می‌گوید اگر معسر هستید، به دادگاه (قوه قضاییه) مراجعه کنید که رسیدگی در دادگاه‌ها طولانی و هزینه بسیار زیادی دارد و در آخر معلوم نیست هم حق به‌حق دار برسد. زمانی که ساختارها وجود ندارد و از طرفی به حجم معاملات بسیار زیاد است، نظام بانکی همه را با یک چوب می‌زند و برای یک ساعت تأخیر در بازپرداخت بدهی، وجه التزام و یا جریمه دیرکرد اخذ می‌کند و شائبه ربا هم ایجاد می‌شود.
 
مشکل به‌تنهایی به نظام بانکی برنمی‌گردد و بخش قضایی هم که در این مورد رسالت دارد، توانایی رسیدگی را ندارد؛ البته این مشکل ناشی از قصور و تنبلی همه است، زیرا در کشورهای توسعه‌یافته که حجم معاملات آن‌ها چند برابر حجم معاملات در اقتصاد ایران است، این مشکل را حل کرده‌اند.
 
مردم اعتقاد دارند نظام بانکی کشور، ربوی و فقط اسم‌ها تغییر کرده است و این را می‌توان قبول کرد و کاملاً حق با مردم است، هرچند از سال 1362 به بعد تلاش‌هایی انجام شده، اما همه در ایجاد چنین وضعیتی نقش داشتیم. اصلاح این مسئله، نیازمند یک عزم ملی است که در شرایط فعلی و کنونی این عزم یافت نمی‌شود.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)
 
کلمات کلیدی : بانکداری اسلامی+ربا+اقتصاد اسلامی+بانک
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۰۹:۲۰
نویسنده نسبت به ربا آگاه تر است یا مراجع؟
لطفا فعل حرام را با توجیه اقتصادی حلال نفرمایید.
110 میلیون وام و 80 میلیون اضافه پرداخت ربا نیست؟
تقوا پیشه کنید و برای دنیای دیگران آخرت خود را نفروشید. (4022339) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۷:۵۳:۳۶
بنده 116 میلیون تومان گرفتم و باید 235 برگردانم یعنی 119 میلیون تومان سود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4022671) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۲:۳۲:۳۶
1-اگه بانک جریمه دیرکرد نگیره هرکسی هرچقدر خواست پولش رو دیرتر میده و کلی بانک ضرر میکنه.
2- همین الان وامهای با بهره کلی متقاضی دارن، اگه بانک بهره نگیره که اونوقت مردم سر و کله هم رو میشکونن و یا کلی فساد درست میشه برای اولویت در وام.

3- بانک باید بهره بگیره از وام گیرندگان تا بتونه به وام دهندگان بهره بده و اگر به وام دهندگان بهره نده مردم پولشون رو میبرن توی جاهای دیگه مثل سکه و طلا و دلار و زمین و غیره و کلی کشور ضرر میکنه. در حالیکه با این کار بانک پول اونهایی که نیاز ندارن رو میگیره و میده به اونهایی که نیاز دارن مخصوصا بنگاههای اقتصادی و به اینجوری همه سود میکنن.

4- بانک بخواد حساب سود و زیان رو نگه داره اولا خودش کلی دفتر و دستک میخواد و این یعنی کلی فساد و سوء استفاده زیاد میشه و بعد هم مردم نمیتونن به حساب و کتاب بانک برای سود و زیان که مبنای مشخصی نداره حساب باز کنن. از اونطرف هم کسی که وام میگیره دلش زیاد نمیسوزه چون اگر ضرر کرد مجبور نیست بهره بده که هیچ حتی اصل پول رو هم مجبور نیست برگردونه چون قراره بانک هم در سود و هم در زیان شریک باشه!!! (4022928) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۴۴:۲۲
سال 1386 دو دستگاه خودرو ازیک شرکت برای تحویل 4 ماه بعد پیش خرید کردیم با وام با بهره 13 درصد (کپی قرارداد موجود) 2 سال بعد یعنی 1388 دعوت نامه جهت تحویل آمد رفتیم گفتند وام با درصد 35 باید بگیرید که با کلی دعوا و معرکه شد 28 درصد . وما برای هر خودرو یک وام ده میلیونی جمعا 20 میلیون وام گرفتیم وهر سال از آن تاریخ تا 1393 بین 7 الی 10 میلیون پرداختیم جهت تمدید البته قبل از تمدید بانک مورد نظر توسط وکیل شکایت می کند وقبل از صدور حکم دعوت به تمدید می کند هزینه ابطال تمبر و وکیل هم اضافه می شود بر گرده این حقیر ونهایتا سال 1393 توان پرداخت بهره جهت تمدید نداشتم و وام به 30 تومن ارتقا یافت توسط مدیران محترم بانک .و نهایتا امسال (1395) باز هم نتونستم تمدید کنم وامسال بانک برای 490 میلیون ریال توقیف اموال گرفته و من آواره کوچه بیابان و دنبال یک مسلمان - یک حسینچی - یک مرد نه جهت خدای نکرده کمک مالی بلکه جهت شکایت از این نزول خواران از خدا بی خبر ... (4023031) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۵:۵۳
یعنی شما بهتر از واضع دین می فهمید!!!
شیطان اعمال و نیات اشتباه را زینت می بخشه تا در ظاهری آراسته و منطقی درآید. (4023184) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۳:۴۱:۴۶
خب نگیر وامو (4022988) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۵۴:۳۶
این وامها عمدتا از سپرده مردم هست و بانک وظیفه و کارکرد اصلی حفظ و اعطای وام رادارد. لذا پرداخت وام منتی بر گیرنده ندارد.
اگر سیستم دریافت بهره های آنچنانی مطرح نبود این حجم از پولهای سرگردان بلاخره مولد میشد و چرخه تولید و اشتغال به حرکت در می آمد.
متاسفانه به سخره گرفتن قانون و اعتقادات منجر به فساد ورانتهای زیادی شده که عاقبت آن منتهی به اختلاسهای چند هزار میلیاردی شده.
جالبه! از یک طرف بانکها به تصور دریافت بیشتر از مردم بهره های آنچنانی می گیرند و حاصل آن ضرر هنگفت ناشی از اختلاسها می باشد. خداوند متعال درجای حقی نشسته. (4023216) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۲۴:۰۸
شائبه ؟؟ خواجه حافظ شیرازی هم فهمیده موضوع چیه آنئوقت شائبه ربا در بانکداری اسلامی (4022365) (alef-3)
 
دکتر
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۲۴:۵۲
آیا واقعاً نویسنده مقاله و مسئولین سایت الف به متن این مقاله اعتقاد دارند؟؟؟؟
اگر سود وام هایی که از بانک میگیریم ربا نیست پس چیست؟
به نظر من حتی وامهایی که با نام قرض الحسنه داده می شوند هم ربا هستند
چون بانک برای 5 میلیون وام قرض الحسنه از شما کارکرد حساب 5 میلیونی در حداقل 6 ماه طلب می کند یعنی باید 6 ماه 5 میلیون در حسابتان باشد سود پول در مدت خواب برای وام که بانک به وام گیرنده نمیدهد می شود ربا (4022372) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۳:۵۸:۱۴
چطور شما که پولتان را در بانک بگذارید از بانک طلب سود دارید و اسمش ربا نیست؟ (4023004) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۰:۴۹:۰۶
اين همه ربا كى گفت سود بانك ربا نيست (4023274) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۲۹:۵۹
ببخشید جریمه دیرکرد یه چیزه و درصد سود تسهیلات یه چیز دیگست. شما فرض کن یک وامی از بانکی می گیری و بعد اون اصلا از بانک بیرون می روید پول از شما دزدیده می شود.شما نه تنها سودی نکردید بلکه ضرر هم کرده اید.اما بانک اصل و سود پول رو کامل از شما دریافت می کنه و این میشه ربا.صد در صد ربا است و هیچ توضیحی هم آن را توجیح نخواهد کرد. (4022386) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۱:۰۹:۴۲
اگه دزدیدن نشه ربا نیست؟! (4023290) (alef-13)
 
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۳۲:۲۲
فقه اسلامی باید در تعریف ربا بازنگری کنه . آنچه به عنوان ربا در متن بالا تعریف شده از ابتدای انقلاب توسط بانکها به مورد اجرا گذاشته میشه . منتهی یک نکته مهم دیده نشده و آن ارزش زمانی پوله که بخاطر تورمی که توسط دولت ایجاد میشه دائما در حال از بین رفتنه (4022393) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۳۳:۲۰
نظام غیر ربوی در یک اقتصاد سالم و پویا و مستحکم کاملا قابل اجرا است اما در کشور ما این پولی که بانک ها می دهند ربا نیست بلکه جبران بخشی از کاهش ارزش پول است (4022398) (alef-13)
 
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۴:۴۵:۵۳
آیا سود پرداختی به سپرده گذاران رباست؟
تحقیات نویسنده محترم کامل نیست . درمضاربه دریافت کننده وجه میتواند در قرارداد به سپرده گذار تعهدنماید درصورت ضرر و زیان از اموال خود زیان را جبران نماید.
ازنظرسپرده گذاران که اغلب انان بازنشسته هستند و اندک پس انداز خود را برای تامین هزیته های زندگی نزد بانکها سپرده گذاری کرده اند این قرار داد صوری تلقی نمیشود لذا در این پایان عمری آنان را به جنگ باخدا متهم نکنید.
ازخدا بترسید حرمت قلم را حفظ کنید. (4022411) (alef-13)
 
محمد
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۰۰:۱۹
ما که نفهمیدیم چی شد فقط با کلمات بازی می کنید. مگر تا حالا شده است که شخصی از بانک تماس بگیرد و دلیل دیرکرد باز پرداخت وام را بپرسد. بانک بصورت خودکار جریمه دیرکرد رو می گیره. اصل خود پرداخت وام هم همین است وقتی وامی می گیری با بهره مشخص باید وامتان را باز پرداخت کنید حالا شما کلاه شرعی روش بزارید. در مورد سود سپرده هم همین طور . تا حالا چه کسی مبلغ اضافی سود سپرده گذاری شده اش را از بانک دریافت کرده. نکند که بگویید همیشه دقیقا همان سودی را که بانک قرارداد بسته درآورده (4022423) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۱۹:۲۷
كلاه شرعي هم گناه كبيره است. (4022453) (alef-3)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۲۲:۱۰
عامل عقب ماندگی ایران در یک کلام: اصرار بر توضیح هر پدیده و مفهوم جدید علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... بر اساس قوانینی که بخش قابل ملاحظه ای از اونها با توجه به شرایط ویژه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هزار و اندی سال پیش در جامعه ای به خصوص که در جاهلیت مطلق به سر می برد وضع شده بود بدون در نظر گرفتن این واقعیت که شرایط امروز با شرایط اون زمان از جهات زیادی متفاوته و بدون تلاش برای درک مفاهیم و پدیده های جدید دنیای امروزی.

اگه می بینید ایران و کشورهای شبیه ایران از جهات زیادی تقریبا در هر زمینه ای با اکثریت کشورهای جهان متفاوتن و ساز مخالف می زنن علت اصلیش همینه. متاسفانه اون بخش هایی از دین که عام المنفعه هستن و شامل حق الناس می شن و خیلی مهمتر از جنبه های فردی دین هستن هم در این جوامع و به خصوص در ایران نه از طرف مسئولین و نه از طرف مردم رعایت نمی شه و این می شه که گاها با تعجب اظهار می کنیم که چرا به نظر می رسه جوامعی که حتی گاها به وجود خدا هم اعتقاد ندارن از جوامعی مثل ایران به اصول اسلام بیشتر پایبندن. (4022460) (alef-13)
 
حسین
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۸:۰۲:۱۰
پسرم. همون شریعت هزار و اندی ساله که ما بهش افتخار میکنیم، ربا را حرام کرده و آثار زیانبار آن در جامعه مشهود است. هر وقت این مشکلات را حل کردید تشریف بیاورید و انتقاد کنید

مشکل بانکهای ما دقیقا اینه که الگو برداری ناقص از بانکهای غربی کرده اند (4022686) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۳:۴۳:۱۱
و حتی وقتی نگارنده این مطلب سعی کرده یکجوری بین نیاز این زمان و قواعد هزار سال قبل تعادل ایجاد کنه هم، بیشتر خوانندگان بهش حمله کردن که: نخیر! قبول نیست! حرامه! اسم مراجع بد دررفته. ما خودمون فناتیک اصل ایم! (4022990) (alef-13)
 
صمدی
United States
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۵۰:۲۹
اگر خودمان را گول نزنیم و سر در برف نکنیم و با واقعیتهای تلخ بیهوده نجنگیم و دنبال راه حل بگردیم و صادقانه رفع مشکل مردم را بالاتر از هر چیزی بدانیم مسلمان واقعی و تسلیم در برابر حق هستیم ولاغیر. (4023035) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۲۸:۰۵
شائبه که نه
100% ربا
حتی بدتر از کفار (4022470) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۴۰:۴۹
کشور اسلامی و شیعه علی هستیم و پایه گذار اقتصاد اسلامی باشیم اما همه می دانیم اقتصاد ما اسلامی نیست و بویی از اسلام نبرده است. ربا حرام است و این موضوع کشور را نابود کرده و می کند.
بانکداری در غرب از بانکداری ما اسلامی تر است و خودتان اشاره کردید. وای به ما که به جنگ خدا می رویم..... (4022492) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۴۷:۵۵
ربا رباست شوخی هم نداره. مهم اینه که یه سری از مردم به خاطر دیرکرد و جریمه به خاک سیاه نشستن و همه سرمایشونو از دست دادن. حالا شما بگو ربا نیست (4022499) (alef-3)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۵۱:۲۶
توجيه کردن حرام نيز گناهش از حرام بودن ربا کمتر نيست اين استدلالها را براي خودت بياور (4022501) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۵۵:۴۲
بانک ها با درصد مشخص شده عمل میکنند یعنی با تعیین رمان و مبلغ که عین ربا است . (4022507) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۵:۵۶:۲۴
شائبه ربا را نمي دانم اما درست در زماني كه وام هاي هزار ميلياردي بدون دريافت وثيقه به يك سري افراد خاص داده مي شود ، براي وام 5 ميليوني جوانان پول ندارند .

ضمنا"‌ در گرانترين مناطق شهر هم براي خود شعبه هاي جديد مي زنند ،
در همه پروژه هاي بزرگ ساختمان سازي هم شريك هستند ، (4022509) (alef-3)
 
sirvan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۶:۱۸:۵۷
با سلام
آيا با اسم عوض كردن و نوشتن قرارداهاي يك طرفه حرام خدا حلال مي شود؟
انما الاعمال بالنيات
همه مي دانيم نيت بانكها دريافت سود خود مي باشد و برايشان فرقي ندارد كه در قرارداد سود ايجاد شده يا زيان؟
شما بفرماييد كدام بانك با بخش خصوصي قرارداد بسته و اگر در عقد مشاركت طرف زيان كرده بانك قبول كرده است
در كشورهاي ديگر بهره در حدود 4 درصد است اينجا با اسم قراداد اسلامي 30درصد
دوست عزيزي گاها وجه التزام تا 14 درصد بالا مي رود و بانكها به حساب مي گذارند
كدام توليد كننده واقعي از دست بانكها آرامش دارد امروز ركود بر كشور حاكم است و ما زيان مي دهيم اما بانكها سود مي خواهند و چون وجه ربا در شكمشان رفته بي رحم شده و شمشير ضبط اموال و كارخانجات در دستشان
اگر سيستم بانكي ما ربوي نباشد هيچ سيستمي در دنيا ربوي نيست
كارافرين برتر كشور سال 91
دانشجوي دكتري حسابداري (4022543) (alef-13)
 
مجيد
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۷:۱۷:۳۵
بابام بانك ها دارن سود مركب از مردم ميگيرن - انوقت اين بابا توجيه كرده ربا نيست ، پس چى ؟ (4022606) (alef-13)
 
حسین
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۷:۵۹:۲۸
نظام تامین مالی در کشور الگو گرفته شده آنهم به صورت ناقص از نظام غربی است که خود ربوی است. در ربا بودن بسیاری از مسائل جای تردیدی نیست و با پوشاندن تنبان اسلامی حل نمیشود

مشکل اساسی این است که نخبگان مملکت ما به جای اینکه با همدلی و احساس تکلیف بنشینند و نظامی منطبق با نوازین شرع مبین و الزامات ایران عزیز طراحی کنند، دائما در حال زدن بر سر و کله هم و اخذ امتیاز هستند

نخبگان بدهکار ملتتد نه طلبکار از آن (4022681) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۹:۴۲:۴۶
عنوان مقاله تفاوت بهره و ربا است اما بی نظمی و عدم انسجام مقاله موجب شده که مطالب پراکنده ای گفته شود و پرسش اصلی مقاله فراموش گردد. (4022803) (alef-13)
 
Finland
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۹:۴۴:۰۸
به نویسنده مقاله توصیه می‌کنم برای اینکه بفهمه بانکداری اسلامی چی هست بره درباره نظام بانکی عربستان تحقیق کنه تا اونوقت متوجه بشه بانکداری اسلامی اینجاست یا اونجا. (4022805) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۰:۱۰:۰۶
ربا ونزول است وحرام در حرام مگر ربا شاخ ودم دارد؟بأنك ها توليد را زمين زده اند همه دنيا همين است فقط در جاهاي ديگر شعار بانكداري إسلامي نميدهند وبه دنبال كلاه شرعي نيستند ما هم ميدانيم بانكداري إسلامي غير ممكن است آقايان آب در هاون ميكوبند اگر ميشد در اين چهل سال شده بود الف جان سانسور نكن چاپ كن (4022828) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۵۸:۵۹
حرف حساب جواب ندارد. (4023039) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۱:۱۲:۲۹
بهترین املاک شهری در تمام نقاط ایران متعلق به بانکهای دولتی است و همه آن از سود ربوی. وای بر نظام بانکی ما (4022874) (alef-13)
 
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۲:۴۲:۵۴
والا و بلا بانکها دست پدربزرگ نزول خورها را از پشت بسته اند ضمنا اقای نویسنده اینهمه سخنگویی باعث سردرد میشه مردم خودشان اگاهند که پول بانکی حرام است یا نه (4022939) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۱:۱۸
خداوکیلی خودِ نویسنده فهمیده چی نوشته؟ چرا با کلاه شرعی میخواهید سود بانکی را حلال جلوه دهید. سود بانکی به هر صورتی که شما می گویید حرام است. ربا دارای یک اصل است که در سود بانکی غیرقابل انکار است: اگر فرد پولی به کسی ولو قرض بدهد و مقدار پول برگشت شده را بیش از آنچه داده است در ابتدای قرارداد عنوان کند، رباست رباست رباست (4022951) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۲۳:۱۵:۱۰
بانک ها در ایران عملاً رباخوارند و فعل حرام انجام می دهند و این کار در حکم مبارزه با امام زمان است!
والسلام علیکم (4022974) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۰۷:۱۴
38 گذشته و الان صداهای مخالفت بارباخوار یو یدکرد بلند شده!!
چرا؟ خالا؟!
خب در سالهای اخیر عوامل و ذی نفوذ به دولت ها، توانستن وام های کلانی بگیرند و معلوم نیست انها چکار رکدند و حالا میخواهند قسر دربروند این نظر من ادم معمولی است که هنوز نتوانسته یک ریال وام/قرض از این سیستم بانکی بگیرد و هربار مراجعه کرده به دربسته خورده از جمله ضامکن و وثیقه! زمانی اندکی پول داشتم و میخواستم توی سن 40 سالگی سرمایه یک خانه کوچک جور کنم با در بسته سیستم بانی خورم حتی از موسسات اهتباری به نهادهای شبه ولتی هم نا امید شدم و اخر سر ان پول همدردیک سرمایه گذاری علط برباد فت و الان مفل سو بیکار سربار جامعه منتظر مرگ هستم! (4023007) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۱۷:۱۸
اما اصل سود از وام، یک منطق اقتصادی دارد.
اگر این واقعیت نپذیرد نظام، سیستم بانکی متلاشی می شود.
یک کم عقل خوب است. همین هایی داد و فغان از سود بانکی میکنند اگر خودشان مثلا صدملیون پول داشتند و هیچ ایده و ریسک پذیری بای سرمایه گذاری نداشتند و در این بازار بی اعتماد، حاضر بودن صد میلیون پولشان را به کسی بدهند بدون یک ریال سود؟!

واقعا این بانکداری بدون ربا ادعایی اگر اجرا شود چیزی به نام بانکداری می ماند؟
ربا مربوط 1400 سال پیش اقتصاد بدوی جزیر عرب بوده و ان زمان بانک و اقتاصد پیچده حال نبوده!
اخر عقل هم خوب چیزی هست. شما دوران امروز با ان دروان یکی می پندارید؟! فکر میکنید اقتصاد اینکه ساده است؟!
یعنی قادر نیستید معنی اجاره پول و استهلاک ارزش درک کنید؟!
بیاییم رک و با انصاف باشیم خودتان جای صاجب مال بگذارید، کی حاضر است یک میلیارد تومان به فلان وام گیرنده بدهد ملا باری سه سال ان هم بدون تضمین برگشت/وثیقه و بدون انتظار سود؟!
لطفا خودتان به تجاهل نزنید. این داستان ربا هر چی بوده مربوط دورانی بوده و احتمالا برای قرض الحسنه و مبالغ کم در قرض های خیرخواهانه و دوستانه و فامیلی بوده. ما همگی اگر توانیی مالی داشته باشیم وب سته توانیی مان به دوستان و فامیل وگاهی به فقرا مورد اعتماد وام بدون سود یا همان قرض الحسنه میدهیم ولی هیچ کدام از ما هرگز نمی یاییم صدها و میلیرد تومان پول (البته نداشته مان!) را بدهیم به یک ادم غریبه مثلا باری چند سال و بعد او برود برای خودش کاسبی راه به اندازد و حتی بورد همه حیف و میل کند و اخر سر بیاید بگوید شرمنده من ورشکست شدم و عسر دارم!
خوب ما میگوییم غلط کردی سرمایه ام بر باد دادی! تضکیمن وسود منطقی است.
چطور ممکن است ما مشاین و خانه و زمین اجاره بدیهم و سود اجاره دبگیریم ولی باری پول که عین مثل مال است سود نخواهیم.
با خودتان و عقل معاشتان رو راست باشید و این قد رباز کلمات بازی نکنید. با این طرز فکر این مملکت اقتاصد همین وطری عقب می ماند.
ولی مسئله اینکه سود چقدر باشد و چقدر منصفانه و نحوه پرداخت چی باشد بایست بر اسا انصاف و عقل و واقعیت اتقصادی باشد. (4023011) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۶:۵۱:۴۶
حرفهای خوبی زدی ولی با جملات تکراری و پر از غلط املایی! (4023641) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۰۳:۱۸:۵۷
اصل مطلب بگیر و به این ظواهر اهمیت نده (4028136) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۳۱:۳۳
باز هم میگویم در این 40 سالگی هنوز یک ریال نتوانسم وام از سیستم بانکی بگیرم. ولی این داستان بانکداری بدون ربا یک سوتفاهم از درک اقتصاد و روباط بانکی است.
ربا یک مسئله شرعی در قرض الحسنه است و ربطی به اقتصاد مدرن و امروزی ندارد.
استهلاک ارزش پول و تورم، ریسک وام، منظور واقعا وام اقتصادی است که مبالغ میلایاردی و ان هم به عریبه ها و نه چند هزارتومان وجه دستی که معمولا به فراد دلخواه و اشننا و یا فقرا مورد اعتماد مردم عادی میدهند. این قرض الحسنه چیز خوبی است وباید فرهنگش گسترش یابد و هم وفای به عهد و دادن قرض.
وام بانکی قرض الحسنه نیست. بانک بنگاه خیریه نیست. اگر سیستم بانکی به بهانه ربا بکوبید و متخلفان وام های سنگین به بهانه عسرو اینها قسر دربروند و اموال مردم بالا بکشند ایارن اقتصاد بزودی چنان زمین می خورد ک سالها کمرر است نخواهد کرد.
اگر بانکداری و سود بانکی برپیده شود، بیش از پیش سیستم غیررمسی و خطرناک مبادلات پولی رواج میابد و مافاییا و سرخری و سفته و چک بازی بیشتر رایج یمشود و مردم ریسک سرمایه هایشان بالا می رود.
بر قرض 20 18 درصد سود بانکیدر اسل! سالی که بنابرخی تخمین الان دو رقمی تورم دارد ماتفاوت استهلاک ارزش ناشی از تورم و سود ظاهری، شاید 5 درصد سال بشود!
سود واقعی پول امروزه تک رقمی است و هرگز نمیشود دورقمی در سال بشود. در واقع اگر بازر سرمایه گذاری مستقیم اینقدرپریسک نوبد و کارفرینی این قدر پریسک نبود اصولا صاحبان سرمایه ترجیح می دانند پولشان مستقیم در ارم تجارت و تولید سرمایه گذاری کنند تا انکه در بانک بگذارند.
ازبس محیط کار و تولید وتجارت نا امن و بی ثبات و پرریسک هست این طور مردم هجوم اورده اند برای سپرده گذاری بانکی! (4023018) (alef-13)
 
رهگذر
United States
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۰:۴۰:۲۴
بانکداری در ایران امروز، آنچنان افسارگسیخته و ظالمانه شده که شاید در تاریخ رباخواری هم بی‌نظیر باشه. یک مشت کاسب از خدا بی‌خبر، نان در خون مردم می‌‌زنند. به جای این همه هیاهو برای گشت ارشاد و کنسرت و فتنه و فرجام، که صحنه سیاسی ممکلت را به سیرک تبدیل کرده، به ارزش‌هایی که برای اونها انقلاب کردید، برگردید. در غرب و نزد شیطان بزرگ هم این چنین مردم رو نمی‌دوشند که اینجا سوار مردم شدید. (4023026) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۱:۰۵:۱۱
حساب قراض الحسنه و وام کوچک به نیازمند مثلا وام های چند ملیون تومانی و وام مسکن به جوانان و زوج های بی خانه اینها بایست سود کم یا بدون سود باشد و مراعت حال وام گرینده بوشد.
ولی انهایی وام کلان چندمیلاردی گرفته حسابشان جدا است. انها باید اصل وسود برگدانند. (4023041) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۶:۲۷:۴۰
خيلي پوزش مي خواهم از نگرنده محترم،
موضوع ربا أنقدر شفاف است كه نياز به اين همه زحمت ندارد اما نظام بانكي ما در كشور دنبال توجيه است و پي كلاه شرعي، (4023096) (alef-13)
 
هموطن
Netherlands
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۶:۳۳:۰۸
اگر وام گیرنده با وام بانکی برایش گشایشی حاصل شود و مثلا صاحب خانه شود ان سود ربا نیست .
اگر وام دهنده و بانک ها طوری سود تعریف کند که وام گیرنده هرگز نتواند خود را از زیر بار قرض خلاص کند و بیچاره شود ان سود ربا است .
در حال حاضر مسئولین با تبعیض و بی عدالتی برای گروهی وام بی بهره و برای گروهی دیگر وام با ربا تعریف کرده اند واین برخلاف قوانین الهی است .
تبعیض و بی عدالتی ریشه همه فساد هاست . (4023097) (alef-13)
 
Malaysia
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۷:۴۳:۲۵
عوام تصور می کنند که اگر روزی سود برچیده شود بانک ها به همه وام بدون سود خواهند داد، غافل از اینکه آن روز دیگر بانکی در کار نخواهد بود و مانند صد سال پیش هر کس محتاج پول شود باید به نزول خورهای فردی مراجعه کند. (4023118) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۲۰:۱۸
مشکل ریشه در سبک زندگی ما دارد که با فقه سازگار نیست.یعنی باید در اصول وجودی بانک.و دلایل وام گرفتن.سپرده گذاری.و بطور کلی معیشت امروزی تغییرات ماهوی داد.وگرنه تا بانک هست. و سبک زندگی اینچنین است و نوع معیشت بر پایه نوع سرمایه داری است کاری نمیشود کرد میتوان درصد ها را کم و زیاد کرد اما واقعیت تغییر نمیکند. (4023170) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۷:۲۷
ربا زمانی حرام بود که مساله ای بنام نرخ تورم وجود نداشت. در شرایط فعلی که تورم ارزش پول را از بین میبرد باید بعنوان جبران ارزش ازدست رفته پول مبلغی اضافه تر از اصل قرض پرداخت شود . (4023186) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۰۹:۴۲:۲۴
اسمش مهم نیست ربا رباست.با هر اسمی که باشه حرامه.اگه اینطوریه نظام بانکداری غربی با سود زیر چهار اسلامی تر است (4023196) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۰:۲۲:۱۵
اختلاس گران هم ادعا می کنند بدهکار بانکی هستند (4023240) (alef-13)
 
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۲:۰۴:۴۷
دوستاني كه فقط به بانك ها انتقاد دارند بهتر است كه راه حل هم بدهند
من تا بحال دو بار براي خريد خانه در طول بيست سال گذشته از بانك وام گرفته ام و خيلي هم راضي بوده ام و انصافا فكر ميكنم سودي كه به بانك داده ام از نرخ تورم هم كمتر بوده است و اكر اين وام ها نبود الان صاحب خانه نبودم (4023357) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۲۳:۱۵:۰۲
راه حل اينست كه اقتصاد سالم باشد بأنك هم باشد وأم بدهند سود بگيرد شعار بيهود ه بانكداري إسلامي ندهند بانكداري إسلامي دراقتصاد جهاني معني ندارد اقتصاد سالم وشفاف همان بانكداري اسلاميست اينها ميخواهند چيز ديگر ي اختراع كنند كه در سيستم اقتصاد بي معنيست (4024327) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۲:۴۴:۲۱
بانک ها رسما ربا خوارن (4023380) (alef-13)
 
وکیل دادگستری
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۴:۲۳:۲۳
مکررا در مواجه با اقدامات غیر شرعی بانک ها نوشته اید" فعلا به نتیجه‌ای نرسیده اند" و با همین جمله جرم ربا را مجوز داده اید که جای تاسف دارد و نمونه ای واضح از عدم التزام به قانون در کشور هست. (4023464) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۵:۴۲:۵۴
شما تا حالا سری به اداره مالیات زدید ؟ کارشناسان محترم اصلا کاری به سود و زیان
تولید کنندگان و فروشندگان ندارند چه سود کرده باشند و چه ضرر خودشان مبلغی را
محاسبه و اخذ میکنند و هر ساله هم درصدی به آن می افزایند. حالا انتظار دارید
بانک تحقیق کند که چه کسی سود کرده و جه کسی زیان دیده و سود خود را بر آن
محاسبه نمایند. علت اینهمه فساد در کشور عدم رعایت حدود الهی است حال
هرکسی هر جور میخواهد تفسیر نموده و سر مردم را شیره بمالد. (4023561) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۷:۳۱:۰۱
مبلغی که بانک ها به سپرده های ریالی میدهند ربا نیست بلکه بابت بی ارزشتر شدن ریال است. (4029315) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.