نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 293767
نگاهی به «نگارش برنامه تجاری»؛ اِنتِر پرنِر / مجید احسانی نیک
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۳
نگارش برنامه تجاری
نویسنده: اِنتِر پرنِر
مترجمان: توحید فریدونی- رامین درگاهی
ناشر: پژواک، چاپ اول ۱۳۸۹
۲۵۰۰ تومان ، ۱۱۲صفحه

این کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کنند، در صورت تمایل در تهران اینجا و در شهرستانها اینجا کلیک کنید.

****

نقشۀ گنج گالیور دست شما چه کار می کند؟

نقشۀ شما چیه؟ چه جوری می خواهید پولدار بشین؟

امروزه افرادِ پیشرو فهمیده‌اند که مهمترین دانش برای ثروتمند شدن، دانش "روش شناسی" است. اگر امروز بپرسند که "علم بهتر است یا ثروت؟" باید بگوییم علمِ کسبِ ثروتِ حلال، بهترین جواب برای این پرسش قدیمی است!

دنیای مدرن، دنیای روش شناسی است و دانشِ روش شناسیِ ثروتمند شدن، در یک عبارت خلاصه می شود: برنامۀ تجاری یا Business Plan.

کتاب نگارش برنامه تجاری، شما را ثروتمند نمی کند؛ به دنبال نقشۀ گنج گالیور هم در این کتاب نباشید. این کتاب فقط قطب نمایی به شما می دهد تا توانمندیها و آرزوهای خود را نقشه خوانی کنید و بهترین و امن ترین مسیر را با ریسکهای قابل محاسبه بیابید.

هرنوع فعالیت تجاری اعم از تولیدی، بازرگانی و خدماتی، نیاز به داشتن پیش طرحی پویا و انعطاف پذیر با این مشخصات دارد:

۱. تعریف دقیق حوزۀ فعالیت تجاری
۲. استراتژی و چگونگی اجرای آن
۳. مشخص کردن محصولات یا خدمات و مزیت رقابتی آنها
۴. شناخت بازارهای هدف
۵. شناخت و جذب همکاران مناسب
۶. پیش بینی های مالی واقعی

در یک برنامه تجاری، به‌جای احساسات به واقعیت ها، به‌جای امیدواری به کارایی، به‌جای شور و شوق به سود واقعی باید تکیه کرد.

نویسندگان این اثر، در یکی از فصول مهم آن یعنی "بازار پژوهی" این چنین می گویند:

"شهرت کار آفرینان موفق در این است که رشد بازار را حس، راهکارها را قبل از رقبا شناسایی و نیازهایی را که حتی مشتریان به سختی از آنها آگاهی دارند، کشف می کنند. شما نیز در صورت موفقیت می توانید چنین حسی را پیدا کنید؛ ولی در حال حاضر باید ادعاهای خود را نسبت بازار هدف، با ارائه تحقیقات مستند، مستحکم کنید.

هدف از بازار پژوهی، یافتن دلایلی است که مشتریان به خرید محصول شما تمایل پیدا می کنند. در این تحقیقات به بررسی رفتار مشتری می پردازید که از عوامل فرهنگی، اجتماعی و شخصی متأثر است.

بازار پژوهی به دو بخش تقسیم می شود: تحقیقات اولیه و ثانویه. تحقیقات اولیه به بررسی مشتریان به طور مستقیم می پردازد، ولی نوع ثانویه به بررسی اطلاعات بدست آمده از دیگر تحقیقات راجع به مشتری می پردازد. تحقیقات اولیه ممکن است شامل مصاحبه تلفنی با گروهی آزامایشی از مخاطبان باشد، در حالیکه تحقیقات ثانویه ممکن است از طریق فهرست مشترکان یک مجله مرتبط انجام گیرد. شما می توانید در برنامۀ خود، از هر یک از این روشها استفاده کنید.

پرسش‌های مهمی که شما با بازار پژوهی به آن پاسخ می دهید عبارتند از:

۱. مشتریان شما چه کسانی هستند؟ انان ار از نظر سن، شغل، درآمد، شیوه زندگی، میزان تحصیلات و غیره توصیف کنید.

۲. آنان در حال حاضر چه می خرند؟ عادات مشتریان را که مربوط به کالا یا خدمات شماست شرح دهید. مثلا اینکه چقدر خرید می کنند؟ شرکت مورد علاقه آنها کدام است؟ ویژگی های مورد نظر آنان چیست؟ و مبلغی که حاضر به پرداخت آن هستند چقدر است؟

۳. چرا خرید می کنند؟ این قسمت کمی بغرنج است؛ چرا که باید به افکار مشتریان خود نفوذ کنید. پاسخ به محصول و کاربردهای آن بستگی دارد. "

این کتاب، یکی از منابع مفید در شیوه نگارش برنامه تجاری است که به زبان ساده و همه فهم نگاشته شده است و برای اولین بار، به سفارش شرکت مایکروسافت توسط نشریۀ Enterpreneur به رشتۀ تحریر درآمده است.
 
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۲۳:۵۷:۲۰
مطلب زیبا و مفیدی بود/ ممنون و بیشتر از این کتابها با خلاصه کاربردی تر به شکل پاور پوینت یا اینفوگرافی بذارید (3283743) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
نگاهی به «نگارش برنامه تجاری»؛ اِنتِر پرنِر / مجید احسانی نیک
 
 
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته