نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 146147
از جهاد کشاورزی تا جهاد اقتصادی
دکتر عبدالله رجبعلی نژاد، 19 اسفند 90
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۶
"دانشجوهاي عزيز، متخصصين، مهندسين و بازاريان، كشاورزان همه قشرهاي ملت داوطلب‌اند كه ايراني كه به طور مخروبه به دست ما آمده، بسازند از اين جهت بايد ما اين جهاد را به سازندگي موسوم كنيم..."(صحيفه امام، ج ۸، ص ۱۷۹)

این کلمات بخشی از فرمان امام خمینی (ره) برای تشکیل سازمان مردم نهادی بود که چهارماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ به حرکت خودجوش جوانان دانشجو؛ صادر گردید. سازمانی که با حرکتهای جهادگونه در بدو تاسیس خود، به سازندگی در محرومترین نقاط کشور پرداخت به شکلی که با افزایش مشارکت مردمی، اثرات چشمگیر آن در مراحل شکل گیری و استحکام پایه های انقلاب اسلامی و به ویژه در جنگ تحمیلی تعیین کننده بود تا جائیکه حضرت امام (ره) فرمودند: "نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبوده است".

ریشه جهاد از"جهد" به معنای تلاش توام با رنج و زحمت، همراه با بذل جان و مال با استفاده از حداکثر توان در راه اعتلای اسلام و برپا داشتن شعائر دین است. لذا ترکیب این کلمه با سازندگی، دمیدن روح ایثارگری به نیروهای مخلص و مستعد، با هدف ساخت و آبادانی در هر نقطه لازم را تداعی می کرد.

در ابتدا اندیشه تاسیس جهاد سازندگی، با عنوان طرح اعزام گروه‌های دانشجوئی به مناطق محروم مطرح شد و با ابتکار رهبر کبیر انقلاب اسلامی، شکل جهادی به خود گرفته و جهاد سازندگی متولد گردید. با این حال به سرعت به سازمان گسترده ای تبدیل شده و در نهایت وزارتخانه ای مستقل با این عنوان شکل گرفت.

جهاد سازندگی، همواره طلایه دار حرکتهای جهادی بوده و سعی نمود حتی پس از تبدیل شدن به وزارت همان روحیه را حفظ کند. همین امر دستمایه اصلی برای طرح ادغام دو وزارتخانه گردید. چرا که انتظار می رفت ضمن جلوگیری از موازی کاری، روحیه جهادی به وزارت کشاورزی تزریق شده و با تحت تاثیر قرار دادن سیستم های بوروکراسی در آن وزارت، طریق جهادی غالب گردد و باعث ایجاد تحول در ساختار کشاورزی در سراسر کشور شود. بر این اسا س در سال ۱۳۷۹ "وزارت جهاد سازندگی" و "وزارت‌ کشاورزی" در هم ادغام شده و "وزارت جهاد کشاورزی" به وجود آمد.

در این طرز تفکّر، کشاورزان؛ سربازان خطِّ مقدم این جهاد تلقی می شدند و وزارت جهاد کشاورزی؛ ستادی با روحیه ای مالامال از حسّ وظیفه شناسی و عشق به خدمت بود. از این رو آن صفِ ارزشمند، آمال بلند خود را در این ستادِ جهادگر، که سرشار از تعهد و تخصص بود؛ دست یافتنی می دید.

پر واضح است که تلاشهای کارشناسان و کارمندان دو وزارت مذکور؛ حتی قبل از ادغام، قابل تقدیر و ارزشمند بوده است ولی نکته این است که هدف ادغام تحقق نیافته است. در واقع هم اکنون موارد بسیاری مشاهده می شود که نه تنها روحیه جهادی رخت بر بسته است بلکه روحیه بوروکراتیک به شکل گسترده ای استیلا یافته است.

در یک مطالعه میدانی که در دشت قزوین انجام شده است؛ با کشاورزان، شرکتهای کشاورزی، شرکتهای آبیاری و برخی تولیدکنندگان؛ مصاحبه هائی صورت گرفته است که نمودار منتّج از آن، دوری این وزارت از حرکتهای جهادگونه "وزارت جهاد سازندگی" و نزدیکی به سازو کار بوروکراتیک "وزارت‌ کشاورزی" را نشان می دهد. نحوه ارتباط و روابط بین فعّالین بخش کشاورزی و مسئولین مربوطه نیز، کم و بیش موید همین موضوع است.

نامگذاری سال ۱۳۹۰ به عنوان سال جهاد اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب؛ با دمیدن روحیه جهادی در پیکره نظام، مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی را سنگین تر و از این منظر، کار را دشوارتر نموده است. در این شرایط ضمن آنکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، مضاعف گردیده است، مجموعه عظیم شاغلین و دست اندرکاران بخش کشاورزی نیز می بایست دست در دست یکدیگر داده و با حرکتهای جهاد گونه، اقتصاد کشاورزی این سرزمین را شکوفا نمایند. طبیعی است که نقش محوری و مدیریتی مسئولین این حوزه انکار ناپذیر بوده و روحیه جهادی همراه با برنامه ریزهای مدبّرانه بر پایه فناوریهای نوین، ضروری است.

رمز و راز کشاورزی؛ در نوع رابطه بین کشاورز و زراعت و بین باغ و باغبان نهفته است. کشاورز با خوشه های گندم خود و باغبان با تک تک درختان خود زندگی می کنند. آنان را پرورش می دهند، تربیت می کنند و در هر حادثه ای با تمام توان از آنها حمایت نموده تا از گزند سرما، گرما و آفات مختلف در امان باشند. از این رو رمز محبت آمیزی در رابطه بین دو موجود زنده شکل گرفته است که حتّی در باروری خوشه های گندم نیز تاثیر دارد. همانگونه که شکوفه درختان در این رابطه به بار می نشینند با تسّری چنین رابطه ای بین کشاورز و مسئولین امر نیز، شکوفایی در بخش کشاورزی حاصل می گردد. بنابر این در امر کشاورزی، علاوه بر وجود روحیه جهادی؛ بهره مندی از فواید این راز نیز، ضروری است.

در اینجا نمی خواهیم به آمار تولیدات استناد کنیم و یا به میزان توسعه و نوع و یا وجود توازن و یا آنچه که به عنوان برنامه و یا سیاستهای حمایتی در بخش کشاورزی انجام شده است؛ چرا که احتمالاً مسئولین در دفاع از عملکرد خود، آمار بالایی را ارائه خواهند نمود. اما آنچه که مورد نظر است، توان بالقوه تولید محصولا ت کشاورزی و توجه به راهی است که می بایست بر اساس سند چشم انداز پیموده شود.

تجربه کشاورزان، دانش نیروهای جوان تحصیل کرده، انگیزه شرکتهای موفق در امر کشت و صنعت و روشهای نوین آبیاری صنعتی، در کنار بهره گیری از فناوریهای نو؛ همه و همه باید بسیج گردند تا محصولات کشاورزی به صورت صنعتی تولید شوند. نفع هر گروه نیز می بایست در زنجیره منافع مجموعه حاصل شود تا با هم افزایی در بخش کشاورزی و فرآورده های آن، به رونق اقتصادی منجر شده و به شکوفایی برسد.

کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی؛ ساختارسازی سیستماتیک را با هدف تولید محصولات با کیفیت به صورت صنعتی، به عنوان نقشه راه در نظر گرفته و آن را با ارائه معافیت ها، تسهیلات سهل الوصول و وامهای طویل المدت با بهره کم، پشتیبانی می نمایند. پوشش کامل بیمه ای و فعّال بودن موسسات تحقیقاتی در کنار تربیت نیروی متخصص در مراکز اکادمیک، به صورت مجموعه ای زنجیر وار؛ برآیند واحدی را در تولید محصولات کشاورزی به وجود می آورند.
در این حال نوع ارتباط کشاورز و کشتزار، همانند نحوه ارتباط کشاورز با مجموعه مسئولین و دست اندرکاران؛ در یک تعامل دوسویه به صورت سیستماتیک تعریف شده و انسجام یافته است. در واقع کلیه امکانات ستاد با یک هدف گذاری واحد، بسیج شده اند تا با فراهم نمودن بهترین شرایط، صف را در تولید محصولات برتر کشاورزی یاری نماید.

حال سئوال این است که آیا در سال جهاد اقتصادی، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی موفق به بهره گیری از روحیه جهادی گردیده است؟ مهمتر آنکه آیا در این سال، رضایت خاطر رهبری را در حوزه وظایف خود، به دست آورده است؟
اینک در آخرین ماه از سال جهاد اقتصادی، چگونه میتوان به تحقق این امر همت گماشت؟
برادران و خواهران عزیزی که دل در گرو پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم دارید و اکنون در نوک پیکان اقدامات سرنوشت ساز برای کشاورزی قرار گرفته اید؛ اگرچه اکنون اقدامات جهادی در بنیانهای اقتصادی کشور ضروری می نماید، ولی بی شک انجام اقدامات جهادی در بخش کشاورزی، حیاتی است. تنها راه چاره، توجه به شخص کشاورز (حقیقی یا حقوقی) و بسیج امکانات علمی، پژوهشی، مالی، بیمه ای، بانکی و تعرفه ای در حمایت از وی، جهت تولید صنعتی و فرآوری محصولات است. و تنها دمیدن روح جهاد و ایثارگری در نیروهای مخلص است که می تواند جهاد کشاورزی را در جهاد اقتصادی پیشگام سازد.
کلمات کلیدی : از جهاد کشاورزی تا جهاد اقتصادی
 
مهر
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۲:۴۶:۴۷
با سلام و تشکر از مقاله خوب شما
متاسفانه در سال جهاد اقتصادی به نظر نتوانستیم به هدف تعیین شده گویا برسیم
یکی از مهم ترین مقوله ها همین بحث کشاورزی بوده است که شاید بتونا اهمیت آن را در حد صنعت و یا فراتر از آن دانست
امروز الف خبری منتشر کرد درباره واردات گندم و در پی آن واردات از آمریکا
اگر در این زمینه اقداماتی با تفکر و زمینه مناسب اقدام می شد الان شاهد این واردات نبودیم
متاسفانه جهاد کشاورزی نیز نتوانست به اهداف مطلوبی که باید می رسید دست پیدا کند
حمایت نکردن از تولیدات کشاورزی ایشان باعث شده نه تنها ان اردوهای حهادی از بین برود بلکه دانش آموختگان کشاورزی هم از ابراز رشته خود احساس چندان خوبی نداشته باشند (696110) (moderator22)
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۹:۳۳
سلام.10 میلیارد تومان بابت خرید جو برای اتحادیه دامداران اختصاص دادنند ولی الان کل مبلغ بجای جو تبدیل شده به اوراق 20 درصد در بانک کشاورزی شعبه ازادی. این است حهاد کشاورزی. هر چه بگندد نمکش می زنند وای به .... (696166) (moderator22)
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۰:۳۸
سلام من مهندس کشاورزی هستم .برای زمین کشاورزی خودم در کلاردشت اقدام به دریافت پروانه دامداری و گلخانه نمودم و برای دریافت وام متاسفانه دچار مشکلات عدیده ای شدم و بعد از مدتها به من وام با نرخ 14 درصد بعنوان وام تبصره ای ان هم یک ساله . اخه خدا پدر بیامرز این هم شده حمایت یا جنایت اخرش هم با کلی ضرر وزیان وام و دادیم و کار و تعطیل کردیم. حا لا به پیشنهاد همان عزیزان زمین را باید قطعه بندی بکنم و بفروشم این است حمایت جهاد کشاورزی از قشر زحمت کش کشاورزان.هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی ......... (696199) (moderator22)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۴:۲۰:۱۸
اصولا بود و نبود وزارتخانه فرقی به حال کشاورز نداره
شاید نبودنش بهتر هم باشه و خرج دولت کمتر بشه (696217) (moderator22)
 
یزدانی
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۵:۲۱:۳۶
سلام
متاسفانه مسولین ما مسایل را سرسری میگیرند اگه کسی همت کرد که کاری انجام بده چنان تو سرش میزنند که دیگه حتی فکر بلند شدن هم نکنه .فارغ التحصیل ها که ول معطلند کشاورزای سابقه دار وحتی تحصیل کرده هم دیگه سر خورده شدند راه کار هم انچنان پیچیده نیست که نشه هیچ کاری کرد ولی معلوم نیست عیب کار از چیه ؟ شاید قوانین مقررات اداری دست و پاگیره یا عدم حمایت دولت و...
به هر حال در سال 91 با گرانی سرسام اور غذاارزش واقعی کشاورزان معلوم میشه. (696269) (moderator22)
 
حسین
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۶:۲۲:۱۶
واردات گندم از آمریکا نشاندهنده روحیه جهاد و ... (696318) (moderator22)
 
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۶:۵۰:۲۷
یکی از ضعیف ترین وزارت خانه های کشور از باب مدیریت ووجود مدیران کارآمد وزارت جهاد کشاورزی است . درحالیکه بیش از 99% تولید بخش کشاورزی در اختیار بخش غیر دولتی است اما 100% تصمیمات مربوط به این بخش دولتی است و اغلب هم غیر کارشناسی.زیرساختهای موحود بخش مانند صندوق بیمه محصولات کشاورزی ،بانک کشاورزی ،صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی و.... نبودشان مفید تر از به حال بخش تا بودنشان. بانک کشاورزی برای واردات توتون وحو وذرت اعتبار می دهد اما برای تولید این محصولات یا اعتبار نمی دهد یا کم وغیر مفید. همچنین است وضعیت بقیه دستگاهها وسازمانهای وزارت جهاد کشاورزی.
(696356) (moderator22)
 
خسروسلجوقی
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۱۶:۵۰:۵۷
اين طرح براي 160000 دانش آموخته كشاورزي به عنوان گلوگاه مثل جواز ساختمان و جواز نظام پزشكي ضروري است و حیف سال جهاد اقتصادی تمام شد و نه در دولت و نه در مجلس هیچکس به فکر جوانهای دانش اموخته بیکار رشته های کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست اقدام نکرد امیدوارم در سال آتی در ابتدای سال دولت دهم و یا شاید در همین سال به عنوان عیدی این کار بکند و در غیر اینصورت نمایندگان محترم مجلس در قالب طرح دو فوریتی اقدام کنند
پيش‌نويس توجیهی
مصوبه ساماندهي افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي

مقدمه:
بر اساس ماده يك آئين‌نامه اجرايي قانون نحوه واگذاري و احياء اراضي در حكومت جمهوري اسلامي ايران مصوبه 31/2/1359 شوراي انقلاب، كشاورزي عبارت است از بهره‌برداري از آب و زمين به منظور توليد محصولات حيواني و گياهي (از قبيل: زراعت، باغداري، درخت‌كاري مثمر و غیر مثمر، جنگل‌داري، دامداري، پرورش طيور، زنبورعسل و آبزيان).
در بند نهم اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر افزايش توليدات كشاورزي، دامي و صنعتي تا تحقق خودكفايي كشور در تأمين نيازهاي عمومي تاكيد گرديده و در اصول 45، 48 و 50 نيز بر حفاظت، نگهداري و بهره‌برداري بهينه از منابع طبيعي، جنگل‌ها و مراتع تاكيد شده است.
در حال حاضر بخش كشاورزي و منابع طبيعي به دليل داشتن نقش حياتي در تأمين غذاي مورد نياز كشور، تحقق امنيت غذايي و توسعه پايدار يكي از مهم‌ترین بخش‌هاي اقتصاد كشور محسوب مي‌شود. اين بخش به لحاظ توانمندي‌هاي قابل توجه در منابع و عوامل توليد از جمله اراضي مستعد كشاورزي و اقليم‌هاي متنوع، منابع طبيعي تجديدشونده شامل جنگل‌ها و مراتع و ذخاير غني ژنتيكي توانسته است جايگاه مناسبي در اقتصاد كشور كسب نموده و نقش مؤثري در تشكيل توليد ناخالص داخلي، افزايش صادرات غیر نفتی و اشتغال نيروي كار كشور ايفا نمايد.
به موجب قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي، دولت مكلف گرديده است تا زمينه‌ها، برنامه، تسهيلات، امكانات، ارتقاء بهره‌وري و اصلاح الگوي توليد و مصرف در بخش كشاورزي و منابع طبيعي را فراهم و به مرحله اجراء درآورد. در دومين بند از اين قانون سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشكي موظف گرديده‌اند تا با ارائه مشاوره فني، اجرائي، ترويجي و مديريتي براي بهبود شرايط و افزايش كمي و كيفي محصولات، اصلاح و بهبود شيوه‌هاي مصرف عوامل توليد و نهاده‌ها در محصولات و توليدات كشاورزي و منابع طبيعي اقدام نمايند. در اين راستا براي نيل به اهداف ذكر شده موارد ذکر شده زیر به منظور كمك به افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي ضروری است:
1- صدور پروانه بهره‌وري بخش كشاورزي
2- ساماندهي اطلاعات بخش كشاورزي و جمع‌آوري و يكپارچه‌سازي اطلاعات و صدور شناسنامه هوشمند، از طریق تشکیل «سامانه اطلاعات كشاورزي»


پيش‌نويس
مصوبه ساماندهي افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي
با توجه به اصول 28، 43، 44، 45، 48 و 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور نيل به اهداف چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران و در راستاي اجرايي شدن مواد 1، 2، 3، 22، 29، 30، 31، 32 و 35 قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي مصوب سال 1389 و مواد 18، 69، 70 و 85 قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص ساماندهي بخش كشاورزي، هیئت دولت به استناد اصل یک‌صد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران موارد زير را تصويب نمودند:
مقدمه:
بر اساس ماده يك آئين‌نامه اجرايي قانون نحوه واگذاري و احياء اراضي در حكومت جمهوري اسلامي ايران مصوبه 31/2/1359 شوراي انقلاب، كشاورزي عبارت است از بهره‌برداري از آب و زمين به منظور توليد محصولات حيواني و گياهي (از قبيل: زراعت، باغداري، درخت‌كاري مثمر و غیر مثمر، جنگل‌داري، دامداري، پرورش طيور، زنبورعسل و آبزيان).
در بند نهم اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بر افزايش توليدات كشاورزي، دامي و صنعتي تا تحقق خودكفايي كشور در تأمين نيازهاي عمومي تاكيد گرديده و در اصول 45، 48 و 50 نيز بر حفاظت، نگهداري و بهره‌برداري بهينه از منابع طبيعي، جنگل‌ها و مراتع تاكيد شده است.
در حال حاضر بخش كشاورزي و منابع طبيعي به دليل داشتن نقش حياتي در تأمين غذاي مورد نياز كشور، تحقق امنيت غذايي و توسعه پايدار يكي از مهم‌ترین بخش‌هاي اقتصاد كشور محسوب مي‌شود. اين بخش به لحاظ توانمندي‌هاي قابل توجه در منابع و عوامل توليد از جمله اراضي مستعد كشاورزي و اقليم‌هاي متنوع، منابع طبيعي تجديدشونده شامل جنگل‌ها و مراتع و ذخاير غني ژنتيكي توانسته است جايگاه مناسبي در اقتصاد كشور كسب نموده و نقش مؤثري در تشكيل توليد ناخالص داخلي، افزايش صادرات غیر نفتی و اشتغال نيروي كار كشور ايفا نمايد.
به موجب قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي، دولت مكلف گرديده است تا زمينه‌ها، برنامه، تسهيلات، امكانات، ارتقاء بهره‌وري و اصلاح الگوي توليد و مصرف در بخش كشاورزي و منابع طبيعي را فراهم و به مرحله اجراء درآورد. در دومين بند از اين قانون سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشكي موظف گرديده‌اند تا با ارائه مشاوره فني، اجرائي، ترويجي و مديريتي براي بهبود شرايط و افزايش كمي و كيفي محصولات، اصلاح و بهبود شيوه‌هاي مصرف عوامل توليد و نهاده‌ها در محصولات و توليدات كشاورزي و منابع طبيعي اقدام نمايند. در اين راستا براي نيل به اهداف ذكر شده كليه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي، شرکت‌های دولتي و خصوصي، اشخاص حقيقي و حقوقي مكلف شدند به منظور كمك به افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي موارد زير را اقدام نمايند:
1- وزارت جهاد كشاورزي موظف است برنامه‌ريزي لازم به منظور تهيه دستورالعمل صدور پروانه بهره‌وري بخش كشاورزي را از طريق سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا ظرف مدت دو ماه انجام و براي اجرا به آن سازمان ابلاغ نمايد.
1-1- صدور پروانه بهره‌وري منوط به حضور حداقل يك كارشناس داراي رتبه و تاييد صلاحيت شده از سوي سازمان‌هاي نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا و نظام دامپزشكي و انعقاد قرارداد نظارتي مي‌باشد.
تبصره 1- تعداد كارشناسان نظارتي و تنوع رشته مورد نياز بر اساس حجم پروژه‌ها و طبق دستورالعملي كه توسط سازمان‌هاي مذكور تهيه و به تصويب وزارت جهاد كشاورزي خواهد رسيد، تعيين مي‌گردد.
تبصره 2- تدوين و تصويب تعرفه براساس مفاد قانون افزايش بهره‌وري كشاورزي خواهد بود.
تبصره 3- كليه امور اجرايي از جمله صدور پروانه، تمديد، نظارت و غيره از طريق سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا انجام خواهد شد و منابع لازم از طريق وزارت جهاد كشاورزي تأمین خواهد گرديد و نظارت عاليه توسط وزارت جهاد كشاورزي به عمل خواهد آمد.
تبصره 4- وزارت جهاد كشاورزي 70 درصد هزينه ناظرين را در سال اول به بهره‌برداران از محل اعتبارات هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت خواهد كرد و اين عدد هر سال ده درصد كاهش خواهد يافت.
1-2- با هدف ساماندهي اطلاعات بخش كشاورزي و جمع‌آوري و يكپارچه‌سازي اطلاعات و صدور شناسنامه هوشمند، «سامانه اطلاعات كشاورزي» تشكيل مي‌شود. وزارت جهاد كشاورزي موظف است به منظور کاهش هزينه¬ها، ظرف مدت شش ماه کليه عمليات فوق را از طريق شبکه اينترنتي و بدون حضور از طريق سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا انجام دهد.
تبصره 1- كارگروهي متشكل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي کشور، ارتباطات و فناوري اطلاعات، دادگستري، امور اقتصادي و دارايي، وزارت جهاد كشاورزي و سازمان‌هاي نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا و نظام دامپزشكي، بانك كشاورزي و صندوق بيمه كشاورزي زير نظر کارگروه مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات هیئت دولت، اقدامات لازم را براي راه‌اندازي و تشكيل سامانه ياد شده در بند فوق و نيز تعيين ضوابط صدور شناسنامه هوشمند كشاورزي انجام خواهد داد. دبيرخانه كارگروه در وزارت جهاد كشاورزي تشكيل مي‌شود.
تبصره 2 ـ وزارت جهاد كشاورزي موظف است، هزينه‌هاي اجراي سامانه مذكور را از محل اعتبارات خود در سال 1390 تأمين نمايد.
تبصره 3 ـ بانك كشاورزي، صندوق بيمه كشاورزي، شهرداری‌ها و دهياري‌هاي سراسر كشور، شركت پست، سازمان ثبت احوال كشور، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و همه نهادها و سازمان‌هایی كه به نوعي در ارتباط با بخش كشاورزي فعاليت دارند، موظف به همكاري براي راه‌اندازي و فعاليت مؤثر سامانه مذكور مي‌باشند.
تبصره 4 ـ در مناطقي كه صدور شناسنامه هوشمند كشاورزي آن‌ها به اتمام برسد، ارايه هرگونه خدمات منوط به ارايه شناسنامه هوشمند كشاورزي مورد نظر خواهد بود.
1-3- وزارت جهاد کشاورزی مكلف است حداكثر تا پايان اسفند ماه 1390، سامانه ثبت پروانه بهره‌وري كشاورزي را تشكيل و نسبت به اتصال تمامي شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي داراي پروانه اشتغال به سامانه مذكور اقدام نمايد به گونه‌اي كه امكان اختصاص و پيگيري كد ره‌گیری براي آن‌ها فراهم شود.
1-4- ثبت هرگونه معاملات راجع به كشاورزي، فرايند توليد، توزيع و مصرف (مراكز مبادله و فروش، بورس، ميادين ميوه و تره بار و بازار) و غيره بدون كد ره‌گیری در شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي ممنوع بوده و شركت‌هاي مذكور موظفند در زمان ثبت معاملات ضمن احراز هويت اشخاص حقيقي و حقوقي كه به وسيله سازمان ثبت احوال كشور (كد ملي) و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور (كد اشخاص حقوقي) در اختيار قرار مي‌گيرد، كد ره‌گیری (شناسه) ياد شده را نيز ثبت نمايند.
تبصره 1 ـ كليه شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي موظفند از تاريخ اتصال به سامانه مذكور تمامي معاملات را در سامانه مذكور ثبت نموده و كد ره‌گیری به آن‌ها تخصيص دهند.
تبصره 2 ـ وزارت جهاد كشاورزي موظف است امكان استعلام كدهاي ره‌گیری به صورت الكترونيكي و بر خط، توسط دستگاه‌هاي ياد شده را فراهم نمايد.
1-5- وزارت جهاد كشاورزي ظرف مدت شش ماه براي کليه بهره‌برداران بخش كشاورزي کشور شناسنامه هوشمند تشکيل داده و بر اساس آن برنامه¬ريزي، ساماندهي خواهد کرد.
1-6- استفاده از کد ملي و کد پستي براي تهيه شناسنامه هوشمند و بانک اطلاعاتي الزامي است.
1-7- ارائه اطلاعات شناسنامه هوشمند به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت رفاه و تأمین اجتماعي و ساير دستگاه¬هاي ذی‌ربط به صورت بر خط الزامي است.
2- به منظور جلوگيري از دوباره کاري، وزارت کشور موظف است در تهيه و توليد کارت ملي، اطلاعات مورد نياز به شناسنامه بهره‌وري كشاورزي را با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي پيش¬بيني نمايد.
3- پرداخت هر نوع بيمه بيکاري و ارائه هر نوع خدمات منوط به داشتن شناسنامه هوشمند با کد پستی و کد ملي مي¬باشد.
4- کليه اشخاص حقيقي و حقوقي در صورت ارائه هر نوع خدمات بدون دريافت پروانه بهره‌وري بخش كشاورزي، بر اساس دستورالعملي که توسط وزارت دادگستري با هماهنگي قوه قضاييه ظرف مدت سه ماه تهيه و ابلاغ خواهد گرد، جريمه خواهند شد.
5- کليه دستگاه¬هاي اجرايي در بخشنامه¬ها و قراردادهاي خود براي اجراي اين مصوبه، بايد اقدامات لازم را فراهم نمايند.
6- وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و دادگستري، سازمان‌هاي نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ج.ا.ا و دامپزشكي مكلفند بر حُسن اجراي اين تصويب‌نامه نظارت و نسبت به گزارش عملكرد ماهانه به كارگروه مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات هیئت دولت اقدام نمايند.
اين تصـويب‌نامه در تاريـخ ... به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است. (696357) (moderator22)
 
خسروسلجوقی
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۲۰:۵۱:۵۳
نکات لازم به توجه در جایگزینی برنج با گندم در سبد غذایی ایرانیان

1- پیشینه‌ی کشور‌ها در جایگزینی برنج با گندم:
کره جنوبی در تأمین برنج خودکفا بوده، ذخیره‌ی دولتی معادل یک دهم تولید سالانه نیز دارد. این کشور در سال زراعی جاری سطح زیر کشت برنج خود را اندکی کاهش داده و کشاورزان را تشویق به کشت اقلام زراعی همچون ذرت و گندم کرده است، چرا که صد در صد وابسته به واردات آنها است.
ژاپنی‌ها نیز امروزه کمتر از همیشه برنج می‌خورند. مصرف سرانه که در سال 1960، 114.9 کیلوگرم بود، به شصت کیلوگرم در سال 2008 کاسته شده است. خیلی از ژاپنی‌ها نان و انواع رشته‌ها را جایگزین برنج کرده‌اند. این تغییر الگو را نتیجه‌ی افزایش درآمدها و دسترسی به غذاهای متنوع‌تر و آگاهی نسبت به عوارض بهداشتی دانسته‌اند. یافته‌های یک مرکز مطالعات سلامت در ژاپن حاکی است که زنانی که سه یا چهار کاسه برنج در روز مصرف می‌کنند، پنجاه درصد بیشتر در مخاطره‌ی دیابت هستند. این مطالعه، تأییدکننده‌ی ارتباط بین مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات و افزایش مخاطره‌ی ابتلا به دیابت است.
2- موانع یا اشکالات جایگزینی برنج با گندم در ایران:
عدم امکان اختصاص زمین بیشتر به کشت گندم
در شمال کشور محیط برای تولید گندم مساعد نیست و در کل کشور نیز، تقریباً تمام سطح قابل اختصاص به گندم، زیر کشت این محصول است و حتی زمین‌های بسیاری از مزارع گندم فعلی، در واقع برای کشت گندم مناسب نیستند. یکی از دلایل این امر، برنامه‌هایی است که عمدتاً با اهداف فرا اقتصادی پیاده می‌شوند.
توضیح:
1- خودکفایی چند سال پیش در تأمین گندم، در واقع خودکفایی نبود، بلکه تک محصولی کردن شدید کشاورزی ایران و حذف جو و دانه‌های روغنی و ...، و کشت گندم در همه‌ی زمین‌های ممکن بود (حتی در اقلیم‌ها و زمین‌هایی بود که چه بسا اقتصادی نبودند). سفره‌های آب زیرزمینی نیز در آن سال، شدیدتر از همیشه مستهلک شدند.
2- برخی مقررات نسنجیده در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات کشاورزی، باعث تخصیص کاذب بخشی از زمین‌ها به کشت گندم شده است. مثلاً فردی که صد هکتار زمین دارد، باید هشتاد هکتار را به کشت گندم اختصاص دهد تا بتواند کود و سم یارانه‌ای و خدمات حمایتی کشاورزی دریافت کند؛ به دلیل کمبود آب و دیگر منابع، گاه این کشاورز پس از کشت نمایشی گندم و دریافت کود و سم، زمین گندم را به حال خود واگذارده، آب را صرف یک محصول اقتصادی‌تر در بیست هکتار باقی مانده می‌کند.
ترجیح واردات برنج بر واردات گندم در شرایط فعلی
تغییر سریع الگوی مصرف از برنج به گندم، به تشدید وابستگی کشور به گندم خارجی می‌انجامد. این در حالی است که هم اکنون دسترسی به کشورهای عمده‌ی صادرکننده‌ی برنج ، آسان‌تر از دسترسی به کشورهای عمده‌ی صادرکننده‌ی گندم ، است. ضمن اینکه داد و ستد پایاپای نیز، با کشورهای گروه اول، شدنی است و در مواردی انجام شده است.
فنریّت اقتصادی و پدافند غیرعامل
تمرکز تولید نان، تحت عنوان توسعه‌ی نان صنعتی، ضریب آسیب‌پذیری سامانه‌ی تولید و عرضه‌ی نان را افزایش می‌دهد. بر عکس، هر چه نقاط تولید بیشتر و توزیع آنها متوازن‌تر است، این ضریب آسیب پذیری کاهش می‌یابد.
3- گزینه‌های جایگزینی برنج با گندم
3-1- اصلاح الگوی تولید و مصرف گندم
بهبود الگوی پخت نان، با هدف کاهش اتلاف
ذائقه‌ی مردم ایران، طالب نان گرم و تازه و معطر است و به نظر نمی‌رسد صنعتی سازی پخت نان، در ایران بتواند فراگیر شود. سامانه‌ی فعلی (نانوایی‌های محلی) علاوه بر ایجاد رضایتمندی بیشتر برای مشتری و نیز اشتغالزایی بیشتر (اشتغال مولّد و نه اشتغال کاذب و واسطه گری)، برخلاف تصور رایج کارایی انرژی بیشتری نیز دارد: درست است که با صنعتی سازی تولید نان، مصرف انرژی به ازای هر قرص نان در محل کارخانه کاهش یافته است، ولی با احتساب سوخت مصرفی و بار ترافیکی ایجاد شده برای توزیع مویرگی نان، معلوم می‌شود که در مجموع در روش صنعتی کارایی انرژی یافته است.
تولید نان گندم سبوس دار
گزینه‌ی عملی تر از جایگزینی برنج با گندم، جایگزینی آرد گندم فعلی با آرد گندم سبوس دار در نانوایی‌ها است. با این کار، حجم نان تولیدی از همین گندم فعلی چیزی حدود ده درصد بیشتر شده، در عین حال، علاوه بر تأمین اجزای غذایی متنوع تر ، برخی مسائل سلامت نیز تخفیف می‌یابد . یک نکته‌ی مهم در این باره، شور بودن خاک‌های ایران است که باعث تجمع مقدار نسبتاً زیادی سدیم در سبوس گندم می‌شود. از اینرو، آرد گندم سبوس دار ایرانی باید با مقدار متناسبی پتاسیم غنی سازی شود تا توازن سدیم و پتاسیم برقرار گردد و یا مقادیر متناسبی از غذاهای پر پتاسیم (گوشت، شیر، موز، سیب زمینی و...) خورده شود. جا انداختن غنی سازی کار سختی نیست، چرا که غنی سازی با آهن نیز هم اکنون انجام می‌گیرد.
کاهش اتلاف نان با راه‌اندازی نانوایی/قنادی‌های محله
الگو و سلیقه‌ی خرید نان مردم ایران تا اندازه‌ی زیادی همانند الگوی مردم فرانسه است. فراوانی شیرینی پزی‌ها در فرانسه شبیه فراوانی نانوایی‌ها در ایران است. ولی آنها فقط شیرینی پزی نیستند، بلکه دهها نوع نان را در همه‌ی اندازه‌ها برای پاسخگویی به ذائقه‌ها و نیازها و سفارش و توان خرید مشتریان، تازه به تازه تولید می‌کنند.
کامل سازی و کاهش اتلاف نان با الگوگیری از نان‌های محلی و پخت خانگی
نان‌های محلی نواحی مختلف، پاسخی به نیازها، و سلایق مردم هر منطقه با توجه به امکانات محلی بوده است. عموماً نان‌های محلی غذاهای کاملی بوده، نیازمند خورش نبوده‌اند (نان سرپیازی بیرجند، ساجی ایلام، غلاج گرگان، فتیر زابل، ...). با پخت خانگی نان، تا حدود زیادی از اتلاف نان جلوگیری می‌شود.
3-2- اصلاح الگوی تولید و مصرف برنج
تشویق مصرف برنجِ سفید نشده
با ترویج مصرف برنج سفید نشده، می‌توان الگوی تولید و فراوری و مصرف همین مقدار برنج تولیدی را بهبود داد. در شالیکوبی ‌های ایران، با پوسته گیری کامل و سفید کردن برنج، بخش عمده‌ی محتوای غیر هیدرات کربنی برنج از بین می‌رود. با حذف بخش‌های نهایی فرایند شالیکوبی، هم مصرف انرژی کاهش می‌یابد و هم برنج مغذی‌تر و ارزانتر و سالمتری عرضه می‌شود . این اقدام البته مستلزم مدیریت دقیقتری در کاشت، برداشت و توزیع است. چرا که برنجِ سفید نشده، حاوی مقدار ارزشمندی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که در نگهداری‌های طولانی یا نامناسب، اکسیده شده و طعم برنج را متأثر می‌کند.
پرورش آبزیان در کنار برنج در شالیزارها
با ممنوعیت کود‌ها و سم‌های شیمیایی، و آموزش مبارزه‌ی طبیعی، می‌توان همچون تجربه‌ی تایلند و ویتنام و چین، در شالیزارها ماهی و دیگر آبزی‌ها را پرورش داد. این کار علاوه بر ارتقای سلامت و ارزش غذایی برنج تولیدی، کاهش هزینه‌ها و نیز ایجاد درآمد جنبی برای شالیکاران، موجب خورده شدن آفات و انگل‌ها توسط آبزیان و تبدیل آنها به کود، جلوگیری از تخریب و آلودگی خاک و آب، و امکان استفاده‌های مختلف از بخش غیر دانه‌ای شالی می‌شود. مجموع اینها، می‌تواند برنجکار را به چشم پوشی از سود ظاهری حاصل از سم و کود شیمیایی متقاعد کند.
3-3- جایگزینی برنج با چیزی جز گندم
تا همین گذشته‌ی نزدیک، در برخی نواحی کشورمان، پلو را به جای برنج، با ارزن درست می‌کرده‌اند . جایگزینی نسبی برنج با سیب زمینی یا سیب زمینی شیرین نیز قابل بررسی است و در برخی کشورها انجام شده است.
سیب زمینی
سیب زمینی چهارمین ماده‌ی ارزشمند غذایی و تأمین کننده‌ی امنیت غذایی دنیاست که می‌توان آن را جایگزین بخشی از مصرف برنج کرد. سیب زمینی می‌تواند به صورت مواد خوراکی متنوعی فرآوری شود که این نوع فرآوری‌ها برای کودکان، مورد پسندتر از محصول اصلی است. با تعلیم روش‌های متنوع مصرف سیب زمینی به خانوار، می‌توان آن را جایگزین بخشی از غذای برنجی کرد. سیب زمینی دارای ویتامین‌ها (به ویژه ویتامین ث) و مواد معدنی با ارزش (به خصوص پتاسیم) است.
سالانه حدود چهار و نیم میلیون تن سیب زمینی در کشور برداشت می‌شود که افزون بر مصرف فعلی مردم است. مصرف سرانه‌ی کنونی این محصول 45 کیلوگرم است. با اجرای عملیات نه چندان پیچیده‌ای همچون سامانه آبیاری تحت فشار و یکپارچه سازی اراضی، عملکرد در واحد سطح چند برابر افزایش می‌یابد.
بخشی از سیب زمینی، تازه مصرف می‌شود و مقداری فرآوری می‌شود، که قابل صدور به کشورهای همسایه با ارزش افزوده‌ی بالا است. سیب زمینی همچون سایر محصولات ممکن است با نوسان قیمتی زیاد در چند سال متوالی روبرو شود، بنابراین صنایع تبدیلی می‌تواند راه حل مطمئن پیشگیری از این مسئله باشد.
ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند به کمک کشاورزان نیز آمده، بخش صنعت استان‌ها را نیز تقویت کند. یکی از مواد غذایی حاصل از فرآوری سیب زمینی، گرانول است که به همراه شیر یا آب جوش به ویژه در مهد کودک‌ها می‌تواند استفاده شود. فرنچ فرایز و پودینگ‌های میوه‌ای مواد غذایی دیگری هستند که با تولید آنها می‌توان ذخیره سازی کرد. حبه، ماده فرآوری شده دیگری است که از خشک کردن سیب زمینی حاصل می‌شود و در سالاد و سوپ کاربرد دارد.
قیمت خرید هر کیلو سیب زمینی از کشاورز 120 تا 180 تومان است .
سیب زمینی آب پز شده با پوست
برای حفظ ویتامین ث باید سیب زمینی را با پوست پخت. سیب زمینی‌های سرخ شده یا برشته شده در روغن، چربی زیاد و هضم مشکلی دارند و همچنین ترویج مصرف آنها، وابستگی بیشتر به واردات روغن را در پی خواهد داشت. (696614) (moderator22)
 
خسروسلجوقی
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۲۰:۵۲:۲۴
غذای پایه‌ی مردم کشورها
خوراک پایه، چیزی است که به طور معمول و به مقداری خورده می‌شود که بخش غالب برنامه‌ی غذایی را تشکیل می‌دهد و نسبت زیادی از انرژی و احتیاجات غذایی را تأمین می‌کند. بیشتر مردم برنامه‌ی غذایی خود را با تکیه بر تعداد کمی از خوراک‌ها تنظیم می‌کنند. خوراک‌های پایه، کشور به کشور و منطقه به منطقه تنوع می‌یابند، اما منطقاً ارزان قیمت و سهل‌الوصول هستند و تأمین کننده‌ی یکی از سه دسته‌ی عمده‌ی هیدرات‌های کربن، پروتئین و چربی هستند.
پیشتر، غذاهای پایه از آن رو مهم بودند که علاوه بر تأمین مغذی‌های مورد نیاز، امکان ذخیره‌سازی دراز مدت آنها نیز وجود داشت. برخی غذاها تنها در فصول کمیابی غذا (فصول خشک، سرد) پایه‌ی تغذیه‌اَند و در فصول فراوانی، انتخاب‌ها گسترده‌تر هستند.
بیشتر غذاهای پایه، یا از غلات (گندم، جو، چاودار، ذرّت، برنج) و یا از غده‌ها یا ریشه‌های پر نشاسته (سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، قلقاس، مانیهوت) تأمین می‌شوند. برخی دیگر از غذاهای پایه‌ی مردم جهان عبارتند از: حبوبات و میوه‌هایی همچون میوه‌ی درخت نان و موزها. ذرت خوشه (سورگوم)، روغن زیتون، روغن نارگیل و شکر نیز در جاهایی غذای پایه بوده‌اند.
نیمرخ جمعیت شناختی غذاهای پایه
از میان بیش از پنجاه هزار گونه‌ی گیاهی قابل خوردن، تنها کمتر از دویست گونه هستند که حضور چشمگیری در منابع غذایی انسان‌ها دارند. فقط پانزده تا از اقلام زراعی بیش از نود درصد از انرژی غذایی مردم جهان را تأمین می‌کنند و از آن میان برنج، ذرت و گندم، تشکیل دهنده‌ی دو سوم مصرف غذایی انسانی بوده، غذای پایه‌ی بیش از چهار میلیارد نفر هستند. بیش از ده هزار گونه گیاهی، عضو خانواده‌ی غلات هستند ولی در دو هزار سال گذشته فقط چند تایی از آنها کشت گسترده شده‌اند. برنج به تنهایی حدود نیمی از انسانها را سیر می‌کند.
برنج، غذای عمده و روزمره‌ی مردم نواحی گرم و مرطوب است. این غلّه معمولاً در زمینهایی تولید می‌‌شود که غرقاب یا گِل-آب کردن آنها در برخی فصول سال ممکن باشد. گندم به عنوان غله‌ای سازگار، عمدتاً در زمین‌های چمن طبیعی و همچنین در مناطقی که آب و هوا برای کشت ذرت مناسب نیست، به عمل می‌‌آید. گندم از غلاتی است که در نواحی سرد هم کشت می‌‌شود. این غله در سراسر جهان در فصول مختلفی کشت می‌‌شود، به طوریکه در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان در حال برداشت است. ذرت هم به عنوان یک گیاه گرمسیری، در مناطقی که رطوبت و حرارت کافی در فصل زراعت فراهم است، رشد می‌‌کند.
ریشه‌ها و غده‌ها، غذای مهم یک میلیارد انسان در کشورهای حوزه‌ی جنوب (موسوم به در حال توسعه) هستند و سهم آنها، چهل درصد غذای مصرفی نیمی از جمعیت آفریقای مادون صحرا است. کاساوا نیز خوراک عمده‌ای در برخی دیگر از کشورهای جنوب است و شکم نیم میلیارد انسان را پر می‌کند. ریشه‌ها و غده‌ها سرشار از هیدرات‌های کربن، کلسیوم و ویتامین ث‌اًند ولی پروتئین چندانی ندارند.
محصولات دامی مثل تخم مرغ، گوشت، شیر، ماهی و نیز بلوط و تِف (گیاه سبز نوعی غله) نیز در مناطق محدودی، غذای پایه هستند. برخی اقلام مثل کینُوا (شبه غله‌ی نشر یافته از کوه‌های آند)، قرنها پیش غذای پایه بوده‌اند و جالب است که امروز اندک اندک در حال بازگشت به جایگاه پیشین خود هستند.
اینکه در کدام بخش جهان، کدام ماده غذای پایه می‌شود، تابع الگوهای آب و هوایی، عوارض زمین منطقه، محدودیت‌های زراعی، ذائقه‌ی ایجاد شده و زیست بوم‌ها است. بسان نمونه، اقلام عمده‌ی تأمین کننده‌ی انرژی در آفریقا عبارتند از غلات (46 درصد)، غده‌های و ریشه‌ها (20 درصد) و محصولات دامی (7 درصد). در غرب اروپا، اقلام عمده‌ی یک برنامه‌ی غذایی معمولی عبارتند از محصولات دامی (33 درصد)، غلات (26 درصد) و غده‌ها و ریشه (4 درصد). به همین منوال، غذای پایه در شمالِ خنک تر و جنوبِ گرم تر هند، متفاوت است.

ده ماده‌ی غذایی سیر کننده‌ی بخش عمده‌ی جمعیت جهان (بر حسب تولید سالانه)
عنوان تولید جهانی
سال 2008 تولید متوسط جهانی
سال 2010 تولید حاصلخیزترین مزارع جهان
سال 2010
رتبه گیاه تن تن در هکتار تن در هکتار کشور
1 ذرت 823 میلیون 5.1 28.4 فلسطین اشغالی
2 گندم 690 میلیون 3.1 8.9 هلند، بلژیک
3 برنج 685 میلیون 4.3 10.8 استرالیا
4 سیب زمینی 314 میلیون 17.2 44.3 ایالات متحده
5 کاساوا 233 میلیون 12.5 34.8 هند
6 سویا 231 میلیون 2.4 3.7 ترکیه
7 سیب زمینی شیرین 110 میلیون 13.5 33.3 سنگال
8 ذرت خوشه‌ای
(سورگوم) 66 میلیون 1.5 12.7 اردن
9 سیب زمینی هندی
(یام) 52 میلیون 10.5 28.3 کیلمبیا
10 موز 34 میلیون 6.3 31.1 السالوادور

توضیح:
1- غذاهای پایه معمولاً به تنهایی تأمین کننده‌ی طیف وسیعی از مغذی‌ها نیستند و برای پیشگیری از سوءتغذیه، غذاهای دیگری باید به آنها اضافه شود. به عنوان نمونه، بیماری‌های فقر تغذیه‌ای پلاگر و بریبری، به ترتییب همایندی زیادی با برنامه‌ی غذایی منحصر به ذرت و برنج دارند.
2- برنج بیش از همه، به صورت دانه‌های سالم خورده می‌شود، ولی دیگر غلات عمدتاً آسیاب شده و آرد یا بلغور آنها به شکل نان، رشته، لَخشَک و فرنی و حریره و... خورده می‌شوند. از کوبیده‌ی سبزیجات ریشه‌ای نیز ممکن است خوراک‌های فرنی مانند تهیه شود. نخود و سبزی‌های ریشه‌ای پر نشاسته نیز ممکن است آرد شوند.
محتوای مغذی
جدول زیر نشان دهنده‌ی محتوای مغذی اقلام عمده‌ی گیاهی در شکل خام آنها است. دانه‌های خام، قابل خوردن نیستند و هضم نمی‌شوند. آنها باید جوانه بزنند، و یا آماده سازی پخته شوند. محتوای نسبی تغذیه‌ای و ضد تغذیه‌ای هر یک از دانه‌ها در شکل جوانه زده و یا پخته شده، تفاوت چشمگیری با شکل حالت اولیه‌ی آنها دارد.
محتوای غذایی اقلام عمده‌ی گیاهی
نوع دقیق محصول ذرت
شیرین، زرد، خام برنج
سفید، دانه بلند، معمولی، خام گندم
دوروم سیب زمینی
کامل، خام کاساوا
خام سویا
سبز، خام سیب زمینی شیرین
خام، آماده نشده ذرت خوشه‌ای
خام یام
خام موز
خام
اجزا در هر صد گرم مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار مقدار
آب (گرم) 76 12 11 79 60 68 77 9 70 65
انرژی (هزار ژول) 360 1528 1419 322 670 615 360 1419 494 511
پروتئین (گرم) 3.2 7.1 13.7 2.0 1.4 13.0 1.6 11.3 1.5 1.3
چربی (گرم) 1.18 0.66 2.47 0.09 0.28 6.8 0.05 3.3 0.17 0.37
هیدرات کربن (گرم) 19 80 71 17 38 11 20 75 28 32
فیبر (گرم) 2.7 1.3 0 2.2 1.8 4.2 3 6.3 4.1 2.3
قند (گرم) 3.22 0.12 0 0.78 1.7 0 4.18 0 0.5 15
کلسیوم (هزارم گرم) 2 28 34 12 16 197 30 28 17 3
آهن (هزارم گرم) 0.52 4.31 3.52 0.78 0.27 3.55 0.61 4.4 0.54 0.6
منیزیم (هزارم گرم) 37 25 144 23 21 65 25 0 21 37
فسفر (هزارم گرم) 89 115 508 57 27 194 47 287 55 34
پتاسیوم (هزارم گرم) 270 115 431 421 271 620 337 350 816 499
سدیم (هزارم گرم) 15 5 2 6 14 15 55 6 9 4
روی (هزارم گرم) 0.45 1.09 4.16 0.29 0.34 0.99 0.3 0 0.24 0.14
مس (هزارم گرم) 0.05 0.22 0.55 0.11 0.10 0.13 0.15 - 0.18 0.08
منگنز (هزارم گرم) 0.16 1.09 3.01 0.15 0.38 0.55 0.26 - 040 -
سلنیوم (هزارم گرم) 0.6 15.1 89.4 0.3 0.7 1.5 0.6 0 0.7 1.5
ویتامین ث (هزارم گرم) 6.8 0 0 19.7 20.6 29 2.4 0 17.1 18.4
تیامین یا ویتامین ب 1 (هزارم گرم) 0.20 0.58 0.42 0.08 0.09 0.44 0.08 0.24 0.11 0.05
ریبوفلاوین یا ویتامین ب 2 (هزارم گرم) 0.06 0.05 0.12 0.03 0.05 0.18 0.06 0.14 0.03 0.05
نیاسین یا ویتامین ب 3 (هزارم گرم) 1.70 4.19 6.74 1.05 0.85 1.65 0.56 2.93 0.55 0.69
اسید پاتتوتنیک (هزارم گرم) 0.76 1.01 0.94 0.30 0.11 0.15 0.80 - 0.31 0.26
پیروکسیدین یا ویتامین ب 6 (هزارم گرم) 0.06 0.16 0.42 0.30 0.09 0.07 0.21 - 0.29 0.30
فولات‌ها (میلیونیوم گرم) 46 231 43 16 27 165 11 0 23 22
ویتامین آ (واحد بین المللی) 208 0 0 2 13 180 14187 0 138 1127
آلفاتوکوفرول یا ویتامین ایی (میلیونیوم گرم) 0.07 0.11 0 0.01 0.19 0 0.26 0 0.39 0.14
ویتامین کا (میلیونیوم گرم) 0.3 0.1 0 1.9 1.9 0 1 0 2.6 0.7
بتاکاروتن (میلیونیوم گرم) 52 0 0 1 8 0 8509 0 83 457
اسیدهای چرب اشباع (گرم) 0.18 0.18 0.45 0.03 0.07 0.79 0.02 0.46 0.04 0.14
اسیدهای چرب تَک غیر اشباع (گرم) 0.35 0.21 0.34 0 0.08 1.28 0 0.99 0.01 0.03
اسیدهای چرب چند غیر اشباع (گرم) 0.56 0.18 0.98 0.04 0.05 3.20 0.01 1.37 0.08 0.07
توضیح: مقادیر برجسته شده، بالاترین چگالی ماده‌ی مغذی در این مقایسه است. (696615) (moderator22)
 
مجید
United States
۱۳۹۰-۱۲-۱۹ ۲۱:۰۲:۴۹
با سلام
هیچکدام از اضهار نظرها متاسفانه کارشناسانه و از روی اطلاع نمی باشد در این 11 سال که از ادغام می گذرد تلاشهای بسیار زیاد و موثری صورت گرفته است و پرسنل زحمتکش این وزارتخانه در اقصی نقاط دور افتاده مملکت در سرما و گرما در کمترین شرایط رفاهی دوش به دوش کشاورزان و روستائیان در سنگر تولید محصولات زراعی دامی باغی شیلات و غیره مشغول خدمت با کمترین تسهیلات و امکانات هستند.
توسعه بسیار مناسبی در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و دامی صورت گرفته است . کافی است کمی به رشد جمعیت در یکی دو دهه اخیر و همچنین خشکسالی های پی در پی فکر کنیم تا متوجه همه چیز بشویم نیاز به ارائه آمار و ارقام نیست .... (696629) (moderator22)
 
خسروسلجوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۰۷:۰۹:۳۱
مجید جان
کسی نمی خواهد زحمات کسی را نادیده بگیرد حداقل گفته همین مسئولان وزارت جهاد است که با همین نهاده های ورودی بجای 100 میلیون تن باید سیصد میلیون تن برداشت کرد تمام این گفته ها برای از دست ندادن این دویست میلیون تن محصول است که همه چیز در آن نهفته است البته تمامی این موارد با وجود خشکسالی و افزایش جمعیت و هر انچه از نظر شما موانع است
برای تولید این دویست میلیون تن بیا فکر و راهکار بدهیم نه برای به به گفتن به خودمان (696945) (moderator18)
 
یزدانی
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۰:۱۹
ممنون از تلاش بی وقفه شما دلسوزان
ولی واقعیت و نتیجه نهایی از دید یک کودک هم پنهان نمی ماند بله تلاش ممکنه همان ایران از الطاف الهی هیچ کمبودی نداره ولی از الطاف مسولین ......؟ (697034) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۷:۲۱
با سلام واحترام به همه خوانندگان
مطالب خوبی بیان شده اما من میخواهم از فرصت استفاده کنم موضوعی را مطرح کنم
جهاد گران یا همان سنگر سازان بی سنگر ازمظلوم ترین اقشار بعد از انقلاب
هستند .چه گذشت براین مردان جهاد قبل از ادغام وبعد از ادغام
مردم بزرکوار ایران براستی میدانید فرزندان جهادی امام راحل کجا ودر چه
حالند
خوشبختانه بعد از 30سال خدمت به انقلاب ونظام بالاخره باقانون الحاق صندوق
ورشکسته معذوریت جهاد به صندوق ورشکسته تر باز نشستگان دولت
امیدوار شدیم .
راستی کجایند مردان بی ادعا و........
گفتگو آیین درویشی نبود ورنه باتو گفتگوها داشتیم (697048) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۱ ۱۱:۰۴:۱۹
سلام راست می گوید انشاء الله مسئولین فکر شما هستند مطمئین باشید قطعا مشکل شمارا حل می کنند. (699025) (moderator18)
 
علی رسولی
United States
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۰۶:۵۵:۱۶
یکی از زیر مجموعه های وزارت جهادکشاورزی سازمان تحقیقات کشاورزی با بیش از 5 هزار عضو هیات علمی می باشد که هیچ حمایتی از طرف وزراتخانه در این خصوص در راستای ادامه فعالیت مجموعه فوق صورت نمی کیرد وساختار این سازمان علمی در حال فروپاشی می باشد.آیا بعنوان مثال وزارت نفت از زیر مجموعه پژوهشی خویش اینچنین حمایت می کند؟ (696939) (moderator18)
 
ali
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۰۹:۲۷:۱۱
یکی بمن بگه موقعیکه دولت برای واردات گندم بیش از 1000تومان هر کیلو پرداخت میکنه و از کشاورز هر کیلو 400 تومن خرید میکنه و قیمت کود و سم واب و برق را چهار برابر کرده کشاورز داخلی جز از بین برود مثل دامداران و مرعداران و بقیه دولت حاظر به واردات گرانتر است ولی حاظر به کمک به کشاورز داخلی نیست (697066) (moderator18)
 
سعید
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۱۰:۵۴:۴۸
سازمان تحقیقات کشاورزی با بیش از 5هزار عضو هیئت علمی که حقوق و مزایایشان معادل 3کارشناس ویابیشتر میباشد کدام گلی را به سر کشاورزیمان زدند. کدام ارقام مقاوم به بیماری و آفت را در عرصه تولید در اختیار کشاورزان قرار داده اند البته چرا شاید یکی یا دو رقم کلی را در سطح کشور معرفی کرده باشند که دردی از کشاورزان را دوا نمی کند. در کشورهای توسعه یافته تحقیقات خیلی جلوتر از تولید است در کشور ما حداقل خیلی عقب تر نباشه وبیش از این زحمات سایر دست اندر کاران بخش کشاورزی که در گرو فعالیت این بخشه زیر سوال نره. (697247) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۱۲:۳۳:۵۴
بسمه تعالي

كشور ما داراي 31 نژاد گوسفند است. هيچ كدام از اين ها اصلاح نژاد نشده اند و در شرايط پرواري فقط روزانه 200-180 گرم افزايش وزن دارند كه اصلا براي پرواري اقتصادي نيست.
چرا در اين 30 سال اقدامي بريا اصلاح نژاد اين ذخاير ارزشمند صورت نگرفته است؟؟
اصلي ترين دليل گراني گوشت همين مساله است

ترويج و آموزش كشاورزي به فراموشي مطلق سرد هشده است و تنه ادر يك برنامه " مستقيم آبادي" اقاي واحدي خلاصه مي شود....
و......

دكتري تغذيه دامو طيور
عضو هيات علمي دانشگاه (697509) (moderator18)
 
1360
۱۳۹۰-۱۲-۲۰ ۱۳:۵۲:۳۳
به نظر بنده ما اول باید توسعه صنعت رو در نظر بگیریم در کنارش نباید از کشاورزی غافل بشیم
(697695) (moderator18)
 
ghasemi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۱ ۰۱:۴۴:۵۱
کشاورزم استان مرکزی خمین : قصدی بر بیان مشکلات ندارم امیدی هم بّر کمک.صرفاً درد دلیست. وام خرید تراکتور جائ خودشو به وام خرید پراید داده حتی تو بانک کشاورزی...از مسئولین شنیدیم بر‌ا‌ی تامین هر میزان ارز و اعتبار برای واردات سریعا به بانکها مراجعه بشه بانکها مکلف به تحویل شده‌اند دریغ از کمک به تولید خصوصا کشاورزی... زمین و خونه و اعتبار کشاورزدر آین کشور هیچ ارزشی نداره حیات و زنده بودن کشاورزان گرو بانکها آنهم زنجیره ی در حقیقت کار او و مال او در کشور برای مسئولین ارزش ندارد جان اوست که گروست. قوانین مجلسی. نظام بانکداری. برنامهأی پنچ ساله. و سالیانه. و دستورات بانک مرکزی و آئین نامهای داخلی‌ بانکها .و دهها دگر فقط و در صورت منفعت بانکها معتبر و اجرأیی است .با مدیریت پریشان کشاورزی کشور در حال حاضر که قیمت مرگ هم دوبرابر شده سیب زمینی‌ و پیاز خوراک گاوو گوسفند شده آنهم در این خشکسالی و بی‌ آبی‌.. سهمشان از امکانات رفاهی دولت مانند هزینه سرانه آموزش بهداشت تامین امنیت و غیره یک پنچم شهر نشینان..سینه چاک دفاع از دین و کشور و نظام بودند و هستند بیش از نیمی از نمایندگان مجلس و خبرگان و مسئولین اجرائی با واسطهٔ منتخب ایشان. سهمشان از فقر و بی‌سوادی برابر با زحمتشان بسیار زیاد. نه مجمعی نه تشکیلاتی نه روزنامه . صدا و سیما فقط برای ساخت برنامه طنزسری به روستا و مش قربان و ننه علی‌ میزنه. یک عمر ۷۰ ساله را صرف تولید کشور میکنند دیگران از تولیداتیشان سر زنده و مرفه. نه خبری از بازنشستگی و نه از تامینات اجتماعی به درد خور هم. اغلب در پایان عمر یا مستمند و محتاج دیگران یا آواره چلوی بهزیستی و کمیته امداد امام ر‌ه . سهمشان از نفت پتک سنگین دلار نفتی‌ بر فرقشان و کارشان . در صحنه‌های حضور مقدم در صحنه‌های تقسیم فراموش شده یا مؤخر. دنبال ماشین مسئولین باصفا می‌دوند و دنبال کارشان هم با التماس. کشورشان وأقلیم منحصر به فردشان و بازارهأی نیازمند کشورهای شمال و جنوب و ارقام میوه آی‌ فراموش شده و رها وصدها دیگر. (698636) (moderator18)
 
۱۳۹۰-۱۲-۲۱ ۱۱:۴۶:۰۹
من به عنوان یک دامدار و کشاورز مدت 10 ساله که فعالیت دارم . همیشه از تبعیضها دلخور بودهام و از مراجعه به ادارات کشاورزی بیزار شده ام . چرا من به عنوان یک دامدار و کشاورز که هدفم فقط تولید است نه منافع مادی باید چنین عقیدهای داشته باشم. میخواهم بدانم چقدر اقایان بر روی کشتهای مهم و ارز اوری مثل پسته کار کردهاند که به من کشاورز منتقل کنند. هنگامیکه با کارشناسان کشاورزی راجع به این مسایل صحبت میشود می بینیم که علمشان بر گرفته از تجربیات دیگران است نه تحقیقات علمی . (699129) (moderator18)
 
محمد راميني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۳۰:۰۴
روحيه جهادي بجاي خود درست ولي وقتي ارزشي براي كارشناس كشاورزي قائل نيستند روحيه هم دچار افت ميشود مقايسه كنيد پايه حقوق يك كارشناس در ورارت جهاد كشاورزي را كه حدود 600 الي 700 هزارتومان مي باشد با ساير دستگاهها كه بعضا انسان دچار حقارت ميشود امروز بار ديگر حقوق و مزاياي وزارت نفت افزايش يافت كه اگر حتي نصف آن براي كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي افزايش مي يافت روحييه جهادي چقدر بالا مي رفت . (703491) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.